Skjebnetime for DOF, kanskje idag?

hifidude
DOF 30.04.2021 kl 11:15 16659

Siste dag for den avtalte standstill agreement de har med noen av kreditorene.
Det kriserammede rederiet kjemper med ryggen mot veggen, og aksjonærene risikerer å miste alt i en omfattende restrikturering.
Det kan være siste muligehet for å redde stumpene idag.

Alle foregående tilsvarende restruktureringer i bransjen har endt med katastrofe for eierne, neppe anderledes denne gangen.
De smarte selger, for eventuelt å gå inn når alle kortene er på bordet.
JanOrge
07.01.2022 kl 12:46 2213

Ja, dette blir veldig spennende. Management og kreditorer må uansett nå forholde seg til at en gruppe aksjonærer, som i sum er største aksjonær, tydelig har flagget at gjeldskonvertering eller større emisjoner er uaktuelt. Dette kan slå begge veier, tenker jeg. Himmel eller helvete. Altfor stor risiko for meg fortsatt, så jeg kjøper ikke ennå, men med tanke på hva som sies på den andre tråden så er hvertfall buen spent og fallhøyden etablert. Med tanke på at Møgster ikke kjøpte Mohn sine aksjer og på den måten kunne eid halvparten av selskapet, så vil jeg vel si det ikke ser spesielt lyst ut. Det er en klar indikasjon på hvor det går, tenker jeg.
hifidude
07.01.2022 kl 14:50 2126

Veldig enig med deg. Nå har jeg ikke sett på prisingen av obligasjonslånene, men er den fortsatt lav er det vel grunn til å forvente katastrofe.

I nordsjøen er det en god del prosjekter som skal igang i 22/23, men det har vel ikke så stor betydning for DOF.
Spotmarkedet ser dystert ut, og flere skip er nylig hentet ut av opplag, enkelte har ligget kalde i over 6 år faktisk, og var vel dødsdømt, noe som viser seg å ikke holde stikk.
Vil tro at tolmodigheten hos kreditor er tynnslitt nå, og de er neppe i humør til å sette seg ved bordet til en meget diffrensiert gruppe amatører.

Nei, dette går ikke bra for aksjonærene.

Det beste de kan håpe på er at DOF blir ett spekulasjonsmål, med kortsiktige oppsving, slik vi ser nå.
Det kan gi en utgangsmulighet.
Men det betyr jo nada for sluttresultatet.

God helg ;-)
JanOrge
12.01.2022 kl 10:54 1856

Er det noen kommunikasjon mellom minoritetsgruppa og styret? "Minoritetsgruppa" er største samlede eier, så jeg skulle tro man kan kreve informasjon i kraft av sameiets størrelse(?). Så det var en person som solgte i overkant av 1,7 mill aksjer her i en jafs for noen dager siden. Oppdaterer minoritetsgruppa dersom de faller under en tredjedel igjen?
Graastein
12.01.2022 kl 13:13 1771

Jeg vurderer det positivt at en gruppe har organisert seg for å gi kreditor noen tøffe runder. Tror ikke man skal undervurdere at kreditorene kanskje taper mange milliarder på en konkurs, mens aksjonærene taper ett par hundre millioner. Er det noen gode forhandle hos minoritetsgruppen, bør de kunne få til noe. Det er jo eksempler på at kreditor er har blitt tvunget til konvertering på en betydelig høre kurs enn markedskursen. Og skulle ratene snu oppover, og holde seg der over tid, så er det jo en uhyrelig giring i selskapet, jeg har tatt ett par lod for moroskyld.
JanOrge
12.01.2022 kl 13:20 1751

Ja, så lenge de ikke blokkerer evt. nødvendige konverteringer så er det positivt. En av initiativtakerne til gruppen, hstray, holdt som kjent på å kjøre Norwegian rett i grøfta ved å sette igang en folkeaksjon hvor man skulle stemme nei til restrukturering. Han ble oppringt av Bjørn Kjos selv og ble overtalt til å stemme for, selv om han forut for denne samtalen var bombesikker på at Norwegian ikke trengte frisk kapital....................... Man kan mene hva man vil, men selskapet betaler ikke renter og avdrag til mange av kreditorene. Jeg tror man ikke skal pushe kreditorene for langt i å sette seg på bakbeina her....
Graastein
12.01.2022 kl 13:59 1698

Jeg kjenner ikke folkene bak gruppen, men her er det snakk om så mange milliarder at kreditor har ikke råd til ikke å være 100 % rasjonell. Det var vel i rederiet Camillo Eitzen at kreditor måtte akseptere en konverteringskurs langt over den som ble omsatt. Også der var gjelden på milliarder, men selskapets børsverdi var småpenger. Husk ved en konkurs skal verdiene forvaltes av et advokatkontor, sannsynligvis med et ønske om å selge unna alt, så raskt, som mulig. Hvem i dag vil betale ok for DOFs flåte? Ganske sikkert ingen. Eksisterende kontrakter vil kunne komme i fare, og ingen nye kontrakter vil inngås. Kreditorene vil sitte igjen i underbuksne.
Redigert 12.01.2022 kl 14:00 Du må logge inn for å svare
Graastein
12.01.2022 kl 17:24 1544

JanOrge skrev Innlegget er slettet
Ved en konkurs skal bostyrer, som regel en advokat, realisere verdiene og avvikle virksomheten. Han styrer sammen med et kreditorutvalg. Kreditorene kan overta verdier, da må de kjøpe verdiene av boet. Hvis det bare er en kreditor eller kreditorer med like interesser kan det gå greit. Ofte har kreditorene forskjellige interesser, noen har sikker pant og vil bare ha pengene sine så raskt som mulig. Det er også en rekke andre forhold som gjør at store verdier, gjennomgående, går tapt ifb med en konkurs.
hifidude
14.01.2022 kl 06:17 1219

Vel, de vil i det minste ha underbukser, i motsettning til aksjonærene ;-)

Leser på menighetens lukkede tråd om ett fantastisk marked de ser fremover.
Mulig det blir en bedring i noen segmenter, men dette vil ta tid, noe DOF får mindre og mindre av, dag for dag.

Russisk roulette å kjøpe dette papiret nå, all grunn til å vente på en løsning, som etter alle solemerker vil utradere aksjonærene.
Talløse eksempler på dette i denne og andre bransjer.
Den nesegruse tilbedelsen på den låste gruppa er både skremmende og latterlig.
hifidude
21.02.2022 kl 10:22 832

Da skal luft selges dyrt igjen, i påvente av utvanning.
SDRL remake.