MPC ENERGY SOLUTIONS – Mange doblings kandidat

fastinvest
MPCES 27.04.2021 kl 15:40 22707

Ett av børsens beste case og kanskje det beste grønne caset akkurat nå.

Litt om selskapet:
MPC Energy Solutions ble etablert av MPC Capital og opererer som utvikler, operatør og eier fornybarprosjekter over hele verden – hovedsakelig innen sol- og vindkraft. I dag har selskapet syv prosjekter i drift, hvor de fleste er i Latin-Amerika og Karibia.
Selskapet jobber også med prosjekter innen energilagring og lignende tiltak som reduserer forbruk og utslipp.

Sparebank1 kursmål 100 kr
https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/03/22/7645738/thomas-dowling-naess-i-sparebank-1-markets-en-av-borsens-billigste-fornybaraksjer

Fearnley kursmål 90 kr https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/02/09/7622283/fearnley-tar-opp-dekning-av-vindaksje-ser-oppside-pa-80-prosent

Kurs i dag 27/4 er 37kr. Dette gjør at selskapet er verdsatt til 828 mill. Før de gikk på børs henta de inn $100 mill som vil si at de nå handles på cash.
De har kunder til sine prosjekter og vil tjene store penger. Trolig derfor kursmålene er så høy men markedet har totalt misforstått prosjektet. Dette er ikke tro, håp og kjærlighet, men ett selskap som tjener penger og vil tjene store penger.
Når markedet forstår dette vil aksjen kunne doble seg ett par ganger. Mitt tips er å kjøpe nå for om det blir billigere ja da kjøper man 1 kr for 50 øre
Redigert 11.05.2021 kl 11:28 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
02.09.2021 kl 14:53 5788

Alt er på track og meglerhusa kjemper om å overgå hverandre med høye kursmål. MPCES vil bli en major player i Sør-Amerika og som ledelsen selv sier, bringe store verdier til sine aksjonærer. Her er d bare å sitte i mange år og bli med på en gedigen opptur
peterdawn
02.09.2021 kl 16:31 5762

Forholdsvis store volumer som går nå; så den er på eller nær bunnen. De trader jo såpass langt under cash-beholdning at det ikke burde være så mye nedside igjen. Samtidig så får de jo ikke hentet cash på disse nivåene; så en Scatec-kopi blir det ikke med det første. Men scatec tok det jo også rolig i begynnelsen. Den helt store stigningen får vi vel ikke før de første solparkene er ferdige og vi får trygghet om at de treffer på tid og kost. Meglerhusene som hauset dette caset fremstår ganske så naive nå. Men hvis de beviser i løpet av det neste året tror jeg dette kan bli veldig bra!
YNWA250505
02.09.2021 kl 19:32 5820

Alle meglerhus som kommer med analyser har 12 mnd perspektiv på kursmål så de har god tid til å lykkes med sine mål
peterdawn
02.09.2021 kl 21:45 5929

Tror du virkelig aksjen står i 90 eller 100 om 6 måneder? Multiplene i sol har rett og slett kommet ned til edruelige nivåer.
YNWA250505
02.09.2021 kl 23:40 5933

Har alle kursmål på kr 100 i løpet av 6 måneder?
fastinvest
03.09.2021 kl 08:15 6149

Det som gjør MPCES spesiell er at de har allerede kunder til deres prosjekter slik at de allerede nå kan kalkulere inn kostnader og profitt på prosjektene.
På den negative siden kan det selvfølgelig komme utsettelser og ting blir dyrere en først antatt.
Men om alt går etter planen som det har gjort til nå så kan man regne hjem kursen og da er 100kr satt av 2 meglerhus og denne summen er rabatt i forhold til scatec.

Når selskapet handles under cash så vil det si at man tror de vil tjene 0.8kr per 1 kr brukt noe som blir veldig rart når de allerede har kontrakter klare til å levere strømmen de produserer
Slettet bruker
03.09.2021 kl 11:34 6091

Hvor stort tap har du i MPCES nå? Denne rikker nok ikkje på seg på en stund 😌
peterdawn
04.09.2021 kl 18:12 5999

sjekk ut analysene øverst i saken.
peterdawn
04.09.2021 kl 18:22 5983

Mang ting har skjedd siden disse analysene ble skrevet. 1. Solpaneler har vel blitt ish 10 % dyrere. Fraktkostnader har gått fra å utgjøre nada til å utgjøre 4-7 % av byggekost. Andre materialer som stål har doblet seg i pris. Disse analysene påstår at de har halvert kursmål fra hva scatec handler på. Men scatec har halvert seg siden disse analysene kom. Så hvis MPCES går til 100 så trader den på samme multipple som Scatec; men uten noe av trackrecord etc. Så dere kan basicly glemme kursmålet på 100 med det første. Det ble satt på toppen av en boble i solenergi..

Når dette er sagt tror jeg MPCES har bunnet ut og er på vei oppover. Det er high risk, men potensielt sett også gå reward. Siden de trader såpass under cash som de gjør så har jeg kjøpt meg bra opp. For jeg har tro på konseptet og tro på sol-energi. Men jeg tror ikke det virkelig løftet kommer før prosjektene kommer i havn. Eller noen nye investorer vil inn. Så til dere som er nye eller tenkt å investere i aksjen. Ja det er nok en god deal. men du trenger tidshorisånt. Kursmålene kommer 100% sikkert til å bli nedjusetert med de nye forutsetningene for Sol-energi. Som langsiktig vekstcase kan denne dog være veldig fin.
YNWA250505
04.09.2021 kl 19:08 5954

Alle to altså 🙈
peterdawn
05.09.2021 kl 08:45 5858

Hvilke analyser med hvilke kursmål er det du mener kommer til å gå inn da?
Sebastian_
05.09.2021 kl 16:03 5759

Leser man kursmålet fra Fearnley så skriver de at de forventet at disse 75 millioner $ dollarene skal holde til 110 MW. Så du på webcasten til q2 så mener Vogt at de skal klare 177 MW (2023) med pengene de har på bok nå, uten en ny emisjon. Dvs 50% mer MW enn det Fearnley har regnet med og 50% mer inntekter enn forventet. Hvis Fearnley kutter kursmålet med mer enn 10% vil jeg si at det er småflaut og ha bommet så mye fra start.
Sebastian_
05.09.2021 kl 16:49 5739

Rettere sagt, hvis de i det hele tatt kutter det er det flaut
YNWA250505
06.09.2021 kl 11:21 5606

Her var det mye hopp og sprett og tjo og hei. Dagens høyeste og opp over 10% til 31,77 og nå i +3%. Noe er på gang og la oss håpe at vi denne uken i alle fall kan legge bak oss 20-tallet.
peterdawn
06.09.2021 kl 14:33 5527

Det er vel multipelen denne type selskaper trader på de kommer til å kutte. Ikke installert MWh. Og ja de to meglerhusene burde være flaue. Jeg for min del er veldig fornøyd hvis aksjen kommer seg opp i 50 kroner i løpet av året.
YNWA250505
06.09.2021 kl 15:02 5495

Så meglerhusene burde være flaue med sine kursmål på 90 og 100 kroner på 12 måneder fra slutten av mars, mens du som sitter på gutterommet ditt og leker megler vil være fornøyd om kursen kommer opp i kr 50 i løpe av året??? Dvs du har et lite håp om at kursen faktisk skal komme seg opp mot kr 50 i år. Forventer du ikke da at kursen kan stige ytterligere 40-50 kroner i løpet av Q1. Q1 som vil være enormt mye bedre en Q3 og Q4? Vi får se fasiten om ca 6-7 måneder. Jeg tror vi er nærmere kr 100 en kr 50 i slutten av mars.
peterdawn
06.09.2021 kl 15:20 5475

Hva bygger du denne troen på?
Sebastian_
06.09.2021 kl 16:20 5428

Tror ikke vi ligger på 100kr om 6 måneder. Selskapet er ikke godt nok etablert til det. Er hardt lastet i aksjen og har det som en av mine favoritter i porteføljen men tror du er urealistisk her. Kursmålene burde ikke vært over 60-70kr om vi skal være helt ærlige. Da disse kursmålene kom hadde ikke selskapet noe særlig mer enn 100 mill dollar på bok og en visjon. At det er underpriset nå er det dog ikke et spørsmål om.
YNWA250505
06.09.2021 kl 19:06 5360

Som sagt så skriver jeg at jeg tror vi er nærmere 100 en 50 og det vil da si alt over kr 75,- så vi er ikke så langt unna hverandre.
Garcia
08.11.2021 kl 06:08 4762

Nå rykker vi jo Q3 nærmere og vi får se om inntektene begynner å vise seg...
Selv håper jeg på nyheter vedr notering på OB, ledelsen har jo uttalt at de må levere før notering så det blir spennende å se om de greier det alt nå....
YNWA250505
09.11.2021 kl 09:33 4656

MPC Energy Solutions enters Mexican market with the acquisition of Los Santos Solar I

Amsterdam/Oslo - 09 November 2021 - MPC Energy Solutions (MPCES) has entered the Mexican renewable energies market with the acquisition of Los Santos Solar I. The solar photovoltaic (PV) project, located in Ahumada, Chihuahua, in the North of Mexico, is fully operational since 2017 and has an installed capacity of 15.8 MWp. The project is included in MPCES's communicated advanced backlog. "The acquisition of Los Santos Solar I marks our entry into the Mexican renewables market, further strengthening our regional presence which now spans six countries across Latin America and the Caribbean. This deal is another confirmation that we are on track to deliver on our project pipeline, implying 177 MW installed capacity and USD 40 million of asset-level revenue by the end of 2023. It reinforces our position as a leader in the region's renewable energy market with close to 11,000 MW of installed wind and solar PV capacity and potential for further growth given the abundance of resources and demand for clean energy from the private and public sectors," said Martin Vogt, CEO at MPC Energy Solutions. The project, which was financed and built by multinational renewable energy project developer Buenavista Renewables (BRV), has a USD-denominated Power Purchase Agreement (PPA) with German cable manufacturer Leoni Cable and the International De La Salle Educational Network. MPC Energy Solutions has acquired full ownership of the project and 20-year project financing has been provided by the U.S. Government's Development Finance Corporation (DFC) and the North American Development Bank (NADB). The closing of the acquisition is expected to take place in Q1 2022 and is subject to customary conditions. Los Santos Solar I has the potential to be extended from 15.8 MWp to approximately 90 MWp and MPC Energy Solutions has signed a Right of First Refusal (ROFR) agreement with the developer. The extension may be ready-to-build in 2023. The plant avoids approximately 16,500 metric tons per year of CO2 emissions. Martin Vogt added: "Los Santos Solar I is a high-quality asset with solid private corporate clients and an attractive USD-denominated PPA in place. As an operational asset, this project provides the company with immediate cash flows while securing exclusive rights on the future project extension. It further boosts the returns we can offer our investors while assisting us in our mission to help the region's transition to cleaner energies." - ENDS - About MPC Energy Solutions MPC Energy Solutions ("MPCES") is a global provider of sustainable energy and primarily focuses on low-carbon energy infrastructure, including solar and wind assets, and other hybrid and energy efficiency solutions. The Company participates in the full project lifecycle of renewable solutions, from early -stage development through construction and operation. More details at www.mpc -energysolutions.com Media contacts MPC Energy Solutions N.V. Investor Relations & Public Relations Email: info@mpc-energysolutions.com Norway Jo Christian Lund-Steigedal Corporate Communications AS Phone: +47 415 08733 Email:  (jcs@corpcom.no)jcs@corpcom.no Americas Perry Goldman Montieth & Company Phone: +1 (646) 8643568 Email: pgoldman@montiethco.com United Kingdom Charles Font Montieth & Company Phone: +44 020 38575478 Email: cfont@montiethco.com

Garcia
09.11.2021 kl 11:07 4605

Flott, lurer på hvor lenge denne er på 30 tallet ?
Blir vel snart kjøpt opp...
YNWA250505
09.11.2021 kl 11:59 4584

Legger stein for stein og vil bli en av de større på dette i Sør-Amerika og Karibien. Bare å sitte å vente på fremtiden som et stor
fastinvest
09.11.2021 kl 12:03 4580

Det er utrolig merkelig at aksjen handles under cash. De er jo garantert store inntekter med allerede avtaler på prosjektene.
Bare å holde på aksjen for den skal langt opp og jeg håper vi starter oppturen etter Q3
Wian
12.11.2021 kl 15:14 4369

Helt enig, dette er høyst sannsynlig en skjult juvel på børsen som jeg vil tro at flere oppdager etter hvert. 3 analyikere har ferske kursmål med minimum dobling av dagens kurs!

Siste melding om Los Santos er faktisk helt fantastisk, uten at kursen har rørt seg nevneverdig av det. Mpces får inntekter umiddelbart og har opsjon på utvidelse av solparken også. Sakset fra nettsiden news.cision.com:

"Los Santos Solar I has the potential to be extended from 15.8 MWp to approximately 90 MWp and MPC Energy Solutions has signed a Right of First Refusal (ROFR) agreement with the developer. The extension may be ready-to-build in 2023. The plant avoids approximately 16,500 metric tons per year of CO2 emissions.

Martin Vogt added: “Los Santos Solar I is a high-quality asset with solid private corporate clients and an attractive USD-denominated PPA in place. As an operational asset, this project provides the company with immediate cash flows while securing exclusive rights on the future project extension. It further boosts the returns we can offer our investors while assisting us in our mission to help the region’s transition to cleaner energies.”
Garcia
30.11.2021 kl 10:20 4021

Hva sier dere ?
Amsterdam/Oslo - 30 November 2021 - MPC Energy Solutions N.V. ("MPCES" or "Company"), Amsterdam, published its Q3 2021 report this morning. As a key message, the Company confirmed its outlook for the coming years, targeting an installed capacity of at least 177 MW and USD 40 million annual asset-level revenue by 2023.
"The market trends affecting our industry have become stronger than ever over the past few months", said Martin Vogt, CEO of MPC Energy Solutions. "The commitments made during COP26 emphasize the need for an ambitious pathway to net zero emission. Our core markets in Latin America and the Caribbean are among the most affected by climate change and thus also among the most ambitious when it comes to energy transition. We have, with our strong portfolio and deep backlog, a tremendous position to support the transition, and we have recently confirmed several new projects in the region. Over time we have both the capabilities and ambitions to expand to additional territories."

Among the key milestones during the third quarter ending 30 September 2021 and the months thereafter were the capital deployment and construction start for 26.6 MW Colombian solar PV plant Planeta Rica, the signing for a 15.8 MW operational solar PV plant in Mexico, and the agreed partnership to co-develop 50 to 100 MW with Soventix Caribbean in the Dominican Republic.

"The acquisition of the power plant in Mexico will be closed during the first quarter of 2022. And the project with Soventix should be able to commence commercial operation as early as 2023", states Vogt. "At the same time, delays in equipment deliveries following globally disrupted supply chains will cause delays in our construction projects of up to six months."

MPCES also provided details on its proprietary development projects, which include 352 MW of projects under ownership and 221 MW of projects with exclusive access or rights of first refusal. An amount of up to USD 6 million has been set aside to advance these projects to ready-to-build status over the next 18 to 24 months.

At the end of the third quarter 2021, MPCES reports total assets of USD 84.1 million, which mostly consisted of non-current assets of USD 11.6 million - mainly project and strategic investments - and USD 72.1 million of cash. The Company's EBITDA was still negative at USD 2.4 million year-to-date (thereof USD 0.7 million for the third quarter), following the ramp-up of the organization, expenses for transaction-related services, and project development efforts. MPCES has no long-term debt.

CFO Stefan H.A. Meichsner adds: "It is our objective to fully commit the capital raised during the IPO by the end of this year. We are on track."

The Q3 report is attached hereto and has also been published on the Company's website at https://www.mpc-energysolutions.com/investor-relations/news-publications (http://www.mpc-energysolutions.com/investor-relations/news-publications.). (http://www.mpc-energysolutions.com/investor-relations/news-publications.)

The financial results as well as an update on the Company's projects will be given during a conference call and simultaneous webcast for the investment community today at 8:00 am CEST (see details below).

Q3 webcast:
ICUU812
12.10.2022 kl 20:14 3300

Fra FA idag: Spår dobling i smadret fornybaraksje
Fearnley-analytiker Magnus Solheim har sett fornybaraksjen falle og falle og falle. Etter snart to års aksjekrakk, sier Solheim «strong buy» og forventer dobling av kursen.
Publisert 12. okt. 2022 kl. 10.19
Frodon
09.11.2022 kl 06:48 3141

Sparebank 1 Markets har idag satt kursmålet på kr 17, ned fra kr 30.

Her er et lite utdrag fra analysen

«We downgrade MPCES to neutral and lower our target price to NOK17 per share (from NOK30/share). The issue for MPCES is that the current share price (P/B of ~0.5x) does not allow the company to raise additional equity to seek new investment opportunities. Given that the current portfolio is too small to carry overhead costs, we fear that the company will continue to dilute shareholder returns»
Redigert 09.11.2022 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
Wian
12.12.2022 kl 23:11 2941

2 innsidekjøp de siste dagene av CFO og CEO:
01.12.22
Stefan Meichsner, Chief Financial Officer of the Company, has purchased 3,200 shares on Euronext Growth Oslo for EUR 1.38 per share. Following the purchase, Mr. Meichsner owns 18,200 shares in the Company.
12.12.22
Martin Vogt, Chief Executive Officer of the Company, has purchased 9,000 shares on Euronext Growth Oslo for EUR 1.226 per share. Following the purchase, Mr. Vogt owns 17,500 shares in the Company.
Mor84
06.02.2023 kl 08:34 2555

Det begynner å skje ting i MPCES

MPC Energy Solutions announces the start of operations for its solar plants in El Salvador

https://newsweb.oslobors.no/message/581404



Mor84
06.02.2023 kl 11:57 2465

Ettersom at ting begynner å materialisere seg, anlegg kommer kommer i drift og pengene kommer på konto, vil resultatene forbedre seg godt fremover.
Jeg med mine øyne ser en stor oppside i aksjen. Er også en kandidat for oppkjøp mener mener jeg.
HagnInvest
06.02.2023 kl 12:10 2451

Er forsåvidt enig i at de er en kandidat for oppkjøp, men rundt dagens nivåer vil de aldri godta et bud. De har $18mill i free cash, prosjekter som materialiserer seg og som ila året vil dekke 100% overheadkostnader. I tillegg økte MPC Capital (storeier) sin posisjon i nov/des, så her er det ikke mangel på intern tillit. Det at denne aksjer er på ish 15kr (mcap $37mill) er utenfor min forståelse. Det vil skje så mye i Q1 her at 20kr bør være innen kort rekkevidde. Med prosjektene som er lansert så langt i år + de resterende som kommer ila Q1 (eksempelvis “Los Girasoles” som bør komme denne uken, ref deres linkedin side er den ferdigbygget, mangler bare koble den på strømnettverket som de sier i en epost) tipper jeg at årets guiding for 2023 vil være $10mill++, som er kraftig opp fra $3.35mill i 2022. Av alle de grønne aksjene notert så er jeg veldig rolig og komfortabel i denne på disse nivåene. Det er bare snakk om kort tid før den passerer 18 og 20kr tror jeg personlig. Med andre ord ser jeg oså en veldig stor oppside i denne aksjen.
Mor84
06.02.2023 kl 12:18 2435

Fint oppsummert 👏🏼
ICUU812
06.02.2023 kl 17:24 2338

Må si meg 110% enig med ditt innlegg. De 10 ekstra prosentene er fordi jeg er 10% mer positiv enn deg... 😉
Mor84
20.02.2023 kl 08:43 2044

Ny avtale på plass 👏🏼😃

MPC Energy Solutions signs long-term agreement with IMSA Group, enters Guatemalan energy market

Power Purchase Agreement agreed with private off-taker to provide 135 GWh
annually

Amsterdam/Oslo - 20 February 2023 - MPC Energy Solutions (MPCES) has announced
its entry into Guatemala after signing a long-term power purchase agreement
(PPA) with Comercializadora de Energía Para el Desarrollo S.A., a subsidiary of
Ingenio Magdalena S.A. (IMSA Group), the country's leading producer and exporter
of refined sugar, alcohol, and energy. The planned solar photovoltaic (PV)
project will have an installed capacity of 65 MWp. Development of the project
will begin immediately. MPCES targets to start construction in twelve months.

The off-taker is a subsidiary of IMSA Group. The group which processes 6.5
million tons of sugarcane per year, is also the largest private energy producer
in Guatemala. IMSA Group also supplies 8% of Guatemala's total energy
consumption. The group has a total annual turnover of around USD 500 million.

Today's announcement comes as MPC Energy Solutions continues to expand its
operations across Latin America and the Caribbean, with projects now under
development, construction or operation in eight countries across the region.
This new project shows the growing private corporate PPA demand in Central
America and is the largest secured PPA of MPCES to date.

Fernando Zuniga, Managing Director for Latin America and the Caribbean at MPC
Energy Solutions, said: "Establishing development activities in Guatemala
demonstrates how MPC Energy Solutions is spearheading the drive to meet high
demand for renewable energy in Central America, as countries across the region
seek to decarbonize energy production. Signing the PPA is a testament to our
capability of originating new projects and providing tailored solutions to
leading private off-takers."

Jorge Leal, CEO of Ingenio Magdalena S.A., said: "We are excited to partner with
MPC Energy Solutions for this important and innovative project. This PPA is a
milestone for IMSA Group as it confirms our commitment to help accelerate the
energy transition in Guatemala. We believe that this can be the starting point
of a very important cooperation between our two companies."

With the announcement of this new project, MPCES strengthens its presence in the
region and underlines its ability to develop, finance, build, and operate assets
as a full-cycle Independent Power Producer (IPP).
Mor84
20.03.2023 kl 15:46 1715

Ulf Holländer, administrerende direktør i MPC Capital AG, største aksjonær i MPCES, samt styreleder i MPC Energy Solutions and i MPC Container Ships ASA, vil være gjestetaler på vår kapitalmarkedsdag i Oslo 29. mars. Finn ut på hvilken måte Oslo Børs er viktig for MPC Capital og hvordan MPC Capital støtter MPCES som langsiktig aksjonær.
 
For vår CMD vil vi også holde en webcast for de som ønsker å bli med virtuelt. Finn agendaen på vår hjemmeside 👇 og registrer deg nå! Vi gleder oss til å møte deg!

https://lnkd.in/ejwFh3nB



Mor84
27.03.2023 kl 08:20 1555

Nytt anlegg er koblet til nettet... og begynner å generer penger :)

Amsterdam/Oslo - 27. mars 2023 - MPC Energy Solutions (MPCES) har annonsert
ferdigstillelse av konstruksjon og nettforbindelse for sin Parque Solar Los
Girasoles, et solcelleanlegg (PV) i Colombia, med installert
kapasitet på 12,3 MW. Parque Solar Los Girasoles er det tredje prosjektet i
Selskapets portefølje starter i år, etter Santa Rosa &
Villa Sol i El Salvador, og Neol CHP i Puerto Rico, og den fjerde
operativt anlegg totalt sett.

MPC Energy Solutions selger den genererte kraften gjennom en langsiktig kraft
kjøpsavtale (PPA) med Spectrum, et ledende colombiansk energihandelsfirma
og strømleverandør. Parque Solar Los Girasoles er lokalisert i Colombia
region Norte de Santander og vil levere rundt 23 GWh solenergi pr
år, og bidrar til å unngå utslipp av nærmere 100 000 tonn CO2 gjennom hele den
livstid. Prosjektet forventes å generere en årlig omsetning på rundt USD
1,3 millioner under PPA-perioden.

"Parque Solar Los Girasoles er en betydelig milepæl for Colombias fornybare energi
energimål, og et bevis på vår forpliktelse til å bidra til å diversifisere
energimiks i landet og i Latin-Amerika», sa Juan Esteban
Hernández, leder for prosjektutvikling LATAM i MPC Energy Solutions. "Vi er
glade for å se vår portefølje av operasjonelle prosjekter vokse og bidra til
regionens energiresistens og neste generasjons infrastruktur."

"Vi er stolte av å samarbeide med en global leverandør av bærekraftig energi for å drive opp en
solcelleanlegg i Colombia. Prosjektet vil hjelpe landet å gjøre betydelig
skritt mot å nå målet om å bli karbonnøytral innen 2050", sa
André Fraga, administrerende direktør i Spectrum. "Parque Solar Los Girasoles spiller også en
betydelig rolle i å støtte Spectrum for å bli Colombias første 100%
leverandør av fornybar energi."

MPC Energy Solutions investerte USD 11 millioner egenkapital for å utvikle og bygge
prosjekt og har til hensikt å sikre gjeldsfinansiering etter igangsetting. colombiansk
selskapet Socolco S.A.S. fungerte som ingeniør og konstruksjon (E&C)
entreprenør, og nøkkelkomponenter, som solcellepaneler, ble levert av TRINA og
invertere av Huawei, ble anskaffet av MPCES direkte.
Mor84
28.03.2023 kl 08:49 1427

MPC Energy Solutions expands further into Puerto Rico as it invests in a new combined heat and power project

MPC Energy Solutions ekspanderer videre inn i Puerto Rico ettersom de investerer i et nytt kombinert varme- og kraftprosjekt
Amsterdam/Oslo - 28. mars 2023 - MPC Energy Solutions (MPCES) investerer i en 2.6
MW-nettbundet kombinert varme-og-kraftverk (CHP) utviklingsprosjekt i Puerto
Rico. Dette er det andre prosjektet i Puerto Rico for MPC Energy Solutions,
etter investeringen i Neol CHP-anlegget i fjor. Det nye anlegget vil
generere elektrisitet ved hjelp av flytende naturgass (LNG), og forbedre driften
effektivitet, og redusere både utslipp og kraftkostnader. Den private avtakeren
er AMO Manufacturing, et lokalt datterselskap og produksjonsanlegg av Johnson &
Johnson Visjon.

Under den langsiktige energiforsyningsavtalen skal prosjektet produsere kraft og
nedkjølt vann. De totale investeringskostnadene er ca. USD 6 millioner. MPCES
som er minoritetsaksjonær i Enernet Global, fikk en majoritetsposisjon i
dette utviklingsprosjektet. Motorer fra Siemens Energy vil hjelpe til med å drive kraftvarmeverket
anlegget, som forventes å starte i Q4 2023. Anlegget er under drift
bygget av totalentreprenør Teksol.

Kraftvarmeverket, som ligger i Añasco, vil levere en minimumseffekt på 13 GWh a
år og 2,6 m tonn kjølt vann. Prosjektet forventes å gi
effektivitetsgevinster ved å forbedre kvaliteten på energiforsyningen på stedet
og redusere driftsutgiftene.

Martin Vogt, administrerende direktør i MPC Energy Solutions, sa: "Det nye prosjektet er et annet
viktige skritt når det gjelder gjennomføring på vår prosjektpipeline og demonstrerer
MPC Energy Solutions fortsatte forpliktelse til Puerto Rico. Vi er opptatt av å vokse
vår portefølje videre for å oppnå kritisk størrelse og stordriftsfordeler i Puerto
Rico."

Dette nye prosjektet i MPCES' portefølje kommer ut av den strategiske ressursen
utviklingsavtale og strategisk partnerskap med Enernet Global, en
distribuert energitjenesteselskap som eier og driver hybridkraftsystemer
i Latin-Amerika, Afrika, Australia og Asia. Partnerskapet gir MPCES
med tilgang til den voksende mikronettsektoren i etablerte og nye markeder.

Paul Matthews, administrerende direktør i Enernet Global, sa: "Vi er glade for å samarbeide med MPC
Energiløsninger for dette andre kraftvarmeprosjektet i Puerto Rico. Sammen med MPCES
vi fortsetter å støtte Puerto Rico som streber etter å redusere sine karbonutslipp
og gjøre overgangen fra fossilt brensel til renere energi."