SCANA klar for ny takeoff?

Gullkrokodille
SCANA 05.03.2021 kl 12:26 90792

Hver dag uten en melding er en dag nærmere melding. Slik jeg ser det er det tre triggere som kan utløses når som helst.

1: Kontrakt. Selskapet meldte i q4 rapporten at de har en god pipeline av mulige prosjekter. Forventer noe herfra når som helst. Om det er en kontrakt med litt størrelse tenker jeg vi fort ser 3 kr som første stopp.

2: Oppkjøp. Selskapet har uttalt at ambisjonen er å nå milliardomsetning igjen og at en del av veien dit er gjennom oppkjøp. Ser også en mulighet for at et av selskapets egene porteføljeselskap kan bli kjøpt opp, tenker da mest på Seasystems. Selskapet har også uttalt at de ønsker å se på strategiske muligheter rundt Seasystems.

3: Insidekjøp. Basert på tall for 2020 virker dagens kurs som en veldig attraktiv inngang. Hvis man i tillegg velger å tro på selskapets uttalte ambisjon om oppkjøp og vekst er dagens kurs mest sannsynlig en gavepakke.

Erfaringsmessig går denne fort når den først går, så her er det bare å porsisjonere seg mens man fremdeles har mulighet :)
Redigert 05.03.2021 kl 13:28 Du må logge inn for å svare
Werner
10.08.2021 kl 16:29 4587

Hva med en god melding den 20/8. Kan det være en mulighet tro??? Ingen her inne som kjenner noen ,som kjenner noen og som kjenner noen igjen som kan komme med noe gode nyheter. Dette virker jo helt låst.
uritse
10.08.2021 kl 16:46 4574

Dette var svaret fra CFO når jeg spurte hvorfor de starter ikke med kjøp av egne aksjer ihht makt de fikk på siste generalforsamling:
"I forhold til fullmakt på erverv av aksjer gir den oss fleksibilitet sammen med emisjonsfullmakter. Som vi har kommunisert er ambisjonen vår å vokse gjennom M&A, i lys av dette er det ikke naturlig med tilbakekjøp av egne aksjer på nåværende tidspunkt."
Nå har vi hatt nesten 3 månder uten noe melding fra selskapet, det er bare å håpe på at de har jobbet hardt i melomtiden og kan melde noe saftig sammen med Q2.
Begriffenfeldt
10.08.2021 kl 23:04 4455

En CFO som bruker «i forhold til» feil er ikke til å stole på.
Norbo
11.08.2021 kl 10:11 4375

720 000 nye aksje inn på topp 20, de små utolmodige og uerfarne selger. Når det smeller til her går det fort…
uritse
11.08.2021 kl 11:08 4417

Helt enig! I en ellers frusterende periode, det at topp 20 har troa og øker må vi vel ta som en god tegn.
Muffe
11.08.2021 kl 12:44 4489

107 mill aksjer i selskapet. 63 mill av disse sitter hos de 20 største.
Når det kommer litt volum her så skal du se det flytter seg ganske kjapt oppover. Har gjort det før, og vil garantert gjøre det igjen.

Jeg er veldig spent på hva de vil gjøre med de 50 mill. Ref melding under fra oktober 2020:
7.10.2020, 10:56 · Oslo Børs
SCANA: Scana ASA har inngått ny finansiering for selskapet
Scana har inngått avtale om ny finansiering med DNB i Bergen for å realisere ny strategi og understøtte vekst. Ny finansiering består av en løpende kredittfasilitet på NOK 53.000.000 og en garantiramme på NOK 45.000.000. Syndikatlånet som tilbake i 2013 var på ca 500 MNOK vil med dette bli innfridd. I forbindelse med refinansieringen er det inngått ny avtale knyttet til aksjonærlånet der hovedendringen er forfallsdato som er satt til 10. oktober 2021. Fundamentet for å levere på vår maritime strategi er nå på plass med hovedkontor i Bergen og en bankforbindelse som har god forståelse for de maritime næringene.
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=515011
Muffe
12.08.2021 kl 12:39 4289

Er det nå vi skal over 2,- igjen ?
LItt interesse på kjøpersiden nå.
Store forventninger til Q2. Da MÅ de jo komme med noe nytt.
Werner
12.08.2021 kl 14:11 4226

Får jo bare håpe det nå at det lysner litt. Deprimerende og irriterende at det er så langt nede.
Muffe
12.08.2021 kl 14:54 4182

Enig! Liker meg også best på andre siden av 2 tallet.
Werner
12.08.2021 kl 16:46 4111

Vil jo helst si et stykke over 3 tallet jeg da ,nærmere 4 😊😊😊
Muffe
12.08.2021 kl 17:25 4077

Jeg skal også dit, men jeg liker meg ikke under 2. Det er følelsen nå🙂
Begriffenfeldt
12.08.2021 kl 17:41 4057

Jeg tror ikke jeg ville blåst opp forventningene voldsomt til Q2. Det har man gjort både før Q4 2020 og Q1 2021 og det har stort sett vært OK tall, men ingen nyheter. Det viktigste med Q2-tallene er at de faktisk har hatt noe å gjøre i april-juni. Men skal kursen opp til 3-4 må det komme store kontrakter (i Scana-skala) ellers vil vi vasse rundt i denne 1.80-myra i lang tid fremover.
rockpus
12.08.2021 kl 17:46 4049

Nei, man venter ikke med kursdrivende informasjon til kvartalspresentasjonene.
Werner
12.08.2021 kl 22:57 3928

Jeg skjønner ikke hva dette har med Scana å gjøre???
murpy
13.08.2021 kl 08:25 3855

1. Incus: Scana Offshore vant prestisjekontrakt til havvindanlegg
Kværner ASA har tildelt Incus-eide Scana Offshore AS kontrakt på levering av forankringskomponenter til Hywind Tampen, Equinors nye havvindanlegg. Kontrakten er Scana Offshores første skikkelige feste i markedet for flytende vindkraft. Leveransen fra Scana Offshore består av 33 såkalte skrogbraketter (hull brackets), som benyttes til å feste forankringsliner til skrogene på de totalt 11 havvindmøllene som utgjør Hywind Tampen. Selskapet skal også levere et ROV-verktøy for eventuell utskiftning av forankringslinene. Selskapet har de siste fire årene justert strategien inn mot det grønne skiftet. Fra å være en ren leverandør av utstyr til olje- og gassindustrien, fokuserer selskapet nå i større grad på fiskeoppdrett og flytende vindkraft. Leveransen til havvindanlegget Hywind Tampen er den første store forankringskontrakten Scana Offshore sikrer seg i dette markedssegmentet. For Scana Offshore starter Hywind Tampen-prosjektet umiddelbart, og forankringsutstyret skal leveres til Kværner i løpet av våren 2021
solid1
13.08.2021 kl 08:37 3840


Du skal se den reiser seg i dag.😉
Det er jo freddan😯
Werner
13.08.2021 kl 09:11 3814

Jeg leser ingenting om Scana i det innlegget som Muffe henviser til som står i E24 eller er det noe jeg ikke får med meg her ???
Muffe
13.08.2021 kl 10:03 3779

Neida! Det er bare for å vise at markedet går opp og frem.
Scana er jo også en potensiell leverandør her.
murpy
13.08.2021 kl 10:05 3802

Om man leser de siste 5 kontraktene så går alle med leveranser i 2Q, så jeg er ganske trygg på at vi får et meget bra resultat nå til uken.
Muffe
13.08.2021 kl 10:11 3786

Håper de kan informere om ett tilsig av nye kontrakter også.
murpy
13.08.2021 kl 10:16 3816

Kommer nok
Blenheim
14.08.2021 kl 03:47 3674

Vi kan diskutere både ledelsen og selskapet. Jeg vil mene at argumentene for både at selskapet og ledelsen er av lavere kvalitet er åpenbare.
For å ta det siste først:

- At det er den nåværende ledelsen som har fjernet seg med gjelden er rimelig misvisende da dette er et arbeid som har pågått siden minst 2014/15, og de siden den gang har hatt en jevn nedgang i gjelden. Skjekk regnskapet fra det året nåværende ledelse tok over. At de fjernet selskapet for en halv milliard med gjeld er med all respekt å melde rent vas. Gjerne skjekk proff.no eller selskapets nettsider hvis mitt ord ikke er troverdig nok.
- De har siden de tok over meldt om oppkjøp og vekst, men har enda til gode å levere noe av det i det hele tatt.
-Selskapet er og har vært slik jeg ser det stillestående de siste 1,5-2 årene.

Når det gjelder selskapet som investering så har jeg lite forståelse for hvordan noen skal kunne forsvare det i det hele tatt. Elendig, og da mener jeg eelendig avkastning på egenkapitalen over tid er sjeldent et bra utgangspunkt for en investering. Min oppfatning er at mange her baserer seg mer på håp og drømmer og ingen fundamental analyse (noe som er beklagelig).
-Dette er et industriselskap som ikke har noen konkurranse fortrinn, fallende omsetning, ingen nevneverdig vekst, og som prises til godt mer enn 2x bokførte egenkapital. Folk hadde revet seg i håret om dette var tilfellet for store markedsledere (!) som Hydro eller Yara. Det kan også nevnes at hvis en ser på avkastningen på investert kapital så vil en få frysninger.

Et tanke eksperiment er om hvis du hadde hatt 200 millioner cash å kjøpe en bedrift for, hadde du da kjøpt et industri selskap til mer enn det dobbelte av bokført egenkapital og med et resultat på et par millioner i året? Ups, Ups det gir deg da faktisk bedre avkastning på kapitalen din å sette pengene på høyrente konto. Selvsagt vet alle de store aksjonærene dette, og de hadde selvsagt solgt hele posisjonen til nåværende prising om det var mulig (ref Ertvaag sitt salg). De som ikke tror eller forstår det, vil jeg tillate meg å kalle rimelig naive.
Hadde du brukt sparepengene dine på å kjøpe et selskap til 200mill + som fremhever ensifret EBIDTA i kvartalet som bra, ingen vekstutsikter og som heller ikke har noen spesielle fortrinn (ref fremtidig og historisk ordreinngang) ? Selvsagt ville ingen i sin rette forstand gjort dette, isåfall så er det realøkonomiens måte å gjøre for at kapitalen havner der den hører hjemme til slutt.

Avslutningsvis kan jeg si at jeg ikke eier noen aksjer i selskapet (og takk gud for det), da jeg foretrekker kvalitet i drift og ledelse. Etter å ha følgt og lest om selskapet de siste årene har jeg derimot latt meg fascinere av mangelen på realitet i prising og kvalitet her inne.
Du kan kalle meningen min historieløs, men jeg vil isåfall gjerne kontre og kalle meningen din for i beste fall misvisende og naiv.



Dr_Eval
14.08.2021 kl 07:29 3668

Hvem er det du prøver å lure til å selge slik at du kan få kjøpt flere billige aksjer? Du glemte å nevne pandemien og flytende havvind for å nevne noe. Jeg har økt min beholdning med en halv mill og snittet opp til 1.54kr. Planen er fremdeles å sitte lenge.
Redigert 14.08.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
uritse
14.08.2021 kl 10:53 3594

Topp 20 øker og øker (de må jo være helt naivt) også har vi en som er topp ‘ekspert’ her som advarer oss at pengene investert her er så godt som tapt. Ja ja time will show…
Nebelstreif
14.08.2021 kl 11:19 3571

Hei og takk for nokonlunde nyansert svar. Ein del gode innspill og tankar her. Dog ueinig i nokre av poenga dine:

Har hatt aksjer i selskapet sidan 2015 (førre emisjon). Så var utgangspunktet enormt stor oppside i Scana Bjørnborg, stor gjeld, men sikring via eigedommane på Jørpeland. No er alle desse tre elementa eliminert, så selskapet er eit heil anna no. Ikkje like høg oppside, men første gong med driftsoverskot på årevis, samt nesten ingen gjeld. Enig i at gjelda har blitt sanert over tid, men dei andre poenga eg lista opp er effektuert over det siste halvannet år. Ordreloggen er faktisk historisk høg, sjølv om eg gjerne skulle sett nokre nye. Det springende poenget er det du nemner: Avkastning på investeringa! Om vi ser driftsoverskot det siste året, der alle kvartala som sagt er i pluss er vi vel i ei rimelig prising no. Det er ein kjempeprestasjon å ha fått dette selskapet til å få driftsoverskot ut frå den situasjonen dei var i. Ein kan velge å tru at det er starten på noko eller om dei er "i mål" no. Dersom ein er nokonlunde konservativ kan ein rekne med 40-50 mill. i årlig overskot no som omorganiseringa er gjennomført. I så fall er selskapet billig. Dog viktig å halde momentum oppe, så er spent på Q2.
Redigert 14.08.2021 kl 11:20 Du må logge inn for å svare
Blenheim
14.08.2021 kl 14:09 3562

Heihei.
Jeg kan si meg enig i at det har vært en prestasjon å redde selskapet og at caset har endret seg ganske fundamentalt de siste årene (og da gjerne til det bedre) med betydelig lavere risiko i den underliggende driften. Om selskapet nå er priset billig eller dyrt så tror jeg gjerne at vi er ganske uenige, men om du skulle få rett at de skal kunne tjene normalisert 40-50 mill i året så er selskapet utvilsomt billig. Om dette stemmer får vi bare vente å se, men jeg har liten eller ingen tro på akkurat det. Jeg holder egentlig fast på hypotesen min om at ledelsen kan ligge tynt an innen måneder, og det blir interessant å se hva en presset ledelse vil gjøre.
Uavhengig av det vil jeg ønske deg lykke til med investeringen, og vil gi deg cred for stamina siden 2015.
Blenheim
14.08.2021 kl 14:27 3595

Tror det har blitt rimelig klart at jeg ikke er ute etter aksjer i dette selskapet, i hvertfall ikke til noe i nærheten av dagens prising. Kanskje hvis kursen halverer seg og selskapet kan levere free cash flow noen kvartaler på rad. Med andre ord, tvilsomt...

Når det gjelder havvind så kan det selvsagt være et potensiale der men det kan ta mange år før det materialiserer seg. Og om det kan bli omsetning i den delen så hjelper det lite om kontraktene blir inngått til en lav ebidta margin, noe som det med all sannsynlighet blir gjort. Da sitter du som aksjonær igjen med lite uansett. Og bare så det er helt klart, konkurranse og prispress vil det bli mye av (ref ESG delen av Oslo Børs). Så hadde vært forsiktig med for store forhåpninger til selskapet, spesielt til havvind og fornybar delen. Lykke til.
Blenheim
14.08.2021 kl 14:30 3651

Ikke som godt som tapt, men med betydelig nedside, ja det vil jeg sannelig påstå.
Ekspert eller ei, jeg kan sannsynligvis regne bedre enn deg.
Winners keep winning, losers keep losing.
Lykke til.
Dr_Eval
14.08.2021 kl 14:55 3682

Problemet med din tilnærming er at når selskapet kan levere free cash flow noen kvartaler på rad får du ikke aksjene like billig som i dag. Jeg tåler å sitte noen år og være tålmodig. Tiden er inne for å investere når du har 70-80% av informasjonen som kan gjøre deg helt sikker. Venter du lenger enn det, har alle andre kjøpt før deg. Lykke til selv.
Redigert 14.08.2021 kl 14:56 Du må logge inn for å svare
Nebelstreif
14.08.2021 kl 15:20 3739

Det er ein legitim inngang du har. Eg vurderer investeringa for kvart kvartal, men slik utviklinga har vore i det siste tykkjer eg det er verd å bli sittande og er eigentleg ganske positiv. Kjekt med nokon med ordentlige argument her, sjølv om ein er litt ueinig.
Muffe
18.08.2021 kl 09:09 3272

De 20 største øker med ca 700´
Skandinaviska Enskilda Banken AB som står for økningen. De går fra ca 770´ til 1,4mill
Werner
18.08.2021 kl 14:57 3180

Skjønner ikke ,hva har dette med Scana å gjøre ?????
stian_oslo
19.08.2021 kl 12:01 3094

I morgen i morgen, men ikke i dag.
Kan vi forvente noe utover kvartalsrapporten? Sist slapp de en uttalelse om usikkerhet i markedet. kursen reagerte som forventet. Ned! Men det er jo ikke styrets ansvar som de sier.
Muffe
19.08.2021 kl 12:20 3098

De 20 største aksjonærene i selskapet:)
fastinvest
19.08.2021 kl 12:52 3113

Grunnen til at jeg sitter i Scana er fordi de er leverandør til Aker solution og da spesielt havvind. Det er dette området jeg forventer kraftig vekst i årene som kommer.
I sol bransjen var det leverandørene som tjente mest og ikke produsentene se REC. Om Scana lykkes eller ikke vet jeg ikke men for meg virker det som de har snudd skuta og fått driften under kontroll. Q2 blir nok noen mill i pluss eller minus og guiding vil handle litt om corona. Ganske lik Q1 er hva jeg forventer.
Det er kjedelig å vente men Scana er priset lavt og det finnes ikke mange selskaper på børs med lav verdi og som kan vokse raskt og mye under det kommende grønne skiftet. Jeg er ikke topp 20 men sitter long og forventer høy avkastning. Veldig betryggende at topp 20 ikke selger men øker.