2020 Bulkers, Baltic Capesize-indeks er opp 16,2 prosent

Jarba1968
2020 21.04.2021 kl 15:01 38323

Baltic Capesize-indeks er opp 16,2 prosent til 33.290 dollar pr dag. 2020 Bulkers mot nye høyder. Break-even på rett i overkant av 14.000 usd/dag. Blir en spennende vår og sommer med stadig større månedlige utbytter. Generell nedgang i dag, men tørrbulk har startet oppturen

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene
Torine
21.04.2021 kl 15:49 15177

Joakim Hannisdahl kursmål kr 161 NOK/aksje.
Jarba1968
21.04.2021 kl 21:13 15019

@Torine 👍. FFA for mai måned også høyt. Gir 0,2$ pr. aksje i månedlig utbytte og kursen vil stige kraftig samtidig. Potensiell dobling av verdien ila 2021 med utbyttene hvis ratene går som forventet.
kronerulling
27.04.2021 kl 20:47 14543

Hvorfor så stille på forumet på denne aksjen? Hva tror folket om utbytter fremover? Kjøper dem nye skip for kapitalen som øker eller betaler dem heller mer utbytte?
kakemann
27.04.2021 kl 20:53 14522

Utbytter. De har eksplisitt sagt at de ikke skal kjøpe skip når markedet går oppover.
Staffanstorp
27.04.2021 kl 21:41 14496

Tomorrow Bulk Santiago will leave Port Hedland with a full iron ore cargo for China (most likely China). Bulk Shenzhen will tomorrow leave Dalian after a full iron ore cargo discharge and afterwards starting her time charter with Koch industries. Both vessels having spent weeks at anchorages, which just shows how busy the various output/input iron ore jetties/ports are these days, stressing buyers/sellers of iron ore. Bulk Sandefjord currently sitting nicely waiting at the outer anchorage off Port Hedland (it will take a long time before she comes in, however on time charter so doesn't matter for 2020 Bulkers). Tomorrow we have the CEO on the Q1 webcast at 3 PM (CET). Dividends payout on Friday/Monday next and the April dividends to be announced within the next 10 days or so. Happy days. If you are interested check out the two (2/3) large anchorage areas at Port Hedland (Australias largest output port) at marinetraffic.com. Currently 44 large bulkers are waiting at the anchorage areas. It is busy times indeed.
Redigert 27.04.2021 kl 23:06 Du må logge inn for å svare
kakemann
27.04.2021 kl 21:49 14482

Mener at ratene slik de er nå generer ca. $0.01 i utbytter hver dag.

EDIT: pølsefingre... det korrekte er $0.01 ikke $0.1 som først ble skrevet...
Redigert 28.04.2021 kl 09:19 Du må logge inn for å svare
Staffanstorp
27.04.2021 kl 21:59 14438

They definitely do. And, I rather sit with ok time charter rates + extras with monthly dividends than playing around on the spot market hoping for more in July 2021. I look at next Winter/Spring. 2020 is well situated in the "pre-party" and ok in the "main-party" but may miss out in the "early morning extra party". Nevertheless, if the music should stop playing you will still get your dividends on good time charter rates compared to the daily operational costs/vessel, which are very low indeed for the entire 2020 fleet.
Staffanstorp
28.04.2021 kl 08:03 14247

Note from today's Q1 2021 report concerning Q2 2021:

Subsequent Events

Achieved average time charter equivalent earnings so far in the second quarter of approximately US$33,700, per day, gross.

In April 2021, the Company entered into a 19-23 month time charter agreement for Bulk Shenzhen with Koch. The vessel will earn an index-linked rate and a profit share based on the fuel cost saving generated by the scrubbers.
Jarba1968
28.04.2021 kl 08:53 14162

Tredobling av driftsresultatet og månedlige utbytter på 0,26 dollar pr. måned. Dette er cirka 2% månedlig utbytte og kursen vil stige markant sammen med høye dagrater. Dette vil fortsette å være en fantastisk aksje lenge fremover.
ks1977
28.04.2021 kl 09:03 14127

Du må nok flytte kommaet ett hakk; $0,01 i utbytte pr dag med capesize nær 40k

Det som er spennende er at vi nå - mens vi fortsatt er i lavsesong - har høyere rater enn høyeste rate siden 2015 (inkl høysesong)...
Kina skal vel bare fortsette å vokse, samtidig som at vesten nok setter i gang store infrastrukturpakker for å kick-starte økonomiene. Burde være god støtte for ratene fremover (hvor høyt de skal, og hvor lenge de skal være sterke tørr jeg dog ikke å spå)
kakemann
28.04.2021 kl 09:17 14079

Du har selvfølgelig helt rett.... $0.01. Rettet opp det opprinnelige innlegget.
Redigert 28.04.2021 kl 09:20 Du må logge inn for å svare
Jarba1968
28.04.2021 kl 09:20 14061

Det er vel sannsynlig at meglerhusene kommer til å heve kursmålene i tur og orden fremover nærmere Cleaves Securities sitt 161. Kanskje Joakim Hannisdahl får rett i at en supersyklus kommer. Mange Bulk2020 eiere som vil mer enn doble pengene sine i 2021. Med 50% kursoppgang frem til nyttår og ca. 20% utbytte kan dette bli en hyggelig reise. Hausing? Ja!! Men dette tror jeg virkelig på.
ks1977
28.04.2021 kl 09:54 14183

Only time will tell, men det synes å ligge til rette for en supersyklus. Ser din haussing og høyner med;
*Side 9 i presentasjonen viser en ganske heftig økning i stålproduksjonen i Kina (samtidig er verden forøvrig også stigende eller flatt)
*Høy snittalder på verdensflåten
*Liten ordrebok
*Lav verftkapasitet (5% av skipsflåten, men dette vil sikkert økes med årene som kommer)
*De store verftene er allerede fullbooket (med kontainerskip) ut 2023...
*EEXI (01.01.2023) vil/kan medføre hastighetsrestriksjoner på en relativt stor andel av flåten (dog mest påvirkning i et godt marked)

2020B-bonus;
ECO-fordelen (som for 2020B sin del allerede er bakt inn i newcastlemax-premiumen, så usikker på hvordan dette vil slå ut - muligens vil dette kun få noe å si for nye kontrakter) - og sannsynligvis også scrubberfordelen - vil øke hvis oljeprisen stiger (om det skjer vet jeg ikke, men noen analytikere mener at vi vil se $100 fatet mot slutten av året)

Joker;
Større og større press på en verdensomspennende CO2e-avgift (IMO vil kanskje stritte imot). Dette vil i så fall måtte dekkes av chartrerne (hvis ikke så vil det tvinge frem mer skraping på en flåte som kanskje allerede er litt liten) og - i mitt hode - bety at 2020B kan stappe mellomlegget (mellom hvor mye gamle skip må betale i avgift, og det mindre beløpet moderne skip må betale) i egen lomme
Staffanstorp
28.04.2021 kl 12:40 14081

And about 450/500 cape sizes have their 5/10/15th "birthyear" during 2021, which means dry-dockings.
Redigert 29.04.2021 kl 13:04 Du må logge inn for å svare
kronerulling
29.04.2021 kl 15:14 13791

Hva tenker folk fremover om selskapet? Hvordan oppfatter dere lederne i selskapet? Trygg havn å la penge være loong?
Jarba1968
30.04.2021 kl 12:25 13565

Les innleggene ovenfor @kronerulling. Om du mener det finnes tilsvarende aksje nå med bedre Risk/Reward ratio, så er jeg veldig interessert i å høre om det. Google også "Peter Hermanrud måtte pusse brillene etter å ha regnet på ...." + "Kalkulatoren hyler kjøp".
Slettet bruker
30.04.2021 kl 22:12 13369

Meget spennende intervju med Magnus Halvorsen i FA i dag! Kan være vi har en supersyklus i vente, høy etterspørsel og derav stigende rater! Minimalt med nybygg pga høy kontrahering av andre typer tonnasje. Vil tro det kan bli enda mer vind i seilene her etterhvert!
StevenG
02.05.2021 kl 16:25 12966

Ratene kommer til å fortsette til å øke , så 2020 vil gi solide utbytter og en sikker aksje å sitte i. kursmål 160kr kommer før vi aner nå.
Slettet bruker
02.05.2021 kl 21:14 12758

Hva tror folk om åpningen i morgen? Mye friske kursmål ute å går! Selv tror jeg vi bare så vidt har sett begynnelsen på hva som er i vente i tørrlast! Det er nesten umulig å få bygget Capesize tonnasje PT og det er nesten ingen i ordreboken. Alt peker på et ekstremt godt market i 2-4 år minimum! Skal ikke hause noe her, for man vet aldri noen sikkert, likevel er det sterke indikasjoner på at noe er i vente. 2020 Bulkers kan vise seg (er allerede vil mange si) en utbytte-maskin! Ønsker alle aksjonerer lykke til!
StevenG
03.05.2021 kl 00:01 12579

Blir spennede å se, men man bør se lengre frem i tid.. spot prisene de 6 båtene ligger på idag er på 55.000 dollar pga 35% premium (lavere drivstoffkostnader og nyere båter). Break even er 14.500 dollar.. Om prisene går til 80-100k dollar , så prater vi helt spinnville utbytter på dagens kurs, så at vi kan se fort 40-50% økning i kurs + 20-30% i utbytte er ikke langt unna sannheten i 2021 om ratene treffer rundt 100k dagen i sommer. De to siste båtene ligger på fastpris 27.500 + premium scrubber.
Ser ihvertfall ingen nedside pr nå .
Basert på dagens tall vil det gi ca 3kr i utbytte i mai, og det vil øke i takt med ratene.. :D
Slettet bruker
03.05.2021 kl 09:12 12359

Det fine med dette selskapet er utbytte strategien deres! Likte godt intervjuet med CEO på Fredag, samt godt å se at de står inne for strategien sin, nemlig å betale ut så mye utbytte som mulig til sine aksjonærer.
StevenG
03.05.2021 kl 11:18 12253

Blir en fin reise og fortsatt billig sett mot kurs avkastning og utbytte
Slettet bruker
03.05.2021 kl 12:34 12148

Det vil den nok gjøre for tørrlast fremover også. Tror vi har 2-3 gode år i vente i Tørrlast nå! Det er jo på tide også!
Swordrup
03.05.2021 kl 13:13 12104

Økte beholdningen i dag og oppdaget at det ikke er mange selgere. Tror mange ønsker å holde på denne pengemaskinen.
vulkan
03.05.2021 kl 13:41 12055

denne er fra fredag, noen som har dagens?
(eller er mandag uten?)
Slettet bruker
03.05.2021 kl 13:46 12039

Sitter i 2020 pga av utbytte strategien dems, finnes vel knapt andre selskaper med lignende prosentandel mtp utbytte? Med dagens bull marked og dertil forventninger for fremtiden ser jeg personlig utelukkende oppside i denne i hele 2021 og langt inn i 2022!
Redigert 03.05.2021 kl 13:47 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
03.05.2021 kl 15:10 11923

Handlet noen tusen aksjer her i dag. Ikke glem at Indexratene til 2020 ligger ca $15K over Baltic assessment/dag.
Staffanstorp
03.05.2021 kl 16:47 11824

2020 - Contemplated secondary placing

ABG Sundal Collier ASA, Clarksons Platou Securities AS and SpareBank 1 Markets AS (the “Bookrunners”) have been retained by Drew Holdings Ltd (“Drew”) and Ubon Partners AS (“Ubon”, together with Drew, the “Sellers”) to explore the sale of up to 1,900,000 and 1,250,000 existing shares, respectively, in 2020 Bulkers Ltd (the “Company” or “2020”) representing approximately 14.2% of the share capital and voting rights in the Company (the "Placing") at a price of NOK 103 per share.

One industrial investor has subscribed and will be allocated 1.500.000 shares. Based on this lead order as well as a limited wall-crossing process the majority of the book is covered based on indications received prior to launch the Placing.

The sales process will commence immediately following the publication of this announcement and may be closed at short notice at the full discretion of the Bookrunners. The Sellers reserve the right, at their own discretion, to sell fewer shares or no shares at all.

Drew currently holds 7,174,436 shares in the Company, equivalent to 32.36% of the share capital and voting rights. Ubon currently holds 2,034,084 shares in the Company, equivalent to 9.17% of the share capital and voting rights.

Assuming all the shares available in the Placing are sold, Drew will hold 5,274,436 shares in 2020, representing 23.79% of the share capital and voting rights in the Company, and Ubon will hold 784,084 shares in 2020, representing 3.54% of the share capital and voting rights in the Company.

Drew and Ubon will enter into a customary 90 days lock-up with the Bookrunners for their remaining shares in the Company not sold in the Placing.

This information is subject to the disclosure requirements pursuant to Section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.

For further information, please contact the Bookrunners:

ABG Sundal Collier: +47 22 01 60 13

Clarksons Platou Securities: +47 22 01 63 00

SpareBank 1 Markets: +47 24 14 74 70
Gjern
03.05.2021 kl 17:03 11762

Det er da en stor rabat de tilbyder, mere end 10 procent.
Swordrup
03.05.2021 kl 17:23 11673

Ja dette synes jeg er merkelig.? Er det et oppkjøp på gang?
Staffanstorp
03.05.2021 kl 17:24 11664

One can't sell this amount in one go through the stock exchange + it will send wrong signals and it will take days, pushing the stock lower and lower. That would had been a disaster. Neither one can buy this amount in one go through the stock exchange since it will "rocket-fuel" the rate. In other words, this is the compromise.

Wouldn't be too surprised if 2020 B already tomorrow morning announces the April dividends.
Redigert 03.05.2021 kl 18:20 Du må logge inn for å svare
Swordrup
03.05.2021 kl 18:19 11508

Hvordan tror dere dette påvirker kursen? Trøymaksjer har tidligere gått opp etter at han gikk ut:)
Staffanstorp
03.05.2021 kl 18:25 11512

BDI and iron ore, steel prices control this stock. Not Trøim/Ubon Partners. In other words buyers of commodities.

See no drama in this at all, taking into consideration that GOGL now is going mad in NY. The course is clear.
Redigert 03.05.2021 kl 19:08 Du må logge inn for å svare
Kalle Kurtasje
03.05.2021 kl 18:30 11488

Litt rart Trøim selger såpass, men dette er trolig udramatisk.
Har allerede bra avkastning på investering, og sitter fortsatt med en stor eierandel.
Velger sannsynligvis å flytte penger til andre områder hvor det er større behov, - som rigg,
eller nye områder innen shipping?
StevenG
03.05.2021 kl 18:39 11462

Ja ikke noe problem å få tak i selgere til det antallet med supersyklus i vente :). Mulig en liten dropp i morgen men det er kortsiktig støy og god påfyllsmulighet.
Bulk i statene er Texas idag. Sjekk BS, Bkld, nmm
Dolphines
03.05.2021 kl 18:41 11442

Litt de samme mekanismene som i en rettet emisjon - de store aktørene får alltid en rimelig/fordelaktig inngang. Blir spennende å følge i dagene som kommer!
Sonatrach
03.05.2021 kl 19:05 11390

Jeg tipper Trøim setter igang et nytt bulk selskap! 2021 Bulkers? Eller 2022/3 Bulkers dersom navnet skal reflektere levering av nye skip?