Hydrogenpro - starter oppturen nå?

Wian
HYPRO 19.04.2021 kl 15:29 17667

Etter fall fra over 75 kr var Hydrogenpro i dag (pr kl15:25) nede på 33,50 kr. Det er nå sterk støtte på 33 - 33,5 og kjøpervilje i aksjen. Prisingen nå er rundt utgangspris da Hydrogenpro kom på børs i høst.

Har troa på at bunnen i aksjen nå kan være nær og at det ved nyheter og fokus mot hydrogensektoren kan være en god oppside her. 10-årige renten i USA har stabilisert seg noe i det siste og det kan ligge an til ett comeback for de nye, grønne vekstselskapene.

High risk, high reward! :)

Edit 25.06: Så feil kan man ta... bunnen ser ut til å være rundt 20,8 etter de siste ukers nedgang. Hydrogen kommer og Hydrogenpro også!
Redigert 25.06.2021 kl 11:49 Du må logge inn for å svare
Martin10
28.06.2021 kl 20:47 4884

Ser ut til at den snur opp nå. Dagens vinner.
LasseBon
29.06.2021 kl 16:27 4784

Stor efterauktion med 3-400.000 ha slet aktier... Var det Shortpositionen, som måske blev lukket? Fin afslutning efter gårsdagens store stigning. God styrke.
Slettet bruker
29.06.2021 kl 21:40 4696

Ja her ser vi snart 30 tallet
LasseBon
30.06.2021 kl 17:18 4503

Denne er fra i dag... Fair value = 304 norske kroner... Haha. Det er fint for mig ;-)

https://simplywall.st/stocks/no/capital-goods/ob-hypro/hydrogenpro-shares/news/hydrogenpro-as-obhypro-profit-outlook
Gullhaugen
01.10.2021 kl 08:49 4131

Last opp for dette må være oslo børs mest underprisese aksje
https://newsweb.oslobors.no/message/543591
Skal raskt tilbake til 25-30
Redigert 01.10.2021 kl 08:53 Du må logge inn for å svare
Gullhaugen
04.10.2021 kl 10:16 3977

kan pluttselig smelle opp her! SLUTT Å KASTE UT AKSJER MED TAP.!!
HOLD PÅ AKSJENE...JEG TIPPER SHORT VIL DEKKE INN NÅ.
Redigert 04.10.2021 kl 10:37 Du må logge inn for å svare
Skuta79
04.10.2021 kl 14:35 3927

Hei jeg tenker jeg må inne her etterhvert serann noen dager til har absolutt trua på det caset her 👍
CapitaL
06.10.2021 kl 11:12 3808

Pareto har kursmål 50 kr.. det rimer dårlig med kursutviklingen.. 3 gangeren, er det realistisk?
Volga
11.10.2021 kl 18:32 3634

Hvor ligger bunnen i denne?

Cash gitt MNOK20 i burn i Q3 (ikke hensyntatt evt. effekter av inngått kontrakt med Mitsubishi i august) = MNOK450 = ~8 per aksje. Selskapet er med andre ord svært godt kapitalisert.

> Adm. dir. påpekte ifm. med Mitsubishi-avtalen at det ikke er lenge til selskapet faktisk begynner å tjene penger: https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/08/24/7724421/hydrogenselskap-sikrer-en-viktig-strategisk-ordre-fra-mitsubishi-power

Nyhetene under er knyttet opp mot NEL, men er jo mulige triggere for bransjen som helhet.

> FNs klimakonferanse COP26 i slutten av oktober. Det er ventet at flere land under konferansen vil øke ambisjonene om å kutte utslippene og satse hardere på hydrogen.:
https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/10/06/7748359/storbank-ser-oppside-pa-over-200-prosent
> IPCEI - «viktige prosjekter av felles europeisk interesse» i første kvartal 2022. Initiativet skal sikre at statsstøtte sluses til prosjekter som kan sette europeisk industri i førersetet globalt:
https://e24.no/boers-og-finans/i/z78BqO/investorer-med-shortposisjon-i-nel-boer-vaere-forsiktige



MorganKane
15.10.2021 kl 12:26 3452

Hydrogenpro hadde et oppsving på relativt høye volum i begynnelsen av uken. Nå er både volum og kurs nedadgående. Mitt klare råd: Ikke selg!

Poenget er at nå er høringsrunden i Frankrike avsluttet og jeg tror man derfor kan få nyheter om de to franske prosjektene rimelig snart. Hvis det kommer en positiv avgjørelse så skyter kursen til himmels. Og jeg er rimelig sikker på at vi får en positiv avgjørelse. Såpass hett er hydrogen om dagen. Frankrike vil bygge ut massivt med hydrogen for å nå parisavtalens mål.

NB! Hvis man kjøper dette papiret så må man kunne la de stå noen måneder. Omsetningen er lav og ikke lett å komme seg ut før man får et taktskifte. Men jeg tror at taktskiftet ikke e langt unna. Dette er meget bra kurser til å gå inn på, spesielt hvis man foreløpig ikke er særlig posisjonert ennå og må øke litt over flere dager.
MorganKane
19.10.2021 kl 23:19 3271

Denne er spennende. Rimelig sikker på at Hydrogenpro er inne her med det samarbeidet og den fremdriften de har med Mitsubithshi power. Jeg mener å huske at Mårten pratet mye om stor pågang fra down under. Tipper vi får høre mer om dette på q3.

https://www.h2-view.com/story/hunter-power-project-to-acquire-mitsubishi-power-gas-turbines-that-will-run-on-30-hydrogen/
MorganKane
23.10.2021 kl 10:10 3103

Hydrogen pro kom med en negativ nyhet på fredag. Nemlig at H2V har solgt Normandy prosjektet til Air liquide og dermed mister også Hydrogenpro kontrakten med H2V. Dette lå litt i kortene. Og var vel det klart mest sannsynlige utfallet i de fleste analytikere sine øyne etter at air liquid kjøpte seg inn på nyåret. Dermed var det også priset inn (sol jo også reflekteres ved at verdien til Hydrogen-pro nå er kun 2 x bok).

Meldingen fra Air liquid og Hydrogen pro er imidlertid ikke bare negativt.

1. Air Liquid sin økning til 100% viser at det er fremdrift i prosjektene. De ville ikke øke til 100% før høringsrunde etc var gjennomført og man mer sikkert vet om det faktisk blir noe av prosjektet eller ikke. At det nå nesten garantert blir utbygging her er positivt i seg selv. Dessuten gjenspeiler det sannsynligvis fremdriften i Dunkirk. Dette er to parallelle prosjekter. At H2V nå er mer finansielt robuste og faktisk viser at dette er lønnsomt (de må jo ha tjent bra på Normandy salget) gjør at sannsynlighet for gjennomføring av Dunkirk øker. På de nivåer Hydrogen-pro ligger nå vil en endelig kontrakt på ett av de to franske prosjektene være gull. Kursen vil gå som en kule.

2. Mårten da i meldingen at det nå jobbes med større og mer nærliggende mulige kontrakter enn hva Normandy potensielt var. Dette er svært spennende og tyder på at ting vil børsmeldes i løpet av q4 (Normandy var vel venter på nyåret). Jeg har blitt litt mer skeptisk til Hydrogenpro ledelsen. De har kommet med mange "lovnader" som har vist seg å ikke stemme (til dems forsvar så har også mange andre hydrogenselskaper). For meg blir Mårten sin info en virkelig test på om vi kan stole på selskapet videre fremover. Foreløpig velger jeg å tro at infoen stemmer. Altså at det vil komme melding på nye kontrakter, eventuelt andre nåværende kontrakter, som går inn i en reell byggefase, dvs hvor FID er tatt.

Totalt sett både fordi markedet, generelt sett, nærmer seg en byggefase og ekstrainfoen til Mårten om større kontrakter er rett rundt hjørnet ser jeg på en ytterligere kortsiktig nedgang i kursen som en kjøpsmulighet. Fasit foreligger i løpet av q4.
Redigert 23.10.2021 kl 10:11 Du må logge inn for å svare
MorganKane
23.10.2021 kl 10:46 3070

Hehe,

Longstinniræva er tilbake. Takk for info. Denne hadde jeg ikke fått med meg. Artikkelen lover godt og underbygger det jeg skrev i forrige post. Det er for øvrig et par feil i artikkelen.

1. Repsol har ikke lagt prosjektet på is. Det jobbes med. Og det vil senest sendes inn ny søknad på nyåret (samme som i fjor). Men da sannsynligvis med ennå bedre økonomi, hvis danskene lykkes med å øke effekten ut av elektrolyserørene som forventet.

2. For Air Luquid er Normandy og Dunkirk to helt forskjellige prosjekter. Air Luquid har allerede mye infrastruktur på plass i Normandy. Normandy prosjektet passer derfor som hånd i hanske for dem. Det er ikke tilfellet for Dunkirk. Dessuten, det er åpenbart at risikoen reduseres for alle parter hvis ingen parter går inn for raskt. Derfor tror jeg både H2V og Air Liquid er fornøyde med 1 prosjekt hver. Air Liquid har også fordel av at Hydrogen-pro utvikler sin teknologi og "tester ut" denne. Det vil skape et alternativ til Siemens for dem på lang sikt. Noe som åpenbart er fordelaktig for dem.

Men som nevnt, q4 blir en lakkmusstest om vi kan stole på selskapet videre. "Lyver" Mårten når hsn sier "større kontrakter ligger svært nært i tid" eller gjør han det ikke? Foreløpig velger jeg å tro at han ikke gjør det. Jeg har sagt det før. Økte på rundt 17 kr og er foreløpig fornøyd med eksponeringen. Øker hvis den nærmer seg 15. For de som er mindre eksponert mener jeg dagens kurs er en fin mulighet til å øke eksponeringen. Dog sskte men sikkert siden omsetningen i aksjen er såpass lav som den er.
Redigert 23.10.2021 kl 10:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.10.2021 kl 00:55 2901

Ikke tilbake,
Men jeg stakk, i tide

Lykke til videre i årets værst case

Kursmål 10
Redigert 25.10.2021 kl 00:57 Du må logge inn for å svare
MorganKane
27.10.2021 kl 10:14 2702

Hehe,

Kanskje du får rett. Jeg har ikke lenger cash så må vente litt før jeg øker uansett.

Dog er det av interesse å se at NEL som er priset nesten 30 ganger høyere (og går omtrent med 30 ganger høyere underskudd) går som ei kule om dagen. Jeg tror det er pga COP26 i Glasgow neste uke. Det vil bli annonsert brett og tydelig at grønt hydrogen er en del av fremtiden. Dermed er en oppgang i Hydrogen forventet. Men at det bare skjer i NEL er tull.

Når det er sagt, svært overraskende at Mårten går på uka. Det har vært en skikkelig oppvask der. Først Walter, deretter Mårten. Det er ikke bra. I løpet av de neste 2-3 månedene får vi vite om selskapet bare er løyn og bedrag eller om de har noe skikkelige ting på lager. Foreløpig velger jeg å tro at de har noe på lager. Og at det materialiserer seg snart.
MorganKane
29.10.2021 kl 09:01 2587

Ikke selg. Denne skal kraftig opp mot q3 presentasjonen. Egentlig en heftig nyhet i dag. Samarbeidet mellom DG fuels og hydropro blir ennå sterkere. Og prosjektet blir ennå større. Her er det bare å smøre seg med litt tålmodighet så kommer milliardkontraktene på løpende bånd etterhvert.
pysaok
29.10.2021 kl 09:27 2562

Jeg solgte aksjene mine i Hydrogenpro forrige fredag da de tapte 120 MW-kontrakten i Frankrike. Men jeg heiv meg rundt og kjøpte aksjer tilbake som førstemann i dag.

Årsaken var disse setningene i børsmeldingen:

DG Fuels is expected to raise additional equity and debt to fund the construction of its production facility currently designed with a production capacity of 10,355 barrels per day. This in turn, will require a water electrolyzer capacity of up to 839 megawatts (MW), with HydrogenPro being the exclusive provider, which is a significant increase compared to the 120 MW previously announced.

Planen var altså å bygge kapasitet på 120 MW for DG Fuels, men dette er nå oppjustert til 839 MW! Da var forhåpentligvis ikke tapet av 120 MW-kontrakten i Frankrike så farlig allikevel.
MorganKane
29.10.2021 kl 09:59 2533

Husk også på at når Mårten sa at det var større ting på gang som til og med var nærmere i tid enn Normandy prosjektet så spesifiserte han at det ikke var DG fuels prosjektet (når hydropro annonserte at Normandy kontrakten var tapt).

Det kommer derfor flere nyheter utover høsten. Da skal vi i så fall kraftig videre opp. Vi snakker fort dobling.
Redigert 29.10.2021 kl 10:00 Du må logge inn for å svare
MorganKane
30.10.2021 kl 12:23 2400

Jeg anbefaler alle å sammenligne Hydrogenpro med NEL. NEL er priset 20 ganger høyere enn Hydrogenpro. Jeg klarer ikke å fatte hvorfor.

Ta en titt på q3 presentasjonen til NEL. De vektegger at det er en enormt vekst som kommer. Der er jeg enig. Veksten blir helt hinsides de neste årene. For meg er det likevel uklart hvorfor NEL skulle dra avgårde med mer av dette markedet enn Hydrogenpro. Jeg mener at NEL i hverfall ikke har noen bedre teknologi enn Hydrogenpro, heller motsatt (ihvertfall hvis danskene får opp effekten ytterligere 14% som de mener de skal klare). Dessuten Hydrogenpro satser på "lokal" produksjon. Spesielt i USA kan det vise seg å være viktig. Jeg skal ikke stå her og si at NEL er for høyt priset, men når både Hydrogenpro og NEL starter å få en positiv ebidta i løpet av det neste året vil verdisettingen bli mer lik. Jeg tror omsetningen vil bli relativt lik. Om noe, spesielt hvis danskene lykkes, noe jeg tror, vil Hydrogenpro ha en større ordrebok i løpet av et par år. Med andre ord, Hydrogenpro kan fort 20 doble verdien som i løpet av et par år. Da snakker vi en aksjekurs på opp mot 300-400 kroner (selv med de laveste estimatene så er NEL verdsatt til 10x Hydrogenpro, dvs fair prising på hydrogenpro er minimum 150-200 kr). Hvis en håndfast kontrakt publiseres i løpet av kvartalet (noe som Mårten nylig relativt klart hintet om ville skje) så tyder ting på at Hydrogenpro er the real thing. Da anbefaler jeg alle å holde på aksjene lenge. Drit i å selge, bare fordi man raskt får en dobling. Potensialet i Hydrogenpro er ekstremt mye høyere enn det (bare oppdateringen på DG fuels "kontrakten" sprenger den årlige produksjonskapasiteten til NEL i fillebiter).
Redigert 30.10.2021 kl 12:25 Du må logge inn for å svare
MorganKane
31.10.2021 kl 11:09 2273

Å plukke vinnerne i aksjemarkedet er aldri lett. Spesielt ikke i nye markeder. Men, spør du meg, så er Hydrogenpro et unntak. Gitt at ledelsen ikke juger oss opp i ansiktet kam hydrogenpro raskt 10 doble seg. Ja, jeg sa tidobling!

Jeg skal ikke rope løp og kjøp fordi omsetningen er såpass lav at selv små kjøp vil presse prisen mye og gjøre at aksjen blir volatil. Poenget mitt er; IKKE SELG selv om vi de neste ukene skulle få en dobling av kursen. Både i kjølevannet av build back better og infrastrutur billene i USA som kommer igjennom kongressen snart og klimatoppmøtet i Glasgow som vil sette nye økte mål som sette et press på utbyggere til å "put your money were your mouth is".

Jeg tror at de som vil dra fordel av dette er de hydrogen players som er svært edruelig priset. Og til en prising på 1 milliard er Hydrogenpro svært edruelig priset (NEL er priset til 26 milliarder). Og ikke minst de som har store industriselskap i ryggen. Der er Hydrogenpro i en unik posisjon med Mitsubithshi som samarbeidspartner. Se på Mitsubithshi heavy industries "medium term business plan". Publisert på fredag.

https://www.mhi.com/news/21102901.html


Det er åpenbart at Mitsubithshi blir en svært big hydrogen player. Og at de nå tester ut og fin tuner Hydrogenpro sin teknologi sammen med hydrogenpro tilsier at samarbeidet mellom de to kommer til å vare. This is it for mitsubishi. Når teknologien blir verifisert skal du ikke se bort ifra at Mitsubishi rett og slett kjøper opp hydrogenpro. Dagens prising er i hverfall latterlig lav. Jeg er overbevist om at tiden blir bra for Hydrogenpro aksjonærer.
helle bonanza
31.10.2021 kl 12:34 2229

Interessant Morgankane, men det er mange spillere innen hydrogen som satser både i Norge og globalt. Ikke bare Nel og Hydrogenpro. Hva med feks Aker Hydrogen,Yara, Hydro og andre giganter som satser eller planlegger satsing.

Hva har lille Hydrogenpro som gjør at de vil lykkes?
Hva er årsaken til hoderullingen i selskapet? Tror neppe det er tilfeldig at ledelsen slutter evnt måtte gå.
Det positive her er siste melding fra selskapet som viser at noe er på gang. Kommer det flere konkrete prosjekter og positiv guiding med substans kan det gå mot en hyggelig utvikling.
MorganKane
31.10.2021 kl 15:09 2182

Av de du nevner er kun ACC, NEL og Hydrogenpro "pure" hydrogen players. For Hydro og yara er det kun en "bigesjeft". Dessuten ACC skal drifte og jobber generelt mer nedstrøms. Dermed står man igjen med kun NEL og Hydrogenpro som rene produsenter av elektrolyserør Og modul- og fabrikkdesign. Det er der jeg tror de største pengene ligger. Dvs, ethvert energiselskap i verden vil ha hydrogenproduksjon i porteføljen sin, men de vil ikke lage disse enhetene selv. Se for eksempel på samarbeidet mellom repsol og Hydrogenpro.

Jeg tror både NEL og Hydrogenpro klarer seg svært bra fremover. Også andre elekteolyaerørprodusenter vil gjøre det bra. Men det er nesten kun Hydropro som ikke er priset i enhold til potensialet. Greit at NEL har mer infrastruktur på plass. Men dette koster. Dessuten tar det ikke så lang tid å komme etter når markedet først kommer. Hydropro har jo allerede knyttet til seg en produksjonskapasitet på 300 MW i Asia. NELhar ca 2 milliarder mer i cash, men at de skal være verdsatt til 26 milliarder, mens hydropro er verdsatt til 1 milliard blir for dumt.
helle bonanza
31.10.2021 kl 17:04 2148

Enig i at Hypro er lavt priset med mcap under 1 milliard, hvorav ca 500 m i cash om jeg ikke husker feil. Dette er svært billig dersom deres teknologi blir en av de foretrukne i markedet. Siste melding bekrefter at de er posisjonert som eksklusiv leverandør i et større prosjekt med DG Fuels. Med flere avtaler med god substans vil selskapet få økt tillit blant investorer og kunder som gir grunnlag for vekst og kraftig reprising av selskapet. Optimismen er tilbake.
MorganKane
31.10.2021 kl 17:48 2126

Ja,

Det er der eneste som er negativt. Liten tillit. Men jeg håper det forsvinner med Mårten og Walter. Jeg tror at disse helt urealistiske tidslinjene var grunnen til at de måtte gå. Kort fortalt; de var altfor optimistiske når det gjaldt FID avgjørelser på de 4 kontraktene som de hadde inngått før de gikk på børs, oktober i fjor. Ettertiden har vist at de tidslinjene ikke hang på greip og burde ha vært straffbart. Det er derfor jeg ønsker en bekreftelse på Mårten sin info, som han kom med i forrige uke, før jeg kaster absolutt all tvil tilside. Han sa at Hydrogenpro hadde større fisk på kroken og at dette ville materialisere seg i nær fremtid, dvs slik jeg forstod i løpet av q4. Hvis den infoen faktisk slår til så kan vi starte å stole på selskapet (foreløpig velger jeg å stole på dem altså, men jeg gir dem nå kun ut året til å komme med noe mer håndfast enn bare lovnader). Og da tror jeg ting kan gå fort...


Edit: ser jeg skreiv ACC i den forrige posten min. Skulle selvfølgelig være ACH.
Redigert 31.10.2021 kl 17:53 Du må logge inn for å svare
helle bonanza
31.10.2021 kl 21:02 2044

La oss håpe de har flere prosjekter i pipeline som signalisert og at ny ledelse bygger sten på sten fremover. Markedet responderte godt på meldingen fredag. Mye tyder på at grønn hydrogen er et prioritert satsningsområde og at det vil være gode muligheter for Hydrogenpro fremover.
MorganKane
31.10.2021 kl 21:47 2012

Joda,

Jeg tror de bare har vært litt for optimistiske. Pynta litt på historien. Men poenget er jo at dette gjelder alle. Alle har hatt lavere vekst det siste året sammenlignet med hva man har håpet. Men nå tror jeg det løsner. For alle egentlig. Hydrogen markedet kommer til å ha en sinnsyk vekst de neste årene og det skal en del til for å ikke få en del av kaka Uansett, definitivt størst oppside i Hydropro. Blir svært spennende å høre q3 presentasjonen om noen uker. Da får man et godt inntrykk av den nye ledelsen. Har trua der. Skader ikke med historie fra ABB.
Martin10
17.11.2021 kl 11:50 1465

Gode nyheter i dag. Skal samarbeide med chineserene. Gammelt veletablert firma så vidt jeg kan forstå. Oppstart umiddelbart.