Aksjesparekonto

Tulla
25.03.2021 kl 19:53 4079

Begynner å skjønne hvor dum jeg har vært som satte alt jeg hadde på aksjesparekonto for den er kun beregnet på de som bare kjøper og selger aksjer og skjelden tar noe ut.
Som alle her vet var det dårlig med utbytteinntekter i 2020 noe som førte til at jeg måtte selge endel for å betale restskatt.
Nå har jeg fått restskatt igjen, greit nok det, men det kan se ut som alt som ble tatt ut av aksjesparekonto blir skattlagt uten å få fradrag for inngangsverdi noe som gjør at jeg har fått en gedigen inntekt som jeg ikke engang kan sjekke om er riktig for Ingen ting står på skattemeldingen.
Noen her som vet hvor jeg kan finne disse postene uten å måtte gå gjennom alle salgene ( som faktisk ikke var så mange) siden de ikke står på skattemeldingen.

Og finnes det en vei ut av aksjesparekonto uten at jeg må betale skatt for alt. Har hørt at man må selge hele posten for å få inngangsverdien med, noe jeg ikke har gjort. Har bare solgt litt her og der når jeg trengte penger. Takknemlig for svar.
egget
26.03.2021 kl 19:27 3915

Alt som du har satt inn på en ASK KONTO, skal du kunne ta ut igjen uten å betale skatt.

Hvis det kun er fortjeneste igjen på en ASK KONTO må du betale skatt på alt du tar ut.

ASK KONTO, her kan du ta ut hele innskuddet uten å betale skatt. Det er først når du tar ut fortjenesten at du betaler skatt. Innskuddet bli automatisk tatt ut først. Hvis du har 100K som du har satt inn, og du har tjent 100K i fortjeneste, da kan du ta ut de 100K som du har satt inn uten å betale skatt. Det er ikke alle aksjer man kan handle med en ASK KONTO, man er hovedsaklig låst til OSLO BØRS, osebx.
Du betaler ikke skatt når pengene blir stående på kontoen i mange år.
Takwe
26.03.2021 kl 22:55 3789

Du får ikke automatisk fradrag på tap når du har en ASK konto. For å kunne trekke fra tap, må du si opp ASK kontoen. Ellers er det som beskrevet over.
Odi.1
27.03.2021 kl 09:48 3631

Her (dnb) står det til en hver tid i en fane hvor mye jeg kan ta ut skattefritt som er inngangs penger. ( sparepenger )
Regner med det stemmer sånn noenlunde. ( dog er det dnb ,og da vet en jo aldri om noe stemmer eller virker )
Tulla
27.03.2021 kl 10:14 3585

Men ifølge Norne er det ikke mulig å si opp aksjesparekonto uten å måtte realisere alt og da blir det stor restskatt. Føler jeg ble lurt inn i dette. I følge min konto er det aldri mulig å ta ut penger uten å skatte for de. Kan skyldes at jeg etterhvert nesten ikke har tapsposter lengre. Dette er sikkert supert for de som kun sparer og aldri tar ut noe. Men for meg som ønsker å ta ut noe av og til er det veldig ugunstig. I tillegg er det nesten helt umulig å sjekke at det blir gjort riktig
Så rimelig fortvilet nå. Fikk en svær restskatt for 2019 så var nødt å ta ut for å dekke den, siden vi knapt fikk utbytter i 2020.

Men var veldig forsiktig og har full kontroll på det jeg realiserte som dog ikke stemmer overens med tallene som står på kontoen . Fikk ny gedigen restskatt nå for 2020 og skjønte ingenting .Kontaktet norne og fikk høre at årsaken til at tallet var større enn det jeg hadde realisert var etterslep etter 2019.

Hvorfor kom ikke alt med på 2019 skatten, kan Ask bare overføre restskatt til året etter.
Kjenner jeg blir helt sprø av dette når jeg ikke klarer å få kontrollert om tallene er riktig.

Og er det virkelig riktig at det ikke finnes andre veier ut av Ask enn realisere hele porteføljen min.
Takknemlig om noen kan hjelpe meg. Lite hjelp og få fra Norne for å si det slik.
Odi.1
27.03.2021 kl 10:20 3573

Har selv en vanlig VPS til slike problemer, men forstår ikke egentlig problemet ditt , da du uansett må betale Skatt av gevinsten sammen hvor du måtte få den i fra, det eneste jeg vet som er skattefritt i Norge, er store premier fra NORSK Tipping . ( Dog er det formueskatt om en er så heldiggris )
Og ja, det er en "Sparekonto" ( ASK) :)
Tulla
30.03.2021 kl 09:59 3248

Jeg vet såklart at jeg må skatte for gevinster ved salg av aksjer. Det som har skjedd i mitt tilfelle er at jeg har solgt 2 store tapsposter, og så dum som jeg var trodde jeg at jeg skulle få fradrag for disse på skattemeldingen. Det har jeg altså ikke fått fordi de er solgt fra en Ask konto.

Ja det er en sparekonto, men også sparepenger må av og til realiseres hvis man trenger det. Og jeg har såklart ingen problemer med å betale skatt på gevinst.
Og jeg betaler mye formueskatt og det er helt greit.

Jeg ønsker bare å vite hvordan man kan få flyttet postene ut av Ask uten å måtte skatte for alt. Det er såklart først og fremst evnt.tapsposter jeg ønsker å flytte ut. Siden vi ikke kan spå fremtiden ønsker jeg og være føre var.
Piggvar 2
30.03.2021 kl 10:10 3221

Aksjesparekonto ser jeg som kun fordel hvis du skal spare i laaaang tid. Ulempen med den er også du ikke får handlet i alle aksjer.
Kun gevinst fra aksjesparekonto skal du betale skatt av. Har du ikke gevinst slipper du å betale skatt.

Eventuelle tap kommer først til fradrag ved opphør av aksjesparekontoen. Du må altså selge alle verdipapirene og avslutte aksjesparekontoen for å få fradrag for tapet.
Redigert 30.03.2021 kl 10:47 Du må logge inn for å svare
Piggvar 2
30.03.2021 kl 10:47 3170

Du må si opp aksjesparekontoen din for å få igjen evt ditt tap. Som jeg har påpekt ovenfor,
Redigert 30.03.2021 kl 10:48 Du må logge inn for å svare
DoctorGaddus
30.03.2021 kl 20:38 3032

Hele poenget med ASK er at man slipper å skatte hver enkelt realisasjon, det gjelder både gevinst og tap. Innskuddet du har satt inn kan du skattefritt ta ut, i tillegg legges også et skjermingsfradrag til innskuddet hvert år. Det sier seg selv at du ikke selektivt kan velge a beskatte tap, men ikke gevinst. Har du netto tap på ASK kontoen kan det kun realiseres ved å avslutte kontoen. Penger du tar ut utover innskuddet vil fortløpende skattes som gevinst. Det er ikke noe krav om at innskuddet må tas ut i sin helhet, du kan gjerne ta ut litt nå og da og evt også sette inn mer penger på kontoen senere. Leverandøren bør kunne gi en enkel oversikt over hvor mye av totalen som er innskudd du har gjort og som dermed kan tas ut skattefritt.
Tulla
31.03.2021 kl 08:34 2874

Hei og takk for informative svar Hvis jeg har forstått Norne riktig kan jeg ikke avslutte ask uten å realisere alt og siden jeg nå kun har gevinstpostet igjen blir det mye skatt. Jeg har ingenting jeg kan ta ut skattefritt. Og det er helt ok å skatte for gevinst, problemet er at det ser ut til at jeg ikke får fradrag for inngangsverdi ( prisen jeg kjøpte aksje for)

Nesten alt er innskudd, samt at jeg har kjøpt og solgt litt i løpet av disse årene.

Jeg blir veldig forvirret nå for kan det være han som jobber i norne tar feil når han sier at jeg ikke kan flytte porteføljen min til vanlig aksjekonto uten å bli skattet for alt.Det innebærer i såkalt at jeg må skatte to ganger for samme beløp.

Altså når jeg overfører fra Ask til vanlig aksjekonto, og senere når jeg eventuelt selger aksjene.
Slettet bruker
31.03.2021 kl 08:41 2850

2xskatt ja.. skjer også når du eksempelvis får utbytteaksjer, fra et selskap /posisjon du har i ASK, men som noteres på Euronext.. da tvangsflytter de aksjene og det meldes inn til skatteetaten, når du da selger disse senere fra AH konto - ny skatt...Man kan vel flytte og/eller slå sammen ASK? Men tror ikke man kan flytte deler av en ASK over i annen eller inn på AH konto..
Redigert 31.03.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Piggvar 2
31.03.2021 kl 09:05 2776

Hvis du flytter pengene fra din ask kontoen til en annen konto - skal det KUN BETALES skatt av gevinsten som du har oppnådd på din ask konto.Så det innskuddet du hadde satt inn i din ask konto skal du ikke betale skatt av.
Redigert 31.03.2021 kl 09:24 Du må logge inn for å svare