PEN en doblingskandidat?

Trond.heim
PEN 31.03.2021 kl 09:42 180576

PEN kursen opp 50% eller 100%

PEN kursen har ikke passert før-corona topp. Jeg vil minne om emisjonen oktober 2019 som var på kurs 23.90. Kursen burde passert dette nivået etter kjøp av lisenser og produksjon. I coronaperioden har selskapet vokst til et mye større og interessant selskap. Som det fremgår av selskapets siste presentasjon er oppsidepotenialet signifikant større:

I forhold til tidligere er
Antall produserende felt økt 2x
Produksjonen øker 3.8x
Reservene (2P)er økt 2.9x
Resources (2C) er økt 8,3x
Operating cash flow + 5,8 x

Selskapet har offisielt signalisert et et betydelig utbytte kan komme fra 2023.

Selskapet har kjøpt produserende felt, dermed øker inntektene umiddelbart.

I april skal boring startes for å avdekke et mulig stort oljefelt i Gabon. ( forventningene ligger i størrelsesorden på nivå med årets største funni nordsjøen)
Selskapet har signalisert at et funn kan tilsvare en verdiøkning på selskapet tilsvarende 10 kroner pr. aksje.

I H2 skal det bores på vår nye lisens i Sør-Afrika. Da dette kjøpet ble offentligjort uttalte en analytiker at dette kunne bli en game changer for selskapet som kunne bidra til en kursstigning på 20 kroner.

I forsøk på å være nøktern så er dette bakgrunnen til forhåpning om kursstigning på 50-100% i år. Pareto uttalte i går at selskapets nye lisenskjøp ikke er innbakt i kursen enda og opererer med et kursmål på kr. 30.
Et tilleggsmoment er at topp 20 i selskapet består av langsiktige investorer som neppe legger sine aksjer til salgs på nåværende kurser. ( Topp 20 besitter 57.6% av aksjene)Jeg antar at de fleste av disse forventer en årlig, betydelig avkastning, når selskapet kommer i utbyttesituasjon fra 2023.
Den nye æra har startet , eller sagt på en annen måte: Det er nå moroa begynner.

Og som en liten forsmak på fremtidig avkastning, får alle aksjonærene et utbytte i form av PNOR aksjer etter salget av AJE i Nigeria.

Det er selvsagt mange forutsetninger for å oppnå dobling: Oljeprisen bør være omkring 60 USD, vaksinering bør medføre gradvis normalisering og selskapets spennende boreprogram må avdekke de ressurser som seismikktolkning har bidratt til optimisme mht. funn og størrelse på funn.
Redigert 03.04.2021 kl 10:54 Du må logge inn for å svare
cinet
10.06.2021 kl 18:13 5180

40something / FF; Les denne analysen ( fra SimplyWallST, Sydney) Har dere to forskjellige oppfatninger av den ? Hvor bommer de?

https://simplywall.st/stocks/no/energy/ob-pen/panoro-energy-shares/news/these-4-measures-indicate-that-panoro-energy-obpen-is-using

Utdrag/oversatt;
"For å være ærlig, gjør både Panoro Energy sin konvertering av EBIT til fri kontantstrøm og dens oversikt over (ikke) økende EBIT oss ganske ukomfortable med gjeldsnivået. Når det er sagt, er ikke evnen til å håndtere gjelden, basert på EBITDA, en slik bekymring. Med tanke på alle de nevnte faktorene ser det ut til at Panoro Energy har for mye gjeld. Den slags risiko er ok for noen, men den flyter absolutt ikke båten vår. Balansen er helt klart området å fokusere på når du analyserer gjeld. Men til slutt kan hvert selskap inneholde risikoer som eksisterer utenfor balansen. For eksempel har vi identifisert 1 advarselsskilt for Panoro Energy som du bør være oppmerksom på."
40something
10.06.2021 kl 18:15 5188

En annen refleksjon er at det er nesten ikke kommentert på XI om at pen går som en kule. Enten sitter de musestille med sine posisjoner,men.... Man kan jo lure på hvis traderchaten forholder seg innen hva som er trend å kommentere eller hvorfor det er så lite diskusjoner om PEN. Ikke heller i den egne kanalen, som at det føles som at det er ikke vits siden alle er på HO. Grunnen til XI sin eksistens var jo at de mente at diskusjonene på HO var så useriøse at man måtte opprette et eget forum. Jeg mener at XI følger en tydelig agenda med å mene og satse på papirer som ligger i trend eller flokkmentalitet. Unasett om det er riktig eller feil så er det veldig mistenkelig at selskaper som går bra ikke kommenteres i det hele tatt. Muligens at ikke PEN er en traderaksje og derfor faller utenfor, eller at Pen var en XI aksje men nå er den ikke trendig. Det er vanskelig å tolke hvorfor investorer velger sine case, men jeg tror at medlemmene i XI består av bjellesauer og en drøss med følgere som sannsynlig har en stor variabel av success og fiasko.
Fluefiskeren
10.06.2021 kl 19:11 5092

Jeg synes de ikke legger noen vekt på at gjelden skyldes kjøp av eierandeler av to produserende felt. Produksjonen herfra vil lett kunne betjene gjelden dersom ikke oljeprisen kollapser. Synes også at den røde advarselen om utvanning er litt merkelig. Jeg betrakter heller emisjonen som innvannende.

Synes det hadde vært en annen situasjon dersom kjøpene fra Tullow hadde vært av assets uten produksjon. Da hadde risikoen vært en helt annen. Produksjonen ser jeg på som trygghet samtidig som sannsynligheten for å finne nye felt er temmelig høy. Faktisk på samtlige av våre assets. Aller mest på Dussafu selvsagt.
Redigert 10.06.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
PerS
10.06.2021 kl 20:16 5004

Virker som en ren regnskapsteknisk analyse basert på historikk. Antagelig utarbeidet hovedsaklig maskinelt.
gunnarius
10.06.2021 kl 20:22 4983

Oil drops through $70 as US lifts sanctions on Iran individuals

This looks like a precursor to a nuclear deal. Iran has long insisted that sanctions -- including those on individuals -- come off before they return to a deal. The US has argued that some sanctions on individuals are not due to the nuclear deal but for other reasons.

I'm speculating, but it looks like the US has lifted some individual sanctions to get the ball rolling. That's a sign that a deal is coming.

https://www.forexlive.com/news/!/oil-drops-as-us-lifts-sanctions-on-iran-individuals-20210610

USA redegjør ikke for årsaken, men disse personene skal være innen olje.

Fra Twitter:

Media sources say next round of Iran nuclear talks in Vienna unlikely to start before Saturday. That’d be 6 days before Iran’s presidential elections.

Den generelle oppfatningen er at USA og Iran neppe kommer til en endelig enighet før valget i Iran, 18. juni. Dette sagt, Biden ønsker å få Iran problematikken av veien, før relasjonen vs. Kina og andre lands interesser kan fortsette.

Har selv forfektet et syn at en deal før valget blir særdeles vanskelig. Men så var det dette her med at innen det geopolitiske og diplomatiet, vet best den som har skoen på.

Her er det bare å følge med og se opp for en endelig avtale senere mellom partene, trolig en gang i løpet av H2. Den 6. runden i Wien var antatt skulle være den siste, men blir den virkelig det?

Oljeprisen synes å ha børstet av seg dette her og er på vei oppover igjen.
gunnarius
10.06.2021 kl 21:02 4896

Sant nok, men Iran kommer til å forsøke å eksportere max - gitt Iran etter en eventuell oppheving av oljesanksjonene kommer til å kreve fritt leide i OPEC, etter år med tapt eksport. Ad prising av oljen - markedet kommer til å bruke den psykologiske effekten max om Iran kommer tilbake. OPEC+ må finne rom for Irans olje og dette kommer i så fall på toppen av den allerede tilbakeholdte produksjonen innen OPEC+. Selv tror jeg dette ikke medfører ras i oljeprisen, kun en korreksjon ned. Alt beror på at etterspørselen virkelig tar seg opp slik prognosene tilsier.
Fluefiskeren
10.06.2021 kl 21:03 4908

Litt fra 12. lisensrunde i Gabon

« PGS Data is Available for the Extended Gabon 12th Licensing Round
Thursday, June 10, 2021
PGS screening datasets allow the evaluation of all 35 open blocks in the ongoing Gabon shallow and deepwater licensing round. Packages covering north and south areas include 2D and 3D seismic. Well data is also available, for assessment of prospectivity and plays.
Gabon’s Minister of Petroleum, Gas and Mining has announced the extended closing date for the Gabon 12th Shallow and Deep Water Licensing Round. The new closing date for the submission of tenders is 30 June 2021. The acreage on offer includes 12 shallow water and 23 deepwater blocks.
An extension to the tender submission deadline provides an opportunity to integrate new data into evaluations of open blocks.»

https://www.petroleumafrica.com/pgs-data-is-available-for-the-extended-gabon-12th-licensing-round/
Ruter8
10.06.2021 kl 21:45 4855

Samme nettsted mener samtidig at panoro er priset 48.2 prosent under fair value.
SinnaNecer'n
10.06.2021 kl 21:52 4854

Vanskelig å se kartet i detalj, men mener og huske at utlyst areal ligger tett på våre områder. Relevant for pen å søke kanskje. ....
Fluefiskeren
10.06.2021 kl 22:16 4813

Alle blokkene ser du her med detaljer. Den siste blokken H12-H13 er Dussafu. Vår del av Dussafu heter egentlig EEA eller Ruche. Altså er H12-13 resten av Dussafu. Noen av våre prospekter og leads strekker seg over grensen. Jeg tror dog at vi har den mest prospektive delen av Dussafu. Som du ser er det boret mye tørre brønner og brønner med «oil show». Altså ikke kommersielle.

Det er sikkert andre aktuelle blokker også pluss det er jo allerede produserende felt i andre deler av landet.

http://gabon12thround.com/wp-content/uploads/Gabon-Blocks-Brochure-Feb-2020-No-fiscal-terms-lo-res.pdf

Oversiktskart her:

http://gabon12thround.com/wp-content/uploads/Round-12-Blocks-Jan-2019-WEB.pdf
Redigert 10.06.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
Galv
10.06.2021 kl 23:29 4694

FF
Det var utrolig mye tørre brønner.
🤔🛢
d12m
11.06.2021 kl 08:29 4503

https://twitter.com/sino_market/status/1403198288765935623?s=21

#Goldman Sachs forecasts oil rally to continue with #Brent expected to reach $80/bbl this summer.
While there exists both OPEC upstream and refinery downstream excess capacity, we expect OPEC+ to fall behind the demand rebound.
Forecast oil demand recovery to continue, with global demand expected to reach 99 million barrels per day in August.
We view #WTI returning to its pre-shale role as a leading indicator of upcoming tightness in the Atlantic basin, ultimately the global oil market, at least in 2021.
We model inventory draws will lead to steeper backwardation, with front-month to 3-year forward #Brent time spread expected to reach $15/bbl vs. $10.5/bbl currently.
Fluefiskeren
11.06.2021 kl 09:46 4362

Ja, men de er nok boret bare etter 2D. Panoro og operatør Harvest Natural Resources skjøt 3D i 2013 og som man kan se her er det stort sett EEA området som ble dekket.

http://www.oilandgastechnology.net/upstream-news/harvest-obtains-complete-seismic-data-dussafu-permit-offshore-gabon
Jajaja
11.06.2021 kl 11:03 4293

Ser ut til at det er 2D "helt inn til det siste". Men 3D i alle fall i tilknytning til "Hibiscus Extension", muligens i skutt i 2020?
Redigert 11.06.2021 kl 11:06 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
11.06.2021 kl 11:08 4287

De skjøt ikke ny seismikk til Hibiscus, men de reprosesserte den gamle. Det har de vel gjort over det meste av EEA tror jeg. 3D ble som sagt skutt i 2013. Det har ikke vært noe etter det.
Redigert 11.06.2021 kl 11:20 Du må logge inn for å svare
Jajaja
11.06.2021 kl 11:51 4214

Ser jeg misforsto grundig her, takk for korrekt opplysning!

Ang. PEN-interesse/handelsvolum, vi har fått en god endring her.
Etter meldingen på kvelden 9. februar og frem til i dag, viser et overslag at antall PEN-eierskap sannsynligvis har økt med nærmere 75%.
Redigert 11.06.2021 kl 11:53 Du må logge inn for å svare
polion
11.06.2021 kl 12:15 4160

R.T. kr. 23,30, samt at det er et antall på 91k på kjøp >kr. 23,05 (+ hittil omsetn. NOK 19 mill.). Synd at den godeste gunnarius valgte å tre ut, det er følgelig bare å konstatere at noen ganger så blir man bare en smule fattigere av å ta gevinst (tror jeg det heter).
For øvrig, GOD HELG!
Haussegutten
11.06.2021 kl 13:32 4069

Bra driv nå. Tror det bare er tidsspørsmål før vi stabiliserer oss rundt 23,80-24.00. Var svært mange aksjer som gikk rundt disse nivåene ifm emisjonen. Bryter det denne så er det 25,50 neste.
Fluefiskeren
11.06.2021 kl 13:36 4063

Og nettopp 25,50 er det høyeste kursen har vært i «moderne tid». Da snakker vi om oktober 2019. Kan jo være et mål å ta den i løpet av måneden.
Haussegutten
11.06.2021 kl 13:50 4022

Stemmer! Jeg ser det kvernes gjennom mye aksjer på 23,45, men begynner å gå tomt. Samtidig er shorttapet til Voleon oppe i 1,8mn bare på siste posisjon. Den må nok dekkes inn etterhvert denne også så da kjøpes det 700k+ aksjer til. Lykke til folkens.
polion
11.06.2021 kl 13:51 4032

I disse tider, så er PEN-omsetningen helt formidabel i forhold til det vante. Men hvem er egentlig de figurene som nå kjøper PEN på 23-24 kroner?
* Fulle sjømenn?
* Eller investorer som virkelig har satt seg inn i caset, investorer som vet hva som vil komme og investorer som i alle fall ikke har tenkt å tape penger (selv med nutidens høye inngang)?

Nei, vanskelig å si, gitt!
Redigert 11.06.2021 kl 13:52 Du må logge inn for å svare
Haussegutten
11.06.2021 kl 13:57 4009

Da tikket første ordre på 23,60 inn.
PS. Disse volumene er nok litt høyere enn salærene til fulle sjømenn, så må heller være kapteiner på store cruiseskip og de har jo som kjent stø kurs og tjener godt 😂
bmw5
11.06.2021 kl 14:47 3906

Pen aksjen er billig på dette nivået da pen har 8000 boed til ca 70 usd. Gjelden som selskapet har vil etter stor sannsynlighet bli til 0 om ca 2 år. Bedre kan man ikke gjøre det.
batterivann
11.06.2021 kl 15:21 3844

Nå var du pessimistisk :-) Tipper den ryker senest på torsdag hvis oljeprisen fortsetter å spille på lag.
Fluefiskeren
11.06.2021 kl 16:42 3742

Det var det da…

Vi kan få to meldinger i løpet av juni.

Godkjenning av Aje

Melding om spud i Ekvatorial -Guinea. Startdato er 22. juni ifølge Trident. Panoro melder det normalt ikke, men dette er jo første brønn i en borekampanje på tre brønner. Det pluss at det er første melding derfra gjør at jeg både tror og synes de bør melde det.
Redigert 11.06.2021 kl 17:34 Du må logge inn for å svare
cinet
11.06.2021 kl 17:41 3718

Hvem kjøpte/solgte klokken 1737 i dag? 1M aksjer for 15,59
JUICEitUP
11.06.2021 kl 18:17 3658

Som jeg har sagt før - AJE melding har jeg ingen tro på. Av en eller annen grunn treneres denne meldingen fra myndighetene. Jeg tror jeg vet hvorfor,

Melding om spud håper jeg derimot på. Skjønner ikke hvorfor ikke slike ting burde meldes. Det forteller jo alle aksjonærer at ting går etter plan,

I tillegg har vi vel ferdigstillelse av brønn 6 på Dussafu. Det kan vel skje i Juni eller? Vet at de to siste brønnene ikke kobles på Adolo før i Q3, men vellykket boring av siste produksjonsbrønn er jo også interessant informasjon.
Fluefiskeren
11.06.2021 kl 18:28 3649

Tror ikke vi får melding når brønn 6 ferdigstilles. De venter nok på brønnen som bores. Tipper det først kommer melding når begge er koblet til produksjonen. Slik har de gjort det før, men man vet jo aldri.

Melding fra Aje er nødt for å komme. Det har tatt utrolig med tid. Man kan skylde på korona og mye arbeid med «marginal field license round», men det får jo være måte på. Vet ikke hvorfor du har gitt opp dette. Vi får se når avtalen mellom PNOR og PEN går ut 30. juni.

Jeg er mer skeptisk til Salloum West.
Fluefiskeren
13.06.2021 kl 10:27 2940

Fra artikkelen:

«Ser høyere oljepriser - kan nå 75 dollar fatet
OPECs nest største oljeprodusent tror på høyere oljepris.»

« Irak, som er OPECs nest største oljeprodusent sier det tror prisen på et fat råolje vil ligge mellom 68 og 75 dollar fatet i andre halvår av 2021, skriver Bloomberg.»

Er det høyere oljepriser slik overskriften deres sier? Oljeprisen er nå på 72,6 USD pr. fat. Man kan således minst like gjerne si at de tror på lavere oljepriser.

Men det er veldig mange nå som har blitt positive til videre utvikling av prisen. Det er da det begynner å bli skummelt.

Når den siste pessimist har blitt optimist snur det jo gjerne😊

Vi får bare ta imot det vi får. Alle kan spå, men ingen vet fasiten. Oljeprisen kan synke ganske så mye mens vi fortsatt vil tjene gode penger. Det vet vi i hvert fall.
Idar1
13.06.2021 kl 14:33 2861

Jeg mener jeg kan huske en gang for noen år siden når pen sto i 25, at du ymtet frempå at det kunne være et godt tidspunkt å selge på. Folk her inne lurte jo selvfølgelig på om du var riktig velbevart.
Jeg og vurderte og selge den gangen, men jeg solgte jo selvfølgelig ikke en eneste aksje. Nå har jeg fått en ny sjanse, men jeg er vel like dum denne gangen.
Vi vet jo alle hvordan det gikk forrige gang 😊
Redigert 13.06.2021 kl 14:34 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
13.06.2021 kl 14:50 2840

Hmmmm. Sa jeg virkelig det? Kan ikke huske å ha sagt det. Det må i såfall kun gjelde en del av det investerte. Generelt er det jo riktig at man ikke blir fattig av å ta gevinst, men her selges ikke noe før vi er enda høyere slik jeg ser situasjonen pr. i dag. Dog er det ikke å komme fra at å sitte i slike oljeselskaper er en risikosport. Både med tanke på oljepris og usikkerheten knyttet til leting.

Men det er nå spennende og morsomt da hvis man ikke har investert mer enn man kan bære ved et stort tap.
Redigert 13.06.2021 kl 14:51 Du må logge inn for å svare
bakeren74
13.06.2021 kl 15:26 2864

Nå er det vel også utsikter til et greit utbytte fra neste år? For min del blir det veldig «vanskelig» å selge hvis det blir snakk om 2,3,4 kr per år.
Hvis pen blir pengemaskin fremover, så tenker jeg både ferie og fritid er sikret litt fremover.
bmw5
13.06.2021 kl 15:48 2837

PEN kan nå ta det rolig et par tre år med opp kjøp, for vi har boring på 2B, olje er det der, men hvor mye vet vi ikke. Så har vi Tunisia og den berømte salloum west, samt 3 produksjons brønner som skal bores i EG og til sist men ikke minst dussafu. Slik det ser ut nå er det bare oljeprisen som kan sette begrensninger for PEN.
Fluefiskeren
13.06.2021 kl 16:20 2788

Det tidligste vi kan få noe utbytte er nok i 2023. Da ser jeg bort fra PNOR aksjer ifm. salget av Aje. Jeg hører vel forøvrig med til de som mener man kanskje bør bruke pengene på videreutvikling av selskapet fremfor til utbytte i flere år fremover, men jeg vet at mange tenker annerledes om dette. Og jeg respekterer det.
Fluefiskeren
13.06.2021 kl 16:37 2788

Gazania-1 i Sør-Afrika blir vanvittig spennende. De bruker uttrykket «relativ lav risiko», men hva det betyr er jo ikke så lett å tallfeste. Hva legger du i det, bww5? Jeg tenker umiddelbart på minst 50 % sjanse for kommersielt funn. Altså en COS i området 50-60 % sjanse når de bruker det uttrykket. De har jo også ved noen anledninger kalt det for « low risk» også.

Hvis man bommer så får trøsten være at det ikke koster oss mer enn max. 2,5 mill. USD. Da blir det også spennende om de forlater blokken eller velger å gå videre med flere prospekter og leads. Det er mye å ta av. Africa Energy har jo estimert helt opp i 1 millard fat totalt. Gazania-1 alene er stipulert å åpne opp for 349 tusen fat. Det er tre ganger så mye som det de håpet å utvide Hibiscus med. Det kan bli århundrets julegave til oss.
Redigert 13.06.2021 kl 16:47 Du må logge inn for å svare
Galv
13.06.2021 kl 17:26 2724

Hei FF

Det er ikke ofte jeg er uenig med det du skriver.
Tolker avtale vi dekker opptil 2,5 m us av afercian energy sin andel.
Våres andel på ca 12,5 % dekker vi utenom ,
Jeg er på reise og får ikke sjekket men uansett et røveri på åpen gate dette kjøpet i blokk 2 B .
Årets brønn i Afrika men for pen århundrets kjøp😀😀😀
Trond.heim
13.06.2021 kl 17:40 2695

Jeg forstår tanken om å utsette utbytte.
Jeg tenker imidlertid at en utbytteaksje vil tiltrekke seg investorer som vil sitte long i aksjen. Dermed blir antall aksjer som er fri omsettelige, redusert. Dette tror jeg vil bidra til økt kurs, en må kjøpe for høyere kurs, for å få tak i aksjer.
Jeg har også tenkt at det faktum at Sundt as og Kistefoss as (Sveaas) bidro til finansiering ved kjøp av Tullow , kanskje var « under forutsetning av « at selskapet la opp en strategi med utbytte, som en slags garanti for avkastning av investert kapital.
Jeg tenker videre at svært mange på HO vil ha glede av å drømme om hvor mange kroner som faktisk årlig kan tikke inn på konto, dersom utbyttet blir i størrelsesorden 2-3-4-5 kroner pr. Aksje.