Krakk - Stockageddon 22.02.2022

Slettet bruker
KRAKK 02.05.2021 kl 15:07 255057

Varsellampene lyser rødt allerede, men grådighet og anabole steroider holder liv i dyret enn så lenge. Lave renter, støttekjøp, pengetrykking og låneopptak har ført til at det aller meste er skyhøyt prisa, fra aksjer og boliger til gull og kryptovaluta. Mange har sett denne filmen før, og den vil nok ikke ende godt. Det positive ganges opp, mens det negative dysses ned, og på sett og vis ser det ut til at koronaviruset allerede er glemt og gjemt fra enkelte hold. Det perfekte er prisa inn og vel så det, men når markedet gjerne priser inn det bildet det har av realitetene (eller grad av håp) noen måneder fram i tid, så kan dette fort gjelde for det negative også. Stemningen kan snu fort.


Ta noen knagger å skule mot:

The SKEW index
The Shiller PE ratio
The Buffett indicator
The price-to-book ratio
The VIX index
RSI-verdier
Amerikanske langrenter
Inflasjonstall
Gjeldsnivå
Signal fra sentralbankene

Mange har tungt belånte aksjer, egenkapitalbevis og fondsandeler kjøpt på allerede overprisede børser, og "alle" har verdipapirer. Pizzabudet og bloggbimboen på 20 har blitt aksjeksperter, og det er flust med nye noteringer av heller luftige visjoner. Dette hinter trolig om at endetida for denne syklusen kun er måneder unna. Det vil bli mer volatilt framover, tror jeg, og oppsidepotensialet herfra og ut året kan neppe være det helt store. Jeg tror at det begynner å bli nedadgående fra i høst en gang, med håp om returer opp igjen, men at tidevannet i markedene virkelig begynner å bikke den andre veien. Om jeg skal spå... Den store og bratte nedoverbakken, Stockageddon, starter 22.02.2022... Det vil bli gråt og tenners gnissel, og det griske mennesket går over glødende kull, glasskår og salt i anger og skam...

Ingen må be på sine knær for å få tilgang til denne tråden, selv ikke dere som tar så feil at dere er uenige med meg.
Redigert 03.05.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.11.2021 kl 18:42 8569

Da er det vel ikke lenge til det kommer inflasjonstall for november. Venter i spenning.
SAMISKBONDE
28.11.2021 kl 18:44 8585

Gleder meg
Slettet bruker
29.11.2021 kl 17:31 8200

Da var det en knallgrønn dag, og denne tråden er stille som graven. Stussligste tråden på formuet. 🤭
Er det en rød børsdag det regne russetreffet her inne med en haug av Nostradamuser. Ler meg ihjel. 🤣
Slettet bruker
29.11.2021 kl 19:29 8162

Stockageddon er 22.02.2022. Kan godt være grønt nå, men salgsknappen er like tilgjengelig som kjøpsknappen. En sånn høy prising på så mange underliggende svakheter er ikke bærekraftig over en viss periode, og det har det ikke vært tidligere heller. Jeg ser ikke den store oppgangen herfra før et sannsynlig kjempekrakk inntreffer. Jeg har flere indikatorer jeg følger. Sjekk f.eks. Shiller PE S&P 500. Min beste aksje heter cash, og den aksjen øker voldsomt i verdi når det store krakket kommer, og det gjør det.

Du kunne like gjerne le forrige fredag. Det var helt sikkert en hel gjeng som hadde sverga evig troskap til «fantastiske aksjer» som solgte i redsel og i bøtter og spann.

Etter hvert blir verktøyene dratt vekk fra bordet, og aksjer blir «kjedelige» og folk skal selge unna. Det kommer også flere alternativer til aksjer som atter blir mer attraktive enn på lenge. Det vil også skje.

Det blir mindre penger inn i børs. Kan sistemann inn på toppen vennligst smile idiotisk til kameraet..? Og du vet hvorfor det kalles en topp..? Det er en bakside også. Det må til for at det skal bli en topp.
Redigert 29.11.2021 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
nhydro
29.11.2021 kl 20:47 8117

Du får sitte og se på at cashen din blir mindre og mindre verdt mens inflasjonen øker og rentene ikke stiger.
Solide selskaper vil sette opp prisene med inflasjonen og dermed se sin aksjekurs øke.
Slettet bruker
30.11.2021 kl 10:11 7920

Jeg skal det. Takk for tipset.
Slettet bruker
02.12.2021 kl 09:46 7795

Mørke skyer over store høyder, røde flagg, uvisshet og svakheter, og grådigheten som forlenger ventetida på det riktig store krakket... Smerten vil bare bli større. Snart sitter "alle" i saksa, og det blir til og med tyst fra "buy on the dip"-koret. Over nyttår og videre blir folk mer opptatt av høye energipriser og økte renter, og hvem har vel bufferkonto når alt er plassert i verdipapirer..? Nei, heller lån av alle slag på alle kanter, fra en kreativt belånt hytte til bil nummer 3 og mye annet som skal til for den falske fasade. Men pass på, det kan fort gå fra fasade til fadese... Det har vært høy sigarføring, og taxisjåføren har selvfølgelig verdens beste aksjetips, men historien vil gjenta seg. Den gjør alltid det.

Starten på slutten er nok allerede i gang, og var det Black Friday 26. november 2021..? Passende navn på en slik start, passelig å lese om når leksikonet skal oppdateres etter hvert, ikke sant..? Det vil bli redsel, tårer og håpløshet.
Redigert 02.12.2021 kl 10:59 Du må logge inn for å svare
Redcloud
02.12.2021 kl 13:07 7728

BEAR OBX X10 NORDNET N3 = nu skal vi ned igjen og dett var dett lykke til
Framtia
02.12.2021 kl 14:21 7682

Oslo børs viser seg nok en gang fra en svært forutsigbar side...Kjøres ned i 'tilfelle "jobless claims" ikke innfrir... Er norske aksjonærer mer redde enn andre...🤔?Er vel bare å innse at folk som leker med penger, frykter mer enn gjennomsnittet...Ikke mye å ta med seg i krigen, mildt sagt...
omans
02.12.2021 kl 23:45 7581

Flott, da slipper menneskeheten en masekopp mindre fremover.
Redigert 02.12.2021 kl 23:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.12.2021 kl 16:08 7444

Holde eller selge før helga… Åh, godt å slappe av med cash på sidebenken ja, og heller bli innbytter når andre spillere blir slitne og må gå av banen. Snart skal FED ha et møte også, mens omikron skaper uvisshet. Ingen vet konsekvensene fullt ut.
Slettet bruker
03.12.2021 kl 18:12 7406

Wall Street surner, og store innsidere jobber med å lempe ut aksjer, nok et farlig tegn:

https://finansavisen.no/nyheter/borsoppdatering/2021/12/03/7784422/innsiderne-dumper-microsoft-tesla-og-amazon
Investman
03.12.2021 kl 18:34 7366

Virker som det forventes fall mot slutten i dag. Er nok greit å sitte utenfor ;)
Vampyren
03.12.2021 kl 18:48 7369

Den første foreløpige vitenskapelige studien av utbruddet i Sør-Afrika er klar;

Ekspertene frykter at Omicron gir mer alvorlig sykdom. De støtter seg i studien og smittetallene som kommer fra Sør-Afrika. Smitten øker så hurtig, at viruset må ha visse egenskaper.

– Beregningene er høyst usikre, men omikron kan være 50-60 prosent mer smittsom og samtidig være 350 prosent bedre til å unngå immunitet, skriver biologen Francois Balloux på Twitter.

En slik virusvariant vil mest sannsynlig føre til mer alvorlig sykdom, mener Balloux. Det er fordi viruset ødelegger flere celler

https://www.nrk.no/urix/forste-studie_-tidligere-smitte-gir-nesten-ingen-beskyttelse-mot-omikron-1.15756077


Redigert 03.12.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Investman
03.12.2021 kl 19:07 7342

Vix`en stiger sakte men sikkert opp ;)
Slettet bruker
04.12.2021 kl 01:48 7183

Når det gjelder S&P 500-indeksen, så virker det som at den nådde et hardt motstandsnivå på rundt 4.702,00-7.704,50, med hele fire topper i dette sjiktet i perioden 8.-24. november. I denne perioden var bunnpunktet på 4.646,71 den 10. november, etter den første toppen den 8. november. Etter 10. november gjorde den "tre forsøk" på å presse seg over det som altså ser ut som et hardt motstandsnivå. Når det er truffet fire ganger på såpass kort tid og det ikke kunne brytes, så ga det på sitt vis et signal om at noe kunne være i ferd med å snu ned mer markant. Ser man grafen i et 5-årsperspektiv, så ser det nevnte motstandsnivået nærmest ut som en dobbelttopp. Det kan gå mer ned der til uka. Og var ikke vår egen godeste OSEBX-graf på en dobbelttopp om vi ser på 8. november og 16. november..? Tja, kun 0,39 poeng skiller disse to toppene.

Når det har vært flere dager som har gått i rødt og/eller starta i grønt og endt i rødt på så kort tid som vi har sett i det siste, så sier det noe om nervøsiteten, uvissheten og ustabiliteten som rår i markedet. Det sier kanskje også at pipa har fått en annen låt hos "buy om the dip"-koret. Flere som har gifta seg til evig tid med yndlingsaksjen sin også, for å ta dem, har vel begynt å se etter skilsmissepapirene. Jo, da... Alltids rørende med denne standhaftige troskapen, særlig når den rakner fullstendig.
Redigert 04.12.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Vampyren
04.12.2021 kl 07:38 7100

Omikron-viruset er oppdaget i seks nye delstater i USA, melder Reuters.

New Jersey, Maryland, Missouri, Nebraska, Pennsylvania og Utah rapporterte fredag om funn. Flere andre delstater analyserer prøver.
Slettet bruker
05.12.2021 kl 11:39 6810

Kommer til å slå knockout på helsevesenet i flere land, og det i løpet av ganske så kort tid. Dette dreier seg ikke om at vi aldri får kontroll over situasjonen, eller nye vaksiner igjen, men om hvor effektivt denne varianten smitter. Da skal det ikke så mye til før kapasiteten sprenges, og dette vet alle, og da igjen er veien til nye nedstengninger kort i flere regioner og land... Og nå kan ikke sentralbankene bare fortsette med de snille verktøyene ut og bort. De har mye mindre krutt igjen, og hvor blir det av den store framtida som de skyhøye multiplene skulle forsvare, hva..?

https://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/ekspert-alle-kommer-til-a-bli-omikronsmittet-for-vaksiner-kommer/s/12-95-3424215186

Dette kommer på toppen av alt det andre tvilsomme og spekulative, og alle svakheter i korthuset. Hvor lenge kan det egentlig stå før en flau bris river det ned..?
Redigert 05.12.2021 kl 11:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.12.2021 kl 20:10 6541

Omikron blir nå misbrukt til å stramme til tøylene overfor folk flest, samt forlenge overføringer til de rikeste, som aldri før har blitt så mye rikere på så kort tid enn nå under COVID. Det går nå så hett for seg at sentralbankenes kraner ikke lengre er i turbomodus; De har fortsatt bra trykk.
Det er kun det økonomiske presset på folk flest som politikere øker til 100%. Et paradeeksempel i Norge er at Staten tjener seg søkkrik på høye strømpriser, mens vanlige folk skal skvises enda hardere. Også svenskehandelen ødelegger de nå med vond vilje, så de som må spare gjennom å handle der skal også tas. Fascismen er nå nesten en permanent politikk i Norge...
All fokus er dessuten nå på feil sted ( kun omikron og energipriser som er det siste trekket for å loppe enda flere for store beløp.). Nå kan politikere bare glemme alle løfter om grønn omstilling osv.
https://finansavisen.no/leder/2021/12/01/7782821/gahr-store-for-slapp
Her lyver han igjen direkte, og jeg lurer på om han snart må utestenges for skriverier. Omikron ser ut til å smitte lettere, men de helsemessige konsekvenser av denne varianten er mye lavere enn alle tidligere varianter. Å mene at vaksinering nå må bli obligatorisk, gjennom lov er ren fascisme. Det finnes nok av virkemidler til å tvinge især østeuropeere, og de som pga. overbevisning ikke vil ha. Permisjon uten lønn er en av de.

Så om det store krakket: de siste 10 årene har det vært diverse slike tråder, og imens har børser tredoblet seg..... Kanskje på tide å ta noen gevinster. Vi er nå i korreksjonsområdet på Nasdaq, og Bitcoin har stupt. Absolut fare for en noe mer generell korreksjon, men litt for tidlig for at noen drar ut hele proppen?
Redigert 05.12.2021 kl 20:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.12.2021 kl 00:12 6314

En korreksjon i vente i alle fall, det tror jeg, med mange viktige uvissheter i lufta akkurat nå, men bak horisonten lurer det nok et større krakk. Her har vi forresten en som viser en "skjult MACD-indikator" (litt nerdete, men likevel...):

https://www.tradingview.com/chart/SPX/YfArc4iU-SPX-Black-Swan-Event-2022-Hidden-MACD-Indicator/

Et "major crash" i 2022..? Ja, det kan man ikke se bort ifra. Nå er det virkelig spesielle tider. Blir det ikke et stort børskrakk i 2022, så skal jeg ikke lage flere krakknissetråder, men jeg har stor tro på at det smeller hardt.
Redigert 06.12.2021 kl 00:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.12.2021 kl 02:23 6265

Ja den kilen der hadde ikke jeg klart å finne.Jeg leser på IEX at vi denne gangen ikke er i en " buy the dip" situasjon mht. Nasdaq. De har problemer med å finne en enkeltfaktor, men mener at James Bullard sine planer om en raskere stopp i oppkjøpsprogrammer i USA er nok noe man misliker, samt Didi, som etter press fra kinesiske myndigheter dropper børsnotering i USA ( en enda hardere tone derfra). Muligens blir det samme skjebne for Allibaba, Baidu og Nio. Payrollrapporyen tynger nok mye også. IMF og andre sine uttalelser om lengre varigheten på inflasjonen i kjølevannet av COVID ikke ser ut til å slippe taket hjelper heller ikke.
Den nyheten som minst omtales, men som betyr milliarder av dollar i tapt handel, er de angivelige pågående forberedelser til russisk invasjon i Ukraina, en gang i løpet av januar, og dermed varslete økonomiske sanksjoner, fra Biden, hvor også EU har noen kort på handen.

Imens er futures for USA noe i pluss ( veldig tidlig da). Fallet i bitcoin var voldsomt, og muligens en påminnelse om at verdier, nærmest uansett hva det er man investerer i svinger voldsomt. Volatilt blir det nok en stund til fremover.
Jensenpirken
07.12.2021 kl 08:34 5914

USA børsene er ikke så langt fra ATH. Dere må ikke være så negative gutter. Smil til verden.😘
Dølle
07.12.2021 kl 08:45 5896

Du kødder. Ingen flere Krakk duste tråder hvor du vasser i alle verdens negative varianter som kan , skal , kunne, burde blablabla skje. Får bare håpe 2022 blir dørgende kjedelig, ja...hva som helst for å slippe disse hysterisk håpløse trådene.
trani
07.12.2021 kl 13:31 5840

Om ikke krakk, så forventes det en kraftig korreksjon på 20-30% i 2022.
Krakk, da snakker vi om 60-80%

HS formasjon i charteret..
Redigert 07.12.2021 kl 16:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.12.2021 kl 18:57 5773

Aksjemarkedet generelt sett er ødelagt av den høye prisingen, som ikke kan forsvares over særlig lang tid. Dette er ikke bærekraftig. Flere trusler og svakheter bygger seg opp, og det som ga turbo blir mer og mer tatt bort fra bordet. Og… Reaksjonen i markedet kan bli hard lenge før flere ser for seg nedtur, for mange investorer er i bunn og grunn veldig sikta inn på hvordan markedet ser ut om et halvt år til ett år, og hva det kan gi i retur på en slik tidshorisont. Dette gjelder også om de ser fare på ferde. Når da multiplene har løpt fra all fornuft, så er nok pekefingeren i beredskap for å trykke på «selg». Shortposisjoner kan også øke på. Kan bli heftig særlig for de med belånte verdipapirer, som har glemt ordet «bufferkonto» og det faktum at flere utgifter vokser… for raskt…

En grønn dag kan være huldra som står ute på hengemyra og lokker. Vi tror filmen snart er slutt, og at den ikke vil ende godt, men deretter… Det kan bli en helt annen historie.

Det er opp til hver enkelt alt det der, heldigvis, men jeg ser ikke et særlig stort potensial på oppsiden herfra. Nedover er det derimot muligheter, syns jeg.

Se hva store innsidere i USA har gjort med aksjene sine i det siste, og hva som kommer fra eksperthold, ikke minst fra tunge veteraner. Er de også krakknisser..? Jeg ser for meg at de største nissene av alle, det er de som sitter med skjegget sitt i postkassen når det er for seint. Vel bekomme…
Redigert 07.12.2021 kl 19:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.12.2021 kl 22:59 5631

Noe til både etter- og framtanke her:

https://www.youtube.com/watch?v=c0UZqU92Hi8
Akutt Bistand
08.12.2021 kl 10:01 5482

Rockall; Det finnes alltid aksjer/selskaper som vil gå godt i et Bear-marked med korreksjon/krakk. Det gjelder å finne de riktige aksjene/selskapene å investere i, ikke sitte på sidelinja.
Jeg kan derimot være enig med deg at det er risikosport å sitte i tunge indeksfond nå.
Slettet bruker
08.12.2021 kl 11:18 5464

"Gå godt" kan være å ta hardt i, Akutt Bistand, om man ikke har funnet helt sjeldne unntak fra regelen, kanskje et gullgruveselskap..?

:)-

Nå er også tunge, trauste, solide utbytteselskaper høyt prisa, og selv om de fleste av disse mest sannsynlig vil falle mye mindre enn mer spekulative luftslott og "kanskje suksess om fem år", så må de være de beste å sitte på i en storm, eller orkan... Det er stor forskjell på fallhøyden. Det har vi sett før.

Om jeg måtte ha bygd portefølje med aksjer nå, så ville jeg vært meget selektiv og helst ha vært heldig med midlertidig lave kursnivå (av en eller annen grunn) i solide aksjer med lengre historikk, med god likviditet og med tillatt høy belåningsgrad (uten å låne, men at belåningsgrad sier noe om risikoen). Altså, helst ha vært heldig med inngang i slike typer aksjer, eventuelt med en ventestrategi. Innimellom så havner slike aksjer langt ned i kurs også, selv uten at det er bearmarket/krakk, og da kan man vurdere... Lavere inngang kan fort bety både større gevinst og større utbyttegrad med noe tid til hjelp. Flere av de større selskapene har på sett og vis noen (gjentar noen) egenskaper som fond, med flere ulike satsningsområder og virksomheter i paraplyen sin, men man slipper altså å betale forvaltningshonorar... for ikke å nevne... fy-fy... prestasjonshonorar... Vil man absolutt inn på noe mer "spennende", mer fokusert på det grønne skiftet, så er det jo portefølje-/investeringsselskaper som Aker Horizon og Saga Pure der. Selv om de trolig ikke har/får så mange bein å stå på som et fond, så har de likevel flere bein...

Ai ai... Ha en fin dag videre!
Redigert 08.12.2021 kl 11:24 Du må logge inn for å svare
Jensenpirken
08.12.2021 kl 13:03 5381

« risikosport å sitte i tunge indeksfond nå.»disse tikker sakte men sikkert oppover. Tror du misforstår litt. Ta tiden til hjelp du.

Du kan jo se på DNB Global indeks. Sjekk chartet.
Slettet bruker
09.12.2021 kl 10:17 5216

Ja, forresten... Jeg kan ikke se at jeg nevnte "tunge indeksfond" her, men det var nå det da. Fall i disse kan nok variere en hel del også om skumle ting skjer, men dersom de skal gå helt i null, så er det kanskje ved utslettelse av hele menneskeheten..? Over bra lang tid vil det nok disse gå i pluss nærmest uansett hva som skjer nå, men i mellomtida, for ikke å nevne i nær framtid, så kan det bli dramatiske scener på verdens finansmarkeder.

"Man skal ikke forsøke å time markedet", sier noen, mens andre har skrevet bøker som "Slik timer du markedet", der det er redegjort grundig for hvorfor timing er alt.
Slettet bruker
09.12.2021 kl 10:19 5272

Se nå, se dette råtne korthuset bygge seg opp:

https://www.multpl.com/shiller-pe

Jeg skal feire med kake når 40 er passert.

Det er ikke til å tro. Børsene vil vokse over himmelen...

https://www.youtube.com/watch?v=qw-yn2RLcu0
Slettet bruker
09.12.2021 kl 21:21 5138

I går prøvde S&P 500 å bryte 4.700 «for godt» igjen, på femte forsøket her i H2/2021, men nei… På/ved dette nivået ser det ut til å være hard motstand. Kan toppen være passert før en mer utrivelig periode setter inn støtet etter hvert..? Det finner vi nok ut av.
Redigert 09.12.2021 kl 21:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.12.2021 kl 00:16 4886

Der var S&P 500 et par knepp høyere. På Shiller PE er den nå nærmere toppen av dot com-bobla enn pre 1929-krakket, og dot com-bobla nådde den høyeste toppen:

https://www.multpl.com/shiller-pe

Earnings kan selvfølgelig vise seg å trave raskere opp enn price en periode, og earnings kan henge etter grunnet dette med rapportering, men nivået er altså skyhøyt uansett.

Nå skal altså godsakene som har ført til dette bli tatt mer og mer vekk fra bordet, i tillegg til andre røde flagg som er der. Det er noe, noe… Noe som ikke stemmer helt…
Slettet bruker
11.12.2021 kl 00:17 4883

Til uka er det møte i FED. Hauk eller due..?
all4one
11.12.2021 kl 10:44 4761

Husk at mye pensjon er på verdens børser. Enorme fall er ikke populært for finanstopper eller politikere. Gå innom rikinglisten til Hegnar. Ender pengene hos main eller Wall street?
Det er grunn til å tro man vil se lignende fenomen i hele vesten.

Penger er også gratis, eller har vært tilnærmet det siste to årene. Børsen er opp over 25% på et år.
Det går så godt at inflasjonen har tatt seg kraftig opp, hvor ventet inflasjon tikket inn på 6,5 i statene og 5,1 i Norge. Her hjemme mye grunnet økning i energiprisene. Mat og drikke hadde vist falt. Kpi er uansett høyere enn årets lønnsvekst.

Det er noe som ikke rimer når ser covid.
Jeg bryr meg ikke primært om kpi, børsen eller hvor mye rikingene har, men slik det ser ut nå sliter vanlige folk mens rikingene får 10-20% økning i formue. Du må huske 45% lavere formue på aksjer kontra 35% i fjor. Stordalen betaler nesten ikke skatt, men hvor mye får selskapene hans gjennom tiltakspakken?

Velferden skyves fra Main til Wall street.
Det skal vist være sånn.

Slettet bruker
11.12.2021 kl 11:57 4705

Ja, det er mange interessenter inne i børsbildet altså, og mye ser utmerket ut for mange helt til det plutselig...

Det er forskjell på menigmann og konge, slik det alltid har vært.
ShoeShineBoy
11.12.2021 kl 15:18 4637

Med inflasjonstallene fra igår så må Fed ta enda noen knepp til i retning hauk. Er helt spinnvilt med nullrenter når inflasjonen er på sitt høyeste nivå på 40 år. Vi kan fort få en kraftig reaksjon ned når møtereferatet kommer. Egentlig pussig at ikke markedene reagerte ned igår. Inntil videre er tydeligvis grådigheten større enn frykten.
Redigert 11.12.2021 kl 15:19 Du må logge inn for å svare