Krakk - Stockageddon 22.02.2022

Slettet bruker
KRAKK 02.05.2021 kl 15:07 255109

Varsellampene lyser rÞdt allerede, men grÄdighet og anabole steroider holder liv i dyret enn sÄ lenge. Lave renter, stÞttekjÞp, pengetrykking og lÄneopptak har fÞrt til at det aller meste er skyhÞyt prisa, fra aksjer og boliger til gull og kryptovaluta. Mange har sett denne filmen fÞr, og den vil nok ikke ende godt. Det positive ganges opp, mens det negative dysses ned, og pÄ sett og vis ser det ut til at koronaviruset allerede er glemt og gjemt fra enkelte hold. Det perfekte er prisa inn og vel sÄ det, men nÄr markedet gjerne priser inn det bildet det har av realitetene (eller grad av hÄp) noen mÄneder fram i tid, sÄ kan dette fort gjelde for det negative ogsÄ. Stemningen kan snu fort.


Ta noen knagger Ă„ skule mot:

The SKEW index
The Shiller PE ratio
The Buffett indicator
The price-to-book ratio
The VIX index
RSI-verdier
Amerikanske langrenter
Inflasjonstall
GjeldsnivÄ
Signal fra sentralbankene

Mange har tungt belÄnte aksjer, egenkapitalbevis og fondsandeler kjÞpt pÄ allerede overprisede bÞrser, og "alle" har verdipapirer. Pizzabudet og bloggbimboen pÄ 20 har blitt aksjeksperter, og det er flust med nye noteringer av heller luftige visjoner. Dette hinter trolig om at endetida for denne syklusen kun er mÄneder unna. Det vil bli mer volatilt framover, tror jeg, og oppsidepotensialet herfra og ut Äret kan neppe vÊre det helt store. Jeg tror at det begynner Ä bli nedadgÄende fra i hÞst en gang, med hÄp om returer opp igjen, men at tidevannet i markedene virkelig begynner Ä bikke den andre veien. Om jeg skal spÄ... Den store og bratte nedoverbakken, Stockageddon, starter 22.02.2022... Det vil bli grÄt og tenners gnissel, og det griske mennesket gÄr over glÞdende kull, glasskÄr og salt i anger og skam...

Ingen mÄ be pÄ sine knÊr for Ä fÄ tilgang til denne trÄden, selv ikke dere som tar sÄ feil at dere er uenige med meg.
Redigert 03.05.2021 kl 08:51 Du mÄ logge inn for Ä svare
Stokk Dum
14.06.2022 kl 11:51 4124

Hvis eneste alternativet til resesjon er ikke resesjon trenger en ikke engasjere mange hjernecellene for Ă„ komme til at det er 50% sjanse for resesjon.

mvh
Slettet bruker
14.06.2022 kl 12:41 4065

"Det hele begynner Ä ligne pÄ en systemkrise." Ja, og faren for at det slÄr inn en systemkrise mÄ vel ikke komme overraskende pÄ noen nÄ..?

https://www.dn.no/bors/dn-aksjer/fantasyfond/fed/sjefokonom-om-borsuroen-det-hele-begynner-a-ligne-pa-en-systemkrise/2-1-1237170

Alle har hatt uventa god tid pÄ Ä komme seg helt ut eller lette eksponeringen sin pÄ enda hÞyere bÞrser enn de vi ser per i dag. Ser for meg at det blir dÄrlig stemning bÄde senere i sommer og i hÞst, men at vi kanskje fÄr bunnkjenning ila. hÞsten.
fattigstakkar
14.06.2022 kl 13:04 4017

At det finnes to mulige utfall, betyr ikke at det er 50% sannsynlighet for hver :)
Stokk Dum
14.06.2022 kl 13:14 4032

I min analyse er det det.
Jepp, jeg er ogsÄ en ekspert, hvis det skulle vÊre noe som helst tvil om det.

mvh
Whatnow
14.06.2022 kl 13:22 4028

Tror vi kan unngÄ stort aksjeras om de holder renta lav og fÄr igang pengeprinterne sine igjen over dammen. Kommer vertfall til Ä gjÞre noe om vi fÄr et fall pÄ rundt 40 %, de risikerer nok ikke at hele systemet gÄr i frys.
fattigstakkar
14.06.2022 kl 13:29 4016

Da burde du satse noen tusenlapper pÄ at Wales vinner fotball-VM. Det er 50% sjanse for at det skjer.
rischioso
14.06.2022 kl 14:13 3962

Det kommer helt an pÄ hvilke variabler du legger til grunn - om du kun tar utgangspunkt i at det er 2 fotball lag og at alt ellers er likt mellom disse 2 sÄ blir det rett, men alt ellers er jo aldri likt mellom 2 forskjellige fotball lag og sÄledes vil det heller aldri vÊre en ren 50/50 sjanse for hvem som vinner - dette reality innspillet mÄ ikke forveksles med kverulering, men det det faktisk er - pure facts - verken mer eller mindre. Trodde nÄ du med matematikk pÄ universitets nivÄ tok i bruk sannsynlighetsberegning og ikke brukte den enkle mann i gata varianten ... ;)
Redigert 14.06.2022 kl 14:20 Du mÄ logge inn for Ä svare
fattigstakkar
14.06.2022 kl 14:16 3961

:) Det er to utfall. Wales blir verdensmester eller Wales blir ikke verdensmester. Akkurat som at det enten blir resesjon eller ikke resesjon.
rischioso
14.06.2022 kl 14:25 3943

Ja, MEN som du svarte Stokk Dum over:

"At det finnes to mulige utfall, betyr ikke at det er 50% sannsynlighet for hver"

Gjelder jo ogsÄ dette - ergo sÄ er det ikke en reell ren 50/50 sjanse for hvem som blir verdensmester i fotball, ei heller om det blir resesjon ... ;)
Redigert 14.06.2022 kl 14:26 Du mÄ logge inn for Ä svare
Stokk Dum
14.06.2022 kl 14:39 3901

Det var sannsynlighetsberegning som lÄ til grunn for min analyse.

mvh
Stokk Dum - som ogsÄ tilfeldigvis er en enkel mann i gata
Winter is Here
14.06.2022 kl 15:43 3882

Vi fÄr litt fart i sakene :)

"Markedet venter trippel renteheving etter «lekkasje»
Forventningene har Ăžkt i markedet og blant Ăžkonomer til at den amerikanske sentralbanken vil Ăžke renten med 0,75 prosentpoeng onsdag."

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/ALKXmq/markedet-venter-trippel-renteheving-etter-lekkasje


Dr_Eval
14.06.2022 kl 17:39 3823

Danske bank sier i et intervju med Tv2 at resesjonen i USA starter (om det blir resesjon) tidligst i q2 2023 (april-juni). Aksjemarkedet har ved tidligere resesjoner reagert et Är senere (q2 2024) med en nedgang pÄ 40-65% i lÞpet av det pÄfÞlgende Äret (til q2 2025). Det utelukker ikke at bÞrsene kan ha gode tider helt til april-juni 2024 fÞr krakket kommer. Lite hensiktsmessig er det ihvertfall Ä selge nÄ med en plan om Ä komme inn igjen i 2025, for det er mange aksjer som kommer til Ä vÊre dyrere om 3 Är uansett hvordan man snur og vender pÄ det.
Winter is Here
14.06.2022 kl 17:52 3799

Det blir imponerende om bÞrsene finner indre mot til Ä ha gode tider til 2023/2024 med tanke pÄ det som skjer i verden.
Dr_Eval
14.06.2022 kl 18:05 3767

Jeg tror det vil pÄvirke bÞrsene forskjellig og at f.eks verdi-/rÄvaretunge Oslo BÞrs vil korrelere mindre og mindre med Nasdaq i USA fremover. Nedgangen pÄ Nasdaq kan gjerne for min del fortsette noen kvartaler til fÞr det snur, med luftige selskaper som prises 100-1000x pe, men jeg ser mindre og mindre grunn til at solide selskaper her i Norge skal bli mye billigere av den grunn. Hvis matematikken fÄr bestemme vil selskaper som tjener pÄ inflasjonen fortsette Ä stige i verdi.
rischioso
15.06.2022 kl 00:21 3629

Resesjon er her allerede - det fÄr vi bekreftet i morgen kl 20:00. NÄr det kommer til mild vs sterk sÄ heller nok denne mot den sterke varianten noe vi vil se av den massive trippel hevingen pÄ 75 basispunkter fremover (noe som ikke er gjort siden 1994) hvor realrente lÞftestimatet er hevet fra 1-1,5% til 2-2,5% for innevÊrende Är - det utgjÞr en betydelig forskjell og beskriver godt hvilken type resesjon man tror vi har med Ä gjÞre ....
fattigstakkar
15.06.2022 kl 00:25 3648

Hvordan kan du vite at resesjonen er her allerede? Det vet vi ikke fÞr om mange mÄneder. RentemÞtet i morgen vil ikke kunne si noe om dette. Selv de som er ganske sikre pÄ at det blir en resesjon heller til at det ikke kommer i 2022, men i 2023.
https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2022/06/13/flere-okonomer-tror-pa-resesjon-i-usa/
Redigert 15.06.2022 kl 00:27 Du mÄ logge inn for Ä svare
rischioso
15.06.2022 kl 00:32 3642

La oss snu dett pÄ hodet - hvordan kan du vite at den ikke er her? Om den ikke var her sÄ behÞvde man jo ikke sette i gang sÄ massive tiltak for om det var noe som kanskje kom senere sÄ ville man hatt en viss kontroll noe de ikke har i dag legger vi tiltaka til grunn - sÄ ja, om den ikke har slÄtt til riktig ennÄ med full kraft (krymping av Þkonomien over 2 sammenhengende kvartaler eller 6mdr) sÄ kan vi nok trygt si at fÞrlÞperen er her ...;)

Den amerikanske Þkonomien krympet i fÞrste kvartal - det er knappe 14 dager igjen av 2-re kvartal og viser den ogsÄ nedgang sÄ er resesjonen et faktum ... ;)

https://finansavisen.no/nyheter/makro/2022/04/28/7857508/usas-okonomi-krympet-uventet
Redigert 15.06.2022 kl 00:37 Du mÄ logge inn for Ä svare
freetexx
15.06.2022 kl 06:52 3515

Dere klarer jo faen ikke Ä bli enige om vi er i resisjon eller ei, men sitter Ä regner pÄ verdien av et IT selskap 10Är frem i tid. Herregud for en komedie og frykt drevet filosofi. Rart at 90% taper penger? Dere kjÞper jo pÄ topper og selger nÄr det er frykt. VÊr langsiktig og kjÞp aksjer hver eneste jÊvlige uke det er blod i gatene ogsÄ selger du nÄr markedet blomstrer. Da kanskje dere ser en Þkning i konfirmasjonspengene deres
fattigstakkar
15.06.2022 kl 10:12 3428

Det er du som var skrÄsikker, ikke jeg. Ingen vet om det er resesjon fÞr vi faktisk ser det andre kvartalet pÄ rad med negativ vekst. Det er ikke en evt resesjon som gjÞr at FED setter opp renta, det er motsatt. Resesjon er en mulig negativ konsekvens av at de mÄ sette opp renta pÄ grunn av galopperende inflasjon. I en resesjon pleier man Ä sette NED renta for Ä fÄ fart pÄ Þkonomien. NÄ mÄ FED velge mellom flere onder, og da kan resesjon bli ett av de mindre ondene de mÄ akseptere for Ä fÄ kontroll pÄ inflasjonen. MEN, det er ingen automatikk i at rentehevninger mÄ fÞre til resesjon. Derfor er det mange som fortsatt tror (eller hÄper) pÄ en myk landing som bare fÄr veksten ned, men ikke fÞrer til negativ vekst. Jeg aner ikke om de klarer det, og er vel ikke veldig optimistisk. Mitt hovedpoeng er at de som er skrÄsikre den ene eller andre veien nok gjetter mer enn at de vet.
Ikke Penge Dum
15.06.2022 kl 14:09 3305

Vi vet fÞrst ikke at USA er i resesjon fÞr uti september nÄr 2kv BNP tallene for USA kommer. Men 1kv tallene som kom i mai viste nedgang i BNP for 1kv 2022. 1kv 2022 var rentene veldig lave slik at det burde ikke vÊre noe nedgang da. Det betyr at det er de stigende prisene og lÞnningene og manglende arbeidskraft som er utslagsfivende for dette fallet i Þkonomisk aktivitet. NÄr man da skal Þke renten videre sÄ vil man mest sannsynlig forsterke denne spiralen inntil det punktet at folk mister jobbene sine.

Folk bÞr google tall i USA rundt konkurser og gjeld etter pandemien. Mange som har mÄtte stenge dÞren i vinter fordi de har kommet ut av pandemien med for mye gjeld. Itillegg er det mange historier nÄ med folk som har tapt store summer (og ja pensjoner) pÄ aksjespekulasjon og krypto.

Sprer dette seg til boligmarkedet blir det virkelig krise.

HÞsten 2022 blir enda verre enn det vi ser nÄ (kan vÊre vi gÄr inn i 2023 fÞr det smeller som verst). Dette blir finanskrisen 2.0. Det blir nok ikke like ille som da, men det vil svi. Vi i Norge dog vil unnslippe og maks oppleve 1 kvartal med fallende boligpriser.

USA og EU kan ikke ha hÞye renter for lenge. Det er Þnskelig nÄ Ä Þke renten til det punktet det kommer en resesjon slik at renten kan settes ned igjen.

Problemstillingen her er at dette forsvinner ikke med det fÞrste fordi det er stigende rÄvarepriser og energipriser i bunn som gjÞr at inflasjonen slÄr sÄ kraftig ut. Det mÄ investeres mer i Þkt kapasitet for Ä fÄ ned prisene.

Men nei, vi vet ikke, enda at dette blir virkeligheten. Og vi er ikke i resesjon enda. Men resesjon ser ut til Ä bli resultatet, mest sannsynlig, pga fallet i fÞrste kvartal. Hadde Þkonomien vÊrt sterk sÄ hadde den taklet de Þkende prisene i fÞrste kvartal og hatt Þkonomiske vekst likevel. Men det gjorde den ikke. Derfor vil Þkende renter med sannsynlig fÞre til fall i 2kv ogsÄ. Og da har vi resesjon. OgsÄ mÄ nok USA ha det silk i noen kvartal fÞr de kan rÞre renten for Ä fÄ ned inflasjonen.

Men heng fast. De gode tidene vil komme tilbake og jeg tror verden gÄr inn i en veldig lang periode der normalrenten er under 5%.
fattigstakkar
15.06.2022 kl 14:19 3318

FEDs renteoppganger hadde ikke kommet i gang ennÄ, men rentemarkedet hadde allerede priset inn det de da trodde skulle komme. I ettertid har forventningene til renteoppganger Þkt ytterligere og ytterligere er priset inn. SÄ det er ikke nÞdvendigvis nÄr FED faktisk hever renten som pÄvirker mest, men nÄr markedet priser det inn. FED har brukt lang tid pÄ Ä advare om at de vil heve kraftig for Ä fÄ markedet til Ä gjÞre jobben. Likevel har de nok ikke vÊrt tilstrekkelig aggressive, og faktisk ser det nÄ ut som det er markedet som leder FED og ikke motsatt. Derfor er det ogsÄ mulig det blir 75 punkter i kveld, selv om FED nesten utelukket det for kort tid siden.
rischioso
15.06.2022 kl 15:30 3315

Vi fÄr hÄpe pÄ at det blir Þkt med 75 basis punkter om det er det som skal til som ekspertene mener - bedre det enn at de kun hever med 50 basis punkter og markedet blir usikre pÄ om det er nok og dermed negative ...
Badgirl
15.06.2022 kl 21:34 3149

NĂ„ blir det spennende fremover 😉 Blir dette et vendepunkt hvor de som sitter pĂ„ gjerde blir redde for Ă„ stĂ„ pĂ„ perrongen nĂ„r toget gĂ„r? Eller er det bare et blaff đŸ€” Fikk kjĂžpt Bitcoin XBT i dag til en hyggelig pris og holder dette seg sĂ„ blir det en ok dag i morgen 😊 HĂ„per selvfĂžlgelig ogsĂ„ at SCH kommer seg ut av hengemyra for makan til sirup 😏
Tm3P
15.06.2022 kl 21:48 3141

Tror ikke det langsiktige vendepunktet kommer sÄ tidlig. Solgte amazon og netflix begge med en fin 5% gevinst pÄ to dager og venter pÄ en ny bunn senere i sommer.
Slettet bruker
15.06.2022 kl 21:59 3102

Markedet kommer til Ä bli ekstremt volatilt frem mot Juli da vi fÄr vite om trippel-renteheving gir effekt, men dette er uansett et utrolig bra grep fra fed som allerede var priset inn. Vi er fortsatt inne i en nedadgÄende trend men mye mulig nasdaq og krypto fÄr en liten opptur fÞr vi igjen bryter mot en bunn som nÊrmer seg siste bÞlgen ned.
Redigert 15.06.2022 kl 22:06 Du mÄ logge inn for Ä svare
Badgirl
15.06.2022 kl 22:37 3005

Hva hvis rentehevingen gir effekt og inflasjon fĂ„r en nedadgĂ„ende trend? Parallelt med dette sĂ„ er det faktisk mulig at Ukraina og Russland kryper frem til forhandlingsbordet. Da er det mange som mĂ„ hoppe pĂ„ toget i fart. Det er helt riktig at den nedadgĂ„ende spiralen er i gang. Men man mĂ„ ha to tanker i hode samtidig 🙃 De som sĂžrger for store overskrifter om krakk og at bunnen ikke er nĂ„dd +++ Er sleipe nisser som har trukket ut kapitalen og vil skremme oss dĂždelige til Ă„ selge sĂ„ de kan tjene penger i begge ender. Flere innrĂžmmer at de solgte hĂžsten 2021 og selvfĂžlgelig vil de ha FirstPrice pĂ„ aksjer. Jeg hĂ„per de bommer kraftig og taper stort pĂ„ sine shortposisjoner eller mĂ„ kjĂžpe tilbake til blodpris 😉 Et eksempel som jeg har dratt opp fĂžr: PGS skal ned til 1 kr BANG sĂ„ sto den i 8 kr da var det plutselig kjÞÞÞp đŸ€ŁđŸ€Ł
Redigert 15.06.2022 kl 22:38 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
15.06.2022 kl 23:16 2948

Dersom rentehevingen gir effekt og inflasjonen forsiktig begynner Ä gÄ ned sÄ er ikke krisen over fordi hele prosessen ved Ä stabilisere Þkonomien tar laaaaaang tid.

Om vi ser for oss scenario der rentehevingen gir effekt allerede i Juli sÄ vil det vÊre en katastrofe om vi pÄ nytt fÄr en vedvarende rekyl, og det er fordi pengeforbruket og etterspÞrselen mÄ ned over en lengre periode, og det vil nok ta noen Är fÞr vi er tilbake til normalen.

NÄr inflasjonen begynner Ä roe seg sÄ starter selve prosessen mot en stabil Þkonomi hvor kjÞpekraften mÄ ned og arbeidsledigheten gradvis justerer seg opp. I denne perioden (kanskje i et par Är) sÄ fÄr vi et marked som sover.
Redigert 15.06.2022 kl 23:18 Du mÄ logge inn for Ä svare
Badgirl
16.06.2022 kl 05:55 2807

Tar tid det skjĂžnner jeg ogsĂ„, men selv om energi og rĂ„vareaksjer har holdt seg godt til nĂ„ sĂ„ er det faktisk mange aksjer ogsĂ„ i tunge solide selskaper som har falt 50-80% sĂ„ du skal ikke se bort i fra at man i det segmentet kan fĂ„ rally 😉
Slettet bruker
16.06.2022 kl 07:35 2717

Men du mÄ ta hÞyde for at sentralbankene nÄ jobber mot et langsiktig rentenivÄ som vi kan leve med, og i denne perioden hvor det strammes kraftig inn sÄ tvinges samfunnet inn i en nedskalering av levestandarden. De sektorene som har fÄtt gjennomgÄ er helt avhengig av et sultent marked hvor det prises etter hva som forventes, problemet er at Ärsresultatene kommer til Ä vise at selskapene ikke klarer Ä leve opp til forventningene, og dette vil ta tid Ä bygge opp.
Badgirl
16.06.2022 kl 07:53 2663

Det er det vi er uenig i jeg tror markedet har priset inn mye eder og galle. Mange som ventet et fall i US i gĂ„r men det motsatte skjedde . Ingen av oss som sitter med fasiten sĂ„ vi fĂ„r bare vente Ă„ se 😊
Jensenpirken
16.06.2022 kl 09:38 2578

det fallet borti USA kan komme i dag. US Futures er klart ned nÄ.
Badgirl
16.06.2022 kl 11:21 2520

Ser ikke lyst ut nei 😉
fattigstakkar
16.06.2022 kl 11:35 2511

Dager hvor futures faller kraftig basert pÄ nyheter i Asia eller Europa er spennende, for ofte tolker det amerikanske markedet dette helt annerledes. Gambler pÄ at det skjer i dag, og kjÞper amerikanske aksjer pretrade som er ned 4-5% fra i gÄr.
tuja
16.06.2022 kl 11:55 2486

KnallrĂžde futter:

DJIA F 30,079 -572 -1.87%
S&P F 3,704.75 -88.75 -2.34%
NASDAQ F 11,301.75 -327.25 -2.81%
fattigstakkar
16.06.2022 kl 11:59 2538

Fram til kl 6 i dag var futures godt over stengning i gÄr, fÞr fallet begynte. Det er ikke amerikanske investorer som har handlet den ned og jeg tror de bryr seg langt mer om hva de fikk hÞre fra FED i gÄr enn hva den sveitsiske sentralbanken gjorde i dag, sÄ dette kan gÄr like fort opp igjen som det gikk ned. Blir en spennende dag.
Badgirl
16.06.2022 kl 12:02 2529

Minner ogsĂ„ om at jeg sitter i SCH sĂ„ merker ikke andre fall da denne aksjen har falt i 10 av 10 dager 🙄
Badgirl
16.06.2022 kl 12:04 2528

Blir kanskje noen US pÄ meg i dag ogsÄ. SpÞrsmÄl Fattig, hvilken plattform bruker du for Pretrade?
fattigstakkar
16.06.2022 kl 12:13 2596

Jeg handler gjennom Pareto. Tror de er de eneste i Norge som tilbyr handel pretrade. I noen aksjer er det mulig Ä handle pretrade ogsÄ gjennom CFDs i IG.
Badgirl
16.06.2022 kl 12:23 2575

Takker 👍 Har Nordnet sĂ„ kan nok ikke vĂŠre med pĂ„ den 😉