Shikibetsu
17.03.2023 kl 14:16 5385

DN/ INTRAFISH har snakket med ASA:

Atlantic Sapphire, som driver med lakseoppdrett på land i USA, har hentet 55 millioner dollar i ny kapital gjennom en rettet emisjon, ble det klart torsdag kveld.

Det tilsvarer om lag 587 millioner norske kroner.

Det opplyses at pengene skal brukes til å gi selskapet tilstrekkelig finansielt spillerom for fase 1 OG 2 av selskapets ekspansjon.

Blant de som forhåndstegnet og ble tildelt aksjer er noen av selskapets største eiere:

Nordlaks Holding, som gikk inn med 150 millioner kroner i fjor sommer, har spyttet inn ytterligere 108 millioner kroner i denne runden.
Petter Stordalens Strawberry Equities tegnet seg for aksjer for 70 millioner kroner .
EW Group-kontrollerte Blue Future Holding fikk aksjer for 50 millioner kroner.
Joh Johannson Eiendom as fikk aksjer for 50 millioner kroner.
I tillegg ble styremedlem André Skarbø, driftsdirektør Jon-Birger Løvik, utviklings- og infrastrukturdirektør Svein Taklo og styremedlem Tone Bjørnov tildelt aksjer i emisjonen.

Største eier, det britiske fondet Pelham, og femte største aksjonær Runar Vatne blir ikke nevnt i noen av de to meldingene om emisjonen, men finansdirektør Karl Øystein Øyehaug opplyser at begge har tegnet seg i emisjonen.

– Vi er selvfølgelig svært takknemlige for at vi har så sterke eiere i ryggen, som ikke bare bidrar med kapitalen som trengs for å få selskapet til lønnsomhet, men også aktivt bidrar strategisk og operasjonelt. Fordelene med å drive oppdrett på land i USA har aldri vært større, med en sterk balanse er vi er fullt fokusert på å levere «steady-state»-produksjon i fase én til sommeren.

DN har også spurt om hvorfor Andreassen ikke tegnet seg i emisjonen:

– Det er rett og slett på grunn av mangel på likviditet i vårt system (sitt eget selskap) i øyeblikket. Det betyr ikke at vi ikke kommer til å kjøpe aksjer når dette endrer seg. Vi er svært fornøyde med de proffe investorene som nå tegner seg stort i denne emisjonen, sier toppsjefen.

Nye betingelser
Det opplyses også at selskapet har kommet til enighet med DNB om justeringer av visse vilkår i den eksisterende kredittfasiliteten. Endringene innebærer blant annet at DNB vil refinansiere terminlånet knyttet til selskapets fase én-utvikling, noe som betyr at banken øker sin eksponering med rundt 18 millioner dollar.

For fase to reduseres DNBs eksponering med samme beløp. Banken har også gått med på å utsette forfallsdatoen for lånet til april 2025.

Solgte endel PGS idag og kjøpte mye ASA, øker framover og blir med på rep emi om det blir noe av.
Bennyfyfasan
17.03.2023 kl 14:28 5404

Jeg vet 100% sikkert at de ikke ville gjort dette om det ikke var for grunnrenta. De har kjøpt store landområder i Norge som var tiltenkt samme misjon - produksjon av mange tusen tonn på land.

Det de gjør er rett. Gå inn i ett prosjekt som er iferd med å modnes. Med deres hånd på rattet vil jeg tro det går veien.

Jeg har sagt at jeg skulle holde meg unna lakseaksjer. Jeg tipper det blir ASA på meg iløpet av noen uker.
Shikibetsu
17.03.2023 kl 14:29 5458

Fordel ASA så det holder! De ligger jo midt i smørøyet :) Norske bedrifter satser sterkt mot markedet i USA som de sier er umettelig, må slite med fraktkostnader i tillegg til grunnrenteskatt!... 1 kg laks koster ca 1 liter flybensin rundt 20kr, så skal det fraktes i Norge og i USA utenom. Total kost pr kg anslagsvis 30kr i transport.. Jau Jau... :))
Redigert 17.03.2023 kl 15:50 Du må logge inn for å svare
SomSa
17.03.2023 kl 14:31 5481


Eide du aksjer i går når du har tenkt deg å delta i emisjonen?
Mest sannsynlig kommer vi til å se 4 og kanskje 3 tallet og jeg blir ikke fristet til å kjøpe aksjen og spesielt når det er mye uro. VI vet hvordan går med slike selskaper.

"Det opplyses at pengene skal brukes til å gi selskapet tilstrekkelig finansielt spillerom for fase 1 OG 2 av selskapets ekspansjon."

Dette er sannheten: ""Eventuell gjenværende kontantbuffer kan benyttes av selskapet for fase 2-utvidelse."

Shikibetsu
17.03.2023 kl 14:48 5445

Eide aksjer igår og ikke solgt idag men økt! Kjøpt både privat og i eget firma.

Du tar nok feil her, jeg hører på hva selskapet sier til DN/Intrafish. Har sett flere ganske så ignorante utsagn overalt på forumet fra SomSa, veldig ofte negativ og skal snakke det meste ned! Prøv å være litt positiv :), skjønner ikke hvorfor man skal være i aksjemarkedet om man konstant angriper ethvert selskap og forandrer på hva som faktisk blir kommunisert av de som driver det. Mye dommedagsutsagn om hva prisen skal bli om en stund, utvanning meg her og der. En skikkelig skremmepropagandamaskin!

I dagens børsklima så var det ikke så værst å få til en emisjon kun 20% under markedsverdi for å sikre gjennomføring, tenk på f.eks. Archer som gikk ifra 5 til 1kr..Jeg tror 2023 kan bli veldig bra for ASA, året ting snur. Jeg velger å se positivt på dette, troen på at landbasert vil lykkes da vi faktisk ikke har noe valg. Det bare MÅ bli mer bærekraftig å produsere laks! Og ASA er nærmest i storskala og i ferd med å knekke noen koder, nære stort attraktivt marked, har sterke eiere/kompetanse, ingen store fraktkostnader, grunnrenteskatt osv osv

ASA har allerede investert nærmere 100 mill USD i fase 2, og de skynder seg litt mer langsomt med å få det ferdig (om du har fulgt med så har de kommunisert dette også). Konsentrerer seg om å få til steady state og overskudd på drift av Fase 1 før de investerer resten i Fase 2! Tror du Nordlaks en av verdens største og mest vellykkede privateide lakseoppdrettere er fullstendig inkompetente?? De har investert 258 mill i dette nå, rundt 30% av dagens totale markedsverdi på hele selskapet!

Forøvrig ønsker jeg deg en god helg :))
Redigert 17.03.2023 kl 22:19 Du må logge inn for å svare
Shikibetsu
17.03.2023 kl 15:44 5491

Du skjønte ikke den nei, da så :))
Bajasen
17.03.2023 kl 17:24 5445

Nei du kan tydeligvis ikke pluss og minus engang 🤣 hjelper fint lite om dem sparer 20kr når produksjonen prisen er så høy. Og hvorfor tror du den er så høy?
Winter is Here
17.03.2023 kl 19:35 5362

Ny emi i 2024 ? Anbefaller å lese hele art. Under


"Lie skriver at selskapet har langt mindre penger i kassen enn det han hadde ventet.

Sannsynligvis kommer det av et større driftsunderskudd (ebitda) og økt bruk av arbeidskapital, ettersom utsiktene til investeringer holdes fast, ifølge Lie.

Han har en hold-anbefaling med et kursmål på 8 kroner per aksje, men kursmålet er nå til vurdering.

«Totalt sett mener vi at dette er nok en svak oppdatering fra selskapet», skriver Lie.

Lie ventet at Atlantic Sapphire kom til å hente penger, men kapitalinnhentingen ble langt mer utvannende enn han hadde ventet. Analytikeren så for seg en mindre kapitalinnhenting til en høyere tegningskurs.

Ifølge analytikeren kan Atlantic Sapphire komme til å hente penger igjen innen andre halvår 2024, gitt nåværende investeringsutsikter."

https://e24.no/boers-og-finans/i/0Qr1yg/atlantic-sapphire-grundere-dropper-aksjetilbud-skylder-paa-pengemangel
Redigert 17.03.2023 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
Shikibetsu
17.03.2023 kl 19:52 5341

Knegg knegg, det er såpass infantilt nivå ja :) Lite poeng i å utdype ytterligere når mottaker fortsatt sitter nede i sandkassa og kaster småstein, moroklumpen :)) Alle aspekt er forklart opp i mente fra flere her som innehar både evner og vilje til å klare dialog på en voksen måte. Når det eneste man klarer er å kverulere på et slikt nivå, da er det natta :)
Redigert 17.03.2023 kl 20:00 Du må logge inn for å svare
Bajasen
17.03.2023 kl 20:46 5355

Herregud. Vist du leser om asa fra dem kom på børs og til nå. Så må vel du også skjønne det.. dem er jo ikke i nærheten av å oppnå det dem sier. Hatt flere år på seg i fase 1.
milk
17.03.2023 kl 21:04 5352

Ingen vits å prøve å få menigheten på rett kjøl.... Artig jeng med mange finurlige innlegg :-)
Shikibetsu
17.03.2023 kl 21:25 5383

Ring Nordlaks og si det til dem, at du har mer kunnskap og skjønner mer enn alle andre. At dette har du greie på. Om du dropper knegginga så kanskje du får jobb der også :) Bajasen, Investor Relations Manager i Nordlaks, høres ikke det bra ut. Så slipper de å tabbe seg ut og sløse bort pengene de har tjent på all lakseproduksjonen sin hittil. Tror du ikke de er bare litt informert en gang, om tingenes tilstand før de slenger 258 mill på bordet?!

Og joda, jeg skjønner at det ikke har gått knirkefritt. Det er derfor kursen har gått ifra 140 og ned til 5,53. Men på dette kursnivået med så store investeringer unnagjort og så nære steady state med det potensialet det innebærer så skal man ikke svartmale alt, hylekoret elsker motbakker for alle andre enn seg selv.
Bajasen
17.03.2023 kl 21:38 5425

😂🤣 ja Nordlaks har smolt produksjon. Men ja vist du tror nå at alt plutselig blir iorden nå så kjør på🤣 ta heller et lodd om 1-2år. Vist det finnes noe asa da🙈
Shikibetsu
17.03.2023 kl 21:54 5512

Jaja Bajasen, IR i Nordlaks :)) Vi får se, men prøv litt Yoga eller annen form for meditasjon. Bare det å gå seg en tur hjelper for indre ro mann :)) Farven grønn er beroligende, og den kan du finne blant annet sammen med alle ekorn i skogen. Kontrasten brunoransje ekorn løpende blant grønne furunåler er helt fantastisk å observere. Så langt unna lakseproduksjon som mulig, det er hva jeg anbefaler deg :) Ha en god helg & take care :))
Redigert 17.03.2023 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Bajasen
18.03.2023 kl 17:15 5281

😂🤣
Maxx
19.03.2023 kl 12:38 5040

Det har jo vært spekulasjoner om asa har hatt noe utfordringer med biologien og veksten. Samtid som de selv har kommunisert at de siste problemer har skyldtes bygge-støy.

Slik jeg tolker denne artikkelen så skal Nordlaks og asa sammarbeid og utveksle kunnskap om RAS .

Det kan tolkes veldig negativt om en ønsker ....at ASA nærmest trenger hjelp og har store utfordringer. Eller at Nordlaks som kjøper seg opp i asa skal ha en tydeligere og mer aktivt eierskap. At de ser det er "prosesser og løsninger" de mener de kan bedre en asa eller i allefall forbedre.

Dersom alt med ASA bare var katastrofe og helt håpløst... uopprettelig problem og feil....så tror jeg ikke Nordlaks og andre hadde tegnet seg for emisjon nå.

Det er uansett litt urovekkende og oppsiktsvekkende.

Redigert 19.03.2023 kl 13:01 Du må logge inn for å svare
Shikibetsu
19.03.2023 kl 14:07 4968

Ja dette gir mening. Fra artikkelen:

Samarbeid
Nordlaks har den siste tiden utført en operasjonell og teknisk gjennomgang av Atlantic Sapphires drift på første byggetrinn, noe som har resultert i en planlagt samarbeidsavtale og intensjon om økt eierskap i selskapet:

«Nordlaks har til hensikt å bidra med kunnskap og erfaring fra drift, design og prosjektering av storskala saltvann RAS, samt biologisk erfaring. Den planlagte samarbeidsavtalen er tenkt gjennomført innen første kvartal 2023,» heter det.

Kommentar:
Ser ut til at gjennomgang og samarbeidsavtale allerede er på plass, da vi allerede straks ser oss ferdig med 1.kvartal 2023. Så høynet Nordlaks m.fl. eierskap nå i siste emisjon utifra dette.
Nordlaks har erfaring med RAS og oppnådd sterk bilologisk ytelse i sitt anlegg. Kanskje nettopp dette nå er den siste nøkkelen for å nå steady state på Fase 1. Nordlaks viser engasjement og er sterkt forpliktet, ser på dette som veldig positivt.
Redigert 19.03.2023 kl 14:12 Du må logge inn for å svare
DividendYield
19.03.2023 kl 23:25 4889

https://www.finansavisen.no/finans/2023/03/17/7994620/borsverdi-14-prosent-av-innhentet-aksjekapital

Atlantic Sapphire har gjort en emisjon hvert eneste år de siste syv årene. Til sammen har selskapet hentet inn 5,7 milliarder kroner i egenkapital med årlige beløp mellom 500 millioner og 1,2 milliarder kroner.

Det virker ikke som om driften i Atlantic Sapphire kommer opp i fart. Tidspunktet for når selskapet skal bli lønnsomt skyves stadig ut i tid.
ibyx
20.03.2023 kl 12:02 4772

Det går gjerne som antatt. Kursen faller tilbake mot siste emisjonsnivå. 5,24 laveste idag. Ca 5% ned derfra.
Det er gjerne på tide man fyller på, dersom man tenker at Nordlaks og co ikke er helt på jordet?
Men det er jo der ASA er, bokstavelig talt da!
:-)

Shikibetsu
21.03.2023 kl 10:14 4579

Ikke Sveits - Men USA

https://ilaks.no/ikke-sveits-men-usa/

Havfarm nr. 2 og andre store investeringsplaner i Vesterålen skrotes. Florida, USA tar over.
in2deep
21.03.2023 kl 10:39 4564

jepp...! Nydelig å tenke på at ASA dermed også blir attraktiv for "konkurrenter" å ta del i.
Maxx
21.03.2023 kl 12:04 4549

Vært en del skremselspropaganda her inne fra Bajasen, Milk , dividende og 2 - 3 til

Jeg må innrømme at jeg også er utålmodig og syntes det går litt sakte. Tvil kan komme fort. Skjønt jeg i 95% av tiden har vært positiv.

Jeg støtter meg fortsatt på samme logikken! nemlig at Ilaks og de andre store investorene som har bevist de kan drive firma/konsern fortsatt er positive og øker sine eierandeler
Dette hadde de ikke gjort! Dersom de ikke var veldig, veldig overbevist om att dette vil de få til. Både eventuelle utfordringer med biologi/vekst av fisk og finanser og utbygging.

" Hendelsen er oppsiktsvekkende fordi den også inkluderer andre svært interessante norske aksjonærer. Både Joh. Johanson og Petter Stordalen er med på den nye eiersiden i Atlantic Sapphire. Enda mer interessant er nyaksjonær tyske EW Group som eier norske Aqua Gen. Til sammen synes jeg at denne nye gruppen av norske investorer i havbruksindustrien i USA, er en hendelse som bør gjøre inntrykk i Norges næringspolitiske kretser.

https://ilaks.no/ikke-sveits-men-usa/
https://ilaks.no/na-skal-atlantic-sapphire-laere-ras-drift-fra-dette-nordlaks-anlegget/
Shikibetsu
21.03.2023 kl 16:24 4551

IKKE SVEITS - MEN USA :))
BiskopReborn
21.03.2023 kl 18:21 4489

Lukter fusjon/ oppkjøp her…
Maxx
22.03.2023 kl 11:08 4375

Paause i aksjen nå.................selger siden er på 5,40 og kjøper er på over 6

Skjer det noe her nå...............
Maxx
24.03.2023 kl 10:07 4038

https://www.finansavisen.no/finans/2023/03/24/7996413/aksjer-skal-kjopes-nar-det-gjor-riktig-vondt-a-gjore-det

Å her har det vært skikkelig vondt å være for 85% av aksjonærene siste 12 mnd :)
Maxx
30.03.2023 kl 14:34 3631

Nei, ja sånn går no dagan

her var det et yrende liv ;)
Maxx
04.04.2023 kl 15:35 3365

https://www.dagbladet.no/nyheter/forskere-slar-alarm-tragisk/78933398

Myndighetene i California er denne uka ventet å stoppe all laksefiske i delstaten for resten av 2023, det melder New York Times.
Bakgrunnen er en alarmerende nedgang i laksebestanden i delstaten. Det vil bare være andre gangen noensinne delstaten har gått for et slikt forbud, skriver CBS.
- Laksen i California er i en alvorlig situasjon, sier Nate Mantua, klimaforsker ved National Oceanic and Atmospheric Association Fisheries i California til New York Times.
- Dette er utrolig trist, sier John McManus, president i interesseorganisasjonen Golden State Salmon, til LA Times.

Ikke at jeg er glad for dette! Men det her skjer altså både i USA og andre deler av verden. Samtidig vokser etterspørselen og behovet for mat i verden.
På de stoooooooooooooooooooore slettene/prarien i sentrale USA ligger gigantiske gårder som produserer gress og hvete sammen med gigant gårder som produserer okser/ku som blir til slaktekjøtt. Det kreves enorme mengder med både energi og vann for å produsere 1 kg kjøtt. Dette er i tørke områder som egentlig har et kraftig om ikke helt fraværende underskudd på regn/vann. De henter ut millioooooooooooooooooooooooooner av liter fra et grunn reservoar nede i bakken som er på størrelse med et " hav ". Problemet nå er at de har brukt så mye av reservene at det i samme farten kan være tomt om 12 - 20 år. Da vil det i såfall ta flere tusen år ( mente jeg de sa på dokumentaren jeg så på tv) å fylle det opp igjen - gitt at ingen pumpet opp noe. Så når denne krisen rammer menneskeheten vil de trenge enda mer fisk og alternativ mat.

Det vil kunne medføre til et stort behov og en stor vilje til å investere i blant annet Atlantic Sapphire de neste 3 - 10 åra og få det opp å gå med en produksjon på opp mot 220.000 tonn i året
ibyx
11.04.2023 kl 10:10 3104

5,12
Tett på emi.
Begynner å lukte -fisk- her nå?
ibyx
11.04.2023 kl 14:45 3025

Et par flaggmeldinger idag. En øker over 5% totalt og en står stille, men faller dermed under 5% som følge at økt antall aksjer totalt ser det ut til.
Er vel ikke så mye nytt i dette da. Men må vel meldes.

Virker ellers om noen jobber med å komme seg ut uten særlig interesse for best mulig pris. Tvert om!
Typisk agenda?
Redigert 11.04.2023 kl 14:47 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
11.04.2023 kl 14:54 3015

Denne har jeg troen på nå som den er så lavt priset. Pga grunnrenteskatten kommer selskapet til å bli en magnet for investorer etterhvert som de begynner å vise til resultater (det kommer). Det vil også hjelpe at dollaren er sterk nå som de bygger - og om den svekker seg i produksjonsfasen kan dette virkelig bli ett spennende prosjekt.
ibyx
11.04.2023 kl 15:02 2998

Litt merkelig egentlig at den presses ned på såpass lave volum. Det er jo ingen større investorer som kaster kortene på disse nivåene uten en solid negativ PW eller tvangssalg av en eller annen annen grunn. Selv har jeg som sikkert en del andre småaksjonærer kun en mikropost her. Den er heller ikke veldig rød og blir snarere supplert på disse nivåene.
Det *kan* faktisk komme bud på denne?
Prisen er jo under 800 mnok nå!
Kan det være noe slikt på gang?
ibyx
11.04.2023 kl 15:08 3000

Kunne vært litt mer info kanskje. Vet at alle ikke ser FB. 4 dager siden:

Mark your calendars. Atlantic Sapphire Chief Sales & Marketing Officer, Damien Claire will be one of the keynote speakers at this year's RASTECH Conference and Trade Fair hosted by RAStech Magazine. The conference kicks off on April 20th in Orlando, Florida. https://fal.cn/3xcww

https://www.facebook.com/atlsapphire/
SomSa
11.04.2023 kl 15:13 3019


Kommer 2H 2022 resultatet ikke 20. april? VI vil vite om teknologien virker eller all instansen var bortkastet og de må tenke noe nytt. Nå har jeg ikke aksjer og vil vente på hva de sier 20. april.
ibyx
12.04.2023 kl 11:59 2836

Her er litt musikk i ørene til kritikerne av landbasert!
https://ilaks.no/danish-salmon-har-produsert-laks-pa-land-i-12-ar-men-tjener-ikke-penger/

Men vent nå litt..
Hva er det disse japanerne tenker på?