FLYR - er bunnen nådd?

Kratos
FLYR 17.03.2021 kl 11:30 255531

Positive tendenser nede på 5-tallet som også var emisjonspris. Har lastet det jeg kan og smører meg med tålmodighet.
Når verden åpner opp igjen til sommeren skal nok mange ut og fly. Tror på en rebound for hele sektoren her!

Om du ikke skjønnner hvem som bestemmer hva i et selskap s burde du ikke en gang vurdere å investere i enkeltaksjer ....

Tonje m/styret har tatt strategiske avgjørelser som har fått økonomiske konsekvenser - økonomiansvarlig summerer opp verdiene av avgjørelsene som er tatt - ser du forskjellen ... ;)

Gjennom å vise markedet at de har klart å snu skuta gjennom å ha redusert kostnader og økt inntekter - det er alt dette handler om så kommer pengene av seg selv.

Du påstår at de ikke får ei krone mer - vel, akkurat det gjenstår og se og det er nettopp det veddemålet handler om for pr i dag så er det ingen som vet fasiten på det - deg inkludert ... ;)
OleR77
26.11.2022 kl 16:25 2537

Det stemmer ikke i hele tatt. Tonje har tatt avgjørelser basert på det den økonomiansvarlige sier. Det er en grunn til at de har en dedikert stilling til dette
OleR77
26.11.2022 kl 17:20 2484

Strategiekspert om Flyr-sjefens avgang: – Det ser ut som dette er begynnelsen på slutten for Flyr
https://www.dn.no/luftfart/flyr/handelshoyskolen-bi/tonje-wikstrom-frislid/strategiekspert-om-flyr-sjefens-avgang-det-ser-ut-som-dette-er-begynnelsen-pa-slutten-for-flyr/2-1-1361915


"– Dette viser at det ikke står bra til i selskapet. Det ser ut som dette er begynnelsen på slutten for Flyr. Kanskje det er slutten, sier førsteamanuensis Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI til DN."

"Både leder for pilotforeningen i Flyr, Espen Poulsen, og storaksjonær Jan Petter Sissener gikk fredag kveld ut og kalte avgangen «overraskende». Sissener understreket at det «alltid er urovekkende når en administrerende direktør av.»

Det mener også Andersen:

– Det er jo en sak mellom henne og styret, og jeg kjenner ikke detaljene i den. Men om hun valgte å gå av selv eller ble kastet ut av styret, så er det ikke gode nyheter for selskapet."
Redigert 26.11.2022 kl 17:22 Du må logge inn for å svare
gw60
26.11.2022 kl 17:48 2524

Har de ikke en regning som forfaller i februar på ca 120 mill? Da er ihvertfall kassa tom og selskapet finito om de ikke får inn mere penger i de planlagte emisjoner. De første 250 mill er jo da allerede svidd av.
Redigert 26.11.2022 kl 17:51 Du må logge inn for å svare
OleR77
26.11.2022 kl 18:19 2503

Siste emisjon: 235 Millioner. (15 var i avgift til Sparebank 1 etc som gjennomførte emisjonen).
Avgift til EU i Q1: -120 Millioner
Samarbeid med NORSE på hangarleie: 2-3 Millioner.

Net Loss Q3 22 på FLYR: -452 Millioner.

Jeg tror du er inne på noe gw60. Jeg tror de fleste er enige at dette kommer til å bli beintøft. Jeg får ivertfall ikke regnestykket over her til å gå opp i pluss?
Og jeg personlig tror Brede Huser tok over fordi de skal restrukturere selskapet. Det kan bli mange kameler å svelge her for Sissener og resten av hobbyinvestorene

Redigert 26.11.2022 kl 18:19 Du må logge inn for å svare

Ærlig talt - først trodde jeg du bare tulla, men forstår nå at du ikke har peil ... ;)

RE - Jeg får ivertfall ikke regnestykket over her til å gå opp i pluss?

Nei, det er det jo ingen andre heller som får, men igjen det er jo heller ikke det som er greia Overlevelse krever ikke pluss i regnskapet - se bare på SAS, NAS og NORSE - ingen av de går i pluss, men de lever og det er det som vil gjelde her også. Ellers så noterer jeg meg at du tror veldig mye - det meste på feil premisser og kunnskapsløshet - deg om det ... ;)
OleR77
26.11.2022 kl 19:26 2431

Angrep er det beste forsvar. Slik er det når du ikke har et eneste argument. Patetisk og barnslig argumentasjon du holder på med.

SAS eller Norwegian hadde ikke vært her i dag om de ikke hadde tjent penger i så mange år.
Det er heller ikke poenget her med FLYR. I hele tatt. De har ikke penger til å operere ut Q1. Den situasjonen har ikke SAS vært i før. Norwegian har vært i lignende men aldri vært så nære en konkurs som FLYR er nå. Med resultat i å drive aksjeverdien enda mer ned i grøfta gjennom restrukturering.

Og her sitter du, mr Bessewisser, desperat aksjeeier som prøver å få alle til å kjøpe. Og som ikke klarer å se at det kan også skje FLYR nå fremover.

Redigert 26.11.2022 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
gw60
26.11.2022 kl 20:17 2373

Det som er saken her er vel om de får inn flere emisjonspenger eller ei. Klarer de ikke det er firmaet finito konkurs, de har da ikke midler til å betale for seg.
En annen ting å tenke på er, hvem tør bestille biletter hos de før dette er avklart? Mao inntektene vil svikte inntil avklaring.
Redigert 26.11.2022 kl 20:20 Du må logge inn for å svare

Ledelsen har troen sies det.
Hva om Ledelsen ikke hadde troen?

Dette er (edit: og var) enkelt folkens, selv for meg.

mvh
Redigert 26.11.2022 kl 22:07 Du må logge inn for å svare
OleR77
26.11.2022 kl 20:44 2429

Ledelsen valgte selv å ikke kjøpe aksjer gjennom emisjonen. De skriver på en bloggpost nylig at ikke alle mellomledere har millioner liggende til dette
oppturen
26.11.2022 kl 20:46 2428

Også får de større eierandel for 10.000 ved neste emisjon enn de hadde fått med denne til 1.000.000 😜
OleR77
26.11.2022 kl 21:09 2390

Man kan jammen meg spekulere på det ja
Redigert 26.11.2022 kl 21:10 Du må logge inn for å svare

RE - Den situasjonen har ikke SAS vært i før. Norwegian har vært i lignende men aldri vært så nære en konkurs som FLYR er nå.

* Vel, det virker å stå like dårlig til med hukommelsen som med kunnskapen - og det sier ikke bare litt ...

For oss andre som husker litt lengre enn nesetippen har kunnskapen klart i minnet om at hadde ikke SAS fått krisehjelp av den svenske og danske staten og NAS av den norske senest i 2020 så hadde ingen av de eksistert i dag....Ei heller har noen av de gått med overskudd siden krisehjelpen, men de lever ...

Hva er så forskjellen? Jo, hjelpen kommer ikke fra staten i FLYR, men fra private - mao, hjelp er hjelp og penger er penger uavhengig av hvor de kommer i fra.

Så får du tro og mene hva du vil, men mitt bet er at det veldig snart kommer noe triggende som sikrer at neste emisjon blir kjørt og vipps så er kursen på oversiden av ettøringen mens du fortsatt messer om at de ikke vil gå i pluss- om ikke lenge vet vi hva det er ... ;)

Fortsatt god helg!
Redigert 26.11.2022 kl 21:32 Du må logge inn for å svare

Vel, Bråthen har tidligere gått inn med 90m og 10m nå i emisjonen, men heller ikke det har du fått med deg ..

Jeg forstår at ceo slutter,hun har feilet på.mye i stragien sin. Grepene som.nå.gjøres.vil få fart på.butikken og stoppe penge lekkasjen. De har bransjens smarteste drift av fly. ENdring.av rutenett og nye strategiske partnere kombinert med.spareprogrammet = Flyr blir.å.tegne.med.fremover. De har ikke milliarder av gjeld å dra.på.som.alle.de andre flyselskapene.




Klart at det bokstavelig talt flyr hoder når det det skal ryddes - hvem tok ryddejobben i NAS - Kjos? NEI, da ble Jacob Schram hentet inn som ryddegutt og når ryddejobben var over så forsvant Schram ut og inn kom Geir Karlsen - det er slik det må gjøres - mao, den beste rengjøringen gjøres med den rette kosten... ;)

https://media.no.norwegian.com/pressreleases/ny-konsernledelse-i-norwegian-3001194
OleR77
26.11.2022 kl 22:35 2269

Fortsett å drøm du, bagholder. Kanskje hvis du tar av deg den tinfoilhatten din så skjønner du kanskje at ingen private er interessert i å hjelpe FLYR mer. Og at de stusselige 250 millionene ikke er i nærheten til å holde for Flyr.
Flyr trenger tunge finansielle eiere, ikke bittesmå kjendisinvestorer som er kun ute etter å flippe aksjer til uvitende nordmenn ;) ;)

Verken SAS eller Norwegian har vært så nære konkurs som dette. Det er snakk om kanskje et par mnd til Flyr må avgjøre om de skal sette selskapet konkurs.
OleR77
26.11.2022 kl 22:37 2277

Og investorer ble rett og slett vannet ut MASSIVT i ryddejobben til Norwegian, men du sitter her og messer at folk bør kjøpe aksjer nå.

Du har verken fornuft eller logisk sans :) ;)

Nei, det kan hende - men i motsetning til deg så lever jeg av børs - har gjort det lenge og lever godt - om ikke alt for lenge vil du kunne forstå hvorfor så får du noe tenke på mens du messer videre om at FLYR ikke går i pluss ... ;)
OleR77
26.11.2022 kl 22:57 2233

Vi får se vi får se. Jeg tipper det er stor sjanse for at orginale emisjon utgår og det kommer ny emisjon for de som kjøpte der, til 0.5-0.1 øre. Dette fordi de som spyttet inn penger først ikke skal gå på en 90% smell.
Og de skal ta inn nye 250 millioner der.

Hvilket betyr at Hvermannsen som investerte på 1 øre på børsen kommer til å gå på et massivt smell og de «store» blir nok en gang skånet til en viss grad.

Lykke til
Redigert 26.11.2022 kl 23:00 Du må logge inn for å svare

Denne artikkelen signaliserer helt noe annet enn det du insinuerer.
Den forteller.en ærlig historie om en ledelse som har trua og har gitt mye for at selskapet skal.lykkes. Noe de kommer.til å.gjøre
Når du heller ikke har.aksjer.i Flyr så.gå heller tilbake til NAS tråene dine.


Ser han har holdt på akkurat på samme måte der med alskens grunnløse dommedagsprofetier så det endte opp med at han ble ignorert og da ruslet han videre - vi burde gjøre det samme her.

Jeg er åpen for konstruktive positive som negative innspill, men det den figuren holder på med er ingen av delene og derfor kun for støy å regne ...
OleR77
27.11.2022 kl 10:41 1801

Det er ingenting i den artikkelen som motstrider en ny emisjon på 0.1-0.5 øre for de som deltok på forrige emisjon. Flyr vil fortsatt få inn pengene sine og vil da altså overleve. At de har trua kan jo også bety at de har trua på at de skal få inn enda mer penger fra ny emisjon.

Problemet til Flyr er at de 2 flyene de har leaset bort ikke vil generere inntekt og fjerne avgifter før fra Februar av. Kanskje alt for sent i forhold til når de må evt avvikle selskapet. Det Flyr har gjort ellers er å permitere halve arbeidsstokken. Per Q3 tall så utgjorde arbeidsstokken 100M kroner i kostnader. De vil altså spare rundt 50M på dette.
De hadde et net loss på 450 millioner. Altså de er nede på 400 millioner i kostnader etter permiteringen.
Så har de satt halvparten av flyene sine på bakken. Det vil sikkert gi masse innsparinger, men snakker vi at dette alene vil gi 200-300 millioner i besparelse? Det er så mye de må redusere for at de 250M skal holde til Q1 2023.
Ikke glem avgiften på 120 millioner i Q1 også da. Som ikke var en kostnad de hadde i Q3 2022. Denne kunne ikke kommet på verre tid nå.

Ser bekmørkt ut spør du meg.
Redigert 27.11.2022 kl 10:46 Du må logge inn for å svare
okrister
27.11.2022 kl 10:54 1773

Til orientering; Flyr har ingen rentebærende gjeld. Kan ikke sammenlignes med de 67mrd i gjeld NAS hadde.
okrister
27.11.2022 kl 11:02 1759

Ikke glem effekter som sannsynligvis kan komme Flyr tilgode som bl.annet sterkere NOK/USD og oljepris under 90$.
Dollaren betyr mest siden leasingleien for fly blir betalt i $.

Utgjør etter mine beregninger allerede rundt 70-100 MNOK så langt i Q4 mot Q3. Ergo tapene i Q4 bli langt lavere. Bare vent til 7.desember når trafikktallene legges frem. Antar at Huser sparer sin slagkraftige børsmelding til denne dagen.
Hilsen topp 40 aksjonær🤞
Redigert 27.11.2022 kl 11:06 Du må logge inn for å svare
gw60
27.11.2022 kl 11:09 1754

De reduserer utgiftene, men de reduserer jo også inntektene. Hvem vil i øyeblikket kjøpe biletter her frem i tid slik situasjonen i selskapet er nå? Fyllingsgraden og inntektene kommer til å svikte. Jeg tror ikke de overlever, fodi jeg kan ikke se hvordan de skal klare å få inn emisjonspenger i tide.
OleR77
27.11.2022 kl 11:25 1737

Det har du rett i. Dollarprisen har sunket ganske kraftig fra Q3 til Q4. Og drivstoff til fly har sunket litt.
Man kan jo gløtte litt på Q1-tallene til Flyr for å få et lite innblikk i kostnader det er med slike priser. Oljeprisen og dollarkursen var nok enda mer gunstig da, men det er et fint tankeeskperiment.

I Q1 hadde de 210 millioner i tap. Nå husker jeg ikke antall fly de opererte med her, men det er trolig langt under det de flyr med i dag? Selv etter å ha satt fly på bakken. På den andre siden så var Load Factor en god del lavere da enn det Flyr har kunne vise frem den siste tiden.
Men igjen, Q4 er den dårligste tiden for flyselskapene akkurat nå. Hvorfor tror du trafikktallene skal være så positive?
okrister
27.11.2022 kl 12:13 1648

Jeg tror ikke trafikktallene skal bli så fantastiske, men de vil med stor sannsynlighet vise sterkere yield samt load factor som tar bort noe risk.
OleR77
27.11.2022 kl 12:23 1660

Et rent tankeeksperiment basert på kutt av kostnader. Dette er ikke ment som å tas bokstavelig, men en røff estimasjon:

Regnskap fra Q3:
Inntekt: 610M
Kostnader: 860M
EDIT: Net loss for Q3 var 453M. Hvor kommer de resterende 200M fra?)

Som inkluderer:
Personal Lønn: 102M
Flyplassavgift: 91M
Bagasjekostnader: 52M
Teknisk vedlikehold Fly: 88M
Andre administrative kostnader: 113M
Depreciation and finance cost: 82M (Aner ikke hva dette er)
Drivstoff: 332M

La oss si drivstoff blir redusert med 100M fordi prisene er lavere nå. Og så kuttes lønnsutgiftene med 52M. Flyplassavgift er vi også generøs med og kutter ned til 50M. Bagasjeavgift det samme, ned til 30M fordi det er mindre fly som opererer nå.

Kostnadene blir da redusert fra 860M ned til 645M.

Men vi kan ikke beregne samme inntekt som Q3 heller, da halvparten av flyene er satt i bakken.
Men si vi tar et estimat tatt halvveis fra løse luften her også. Vi sier vi reduserer inntektene med 33%, for å være litt gavmild mot Flyr og gi de en sjanse.

Q4 2022:
Inntekt: 408M
Kostnader: 645M
Net Loss: 237M

(Det kan være noen andre kostnader på postene over som sikkert også kan kuttes litt. Fjerner vi si 37M ekstra så sitter Flyr igjen med 35M i kassa etter Q4)

237 millioner er ca det Flyr fikk inn fra emisjonen nettopp. Da er pengeboken tom igjen. Hvordan skal de da klare å operere i Q1?
Redigert 27.11.2022 kl 12:45 Du må logge inn for å svare
okrister
27.11.2022 kl 13:18 1580

Et ok estimat, men jeg tror kostnadssiden skal en del mer ned. Kanskje rundt 500 mnok, håper i hvert fall det.
En annen vesentlig ting er at Flyr satt med 154 MNOK i cash by the end of Q3.
154+250MNOK fra emi blir 400 å tære på før de får inn nye 250 MNOK i varslet emi i løpet av 1Q på ett øre.

Jeg tror for min egen del at emi prisen ikke vil bli redusert til under ett øre. Lykkes de ikke med å få opp aksjekursen slik at emi på ett øre blir attraktivt så blir det ikke noe av ny emi.

Da går vi i tilfelle over i neste fase der intstitusjonelle investorer, oppkjøpsselskap, leasingselskap, NAS, Ryan, Wizz eller øvrige synes flyene, landingsslotts, baser, fremførbart underskudd og mannskap kan ha en verdi også legges det 200 MNOK kroner på bordet for å kjøpe smulene. Tilsvarer artig nok omtrent ett øre aksjen;)

Lykke til alle medflygere:)
Redigert 27.11.2022 kl 13:20 Du må logge inn for å svare
okrister
27.11.2022 kl 13:30 1557

Og artig nok så tror jeg derfor at hvis man er så heldig eller uheldig å være inne på ett øre eller under så vil nedsiderisikoen være liten.
Pr. idag er selskapet priset til 171MNOK, men har 400 på bok:) klart de blir mindre for hver time..:), men likevel artig hvordan børs beregner verdi.
Mr Big
27.11.2022 kl 13:48 1544

Flyr og Norse slår seg sammen.
OleR77
27.11.2022 kl 15:05 1411

Ikke glem at de skal betale 120M til EU i Q1 da.

Holder fortsatt fast på at Flyr vil trenge penger innen noen få mnd slik at de er nødt til å redusere prisen. Alternativet kan kanskje være å ha en rettet emisjon til de som deltok og si at vi må ha inn nye penger nå til 1 øre/aksje. Kanskje med 6mnd sperre for å unngå samme situasjon som sist med dumping på markedet. Alternativet er at vi går konkurs og dere taper alle pengene dere spyttet inn på forrige emisjon. Blir sikkert ikke godt mottatt men har aksjeeierne noe valg?
Redigert 27.11.2022 kl 15:07 Du må logge inn for å svare

Det er ikke lenge til Wizz Air eller Ryanair jafser til seg Flyr. Nå er det verdens billigste flyselskap med nye fly sammen med en fantastisk organisasjon. Jeg tenker at NAS ikke vil la dette skje. Plukker NAS opp Flyr i neste uke ? Her får de komplett pakke med.enormt potensial

Redigert 27.11.2022 kl 16:04 Du må logge inn for å svare
gw60
27.11.2022 kl 15:56 1341

Men Flyr eier vel ingen fly, trodde alle var leaset.
Redigert 27.11.2022 kl 15:57 Du må logge inn for å svare

Flyr har ikke druknet seg selv i gjeld som NAS klarte før. Aksjene under 1 øre til Flyr er billig. Satser på at aksje kursen flyr opp til himmels snart, de finner en løsning