Krakk - Stockageddon 22.02.2022

Slettet bruker
KRAKK 02.05.2021 kl 15:07 256052

Varsellampene lyser rødt allerede, men grådighet og anabole steroider holder liv i dyret enn så lenge. Lave renter, støttekjøp, pengetrykking og låneopptak har ført til at det aller meste er skyhøyt prisa, fra aksjer og boliger til gull og kryptovaluta. Mange har sett denne filmen før, og den vil nok ikke ende godt. Det positive ganges opp, mens det negative dysses ned, og på sett og vis ser det ut til at koronaviruset allerede er glemt og gjemt fra enkelte hold. Det perfekte er prisa inn og vel så det, men når markedet gjerne priser inn det bildet det har av realitetene (eller grad av håp) noen måneder fram i tid, så kan dette fort gjelde for det negative også. Stemningen kan snu fort.


Ta noen knagger å skule mot:

The SKEW index
The Shiller PE ratio
The Buffett indicator
The price-to-book ratio
The VIX index
RSI-verdier
Amerikanske langrenter
Inflasjonstall
Gjeldsnivå
Signal fra sentralbankene

Mange har tungt belånte aksjer, egenkapitalbevis og fondsandeler kjøpt på allerede overprisede børser, og "alle" har verdipapirer. Pizzabudet og bloggbimboen på 20 har blitt aksjeksperter, og det er flust med nye noteringer av heller luftige visjoner. Dette hinter trolig om at endetida for denne syklusen kun er måneder unna. Det vil bli mer volatilt framover, tror jeg, og oppsidepotensialet herfra og ut året kan neppe være det helt store. Jeg tror at det begynner å bli nedadgående fra i høst en gang, med håp om returer opp igjen, men at tidevannet i markedene virkelig begynner å bikke den andre veien. Om jeg skal spå... Den store og bratte nedoverbakken, Stockageddon, starter 22.02.2022... Det vil bli gråt og tenners gnissel, og det griske mennesket går over glødende kull, glasskår og salt i anger og skam...

Ingen må be på sine knær for å få tilgang til denne tråden, selv ikke dere som tar så feil at dere er uenige med meg.
Redigert 03.05.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
trani
04.01.2022 kl 10:23 5598

Når tenker vi at korreksjon vil slå inn i år?
MacJoJo
04.01.2022 kl 13:18 5559

Etter OL.
Slettet bruker
04.01.2022 kl 17:16 5420

April.
Slettet bruker
05.01.2022 kl 22:46 5228

Det kan meldte seg mer nerver raskere framover, og med det mer slitasje, og særlig mtp. typiske vekstaksjer. Det kan komme til å gjelde i sin grad for typiske verdiaksjer også, for investorer eier ofte både innen vekst og verdi, og flere typiske verdiaksjer har også blitt meget høyt prisa. I det hele tatt er det høy prising innen alle former for eiendeler som kan kalles investeringer eller «assets», fra verdipapirer til boliger. Mye er spekulativt og euforisk høyt prisa, også over absolutt null i substans og null i fundament, og som noen har nevnt før… Alt henger sammen med alt…

https://www.dn.no/bors/usa/wall-street/dn-aksjer/bredt-fall-pa-wall-street-etter-referat-fra-usas-sentralbank/2-1-1139745
Redigert 05.01.2022 kl 22:48 Du må logge inn for å svare
omans
06.01.2022 kl 00:01 5096

Du vet vel at det ikke har noe for seg å prøve forklare dag for dag markedet. Det er volatilt av natur som skrevet flere ganger nå, og akkurat nå har man hatt et jule- og nyttårs rally nesten uten sidestykke siste periode fra 21des til 4 januar på usa indekser, Dow opp nesten 7 % i en 10 dagers periode.

Historien tilsier at 2022 blir et bra år for aksjer, snittet siden 1969 er 1.3% på en 7 dagers periode i jule og nyttårsralliet, mens denne gangen 1,4%

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-01-04/solid-santa-claus-rally-is-signaling-a-strong-year-for-stocks

Du forklarer det store nedturen siden mai 2021, som skulle begynne høsten 2021. Starten av 2022 starter med ATH i usa, med litt etterslep i Norge men olja over 80, samtidig med pandemi nedstengninger. Snart skal det åpne opp igjen, og q4 resultatene vil vise veien videre utover når disse kommer om ikke lenge.
Trenger ikke forske på raketter, for å forstå at med oljepris nær 80 som snittpris i kvartalet har noen tjent gode penger, og en ser antakelig bare starten på dette.

Redigert 06.01.2022 kl 00:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.01.2022 kl 00:21 5038

Det er mange som kommenterer markedet oftere enn meg..:)-

Ja, det har du rett i, at jeg så for meg at børsene skulle begynne å gå ned fra i fjor høst en gang ("utpå høsten"), og det ble annerledes. Det går greit, og Stockageddon 22.02.2022 står fortsatt ved lag.

Uansett hvordan vi vrir på det, så er børsene svært friskt prisa, og dette er et faktum selv om det kanskje har kommet andre holdninger til prising av verdipapirer. Om de holdningene gror videre eller rives opp brått med rota en vakker dag, det får nå framtida vise. Det er lett tilgjengelige velrespekterte indikatorer som sier det rett ut at børsene er i bobleterreng. Man er i alle fall ikke kontrær dersom man mener det er en boble på gang, og så er man likevel villig til å bli med til boblen sprekker og på god vei ned i avgrunnen.

Alt dette snakket og skriveriet om "everything bubble"... Er det kun idioti uten noen realiteter i behold..?

Jeg har ikke et grunnleggende behov for krakktråder, og blir det ikke børskrakk ila. 2022, så skal jeg aldri mer lage en krakktråd... Men nå må jeg nevne for deg da at jeg ser på krakk som en stor mulighet. Det jeg frykter er altså ikke krakket i seg selv, men at jeg ikke står ute med cash når krakket inntreffer. Og så må det være slik nå, i disse tider, at ingen får noen slags nobelpris av å få rett i at børsene krakker i 2022. Det beskriver også holdningen min til børsene for tida, og den behøver jeg ikke å forsvare. Den bare har jeg.
Redigert 06.01.2022 kl 00:38 Du må logge inn for å svare
trani
06.01.2022 kl 09:59 4665

For 4 år siden spådde Goldman og Morgan om potensiell boligkrakk i 2022.
Mulig spådommen slår til nå?
RGTBJØRN
06.01.2022 kl 16:54 4568

Vanskelig dette å spå,men alle ser jo at børsen har dobblet seg etter pandemiutbruddet og risikoen øker for at nedgang kan komme. Ser at det skrives at demokratiet i USA vakler , at det største eiendomskonsernet i Kina har kjempeproblemer. Det man må se etter er jo signaler som kan forårsake et krakk, pr nå ser i allefall ikke jeg dette.
omans
06.01.2022 kl 17:03 4545

DnB v/Harper er noe forsiktig optimist til 2022 ift 2021, man han ble tatt på senga ifm forrige boost/oppgang også, og tok selvkritikk da.
Det er den vanlige mening, at når noe har gått såpass bra i 2021, vil det nå litt metning i 2022, men oppfatningen er at det fortsatt er buy the dip som gjelder, ifm syklus børs, det er ikke i slutten av syklus bull marked, er oppfatninga. Når man ser tilbake og ser spådommer om 2021 var det trolig ikke mange som traff så bra, men ble litt tatt på senga. Så det er ikke lett å spå, spesielt ikke om fremtiden. Tror det er mulig å gjøre gode penger, men vekstselskapene sliter også ved inngangen til nytt år, som de gjorde mot slutten av 2021 (eller siste halvdel), så den trenden ser foreløpig ut å fortsette. Har tro på bra år for de med is i magan.
Redigert 06.01.2022 kl 17:05 Du må logge inn for å svare
oppturen
06.01.2022 kl 17:29 4521

«Det grønne skifte» er en forklede sort svane.
Bare vent til Tyskland har fått lagt ned all atomkraft, Norge stenger ned Nordsjøen og Kina kjøper all gass, olje og kull de kan fra Russland for å lage materiell til den «grønne revolusjon»
Med vedvarende skyhøye strømpriser skal du få se på kollaps. :-)

Russland, Kina og Midtøsten kommer nok greit ut av det. Europa blir smalhans og USA har nok med egne interne problemer ( dagene som verdenspoliti er nok snart over)
Redigert 06.01.2022 kl 17:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.01.2022 kl 18:09 4493

Vi har flere geopolitiske spenninger også, og kanskje annekteringer og invasjoner i «dvale», som bare behøver en eller annen form for legitime brekkjern. Se bare på Kasakhstan, dette store landet med grense til både Kina og Russland, som både Kina og Russland har nokså sterke interesser i:

https://www.trtworld.com/magazine/should-kazakhstan-fear-a-crimea-style-russian-invasion-43218/amp

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/lVbQ6L/opproerere-setter-fyr-paa-offentlige-bygninger-i-kasakhstan-utenlandske-styrker-rykker-inn

Og så skal vi vel ikke tro for mye på vennskapet mellom Kina og Russland. Øst i Russland er det tidligere kinesiske territorier, så en gang i framtida..? Kina ser i alle fall ut til å bli stadig mindre beskjeden.

Både i Moskva og i Beijing (mange andre steder) er det nasjonalistiske toner som har vunnet plass, som bl.a. flørter med territoriell ekspansjon.

Så… Det er mer bak sceneteppet mtp. geopolitiske spenninger og konflikter enn akkurat det vi får mest av i nyhetene… Nå ser det ut til at geopolitiske spenninger kan komme mer og mer fram, og det attåt alt det andre som gjør børsene temmelig spennende…

Redigert 06.01.2022 kl 18:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.01.2022 kl 18:33 4458

Som filmtips til helga, så nevner jeg «1922». Der har vi finansiell grådighet for (cirka) hundre år siden, innramma i god Stephen King-stemning. Ja, jeg vet… De obligatoriske maisåkrene er selvfølgelig med.

Har man allerede sett den, så kan man se den på nytt. Jeg likte den. En film midt på treet, men en film midt på treet som jeg likte. Et godt tidsbilde og om det evige temaet grådighet.
Redigert 06.01.2022 kl 18:35 Du må logge inn for å svare
trani
07.01.2022 kl 12:06 4328

FED signaliserer om et kraftigere innstramning og vil mest sannsynlig finne sted i mars.
Noen som tror at markedet vil korrigere frem til da?
omans
07.01.2022 kl 12:21 4343

Alle som er opptatt av disse spørsmålene i børs-sammenehng er grådige i utgangspuktet, og man ønsker å time markedet. Men det er nesten alltid en fools game, man kan unngå tap, men veldig ofte går man glipp av store gevinster. Det vil alltid være uro/konflikter i verden og ett eller annet som gir grunn for bekymring. Rente saken har ikke så mye å si, det er naturlig med opp når økonomien tillater dette, det er earnings som betyr noe, så om earnings fortsetter bra på tross av rente økning bare å glemme rente oppgang som grunn for børs nedgang, men det skaper alltid støy og volatilitet kort sikt.
trani
07.01.2022 kl 14:36 4298

Er det ikke pga støtten til sentralbankene at markedet er der den er i dag?
Uten støtten, hadde hele markedet vært 80-90% lavere enn den er i dag...
omans
07.01.2022 kl 14:44 4341

Man kan jo se det slik, men dersom markedet klarer seg uten denne støtten, vil det si at pasienten kan bli skrevet ut og klare seg selv.
Arbeidsplasser forsvinner ikke, om ledigheten er lav vil forbruket forholde seg på bra nivåer, noe som er bra for selskaper. Energipriser er også en pekepinn, har ikke tro på fall dersom energipriser holder seg høye, men kan hende at prising av aksjer i noen tilfeller må tenkes på, pånytt.
Er allikevel enkelte krefter noen ganger i markedet som går på investor entusiasme, dersom grådighet får overtaket på frykt.
Frykt og grådighet setter mange ganger fornuftig prising til side, i begge retninger. Mange vil hevde at markedene er fult priset, og lite som skal til før korreksjon.
Kan hende, men en korreksjon skjer ofte dersom frykt får forplante seg videre til utover i investorsentimentet, det er ikke helt komforsonen ennå, pga VIX vaker rundt 20, den har vært under 20, men fikk litt bølge opp. Tendensen virker litt sånn at det blir mer komfort.
ShoeShineBoy
07.01.2022 kl 15:00 4330

Minner om at Fed har et såkalt "dual mandate" der både sysselsetting/BNP-vekst og inflasjon inngår. At det går dårlig i økonomien eller at finansmarkedene surner er således ingen hindring for at den vil måtte sette renten opp dersom inflasjonen ligger over målet på 2 prosent. Siste inflasjonsmåling viste 6,8 prosent. Dagens arbeidsmarkedsrapport viser en lønnsvekst på hele 4,7 prosent. Vi kan dermed konstatere at vi har en lønns- og inflasjonsspiral som er i ferd med å komme ut av kontroll. I en slik situasjon så må sentralbanken sette opp renta, og det kraftig.
omans
07.01.2022 kl 15:14 4355

ledighetstall som kom nå nettopp viste en ledighetsrate på 3.9%
Dette viser fortsatt fallende tendens.

https://www.cnbc.com/2022/01/07/hiring-falters-in-december-as-payrolls-rise-only-199000.html

ting kan sikkert forklares/bortforklares, men kommer ikke utenom at det er et tall å forholde seg til, 3.9%
Redigert 07.01.2022 kl 15:15 Du må logge inn for å svare
ShoeShineBoy
07.01.2022 kl 15:21 4376

Og grunnen til dette at det er færre som melder seg som arbeidssøkende. Men det viktigste tallet her er jo sysselsettingen. De tallene overrasket klart på nedsiden. Vi ser da også at markedene har reagert negativt på rapporten.
omans
07.01.2022 kl 15:27 4387

Ser du prøver bortforklare, som jeg forventet. Har hele tiden sagt at en ikke trenger forklare markedet på så kort sikt, tenker en 14 dagers periode er minimum å forholde seg til, når det gjelder å observere bevegelser.

Man står nå overfor q4 rapporterings sesongen, så det blir spennende å se hvordan ting arter seg i ukene fremover, det inneholder jo også guiding fra selskapene fremover.
Redigert 07.01.2022 kl 15:30 Du må logge inn for å svare
ShoeShineBoy
07.01.2022 kl 15:47 4386

Bortforklaring? At det er færre som melder seg som arbeidssøkende kan jo være positivt, dersom dette skyldes at det har blitt flere sysselsatte. Men tallene tyder jo på nedgangen ikke kommer av dette, men at folk av ulike grunner ikke ønsker å jobbe.
omans
07.01.2022 kl 15:53 4384

Tallet er 3,9% Det øker ikke forbruket, om noen få fler melder seg på "NAV".
Det har vært snakk om dette før, noen har gitt opp etc. Har ikke tall på den sivile arbeidsstokken i USA pr nå, men for få år siden var den 156 000 000.
Om det skapes 100k færre jobber enn antatt, utgjør ikke det noe på BNP. Derfor pr nå er det ikke så mye å henge seg opp i mener jeg, at noen ikke melder seg il trygd, så får bare se hvordan q4 blir nå i første omgang.
Redigert 07.01.2022 kl 15:54 Du må logge inn for å svare
trani
12.01.2022 kl 10:35 4000

Et annet spørsmål.
Tror du markedet selv klarer å skape inflasjon uten innflytelse fra sentralbankene?
omans
12.01.2022 kl 23:08 3914

Markedet klarer seg bedre med support fra sentralbankene ved lavkonjunktur og kriser. Inflasjon skapes når priser stiger igjen, som følge av mange faktorer i markedet, økt etterspørsel, økte kostnader, lønn etc. For energi sektoren betyr det økte energi priser pga økt etterspørsel. Økt etterspørsel ville nok bli en vanskeligere vei uten inngripen på tiltak hvis krisa først treffer. Det kommer en tid da sentralbankene kan justere tiltakene eller trappe ned for å holde seg til/mot inflasjonsmål.
Slettet bruker
12.01.2022 kl 23:44 3931

De siste 13 aarene er det sproeytet unedelig mange trillioner dollars ut i markedet av regjering og sentralbanker. Noe som har sendt boersene himmelhoeyt. Ja til og med langt over hva selskapene egentlig er verdt hvis man ser paa deres inntjening.

Og Naa staar vi ovenfor dette;

- Covid kaos verden rundt
- Skyhoey inflasjon
- Fed's tapering og pengetrykke slutt - i mars
- Stigende renter
- Hoeyere skatter
- Rekordgjeld
- Samt en gjeldssituasjon hos kinesiske eiendomsutviklere som er saa farlig at den vil stoppe den kinesiske veksten totalt

Ingenting av dette er bra for aksjemarkedet, men det hardeste angrepet paa aksjemarkedet kommer fra FED's tapering pengetrykkelsutt i mars, som med dagens rekordgjeld raskt vi lede til manglende likviditet i markedet, samt problemer for noen og enhver naar de maa betale mere for laanet sitt. Ogsaa lenge inlfasjonen er mye hoeyere enn renten, gaar alt feil vei.

FED har fortsatt ikke forstaatt at med dagens rekordgjeld, er det umulig og heve rentene ut at oekonomien gaar til helvete. Heller ikke at slutt paa pengetrykking raskt vil lede til likviditetsmangel. Men hvis FED allikevel finner paa og gjoere dette, vil de raskt finne ut at de maa reversere dette ganske kjapt igjen.;-))

Og skulle det komme en ny Covid variant til, f.eks. tidligere nevente Deltakron som sprer seg over hele verden, tipper jeg aksjemarkedet sier takk for seg uansett. For verdensoekonomien taaler ikke enda flere kvartaler med dette.

Saa gjenstaar det og se om alle trillionene som er brukt vil loefte markedet videre uansett, eller om ovenstaaende vil drepe det.. Hva tror du?
Redigert 12.01.2022 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2022 kl 00:07 3993

De holder hordene for narr. For mange kan rett og slett ikke bli for rike. Da blir det mangel på vernepleiere, saksbehandlere, tannleger, pedagoger, bussjåfører osv. Det meste må tilsynelatende se høvelig bra ut like før den store nedturen starter, slik at ikke for mange fra hordene klarer å snike seg ut gradvis mer og mer til cash som de kan opptre kontrært med på børsene.

Ok… Det her ble en noe paranoid og konspiratorisk vri, ja da… Men tanken er kanskje ikke helt fjern heller…

Hva blir neste spenningsmoment..? Det har ikke vært en generell korreksjon på minst 10 prosent på ørti-fjotte (!) uker. Bare det er et visst signal om pasienten i senga, dvs. markedet, som er rekordpumpa med investert kapital. Hvorfra skal ny kapital inn komme..? Og rentene skal opp, støttekjøp skal trappes ned og balansen skal krympes der over… Og geopolitiske spenninger er det også… Forsyningskrise… Rekordhøy inflasjon… Energikrise som svir… Negative konsekvenser av klimaendringer øker på…

Hva skjer om mange nok trykker på salgsknappen..? For den er like tilgjengelig som kjøpsknappen, ikke sant..? Mange ferskinger har opplevd kun den snille børsen, den rause børsen som gir og gir og som tåler alt… Nå er det historisk et tegn at når alle eier aksjer, da er ikke endetida langt unna… Det er også andre tegn i tida som sier sitt for meg… Folk får kasta lån etter seg… Antall svindelforsøk øker… Bobler på flere kanter… Og se på Buffett-indikatoren og Shiller PE… Hjelp! Og på tross av dette snakker analytikerne i munnen på hverandre om at… «Dette går så bra så…» Ja, nærmest slik, med noen få små modifikasjoner i hist og pist… Og mangt og mye av nye noteringer rundt om har nok kun kommet i den hensikt at aksjer i luftslott skal selges unna nokså raskt, men uansett er det mye tvilsomt som har blitt notert på børs de aller siste åra, som byr på mye eventyr og heller lite kvalitet… Det har blitt langt flere selskaper å fordele all investert kapital på. Det er snickers og twist…

Øi… Pandemien er heller ikke over, men jeg er så inni hampen helvete så lei av det viruset at jeg gidder ikke å skrive så mye om det…

Alt er relativt. Dersom noen kan skape stor verdiøkning med hjelp av et digert børskrakk mens de fleste har tapt stort, så… For det blir vanskelig «å sitte stille i båten» dersom børsene faller langt mer enn 50 prosent, samtidig som det trengs mer penger til mangt og mye. Mange vil ha tung psykologi i markedet og føle seg fattigere, og de vil kapitulere totalt. Andre igjen må selge under tvang, belånt som de er. Jo da, det kan bli litt av et sirkus.

Enn så lenge er alt bare fryd i gammen, som de sier på vidda… La oss i alle fall bare late som at alt er helt normalt og at markedene er friske og sunne og velfungerende… Så fortell meg en god løgn, så skal jeg tro deg. Jeg lover…

Sengelektyre levert av Rockall.

God natt… eller «god» natt..:-)
Redigert 13.01.2022 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
omans
13.01.2022 kl 00:33 3948

Norsk bulls sier Buy på Dno nå, så vi gearer opp.
Slettet bruker
13.01.2022 kl 01:38 3906

Ja, oljen kan gå godt framover. Oljen vil nok tikke opp ei stund.
Slettet bruker
13.01.2022 kl 02:36 3870

The Buffett Indicator is the ratio of total United States stock market valuation to GDP. As of January 6, 2022 we calculate the Buffett Indicator as:

Aggregate US Market Value: $50.7T
Annualized GDP: $24.0T
Buffett Indicator: $50.7T ÷ $24.0T = 211%

By our calculation that is currently 64% (or about 2.1 standard deviations) above the historical average, suggesting that the market is Strongly Overvalued. These are historical, all-time highs.

However, with interest rates at historic lows, there is reason to suspect that "this time is different" may hold true? But what will happen when the interest start to rise?
Redigert 13.01.2022 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2022 kl 08:37 3688

Det er en faktor, det er det, men indikatoren lyser rødt uansett. Inntrykket mitt. Ja, når rentene stiger… hva da..? Nevner igjen det nerdete long-term debt cycle. Sjekk ut. Vi skal være i endetida av en slik langsyklus nå. Hva skjer med rentene når denne syklusen opphører..? Det kan bli en kalddusj det. Evig lave renter..? Nei, det tviler jeg på, men hva så om det skulle bli slik..? Børskrakk vil det bli uansett. Bristepunktene vil komme.
Slettet bruker
13.01.2022 kl 08:38 3773

La fortsette over himmelen…

https://m.youtube.com/watch?v=qw-yn2RLcu0

🌞🥳🤩
Redigert 13.01.2022 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
omans
13.01.2022 kl 09:17 3776

Hva satser du på om dagen? Noe du posisjonerer seg i mtp profitt eller venter du på krakken og prøve profittere på et slikt scenario?
Slettet bruker
13.01.2022 kl 13:41 3668

Jeg venter i alle fall ut februar med det aller meste i cash, og så får jeg bare se an. Jeg ville ha hoppa inn om så for en mindre periode på en korreksjon som jeg ville sett på som midlertidig, ned 10-15 prosent, i ulike fond med fokus på verdi. Disse har jeg allerede valgt ut, men jeg har kun tenkt på å bli med en periode altså etter korreksjonen. Børsene er ikke spådd mye opp i år, så kan man ri fra kjøp nedi korreksjoner, så vil det hjelpe på. Fra mai til september er det historisk lite å hente på børsene uansett, og oktober er skummel, og særlig da i år vil jeg være ute på sidelinja i den perioden, tror jeg. Men... Samtidig vil jeg ikke belåne, og skylder ikke noen noe som helst om jeg skulle bli med ned i et større krakk. Vi overlever et krakk om vi så skulle bli med ned, men jeg mener det er smart med flere bein med kvalitet og verdi. Det kan ta lang tid etter en nedtur (inkludert et stort krakk) før man er i pluss igjen om man seiler gjennom. Historisk har ikke alle slike nedturer retta seg like raskt opp igjen. Spørs vel hva man sitter på. Kroneksempelet mitt er at de som kjøpte Microsoft-aksjen på topp før dot com-bobla sprakk, og holdt på den, måtte vente i 15 år før de passerte null igjen. Det ble en helt annen ferd videre for de som kjøpte i bunnsjiktene etter at bobla sprakk, eller i det hele tatt langt nede.

Akkurat nå er jeg kun inne i FRO på IPS-en, og må satse mer aggressivt der siden dagens regjering har svikta ordningen i stor grad.

Utenom børs er det Ocean Energy (bølgekraft og blinkebøyer!), som et "crazy og sprekt" case å være med på, og det er Monio og det er utleiebolig. Liker å styre med litt av hvert. Gjør tilværelsen mer interessant.
Redigert 13.01.2022 kl 13:48 Du må logge inn for å svare
DocAntle
13.01.2022 kl 13:47 3680

Om logistikk situasjonen bedrer seg så er det godt mulig at inflasjonspresset løsner veldig. Syns også du overvurderer situasjonen i Kina da myndighetene både har vilje og verktøy i kassen til å håndtere ting på en skånsom måte. Kan godt være at ting ordner seg helt greit uten at noen som helst krakk oppstår.

I mine øyne er den største trusselen fremover underinvesteringer i energi. Tror ikke verdensøkonomien setter pris på oljepris på 150 dollar fatet. Den dagen kommer i en ikke alt for fjern fremtid
Slettet bruker
13.01.2022 kl 13:50 3786

Så Kina har garantert full kontroll og verktøya i orden..?
DocAntle
13.01.2022 kl 14:03 3773

Folk har spådd krise der i 20 år. Hvorfor skulle i år bli noe annerledes. Styreformen der borte gir større handlingsrom enn vestlige økonomier.
omans
13.01.2022 kl 14:16 3888

Sikkert greit, men det med Microsoft og de som kjøpte på topp, så er det jo mindretallet, og tipper at mindretallet av disse igjen ikke ventet 15 år på å selge uten tap. Viktig med strategier, f.eks stop-loss. Kan hende noe er dyrt nå på historiske multipler etc, men ser ingen konkrete bobler som er oppblåste pr nå. Ser at diverse ESG aksjer og Euronext Growth noterte aksjer har kommet ned og har plassert seg i hengemyra igjen. Nå er det verdi igjen, og fremover kan det være smart å sitte i solide selskaper som betaler fine utbytter fremover. I tillegg stock picking blandt smb selskaper, som kan komme til sin rett når samfunnet åpner mer igjen.
Slettet bruker
13.01.2022 kl 16:42 3871

Fornuftige vinklinger her, omans. Mangt og mye man kan holde seg unna, og at man bør være selektiv på en annen måte nå. Håper du misforstår meg rett. Jeg har tro på verden, tross alt, og det er de positive mulighetene i et større krakk jeg fokuserer mest på. Det der med dommedagsprofetier og skremmende bilder er ispedd en del smil og humor, selv om det faktisk er spesielle tider nå og høytsvevende børser.

Det kommer av og til muligheter uansett.

Om/når jeg får utnytta at børsene faller, så er det noe jeg kan glede meg over helt uten nedlatenhet og sarkasme overfor andre, helt klart. Jeg kan glede meg over både det jeg får til og over andres suksess i ulike størrelser.
Redigert 15.01.2022 kl 11:20 Du må logge inn for å svare
trani
17.01.2022 kl 16:09 3514

Tror vi ser en korreksjon på 20-30% i de ukene som kommer..
Er en dobbel topp på OSE her nå..
Enig?
Redigert 17.01.2022 kl 16:12 Du må logge inn for å svare
china
17.01.2022 kl 16:30 3482

Ok