Krakk - Stockageddon 22.02.2022

Slettet bruker
KRAKK 02.05.2021 kl 15:07 255040

Varsellampene lyser rødt allerede, men grådighet og anabole steroider holder liv i dyret enn så lenge. Lave renter, støttekjøp, pengetrykking og låneopptak har ført til at det aller meste er skyhøyt prisa, fra aksjer og boliger til gull og kryptovaluta. Mange har sett denne filmen før, og den vil nok ikke ende godt. Det positive ganges opp, mens det negative dysses ned, og på sett og vis ser det ut til at koronaviruset allerede er glemt og gjemt fra enkelte hold. Det perfekte er prisa inn og vel så det, men når markedet gjerne priser inn det bildet det har av realitetene (eller grad av håp) noen måneder fram i tid, så kan dette fort gjelde for det negative også. Stemningen kan snu fort.


Ta noen knagger å skule mot:

The SKEW index
The Shiller PE ratio
The Buffett indicator
The price-to-book ratio
The VIX index
RSI-verdier
Amerikanske langrenter
Inflasjonstall
Gjeldsnivå
Signal fra sentralbankene

Mange har tungt belånte aksjer, egenkapitalbevis og fondsandeler kjøpt på allerede overprisede børser, og "alle" har verdipapirer. Pizzabudet og bloggbimboen på 20 har blitt aksjeksperter, og det er flust med nye noteringer av heller luftige visjoner. Dette hinter trolig om at endetida for denne syklusen kun er måneder unna. Det vil bli mer volatilt framover, tror jeg, og oppsidepotensialet herfra og ut året kan neppe være det helt store. Jeg tror at det begynner å bli nedadgående fra i høst en gang, med håp om returer opp igjen, men at tidevannet i markedene virkelig begynner å bikke den andre veien. Om jeg skal spå... Den store og bratte nedoverbakken, Stockageddon, starter 22.02.2022... Det vil bli gråt og tenners gnissel, og det griske mennesket går over glødende kull, glasskår og salt i anger og skam...

Ingen må be på sine knær for å få tilgang til denne tråden, selv ikke dere som tar så feil at dere er uenige med meg.
Redigert 03.05.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
MSoleim
21.02.2022 kl 23:41 7898

Helt utrolig at det går an.
Slettet bruker
22.02.2022 kl 00:03 7844

Putin beordrer styrker inn i Ukraina:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/0GJO8A/putin-beordrer-styrker-inn-i-utbryterregionene
Redigert 22.02.2022 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
DocAntle
22.02.2022 kl 06:13 7638

Tror Kazakhstan begynner å skjelve litt nå da de også har en stor russisk minoritet som kan være neste brikke i putins "game of thrones"
andypandy01
22.02.2022 kl 07:25 7516

22.2.22
Allrounder
22.02.2022 kl 08:20 7388

Moskva børsen ned 10% i dag meldes det på E24.
investorK
22.02.2022 kl 08:36 7426

Vel, rett skal være rett, TS traff faktisk bra på datoen. :D

Så gjenstår det å se hvor stygt det blir.
Pilteri
22.02.2022 kl 09:14 7342

Ja hvis det krakker mer nå så vet ikke jeg....😉
murpy
22.02.2022 kl 09:17 7355

Da er vi straks i + panikken har avtatt og nærvøse sjeler er borte
Salbei
22.02.2022 kl 15:18 7196

Oops, ble visst ikke krakk denne gangen heller..bedre lykke neste gang Mr. Rockall :) Mange har gjort svært gode kjøp i dag. Inkludert meg. Billige aksjer som NOD, FRO og AKERBP er tungt inne i porteføljen. For en vanvittig fin dag å kjøpe på. Ha en fortsatt fin dag Mr Rockall :)
Spartan
22.02.2022 kl 19:00 7042


Absolutt gode kjøp å gjøre, men dette er bare begynnelsen på nedsalget. Og konflikten i Ukraina. Aker BP var dog et godt kjøp, olje skal opp, resten ned, enn så lenge.
Slettet bruker
22.02.2022 kl 19:51 7047

Tror ikke jeg ville vært for stor i kjeften enda. Det kan fortsatt komme bedre kjøpsdager en denne. Vil påminne om at konflikten i Ukraina på ingen måte er endret. I beste fall er det endret til det verre. Ser ikke så bra ut over dammen i kveld heller.
fattigstakkar
22.02.2022 kl 19:55 7034

Det var en god mulighet til å selge seg ut på den oppgangen som kom i mange aksjer i dag. Nå gjelder det å ha kruttet tørt når blodet renner i gatene.
Mikkol
22.02.2022 kl 21:44 6870

Ingen krakk idag heller Rockall. Dommedagsprofetiene slår ikke til. Nå kan du og de andre krakknissene ta dere en bolle. Makan til mas på dere. Endelig kan vi legge denne tråden død, for overskriften er utdatert. Finn nå for all del noe annet å drive på med enn aksjer, for DET har dere overhodet ingen peiling på... Krakkageddon rør siden covid ankom. Tør ikke tenke på hvor mye cash dere har gått glipp av🤣
Mokomon
22.02.2022 kl 21:59 6856

Tja, det har nå vært mye svartmaling og spådommer, men selv om det ikke er stockagedon bøyer jeg meg i støvet og gir terningkast 4 på spådommen
Karybdis
22.02.2022 kl 22:35 6859

Det er jo 22.febr.22 idag, Rockall.
Du kunne jo der virkelig ha truffet spikeren.
Du får den; situasjonen er jo absolutt ikke avklaret i Ukraina og der er andre større problemer / usikkerhet tilstede ikke minst i USA, men for øyeblikket kan politikerne la fokuset ligge på Ukraina. Hvor mye renteheving og reduserte stimuli vil dagens kurser tåle? Mange sektorer er allerede er kraftig nedregulerer, men hvor lenge vil verdiaksjene holde stand?? Jeg er personlig mest spent på det og de må også falle kraftig dersom du skal få rett.
RGTBJØRN
22.02.2022 kl 22:37 6914

Er sjelden et krakk kommer når verden vet i ukesvis hva som kan skje.(Ref Ukraina) Men TS skriver jo at startskuddet er i dag 22.2 . så ingenting er umulig. Jeg tror nok heller sjansen er større 22,10 ( bare for å sette en dato)). Er uansett enig at teknisk har det vært skummelt lenge. Virker som vi er inne i en gamechanger og at morroa snart er over. Sentralbanksjefen sa også i sin siste tale at inflasjon vil bli en stadig større risiko og ber de folkevalgte og stramme inn oljepengesekken enda mere.
RGTBJØRN
22.02.2022 kl 22:43 6972

RSI ett års chartet OSEBX ligger vel på 44,50 og forventes falle en del til i dette klimaet, kansje en plattform for vårrally kommer ?
Slettet bruker
22.02.2022 kl 23:45 6862

Med de siste to dagenes dramatikk, og særlig med dagen i dag hvor USA-børsene åpna igjen etter å ha holdt stengt i hele går… Med denne dramatikkens tunge negative bidrag til utviklingen og stemningen på børsene, så tenker jeg at spådommen traff høvelig godt. De røde tallene i dag kommer jo da også fra en allerede rød utvikling som har pågått en stund.

Ukraina-krisen har absolutt et potensial til å vokse i omfang, og blant annet kan Russland besvare vestlige sanksjoner med større cyberangrep. Det kan balle på seg på ulike måter. Ukraina-krisen, og vissheten om at den kan få mye større negative konsekvenser enn det vi har sett hittil, det tynger. Det må også være en stor vekker med tanke på at den kommer i tillegg til energikrise, forsyningskrise, inflasjon, renteøkninger, nedtrapping av verdipapirkjøp, slanking av balanse med salg av verdipapirer og så videre, og at den vil kunne forsterke noe av dette. Og husk all gjelda rundt omkring… Og fortsatt høytsvevende børser…

Kan Kina nå se en større mulighet for å ta Taiwan..? Skal ikke spekulere for mye i det, men uansett…

Er det virkelig motiverende være lasta til ripa og pipa med verdipapirer nå..? Ser outlooken betryggende nok ut, og ser oppsiden stor nok ut fram til nyttår..?

Det er store krefter i sving nå, det er det. For å oppsummere det hele banalt:

Ting skjer…
Redigert 23.02.2022 kl 00:14 Du må logge inn for å svare
Black-Swan
23.02.2022 kl 08:31 6719

Jeg syntes Rockall traff skremmende godt nok en gang. Det vil fortsette nedover.
Apache_Kafka
23.02.2022 kl 10:18 6631

Du tenker da på gårsdagens krakk?
Mikkol
23.02.2022 kl 10:30 6647

Husk at det går ann å tjene penger både på oppgang og nedgang på børs. Og at du blander inn Kina og Taiwan beviser jo konspirasjonsteoretikeren i deg. Covid er skapt for 5G og Armstrong gikk aldri på månene også eller?;)
Redigert 23.02.2022 kl 10:32 Du må logge inn for å svare
Salbei
23.02.2022 kl 16:36 6530

Nå blir det svart...cyberangrep mot Ukraina...Game over ☠️
rytter
23.02.2022 kl 16:43 6518

Jeg synes det er skummelt at indeksene ser ut til å toppe ut teknisk også.. Tror det kan bli litt ruskete fremover.
Bare se på nasdaq: https://twitter.com/mpskar/status/1496509581388034048
Dow Jones: https://twitter.com/mpskar/status/1496505901339095041

Følg meg gjerne på twitter for daglige analyser av aksjer og indekser!
fattigstakkar
23.02.2022 kl 17:03 6536

Denne tråden fortjener absolutt livets rett. Skal godt gjøres å treffe bedre enn dette når man spår nesten ett år fram i tid. Kudos!
Salbei
23.02.2022 kl 20:27 6424

Begynner å handle forsiktig når Nasdaq er i 11000....Mulig vi skal enda lengre ned enn det, men ikke under 10000. Det kommer nok mange gode kjøp i løpet av mars :D

Og tenker etter kommende korreksjon, vil vi ha et nytt langvarig bullmarked. 16-20 år. Ikke så spenstig vi har sett nå, pga høyere renter, men en mer forsiktig og rolig oppgang.
Redigert 23.02.2022 kl 20:32 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
23.02.2022 kl 20:42 6497

Følger med på CNBC og de kommer stadig tilbake til at de færreste under 45 år har erfaring med å håndtere et marked som det vi møter nå. Endelig får man betalt for å ha vært ute en vinternatt før. Var ikke så gøy da man så vidt hadde rukket å begynne med aksjeinvesteringer da dotcom-bobla sprakk, men det har vært en nyttig erfaring. Den viktigste endringer er nok at vi nå må regne med inflasjon og høyere renter. Da er det slutt på at luftslott som kanskje blir det nye tesla om 15 år blir priset som om de allerede har blitt det. Nå er det en fugl i hånden og ikke ti på taket som gjelder. Show me the money - les utbytter. For tradere er dette markedet fantastisk sammenlignet med det kjedelige markedet vi har hatt i mange år hvor "alt" har steget.
MSoleim
23.02.2022 kl 20:52 6652

Teknisk sett har børsene vært teknisk negativ siden 20-26 Januar. Virker som fallet skjer sakte men sikkert, og ikke noe brått - helt til det smeller i Kiev. I tillegg justerer FED renten om 2-3 uker. Spørsmålet er om de tar dobbel justering? S&P har ramlet ca 12% siden toppen (ATH) 4.Januar

Ikke sikkert det smeller i Kiev, men om det gjør eller evt ikke gjør, får vi kanskje ett brattere fall noen dager før innhenting igjen. Det som blir interessant å se, er å se utslaget på børsene etter 15.Mars. (fed-møtet.)
Nasdaq har jo allerede ramlet 18% fra ATH. Hva skjer med teknologiaksjer hvis renten justeres opp med dobbel renteøkning?
Redcloud
24.02.2022 kl 00:07 6334

Da var korreksjonen snart over, noen få dager til evt med litt turbulens så vil vi gå lysere tider i møte frem mot sommeren hvoretter selskapens reultater nok en gang vil avgjøre, mens enkelte luftslott atter en gang kan ha en tendens til å eksplodere oppover. Bull marked frem mot sommeren tipper jeg. Disse separtistene som allerede har holdt på i 8 år i Ukraina er av relativt beskjeden betydning, korreksjonen var på sin plass, en sunn og fin korreksjon som rister av seg noen luftslott mens de som fortjener markedets tillit får det. Det nytter ikke kjøpe hva som helst under sånne forhold, men snart har vi det vel gående igjen med Ultimovacs, Nordic Nanovector, NEL og Next Biometrics etc samt annet rusk og rask.
Redigert 24.02.2022 kl 00:25 Du må logge inn for å svare
Redcloud
24.02.2022 kl 00:22 6324

Hvis jeg kan få legge til at dere som forventer et krakk fra disse nivåene undervurderer trøkket i inntjeningsveksten til mange av de i de børsnoterte selskapene på verdensbasis, det foregår uendelig mye forretningsvirksomhet på planeten som ikke er børsnotert, det er tross alt de største og de med livets rett med god grunn som overlever på børsene rundt om i verden. Noen fortjener en høy prising for jorden er en stor planet.
DocAntle
24.02.2022 kl 02:18 6271

Konspirasjonsteoretiker? Taiwan har justert opp beredskap pga situasjonen i Ukraina. https://www.reuters.com/world/asia-pacific/taiwan-says-must-raise-alertness-over-ukraine-crisis-2022-02-23/

Åpenbart er det mange inkludert Taiwan selv som tenker at Kina kan finne på å utnytte muligheten til å ta Taiwan mens vesten er opptatt med Russland og Ukraina.
bækørreden
24.02.2022 kl 06:07 6189

Med skyderier i flere byer bla. Kiev så er nyheden/bekymringerne om en fuld russisk invasion ude i markedet. Så det er omkring det her tidspunkt vi kommer til at se en vending i markedet +- nogle få dage…

Vi på aktiemarkedet skal nok klare os, mine tanker går til de stakkels ukrainer :(
Morty15
24.02.2022 kl 06:26 6147

Strammer seg til i Ukraina. Gir flere utslag og økt usikkerhet. Vi registrerer at Russel 2000 og Nasdaq nå er passert 20 % fall fra topp basert på futures. Tre dager med over 20 % fall er definisjon på børskrakk. Flere mindre selskaper WW har vært i krakkmodus lang tid. De store indekstunge selskapene WW har holdt indeksene på høye nivåer til tross for dette. Fortsetter dette og det drar med seg brede indekser WW over i krakkmodus 20 % vil jeg tro frykten vil entre markedet vs grådigheten som har dominert. En rekke investorer som knapt har opplevd virkelig børskrakk. De kan få seg en ny opplevelse. Enn så lenge er OSE en sweetspot mht. Oljepris m.v. men med spøkelset om en resesjon WW i bakgrunnen som fort kan snu også råvareprisene heftig ned om det inntreffer.

Klar tale fra Jeremy Grantham i 5 minutters TV intervju Fox Business 21.02.22:

https://youtube.com/watch?v=yF7EJhkt4Y8&feature=share
Framtia
24.02.2022 kl 06:57 6099

Dette blir en massiv kjøpsmulighet! Mye har vært priset inn av konflikten siste uken(e). Nå er invasjonen bekreftet og oppgangen kan begynne...Usikkerheten er med andre ord borte, selv om utfallet er elendig...🤔
Slettet bruker
24.02.2022 kl 11:18 5846

Det er børsfall verden rundt, men for noe kortere sikt kan det vise seg å være en god kjøpsmulighet i dag. Men… Det er selvfølgelig fred og fordragelighet jeg helst ville ha sett, og om noen nå bruker børsbegrepet «når det flyter blod i gatene», da vil jeg bli både skuffa og provosert. Det er rett og slett meget upassende i disse tiders realiteter.
Spartan
24.02.2022 kl 11:49 5775


Jeg tror du kommer til å ete de ordene Mikkol.

Om du ikke forstår hva oljepris over 100 gjør med verdensøkonomien, samt stigende renter som nå blir videre akselerert av inflasjonen…da burde du ta en investeringspause.

Rockall har truffet nær eksakt, herfra er det nedover i rykk og napp. Bare vent til Fed’s kommende renteheving, kryptokrakket, og småinvestorer som aldri har opplevd et bear market kommer i gang. Da snakker vi bortblåste verdier.
Intravenøsiu
24.02.2022 kl 12:03 5721

"og om noen nå bruker børsbegrepet «når det flyter blod i gatene», da vil jeg bli både skuffa og provosert"

Helt enig.
Bjellesauen
24.02.2022 kl 12:35 5640

Helt utrolig "spådd". Er du synsk? Jeg har over 100.000 i urealisert tap bare i dag. Skulle hørt på deg:-)
MSoleim
24.02.2022 kl 18:46 5453

Overasker meg at det ikke faller mer i USA. Gjenstår mye av kvelden enda men. Hermanrud ropte kjøp når det smeller. Kan fort være han hadde rett i det på kort sikt nå.