VOW - Top 20 har hamstret over 1 mill aksjer!!!

Hammers
VOW 04.03.2021 kl 20:47 86514

Vi gjør et forsøk på å fortsette den saklige diskusjonen her.
Jeg kommer til å legge inn nyheter etter hvert.

Man kan melde sin interesse ved å be om tilgang.
HUSK; Terskelen er høy for å slippe inn.
Dvs at man bør ha en "viss historikk" å vise til mtp tildligere saklige skriverier om VOW.

Hilsen Hammers
Redigert 26.07.2021 kl 19:13 Du må logge inn for å svare
Hammers
23.03.2021 kl 20:09 7309

Bare hyggelig. Greit å sette tingene i perspektiv. De som er interessert leser nok uansett denne tråden og får med seg fakta.
Resten er IKKE noe å ha med seg ut i krigen - så de får heller tenke og tro hva de vil.
Legger ikke ut noe på åpen tråd.

Hilsen Hammers.........som skal legge ut litt mer fakta ila en time eller to.
Slettet bruker
23.03.2021 kl 20:20 7256

Kanskje vi får kjøpt litt til imorgen.. hva tipper dere prisen ble? Jeg tipper 48,-
Karbon
23.03.2021 kl 20:20 7431

Et lite utdrag fra intervjuet med Badin i Kapital, som nå ligger på Finansavisen.no:

"Jeg tror den norske folkesjela liker gründeren, men jeg skulle likt å se at vi hadde hatt et skattesystem som gjorde det litt lettere å være gründer i Norge. Når gründeren lykkes, skapes verdier som beskattes så hardt at mange gründere ikke har råd til å fortsette å eie. De må selge, og altfor ofte er det utlendinger som kjøper. Det er nok mange politikere som ikke ser forskjellen mellom det å eie en bedrift, og slik sett sitte på store verdier i form av aksjer, og det å ha tilgjengelig likviditet for å betale skatt. Dagens skattesystem vil i ytterste konsekvens fremtvinge nedsalg eller utbytter som ikke alltid er til det beste for selskapet."

Dette er også en del av forklaringen på at topp 4 må selge noe av beholdningen sin. De har greie lønninger, men ikke i nærheten av nok til å betale formuesskatten sin.

Er det forresten noen som tror at Elon Musk kunne etablert Tesla som bosatt i Norge?
Redigert 23.03.2021 kl 20:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2021 kl 20:36 7465

Hammers 20.09 - ja enig i det, de leser sikkert her inne også😀

Gleder meg til flere gode innlegg, på forhånd takk👍
Slettet bruker
23.03.2021 kl 20:41 7502

Ingen vil være med på tippekonkurransen?
Hammers
23.03.2021 kl 20:56 7440

Takk for tipset om en fin artikkel i Kapital.
Ja, han sier det her - det som i dag skjer; "Dagens skattesystem vil i ytterste konsekvens fremtvinge nedsalg".

Ellers morsomt det han sier i sitt Råd nr 2 til nye grundere; "TENK STORT".
På sett og vis det samme som jeg selv har påstått i flere innlegg over tid; "I VOW må man alltid TENKE STORT"!

Hilsen Hammers
Hammers
23.03.2021 kl 21:33 7403

Ser det skrives på den useriøse åpne tråden at ledelsen "lemper ut aksjer". Hvor langt fra sannheten skal man egentlig bevege seg?

Jeg har gjort et raskt og GROVT overslag over hva de ulike toppene "LEMPER UT" av egen beholdning.
- Ingerø/Reiten eier ca 27 mill aksjer. De selger ca 1,5 millioner av dem.
- De 3 neste eier ca 10.5 millioner aksjer hver. De selger ca 500.000 av dem og har fortsatt over 10 mill igjen.
- Totalt 3 mill aksjer til en verdi av rundt 140 mill nok.
- Mao; Man selger så få aksjer som mulig for å få egne skatteforpliktelser i havn + nok til en god Cognac i Påsken. Vel fortjent!

Hva EMI'en havner på er fortsatt ikke meldt (fristen er til i morgen kl 0800), men naturlig å tro at det blir rundt kr 46-50.
Ved 50 blir det 250 mill til VOW og 150 mill til toppene = 400 mill. Ved 46 blir tallet totalt 368 mill - tilsvarende fordelt.

For denne summen blir vi sittende igjen med finansiering av den kommende fabrikkene på Follum (+ ArcelorMittal + Repsol???).
Den utvanningen det snakkes om vil være MINIMAL. Ved kurs 46 er det snakk om at ca 4,6% nye aksjer får ca kr 4 i rabatt i forhold til totalen.

Når VOW GM fordeles til aksjonærene får man uansett alt tilbake + mye, mye mer!
Dette er et GENIALT TREKK som over tid har NULL negativ betydning for dagens aksjonærer. Akkurat som noe tilsvarende var ang ETIA.
Et genialt trekk for de nye på eiersiden, for VOW's finansiering og for toppenes finansiering av egne forpliktelser.

Hilsen Hammers
edvin
24.03.2021 kl 00:14 7177

Helt utrolig hva disse desperate skribentene på disse åpne trådene klarer å lire av seg, gidder absolutt ikke kommentere den dritten som kommer der om betydningen av denne EMI.
Jeg støtter hvert ord av hva du skriver her Hammers, og håper bare at flest mulig andre også skjønner hvor genial denne løsningen er for Vow på sikt, med store verdier som vil tilfalle dagens aksjonærer. Her vil vi alle bli rikelig belønnet.

Edvin
Hammers
24.03.2021 kl 00:36 7160

Helt enig. De ca 230 millionene VOW nå får inn er egentlig en indirekte GAVE til eksisterende aksjonærer - ikke det motsatte.
Fordi; Pengene går til oppbygging og drift av VOW Green Metals - et selskap aksjonærene selv får overført fra VOW før sommerferien.

EMI'en er nå bekreftet på kr 46.
En fair pris for kjøper og oss aksjonærer. Antydet selv 46-50 litt tidligere i dag som en fair pris. Kun 4,6% nye aksjer får en rabatt på 8,4%.
Det utgjør vel noen 10-øringer på oss andre som dermed får finansiert nye pengefabrikker innen biokull/syngass helt gratis!

Hilsen Hammers
Redigert 24.03.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
edvin
24.03.2021 kl 00:40 7183

Og der kom meldingen. En ryddig prosess som kun gir 4,4% utvanning for eksisterende aksjonærer, samtidig som en sikrer videre vekst og utvikling av det enorme potensialet som ligger foran oss. Gleder meg til å være med videre inn i en spennende og lønnsom vekst!

24.03.2021 00:25:24: Vow ASA : Private Placement successfully completed

NOT FOR DISTRIBUTION OR RELEASE, IN WHOLE OR IN PART, DIRECTLY OR INDIRECTLY, IN OR INTO THE UNITED STATES OF AMERICA, AUSTRALIA, CANADA, HONG KONG OR JAPAN, OR ANY OTHER JURISDICTION IN WHICH THE DISTRIBUTION OR RELEASE WOULD BE UNLAWFUL. THIS ANNOUNCEMENT DOES NOT CONSTITUTE AN OFFER OF ANY OF THE SECURITIES DESCRIBED HEREIN.

Reference is made to the stock exchange announcement by Vow ASA (OSE: VOW) ("Vow" or the "Company") yesterday regarding a contemplated private placement of up to 8,000,000 shares in the Company (the "Private Placement"). The Private Placement comprised an offering of up to 5,000,000 new shares (the "New Shares" or the "Primary Offering") and a sale of up to 3,000,000 existing shares (the "Secondary Offering", and together with the New Shares, the "Offer Shares") from Ingerø Reiten Investment Company AS, Daler Inn Limited, Exproco Limited and Badin Invest Limited (collectively, the "Selling Shareholders"). The Private Placement took place through an accelerated bookbuilding process after close of market yesterday.

The Company is pleased to announce that the Private Placement has been successfully completed, through the allocation of 8,000,000 Offer Shares at an offer price of NOK 46 per Offer Share (the "Offer Price"). The Offer Price represents a 8.37% discount to the closing price as per 23 March 2021. Of the total number of Offer Shares allocated in the Private Placement, 5,000,000 were allocated in the form of New Shares, raising gross proceeds to the Company of NOK 230 million. The remaining 3,000,000 Offer Shares were allocated in the form of Sale Shares, raising gross proceeds to the Selling Shareholders of NOK 138 million. Reference is made to the Company's announcement regarding the launch of the Private Placement yesterday for information about the Company's intended use of the net proceeds raised through the issuance of the New Shares in the Private Placement.

The Private Placement and the issuance of the New Shares was resolved by the Company's board of directors at a board meeting held yesterday, 23 March 2021, pursuant to the authorisation granted by the Company's general meeting on 25 May 2020. Completion of the issuance of the New Shares is further subject to payment being received for the New Shares to be issued in the Private Placement.

Notification of allotment of the Offer Shares in the Private Placement and payment instructions will be sent to the applicants who have been allocated Offer Shares through a notification from the Managers (as defined below). Settlement of all Offer Shares, including the New Shares, towards investors will be made on a delivery versus payment basis on 26 March 2021 (T+2 settlement), by delivery of existing and unencumbered shares in the Company that are already listed on the Oslo Stock Exchange. With respect to the New Shares, such settlement procedure is facilitated pursuant to a share lending agreement entered into between SpareBank 1 Markets AS (on behalf of the Managers), the Company and Ingerø Reiten Investment Company AS. All Offer Shares delivered to the subscribers will thus be tradeable from allocation. The shares borrowed for the settlement of the New Shares in the Private Placement will be redelivered by SpareBank 1 Markets AS (on behalf of the Managers) to Ingerø Reiten Investment Company AS in the form of New Shares to be issued by the Company.

Following registration of the new share capital pertaining to the Private Placement in the Norwegian Register of Business Enterprises (Nw. Foretaksregisteret), the Company will have an issued share capital of NOK 11,425,987, divided into 114,259,870 shares, each with a par value of NOK 0.10. The registration is expected to take place on or about 31 March 2021.

Completion of the Private Placement necessitates a deviation from the shareholders' pre-emptive rights to subscribe for the New Shares. The board of directors has considered the Private Placement, including the Secondary Offering, in light of the requirements in the Norwegian Public Limited Liability Companies Act and the rules of equal treatment set out in the Continuing obligations for companies admitted to trading on the Oslo Stock Exchange, as well as the Oslo Stock Exchange's guidelines on the rules of equal treatment. The board of directors has concluded that the Private Placement will be in compliance with applicable regulation and guidelines applicable for the Company. In reaching this conclusion, the board of directors has amongst other emphasised that:

- It is in the Company and its shareholders interest that new equity is raised through a private placement, as an efficient capital raise procedure.

- For the development of the Vow share price, it is preferable that primary insiders sell larger blocks of shares through a publicly announced, accelerated bookbuilding process in stead of in the market.

- Other shareholders have had the chance to sell their Vow shares in the market at the same trading price.

- The Secondary Sale will contribute to increased liquidity in the Vow share.

- The Subscription Price was determined following a pre-sounding with wall-crossed investors and a publicly announced bookbuilding process, and thereby represents market value for the Company's shares.

- The dilutive effect of the Private Placement is only 4.4%.

Based on the above, the board of directors also resolved not to proceed with a subsequent offering.

The Company and the Selling Shareholders have engaged Pareto Securities AS and SpareBank 1 Markets AS (the "Managers") to advise on, and effectuate, the Private Placement. Advokatfirmaet Thommessen AS is acting as legal advisor to the Company and the Selling Shareholders in connection with the Private Placement, and Advokatfirmaet BAHR AS is acting as legal advisors to the Managers.

For further information, please contact:

Vow ASA

Erik Magelssen - CFO

Tel: + 47 928 88 728
Record
24.03.2021 kl 06:44 6961

Den utvanningen kan jeg veldig godt leve med ,tror nok at verdien på aksjene mine vil stige raskere pga denne emisjonen .
Litt spessielt at tildelte aksjer kan handles i dag ved forskuttering ?
Min teori "konspirasjon" er at dette har sammenheng med den løpende TRS avtale, om så er tilfellet vil det si at det forventes kurstigjing selv på veldig kort sikt :-)
Blir nok bare lekkert fremover ,selv om noen dumper kan påberegnes .
Hammers
24.03.2021 kl 16:10 6372

Top 4 (5) eide i går samlet 58,7 mill aksjer i VOW.
De selger samlet 3 mill av disse (5,1%) og sitter igjen med 55,7 mill aksjer + FULL kontroll over selskapet (ca 50%).

Badin har opplyst til Kapital at dette bl.a. er gjort på bakgrunn av det norske skattesystemet.
Han eide i går aksjer for hele 525 mill kr. Tipper det blir en del årlig formueskatt av slikt.

Han solgte i natt aksjer for 27,6 mill - og sitter igjen med verdier for noe under en HALV MRD.
Tilsvarende tall gjelder også for de andre som har "pøst ut" aksjene sine.

Hilsen Hammers.........som tror det er mange som har misforstått mye ila dagens børsdag.
Redigert 24.03.2021 kl 16:33 Du må logge inn for å svare
Record
24.03.2021 kl 16:40 6338

Ser at de finansavisene som aldri never VoW har løsningen , de mener salget er til dekning av sjampagne å hyttekos .
De kan egentlig bare fortsette å ikke nevne VoW i sine medier så lenge de ikke evner å sette seg litt inn i caset .
De misforstår ikke , de forstår bare ikke i det hele :-)
Dagens reaksjon ble for min del positiv , ikke vannet ut i selskapet som sikret seg kapital nok til å finansiere kort og mellomlange investeringer .
Slettet bruker
24.03.2021 kl 17:51 6199

Record - DN og Thor C. Jensen er desverre ikke så mye bedre, et det er mulig.....
......
https://www.dn.no/borskommentar/fantasyfond/koronaviruset/vow/vow-skal-de-ikke-kjope-hytte-for-pengene/2-1-986273
Hammers
24.03.2021 kl 19:55 5954

På en dag som denne er det i grunnen håpløst å skrive noe som helst fornuftig ang VOW. I hvert fall ila handelen.
Personlig synes jeg det hele virket som en GEDIGEN overreaksjon - kanskje basert på gamle klisjeer.

Ordet "emisjon" + "insidere kan ikke selge - for DET er et kraftig salgssignal".
Til og med Trygve Hegnar ymtet frampå med noe slikt under dagens sending, men han tok det mer i generelle vendinger.

EGENTLIG var vel dette en gledens dag for aksjonærene - og så svarer de med å lempe ut egne aksjer!
Full panikk, virket det som, men hvorfor?

Penger på bordet i form av en rettet emi der det ble gitt en "normal rabatt" på ca 8% for en større post.
Penger som går til bygging og drift av fabrikkene til VOW GM - som børsmeldt.

Fabrikker som i sin tur bestiller pyrolyseutstyret fra VOW Industries - og med det raskt gir ordre på rundt 200 mill VOW.
Finansiering av fabrikkene UTEN at dagens aksjonære måtte bla opp i det hele tatt.
I stedet får man dem (VOW GM) i fanget i hht eget aksjeantall ved utskillelsen. Trolig etter GF den 25. mai.

Kanskje det var hovedaksjonærenes ENORME NEDSALG som skremte vannet av aksjonærene?
De som reduserte sitt innehav fra 58,7 mill til 55,7 mill. De reduserte med ENORME 5,1%.
Like DRAMATISK som om en som sitter med 10.000 selger 510 av dem!
Skal man da ønske lykke til med pengene - eller skal man pøse ut det man selv eier pga dette fillesalget?

Årsaken er det ingen grunn til å spekulere i, men udramatisk var det uansett.
De vil vel leve litt - de også - og også de har vel diverse forpliktelser rundt om.

Det VIKTIGE er at de samme lederne fortsatt sitter med rundt 50% av aksjene - og de har den samme STÅLKONTROLLEN som da de eide ca 53%. Noe helt annet enn hvis de solgte seg kraftig ned i selskapet - noe som altså ikke skjedde. 510 aksjer av 10.000 var det!

Hilsen Hammers........som regner med at de fondene som var forpliktet til å kjøpe med dette fikk en skikkelig håndsrekning fra markedet.
Redigert 24.03.2021 kl 19:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.03.2021 kl 22:00 5717

Ps. Alle de som solgte idag leverte deres opsjoner til de som tror på vow.. Det er mange som også kjøpte idag! Fredag. 836k 52,50. Igår 8000k 46;- (411 890 000/8836000)= 46,61 snitt.

Å kjøpe på 45 eller 44 bør være en god deal for de som skal bli med videre...det ser ut til at det ikke blir rep. De som vil inn får sikkert en uke eller to på seg for å kjøpe over børsen, og det bør være også greit! Ps rep er en øvelse de aller fleste selskaper dropper da dette er en kostbar affære.. istedet velger de å holde kursen under emi prisen, slik at de som ikke har 100k Euro får også muligheten.. Scatec har gjort det i alle emisjoner og gått kritikk hver gang.. dette blir bra!!
Redigert 24.03.2021 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2021 kl 07:21 5388

Det som er vanskelig for enkelte å forstå er at nedsalget er nødvendig for at større investorer skal inviteres til bords... Ekspansjon har sine mekanismer i seg, og aksjonærstruktur er en av dem.. hvis du driver med øretrilling daglig så skjønner du sannsynligvis ikke dette poenget. Det er kun sunt at de på toppen selger seg litt ned, og det er bra for oss som eier aksjer at de ikke trykker flere aksjer...det bør ikke være vanskelig å forstå det. De skulle solgt enda mere for min egen del..men det kommer de nok til å gjøre på høyere kurser, og det er bra!!

1) fordi de fortjener å ta litt gevinst
2) fordi de må selge seg ned hvis vi skal fly videre..

( Nå forventer jeg at den glupe trioen slipper en fin faktabasert aN@lyse "##&$@%€π√~×∆¶" ha ha ha ha )
royroy
25.03.2021 kl 09:59 5119

Jeg er veldig positiv til emisjonen.
Og jeg har aldri vært sikrere på VOW.

Det eneste som forundret meg er at den kom på det nivået den gjorde, rett rundt viktige støtter som kursen har snust på siste perioden. Hvis kursen hadde fått stabilisert seg over 50 før emi, ville det vært større sjanse for at den ikke brøt ned gjennom disse og er der den er nå.

Var det for å sikre pris på høye 40 på aksjene, tilfelle den skulle bryte ned gjennom 45. Eller ville det vært lurt å vente til stabil 51-52-53 for å kunne sette prisen til 48-49-50 og unngå at 45 ble brutt

Til gjengjeld er jeg enda sikrere på denne aksjen nå, så ønsker å laste opp om jeg får til der. 42-43 er en utrolig god inngang, selvom den kanskje skal enda litt ned før den suser opp.
spekulator
25.03.2021 kl 10:14 5125

Jeg selv fikk lastet litt på 43,40. det vi nå ser er det vanlige, opp og ned 2-3 kroner på en dag. Akrobatene går for fullt, og har ingen intelligens eller peiling på hva selskapet driver med. Vi fornuftige mennesker sitter trygt og vet litt om selskapet. Derfor, hold på aksjene.
Hammers
25.03.2021 kl 20:21 4751

ALT må sees i sammenheng.
De 4 på topp eier fortsatt samlet ca 50% av selskapet etter å ha solgt ca 5% av sitt innehav.
I alt de foretar seg opptrer de som en SAMLET GRUPPE - så det er ca 50% som gjelder - for gruppen!
Unnen man ikke folk LITT penger mellom fingrene eller skal ALT være bundet i aksjer til evig tid?
Også for ledelsen?

De solgte for kun 27,6 mill hver. Etter skatt og div forpliktelser blir ikke det til mer enn en passe grei bolig i deres del av landet.
At VOW pga et salg på 138 mill skal falle med 8-900 millioner henger i hvert fall ikke etter MITT SYN på greip!
Det er ikke på noe som helst vis snakk om en ledelse som "rømmer skuta" når de fortsatt sitter med en samlet verdi på kr 2,56 MRD.

At en useriøs journalist i en konkurrent til Finansavisen "velter seg i søla" og harselerer med "Chablis, hummer og hyttekos" blir hans sak.
OM de gjør det; hva spiller egentlig DET for noen rolle?
Jeg hadde kanskje gjort DET SAMME hvis jeg fortsatt med aksjer i selskapet for MRD-beløp!

NEI, ikke veltet meg i søla, men det med Chablis'en og hummeren!
Om HAN har beskrevet forholdene i sammenheng vet ikke jeg - for jeg gidder uansett ikke å betale for slikt useriøst søppel for å gi "klikk"!

Slikt bidrar uansett bare til at folk flest til å kaste kortene sine i VOW - koste hva det koste vil.
Kaste kortene like før "spin off" og det nye eventyret starter på landbasert side!

Noen utvanning av øvrige aksjonærer er det heller ikke snakk om i den rettede EMI'en.
De nye betalte ca 8% under børskurs for å gi de øvrige aksjonærene 230 mill i startkapital til de kommende fabrikkene.
For det fikk de ca 4,6% av aksjene i selskapet - mens de eksisterende sitter igjen med 95,4%.

En helt "fair deal" - og faktisk bedre for aksjonærene enn da ETIA ble kjøpt opp.
Selgerne av ETIA fikk 6,2% av selskapet da det skjedde rundt kr 18 (15,80/19,33).
Hvem tenker i dag på at DEN handelen som noe negativt? JEG gjør det i hvert fall IKKE - for DET var et gullegg fra ledelsens side.

Et gullegg som leder til den utskillesen som kommer ila et par mnd's tid!
Der VOW skal eie og drive egne superlønnsomme fabrikker der man omdanner trevirke til biokull som erstatning for fossilt kull.

Hilsen Hammers.
Redigert 25.03.2021 kl 23:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2021 kl 21:20 11004

Fantastisk kjøpsmulighet rett før utskillelsen og børsnotering. Bedre timing kunne ikke blitt:-)
Hammers
25.03.2021 kl 21:32 10948

Enig.

Folk bør tenke på følgende;
- Ved siste topp var kursen "nesten 60" intraday. DET var for en drøy mnd siden.
- I dag var kursen "nesten 40" intraday.

- Dvs at kursen har steget "nesten 50%" NÅR toppen fra midten av februar blir brutt!
- DET blir den etter hvert - når dagens tullete "katastrofe" er over!

- I morgen er det fredag. Da kommer jeg til å legge ut et "langt chart" som setter alt i en lengre sammenheng.
- Det er ut fra hva ledelsen har kommunisert + det chartet indikerer. Jeg sier "NÅR" siste topp etter hvert blir brutt.

Hilsen Hammers
Redigert 25.03.2021 kl 21:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2021 kl 22:39 10762

😀👍🚀
baasen
25.03.2021 kl 23:55 10593

Delvis oppdatert topp 20 liste pr 25.3.21 på Vow sin hjemmeside

https://www.vowasa.com/investor?subpage=share-performance
nolast
26.03.2021 kl 15:33 10215

Trenger litt hjelp. Har problemer med å forstå hvilken nytte/ fortjeneste de har ved å ha terminkontrakter løpende som ligger så langt under kurs. Ref dagens info

Styreformann Narve Reiten og styremedlem Bård Brath Ingerø i Vow ASA har i dag gjennom deres investeringsselskap Ingerø Reiten Investment Company AS, videreført sin terminkontrakt på 5.328.178 aksjer i Vow ASA til NOK 18,0115 per aksje. Terminkontrakten har nytt forfall 30.04.2021. Totalt antall aksjer og stemmeretter etter transaksjonen er uendret på 32.345.000 aksjer (29,6% av utestående aksjer). Totalt antall aksjer og stemmeretter eksklusiv termin er 27 016 822 aksjer (24,7% av utestående aksjer).
Record
26.03.2021 kl 15:38 10237

Dette er ikke dagens melding, men siste gang den var rullert !
Sansynligvis innløst i dag i steden for å vente til 30.04 , kanske de forventer at det kan bli dyrere da ?
Record
26.03.2021 kl 16:39 10129

Der kom dagen melding , kanskje derfor aksjene måtte overføres umiddelbart ?
Noen har realisert ett tap på ca 100 Mill, etter mitt hode ?

Det vises til flaggemelding 29.01.2021. Styreformann Narve Reiten og styremedlem Bård Brath Ingerø i Vow ASA har i dag gjennom deres investeringsselskap Ingerø Reiten Investment Company AS, innfridd sin terminkontrakt med Sparebank 1 Markets på 5.328.178 aksjer i Vow ASA til NOK 18,0115 per aksje. Totalt antall aksjer, eksklusiv terminaksjene, før innfrielsen var 25 816 822, tilsvarende 22,59% av utestående aksjer. Etter transaksjonen er antall aksjer og stemmeretter 31.145.000 aksjer, tilsvarende 27,26% av utestående aksjer og dermed passerer selskapet flaggepliktsterskelen på 25%.
Hammers
26.03.2021 kl 17:49 10022

Så fikk vi plutselig hovedforklaringen på hvorfor ledelsen solgte sine beskjedne poster på rundt 5% midt i uka:
https://finansavisen.no/nyheter/industri/2021/03/26/7649146/vow-styreleder-og-styremedlem-innfrir-terminkontrakter-for-95-millioner

De opptrer som en gruppe, og når Ingerø/Reiten hadde behov for penger i fbm innfrielsen av terminkontrakten ble det som det ble.
De øvrige 3 "måtte" også selge en tilsvarende aksjepost for at gruppen skulle være samkjørt.

Jeg tror innfrielsen har å gjøre med den kommende fisjonen.
Nå har de full kontroll over sine totale aksjebeholdninger - og får tilført aksjer i VOW GM på lik linje med alle oss andre aksjonærer.

De som har brukt uroen til å selge seg ut har likevel 2 valg.
- Dri.. i VOW som selskap.
- Kjøpe seg inn igjen.

Hilsen Hammers.........som uansett vet hva HAN vil valgt!
nolast
26.03.2021 kl 18:03 10088

Blei ikke veldig mye klokere av dette. Har dette noe innvirkning på det store volumet med aksjer som hele tiden blir solgt for nesten å bryte ned aksjekursen.

Hammers
26.03.2021 kl 20:00 9883

Da er en kortere tur med "han dere vet" over og det har gitt rikelig tid å tenke på de siste ukers merkelige bevegelser.
De som kulminerte med dagens melding om innløsning av den terminkontrakten som helt til nå hadde blitt rullert i flere omganger mot en mindre premie. En som faktisk hadde gått i glemmeboka for min del.

Jeg kjenner for lite til denne type instrumenter til at jeg kan si noe fornuftig rundt det som har skjedd, men dagens høye volum kom pga innfrielse av kontrakten. Da kan vi kanskje håpe at vi igjen går mot normale tider i aksjen.

- 1. Under det skarpe koronafallet i februar/mars. Kurs hadde falt fra 33 til 12 (64%).
- 2. Etter et bratt fall den 28.juni 20. Kursen hadde over en periode falt fra 28 til 21 (25%). Var også DET i fbm terminkontrakten (ref dato)?
- 3. 11. aug 20. Husker ikke helt hva som den gangen pågikk, men det var ila samme svake formasjon som den i juni.
- 4. Etter et brått fall fra 42 til 28 (33%) den 28 okt.

Den VIKTIGSTE lærdommen fra de fallene er at kursen DE GANGENE nådde bunnivåer!
Deretter var det i prinsippet full fart framover (bortsett fra den i juni) helt til det siste fallet; det fra 59 den 15.feb til dagens 42 (29%).

Jeg ser INGEN logisk grunn til det siste tilbakeslaget. I stedet er jeg svært overrasket av hva som har skjedd.
Vi får bare håpe at dagens melding ang terminkontraktene også setter en stopper for de bevegelsene som har vært.

Ila uka er penger hentet inn til VOW Green Metals OG terminkontrakten er innløst.
Da blir det vel endelig fred å få igjen - også for oss VOW-aksjonærer?

Hilsen Hammers...........som legger ut det lange chartet ila kvelden.
Redigert 26.03.2021 kl 20:01 Du må logge inn for å svare
Record
26.03.2021 kl 21:39 9940

Om du ser størrelse og differanse på den TRS , er det vel lettere å forstå hvorfor « noen» er villige til å betale en god slump for å minske differansen ?
Lenge siden proffene var akkurat det pga evnene til å analysere , mange instrumenter å komplisert for oss små på børsene . Som oftes kommer det fundamentale inn i lyset etterhvert .
Slettet bruker
27.03.2021 kl 00:36 9782

Hammers: hva tenker du om dette? På forhånd takk for svar, samt riktig god påske!😀
.....
Svært gode nyheter om Vow.
bålfreak
VOW
I går kl 19:54
733
Se siste flaggemelding angående de største eiernes disposisjoner i Vow. Meldingen forklarer kursnedgangen de siste dagene.
Ingerø og Reiten har løst inn terminkontraktene sine. Det betyr at de har kjøpt aksjene tilbake og at de nå sitter på fysiske aksjer som jurdisk gir rett til tildeling av aksjer i Vow Green Metal.
Utstederne av terminkontraktene som er banker,antageligvis Dnb, måtte da realisere/selge tilsvarende antall aksjer. Dette forklarer det høye volumet og press på aksjekursen.
Forhåpentligvis er de nå ferdig med nedsalget/innløsingen.
I praksis betyr dette at de største eierne opprettholder eierskapet i Vow og at de nå har beredet grunnen for å motta aksjer i Vow Green Metal.
Kursen på kr 42.- er midlertidig og svært kunstig lav forårsaket av denne omdisponeringen.
Et klarere kjøpssignal skal man lete lenge etter.
nolast
27.03.2021 kl 09:03 9670

Fint å begynne helgen med en ny video fra Scanship Americas.
https://www.youtube.com/watch?v=WteGcQ_GcBw
bålfreak
27.03.2021 kl 09:44 9588

En liten korrigering av innlegget jeg skrev igår kveld (litt trøtt da).
I forbindelse med at Ingerø/Reiten har løst inn terminkontrakten skriver jeg:
"Det betyr at de har" kjøpt" aksjene tilbake slik at....."
Det er mer korrekt å si at de har "fått levert" tilbake aksjene som var pantsatt som sikkerhet for Terminkontrakten(lånet). Disse båndlagte aksjene ville ikke gi rett til aksjer i VGM så lenge de lå som sikkerhet for terminkontrakten.
Håper dette var litt oppklarende. Dessuten var det Sparebank1 Markets som var utsteder av Terminkontrakten.Det fremgår av børsmeldingen.
Slettet bruker
27.03.2021 kl 10:00 9534

Bålfreak - takk for oppklaring og info👍
Hammers
27.03.2021 kl 22:56 9223

Ser at det på de åpne trådene skrives side opp og side ned om den terminkontrakten som nå er avsluttet.
Hvorfor det diskuteres en kontrakt som er oppgjort må ingen spørre meg om, men meningsløst virker det som.

Jeg ble selv aksjonær i april 2019.
Har bladd litt i "egne notater" og ser at Ingerø/Reiten tilbød seg å dekke halve den emisjonen som kom utpå høsten det året.

Aksjene havnet på terminkontrakt (for å frigjøre egne midler). Kontrakten som nå er innløst . Aksjene tilbakeføres til sine opprinnelige eiere.
Ellers ser jeg at Finansavisen skrev litt om dette ganske umiddelbart etter meldingen om terminering.

FA opplyste at aksjene ville komme som tillegg til aksjene de nå har registrert (hvis jeg skjønte journalisten riktig) og at dette ville koste ca 95 mill ut fra avtalt kurs i 2019. Her er det bare å vente og se hva som etter hvert kommer på aksjonæroppdateringen til VOW.

Personlig mener jeg det beskjedne nedsalget fra insiderne på drøyt 5% bl.a kan forklares med innløsning av terminkontrakten, skattemessige forhold, litt penger mellom hendene, osv. Et eierskap de har hatt siden Scanship ble restrukturert etter konkursen i 2008.

Den gang (under bankkrisen i USA) klarte ikke deres amerikanske eiere å stille mer kapital (som så mange andre eiere rundt om).
SSHIP konket med det, men ble raskt gjenopprettet av dagens eiere - og har siden vært en suksesshistorie av de sjeldne.

Skal ikke DE etter 13 år som hovedeiere kunne få realisere 5-6% av det selskapet de selv i ettertid har bygget opp?
Det UTEN at "noen" på åpne tråder" snakker om å rømme skuta og bli harselert med av Jensen i E24 om "Chablis og hummer i påskefjellet"?
Det selskapet vi andre på denne tråden er storfornøyde aksjonærer i etter en EVENTYRLIG REISE - selv i unntaksåret 2020!

Kanskje også DE ønsker å få servert en "gin/tonic" eller annet man kan kose seg med når det er tid for å slappe av?
Uansett; VEL FORTJENT - og absolutt ikke noe å lage krigsoverskrifter og massevis av negativiteter rundt.

Kanskje heller en utmerket kjøpsmulighet etter at kursen har falt fra 57 til dagens 42. Et fall på hele 26% ila ganske så kort tid.
Hadde DET skjedd på en XXL-butikk med 26 % salg hadde vel folk strømmet til?
Ja, for det er vel INGEN som TVILER på at kursen etter hvert skal over 57 nå når landbasert starter for fullt med solide marginer?

Jeg har nevnt det flere ganger tidligere;
- Om kort tid blir aksjonærene tildelt like mange aksjer i VOW Green Metals iht hvor mange aksjer man i dag har i VOW.
- VGM ligger i dag helt skjult i balanseregnskapet til VOW, men løftes med dette fram i lyset!
- Analytikere vil kikke på det og se at man faktisk kan tjene penger ila KORT tid.
- Man vil komme så med et verdianslag i forhold til en PE. VERDIENE løftes fram - og inntjeningen kommer raskt. Mao; HØY PE!

- Dette er en produksjonsenhet som skal EIE-BYGGE-DRIFTE sine anlegg. Tidligere har jeg skrevet om inntjeningspotensialene ut fra VOW's tall!
- Dette blir RASKT PENGEMASKINER som VI blir eiere av! Fabrikker som begynner å produsere om et drøyt års tid. Først prod i mindre format.
- ALT er på plass ca sommeren 2022; Teknikken - kundene - leverandører av innsatsfaktorer (trevirke) - jernbane for frakt rett fra fabrikken, osv.

- Dette i motsetning til div andre selskaper med "kjente eiere" som ikke har noe som helst på plass - bortsett fra en ledelse!
- RESTEN er på tegnablokka, men markedet priser dem likevel himmelhøyt. Ikke skjønner JEG hvorfor de gjør. Gjør de det selv?

Hilsen Hammers......som heller ikke skjønner at folk selger som de har gjort den siste tiden...men jeg er kanskje ikke som "folk flest".......🤭.
Redigert 27.03.2021 kl 23:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2021 kl 21:00 8869

Kan dette være gunstig for Vow i USA?

https://pv-magazine-usa.com/2021/03/26/senate-bill-would-give-clean-energy-companies-direct-access-to-tax-credits/

(c) CARBON OXIDE SEQUESTRATION CREDIT.—
5 (1) IN GENERAL.—Section 45Q(f) of the Inter-
6 nal Revenue Code of 1986 is amended by adding at
7 the end the following new paragraph:
8 ‘‘(8) ELECTION FOR DIRECT PAYMENT.—
9 ‘‘(A) IN GENERAL.—In the case of any ap-
10 plicable equipment, the amount of any credit
11 determined under subsection (a) with respect to
12 any qualified carbon oxide captured by such
13 equipment for any taxable year during the ap-
14 plicable period shall, at the election of the tax-
15 payer, be treated as a payment equal to such
16 amount which is made by the taxpayer against
17 the tax imposed by chapter 1 for such taxable
18 year.

‘‘(B) APPLICABLE EQUIPMENT.—For pur-
20 poses of this paragraph, the term ‘applicable
21 equipment’ means carbon capture equipment—
22 ‘‘(i) which is originally placed in serv-
23 ice after March 25, 2021, at a qualified fa-
24 cility the construction of which began be-
25 fore January 1, 2023
Redigert 28.03.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.03.2021 kl 22:10 8283

NEW BUSINESS MODELS
In our dialogue with these and other industry partners
we realised that our mastery of technology, our
understanding of the customers’ challenges, and our
ability to develop standardised delivery models and
execute large and complex projects, meant that we were
in a good position to develop new business models alone
or together with partners.
We decided to form Vow Industries, a separate legal
entity, wholly owned by Vow ASA, to act as an incubator
for new business models and companies based on Vow
technology.
Vow Green Metals is a very concrete first example. Still
wholly owned by Vow, this new entity will be spun off to
existing shareholders and listed, likely before summer
2021. In March 2021, a successful private placement
secured gross NOK 230 million of new equity, which will
be used in part to fund the new company.
FIRST PLANT
Vow Green Metals will build, own, and operate plants
and deliver high value biocarbon and CO2 neutral gas for
metal industries. Its first plant is currently being planned
at Follum in Eastern Norway for completion in 2022,
pending final investment decision.
In line with our partnership approach, Vow has already
secured agreements with forest owner Viken Skog and
municipal waste company Lindum to supply forest waste
and waste wood respectively as feedstock to the Follum
plant, and agreements with metals giant Elkem and
district heating company Vardar to deliver biocarbon and
CO2 neutral gas.
With the launch of Vow Green Metals, we will be
accelerating the green transition in the metallurgical
industry, as our biocarbon will replace fossil coke as a
reducing agent in metallurgical processes. We will also
produce CO2 neutral gas and other low-carbon fuels.
LOOKING AHEAD
Looking into 2021 and beyond, I am in no doubt that the
cruise industry will continue to play an important role
for our company. Signs are clear that the cruise industry
again will rebound and continue to grow after crises. We
will certainly be there to support them.
Also, I am in no doubt that we will continue to grow on
land, building capabilities and adding capacity in several
landbased verticals. Vow Green Metals is a start. New
initiatives and new business models are being formed as
I write these lines. 2021 is going to be another exciting
year for Vow.
Employees, industry partners, science and research
institutions, governmental agencies and not least, our
shareholders: We thank you all for your support.
Record
31.03.2021 kl 22:22 8296

Vil nok gi større oppmerksomhet rundt selskapet for potensielle nye aksjonærer , vil tro at de fleste som har behov for tjenestene til VoW følger selskapet tett .

Her er hva som kom i kveld : https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/7bb8a69e-a48c-4bd6-8f87-51eccdc730ba
Slettet bruker
31.03.2021 kl 23:26 8093

"In March 2021, a successful private placement
secured gross NOK 230 million of new equity, which will
be used in part to fund the new company."

"which will be used in part to fund the new company"= >positive til Enova$ ja?
Hammers
01.04.2021 kl 00:10 8054

Hallo - alle sammen.
Akkurat ferdigdusjet og tilbake fra en lengre skitur i fjellheimen.
En med flere overnattinger og fri fra all støy fra alle mulige kanter.

Ser at VOW i kveld har sendt årsrapport fra 2020.
Har ikke fått sett så mye på den, men allerede i innledningen (ang framtidsutsikter) kan man lese Henrik Badin si følgende;
"New initiatives and new business models are being formed AS I WRITE these lines. 2021 is going to be another exciting year for Vow".

Den enkelte kan selvsagt tolke dette som man selv ønsker, men personlig tolker jeg det til at det er nye og spennende nyheter på gang.
Likevel er det to valg å ta i disse tider der miljø og avkarbonisering har blitt den nye store snakkisen i ulike store organisasjoner (EU), i ulike land og i ulike større konsern som ønsker å vise et ansvar for fellesskapet. Opprydding. Skape verdier av søppel. Vise at man tar ansvar!

- Hvis man tror at VOW's vekst med hovedeiernes nedsalg på 5-6% (e/13 års eierskap) har stanset - bør man kaste seg på bølgen og selge ALT!
- (PS; de på topp eier fortsatt rundt 50% av VOW. Med det har de selvsagt 100% kontroll).
- Hvis man i stedet tror at den enorme døra som nå har åpnet seg innen "landbased" vil vise veien videre bør man kanskje tenke motsatt!
- Benytte den siste svekkelsen til å øke egen eksponering nå når aksjen plutselig har kommet på billigsalg pga HVA? Floskler????

Ellers har jeg sett av årsrapporten at det OGSÅ BLE VEKST i unntaksåret 2020 - da 2/3 av selskapet IKKE var med og dro lasset!
Pr Q1/21 er også landbased med for FULLT - og om noen få mnd vil etter alle solemerker også Aftersales til cruise igjen starte opp.
Her snakker vi VEKST - rund baut!

Børs handler om å se fram i tid. Finne selskaper som trolig vil vise kraftig vekst i tiden framover.
Ikke se på PE-tall tilbake i tid da spesielle hendelser (i unntaksår) satte en liten stopper for den jevne veksten som har pågått i 4-5 år.
I 2021 er vi på sporet igjen. Nå også med den superlukrative landbaserte avdelingen.

Etter mitt syn er VOW et typisk selskap som analytikerne vil kaste seg over. Kraftig vekst i et kraftig voksende marked med gode marginer.
Dere vet, VOW har alt på plass innen karbonfangst (i motsetning de ALLER fleste andre).
Teknikken og kundene. Det er bare å sette i gang - spesielt nå når pengene har kommet via den rettede emisjonen for kort tid siden!

Hilsen Hammers........som tror han nå må diskutere saken litt nærmere med min gode venn, Hr Braastad.
Ja, for han sendte meg en SMS da jeg satt i bilen på turen hjemover og fortalte at han skulle stikke innom i kveld.

Hr Braastad er en svært fornuftig og diplomatisk kar - akkurat som meg. En som har hvisket meg mange visdomsord i øret!
F.eks overskriften på denne tråden; "Er denne bunnen nådd?" - etter at han fikk se det chartet jeg printet ut for ham da kursen sto i 41-42.
Redigert 01.04.2021 kl 00:39 Du må logge inn for å svare
Hammers
06.04.2021 kl 00:41 6679

Nå i kveld kom jeg over et ganske så nytt innslag på YouTube ang "sirkulære og klimanøytrale forretningsmodeller".
Henrik Badin var en av 5 som deltok og han snakket litt overordnet rundt VOW's pågående prosjekter og forretningsmodell.
Vel verdt å ta en titt på; https://www.youtube.com/watch?v=4SI-Jl47g5M

Badin snakket om VOW i følgende perioder; 22-26 min + 36-39 min + 45-47 min.
Etter å ha lyttet kan dere selv vurdere om dette "har noe for seg" mtp framtidig vekst innen et utrolig spennende område.
Kanskje spesielt det som sies i sluttinnlegget bør være "mat for mons"!

Hilsen Hammers
Redigert 06.04.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
Hammers
06.04.2021 kl 10:34 6361

I ukene før påske var det et stort ramaskrik og mye "holoi" rundt omkring siden ledelsen i VOW "rømte skuta" i stor stil.
Massevis av usaklige skriverier her på forumet, men også i finanspressen fulgte man på med billige poenger.

Thor Chr Jensen i Dagens Næringsliv fikk bl.a. "SIN dag i solen" da han "mesket seg" i flåsete kommentarer om et "vilt hytteliv med Chablis og hummer på menyen". Ja, nesten som en episode av Exit som ble spilt inn i lokalitetene til VOW.
Det forundrer meg ikke om den samme Jensen var med på å skremme flere aksjonærer ut av aksjen pga sine usakligheter.

Når man I DAG ser den oppdaterte aksjonærlista etter diverse rokeringer rundt emisjonen og nedsalget blir man smått overrasket.
TOP 4 eier i dag 53,39% av VOW. Det ETTER å ha "rømt skuta i stor stil".

- Tar man lista f.eks den 3.mars (lista har vært konstant i lengre tid) eide den samme gruppen 53,71% av selskapet.
- Totalt sett har de altså et samlet nedsalg på kun 0,32%.
- Noen individuelle større utslag, men gruppas totale beholdning er så godt som ikke rørt.
- Kanskje flere enn meg som bør benytte den kraftige nedgangen som har vært til å øke egen beholdning/kjøpe seg inn?

Hilsen Hammers.........som må ta med et forbehold;
Dagens aksjonæroppdatering fra VOW (pr 6.april) forutsettes å ha fanget opp de endringene som faktisk HAR funnet sted.
Redigert 06.04.2021 kl 10:50 Du må logge inn for å svare
baasen
06.04.2021 kl 10:42 6350

Jada her har vi benyttet siste uke før påske godt. Ser også av den oppdaterte aksjonærlisten at INVESTMENT DU NORD AS har fylt på litt....
Hammers
06.04.2021 kl 18:46 6108

For nyhetssøkende VOW-aksjonærer kan det være greit å få med seg Henrik Badins oppmuntrende ord etter egen presentasjon under Paretos konferanse i slutten av januar i år. Her fortelles litt generelt om VOW + om den optimismen som nå råder i markedet for biokull og egen produksjon på Follum.

Bare innen markedet til Norsk metallurgisk industri er behovet for biokull på 1 mill tonn - og det nordiske er 5x så stort som det igjen.
Badin snakker om at prosessene vil gå som "fast track" og nå når midler kom like før påskeferien kan man regne med en raskere nyhetsflom vil komme rundt VOW. Ja, dere kan selv lytte i de rundt 6 minuttene på hva han har å si.....: https://www.youtube.com/watch?v=ABuCvPDBquE

Hilsen Hammers
Hammers
08.04.2021 kl 12:55 5600

Da er trinn 1 av spin-off igangsatt;
https://newsweb.oslobors.no/message/528524

Mye å sette segf inn i, men det kommer kanskje en lettere "konsekvensutredning" et eller annet sted ila dagen?

Hilsen Hammers
Record
08.04.2021 kl 13:12 5589

Du vil bli eier av dagens VoW med en tilsvarende nedskrivning av aksjens nominelle verdi som VGMs verdi, eier i to selskap i stedet for ett til samme pris . Med samme antall aksjer i hvert selskap.
Så kommer det en kapitalinhenting i VGM på 150,-mill ,om du ikke deltar vil du bli litt utvannet i VGM.
Siste sending på Xtrainvestor med Hendrik var oppklarende på en del spørsmål (som jeg hadde i hvert fall) ang utvikling å finans fremover , det fokuseres ikke så mye på EBITA , det investeres heller i utviklingen av selskapet å teknologien i stedet for eventuelt betale utbytte . Finansiering å forhold til bankene osv var meget tilfredstillende , ett diplomatisk svar ang Enova , det vil kunne komme mange spinofs innen forskjellige teknologier for å nå markedene raskere samt mere effektivt ,disse etter samme modell som VGM . Tror dette blir meget stort etterhvert :-)
Hammers
08.04.2021 kl 13:37 5539

Da har jeg stotret meg gjennom dagens lange børsmelding og trukket følgende konklusjoner - hvis jeg har skjønt dette riktig;

- VOW's aksjonærer tildeles aksjer i VOW Green Metals i forholdet 1:1. (Eier du 1000 VOW vil du også eie 1000 VGM).
- 6,5% av VOW overføres til det nye VGM.
- VGM vil hente inn 150 mill i ny aksjekapital (ca 1,30 pr aksje). Et lite beløp - så kanskje en rettet emisjon?
- EO GF om ca 1 mnd.
- Alle transaksjoner skal være fullført i mnd-skiftet juni/juli. Forventet børsnotering vil da også finne sted.
- Follum er VGM's første fabrikk. Kapasitet 10.000 tonn biokull som raskt oppskaleres til 100.000 tonn PR ÅR.

MIN kommentar ut fra tall VOW tidligere har offentliggjort;
- 10.000 tonn biokull gir EBITDA på 20-30 mill mens 50.000 tonn gir EBITDA på 120-170 mill. 100.000 tonn gir rundt 300 mill PR ÅR!
- Dette må sees opp mot dagens VOW som i unntaksåret 2020 hadde EBITDA på ca 47 mill.
- Follum og de øvrige tiltenkte fabrikken kommer selvsagt på toppen av den ordinærevirksomheten.

Hilsen Hammers