Bajasen
11.03.2023 kl 23:34 5362

Jaja vi får se da vettu. Håper du har rett. Men jeg personlig tror ikke det.
paali89
12.03.2023 kl 08:33 5267

God søndag folkens. Jeg er en amatør innenfor lakseoppdrett, men synes selskapet det spennende ut!
Har forstått at de mest sannsynlig kommer seg igjennom fase 2 uten emisjon, men hva er kostnad videre derfra til fase 3?
Noen sjanse for at ASA blir kjøpt opp av noen av de større lakseopddretterne som ønsker å starte på land ?
elnomi
12.03.2023 kl 08:54 5237

Er ikke dette et selskap der aksjonærene har tapt enorme beløp de siste årene og med flere kriseemisjoner?
Bajasen
12.03.2023 kl 09:31 5207

Jo det stemmer. Har følgt med siden dem kom på børs.
Maxx
12.03.2023 kl 10:00 5192

Eller har det mest vært slik at emosjonene har kommet fordi selskapet har hatt behov for penger pga vekst !? 😏😏

Asa er et forsknings og utviklingsprosjekt, en pioner innen landbasert oppdrett. De har vært med å utvikle RAS og mange systemer og rutiner rundt landbasert oppdrett. Dette tar tid og er kostnads drivende. Bare lese nyheter og se youtube video med link fra torsdag og fredag her på tråden

Så kom pandemien og inflasjon og ødela mye. Det er dessverre utenfor Atlantic sapphire sin kontroll.
Det er også veldig dyrt å bygge ut

Ja , også ( som mange andre ) asa har hatt noen uhell og settback. men dette er ikke dumme amatører som holder på etter " lykke og fromme " metoden

Kursen har kollapset sammen med svakere tider i aksjemarkedet.
Så kom et sånt ordentlige krakk sell out med 1-2-3 kjente bjellesau investorer i spissen. Dette er jo egentlig gull for nye investorer! Som kan kjøpe aksjer fra 5-11 kroner i et firma som inntil ganske nylig hadde aksjekurser på 40 til 100 kr aksjen

ASA er et mye bedre selskap i dag og mye nærmere å nå målet ( et av flere på vei til 220.000 tonn ) nå enn for 1-2 år siden når kursen var 150-++++ kr aksjen

Om noen kan kjøpe de opp !?? Tja.....tror ikke grundere og stor aksjonærer er villig til å selge dette firma for 1.2 milliarder som er dagens aksjekurs. De har holdt på i 8-10 år og investert 3-5 milliarder kroner i annlegget til nå.

Der er selvfølgelig alltid risiko i aksjemarkedet og det er urolig tider. Rentene løpet løpsk osv. Men jeg tror at ASA sin kurs er over 12 om ikke lenge og jeg tror den er over 70 innen 2027.

Underveis kan det svinge en del.

Jeg tror allikevel de har kontroll og alle forutsetninger til å knekke koder rundt biologiske utfordringer og vekst. Der er jo her markedet og analytikere plutselig ble i tvil i høst

Det kom også frem på intervjuet på den youtube videoen at ledelsen i ASA var fullstendig klar over at de pr dags dato har en for høy produksjon kostnad på opp mot 7+ usd kiloen mens de mest effektive og vannbasert har ca 5-5.5 usd kiloen.
De skulle ned ditt også men dette skyldes forskning og utvikling ( lønnskostnader og investeringer) og settback.
De har også planer om å gjøre avfallet/slo og spillvann om til produkter en kan få noe betalt for i steden for ingen ting. Som gjødsel og jord ext

Når de har begynt å tjene penger og er på 25000+30000 tonn så tenker de å bygge solceller og se på investeringer for å redusere strømkostnader. De skal i samarbeid med en stor for/fiskemat produsent bygge for-fabrikk på sin eiendom. Sammen skal de forske på fremtiden for. Dette gir også besparelser i frakt kostnader og pris på for....samt forsyningssikkerhet. De skal også produsere ogsygen selv.... Mest for leveranser sikkerhet men det vil også være billigere en å kjøpe inn.

Syntes det virker veldig, veldig spennende på 2-5 års sikt
Redigert 12.03.2023 kl 10:15 Du må logge inn for å svare
Shikibetsu
12.03.2023 kl 13:36 5087

Helt tydelig at det det nærmer seg Q4 nå og prisen er lav, det slår aldri feil: De som «ikke har troen men bruker dagene sine på ASA skriverier åkke som»popper opp som ugresset og serverer banale analyser/ enkle negative innspill uten videre innsikt i hvordan det er å drive et selskap og hva som skal til. «Engasjementet» øker grunnet FOMO nå når trenden holder på å snu og ny kvartalsrapport står på dørene. Nå nærmer det seg etter alle solemerker steady state fase 1 som vil si at fase 2 kan fortsette og la oss bare leke med noen tall derfra. 25.000 tonn (fase 1 og 2) = 25.000.000 kg med fisk.

La oss bare se nøkternt på et lavere scenario i inntjening/
Kostpris 7usd og får betalt fjorårets snitt på 12usd = 5usd pr kg i inntjening.

Dagens overføringskurs 1 USD= 10,6 NOK

Inntjening 5 USD x 10,6 NOK = 53 NOK pr kg

53 NOK x 25.000.000 kg = 1,325 milliarder kroner

Det er 153.266.400 aksjer i ASA

Inntjening 1,325 milliarder tilsvarer da kr 8,64 NOK pr aksje

Får de kost ned i 5 dollar og/eller bedre betalt pr kg så tjener de 7 dollar som tilsvarer kr 74,20 NOK pr kg i dette scenarioet, som igjen betyr 1,855 milliarder i bidrag på fase 1 & 2…Dette utgjør da en inntjening på kr 12,10 NOK pr aksje i ASA.

Så kan man jo også begynne å drømme litt om at de både får ned kost og får bedre betalt pr kg (ref laksepriser som skyter i været)

De analytikerne som følger og framsnakker de nyoppstartede selskapene som ikke har over 10 års erfaring (som ASA som pioner faktisk har) innnen landbasert går skoene av seg igjen, de er der nå som ASA var på over 100-140 kr pr aksje. Strategisk fortrinn folkens! ASA er mye nærmere og kursen er pr idag gruset! Ikke la dere lure, kan ikke huske 1 gang at en analytiker har hatt rett. Man må skjønne ting før markedet gjør det, alt handler om det.
Redigert 12.03.2023 kl 13:39 Du må logge inn for å svare
Shikibetsu
12.03.2023 kl 14:06 5047

God søndag paali89! Sjansen er meget stor, Nordlaks er allerede inne som nummer 7 på topp 50 med nesten 5% av aksjene. Her kan du lese deres begrunnelse og synspunkter for at de kjøpte seg inn og forpliktet seg i Atlantic Sapphire: https://www.nordlaks.no/aktuelt/nordlaks-investerer-i-atlantic-sapphire-asa/

Nordlaks er ingen hvem som helst i laksenæringen..Det er også mange andre sterke eiere inne i Atlantic Sapphire fra før.
DividendYield
12.03.2023 kl 15:30 4984

Lakeanalytiker advarer mot Atlantic Sapphire og deres RAS-teknologi.

Selskaper som satser på gjennomstrømmingsanlegg er bedre, skriver han. som følge av at teknologien er billigere og lettere å håndtere.

Norne fraråder derimot kjøp av RAS-oppdretterne Atlantic Sapphire og Proximar Seafood.

– Atlantic Sapphire sliter fremdeles med driften, og hver gang vi ser muligheter for en rekyl fra bunnen, kommer det flere skuffelser


https://www.finansavisen.no/finans/2023/03/12/7992836/norne-analytiker-disse-selskapene-er-i-starten-pa-noe-stort
paali89
12.03.2023 kl 15:35 4980

Og hvilke selskaper satser på gjennomstrømsanlegg?
DividendYield
12.03.2023 kl 15:38 4970

Andfjord og Salmon
milk
12.03.2023 kl 16:16 4929

Der er vi inne på det avgjørende punkt som jeg har advart mot i 2 år!! Det er stor forskjell på de landbaserte anleggene sin teknologi... ASA er "far out" Det hjelper ikke å prate opp et selskap! De må bevise... Foreløpig har ASA bevist en ting, totalt feilslått strategi og teknologi... Eventyr om at de skal bygge fôrfabrikk på tomta for å skaffe billig fôr, er et godt eksempel på inkompetent ledelse. Kostnadene med frakt av råvarer inn, vil bli enorm.... Hele selskapet står på vaklende grunn!
DividendYield
12.03.2023 kl 17:28 4846

Enig. Tradisjonell oppdrett er blitt det det er blitt gjennom rundt 60 års prøving og feiling. Selv om lønnsomheten er bra i dag sliter bransjen fremdeles med velkjente problemer.

Å tro at en bare kan hive dette på land med ny teknologi som quick fix er temmelig naivt. Jeg antar at nye problemer i Atlantic sapphire er like rundt hjørnet.

Milk: Hva tenker du om for eks Andfjord og deres "hybrid løsning"? Er det en teknologi som kan være "pose og sekk" der en slipper rømming og lakselus?
Shikibetsu
12.03.2023 kl 17:57 4812

Jeg tenker landbasert gjennomstrømmingsanlegg lik så godt kan stå ovenfor liknende eller de samme utfordringene som RAS har funnet løsning på, det er jo tidligere fase og ikke samme historikk på proof of consept som det ASA har. Det er også kraftkrevende, og med de vinglete energiprisene samt ikke minst manko på nok til alle nyetableringer innen grønt her på berget… Det blir for dumt å ikke høre på hva ASA faktisk sier.

De har funnet ut årsaker og løst problemene sålangt. Det er stille, og man kan ikke si at «de får sikkert problemer igjen» før det evt skulle skje. Man må høre på hva ASA kommuniserer og lesson learned.

NORDLAKS skjønner dette! Alle selskap som blir store nok innen lakseproduksjon i Norge om det gjelder tradisjonelt eller landbasert står ovenfor en større usikkerhet med grunnrenteskatten, det er veldig vinglete på den biten okke som.

Imorgen kan du og flere som trenger å bli opplyst om RAS utvikling følge den store messa i Boston som startet idag, der skal blant annnet Atlantic Sapphire’s ledelse representert ved Damien Claire være speaker hos SeaFoodExpo North America:

https://www.seafoodexpo.com/north-america/session/how-to-bring-seafood-growth-and-production-back-to-the-us-examples-from-ras-leaders/
Redigert 12.03.2023 kl 23:39 Du må logge inn for å svare
fjettis
12.03.2023 kl 17:59 4826

Faktisk har den ANALytikeren HOLD på asa.

Milk - fraktkostnadene for å frakte råvarer til forfabrikken er det forfabrikken Skretting som må betale for selv. Og det er DE som ønsker å bygge hos ASA.

Her virker det bare som 2 soppgjøker ønsker negativ omtale for å få billig inngang for å sope til seg flest aksjer. Fordi dere har tro på selskapet.
fjettis
12.03.2023 kl 18:01 4819

RAS har fungert i mange 10 år. Bare se på akvariumene rundt om i hele verden. De får det til. Haier og fisk lever i sus og dus og parkene tjener penger.

Problemet til ASA har vært å kjøle ned vannet.
Men nå har de løst det med ekstra «chillere» ;)
RAS fungerer som det skal.
Redigert 12.03.2023 kl 18:02 Du må logge inn for å svare
fjettis
12.03.2023 kl 18:08 4808

Bruker vi ditt nøkterne anslag på 1,3 mrd i fortjeneste, så skal vi multiplisere dette som et vekstselskap med P/E 20?
Vi bruker P/E 15 for å ligge på rundt samme som sjøbasert.
1,3 x 15 = mcap 19.500.000.000.
20 ganger dagens kurs :)

Best case. Salgspris 15$, kostpris 5$
Fortjeneste 2,6 mrd x P/E 20.
Mcap 52.000.000.000

50 ganger dagens markedsverdi.

God søndag!
Shikibetsu
12.03.2023 kl 18:13 4800

Helt riktig, Skretting tar alle kostnader og ønsker å bygge kun for å levere lokalt til Atlantic Sapphire. Da har de troen! :)

Fra INTRAFISH og det som står der er følgende;

Skretting med intensjon om å bygge fôrfabrikk i Florida - Atlantic Sapphire skal bruke fôret

Skretting og Atlantic Sapphire opplyser at Skretting har intensjon om å bygge en fôrfabrikk for landbasert laks i Florida for å betjene Atlantic Sapphires fôrbehov.

Det fremgår av en børsmelding fra de to selskapene onsdag kveld.

En lokalt fôrfabrikk vil minimere karbonavtrykket ved transport av fôret til anlegget, og forventes å kutte selskapets logistikkostnader, og dermed produksjonskostnadene, med cirka 0,3 dollar pr kilo sløyd laks.

Skretting vil bygge og finansiere fôrfabrikken mens Atlantic Sapphire vil forplikte seg til å hente størstedelen av fôret fra Skretting over kontraktsperioden, som forventes å strekke seg over ti år.

Byggingen av fôrfabrikken er betinget av at Skretting mottar alle nødvendige tillatelser for å bygge og drifte fôranlegget hvoretter en endelig investeringsbeslutning vil bli tatt.

LINK for de som ønsker se at det er sannhet i utsagn: https://www.intrafish.no/finans/skretting-med-intensjon-om-a-bygge-f-rfabrikk-i-florida-atlantic-sapphire-skal-bruke-f-ret/2-1-1096916
Redigert 12.03.2023 kl 18:14 Du må logge inn for å svare
fjettis
12.03.2023 kl 18:19 4781

60 års prøvetid….
Ja, RAS har vært prøvd ut siden 1950-tallet da det startet i Japan. Altså 70 år. Skal ikke stå på prøvetiden.

«Recirculating aquaculture technology, which includes aquaponics, has been under development for the past 40 years from a combination of technologies derived from the wastewater treatment and aquaculture sectors. Until recently, recirculating aquaculture systems (RAS) farms have been relatively small compared with other types of modern aquaculture production. The last two decades have seen a significant increase in the development of this technology, with increased market acceptance and scale».
Shikibetsu
12.03.2023 kl 18:39 4765

Ja det ser unektelig bra ut dette :)

Blir spennende å høre hva Damien fra ASA kommer opp med av informasjon imorgen på SeaFoodExpo, alle viktige spillere fra den norske laksenæringen (ledelse) har tatt turen dit for å høre på alle innlegg.

God søndag!

Shikibetsu
12.03.2023 kl 19:05 4721

Her lyver du, han advarer ikke om RAS teknologi. Han snakker kun om gammelt nytt, det som har skjedd med uhell og ikke det som skjer NÅ! Han har jo helt klart en agenda for å «hjelpe de nyoppstartede» innen landbasert i Norge…makan!

Her snakker han jo blant annet om en RAS- aktør i Kina (Nordic Aqua partners) som han mener har betydelig oppside! He he

Han mener jo og at Salmon Evolution som han ser på som ledende foran Gigante og Andfjord, alle innen landbasert..at Salmon ser veldig lovende ut fordi han fremhever at de skal eksportere til både USA og Korea..

Han fremhever følgende om Salmon E: «Selskapets salg av hodeløs og sløyd laks til Norge, USA og Korea kan nå 100.000 tonn innen 2032

Du vet at Atlantic har mål om godt over det dobbelte, 220.000 tonn innen 2031?? Og de ligger stasjonert i USA! Ingen frakt som Salmon får på fisken de skal levere! Og kanskje grunnrenteskatt blir aktuelt oppå dette også! Når den tid med volum kommer..Makan.

Uten sammenligning når det gjelder bransje, men dette minner meg om analytikeren som ropte skremsel når PGS var nede på 1,26 kroner og kom med stikk mot selskapet. PGS har nå gått over 1000% siden den gang.
Redigert 12.03.2023 kl 19:20 Du må logge inn for å svare
fjettis
12.03.2023 kl 19:26 4709

Helt korrekt!

Og hvis de lurer hva det koster å frakte laks fra Norge til de mest populære stedene i USA så kan jeg fortelle at prisen ligger på rundt 30kr pr kg.
milk
12.03.2023 kl 19:59 4682

Som sakt, hvis man kritiserer ASA på dette forumet så er hele hylekoret i gang..... Patetisk!!
Bekmørkt
12.03.2023 kl 20:19 4706

Andfjord har vel allerede fått lus i anlegget, så full gjennomstrømming er vel ikke så trygt som mange vil ha det til når det gjelder lus. Risikoen for vintersårbakterier inn i anleggene er heller ikke liten.
Shikibetsu
12.03.2023 kl 20:20 4713

Det som er patetisk er at det kommer inn 2stk her fra ytre høyre med interesse i andre lakseselskaper for å prate ned Atlantic i ASA sin tråd, med lite substans og helt uten skrupler om hva sannhet er. Alle deres utsagn er debunked, det er jo bare spam av tråden her om gamle ting som har skjedd og synsing om at noe mer kan skje helt uten belegg for noe som helst. Om dere ikke er her for å ødelegge for folk som er nysgjerrige på ASA så hva er greia med å komme inn her å bruke masse tid på et selskap som «dere ikke har troen på». Hvis dere er interessert i Salmon E, Andfjord og Gigante med flere så ta det på tråden der da..
Redigert 12.03.2023 kl 20:40 Du må logge inn for å svare
Shikibetsu
12.03.2023 kl 20:27 4703

Atlantic Sapphire på Twitter-melding 24.02.23 og bare god stemning:

https://twitter.com/atlsapphire/status/1629179472657219584?cxt=HHwWgIC88aeGgZwtAAAA

No flying fish here! Because our salmon are USA-raised we can avoid air travel and get our product to consumers with a fraction of the carbon footprint. #AtlanticSapphire

fjettis
12.03.2023 kl 20:48 4659

Velkommen til den nye lakselobbyen ;)

Var det ikke lobbyistene som ble rik???
DividendYield
12.03.2023 kl 21:00 4623

Ja, jeez her var det mange hårsåre. Verste FA tråden på lenge! Prøver en å komme med balansert informasjon og så er forsvarsmekanismen ute og blir kalt de rareste ting.

Men aksjonærene her har vært utsatt for mye negativt. Nå er kursen nok en gang i en negativ trend og neste « uhell’ sannsynligvis like rundt hjørnet. Så de frustrerte er tilgitt fra min side.
fjettis
12.03.2023 kl 21:26 4567

Du har din negative tro. Vi har vår positive tro.
Det er bare tro mot tro, og hva skaper tro? KRIG.
Diskusjon er vi åpen for. Men ditt første innlegg åpner ikke for diskusjon, du åpner bare opp din tro.

Jeg hadde snitt på 5,5kr. Har faktisk snittet opp til 6,67kr i min tro om suksess på neste Qrapport. Etter 10 år med prøving og 80% oppnådd steady state så smeller det snart.
Det er jo bare min tro mot din.
DividendYield
12.03.2023 kl 21:34 4556

Så bra du er en av aksjonærene i ASA som er i pluss. Ingenting er mer spennende en innlegg som forteller om hvor flinke folk er i å backtrade. I tillegg til det andre fjaset ditt.
fjettis
12.03.2023 kl 21:48 4544

Du har skrivefeil i kommentaren din.
Håper du våkner på rett fot i morgen :)
Ny uke, nye muligheter. Kos deg på AKH tråden.
DividendYield
12.03.2023 kl 22:31 4475

Fjetis! Flott regnestykke. Nasjonalbiblioteket ringte. De ville ha en ny til å overta etter Asbjørnsen & Moe. Jeg tipset dem om Fjetis fra FA-forumet. Han er dyktig på fri fantasi, sa jeg til dem. Dessuten kan han backtrade.
Bajasen
12.03.2023 kl 22:39 4464

Haha 🤣😂 tror virkelig du må sette deg litt bedre inn i asa. Og lese litt historikk:) etter så mye feiling og prøving. Så mener du at alt plutselig er løst nå? Det er dessverre ikke så lett. Men du lærer vel etterhvert:)
fjettis
12.03.2023 kl 22:47 4471

DividendYield - blir ikke mye utbytte av å sitte og snakke ned selskap og personer på AKH og ASA forum.
Prøv å lev opp til det tøffe kallenavnet ditt istede :)
Eller har du gitt fullstendig opp?

God natt! Nå må jeg legge meg slik at jeg rekker matematikk timen på skolen i morgen. Godt noen av oss er ung og lovende
fjettis
12.03.2023 kl 22:52 4452

Jeg har fått med meg historien. Men jeg er ikke en kjerring som sutrer om fortid. Jeg går videre i livet og tar alt som lærdom og ser fremover. Det er sånn man(n) slipper å bli så sur og bitter som dere to.
Kom heller igjen dersom det skjer igjen og gni det i tryne på oss. Det er helt ok, for vi er klar over risken vi tar.
fjettis
12.03.2023 kl 23:00 4432

Bajasen - jeg kjenner deg igjen.
Du er han som kjøpte pgs på 6 kr i sommer og solgte på 6 kr i oktober og gikk glipp av doblingen. Og det sure tapet må du skylde over på ande. Stakkar.. du minner meg om min mor.
Bedre lykke neste gang.
Bajasen
12.03.2023 kl 23:33 4386

Det var rart? Jeg har fortsatt pgs🤔
Maxx
13.03.2023 kl 10:26 4191

mmm

nå har det vært slik i en måned++. Så fort aksjen går opp. f. eks fra 7 til 7,30 så selges noen tusen på 6,80 - 6,90 . siden spreden er stor

Gikk akkurat opp fra 6,90 til 7,15 og da gikk det et minutt også ble det solgt 1500 aksjer på 6,89

Vel, de får holde på en stund til, så løsner det nok- når det kommer positive nyheter og positive utsikter...........
ibyx
15.03.2023 kl 11:08 3693

Ser ut til at det endelig er blitt "enighet" om å slippe ASA litt lenger ned?
Foreløpig er det kun en liten kanarifugl som sendes i hullet da...
Maxx
15.03.2023 kl 11:17 3695

Nå har det vært 2 - 3 elendige børsdager pga uroen i bankmarkedet. Så nå sitter alle på gjerde. Jeg kan selvfølgelig ikke garantere noe , men antar og forventer at om det kommer 2 - 3 grønne dager på rad så er den oppe på 6,60 - 7 kr igjen

Det er ingen negative nyheter fra Atlantic Sapphire. Det er litt stille i Norge ( noe jeg syntes er dumt) men de har hatt flere intervjuer og gitt informasjon i USA via flere kanaler.

Det nærmer seg også slutten av 1q og begynnelsen på 2q , og da har de sagt at de nærmer seg " steady state " . Samtidig ruller og går utbyggingen på tomta, med andre ord fremgang.

Det var jo en del større investorer som kjøpte hard da den steg fra ca 6,50 - 7 og opp til 10,90 for bare 6 uker siden. Så sitter nervøse småsparer og selger. Samtidig som det ser helt klart ut at 1 - 3 - 4 aktører med vilje prøver å pushe den ned. En periode dumpet de 50000 og 90000 aksjer i slengen, men nå prøver de seg med 3000 - 10000 aksjer. Kan se ut som de er i ferd med å gå tom for krutt.

Her skal det ikke mye positive nyheter til før den skyter fart opp