Teknisk Analyse Hexagon Purus

Muggost
HPUR 16.03.2021 kl 18:23 34329

Teknisk analyse følger, i den grad det er relevant etter så kort tid som børsnotert selskap.
https://www.tradingview.com/x/BS3ojRKJ/

Så må dere huske at TA ikke er et verktøy som sier noe om de fundamentale forholdene i selskapet, det sier i stedet noe om hva investorene foretar seg.

Etter toppen 8.januar i år har "grønne aksjer" fått et noe pessimistisk sentiment over seg, da 10-årig rentenivå er stigende, noe som ikke er så bra for de selskapene som ikke har inntekter i dag, men venter inntekter i fremtiden. Penger i hånda nå er altså bedre enn penger i hånda i fremtiden.

HPUR falt deretter bratt tilbake fra et særdeles overkjøpt nivå (RSI 92) og har laget en nedadgående trendkanal som vi pr dags dato skurer bunnen av. Aksjen ligger et godt stykke under 50-dagers snittet (ikke et positivt tegn) og RSI (40) indikerer ikke engang at aksjen er oversolgt. Det dannet seg en ny bunn i går på 45.5 men fraværet av oppgang etter dagens monster-kontrakt på 700 millioner spenn kan ikke tolkes annet enn at mange investorer bruker dette som en sjans til å komme seg ut. Sell on news.

Det er desverre ikke ordentlig støtte før 36.7 og det er av ovennevnte indikasjoner grunn til å tro at aksjen kommer til å falle videre ned mot det nivået. Trenden vil aksellereres kraftig hvis oljeprisen og renter fortsetter å stige (husker du; penger i lomma nå er bedre enn penger i morgen). Dette var det tekniske, og jeg kan få rett eller ikke - det vil bare de kommende månedene vise.

SÅ TIL DET FUNDAMENTALE:
Som visse andre her på forumet er dyktige til å vise, så er de fundamentale forholdene ganske positive på lang sikt. Det inngås store kontrakter og "det grønne skiftet" vil aksellerere i årene som kommer. Det er i grunnen bare å lese innleggene til midtikøajohnny. Han er flink til å grave, ingen tvil om det. Det store spørsmålet her er egentlig om investorene kommer til å ha tålmodighet med Hexagon Purus som investeringsobjekt på kort og mellomlang sikt? Personlig har jeg omtalt aksjen som et luftslott med betong-fundament i en annen tråd, til stor forargelse fra ypperstepresten i meningheten.

Hvor mange år kommer til å gå før de fundamentale forholdene kommer til å forsvare 11 TUSEN MILLIONER i markedsverdi? Det er her luften ligger mener nå jeg. Det kan gå årevis. Investerer du i Purus i dag bør du være klar for å vente leeeenge på oppgang (men den kommer nok, og da tar Purus en NEL!). Så får de som skriker etter dokumentasjon klikke på lenken og se hva investorene HAR foretatt seg de siste to månedene. Det er vanskelig å tolke chartet på annen måte enn at folk flest har solgt og solgt og solgt på stadig lavere kurser. Og det er ganske kraftige tegn på at de vil fortsette og selge og selge og selge på stadig lavere kurser, selv om midtikøajohnny ikke vil at folk skal gjøre akkurat det.

Men selvfølgelig, hvis Purus fortsetter å melde sånne kontrakter som de gjorde i dag, og at dette ikke var en sånn once-in-a-decade kontrakt, ja da kan det snu. Og da skal dere selvfølgelig få kaste så mye tomater og råtten fisk som dere vil på meg, for da har jeg tatt feil. Jeg er hvertfall ikke i tvil om at ypperstepresten i menigheten kommer til å trekke frem det innlegget da :)

Og til slutt, en siste disclaimer. Jeg skriver selvfølgelig ikke dette for å advare folk som kanskje tenker de kan tjene noen raske penger her - jeg skriver dette fordi jeg driver åpenlys kursmanipulasjon og ønsker meg inn i aksjen til så lav pris som mulig...
Slettet bruker
20.01.2022 kl 01:24 4372

15,20 ( neste støtte) er ikke umulig. Vanligvis klarer jeg å være i forkant av de tekniske analyser, men nå går det veldig fort i svingene, og er det trangt i døra. Det gjelder mange grønne aksjer, og når Biden idag uttaler at han må dele opp BBB, så hjelper ikke det på de milliardene som skal ut av olje og inn i grønn industri. Utviklingen kan ikke stoppes, og gir især EU, men også Kina muligheter for å få et forsprang, men det er ikke i nuet. Fremtiden er nå, så nok en strek i en grønn regning.
Vi visste at gavepakkene ville opphøre, om halvlederproblemer og andre COVIDrelaterte effekter, inflasjon, renteøkninger og energikrisen, og det meste burde være diskontert i kursene nå. Indeksene skaper dog bekymringer, når de nå beveger seg i korreksjonsområdet. Den tyske obligasjonsrente er nå i positiv territorium og inflasjonen i UK er nå det høyeste på 30 år. Det at russere og OPEC prøver å undergrave Vesten gjennom å kaste bensin på bålet ( !?) er heller ikke det vi trenger nå. Selvom diverse aktører tror på invasjon i Ukraina, noe som vil forverre hele bildet, er selvsagt mulig, men sosiopaten må påregne seg da total isolasjon og knallharde sanksjoner som også vil omfatte frys av alle penger de har utestående. Dessverre sender ikke NATO sterke nok signaler; hvem er vel tjent med at Russland finnes.
Biden er helt på jordet og gir sosiopaten fra Russland et frikort til å invadere: " Samtidig fremholdt den amerikanske presidenten at en mindre inntrengen fra Russlands side i Ukraina ville utløse mindre motreaksjoner enn en full invasjon.". Hadde han sagt det om russere hadde invadert deler av Alaska? EU må offentlig dementere Biden og sette ham på plass. Han kan da ikke bestemme hva Europa skal gjøre!
Mye uro både her og der, og jeg har ingen gode råd å gi. Jeg tygger selv mest på å kjøpe mer ( bunnfiske heter det), men om vi er der nå, eller om vi skal ytterligere ned er uvisst. Teknisk så kan vi gå ned et lite stykke til, men på de store indekser så er mye tatt ut. Jeg tror ikke vi ser doomday mitt i resultatsesongen, men at det vil skje engang ( utløst av en Black Swan), er sannsynlig. Når en Black Swan kommer er det ingen som vet, og jeg sitter stille i båten, med alt for mye ( 85%) investert.
Redigert 20.01.2022 kl 02:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.01.2022 kl 18:21 4484

Ikke uventet at indekser idag snur og ikke lengre er i korrektiv terreng. Reliefrally nå. Rentefall i Asia, og forhåpninger om at Xi stopper sosiopaten fra det fascistiske Russland.
Finanstilsynet kritiserer nå Stockwatch og meglerselskapene for snusk. Typisk norsk: Når disse kapitalanarkistiske forhold blir påpekt fra alle kanter så får de gult kort: Det er å likestille med om man hadde gitt bankranere en advarsel: Dette må det bli mindre av, men dere får beholde penga, og vi skal nå sette en ekstra vakt i døra… Latterlig og i grunn et frikort til disse å fortsette svineriet. ( se f.eks.dagens FA )
Dette føyer seg pent i rekken av hvordan Staten håndterer finansverden og eliten: Statoil ble avslørt for snusk på minst 200 milliarder, og da setter man ned et utvalg som pulveriserer ansvaret, og dermed får det ingen konsekvenser. Euronext er avslørt for å gi algoritmebasert handel en tidsfordel i flere land ( noe de måtte slutte med). Hverken Stockwatch og suppetilsynet har svart om de holder på slikt i Norge ( strider mot lov og regelverket). Det er større sjans å bli statsminister, enn å bli fengslet for innsidehandel om du tilhører de rike, og ukulturen i hele finansverden ( og de fleste bransjer) forsterkes bare når ikke engang finanstilsynet vil ta grep. Økokrim har ingen bein å stå på, fordi regelverket i alt for stor grad beskytter disse kriminelle. Bransjen er så kynisk at de saksøker Staten når Økokrim ikke kunne bevise skyld. Ikke engang avsløringer om å gjemme penger i skatteparadis medfører straffereaksjoner; tvertom så får de beholde mesteparten av penga de har unndratt beskatning.
Overføringsverdien og signaleffekten av dette bare forsterker fanskapet, og er nok hovedgrunnen til at de rikeste nordmenn nå er tre ganger så rike enn sine peers i rike EU land.
Redigert 20.01.2022 kl 18:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.01.2022 kl 21:00 4473

Reliefrallyen mister kraft på hovedbørsene, nå en time før stenging. 60 poeng opp for Nasdaq er ikke noe å skryte av. De grønne indekser opp over 2-2,5% i skrivende stund.
Kl.22.00: 1,30% ned, og Nasdaq tilbake i korreksjonsområdet. Intradag ned 3% er voldsomt. Grønne indekser " bare" opp 1,40- 1,80%.
Legg merke til Nikola som faller til 8 dollar.
Redigert 20.01.2022 kl 22:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.02.2022 kl 05:25 4225

Om jeg leser mine egne innlegg i det siste rund HPUR, så er de entydige negative. Det eneste " positive" er at jeg gikk for tidlig inn og kjøpte en post på 21,60 ( tror jeg). Da mente jeg at forskjellen mellom verdisettelseforskjellen mellom HEX og HPUR var for stor. Les TA på HEX, så står det noe der.
Jeg var mest positiv til HEX, især fordi de har bedre økonomi, og muligheter for grønnvasking av gass i EU. Tyskland skal vekk fra kull og atomkraft og over til gass, og vaskes det grønt, så utløser det gigantiske subsidier. Slik blir det nok ikke, så HEX må klare seg muligens uten subsidier der, men overgangen kommer til å skje. Etter dagens nyhet, så må jeg bare krype til korset: Veksten i HPUR kan lett overgå HEX, og da skjer overgangen betydelig raskere enn jeg trodde. Nå eier jeg noe i begge selskaper ( 50/50), så det er i grunn en helgardering. Det er jo bare tilfeldig ( for stor kursforskjell). Skal jeg mene noe om veien videre, så er gårsdagens nyhet en gamechanger av det sjeldne slaget. Forutsatt at det blir en " vanlig" kontrakt ut av dette, så verdsettes HPUR til 4 milliarder og HEX til 2,5 milliarder netto før nyheten er sluppet.
HPUR vil nok verdsettes til 5 milliarder senere idag, og da får dere finne ut av selv hva verdiøkningen i HEX bør bli rent teoretisk. Uansett så har flere påpekt at HPUR kun er en utgiftspost for HEX; De ville jo måtte betale for pengemangel der. Når HEX plutselig kommer i en situasjon hvor de ikke må sponse HPUR, så havner også de i en langt bedre posisjon. Gårdsdagens nyhet har derfor en gigantisk konsekvens for hele HEX familien, forutsatt at den fører til en normal kontrakt. Gamechanger er forbokstaven. Jeg har ikke objektive evner til å tallfeste konsekvensene, men fraråder på det sterkeste å selge aksjer imorra i HEX eller HPUR. Jeg lover at jeg kommer tilbake så fort jeg føler at jeg har fått analysert situasjonen. Selger du imorra er du dum, er min umiddelbare reaksjon.
Slettet bruker
01.02.2022 kl 06:59 4179

Hvorfor er du dum når du selger om få timer? Aksjene i begge selskaper er nær sine lows. Nyheten er den største nyheten noensinne i selskapenes historie; HPUR ble lansert til 40 kroner med lavere målsetninger enn nå. En kontrakt bare på fasiliteten i Kanada på minst 7 milliarder er en enorm trigger. Sannsynligheten for at avtaler i Kina, USA og EU blir konkretisert øker. Også de handler om serieproduksjon, noe som gir mye større muligheter for gode marginer, kostnadskontroll og økende overskudd ( istedenfor det pengesluket HPUR er nå). Dette vil også medføre press på blant annet Nikola til å få konkretisert alt for vage intensjonsavtaler. Det er begrenset hvor mye HPUR kan produsere, og da kan det medføre større press på de som vil ha varene. Sytteklutavtaler er da historie. Uansett så vil sentimentet nå snu 200%, og da er det dumt å selge aksjer i HPUR og HEX dagen derpå. Jeg selger ihverfall ikke en dritt, og de som har fulgt mine råd, har ikke tapt mye... Om de unlot å "impulshandle" slik jeg gjorde nå nylig ( sjelden kost) så har du tjent penger, noe som er ulogisk når min første inngang var på 52 i HEX. Når børsen stenger imorra regner jeg med at denne impulsen ikke medførte tap, men det var da i så fall bare flaks, og ikke beregning.
SISTE ADVARSEL: IKKE SELG HPUR. Det var trangt i døra på vei ut, men det blir enda trangere på vei inn, især når ingen vil selge. La "proffene" blø og betale i det minste "rett" pris. Vent gjerne til jeg kommer med nye utspill, og mer enn bare TA. Ting skal jo henge ihop, og tror det eller ei, men det tar tid å vurdere verdier i et sekskap, især fordi de må måles mot alle andre selskaper man kan investere i.
Redigert 01.02.2022 kl 07:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.02.2022 kl 07:34 4156

Jeg har sagt det før, og sier det igjen: Avtalen med Ballard har jeg mest tro på grunnet renommé ( +13% idag). Nikola har bare bundet opp HPUR, men etter gårsdagens avtale, så har HPUR muligens større makt over de. Kina: muligens de bare var interessert i patentene, men nå legger avtalen press på det strategiske/ politiske. EU: Muligens at det gagner HPUR, men har i grunn ikke peiling.
Slettet bruker
01.02.2022 kl 07:46 4135

Den mest sannsynlige strategien som især gribbene nå har, er å DEMPE kursutviklingen på primært HPUR, i håp om at frustrerte småaksjonærer " gir seg". Da minner jeg nok en gang på at HPUR ble omsatt til 28-29 kroner i desember, og da UTEN at det var snakk om en gamechanger kontrakt, som endrer ALT. Drit en lang marsj i at disse datamaskiner handler med hverandre og uansett: Selg ikke en eneste aksje!
Slettet bruker
01.02.2022 kl 20:39 3996

Oppgangen kommer etter at selskapet børsmeldte at det er nominert til en stor avtale som går ut på å levere batteripakker til masseproduksjon av elektriske tungtransport-kjøretøy. Avtalen er verdt inntil 10 milliarder kroner.

– Vi har jobbet med dette lenge. Det er ikke så mye annet å si enn at det er veldig positivt. Det er et gjennombrudd for våre batteriløsninger, sier Knut Flakk.
Slettet bruker
02.02.2022 kl 05:09 3870

Vanligvis så ligger ting fra Stein Ove Haugen ( Hegnar), bak en betalingsmur, men ikke nå. Det er overtydelig at han vil prate aksjen ned, og det har som regel kun ett formål.... https://finansavisen.no/nyheter/kommentar/2022/02/01/7811398/hexagon-purus-aksjen-brot-fallende-trend
Jeg bruker selv TA, og det er et fint redskap, men må ikke anvendes løsrevet fra alt annet som påvirker aksjekurser, men det gjør han i sin " kommentar".

https://e24.no/boers-og-finans/i/66eywW/mulig-gigantavtale-puster-liv-i-skadeskutt-aksje-veldig-viktig

Denne må du da måle opp mot Haugen, og spørre deg selv hvorfor Haugen sin ikke ikke lå bak betalingsmuren....
Klart at dette er en gamechanger, som får ballen til å rulle i riktig retning. Jeg forholder meg til de kursmålene som jeg har satt oppover.
Å selge på disse lave nivåer er ikke aktuelt. Grønne aksjer har nå falt sammenhengende i ett år, og det ville ikke være utenkelig med comeback for flere av de. Har ikke tid til å grave mer med det første. Neste korsvei er vel Q4 for både HEX og HPUR.
Redigert 02.02.2022 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.02.2022 kl 16:55 3705

BMW AG, Robert Bosch GmbH, TesTneT Engineering GmbH and Hexagon Purus are working together in research and advanced development of an innovative hydrogen storage system solution for future fuel cell passenger cars.

The project called FlatHyStor – “Functional design and testing of an innovative hydrogen tank system” - with a total project budget of 6 million EUR has been granted funding by the German BMWi (Federal Ministry for Economic Affairs and Energy). The aim of the project is to develop an advanced hydrogen storage system solution for the flat space of light-duty car underbodies that are usually intended for the integration of the battery modules in Battery Electric Vehicles (BEVs).

The consortium is led by BMW AG, the German multinational manufacturer of premium automobiles, who will coordinate the different activities and provide the technical specifications for the storage system integration and application. Hexagon Purus will develop the high-pressure hydrogen cylinders as well as the corresponding vehicle integration structure. Robert Bosch GmbH will develop the advanced tank valve and high-pressure regulator technology and TesTneT Engineering GmbH will deliver the validation of the storage components according to the latest codes and standard evolutions.

"We are excited to participate in this project with BMW, Bosch and TesTneT. This cooperation confirms our leading position as a Type 4 high-pressure cylinder manufacturer and as a Tier 1 supplier of complete system solutions to OEM customers,” says Michael Kleschinski, Executive Vice President LDC, Hexagon Purus.

The first prototypes of the 700 bar high-pressure storage systems are due to be delivered by the end of 2022.
Slettet bruker
03.02.2022 kl 17:36 3624

Aktiviteten av både manipulerende medier ( kun lov i Norge), og da især FA og mange nye skribenter her på forum har økt voldsomt.
Jeg advarte mot nettopp dette før det ble en realitet. Ikke la deg påvirke av støy, men prøv å balansere.
La oss oppsummere:
Makro i uka som er: sentimentet særlig innenfor grønt er fortsatt negativt. EU godkjenner gass som grønt ( produksjon), forutsatt at det bidrar innenfor grønt.
Begrunnelsen er at EU må ta i bruk alle midler for å bli grønnere. Det skal bygges gassterminaler og infrastruktur for gass for å gjøre seg mer uavhengig av Russland ( HEX).
Muligens står MB bak en sannsynlig hydrogenkontrakt på 7-10 milliarder rettet mot tyngre kjøretøy primært rettet mot det amerikanske markedet. BMW vil nå utvikle hydrogenløsninger for lettere kjøretøy primært i EU. Man behøver vel ikke å ha en mastergrad for å skjønne at det nå skjer strukturelle og strategiske endringer innenfor kjøretøyindustruen, som endrer alt for HEX familien ( gamechanger de luxe). Verdien av disse grepene vil garantert sikre store og jevne inntekter for HEXfamilien, og har således en effekt langt utover kontraktsverdien. Selvsagt er det alltid skjær i sjøen ( og HEX rotet det til for noen år siden, da en milliardkontrakt ble annulert, og de satt igjen med svarteper).
Det vil ikke skje igjen, især fordi vi ser en tydelig tendens worldwide til å inkludere hydrogen i alt som er mobilt.

Den strategiske kampen på hydrogenløsninger er nå i full gang, og det er begrenset med store nok aktører som kan levere.
I beste fall ( nevnt tidligere, men nå forsterket av BMW involvert), så kjøper noen hele HEX for å få tak i og ha kontroll på levering av hydrogenløsninger fra HPUR.

Emisjon: Det har vært lenge kjent at HPUR antagelig i 2024 trenger mere penger ( emisjon). Selvom tidspunktet kan bli 2023 ( også avhengig av kostnadskontroll i selskapet), så er en emisjon på så lave kurser, og med jevne store inntekter om ikke alt for lenge ikke veldig sannsynlig; Det finnes langt bedre finansielle løsninger i påvente av store jevne inntekter.

For kursmål henviser jeg til de foreløpige målene utfra TA som jeg satt. Jeg justerer ikke de oppover og venter på Q4.
PS: Graver du deg ned i mine innlegg på HEX familien, så vil du se at jeg slett ikke baisser eller hausser ( tror ikke jeg har den makta) og har som formål å være en motvekt til især sterk manipulerende krefter ( media, ANALytikere og " kirken"), slik at du kan ta bedre beslutninger.
Jeg er fortsatt kritisk til ledelsen på kostnadskontrollbiten, samarbeidet med Nikola osv., men de to siste nyheter er så store at de overgår mine forventninger mange ganger, og bringer HEX familien i en helt ny situasjon, hvor flere aktører ( inklusiv Nikola) muligens får hastverk med å binde opp HEX/HPUR.
Redigert 03.02.2022 kl 18:44 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
03.02.2022 kl 20:04 3583

Kred for at du konfronterer uvesenet i klartekst monitor1 👍

Her innkasserer Purus en 10 milliarders enkeltkontrakt med en global gigant. En enkeltkontrakt som altså er mer enn dobbelt så stor som Purus' egen market cap, og hva ser vi? Jo, det kappes om å bringe negative vinklinger til torgs.

Helt utrolig, men altså ikke umulig, i kretser rundt Oslo Børs.
Redigert 03.02.2022 kl 20:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.02.2022 kl 22:35 3440

Det mest tyngende er nok sentimentet i grønn sektor. Men hva media og meglerhus i Norge får lov til av manipulering og aksjepåvirkning er helt utrolig. Q4 er også et usikkerhetsmoment. På vektskåla er dog alle beslutninger denne uken ( gass er grønn i EU, terminaler og infrastruktur for gass, satsing på tyngre kjøretøy og sannsynlig kontrakt på minst 7 milliarder i USA og fornyet satsing på personbilmarkedet i EU) hver for seg store saker, med enorme konsekvenser.
Om de kommer i mål med egen guiding og vanlige nettomarginer i 2025, så er prisingen i tråd med en lav P/E i et verdiselskap. Betryggende.

Redigert 03.02.2022 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
03.02.2022 kl 23:58 3354

"Q4 er også et usikkerhetsmoment."


Q4 2021 bekymrer ikke meg, men skjønner jo selvfølgelig at det blir romling og skramling rundt store utgifter. Åpne dører skal da sparkes inn for n'te gang.

Primo 2021 guidet Purus omsetningsvekst > 50% og store investeringer i overskuelig fremtid. Dette, kombinert med guidingen på lenge sikt (mer om denne mot slutten av dette innlegget), fikk markedet til å sende aksjekursen over 80 NOK. Ved utgangen av Q3 2021 var faktisk, organisk omsetningsvekst (ex. oppkjøpet av Wystrach) YOY i årets 9 første måneder 71% (en organisk veksttakt man da sa man estimerte man kunne opprettholde også for FY2021). Man rapporterte med andre ord under Q3 2021 om organisk vekst relativt saftig på oppsiden av foran nevnte guiding som altså i sin tid sendte kursen over 80 NOK. Men selvfølgelig ble fokus rettet mot utgiftssiden. Man var veldig 'overrasket' over det som allerede var grundig guidet og vel kjent og åpne dører ble sparket inn. Tror man virkelig på fullt alvor at det er gratis å bygge to fabrikker i Kina (i joint venture med kinesiske CIMC Enric) og en i Canada og hyre inn ingeniører m.m. for å bemanne disse? Neppe, så vi snakker bløffing, kunnskapsløshet eller en kombinasjon.

Hvorfor bygger man så fabrikker? Jo, litt av svaret fikk vi mandag (31.01.2022) når det gjelder Canada, og det svaret var ekstremt interessant og avklarende og er selvsagt det oppmerksomheten nå bør rettes mot, i stedet for desperat å prøve å tåkelegge og spre negativitet på en måte som gjør at man nærmest blir flau på vegne av de som nå driver på med dette. Svaret er:

Produksjonen av batteripakkene vil foregå ved Hexagon Purus’ nye fabrikk i Kelowna i Canada.

https://e24.no/boers-og-finans/i/66eywW/mulig-gigantavtale-puster-liv-i-skadeskutt-aksje-veldig-viktig

Den ordren er altså på 7 milliarder NOK, voksende til 10 milliarder NOK hvis/når kunden benytter seg av opsjonen. Og så bygger altså Purus (under ledelse av CEO Kina og Sørøst-Asia, Urs Andreas Laeuppi som tiltrådte i februar 2021 etter å ha bekledt lederstillinger i Daimler, Kina de 7 foregående år) neppe to fabrikker i Kina sammen med CIMIC Enric kun for å ha ly for vær og vind, tipper jeg.

Hva med guiding på litt lenger sikt? Jo, man har til nå guidet break-even i 2024, 4 - 5 milliarder NOK omsetning i 2025 og eksponentiell vekst innen selskapets forretningsområder i de påfølgende år.

Interessant er det at CEO Morten Holum nå snakker om omsetning på 5 milliarder NOK i 2025, og ikke som tidligere guidet 4 - 5 milliarder NOK. Så får vi selvsagt høre mer om dette om ikke lenge, nærmere bestemt 15.februar.

– Hvor viktig er avtalen for Hexagon Purus?

– Vi har gått ut med målsetting om å omsette for 5 milliarder i 2025. Denne kontrakten betyr at vi nå er tryggere på at vi når det målet. Den går langt utover 2025 men er såpass stor at det er et vesentlig volum der allerede før 2025

https://e24.no/boers-og-finans/i/OrXzMq/hexagon-purus-nominert-til-gigant-avtale-verdt-opptil-10-milliarder-kroner
Redigert 04.02.2022 kl 00:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.02.2022 kl 00:44 3350

Jeg håper du får rett. Trackrecord viser at de som regel underpresterer. Så stoler jeg aldri på hva ledelsen sier, men gjør mine egne vurderinger.Fokus for min del er nå kostnadskontroll, noe som bør bli betydelig bedre ved serieproduksjon ( forutsatt vanlige betingelser). Det er jo flere ting på gang og utfra siste ukens hendelser, ser det ut til at vi kan få en utrulling både på tunge og lette kjøretøy etterhvert.( Den siste ballen hadde jeg lagt død for flere år siden). Begge markeder er gedigne. På infrastruktur må det da også løsne, slik at vi kan få en snøballeffekt. Vi vet fra tidligere prosesser at ting kan gå veldig raskt om tunge aktører vil noe. Veldig synd at Biden er dolket i ryggen av sine egne, slik at det ikke blir en nasjonal grønn plan så lenge Manchin lever.
PS: Ser begge selskaper under ett, så det som er bra for den ene er bra for den andre. Også på TA vurderer jeg de sammen og hver for seg.
Også jeg regner med 5 milliarder i 2025 og økende deretter.
Redigert 04.02.2022 kl 01:02 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
04.02.2022 kl 01:20 3330

👍

Når det gjelder syn på ledelsen, er vi som tidligere påpekt totalt uenige. Greit nok, uenighet skader ikke. Jeg, for min del, er faktisk direkte imponert over hva både Composites og Purus har levert i 2021 tross kraftige 'headwinds' i makroøkonomien (bl.a. komponentmangel og sterkt økende råvarepriser) helt utenfor selskapets kontroll. Basert på det som ble forespeilet under Q3 2021 levererer Composites topplinje litt under guidet for FY2021 (guidet 3.5 milliarder NOK), men likevel EBITDA som guidet (guidet 400 millioner NOK)! Og som jeg altså allerede har redegjort for i mitt forrige innlegg, leverer Purus topplinjevekst for FY2021 klart i overkant av guiding ved årets begynnelse.

Men aller viktigst i dag, er at det jeg måtte hatt av bekymringer, ble feid vekk av børsmeldingen om 7 til 10 milliarders kontrakten mandag.

Som du påpeker, og du redegjør ofte interessant om mangt og mye, blåser det nå stadig flere og sterkere 'tailwinds' i ryggen på Hexagon Group. Manchin. Ja, de demokratiske senatorene Kyrsten Lea Sinema og Joe Manchin er i sannhet et trist kapittel, men jeg tror bestemt de er siste kapittel i en fortelling om noe som var og blir stående igjen som en slags mammuter og monumenter over nettop det, det som engang var. Får ikke Biden gjennom sin BBB i en helhetlig form, deler demokratene den opp, og isåfall får man nok loset klimabiten trygt gjennom Kongressen. God natt.

Redigert 04.02.2022 kl 01:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.02.2022 kl 01:21 3380

Uansett så var alt som kom av relevante nyheter denne uken overveldende, og er frustrasjon erstattet med fornyet og berettiget optimisme, og det på tross av mye uro og usikkerhet på børser.
Hvor mye av BBB som går igjennom vil vi se etterhvert. Foreløpig henger mye på de enkelte staters og selskapenes vilje og mange milliarder har forsvunnet gjennom børskollaps i grønn sektor.
Ja, jeg ble vel født kritisk. Man kan dog komme langt med uvitenhet på børsen.
God natt!
« “If you cannot control your emotions, you cannot control your money.” Warren Buffett
Redigert 04.02.2022 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.02.2022 kl 07:15 3306

Asia kraftig opp 👍🌞
Slettet bruker
04.02.2022 kl 07:47 3286

Ja, det svinger voldsomt nå.Hang seng
opp over 3% futures for NASDAQ opp 2,2%
Jeg har jo ikke noe tro på en generell meltdown nå, og daytradere har gulldager..
Redigert 04.02.2022 kl 08:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.02.2022 kl 08:21 3245

Du erstatter langt på vei en annen skribent som muligens er ekskludert, eller fikk nok. Vi trenger slike som deg ( og meg) her på tråden. Du og jeg til sammen gir et godt grunnlag for andres vurderinger, er min konklusjon.
Fjellheim
04.02.2022 kl 08:26 3237

HPUR sitter i førersetet med BMW, BOSCH og TesTneT :) Vanvittig mye bra på gang i dette selskapet.
Slettet bruker
04.02.2022 kl 08:33 3230

Gribbene tilknyttet Hegnar bør være fornøyde nå med sin manipulering. Noen solgte billige aksjer til de på tross av alle advarsler. May they rotten in hell. Idag går det nok betydelig opp.
Slettet bruker
04.02.2022 kl 08:38 3215

Ja, jeg pleier jo ikke å være superbegeistert, men har mest tro på et betydelig skifte i sentiment for HEX familien fremover ( kun dårlig generell sentiment og elendige Q4 tall kan ødelegge gleden.)
De bør kunne være en av dagens vinnere om min gjetning er korrekt. Ikke at det er viktig: Sentimentskiftet tror jeg er uansett sannsynlig med så mange triggere.
Redigert 04.02.2022 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Fjellheim
04.02.2022 kl 08:41 3193

Leser man alle børsmeldingene siden HPUR ble notert, synes jeg det er god grunn til optimisme for å si det mildt :)
Slettet bruker
04.02.2022 kl 08:47 3186

Ja, jeg støtter deg der. Det bør være mulig å tette luken til HEX, især om Q4 er nær konsensus. Netto prising av HEX er dog veldig lav, og jeg har ikke gjort hjemmeleksa ennå😂. Begge pleier å slå til med voldsomme bevegelser når sentimentet skifter. Vanskelig ifht.TA, men det få vi tåle
Redigert 04.02.2022 kl 08:54 Du må logge inn for å svare
Single Malt
04.02.2022 kl 09:10 3117

Lest dagens melding, er jo ikke noe særlig kroner i dette. Det sagt, 2025 og videre kan bli intressant
Edit: HPUR burde kjørt en ordentlig stor emisjon slik at de er finansiert i 2-3 år frem i tid.
Redigert 04.02.2022 kl 09:16 Du må logge inn for å svare
mercedesglk
04.02.2022 kl 09:37 3063

Hjelpe meg singel, hva er det du lirer av deg? Du kler fullstendig av deg, ikke noe penger i dette?????
Nei måtte gid forby at dette var positivt, herre min jeremias da mann. Samarbeide med 3 av verdens største selskap, og du kommenterer at det ikke er noe penger i dette??? HJÆLP😱
Man ser jo at å skoge inn ordre på 10 milliarder ikke hjelper på kursen, og heller ikke et slikt vanvittig verdifullt samarbeide heller. Her er noe riv ruskende galt, men ingen bryr seg.
Single Malt
06.02.2022 kl 22:03 2882

Jeg skulle skrevet på en annen måtte, det jeg mente er at dette gir ikke penger før om leeeeenge. Det må komme emisjon før det, lenge før
Redigert 06.02.2022 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.02.2022 kl 23:08 2803

Mange spammere i forum ser jeg utroligt at han var med fra 70kr til 20kr😭😭😭 jeg ler meg ihel.

Ingen fakta, det som er fakta er 2nye giga kontrakter.

10 milliarder+57mill.

Hurra🌞🌞🌞
Slettet bruker
06.02.2022 kl 23:13 2795

Jeg har sagt det før, men jeg forstår at ikke alle får meg seg alt, med så mange innlegg på så mange tråder: En emisjon i HPUR var ventet i 2024, men når så mye penger renner ut av selskapet, så kan det komme tidligere, var holdningen før de nå varsler om sannsynlige store inntekter om ikke alt for lenge. Da virker ikke en emisjon like sannsynlig, også fordi kursen er veldig lav. Det finnes mange andre finansieringsformer frem til de store inntekter kommer. Misnøyen rund HPUR er stor nok som den er, og en emisjon på dagens kurser vil ikke forbedre tilliten.
Kontrakten kan også medføre at det ikke blir emisjon i overskuelig fremtid, noe som er bra for HEX +.

Forøvrig så har jeg en mistanke om at gamle Johnny er Rect Angel… Samme form og innhold i innleggene, aldri skriverier om ting som ikke gagner HEX+, og det å starte en tråd for hver fis, og veldig opptatt av at man skriver på hans utallige tråder var også hans fotavtrykk.

I såfall velkommen tilbake: Vet at jeg var den eneste som klaget på avgjørelsen om å gi deg « dødsstraff» for en forseelse.
Redigert 07.02.2022 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.02.2022 kl 00:49 2783

Noen prøver å løfte konkurent, men spamme her😭😭😭😊litt ufint.
Rect Angel
07.02.2022 kl 02:10 2766

monitor1. Ja, jeg tilstår, for ja jeg poster vel ikke noe negagivt om Hexagon Group da. Jeg har da også gjentatt kanskje til det kjedsommelige at jeg sitter langsiktig. Så er selvsagt fornøyd. Uansett vinkling, vrient å ikke være litt oprimist på Hexagon Groups vegne og som aksjonær når Purus knaller til og melder til markedet om 7 milliarder NOK voksende til 10 i sin første store kontrakt om levering av batteripakker til serieproduksjon batterielektrisk tungtransport .med en veletablert bilprodusent Du verden hvor mange nuller! :)
Redigert 07.02.2022 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.02.2022 kl 02:24 2781

Ikke noe negativt med det. Sjokkerende at jeg i sin tid ble ansett å være J sin største « fiende», men at jeg sto nok så alene da jeg ville igangsette en protestaksjon for å få slutt på udemokratiske groteske virkemidler. Nok om det: når jeg klarer å sile deg ( og meg selv), så er det nok flere som klarer det. Også jeg har selvsagt kun ett mål: At de leverer varene.
Rect Angel
07.02.2022 kl 02:25 2778

Om meg Så er jeg Rect Angel

Og med enkeltkontrakt her på 10 milliarder NOK så har man jo da klart litt da. Ikke mye å deppe over liksom. Tror på ingen måte dette blir den siste avtalen om leveranser til serieproduksjon heller, men denne er mektig imponerende.
Redigert 07.02.2022 kl 12:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.02.2022 kl 07:26 2699

https://newsweb.oslobors.no/message/552770

Ny kontrakt igjen noå renner avtalene inn.

3avtaler på en uke.
Tyrkman
07.02.2022 kl 09:00 2710

Bare at læne sig tilbage og nyde turen op. Må snart gå op for mange at vi vil have mangedobling for dem der er tålmodige 🚀
Slettet bruker
07.02.2022 kl 17:36 2575

To faktorer i hver sin retning:
Presset på arbeidsmarkedet i USA er nå så høy at det kan medføre enda flere renteøkninger.
Det må da være MB som står bak kontrakten med HPUR:
https://www.h2-view.com/story/hydrogen-refuelling-network-to-be-developed-in-the-us-by-daimler-truck-nextera-llc-and-blackrock/?utm_medium=email&utm_campaign=Weekly%20H2View%20Weekly%20Digest&utm_content=Weekly%20H2View%20Weekly%20Digest+CID_032b56595a216b83b91619e0fe362ff0&utm_source=Campaign%20Monitor&utm_term=Hydrogen%20refuelling%20network%20to%20be%20developed%20in%20the%20US%20by%20Daimler%20Truck%20NextEra%20LLC%20and%20BlackRock

Om det blir slik at de satser først i storskala, så vil det i grunn bety at de også blir markedsleder på hydrogenstasjoner, og at konkurrenter blir tvunget til å hoste opp lignende løsninger. Da er i grunn knuten hogget i stykker, og den strategiske krigen igang med MB i spissen.

Legg merke til at MB her har invitert med verdens største investeringsfond.
Vet også at Daimler har de samme planene for UK ( offentliggjort i oktober).
Man kan abonnere på en newsletter fra H2 view.
Redigert 07.02.2022 kl 18:19 Du må logge inn for å svare