Et Evergreen skip med motorstans i Suez booster oljeprisen.
https://www.vgtv.no/video/215514/her-ligger-skipet-i-veien
Utrolig hvor lite som skal til for å påvirke den sensitive oljeprisen.
En motorstans, og man satt seg fast i kanalkanten.
Det meldes om 100 skip i kø i Suez pga. det taiwanenske skipet med motorstans og kanalkant fastkjørsel.
I den kommende Nordøstpassasjen blir det neppe kø og kork.
Europa kan ikke basere seg på Suez, Persiabukta eller Russland mht olje. Europa trenger
pålitelig og kortreist norsk olje og gass.
Utrolig hvor lite som skal til for å påvirke den sensitive oljeprisen.
En motorstans, og man satt seg fast i kanalkanten.
Det meldes om 100 skip i kø i Suez pga. det taiwanenske skipet med motorstans og kanalkant fastkjørsel.
I den kommende Nordøstpassasjen blir det neppe kø og kork.
Europa kan ikke basere seg på Suez, Persiabukta eller Russland mht olje. Europa trenger
pålitelig og kortreist norsk olje og gass.
Redigert 24.03.2021 kl 14:47
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
Når først disse tingene diskuteres, kan det være greit å dra noen eventuelt scenarier for Nordøstpassasjen.
Om noen skulle tulle der, så kan jo Norge sette opp en blokade mellom Ingøya (70 km vest for Nordkapp),
og til Bjørnøya. Videre fra Bjørnøya og til sydspissen av Spitsbergen. Og så tvers over Framstredet fra
Spitsbergen til Grønland. Og her har vi flere mulige backingpartnere ; Våre nordiske brødre, Storbritannia
og Commonwealth, EU, USA og Nato.
Vi håper å slippe noe sånt. Men den teoretiske muligheten fins der. Den har verdi for oss.
Og USA kan kanskje på egenhånd stenge av Beringstredet om noen tuller. Korea - Japan og USA
kan også evt. stenge av der i fellesskap.
Norge kunne få seg noen fullvokse autoritære vaktskip hvor det står NORWEGIAN COASTGUARD med
store bokstaver på skipssiden. (Eventuelt Norwegian coastguard & arctic services) Som passer på fiskeri og
annet mellom Spitsbergen og Ingøya, og i Framstredet. Som skaper respekt for Norge i området. Og understreker
at i det Norwegian Sea, så er det Norge som er sjefen.
Kan også bistå redningstjeneste, sjøtrafikktjeneste, målingstjeneste, forskningstjeneste, militærberedskap,
ressursforvaltnings oppsynstjeneste, miljøforvaltnings oppsynstjeneste (at grøntdrevne skip er grøntdrevne)
og annet forefallende. Og som kommuniserer særlig godt med all norskeid sjøtrafikk i området. Som en
bistandstjeneste for norsk skipsfart. Videre at fartøyet kan sette ut flere mindre båter, slik at man kommer
nærmere elementene. Det kan også finnes helicoptre ombord. Og som har oppblåsbare redningsplattformer
og annet. Kanskje våpen også hvis det trengs. Og brannkanoner hvis det trengs til ulike oppgaver.
************************
Fra Financial Times :
Sisi bestiller forberedelser for lossing av rammet Suez-skip
Et grenseoverskridende syn på handel
Journalister i over 50 land utforsker utviklingen innen global handel fra alle perspektiver.
Om noen skulle tulle der, så kan jo Norge sette opp en blokade mellom Ingøya (70 km vest for Nordkapp),
og til Bjørnøya. Videre fra Bjørnøya og til sydspissen av Spitsbergen. Og så tvers over Framstredet fra
Spitsbergen til Grønland. Og her har vi flere mulige backingpartnere ; Våre nordiske brødre, Storbritannia
og Commonwealth, EU, USA og Nato.
Vi håper å slippe noe sånt. Men den teoretiske muligheten fins der. Den har verdi for oss.
Og USA kan kanskje på egenhånd stenge av Beringstredet om noen tuller. Korea - Japan og USA
kan også evt. stenge av der i fellesskap.
Norge kunne få seg noen fullvokse autoritære vaktskip hvor det står NORWEGIAN COASTGUARD med
store bokstaver på skipssiden. (Eventuelt Norwegian coastguard & arctic services) Som passer på fiskeri og
annet mellom Spitsbergen og Ingøya, og i Framstredet. Som skaper respekt for Norge i området. Og understreker
at i det Norwegian Sea, så er det Norge som er sjefen.
Kan også bistå redningstjeneste, sjøtrafikktjeneste, målingstjeneste, forskningstjeneste, militærberedskap,
ressursforvaltnings oppsynstjeneste, miljøforvaltnings oppsynstjeneste (at grøntdrevne skip er grøntdrevne)
og annet forefallende. Og som kommuniserer særlig godt med all norskeid sjøtrafikk i området. Som en
bistandstjeneste for norsk skipsfart. Videre at fartøyet kan sette ut flere mindre båter, slik at man kommer
nærmere elementene. Det kan også finnes helicoptre ombord. Og som har oppblåsbare redningsplattformer
og annet. Kanskje våpen også hvis det trengs. Og brannkanoner hvis det trengs til ulike oppgaver.
************************
Fra Financial Times :
Sisi bestiller forberedelser for lossing av rammet Suez-skip
Et grenseoverskridende syn på handel
Journalister i over 50 land utforsker utviklingen innen global handel fra alle perspektiver.
Redigert 28.03.2021 kl 22:03
Du må logge inn for å svare
https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-03-28/progress-made-in-moving-ship-more-vessels-diverted-suez-update?srnd=premium-europe
429 skip venter nå på å komme igjennom kanalen. Hvor av et gigantisk skip med navn HMM OSLO, som har større kapasitet enn EVER GIVEN.
https://www.lemonde.fr/afrique/article/2021/03/28/ce-que-l-on-sait-des-operations-de-sauvetage-de-l-ever-given-au-sixieme-jour-de-blocage-du-canal-de-suez_6074764_3212.html
Skal de løfte av containere, så må de rigge opp en stor kran. Som skisse på denne link viser. Det er visstnok 4 meter forskjell på for- og akter nå.
429 skip venter nå på å komme igjennom kanalen. Hvor av et gigantisk skip med navn HMM OSLO, som har større kapasitet enn EVER GIVEN.
https://www.lemonde.fr/afrique/article/2021/03/28/ce-que-l-on-sait-des-operations-de-sauvetage-de-l-ever-given-au-sixieme-jour-de-blocage-du-canal-de-suez_6074764_3212.html
Skal de løfte av containere, så må de rigge opp en stor kran. Som skisse på denne link viser. Det er visstnok 4 meter forskjell på for- og akter nå.
Redigert 28.03.2021 kl 22:46
Du må logge inn for å svare
Aksjemikkel
28.03.2021 kl 22:49
2252
Har sett noen videoer tidligere i dag som viser skipene som er ankret opp, og det var et imponerende skue...
HMM Oslo ser ut til å være i Kina?
https://www.vesselfinder.com/?imo=9868326
Sjekk alle skipene som ligger utenfor kanalen og venter...
https://www.vesselfinder.com/?imo=9811000
HMM Oslo ser ut til å være i Kina?
https://www.vesselfinder.com/?imo=9868326
Sjekk alle skipene som ligger utenfor kanalen og venter...
https://www.vesselfinder.com/?imo=9811000
Redigert 28.03.2021 kl 22:51
Du må logge inn for å svare
https://www.youtube.com/watch?v=iIkJMBhyyN8
Det kommer en del interessante betraktninger her. Video fra 26. mars.
Dette KAN lede til at Europa og Nord-Afrika i fremtiden kanskje i større grad vil
produsere selv. Og sikre seg råvarer selv.
Suez står visst for 12 % av verdenshandelen. Kanskje den mister litt markedsandel fra
de nordlige sjørutene. De kommer også gradvis. Ikke full guffe med en gang, men gradvis.
Videre bor det og kommer til å bo enormt med mennesker i mellom Suez, Øst-Afrika og Japan.
Internhandel her, trenger ikke å bruke Suez, fordi alt dette ligger øst for Suez.
Det kommer en del interessante betraktninger her. Video fra 26. mars.
Dette KAN lede til at Europa og Nord-Afrika i fremtiden kanskje i større grad vil
produsere selv. Og sikre seg råvarer selv.
Suez står visst for 12 % av verdenshandelen. Kanskje den mister litt markedsandel fra
de nordlige sjørutene. De kommer også gradvis. Ikke full guffe med en gang, men gradvis.
Videre bor det og kommer til å bo enormt med mennesker i mellom Suez, Øst-Afrika og Japan.
Internhandel her, trenger ikke å bruke Suez, fordi alt dette ligger øst for Suez.
https://www.handelsblatt.com/unternehmen/handel-konsumgueter/globale-lieferketten-frost-duerre-suezkrise-die-just-in-time-oekonomie-geraet-in-gefahr/27046260.html
Et nytt moment i fremtiden vis a vis NØP kan være kork i havnene. Bl.a. sentraleuropeiske havner. Da kan ankomst
med tog ha noe for seg. Eller avtagerhavner i forkant. 30 % av verdenshandelen går visst i sør-Kina havet. NØP har
stort potensial.
Jeg tror containerskipsblokaden kan ta tid.
Et nytt moment i fremtiden vis a vis NØP kan være kork i havnene. Bl.a. sentraleuropeiske havner. Da kan ankomst
med tog ha noe for seg. Eller avtagerhavner i forkant. 30 % av verdenshandelen går visst i sør-Kina havet. NØP har
stort potensial.
Jeg tror containerskipsblokaden kan ta tid.
Aksjemikkel
29.03.2021 kl 07:13
1874
Ser ut som de har fått løs skuta i løpet av natten, og oljekursen faller...
https://www.nrk.no/urix/suezskip-dratt-av-grunn-1.15437411
Det kan se ut som ca 30 % av skipet, fortsatt sitter fast i sanden.
Som vi har snakket om kan skipet ved høyvann ha blitt tredd på nesa inn i sanden.
Og baugen er spiss. Vi ser den har litt slagside også pga. hellingen i kanalkanten.
Nå synker vannstanden snart også. Det var fullmåne i natt.
Vi snakker om et vanvittig tungt skip her. Monner oppdrift under ca 70 % av skipet nok ?
Eller kjøres det bare på nesa i sanden av det ?
Vil skipet være som en plog ned i sanden. Hvor det pløyes opp enda mer sand på utsiden
av skipet og som så havner oppunder skipet ?
Det kan se ut som ca 30 % av skipet, fortsatt sitter fast i sanden.
Som vi har snakket om kan skipet ved høyvann ha blitt tredd på nesa inn i sanden.
Og baugen er spiss. Vi ser den har litt slagside også pga. hellingen i kanalkanten.
Nå synker vannstanden snart også. Det var fullmåne i natt.
Vi snakker om et vanvittig tungt skip her. Monner oppdrift under ca 70 % av skipet nok ?
Eller kjøres det bare på nesa i sanden av det ?
Vil skipet være som en plog ned i sanden. Hvor det pløyes opp enda mer sand på utsiden
av skipet og som så havner oppunder skipet ?
Redigert 29.03.2021 kl 13:27
Du må logge inn for å svare
Grunnpilar
29.03.2021 kl 13:31
1683
data for 23min siden viser at båten står stille ennå. og vannet synker nå. høyvann var 11:42. Denne går nok ingen vei før neste høyvann evt kl 00:08.
Redigert 29.03.2021 kl 13:32
Du må logge inn for å svare
Blackwhite
29.03.2021 kl 13:38
1656
Jeg er på ingen måte sikker på at skipet er dratt løs. Tvert i mot ser skipet ut til å ligger nokså godt fast i baugen. Det er stor aktivitet, men tidevannet er i ferd med å renne ut med badevannet. Ut fra mine kart og jevnlige observasjoner stiller jeg spørsmål ved informasjonen som er gitt om skipet. Men det gjenstår å se.....
Fluefiskeren
29.03.2021 kl 22:09
1517
Ja. Alt løste seg når slepebåten Theodor dukket opp.
https://img.filmfront.no/pictures/release/large/12412013777.jpg
https://img.filmfront.no/pictures/release/large/12412013777.jpg
Hvor er kommentar/evt. rettelse på denne 9. april, og av hvem ?
-
«
- 1
- 2 »