Treasure eier 11% av Hundai Glovis
Etter nedsalget på 1,04% av Hundai Glovis eier de fortsatt 11% som tilsvarer rundt 5;2 mrd avhengig av kursen til Hundai Glovis. Med dagen kurs ca 20 er børsverdien i Treasure lik 4,3 mrd. Ikke unormalt at børsverdien i et industriselskap er lavere enn NAV, men aksjer er jo i prinsippet cash og ikke driftsmidler som bygninger og maskiner.
I tillegg kommer andre verdier som Treasure har (Den Norske Amerikalinjen? ++)
Burde ikke kursen på Treasure ligge langt over dagens på ca 20?
I tillegg kommer andre verdier som Treasure har (Den Norske Amerikalinjen? ++)
Burde ikke kursen på Treasure ligge langt over dagens på ca 20?
talund
20.03.2021 kl 14:19
1129
Ser du litt tilbake i tid vil du finne at TRE typisk handles med rabatt mot net asset value (NAV) på ca 40%. Rabatten har ligget i det området helt siden selskapet ble skilt ut fra Wilhelmsen. Om noe har rabatten sunket litt i det siste pga tilbakjøp og salg av ca 1/10 av Glovisaksjene eid av TRE. Synes du rabatten mot NAV er høy, kjøp. Jeg gjorde det for lenge sida, og har ingen planer om å selge. Å eie aksjer i TRE har vært lite spennende, men veldig god butikk, så langt.
Sitting_Bull
20.03.2021 kl 17:45
1096
Jeg kjenner ikke selskapet og finner lite informasjon på nettet. Er det kun aksjeposten i Hundai Glovis som er selskapets assets?
Jeg ble imidlertid interessert da jeg oppdaget at Simply Wall St har en kalkulert "Fair value" på 380 kr (https://simplywall.st/stocks/no/transportation/ob-tre/treasure-shares#valuation).
Men det virker som at aksjen er lite likvid med svært lav omsetning. Er dette en vedvarende trend?
Jeg ble imidlertid interessert da jeg oppdaget at Simply Wall St har en kalkulert "Fair value" på 380 kr (https://simplywall.st/stocks/no/transportation/ob-tre/treasure-shares#valuation).
Men det virker som at aksjen er lite likvid med svært lav omsetning. Er dette en vedvarende trend?
EBAN
20.03.2021 kl 18:06
1076
Ser for meg Wilhelmsensystemet (wwi) trenger likvider for sin havvindsatsing og at salg av Hundai Glovisaksjer er aktuelt. Dersom dette skjer må jo alle aksjeeiere få sitt i direkte oppgjør i cash. WWI kan velge å kvitte seg med hele posten som i dag er verdt over 5 mrd. Tre er verdt 4,3 mrd med dagen kurs. Om Tre eier mer enn Glovisaksjene er jeg usikker på. Det vil så komme i tillegg.
talund
21.03.2021 kl 19:24
983
Å finne info om TRE er lett, bare les årsberetninger! Det er trolig det enkleste selskapet med drift på Oslo Børs. EIendeler: Glovisaksjer, cash, egne aksjer (som skal slettes). Null gjeld. 100% egenkapitalandel. Eneste opplysning av betydning som er vanskelig å finne er skattemessig inngangsverdi på Glovisaksjene.
Redigert 21.03.2021 kl 19:25
Du må logge inn for å svare