Krakk - Stockageddon 22.02.2022

Slettet bruker
KRAKK 02.05.2021 kl 15:07 255773

Varsellampene lyser rødt allerede, men grådighet og anabole steroider holder liv i dyret enn så lenge. Lave renter, støttekjøp, pengetrykking og låneopptak har ført til at det aller meste er skyhøyt prisa, fra aksjer og boliger til gull og kryptovaluta. Mange har sett denne filmen før, og den vil nok ikke ende godt. Det positive ganges opp, mens det negative dysses ned, og på sett og vis ser det ut til at koronaviruset allerede er glemt og gjemt fra enkelte hold. Det perfekte er prisa inn og vel så det, men når markedet gjerne priser inn det bildet det har av realitetene (eller grad av håp) noen måneder fram i tid, så kan dette fort gjelde for det negative også. Stemningen kan snu fort.


Ta noen knagger å skule mot:

The SKEW index
The Shiller PE ratio
The Buffett indicator
The price-to-book ratio
The VIX index
RSI-verdier
Amerikanske langrenter
Inflasjonstall
Gjeldsnivå
Signal fra sentralbankene

Mange har tungt belånte aksjer, egenkapitalbevis og fondsandeler kjøpt på allerede overprisede børser, og "alle" har verdipapirer. Pizzabudet og bloggbimboen på 20 har blitt aksjeksperter, og det er flust med nye noteringer av heller luftige visjoner. Dette hinter trolig om at endetida for denne syklusen kun er måneder unna. Det vil bli mer volatilt framover, tror jeg, og oppsidepotensialet herfra og ut året kan neppe være det helt store. Jeg tror at det begynner å bli nedadgående fra i høst en gang, med håp om returer opp igjen, men at tidevannet i markedene virkelig begynner å bikke den andre veien. Om jeg skal spå... Den store og bratte nedoverbakken, Stockageddon, starter 22.02.2022... Det vil bli gråt og tenners gnissel, og det griske mennesket går over glødende kull, glasskår og salt i anger og skam...

Ingen må be på sine knær for å få tilgang til denne tråden, selv ikke dere som tar så feil at dere er uenige med meg.
Redigert 03.05.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
trani
28.09.2021 kl 22:26 4853

Denne gangen er det annerledes og virkelig ille.
Man tukler ikke med gjelden i USA, som er langt fra bærekraftig.
Slettet bruker
28.09.2021 kl 22:50 4752

Det stemmer. Tesla-shorteren… Og han kommer ofte fram i «storm-på-børsen-nyheter, syns jeg.

Jo, det ble passelig rødt i USA nå, men de skal unngå mislighold av gjelda si, det tenker jeg må være sikkert nok, men spillet de holder på med nå skremmer vel høytsvevende børser. Kan ikke se at det absolutt må komme en dyp korreksjon nå, men det kan skje, alternativt roterer kapitalen mer, at noen sektorer har mer «selg», uten at andre har så mye mer av «kjøp» på samme tid. Kan gå noe tid, og at det slår ut i rødt også før ommøbleringen blir mer unnagjort. Bare noen tanker.

Ser flere spennende case på børsen som kan bli noe stort om en del år, men disse spirene ser jeg på som langt mer sårbare for et forventet større børskrakk enn solide travere. Jeg skuler da mer mot de som kan generere utbytte i skiftende tider, som har bevist inntjeningsevne i «alle år». Det er som regel stor forskjell i fallhøyden for «Kanskje én hydrogenstasjon i året ASA» og «Du må uansett betale telefonregningen din ASA»…

😅😎👍
omans
29.09.2021 kl 09:58 4529

Telenor er greit kjøp i nedre del av 140 skalaen. Kursen går ofte mellom 140 og 160 i påvente av ny trend.
Forventer ikke under 140 men forventer ny test av 160. Snart nytt pent utbytte, TEL er ikke så dumt kjøp på disse nivåene.
thypoon
29.09.2021 kl 14:28 4436

Hvor blir det av krakket??

Mine signaler viser videre oppgang så lykke til shorterne, jeg hadde vært nervøs hvis jeg satt short nå
Mado
29.09.2021 kl 17:35 4342

Hehehe, hvorfor klikker du på krakket da?
Jeg trodde, det skjer stor korreksjon i september, men heldigvis ikke skjedd.
Det skal skje stor fall, når optimisme på markedene, så ma bare vi små fisker tape penger. de stor fiskene er klar å svelge oss som de har alltid gjort.
Slettet bruker
29.09.2021 kl 18:59 4291

Stockageddon starter 22.02.2022..:-)
Redigert 29.09.2021 kl 19:09 Du må logge inn for å svare
tuja
29.09.2021 kl 19:03 4393

https://www.cnbc.com/2021/09/28/jeremy-grantham-says-us-stocks-are-in-a-magnificent-bubble-crazier-than-1929-and-2000.html

Jeremy Grantham says U.S. stocks are in a ‘magnificent bubble,’ crazier than 1929 and 2000
Published Tue, Sep 28 20213:55 PM EDTUpdated Tue, Sep 28 20218:18 PM EDT
Slettet bruker
29.09.2021 kl 19:15 4406

Har noe i TEL. Verdiene på RSI og MACD ser nå så smått ut til å vende opp, og da skal kursen normalt følge med. Utbyttet blir uansett sikra snart. TEL har noe stødig å falle tilbake til, sånn i verste fall. Bare lekkert når man får kjøpe TEL under 140. Ikke så ofte det skjer, men også det har skjedd.
tuja
29.09.2021 kl 21:57 4309

FA :
« Dette kan skape børsfall

For øvrig opplyser Sommerfelt at belåningen i aksjemarkedet aldri har vært høyere.

– Det innebærer at selv normale korreksjoner kan utløse et drøss av «margin calls» og tvangssalg - noe som i sin tur kan forsterke nedgangen, advarer han.

– I tillegg kan det store inntoget av følelsesdrevne småinvestorer føre til at vi får massive aksjesalg, dersom markedet først surner.

En tredje risikofaktor er Evergrandes gjeldskrise. Faren, ifølge Sommerfelt, er at selskapet kan trekke meg seg store deler av Kinas økonomi, dersom det ikke raskt får orden på situasjonen.

– Et slikt scenario kan få konsekvenser for den globale råvareetterspørselen, mener han.

– Dessuten er dette kanskje bare et første symptom på en veldig usunn økonomi; Evergrande er ikke det eneste selskapet i verden som er betydelig gjeldsfinansiert.
Slettet bruker
01.10.2021 kl 13:06 4172

Mye belåning rundt om.

Nå blir også flaskehalser og økte råvarepriser mer synlige etter hvert, tror jeg, og viruset har ikke gitt seg.

Og tenk… Mange sitter på store gevinster som de absolutt ikke vil miste, og børsen reagerer ofte i forkant av et sannsynlig framtidsbilde, og det gjelder ikke kun på den positive siden. Nedtrekk kan da begynne å komme mer gradvis, uten noen spesiell «hendelse», tror jeg.
Slettet bruker
02.10.2021 kl 13:06 4128

Helgekos med doom and gloom:

https://www.youtube.com/watch?v=dAJL2ohbj2A

Epic proportions are looming on the horizon...
thypoon
02.10.2021 kl 13:59 4095

Bla bla bla. Krakknissene tror enden er nær, hele tiden…🤣🤣🤣
Slettet bruker
02.10.2021 kl 20:48 3974

Masse penger på sidelinjen som skal inn, etterspørsel etter varer og tjenester er astronomisk, ingen steder for penger å gjemme seg - børsen eneste alternativ med håp om avkastning på kapital sorry, børsen skal videre opp!!! Langt opp og lenge til neste seriøse smell på børsen. Beklager at jeg knuser forventningene til deg og alle andre som håper på krakk- dere må vente lenge!
Slettet bruker
02.10.2021 kl 21:01 3965

Pandemien var tidenes mulighet for alle som påberoper seg overnaturlige evner eller på annet vis hevder å kunne forutsi fremtidige sentrale hendelser- synske, religøse, astrologer etc- jeg hørte ingenting...tidenes mulighet til å bli genierklært gikk i vasken...Rockall var faktisk nærmest av det jeg har fått med meg...respekt for den prestasjonen
EnAksjeTil
02.10.2021 kl 21:35 3964

Børsen er rikfolkets lekegrind hVor de rike kan leke seg til større formuer, mens arbeidsfolket kan ta litt sjanser og komme ut med litt ekstra. Vi har akkurat hatt en megasmell i forbindelse med pandemien og det vil ta mange år før neste kjempesnill. Noen bølger på veien vil det alltids bli, jmf evergrande men dette er forbigående fordi "alle" taper hvis dette ikke går. Det er hendelser som pandemier, kriger, gjeldsbobler som har gått helt over styr som virkelig gir enorm nedgang over hele linja. Uansett vil den tålmodige gå vinnende ut. Ulike sektorer vil klart nok kunne gå til grunne, men i det store bildet vil alt bare fortsette oppover.
Slettet bruker
02.10.2021 kl 21:38 3982

spot on EnAksjeTil
Slettet bruker
02.10.2021 kl 22:48 3916

Vi tar vel en sjanse på forventet korreksjon i oktober, en 10-prosenters hadde vært greit. Da kjøpes det i noen utvalgte fond. Så drar de seg vel opp til jula, så hopper vi av. Og vi, det er Rockall og jeg. Vi har fortsatt mer gevinst å hente i 2021 om det skal bli en trivelig nyttårsaften.
Slettet bruker
02.10.2021 kl 22:53 3908

Vel, alt kan skje selvsagt -og ønsker både deg og Rockall masse lykke til, og alle andre for øvrig
Slettet bruker
03.10.2021 kl 00:30 3816

He-he… I like måte. Jeg unner alle suksess.
Slettet bruker
03.10.2021 kl 13:46 3680

Ekstreme nivå…

https://m.investing.com/analysis/is-anyone-willing-to-call-the-top-of-the-everything-bubble-200601123

Alle kan se at noe stort vil kunne skje på den negative siden om ikke så alt for lenge, og nei, dagens børser ligger ikke nært slike fundament som det tross alt var for cirka 10 år siden. Det holder ikke å avfeie dagens situasjon med at «det er alltid risiko med aksjer». Vi vet hva som menes med det. Risikoen er mye høyere nå gitt prisingen og alle respekterte indikatorer som blinker rødt. «But it’s different this time…». Ja, hva er så annerledes en foran tidligere høye historiske topper..? Verden har blitt annerledes, det blir den alltids, men de store linjene… hovedtrekkene i det man ser… De er de samme. Historien vil gjenta seg.
Slettet bruker
03.10.2021 kl 14:28 3672

Nei, ikke noe different denne gangen- sist krakk var i Marse 2020. Børsen falt fra 946 til 666 - et skikkelig krakk med andre ord. Skal man legge historien til grunn så kommer børsen til å stige til 1500- 2000 før den faller ned til rundt tidligere topp. Selv om historien har en tendens til å gjenta seg blir den aldri helt identisk. Imidlertid kan den påminne om tidligere hendelser, men alltid med en egen liten ny vri. Alt kan skje selvsagt, men jeg holder på troen om at det er både langt og lenge til neste topp, og i all beskjedenhet- historikken tilsier at jeg pleie å ha rett...men lykke til uansett vurdering
Slettet bruker
03.10.2021 kl 18:10 3558

Ok. Ja, jeg ser. Jeg velger å være forsiktig, men ikke for forsiktig. Kortere haik på gode muligheter dukker stadig opp, og det gir også mulighet til å gå ut igjen nokså raskt for å vente på sidelinja. På den måten kan man oppholde seg mesteparten av tida på sidelinja også.

Koronakrakket var veldig bratt, men ikke så dypt som det krakket/bearmarkedet jeg ser for meg ved horisonten. Jeg tenker på størrelsesorden av hendelse 1929 og dot com-boblesprekken. Fra fallet startet i 1929 til helt uti 1932 falt New York-børsen med hele 89 prosent.

Jeg kan forresten kommentere på følgende nyhet også:

https://e24.no/boers-og-finans/i/k6Q31v/knuser-myter-i-aksjemarkedet-dyrt-aa-vente-paa-fall

Ja, generelt sett er jeg selvsagt helt enig, men det er en spesiell situasjon nå. De som kjøpte Microsoft-aksjen på topp like før dot com-bobla sprakk, og som fortsatte med å holde på den, de måtte vente i hele 15 år på at aksjen igjen gikk i pluss. Husker ikke kilden på dette nå, men det kan vel alltids verifiseres på nett. Uansett… Det må være helt klart for alle at de som heller kjøpte Microsoft-aksjen i bunnsjiktene etter at dot com-bobla sprakk, at de fikk en helt annen kalkulator. Nei, jeg disponerer ikke verdiene mine ut ifra hva en fra Nordea sier. Da koronakrakket var omme, så var vel Nordea blant de som ventet at børsene skulle falle mer, om jeg husker rett.

Det er et uttrykk som sier at det er i kriser formuer tapes og skapes, så at det ikke kan lønne seg å vente på en skikkelig god kjøpsanledning når alt er så høyt og så mye blinker rødt, det tror jeg verken gudene eller Nordea kan garantere for.

Om det skulle komme noe jeg vurderer som en kort mindre korreksjon snart, så kjøper jeg. Den tida jeg har stått utenfor, som ikke er så veldig lenge, så har jeg ikke tapt potensielle gevinster, mener jeg. I det siste har en rekke fond pekt nedover også, så med en korreksjon nå på kanskje 10 prosent, så skal jeg vurdere kjøp.
Slettet bruker
03.10.2021 kl 18:30 3574

Uromomenter jeg ser nå parallelt med høy prising på børsene:

Høye priser på råvarer og energi.

Flaskehalser innen transport og logistikk.

Høy og mer vedvarende høy inflasjon enn ventet.

Raskere rentehevinger enn ventet.

Raskere nedtrapping av støttekjøp enn ventet.

Uenigheter og spill rundt gjeldstaket for USA.

Flere gnisninger mellom USA, Europa og Kina angående handel.

Global chipmangel.

Høy gjeld fra «gratis lånte penger» hos bedrifter som ikke vil klare å betjene særlig høyere rentenivå.

Intelligente penger kan ta veien mer ut fra børs samtidig som vanlige folk opplever høyere strømregninger, økt rente og mer prisstigning generelt.

Boligboble i Kina som kan skjule mer enn det vi har sett hittil.

Geopolitisk uro kan blusse mer opp, som Kina/Taiwan-problematikken, og Kina bygger stadig militære muskler og blir «mindre beskjedne».

Produksjon flyttes mer ut fra Kina til billigere arbeidskraft, eller blir flagget hjem til stor grad av automatisert produksjon. Dette må vel påvirke Kina noe..?

Store kostnader til større grønn omstilling (selv om kull, olje og gass er dyrere i lengden om det ødelegger planeten).

Nye mutanter av koronaviruset og vaksiner som ikke holder i lengden.

Målrettede større angrep mot viktige nettsider innen børser og banksektor for å oppnå skade eller til og med krise. Noen kan f.eks. tenkes å ville sette USA i en posisjon der de har mer enn nok med å rydde opp på hjemmebane, der de altså i mindre grad vil blande seg inn på bortebane.

***

Så… Når de store pengene på børs gjerne «ser» noen måneder fram i tid, så kan det hende at det gjøres grep deretter også ift. den negative siden. Hva kan bære dagens prising videre..? Resultatøkninger ja, der økte kurser kun bærer den høye prisingen videre… Men… I lengden kan ikke disse nivåene være bærekraftige, og de gjør børsene svært sårbare for tilbakefall. En hel del av det som har økt aksjeprisene er jo i ferd med å blitt tatt vekk fra bordet. Bare det setter skepsisen mer i «fornuft» enn i «paranoia».

Bare noen søndagstanker. Alt er ikke mørkt og trist, og verden skal gå videre, men kanskje det er noe i dette med «the bubble of everything». Kan vi virkelig se helt bort ifra dette..? Hmmm… Jeg gjør ikke det.

Det aller meste av alternative plasseringer utenfor børs er også dyrt, så det skaper også hodebry. Bare glimt fra tida vi lever i nå… Kryptokunst fra gutterommet selges til flere millioner kroner, en bimbo fra nærmeste videregående skole vet hvordan du skal plassere pengene dine, det går ikke an å bruke tid til å vurdere nye caser før flokken over natta har overprisa aksjen langt over himmelen, man har blitt mangemillionær kun ved å ha eid et helt vanlig bolighus i en av de største byene, pengetrykkingen går så røyken står osv. Dette er «Keiserens nye klær».
Redigert 03.10.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2021 kl 22:37 3437

Du har både god og grundig argumentasjon - det er nesten så jeg blir overbevist:) Veldig bra og omfattende innlegg, Rockall! Får du rett denne gangen også får jeg bare bøye meg i støvet og erklære Rockallrespect:) Når det gjeldet krakket i Mars 2020 tror jeg det kunne vært på nivå ,med 1929 hvis ikke sentralbankene hadde tatt i bruk det som er tilgjengelig av verktøy i verktøykassen. Det er vel det som er den store forskjellen fra den tiden og nå- de hadde ingen sentralbank eller noen slags form for sikkerhet eller systemer som kunne dempe nedgangen. Noen har vel hevdet at det eneste historien har lært oss er at vi ikke har lært noe som helst, jeg men synes likevel verden har kommet noe videre siden krakket i 1929.

Mange av punktene du nevner er skremmende perspektiver, og kan skape alvorlig bekymring for enhver som har store deler av sin formue plassert i aksjemarkedet. Likevel har jeg tro på at de sterke driverne som tross alt finnes i verdensøkonomien vil trumfe de aller fleste utfordringene du påpeker. Imidlertid er jeg enig i at det fort kan være kjørt hvis det dukker opp et nytt virus med påfølgende nedstengning, men velger også her å være positiv og satse på dette ordner seg.


Vi får se, jeg har sett mange bilder fra tiden like etter krakket i 1929 av folk som står i endeløse suppekøer. Håper virkelig ikke det blir så galt i hver tfall..
Kaisovski
03.10.2021 kl 22:50 3404

Bjørn: uten sentralbankene hadde det vært verdenskrig, eller i det minste en rekke land med ekstrem sosial uro for lengst.

Jeg syntes det er sinnsykt hva man har drevet med siden finanskrisen, men under corona har det dessverre vært helt og holdent nødvendig..
Slettet bruker
03.10.2021 kl 23:12 3368

Gode betraktninger har du også om plasseringer utenfor børs synes jeg. En bekjent av meg kjøper og selger kryptokunst, og må innrømme at jeg ble lettere sjokkert da jeg ble presentert for denne virksomheten. Enkle illustrasjoner eller digitale tegninger ( kunst visstnok) omsettes for store summer.....for meg fremstår dette som en boble, men jeg skjønner ingenting av dette. Jeg holder meg unna! Skal jeg tape penger skal jeg i det minste forstå hva jeg taper på. Det er en lærdom flere kan ta med seg synes jeg. Hvis man ikke skjønner noe av en virksomhet skal man holde seg unna. Synes også flere, særlig småsparere bør være litt mer kritisk til hvor man plasserer penger. Serv om jeg har et positivt markedssyn er det ikke til å komme fra at det åpenbart er mange selskaper som er forbundet med veldig stor risiko. Særlig innenfor fornybarsektoren er det el selskaper som kan møte utfordringer hvis det blir litt motvind fremover, selv om det vel nettopp er motvind en del av disse selskapene håper å møte på en gang i fremtiden...

Jeg har tro på fornybarsektoren, men tenker at det er smart å velge selskaper som allerede har inntjening og solid balanse. Det finnes noen av de også på børsen
omans
03.10.2021 kl 23:29 3376

Myter blir som ventet bekreftet, som kun myter.

https://e24.no/boers-og-finans/i/k6Q31v/knuser-myter-i-aksjemarkedet-dyrt-aa-vente-paa-fall

Men tiden er din venn.
Redigert 03.10.2021 kl 23:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.10.2021 kl 03:07 3279

Denne artikkelen kommenterte jeg på i går kl. 18.10, omans. Se lengre opp i tråden.

Generelt sett er jeg enig i budskapet, men jeg har innvendinger også.
Slettet bruker
04.10.2021 kl 03:35 3280

Liker å følge med på ting som rører seg. Eneste jeg har investert utenom børs er noen ikke-noterte aksjer og i eiendom. Der har jeg planer om å utvide litt, men det skal være når de rette prosjektene kommer på et bestemt sted et stykke utenfor byen, der det er billigere inngang, men det er et sted som vil utvikle seg mye, og det er naturgitte arealbegrensninger der. I sum tror jeg prisene skal mer opp der på sikt. Spennende å sysle med, spennende å spekulere på, noe jeg forstår langt mer enn kryptokunst.

Noe i fornybarsektoren går bra, som innen sol, bare de også der ikke satser på å vokse så fort at det skjærer seg. Vindkraft tviler jeg mer på mtp. lønnsomhet på sikt, når man tar oppfølging og slitasje av stor og kostbar infrastruktur i betraktning. Men… Har tro på at batterifronten kommer med mye supert, som vil bidra til mer lønnsomhet på fornybart.

Man klarer å finne solide selskaper med plussresultater på børsen, som kan ri en real storm også. Det skal være mulig å få tak i noen av dem på rimeligere inngang etter hvert. Flere av dem også er ganske høyt oppe, såpass at de frister fint lite.
omans
04.10.2021 kl 04:17 3304

Ser kommentarene er selvfølgeligheter, nærmest.
Hvem vil tjene og hvem vil ikke tjene. Børs svinger av natur, men om en slutter å tenke positivt mister man ofte pene gevinster og står utenfor når oppganger kommer.
Tradere og investorer, forskjellige tilnærminger til markedet.
Traderen vil i utgangspunktet ikke tjene bedre enn investoren, dersom staheten er for stor.
Men sikkert lurt å selge ut av og til dersom man har gode gevinster inne, samt ikke kjøpe fallende kniver i tide og utide, men finne gode timede tidspunkter, f.eks når osebx falt ned til 1100 forleden på Evergrande frykten, var gode tidspunkter og en fikk bl.a kjøpt BW LPG på 43.8 som nevnt. ( Ingen treffer på 10 øringen/krona laveste kurspris )

De grådige er også de som venter på større fall, og kjøpe når blodet såkalt flyter. Topp bunn dot.com og finanskrise topp bunn er ganske sjeldne hendelser.
Det blir lenge å vente mellom hvert krakk. Se på enkeltaksjer, lavt i kurs. Lurt å nesten alltid ha cash buffer i bakhånd dersom kjøpsmuligheter kommer, ikke belåne opp og risikere tvangssalg.

Vil man vente til Eqnr stiger til 300 og så se den falle 20% derfra?

Kan herved avkrefte at det skal skje en krakkliknende hendelse den 22. februar neste år, kan godt vedde om det. Ser humoren, men det er nok en vanlig tirsdag, som enten blir rød eller grønn.
Redigert 04.10.2021 kl 04:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.10.2021 kl 19:14 3173

Jo, men mine selvfølgeligheter må kontres mot andres selvfølgeligheter av og til, eller... Ganske ofte egentlig... he-he...

Slike sinnsyke topper som sprekker er ganske sjeldne, men er vi ikke ved en sinnsyk topp nå, i nærheten..? Eller... Hva er oppsiden innen et halvt år herfra..? Trolig best med verdi foran vekst, men det fins også eksempler på hybrider verdi/vekst, vil jeg påstå. Det kan f.eks. være en med mest tyngde på verdi, men som også tilbyr vekst. Men uansett... Tror nok oppsiden er passelig begrenset herfra og et halvt år fram i tid. Om det kommer en mer normal korreksjon som dukker under dagens nivå, så får det stå som unntaket av definisjonen på "herfra", men det var nå det da... Og EQNR... Det kan hende at olje- og gassprisene skal bra opp framover ei stund, men slikt har en tendens til å medføre overproduksjon på et eller tidspunkt og/eller det skjer hendelser som gjør prisingen sårbar. Det kan være økt handelskrig og problemer innen transportmaskineriet i verden. Om oljeprisen når oppi 120 dollar fatet, så er det ikke sikkert at markedet tør å prise EQNR såpass direkte etter den tenkte oljeprisen som mange kanskje tror.

Vedder vi en imaginær whisky-flaske da..? En imaginær Talisker 25 yo..?
Slettet bruker
04.10.2021 kl 19:23 3170

Kanskje et retorisk spørsmål, men vi prøver:

Om du ikke hadde vært på børs fra før og nå vunnet 25 millioner kroner, men du hadde likevel dine nåværende kunnskaper om børs og verdipapirer og du fikk valget mellom enten å holde alt utenfor i vente på større nedtrekk på børsene eller å sette inn alt på børs... Hva ville du rent faktisk ha gjort ut ifra dagens situasjon..?

Svaralternativ er altså kun følgende:

1) Holde alt utenfor i vente på større nedtrekk på børsene (mer enn 25 prosent ned fra dagens nivåer)

eller

2) Sette alt inn på børs umiddelbart (første mulige åpningstid)

Så ser vi hva folket svarer... 1 eller 2...
thypoon
04.10.2021 kl 19:29 3149

Enkelt. Alternativ 2!
Slettet bruker
04.10.2021 kl 22:41 3237

Er vel uventet om ikke USA blir enige om å forhøye gjeldstaket ? Lederen for Republikanerne Mconnel sier han ikke vil hjelpe demokratene med å heve taket.
Det kan bli en perfekt storm om så ikke skjer. Jeg håper de blir enige og de har nå 12 dager på seg. USA default ? Kan det bli et scenario ?
samtidig som Evergrade i Kina går overende. De er suspendert fra børshandel inntil videre.

Jeg ville valgt alternativ 1. Slik det ser ut nå.
Redigert 04.10.2021 kl 22:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.10.2021 kl 23:10 3153

At gjeldsboblen sprekker ett eller annet sted, og trekker resten med seg. Eller at markedet ser 6 mnd, frem og frykter denne, eller at gratispengene tar slutt, eller at rentene stiger, og tar foelgende av summen av dette paa ett tidlig tidspunkt.

Noe som kan bety at markedet snur ned naar som helst.
Redigert 04.10.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.10.2021 kl 23:57 3074

La oss snu litt på spørsmålet og forsøke denne varianten : Du har sittet i markedet i 20 år og har aksjer til verdi av 25 millioner kroner som har forsynt deg med utbytte i bøtter og spann i årevis.
Ville du solgt alt eller beholdt alt, hvis du var tvunget til å velge et av alternativene?