$10 kursmål på GOGL fra Cleaves Securities. Hva tror dere?

martin202
GOGL 09.04.2021 kl 18:36 2351

Starter en ny tråd her, da de gamle er blitt svært lange og uoversiktlige.

Hva mener dere om tørrbulk fremover, og særlig GOGL? Kan vi se prisene hoppe betydelig de neste 6-12 månedene? Selv er jeg optimistisk basert på fundamentale forhold.

1. Mangelen på nybygg.
2. Økte stålpriser gjør at verdien av skip stiger, samt hever inngangsprisen for nybygg.
3. Økt eksport av jernmalm fra Brasil til Kina, samt i Australia. Nå er det riktignok en kinesisk blokkade av Australsk jernmalm.
4. Amerikansk økonomisk aktivitet tar seg opp. En infrastruktur-stimuli vil legge ytterligere press på råvarer for bygg og anlegg.
5. Vi så Bulkers 2020 hinte til et ubytte på 20kr pr aksje hvis prisene holder seg nord for 24.000 USD. Samme kommer nok fra GOGL på sikt.
6. GOGL har høy leverage, men det er også optimalt i et bull marked.

Et viktig spørsmål blir hvorvidt GOGL har låst inn for mye av tonnasjen i langtidskontrakter.

Cleaves Securities har et kursmål på $10 for GOGL. Er de inne på noe? En interessant presentasjon: https://www.youtube.com/watch?v=K3IRkHmSAEQ&t=1558s&ab_channel=JoakimHannisdahl

Èn analytiker sa nylig at Capesize ratene kunne stige til 100.000 USD i 2021. Jeg tror ikke det er realistisk, men at ratene kan doble seg er definitivt mulig. https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene

PS: Et alternativ til å kjøpe tørrbulk er ETFen Breakwave Dry Bulk Shipping ETF (ticker: BDRY). Her får man eksponering mot hele tørrbulk-markedet.
martin202
09.04.2021 kl 20:03 2190

Takker. Det lover bra for veien videre. Cleaves vet hva de snakker om.
Slettet bruker
09.04.2021 kl 22:12 2051

Faktisk tror jeg Hannisdahl har for lavt kursmål denne gang, 90-95 kroner tror jeg vi ser allerede i sommer/ høst

Hannis i kveld
early-bird special:

DryBulk Shipping OB flyet has been record-low since Oct 2020. The OB keeps falling & is now only 51mdwt: Lowest absolute level since Oct 2003! The fleet has grown 3x since then. Fantastic outlook
martin202
10.04.2021 kl 05:35 1826

I rapporten som Fattigstakkar viste til, står det at Cleaves har oppgradert til $11, som tilsvarer ca 93.5 kr med dagens valutakurs. Så da ligger det på par med dine egne antakelser.

Er svært optimistisk for veien videre, men sliter litt med å "time". Altså, GOGL et al. har en tendens til å "lagge" i henhold til prisene på BDI. Basert på Cleaves sine egne prosjekteringer vil ikke aksjekursene kunne stige markant før i siste halvdel av 21' og utover. Det får meg til å undre om BDRY kan være en bedre inngangsbillett på kort sikt.

Ser du noen black swans her som kan ødelegge markedet på kort sikt? Forøvrig fant jeg en interessant chart, som viser historisk korrelasjon mellom GOGL utbytte/aksjepris: https://www.macrotrends.net/stocks/charts/GOGL/golden-ocean-group/dividend-yield-history

Et større utbytte kan være på trappene, samme som i 2020 Bulkers - noe som vil øke interessen for aksjen i det bredere markedet.
Redigert 10.04.2021 kl 05:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2021 kl 09:27 1670

Time? Ja selvf er ikke timingen perfekt når aksjen allerede har doblet seg, men å se denne komme ned vesentlig under emisjon/ Nav i dagens markede er nesten vanskelig, se daglig volum nå kontra 2020, interessen er voldsomt mye større nå.

Tror kortsiktig / neste 6 måneder det et godt tidspunkt å kjøpe Gogl nå, i forkant av malm rallyet som historisk kommer på sommeren, kombinert med dividender og godt q1 og en kopp/hank formasjon i aksjen.
Føler meg rimlig trygg på at aksjen i første rekke går til 75 kr nå kortsiktig i våres ved q1.
Er også stålbull på klaveness combi karrier, folk glemmer helt kombi bulk rederiet som nå om en måned har full flåte, underliggende verdier har skutt i været med ferdigstilt nybygger program, her vil inntjeningen bli meget god med store dividender når MR tank kommer utover sommeren.
Redigert 10.04.2021 kl 09:34 Du må logge inn for å svare