RECSI & konkurransesituasjon

DjTao
RECSI 04.04.2021 kl 11:59 7451

Jeg ser av artikkelen under at det finnes to andre polysilicon produsenter i USA. Wacker Chemie har en fabrikk i Tenesee som kan produsere 20000 Tonn og Hemlock har en fabrikk i Michigan som kan produsere 36000 tonn.

Hva betyr disse to fabrikkene som allerede befinner seg i USA for REC? Har vi overvurdert RECs muligheter og ignorert konkurransesituasjonen?

I artikkelen under er REC knapt nevnt og er ikke listet opp blant topp 6 polysilikon produsenter i 2020

«But even among the Big Six, competition will be intense. With their extremely low production costs, the five Chinese top manufacturers are putting Wacker under pressure anyway. OCI has already hoisted the white flag of surrender with the shutdown of its Korean factory. The climate is getting tougher in the polysilicon industry.»

https://www.bernreuter.com/polysilicon/manufacturers/
Redigert 04.04.2021 kl 12:05 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
04.04.2021 kl 12:48 7245

Skal ikke prøve å svare på spørsmålet ditt. Når det gjelder sol så vil karbonavtrykk bli en av de viktigste brikkene i det
«grønne skiftet» Man må derfor ta med dette i regnestykket og ut fra det jeg vet ligger REC godt ann i denne sammenheng. Ingen vil ha solceller det tar 20 år ++ før de blir nøytrale...
Ærligtalt
04.04.2021 kl 12:52 7215

Vel, REC har etter hva jeg kan huske en kapasitet på 20000 tonn pr. år...

Virker jo ulogisk at ML ikke skal åpne når verdensmarkedet skriker etter mer?

Slettet bruker
04.04.2021 kl 19:29 6436

Kommer å åpne men tipper de jobber med langtidskontrakter for mange år slik at de unngår lignende situasjoner som nå.
Ledelsen har jo allerede sagt at de er i dialog med 3 batteri produsenter .
Skruen
04.04.2021 kl 23:26 5634

En fin link og et et godt innlegg. For meg sier det mye om hva som er på spill og hva Røkke kan få til under den nye presidenten. Rec sier de forhandler med flere og Butte gjør de i stand til å ikke hoppe på første avtale. De er massive spekulasjoner hvem det forhandles mot. Det samme vil nok gjelde for andre produsenter. Her handler det også om når trengs produktet til ML? 2022? 2025? Industrien er i forandring, så gjelder det bare at Recsi får en del av kaka. Det er vel det vi tror og har satset kronene våre på. Hvor stort stykke vet vi ikke og det gjenspeiler vel også kursen. Leverer TT smuler, ser vi 5-6 tallet igjen. Får vi vår kakebit skal vi nordover
Redigert 04.04.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2021 kl 23:42 5537

REC har vel en fordel med at de har "know how" og patenter på den mer energi effektive FBR teknologien kontra Siemens. Og det høres ut som de ikke har ligget på latsiden innen utvikling.
Slettet bruker
04.04.2021 kl 23:47 5503

Fordelen til RECsi ligger vel først og fremst i Silan. Her har de 70% av verdensmarkedet / og øker behovet til batteri så kan det blir pent. Leste igjennom denne analysen fra januar. Her står det at RECsi sin cashcost er under 10 dollar/kg, salgspris er 25 dollar/kg.

Total kapasitet er 25 MT (ML) og 7 MT (Butte), dvs totalt 32 000 tonn eller 32 000 000 kg av 15 dollar fortjeneste gir ebidta på 480 millioner dollar/år.

Forøvrig er snittpris på Oslo Børs 18 x ebidta. Dvs 8,64 milliarder dollar eller aksjekurs på 185 (ved 8 nok/dollar).

Selv jeg tenker det er høyt/ men det er kalkulatoren som sier det.

Silangas prices today is around 25 dollars and REC Silicon has a cash cost less than 10 dollars – with its capacity of 32k MT Silan. Assuming, similar 25 USD of prices today we are looking at EBITDA (100% capacity) of 480 MUSD. This comes from already installed capacity (REC has already fully financed the reopenening of Moses Lake). Applying a conservative multiple of 10x EBITDA (100% silan capacity) you get 108 NOK a share (only Moses Lake and Butte).
Bloomberg New Energy Finance (BNEF) estimate a sale of 8.5m EVs in 2025 and 26m a year by 2030. The anodes will probably not entirely be converted to silicon anodes by 2025 but the potential should at least be pretty obvious.
Redigert 04.04.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2021 kl 00:01 5423

Vel- er jo nevnt som "nr. 3 i 2005". Men tror nok at enkelte må slutte å skrive at REC er en ledende produsent av polysilikon. Men sikkert fin plass til alle.

solfylt
05.04.2021 kl 00:37 5248

REC er blant de største på silisium, men ikke ledende med dagens produksjonskapasitet. Men derimot er de ledende på produksjon av silangass (som brukes til produksjon av polysilisium) og silisiumgasser (SiH4)(SiCl2H2) (SiH3Cl) (Si2H6)
Slettet bruker
05.04.2021 kl 07:23 4851

Ja, det har det nå blitt et stort fokus på karbonavtrykk - og det er nødvendig om verdens land skal evne å nå målene i Parisavtalen. Dags dato er det ingen produsenter som har lavere karbonavtrykk enn ML.
Utbyttet 2020
05.04.2021 kl 07:30 4820

Enig der Donald! Så lenge dem er stengt har dem jo et lavt karbonavtrykk.. Ingen tvil om det!
Nsxnsx
05.04.2021 kl 07:33 4806

Tall er jo spennende, men mitt beste argument for å være lastet i denne pr dato er KIR og hans ønske om å haste inn som styreleder på ekstraordinær generalforsamling. Hans teft er milevis forbi ALLE her på forumet, og det er mer enn nok for meg.

Det enkle er ofte det beste :)
Slettet bruker
05.04.2021 kl 10:38 4235

Jaja, og Recsi får møte markedsbehov på vestkysten.
Burobeng
05.04.2021 kl 17:55 3376

Har du noen kilde til opplysningen om at Røkke ikke er på forumet?
Slettet bruker
05.04.2021 kl 18:01 3335

Hvorfor skulle han vært på forumet med disse hauserne og amatørene? 😂
fjellape
05.04.2021 kl 23:17 2773

Er det noen som kan bekrefte hva prisen for silangas ligger på?
Nesten det eneste jeg finner når jeg søker på nettet, er prisantydninger på Alibababa som ligger på 10-15 usd/kg.
health
05.04.2021 kl 23:27 2638

Lysaker, Norway – 5 April 2021: The political environment in major markets including the United States and Europe is highly and increasingly supportive of diversification of the solar supply chain and development of localized solar manufacturing to serve domestic demand for solar energy. Buyers of solar are also increasingly focused on social and sustainability issues and high levels of embodied carbon within the incumbent solar supply chain which greatly reduce the ESG benefits of utilizing solar energy in replacement for fossil fuels. REC Silicon (REC) anticipates additional policy support for alternative supply chains and sustainably made solar materials and lower carbon solar panels, in the near term.

REC Silicon advises that the strategic partnership between REC and Violet Power (VP) announced on October 13, 2020 has been terminated. In line with the positive momentum in the political environment which creates a better opportunity for localized value chains than ever before, REC believes it yields greater positive outcomes for its shareholders to collaborate commercially with established, proven, active and relevant solar supply chain partners to optimize the market opportunity for competitive, low-carbon locally produced solar panels.

REC is also working with companies within the Ultra Low Carbon Solar Alliance, a group of established and proven solar companies on various policy and communication initiatives to realize the growing opportunities for a sustainable solar supply chain.

For further information, please contact:
Francine Sullivan, Vice President Business Development
Phone: +1 509 750 1133
Email: francine.sullivan@recsilicon.com
About REC Silicon
REC Silicon is a leading producer of advanced silicon materials, delivering high-purity polysilicon and silicon gas to the solar and electronics industries worldwide. We combine over 30 years of experience and proprietary technology with the needs of our customers, with annual production capacity of more than 20,000 MT of polysilicon from our two US-based manufacturing plants. Listed on the Oslo Stock Exchange (ticker: RECSI), the Company is headquartered in Lysaker, Norway.

For more information, go to: www.recsilicon.com

This information is considered to be inside information pursuant to the EU Market Abuse Regulation and is subject to the disclosure requirements pursuant to Section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act. This stock exchange release was published by Nils O. Kjerstad, IR Contact, REC Silicon ASA on 5 April at 11:00 pm CEST.

To unsubscribe to press releases from REC Silicon please visit www.recsilicon.com/media/newsroom/subscribe/
Slettet bruker
05.04.2021 kl 23:31 2563

Kjedelig. Ting kan komme til å ta tid. Her skal det sikres subsidier og lignende før man inngår deals.

Zzzz 🤣 Fy faen, drittlei av Francine og co. Men de opptrer rasjonelt og forståelig.
Redigert 05.04.2021 kl 23:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2021 kl 23:37 2476

? ?
Slettet bruker
05.04.2021 kl 23:44 2380

Jeg får ikke lov til å ha meninger om børsmeldingens ordlyd? Du vet bedre enn meg? Greit, fett, konge
solfylt
05.04.2021 kl 23:44 2369

Ikke så sikker på at det vil ta så fryktelig lang tid; hvorfor meldes dette nå? Muligens fordi de var i ferd med å inngå avtaler med feil folk og/eller på feil tidspunkt. De er jo allerede i denne «lav-karbon-alliansen» med REC, Wacker, Norsun, Nor Crystals, Hemlock, First Solar osv. Blant disse er det flere store, veletablerte, svært robuste selskaper som er oppe å går. ML kommer, eller hva?
Slettet bruker
05.04.2021 kl 23:47 2318

Ja, har ikke sagt jeg er pessimistisk. Men tror vi må vente et par måneder minimum. Peace out.