Nel og Nikola.

6750
NEL 12.03.2021 kl 10:05 3371

Er det noen som følger med på hvordan forholdet mellom NEL og Nikola er for tiden? Ser at Nikola har hatt en grei positiv vekst de siste dagene. I går opp 6%.
Hemsen
12.03.2021 kl 10:37 3325

Vil anbefale deg å sette av tid til Nordnet sitt intervju med Løkke fra igår som ligger ute på en annen Nel tråd her. Viser at mange spennende ting frem i tid er i rute. Det blir også nevnt at produksjon til Nikola blir startet opp siste halvår, så virker som relasjonen de imellom er inntakt. Lykke til..
Value Investor
12.03.2021 kl 14:32 3178

Jeg tror nok de kommer til å bygge noen stasjoner for å vise at de er seriøse, men at dette med hydrogen for lastebiler har jeg svært lite tro på, problemet er kostnaden per km, men man kunne muligens tenkt seg et opplegg der lastebilen i utgangspunktet har store batteri, som lades når sjåfør sover, og så kunne man hatt en bitteliten range-exstender som ble drevet av hydrogen, som man kunne bruke de få dagene hvor batteriet ikke ville holde hele dagen pga kulde eller en spesielt lang tur den dagen, men denne range-exstenderen kunne like godt vært diesel eller bensindrevet, men jeg ser ikke et stort problem med at den kan være hydrogendrevet, slik at kjøretøyet ble utslippsfritt. Siden det vil være sjelden man må tanke kan man sikkert bare bruke de stasjonene som det er drøssevis av i california, evt utvide nettverket med noen stasjoner også i nabostatene. Slik det er tenkt ut av NIKOLA er det håpløst, først og fremst pga høy drivstoffkostnad, men også pga dyr brenselcelle. På den annen side vil jo også et slikt prosjekt være dødfødt om Musk får rullet ut sine Megaladere, som skal være på 1 megawatt, og kunne lade 480km på en halvtime.
Value Investor
12.03.2021 kl 15:51 3088

Nikola er forresten enda villere priset enn NEL, og har en mcap på 6,5 mrd dollar, mot 3,9 milliarder dollar for NEL. Nikola var på et tidspunkt priset til over 200 mrd kr.
Slettet bruker
12.03.2021 kl 16:20 3044

Det kommer mer og mer restriksjoner på forurensing. Hydrogen får større og større attraktivitet som innsatsfaktor i industrielle forhold. Blir avgiftene og lovverket strengt nok overfor forurensende produksjonsprosesser så kan man etter hvert ikke snakke om at fremstillingen av hydrogen er for kostbar som innsatsfaktor.

EU: PARLAMENTET STEMT FOR CO2-AVGIFT PÅ IMPORTVARER
Oslo (TDN Direkt): Europaparlamentet stemte onsdag kveld for en karbonavgift på importerte produkter med stort klimaavtrykk fra 2023, melder Nyhetsbyrån Direkt.

Avgiften skal gjelde for næringer dekket av EUs ordning for handel med utslippsretter (ETS).


Ifølge resolusjonen vil avgiften dekke energisektoren og energiintensive industrier som sement, stål, aluminium, oljeraffinerier, papir, glass, kjemikalier og gjødsel. Disse sektorene står for 94 prosent av EUs industrielle utslipp.

Eurofer, sammenslutningen av europeiske stålprodusenter, ønsket resolusjonen velkommen.
Redigert 12.03.2021 kl 22:40 Du må logge inn for å svare
Collo
08.10.2021 kl 14:29 2539

Hydrogen Heavy Duty Vehicle Industry Group Partners to Standardize Hydrogen Refueling, Bringing Hydrogen Closer to Wide Scale Adoption
Published October 08, 2021

Oct. 8, 2021 – Phoenix, AZ: The Hydrogen Heavy Duty Vehicle Industry Group – comprised of hydrogen industry leaders Air Liquide, Hyundai, Nel Hydrogen, Nikola Corporation, Shell and Toyota, has signed agreements with Tatsuno Corporation and Transfer Oil S.p.A. to industrialize globally-standard 70 MPa hydrogen heavy-duty vehicle high-flow (H70HF) fueling hardware components.

The Industry Group was formed in February 2019 with the goal of addressing hydrogen fueling hardware challenges of achieving the fueling speeds that are needed for heavy-duty applications today. Other goals include testing and evaluating the hardware’s performance and standardizing the connector design to ensure adoptability throughout the world. This builds upon the collaboration of the hydrogen industry that achieved a global standard fueling interface for light-duty fuel cell electric vehicles.

Tatsuno, an international hydrogen fuel equipment provider founded in 1911, is designing and developing vehicle receptacle and dispenser nozzle and breakaway components, whereas Transfer Oil, considered one of the most valued manufacturers of reinforced thermoplastic hoses in the industry, is leading the design and development of a hydrogen dispenser fueling hose. The fueling hardware is anticipated to support average hydrogen fueling rates of 10kg/min which is in line with the US Department of Energy’s Technical Targets for Hydrogen-Fueled Long-Haul Tractor-Trailer Trucks. Testing is planned at an independent test facility and scheduled to commence in Q4 2021, with preliminary performance and safety results available in Q1 2022.

“This innovative fueling technology will be an essential part of our hydrogen infrastructure development strategy, making hydrogen available to Nikola heavy-duty FCEV customers and the industry at large,” said Nikola President, Energy and Commercial Pablo Koziner.
Redigert 08.10.2021 kl 14:52 Du må logge inn for å svare
Seriøs
08.10.2021 kl 14:44 2496

Du trenger mye gevinst på dine aksjer skal du kunne betale dine strømutgifter m.m ved det grønne skiftet. Hør på Spetalen sitt intervju og lær.. P.t så er ikke hydrogen på noen måte bærekraftig nok til å erstatte fossil. Staten må pumpe inn cash for å redde tapene som hydrogen gir ved produksjon..
Bullinvestor
08.10.2021 kl 15:01 2465

Har sagt det lenge, potensialet er enormt. Vi trenger et gjennombrudd snart med løsning for tyngre kjøretøyer 🚎🚌🚆 det kan gå fort når det først løsner: )
Flere som syns at kursen i Nikola nå er en god kjøpsmulighet?
Bull
Redigert 08.10.2021 kl 15:03 Du må logge inn for å svare
Laden
04.11.2021 kl 14:20 1572

Nikola kommer til å drysse enormt med prosjekter til NEL I 2022💰💰
cybear
04.11.2021 kl 23:51 1400

Overrasket over at det ikke er full fyr i NEL-tråden(e) om dagen, men noen må nesten ta bladet fra munnen..

-Nikola opp ca. 17,6% i dag.
-Stort fokus på grønt hydrogen under COP26, hvor bl.a. Larry Fink m.fl. spesifikt har snakket om behovet for å investere i grønt hydrogen.
- Fortsatt 9,12% short..

🚀
Redigert 04.11.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Laden
05.11.2021 kl 09:06 1210

Huff av meg.. ikke bra å sitte short i NEL nå.