USD 297,400,000 Senior Unsecured Convertible Bonds due 2024

milan
BWO 15.03.2021 kl 06:53 1589

Kan noen forklare meg hvordan fungerer konvertablebond og hvor stort betydning egentlig har dette på aksjekurs?

Kan eiere av en slik bond konventere til aksjer og på hvilket pris?
Takk på forhånd.
Zohan
15.03.2021 kl 06:59 1560

I denne artikkelen står det om obligasjonslånet de har tatt opp, håper den svarer på spørsmålene dine.

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2019/11/05/7469709/bw-offshores-milliardlan-kan-legge-til-rette-for-utbytte
cheezy
15.03.2021 kl 08:56 1340

Utfra dette så skal obligasjonen kunne konverteres til litt over 80 kroner aksjen. Men det har vært flere finansielle selskapshendelser siden den gang. Hvordan påvirker dette konverteringspris?
Gasman
15.03.2021 kl 20:07 1168

@cheezy: Det ble meldt 25.2.2021 at konverteringskursen etter siste utbytte nå er på USD 8,9479.
Så ca. Nok 75,70.
Redigert 15.03.2021 kl 20:09 Du må logge inn for å svare
PelleOgProffen
15.03.2021 kl 20:32 1108

På lenken nedenfor står det litt om sammenhengen mellom de konvertible obligasjonene og aksjene som ble shortet: "De går ofte inn i slike instrumenter da de mener den lange aksjeopsjonen er kraftig underpriset i den konvertible obligasjonen. De snur seg umiddelbart rundt og prøver å selge en tilsvarende aksjeopsjonen igjen i aksjemarkedet til en mye høyere pris. Siden det ikke eksisterer et opsjonsmarkedet for så lange aksjeopsjoner konstruerer de sin egen syntetiske aksjeopsjon som de selger i aksjemarkedet. Det gjør de ved å shorte et antall aksjer, dvs selge aksjer de ikke har. Da må de passe på hver dag å justere antall aksjer de er short frem til opsjonen forfaller. Hvis aksjekursen stiger må de shorte flere aksjer siden aksjeopsjonen blir mer verdt i den konvertible obligasjonen og motsatt hvis aksjekursen faller."

Slik jeg forstår det er ikke åpenbart at disse shorterne kommer i en 'skvis' selv om aksjekursen stiger: Når aksjekursen stiger, stiger også verdien av aksjeopsjonene. Jeg tenker at dette er relevant informasjon til mange av forumdeltagerne som ser for seg at det sitter noen shortere der ute som har svetteringene hvor størrelsen korrellerer med aksjekursen.

Dersom noen av forumdeltagerne har kompetanse og lyst til å bedrive litt voksenopplæring her og eksemplifisere hvordan disse mekanismene fungerer så ville det vært veldig lærerikt for flere enn meg.

https://www.firstfondene.no/aktuelt/2020/konvertible-obligasjoner-er-bra-for-investorer-og-desperate-selskaper
Redigert 15.03.2021 kl 20:33 Du må logge inn for å svare
Vorge
15.03.2021 kl 21:32 988

PelleOgProffen: Viktig poeng du har her - og du beskriver mekanismen ganske godt. Men jeg er usikker på om BNP Paribas sin shortposisjon er en slik hegde. For de kom på banen litt etter at obligasjonslånet ble closet.

Jeg mener det var Linden Advisors som hegdet obligasjonslånet, og de har vektet seg ned i ettertid. I tillegg finner jeg ikke noen god korrelasjon mellom BNPs opp- og nedvekting og aksjekursen - snarere tvert imot. (Men ut fra min kunnskap om slike instrumenter er det ikke slik at man må øke/minske posisjonen når kursen går opp ned heller).

Blir spennende dager fremover nå. Kan kanskje dagens oppgang tyde på at indeksfondene som skulle ut har gjort seg ferdig?
Redigert 15.03.2021 kl 21:33 Du må logge inn for å svare