BOLIGKRAKK i 2022??
ohorsberg
17.03.2021 kl 20:08
14860
En ting er i hvertfall sikkert;
Ingenting vokser inn i himmelen.
PĂ„ et eller annet tidspunkt smeller krokodillekjeften (divergensen mellom boligpriser og reallĂžnn) igjen.
âEvigâ FIAT-kredittvekst og ekstrem skattesubisidiering (nyttig inflasjons-skjul for myndighetene) til tross...
Ingenting vokser inn i himmelen.
PĂ„ et eller annet tidspunkt smeller krokodillekjeften (divergensen mellom boligpriser og reallĂžnn) igjen.
âEvigâ FIAT-kredittvekst og ekstrem skattesubisidiering (nyttig inflasjons-skjul for myndighetene) til tross...
Redigert 20.03.2021 kl 13:37
Du mÄ logge inn for Ä svare
HyttevĂŠringen
17.03.2021 kl 20:17
12817
Burde vÊrt ansatt i Dagbladet,du. Der mÄker de ut sÄnne sensasjonsoverskrifter
Det er ikke sikkert at vi mÄ vente helt til 2022 heller... Ho-ho-hoooj... Penger i lomma er den beste aksjen nÄ, tror jeg. NÄr naboen selger aksjene sine pÄ bunn, da skal vi kjÞpe.
Arodan
20.03.2021 kl 14:23
13488
Sikkert en av de som har vÊrt i leiemarkedet siden 2010 og gÄtt glipp av 100% avkastning. At folk gidder Ä snakke om krakk.....!
keisam
20.03.2021 kl 14:27
13474
bare tull og tÞys, demografien taler i mot og renta vil neppe aldri bli sÄ hÞy. NÄr de Þkonomiske modellene vesten styrer etter blir endret vil nok boligprisene falle.
ohorsberg
20.03.2021 kl 18:43
13286
Konstruktiv tilbakemelding đ€ đ
Last sentence; my point exactly
ohorsberg
20.03.2021 kl 18:51
13264
Forklar meg gjerne hvorfor et aktivum, som ikke har noe iboende vekstpotensiale utover boverdi, skal stige mer enn inflasjonen over tid (fasit siste 200 Ă„r i Europa). Og hvorfor er eiendom{ utelatt fra KPI?
Gozilla
20.03.2021 kl 19:30
13196
Hvorfor er ikke John Erik M her pÄ denne trÄden ??
Sjefskrakknissen gjennom 20 Ă„r
Sjefskrakknissen gjennom 20 Ă„r
SĂžlvbuen
20.03.2021 kl 20:32
13114
Det handler om innsatsfaktorer som typ tomtetilgang og arbeidskraft. Reguleringer osv. Uten nok tomter mÄ prisen opp for Ä fÄ frem selgere og/eller skaffe gammel boligmasse til sanering. SÄ handler jo dette om tilbud og etterspÞrsel. Prisen dannes i et fritt marked mellom kjÞpere og selgere. Mht KPI er eiendom tatt inn der med husleie. Dvs at i tider hvor husleien er uforandret gir det en nÞytral influens pÄ KPI mens kanske eiendomsprisen gÄr opp/renten ned. Slik det tildels har vÊrt nÄ noe Är.
En ting mange glemmer en mÄ trekke fra,det er inflasjonen pr Är,det betyr at Krona blir mindre verdt hvert Är,ligger vel pÄ snitt 2,5%,
Det betyr pÄ 10 Är er 25% inflasjon som burde trekkes fra boligprisvekst.
Alle priser stiger jo,men bolig har ogsÄ rentefradrag pÄ skatt,pÄ 10 Är er det ogsÄ betydelig.
LÞnnsveksten er vel det som har vÊrt dÄrlig siste 2Är og kommer til og bli lav i Är ogsÄ,men inflasjonen er spÄdd i taket over hele verden ogsÄ norge etter corona.
Alle ser at renta blir lav lenge,og du kan fryse ned i 10 Ă„r til 2,8 som er lik inflasjon og likevel ha skattefradrag.Det er gratispenger og kjĂžpe hus/leilighet i 10 Ă„r til,og det skal opp 3-6% i snitt neste 10 Ă„rene uansett med denne renta som er gratis.
Dyrt er det nÄr brorparten gÄr til rente istedet for avdrag.
Det betyr pÄ 10 Är er 25% inflasjon som burde trekkes fra boligprisvekst.
Alle priser stiger jo,men bolig har ogsÄ rentefradrag pÄ skatt,pÄ 10 Är er det ogsÄ betydelig.
LÞnnsveksten er vel det som har vÊrt dÄrlig siste 2Är og kommer til og bli lav i Är ogsÄ,men inflasjonen er spÄdd i taket over hele verden ogsÄ norge etter corona.
Alle ser at renta blir lav lenge,og du kan fryse ned i 10 Ă„r til 2,8 som er lik inflasjon og likevel ha skattefradrag.Det er gratispenger og kjĂžpe hus/leilighet i 10 Ă„r til,og det skal opp 3-6% i snitt neste 10 Ă„rene uansett med denne renta som er gratis.
Dyrt er det nÄr brorparten gÄr til rente istedet for avdrag.
wire1
20.03.2021 kl 23:06
12935
Synes heller man skal sammenligne med sparerenten man fÄr i banken, for det er det som er det reelle alternativet (de vil ogsÄ vÊre tilsvarende mindre verdt Äpenbart).
Redigert 20.03.2021 kl 23:08
Enda en slikt innlegg?? Begynner ikke disse gĂ„ litt ut pĂ„ dato? đŽđŽđŽ
JonasKr
21.03.2021 kl 08:34
12671
Noe krakk kan jeg ikke se for meg, men avstandsforholdet mellom boligpriser og BnP kan ikke fortsette Ä Þke som nÄ, ser heller for meg at veksten vil flate ut, evt falle noe tilbake.
PÄ et tidspunkt vil det ogsÄ tvinge seg fram endringer i beskatning. Norge har den mest fordelaktige subsidieordningen for bolig i verden, og samtidig kanskje den tÞffeste bedriftsbeskatningen. Vi vil vÊre sjanselÞse i konkurranseutsatt nÊring nÄr vi ikke bare kan leve pÄ olje og fisk lenger. For eksempel er det helt sykt at man skatter 32% av aksjegevinst og utbytte mens man skatter 22% av boliggevinst og utleie.
PÄ et tidspunkt vil det ogsÄ tvinge seg fram endringer i beskatning. Norge har den mest fordelaktige subsidieordningen for bolig i verden, og samtidig kanskje den tÞffeste bedriftsbeskatningen. Vi vil vÊre sjanselÞse i konkurranseutsatt nÊring nÄr vi ikke bare kan leve pÄ olje og fisk lenger. For eksempel er det helt sykt at man skatter 32% av aksjegevinst og utbytte mens man skatter 22% av boliggevinst og utleie.
Redigert 21.03.2021 kl 08:36
wire1
21.03.2021 kl 10:09
12557
Eller 0% hvis man gjĂžr en bitteliten effort, som de aller fleste gjĂžr.
Ja - det kan alltid diskuteres hva som er riktig beskatning. Det ligger en sÊrnorsk intensjon om at det er bra at folk eier egen bolig bak dette.....Har akkurat sittet og svettet med selvmeldingen og det er noen ting som stÄr rimelig klart. Jeg bÞr kjÞpe meg en dyrere primÊrbolig - gjerne med en egen utleiedel og ogsÄ vekte meg enda mer mot aksjer. Beskatning av leieinntekter pÄ 22% er en ting, men den vridningen som har skjedd pÄ formuesbeskatning av sekundÊrboliger er ganske betydelig. SekundÊrboliger verdivurderes til 90% av markedsverdien, mens aksjer verdivurderes til 65% (55% neste Är). Forskjellen blir ganske betydelig. Jeg skal betale 80.000 i formuesskatt skjÞnner jeg - hadde jeg hatt bÞrsnoterte aksjer i stedet for 4 utleieboliger hadde jeg ikke fÄtt formuesskatt - sÄ langt jeg klarer Ä regne meg frem til....ikke noe syting fra meg - bare en refleksjon....Startet med aksjesparing pÄ ASK for et par Är siden - det skal bli en stÞrre del av mitt "investeringsunivers"....men beholder nok utleiebiten. Er nok en samler mer enn en trader.
Redigert 21.03.2021 kl 22:52
Joppe84
21.03.2021 kl 11:13
12447
Mer sannsynlig at vi opplever ett Är med en liten nedgang fÞr karusellen er i gang igjen. Vi sÄ det samme i 2017. Det som da skjer er at prosjekter strupes og du fÄr bananas oppgang noen fÄ Är senere som vi ser nÄ.
For at dette skal endres i Oslo mÄ de pÄlegge utbygging i stÞrre grad under dÄrligere tider.
For at dette skal endres i Oslo mÄ de pÄlegge utbygging i stÞrre grad under dÄrligere tider.
JonasKr
21.03.2021 kl 12:13
12372
Personlig mener jeg formueskatten mÄ bort. SÄ burde man heller skatte 32% (eller hvertfall det samme som aksjer) av all boligutleie og boliggevinst, ogsÄ for utleie under 50% av egen bolig. Fradrag pÄ gjeldsrenter er ogsÄ betenkelig med dagens rentenivÄ.
Norge holder pÄ Ä ligne en bananrepublikk. I mars 2020 hadde nok svekket seg 59 % mot usd i kjÞpekraft fra 2008
NÄ ser det ut til at det er nÊrt forestÄende at nok skal svekke seg til 68,75 % mot usd
SpÞrsmÄlet blir da, har vi allerede et boligkrakk i Norge?!
Om inflasjonen har vĂŠrt 2,5 % i Ă„ret er det 37,5 % i realutvikling. Det harmonerer jo bra med 100 % (37,5 + 59 %) boligprisutvikling siden 2007
Markedet er altsÄ drevet fram av lavere renter (prisen pÄ penger) fra 7,5 i 2007 til 1,5-2 % i dag
Mao boligprisutvikling siden 2007 korrigert for inflasjon og valutasvekkelse gir 0 % prisoppgang reelt
Nordmenn har siden 2007 ogsÄ mer enn doblet gjelden/100 % som skal betjenes samtidig som kjÞpekraft/lÞnn har Þkt 37,5 %
SÄ vi har ikke hatt en fantastisk velstandsutvikling i Norge siden 2007, vi har blitt fattigere pga euforiske lÄneopptak. SÄ pÄ en mÄte har vi allerede hatt et krakk
Hva som skjer nÄr rentene «normaliseres» til 6-7 % er det vel bare Ä fonne fram kalkulatoren Ä regne pÄ
NÄ ser det ut til at det er nÊrt forestÄende at nok skal svekke seg til 68,75 % mot usd
SpÞrsmÄlet blir da, har vi allerede et boligkrakk i Norge?!
Om inflasjonen har vĂŠrt 2,5 % i Ă„ret er det 37,5 % i realutvikling. Det harmonerer jo bra med 100 % (37,5 + 59 %) boligprisutvikling siden 2007
Markedet er altsÄ drevet fram av lavere renter (prisen pÄ penger) fra 7,5 i 2007 til 1,5-2 % i dag
Mao boligprisutvikling siden 2007 korrigert for inflasjon og valutasvekkelse gir 0 % prisoppgang reelt
Nordmenn har siden 2007 ogsÄ mer enn doblet gjelden/100 % som skal betjenes samtidig som kjÞpekraft/lÞnn har Þkt 37,5 %
SÄ vi har ikke hatt en fantastisk velstandsutvikling i Norge siden 2007, vi har blitt fattigere pga euforiske lÄneopptak. SÄ pÄ en mÄte har vi allerede hatt et krakk
Hva som skjer nÄr rentene «normaliseres» til 6-7 % er det vel bare Ä fonne fram kalkulatoren Ä regne pÄ
Redigert 21.03.2021 kl 13:01
Det er riktig at dollar er sterk mot nkr men i 2008 var oljeprisen mye hÞyere og norge hÄvet inn penger,derfor et stort oljefond.Renta var pÄ 6-7% pÄ huslÄn derfor en dÄrligere kjÞpekraft hjemme men enorm kjÞpekraft for oss pÄ ferier eller nÄr vi skulle kjÞpe utendlandske varer import.
Dan lave renta pÄ 10 Äringen er den som holder dollaren sterk,ogsÄ euro.Norge trykker ikke penger men vil om 10 Är vÊre en knallsterk valuta om rentene skulle heve seg 1-1.5% pÄ tiÄringen.
Men Norge er bundet til oljeinntekter,og oljepris da det er den stÞrste inntekten staten kan betale vÄrt enorme statsbudsjett som har 5-7 ganger flere byrÄkrater enn andre land.
Det grĂžnne skiftet vil ikke gi oss annet enn dyrere strĂžm og avgifter uten sĂŠrlig inntekter de nĂŠrmeste 20 Ă„rene og de grĂžnne teknologiene vil havne i gjĂžrma med Mongstad.
Husprisene vil pga alle stÞtteordninger og flere rike pÄ lÞnningslista stige videre uansett.Vi er verdensmestre pÄ bolig gjeld men hva er alternativet?
Osloprisene burde ikke regnes i boligprisutviklongen uansett da det er for spekulativt og storby og regne og billig mot andre storbyer i verden.
Dan lave renta pÄ 10 Äringen er den som holder dollaren sterk,ogsÄ euro.Norge trykker ikke penger men vil om 10 Är vÊre en knallsterk valuta om rentene skulle heve seg 1-1.5% pÄ tiÄringen.
Men Norge er bundet til oljeinntekter,og oljepris da det er den stÞrste inntekten staten kan betale vÄrt enorme statsbudsjett som har 5-7 ganger flere byrÄkrater enn andre land.
Det grĂžnne skiftet vil ikke gi oss annet enn dyrere strĂžm og avgifter uten sĂŠrlig inntekter de nĂŠrmeste 20 Ă„rene og de grĂžnne teknologiene vil havne i gjĂžrma med Mongstad.
Husprisene vil pga alle stÞtteordninger og flere rike pÄ lÞnningslista stige videre uansett.Vi er verdensmestre pÄ bolig gjeld men hva er alternativet?
Osloprisene burde ikke regnes i boligprisutviklongen uansett da det er for spekulativt og storby og regne og billig mot andre storbyer i verden.
Oslo havner i Är pÄ 76. plass i 2020. I 2019 var den norske hovedstaden den 61. dyreste byen Ä bo i.
https://www.tv2.no/a/11488806/
https://www.tv2.no/a/11488806/
ohorsberg
24.03.2021 kl 08:25
11552
Mener du at Oslo er billig, sett opp mot reelt sammenlignbare âstorbyerâ?
wire1
24.03.2021 kl 10:33
11424
Det er vanskelig Ä sammenligne boligpriser mellom byer siden hvert land har egne modeller for hvor lÞnnsomt det er Ä eie. Skattemodell, fradrag etc. Oslo har en av Europas hÞyeste kvm-priser, men mÄlt mot kjÞpekraft er det ikke lenger sÄ hÞyt. For eksempel er danske lÞnninger lavere enn norske, men dansker har bedre kjÞpekraft, men KÞbenhavn har hÞyere boligpriser enn Oslo. Den beste mÄten Ä finne ut hvor dyrt det faktisk er vel Ä finne price-to-income ratio.
Usikker hvor troverdig denne kilden er, men der kommer Oslo pĂ„ en 76.plass i Europa. https://www.numbeo.com/property-investment/region_rankings.jsp?title=2021®ion=150
It is generally calculated as the ratio of median apartment prices to median familial disposable income, expressed as years of income (although variations are used also elsewhere).
Usikker hvor troverdig denne kilden er, men der kommer Oslo pĂ„ en 76.plass i Europa. https://www.numbeo.com/property-investment/region_rankings.jsp?title=2021®ion=150
It is generally calculated as the ratio of median apartment prices to median familial disposable income, expressed as years of income (although variations are used also elsewhere).
Redigert 24.03.2021 kl 10:34
ohorsberg
25.03.2021 kl 10:23
11186
Evig kredittvekst uten dekning i gull eller reallĂžnn er lĂžsningen! Jippii!!
3 av 10 jobber forsvinner til teknologien, sÄ krakk blir det, men stort sett i landsbyen Oslo.. vi andre slipper tenke pÄ dette, PRISENE ER MER RIKTIG UTENFOR KOMMUNIST STATEN OSLO.. De jobbene som stÄr igjen blir ikke akkurat bede betalt, sÄ bruk kalkulatoren og spÄ fremtiden :-) Hvor mange banker tror du det stÄr igjen etter de glade 20 Ärene vi har startet?? hoho
HyttevĂŠringen
25.03.2021 kl 10:58
11125
Greit Ä prÞve Ä holde forumet pÄ et anstendig og seriÞst nivÄ. Det fortjener den.
NĂ„ kommer 66 % Ăžkning i selskapsskatt i US
Dette vil igjen gi lavere yield pÄ amerikanske statsobligasjoner og hÞyere renter/$
Vil dette gi hÞyere boligrenter ogsÄ i Norge?!
https://www.dn.no/utenriks/joe-bidens-milliardhjelp-i-okonomien-kan-fremskynde-skatteokninger-for-naringslivet-og-rike/2-1-988702
Dette vil igjen gi lavere yield pÄ amerikanske statsobligasjoner og hÞyere renter/$
Vil dette gi hÞyere boligrenter ogsÄ i Norge?!
https://www.dn.no/utenriks/joe-bidens-milliardhjelp-i-okonomien-kan-fremskynde-skatteokninger-for-naringslivet-og-rike/2-1-988702
JonasKr
31.03.2021 kl 07:20
10202
Blir jo ikke noe krakk sÄ lenge ingen tvinges til Ä selge. Den norske stat redder alle! Krakket blir evt i norske kroner pÄ et tidspunkt.
ohorsberg
31.03.2021 kl 07:59
10136
NÄr divergensen mellom reallÞnn og boligpriser blir stor nok, bli knivseggen desverre stadig vanskeligere Ä balansere pÄ ...
Tja ting blir dyrere far min tok lappen i militĂŠret og betalte 80 kroner for hele sertifikatet, datteren min tar kjĂžretimer Ă„ betaler 750 per time.
Det er kun 60 Ärs mellomrom. Farris bad koster fra 1400 per natt normalt 2000 mens pÄ 30 tallet nÄr det var kurbad med orkester etc kosta det 3 kroner
Poenget mitt er at attraktiv eiendom stiger i verdi og alt blir dyrere hele tiden, sÄ om man har et par dekaders perspektiv er all bolig fornuftig investering om du har rÄd Ä sitte pÄ det gjennom renteÞkninger usikre jobbtider etc..
Det er kun 60 Ärs mellomrom. Farris bad koster fra 1400 per natt normalt 2000 mens pÄ 30 tallet nÄr det var kurbad med orkester etc kosta det 3 kroner
Poenget mitt er at attraktiv eiendom stiger i verdi og alt blir dyrere hele tiden, sÄ om man har et par dekaders perspektiv er all bolig fornuftig investering om du har rÄd Ä sitte pÄ det gjennom renteÞkninger usikre jobbtider etc..
Selv betalte jeg 250 kroner for kjÞretimene pÄ slutten av 90 tallet
JonasKr
31.03.2021 kl 08:58
10000
MisforstÄ meg rett, prisen pÄ realaktiva (inkludert bolig) opp i mot bÄde BnP og lÞnn, i bÄde Norge og verden, er ikke bÊrekraftig. Mener jeg leste et sted at verdens assets nÄ er 6.2x verdens BnP, det er all time high sÄ det ljomer etter, og kun mulig pga sentralbankenes lave renter, intense kvantitative lettelser og hinsides statsgjeld. De som tror Crypto er en trygg havn vil fÄ seg en overraskelse, det er bare en asset det ogsÄ.
Boligprisene vil dog ikke krakke helt ut av det blÄ, det mÄ en trigger til. Akkurat nÄ er renta lav og staten redder alle fra Ä mÄtte selge bolig. Olja vil nok redde oss i noen Är til, men norske boliger skattesubidieres med 60mrd i Äret, det er verken rettferdig eller bÊrekraftig.
Boligprisene vil dog ikke krakke helt ut av det blÄ, det mÄ en trigger til. Akkurat nÄ er renta lav og staten redder alle fra Ä mÄtte selge bolig. Olja vil nok redde oss i noen Är til, men norske boliger skattesubidieres med 60mrd i Äret, det er verken rettferdig eller bÊrekraftig.
Redigert 31.03.2021 kl 09:00
JonasKr
31.03.2021 kl 09:17
9968
Poenget her er vel at hele systemet rundt renter og inflasjonsstyring er gĂ„tt ut pĂ„ dato for lengst. Boligprisene har steget 15%, bĂžrsene er pĂ„ all time high, pengemengden Ăžker, men inflasjonen er lav?? Det er jo en vits. Folk blĂ„ser vel i om prisen pĂ„ sokker, brĂžd og truser stiger 2% eller 4%. Det som derimot skaper bĂ„de en ustabil Ăžkonomi og en hĂ„plĂžs situasjon for unge som skal inn pĂ„ boligmarkedet uten arv, er jo at boligprisene stiger 15%. Ă
kalle boligpriser markedsÞkonomi er et hÄn, det styres primÊrt av renta, skattepolitikk og bankenes utlÄnsregler.
Redigert 31.03.2021 kl 09:18
Selvsagt krakker det, men ikke i 2022, men nÄr Corona blir en vane i 2025, og marginer hentes ut via robot/autonomitet osv - HVA skal da de fleste av oss arbeide med? Sosialemedier?? renten vil ikke ha sÄ mye betydning, men derimot vil det bli klondike for utleie.. Tipper halvparten av oss ikke lenger kan eie bolig mer om ikke krakket kommer tidsnok, sÊrs i Oslo sentrum blir det krakk, AP/MDG jager jo fol ut av byen, samt dette med Corona... Urbanisering av landsbyene vÄre (Oslo, Bergen, Trondheim osv.) mÄ og vil ta slutt, da det ikke er bÊrekraftig som eliten kaller det :-) HOHO, tilbake til steinaldern...
ohorsberg
02.04.2021 kl 07:44
9667
Du mener det er utenkelig at vi havner i en situasjon hvor mange tvinges til Ă„ selge?
JonasKr
02.04.2021 kl 08:55
9586
SÄ lenge vi har olje, fisk og NAV, sÄ har jeg det ja. Skal det skje mÄ vi ha hÞyere rente, hÞyere arbeidsledighet, og et NAV som ikke redder absolutt alle fra Ä mÄtte selge.
Det mye bedre alternativet ville vĂŠre Ă„ fjerne de 60mrd Norge gir i boligsubsidier
Det mye bedre alternativet ville vĂŠre Ă„ fjerne de 60mrd Norge gir i boligsubsidier
Redigert 02.04.2021 kl 08:57
ohorsberg
02.04.2021 kl 10:24
9450
Og det alternativet vil ikke generere salgspress/etterspĂžrselssvikt i markedet?
JonasKr
02.04.2021 kl 12:50
9331
Jo, men et krakk tviler jeg pÄ. En gradvis av-subsidiering og noe hÞyere rente vil forhÄpentligvis heller skape mer balanse mellom BnP/lÞnn/boligpriser.
Jeg tror den neste store "Äpenbaringen" innen Þkonomi vil bli Ä slutte med inflasjonsstyring slik vi kjenner det idag. à styre renta etter prisen pÄ sokker og truser er tullete. Det er jo rett og slett sinnsvakt Ä si at vi har lav inflasjon nÄr boligpriser, Crypto, bÞrs, statsobligasjoner og pengemengde gÄr i taket.
Jeg tror den neste store "Äpenbaringen" innen Þkonomi vil bli Ä slutte med inflasjonsstyring slik vi kjenner det idag. à styre renta etter prisen pÄ sokker og truser er tullete. Det er jo rett og slett sinnsvakt Ä si at vi har lav inflasjon nÄr boligpriser, Crypto, bÞrs, statsobligasjoner og pengemengde gÄr i taket.
ohorsberg
03.04.2021 kl 11:41
9048
Lurer pĂ„ hvorfor bolig er unntatt KPI utover leiepris đ
?? Fin mÄte Ä skjule masse luft pÄ...
JonasKr
03.04.2021 kl 12:33
2565
Der er vi veldig enigeđ. Skal man ha et inflasjonsmĂ„l burde det gĂ„ pĂ„ pengemengde, noe annet blir meningslĂžst etter min mening. Jeg leser "the dying of money" nĂ„. Interessant, men vet ikke helt hvordan vĂ„r tids pengetrykking ender. Skal lese ferdig boka, men er forelĂžpig tvilende til om vi fĂ„r noe Ăžkt inflasjon.
Redigert 03.04.2021 kl 12:36