Grønn skipsfart i startgropa ?

Slettet bruker
HAV 29.03.2021 kl 09:45 829

Her velger jeg å poste et innlegg funnet på FB som jeg vil dele med dere .


Arild Sunde
Forfatter
Inntil for 2 år siden så hadde vi 1-2 % rene ESG-selskap i Norge, mens vi i dag ser på et tall mellom 12-15%. Disse selskapene spiser omtrent 15-20% av investerte midler på børsen. Her blir det litt «å jage investeringer som ikke finnes» i mange av disse nykommerne som ikke har inntjening. Dette ser vi nå, når den grønne «hypen» fikk seg en liten realitetsorientering med 30-50% nedtur.
Om man her tar i betraktning de pengene som flommer på børsen nå, som overskudd av manglende ferier, byliv og handelsliv- så er dette i noen grad private investorer med manglende erfaring. Da vil man etter Corona oppleve at mange av disse pengene vil forsvinne fra børsen, da det frister mer med en tur til Mallorca.
Her vil de mest volatile ESG-aksjer garantert få seg en real trøkk (igjen).
Her ser vi ifølge Sissener og Spetalen klare sammenhenger mellom .com-boblen som var mellom 1998-2000. Det er mange av disse ESG-selskaper som ikke kommer til å gjøre det særlig bra når realiteten inntreffer. Her er det jo opplagt en større risiko for de selskaper som har inntjeningen langt frem i tid. Vinnerne her, er nok med stor sannsynlighet de som har en bunnlinje som også viser grønt.
Så at det fremover vil komme et stadig positivt økende flomlys i retning av HAV, har jeg personlig veldig troen på. Dette fordi man her har et rent ESG-selskap som allerede har milliardomsetning og god bunnlinje. Dette viser et bra management og en god forretningsmodell som et utgangspunkt. At dette skal tvinges inn som satsingsområde vil etter mitt syn da gjøre det svært lite sannsynlig at HAV ikke vil være en sentral aktør her.
Om man ser det politiske bildet, så viser den sittende Regjeringen litt av planene de allerede har inngått med EU i regi av EØS-avtalen.
«Grønn skipsfart er blant områdene hvor EU ser til Norge, og hvor regjeringen har lagt til rette for at vi får frem sterke norske vinnere, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V).»
Her antydes det i klare ordlag at ikke bare skal det satses på grønn skipsfart, men at vi skal fremstå som Pionerer på dette området. Da er det jo et par selskap man kan vise til, men her er det jo en helt klar tilrettelegging for at dette skal satses på. Så det vil være veldig naturlig å forvente nyhetsoverskrifter som inkluderer HAV og bistandsmidler tildelt.
«Hvis vi skal nå målene i Paris-avtalen, krever det en omstilling som omfatter alle samfunnsområder og aktører. Innovasjon og teknologiutvikling er to av nøklene til det grønne skiftet, og næringslivet en sentral kraft. Samtalen dreide seg blant annet om CO2-avgifter og andre klimavirkemidler, sirkulær økonomi med vekt på batterier, elektrifisering av transport, grønn shipping og karbonfangst og -lagring (CCS). Hydrogen, som mulig langsiktig løsning på avkarbonisering av energisektoren, ble også diskutert.»
https://www.regjeringen.no/.../styrker_samarbeid/id2836622/
Det skal investeres et sted mellom 3-5000 Milliarder dollar årlig globalt, for å nå klimamålene. Her setter Norge av omtrentlig 100 Milliarder til Parisavtalen, som skal gå til klimatiltak i fattigere land. De rike landene må selvfølgelig betale mest. Men i regi av egen halveringsplan av CO2-utslipp frem mot 2030, så skal det da også settes av klekkelige satsingsbeløper innenlands også. Hva disse beløpene blir vites ikke, men som det fremgår av informasjon på Regjeringen sin hjemmeside, så treffer HAV innerti på satsingsområdet.
EU kommer nå også med nye taxonomy-regler. Der da selskaper ikke bare blir målt på avkastning, men også at de er miljøvennlig. Jo mindre miljøvennlig- dess større skatteregning til EU. Her er det jo igjen et skjebnens paradoks at dette tilfaller Norge, som har stemt nei til EU to ganger. Men vi har jo så mange EØS-direktiv tredd over nasjonen, at dette også vil treffe Norge.
Intensjonen med dette er å tvinge investorer inn i grønn satsing, og påfølgende da at selskap satser mer miljøvennlig. Og dette kommer, med det brak og smell det innebærer.
At mange ESG-selskaper nok kommer til å floppe tror jeg på, da det også stilles krav fra Regjeringen at industrien må ta en del av regningen, og at det har blitt belyst av bl. Annet Sveinung Rotevatn at man ikke bare kan kaste penger etter luftslott som ikke tjener penger. Det blir da dermed en stadig bevisstgjøring på hvor pengene skal gå, og at dette er sunne selskaper som også er gode bedrifter fundamentalt.
Norge styrker grønt samarbeid med EU
REGJERINGEN.NO
Norge styrker grønt samarbeid med EU…

Bybonden.
focuss
29.03.2021 kl 10:37 773

Det er alltid en grunn til å selge aksjer. Når det gjelder de som selger HAV aksjer på disse nivåene så er grunnen trolig akutt pengenød.
Slettet bruker
29.03.2021 kl 13:31 673

HAV blir Euronext Growth vinner 2021. Multipler opp og nå er vi startet.