Hva forventer dere i 1Q i morgen?

Mado
NEL 03.05.2021 kl 09:24 10564

Det er 10 meglere anbefaler kjøp, 3 hold og 2 til selg. Sbanken kom med ny kjøpe anbefaling i dag.
Seriøs
03.05.2021 kl 09:34 6514

Forventer vel ikke noe annet enn mer minus og ny emisjon kan komme
Hemsen
03.05.2021 kl 09:37 7007

Løkke varslet i januar store underskudd lang tid fremover, så det må ikke komme som noen overraskelse eller skuffelse for noen. Det som er interessant er fremtidig guiding og nye store ordre.
Value Investor
03.05.2021 kl 10:29 6921

Jeg forventer heller ikke noe annet enn mer underskudd, men hvorfor produserer de med underskudd. Man kan forstå at underskudd i begynnelsen er nødvendig hvis man skal nå raskt ut til forbruker, hvis man har utviklingskostnader med produktet eller det på en eller annen måte må tas kostnader før inntektene kommer. Her er det jo ikke slik. NEL produserer fyllestasjoner og elektrolysører, de investerer i produksjonsutstyr, det er riktig, men det vil jo normalt balanseføres. Meg bekjent driver de ingen forskning (rotolyser er nedlagt), og det er ingen grunn til å tape penger.
Value Investor
03.05.2021 kl 10:40 6890

Dessuten, når man har drevet med elektrolysører siden 1927 blir det vanskelig å påstå at man er i en oppstartsfase.
Wanker
03.05.2021 kl 15:50 6732

Jeg lurer jo litt på hvorfor skriver du så mye om NEL, når du (ut fra innleggene) ikke vet nok om bedriften?

Selvfølgelig har NEL R&D på mange områder. Noen prosjekter er offentlig kjent, og man finner info om man ønsker det.
Noen prosjekter er sammen med andre, noe holder de for seg selv, noen av disse aktivitetene er delvis støttet av ulike offentlige ordninger, mens de fleste kostnader tas av NEL

Og du vet godt at de ansetter en haug med mennesker for å være klar til de ordrene kommer, lønna har ihvertfall ikke noe med balansen å gjøre. Akkurat nå ligger disse stillingene ute:
Belgia - 2
Danmark - 2
Frankrike/Sveits - 1
Norge - 1
USA - 7

På Notodden skal det ansettes ca 30 mennesker i år. https://www.telen.no/ansetter-rundt-30-nye-pa-notodden-i-ar/s/5-75-455729
Da Erik Løkke-Øwre begynte på Notodden i 2018 jobbet det ca 30 mennesker der. De har ansatt 50 siden det, og vil ved utgangen av 2021 være ca 110.

Om NEL har bommet på noe rent timing-messig, så er det kanskje kapasiteten for fyllestasjonsproduksjon.. Men de er kanskje også delvis skyld i dette, Sandvika-affæren forsinket sikkert utviklingen med 6-12 måneder.
Sann
03.05.2021 kl 15:50 6725

Blir nok et fall imorgen og et minus på ca 1/2 milliard med tanke på urealisert tap i Nikola og Everfuel. De skulle benyttet anledningen nå på på å fylle på mer I Nikola til bunnpriser for denne skal nok kraftig opp snart . Nel vil nok slite med bunnlinjen i 2021 også men på sikt har jeg troen fortsatt. Ikke den aksjen jeg hiver meg på igjen nå men kanskje om 1 år eller 2. Noen analytikere spår den ned i 8kr men jeg tror heller den kan falle til mellom 10 og 15 i løpet av året. Imorgen tror jeg vi kun vil se et mindre fall og tipper 20.
Redigert 03.05.2021 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
Sørøya
03.05.2021 kl 16:19 6666

Mange røde tall.
Svakere ordreinngang enn forventet, men det går i rykk og napp som vi har sett tidligere. Verdiene på eierposten i Nikola og Everfuel må justeres ned. Dette er imidlertid ting som de fleste er klar over.
Selv er jeg mer spent på fremdriften på Herøya og evt planer om ytterligere kapasitesoppbygging.
Hvordan går det med fremdriften på diverse samarbeidsprosjekter som Glomfjord, Yara, Hybrit, Haldor Topsøe, Nikola utplassering av nye stasjoner, bussprosjektet,
California og USA generelt, Canada, Nederland, Sør Korea etc., Everfuel, Aibel, Woods, Kværner , Iberola, etc., etc. . De siste årene har Løkke kastet et utall baller opp i lufta og det er på tide at noen etterhvert lander. Aksjonærene har investert milliarder av kroner i NEL. Regner med at det er flere enn meg som etterhvert etterspør resultater av det mer håndfaste slaget. Vi ligger fremdeles og vaker nesten en krone ned i forhold til siste emisjonskurs.
Anywhere
03.05.2021 kl 16:41 6612

Regner med standard tap på drift på 50 øre pr omsatt krone.
Det er selvsagt fortsatt spinnvilt å prise dette over 5 kroner pr aksje....som også er spinnvilt om de ikke snarlig klarer å minke tapene slik at vi ser selve driftsmarginen kan krabbe over 0....
Sann
03.05.2021 kl 17:18 6540

Så typisk Nel å komme med ny melding dagen før kvartalsrapport. Denne gang om et utviklingssamarbeid med et solfirma. De pleier å ha noe bedre å komme med før de ventede og dårlige kvartalsrapportene. De klarte ikke denne gang å hoste opp noen konkrete kontrakter som noen ganger før. Men de måtte vel komme med noe i håp om å dempe nedgangen i morgen og påfølgende dager og med et minus på nesten en 1/2 milliard inkludert et urealisert tap på Nikola og Everduel. Rart at Nel så åpenbart blottlegger seg med det som har blitt en vane med nyheter før dårlige resultatrapporter. De undervurderer folks evne til å gjennomskue hensikten og timingen. De burde heller annonsert nyheter 1 uke før eller etter kvartalsrapporter. Ikke bra!
Olsenius
03.05.2021 kl 17:31 6501

Nel ASA: Receives purchase order for 2 MW PEM electrolyser
(Oslo, 3 May 2021) Nel Hydrogen Electrolyser, a division of Nel ASA (Nel,
OSE:NEL), received a purchase order for a 2 MW, fully containerized MC400
electrolyser from H2 Energy

"This is a new milestone achieved in the development of a commercial green
hydrogen infrastructure, clearly showing that hydrogen for heavy duty vehicles
is a reality today. We are proud that our compact PEM containerized solution has
been selected for this second site to supply the refueling stations network,"
says Raymond Schmid, VP Sales and Marketing EMEA, Nel Hydrogen Electrolyser.

The 2 MW PEM electrolyser is the second system to be delivered as part of the
green hydrogen infrastructure network that is currently supplying hydrogen to
the first 46 Hyundai trucks already operating in Switzerland and aiming to reach
a fleet of 1,600 by 2025. The system will be filling 350 barg trailers directly
at site to dispatch the hydrogen to the Hydrospider network in Switzerland.

H2 Energy is working together with various partners to establish a nation-wide
network of hydrogen stations and corresponding supply chain in Switzerland as
well as abroad. H2 Energy is focusing on producing only renewable energy-based
hydrogen to contribute to the decarbonization of various sectors.

ENDS
Slettet bruker
03.05.2021 kl 17:32 6487

minus på flere 100 millioner som vanlig
Collo
03.05.2021 kl 17:32 6483

Ikke bra? Dette er glimrende nyhet. Hvis samarbeidet kan gi den billigste hydrogenproduksjonen så er det gull. NEL har blitt kritisert for å ikke alliere seg med sterke aktører. Det har de tilbakevist flere ganger denne våren. Strålende lederskap.
velkjent
03.05.2021 kl 17:38 6456

Hjelper ikke å ha den billigste hydrogenproduksjonen hvis den fremdeles er for dyr og det ikke er kunder som vil betale prisen. Å alliere seg med kraftprodusent basert på dyr solcelleenergi blir vel som når den halte leier den blinde.
Collo
03.05.2021 kl 17:54 6394

Dette er bare løse påstander. Frist solar er i ferd med å redusere kraftkostnadene med 11% bare det siste året. Dette er glimrende samarbeidspartner med NEL.
Falketind
03.05.2021 kl 18:04 6358

Helt fantastisk, ingen over eller ingen ved siden av. NEL viser langsiktig 💪 styrke for oss aksjonærer som har vært med siden tidenes morgen 📈
Redigert 03.05.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Value Investor
03.05.2021 kl 18:10 6331

Meg bekjent har de ikke noen patenter eller større utviklingsprosjekter av nye produkter. Du får heller liste opp litt om hva de har på trappene.

Her er forresten en oversikt over hva analytikerene forventer.

https://e24.no/boers-og-finans/i/gWm7LL/seb-tror-nel-vil-ta-papirtap-paa-476-mill-i-nikola-og-everfuel

og jeg tror de får sånn ca rett, men at det ikke vil påvirke kursen noe særlig, siden de ikke har meldt om store kontrakter forrige kvartal, vel da kan ikke det forventes at det kom store kontrakter, og kursutvikling i selskapene de har aksjer i er kjent, og at de produserer med tap hver eneste dag er også viden kjent. Kanskje de har en plan for å få bedre betalt for sine produkter, det ville vært bra for kursen, og hvis det virker troverdig så avslutter jeg kanskje min short.

For å forklare hvor lave priser de får for sine produkter så fikk de inn 205 mill fra kunder i q4.
De brukte 150 mill på råvarer og 50 mill på avskrivinger. De hadde ingenting til å dekke hverken personalkostnader eller driftskostnader. Ingenting. Det er lite det, og personalkostnadene var 95 mill og driftskostnadene 80 mill. Og selskapet er priset til 34900 mill. Skjønner du hvor gale det er?
Redigert 03.05.2021 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Value Investor
03.05.2021 kl 18:14 6316

Ja, en ordre på 2MW er verdt mellom 10 og 24 mill, litt avhengig av utstyr, og de gidder som vanlig ikke oppgi kontraktsverdi. Denne kontrakten holder NEL aktiv i en ukes tid, og bidrar sikkert til økt tap. Ikke superimponert.
Sann
03.05.2021 kl 18:40 6241

Ja der kom det en ordre som vanlig før dårlige kvartals tall og helt etter den vanlige oppskriften for å dempe neste dags skuffelse.
Collo
03.05.2021 kl 19:42 6128

Ordren er positivt for NEL. Hundai er en av pionerene i hydrogenmarkedet. Det er slike som er viktige for transformasjon og disruptive endringer. Enda viktigere er samarbeidsavtalen med First Solar som sikrer raskere utrulling av hydrogen-teknologien: Nøkkelferdig løsninger med billigere hydrogen enn fossile løsninger. Den gir ingen kontrakt i dag eller i morgen. Men likevel ekstremt verdifull - den forsterker NELs posisjon som en stor og ytterst seriøs aktør på hydrogenkartet.
Redigert 03.05.2021 kl 19:43 Du må logge inn for å svare
Collo
03.05.2021 kl 19:55 6086

Nylig har NEL sikret samarbeid med Haldor Topsoe for grønn ammoniakk og metanol, ingeniørselskapey Aibel og konsulentselskapet Wood for storskala prosjekter. Og nå sikter NEL inn mot billig strøm gjennom samarbeidet med First Solar. Glimrende strategiske samarbeidspartnere.
Redigert 03.05.2021 kl 19:56 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
03.05.2021 kl 19:58 6073

Noen som har aksjer i Ballard power?
Redigert 03.05.2021 kl 19:58 Du må logge inn for å svare
Value Investor
03.05.2021 kl 20:09 6028

Ja, det mangler ikke på partnere, fra før har det vært annonsert Glomfjord, Yara, Hybrit, Haldor Topsøe, Nikola, bussprosjektet,
California og USA generelt, Canada, Nederland, Sør Korea etc., Everfuel, Aibel, Woods, Kværner, Iberola og nå altså First Solar.
Value Investor
03.05.2021 kl 20:40 5947

Et slikt MC400 anlegg som de i dag fikk bestilling på består av 2 stk 40 fots containere, så det er i alle fall billig å sende til kunde.
Seriøs
04.05.2021 kl 08:35 5549

Havner NEL på 21 kr i dag tro?
Slettet bruker
04.05.2021 kl 08:42 5498

Når får Norge hydrogenstasjoner over hele landet slik at det blir mulig å kjøpe seg en hydrogenbil ?
Redigert 04.05.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Seriøs
04.05.2021 kl 08:59 5385

Tror få blir å kjøpe hydrogenbil og derfor ikke marked for det. EL bil tar over der og dekker 90% av folks behov og nå kommer EL biler med rekkevidde på 60 mil og innen få år er det 100 mil på mange. Hydrogen kommer ikke før det. Ikke minst så er EL bil mye mer økonomisk da de fleste klarer seg med hjemme lading. På den annen side så har vi fossile biler som slipper ut begrenset med CO2 på nye energi effektive motorer.. Så hydrogen kan man ikke regne med på vei..
Alis
04.05.2021 kl 09:48 5202

Rekkevidde til elbiler blir redusert når det bli kaldt. Det skjer ikke med hydrogen biler. Man må ha biler man kan stole på. Hydrogen biler fylles på kort tid. Elbiler må du huske å sette på lading. Og så man vel også ha ladeutstyr hjemme. Jeg hadde besøk av noen som strekte ledninger gjennom katteluka for å få strøm.
Seriøs
04.05.2021 kl 10:03 5120

Hallo! Om du har 60 mil på tanken så dekker den iallefall 40 mil minimum ved minus og ved 100 mil om litt så dekker du 80 mil iallefall. Man kjører jo i all hovedsak ikke mer enn 10-20 mil pr dag som også er mye, så ser ikke problemet. Hydrogen er mye mer energi krevende og dyrt å kjøre med og ikke minst få stasjoner nå og må bygge ut et stort nettverk som tar tid da noen må ta regninga og risikoen..Så tror ikke hydrogen kommer på veien de første 10 årene. Mange store bilmerker satser også videre på fossilt som gjør veien ekstra lang for hydrogen..
Previse
04.05.2021 kl 10:05 5114

Deilig med X3 Bear i Nel i disse dager :)
disdude
04.05.2021 kl 10:10 5083

En hydrogenbil er jo bare en elbil med et lite batteri og en/flere hydrogentanker som energibærer i stedet for et stort batteri. Selvfølgelig vil også forbruket til en elbil øke når det er kaldt, og følgelig vil rekkevidden synke. Hydrogen som energibærer for persontransport er uansett et dødfødt prosjekt, er en vanvittig sløsing med høyverdig elektrisk energi.
Seriøs
04.05.2021 kl 10:18 5053

Helt enig og Ola Normann bryr seg mest om hvor rimelig det er å kjøre med..... Dvs at de velger EL bil så lenge det er incentiver og billig å kjøre med er det 100% og billig å vedlikeholde.. Hydrogen vil ikke bli billig å kjøre med og mange forbinder hydrogen med bomber som gjør stor skade og skal iallefall ikke inn i vår garasje..

Fossile biler er det beste på rekkevidde og nye motorer er så bra at det kan faktisk bli et nytt satsingsområdet igjen når el bilene mister sine incentiver,..
Seriøs
04.05.2021 kl 10:29 5009

En annen ting med NEL er at de ikke lever av kjernevirksomheten sin men av aksjekjøp noe som ikke er betryggende og at aksjonærer i NEl er en gjeng småsparere er heller ikke bra. Så mulig DNB igjen har fasiten på kursmål
Slettet bruker
04.05.2021 kl 10:48 4922

Hvor blir det av nel-likerene? Merkelig stille fra massen som har sett seg blind på denne aksjen. Begynner det snart å gå opp for hauserene at denne aksjen er en katastrofe? Tøm og røm!!
Sørøya
04.05.2021 kl 10:57 4860

Snart på tide å kjøpe?
Ca. 10% fall kan være litt i meste laget. Sannsynligvis en del stop loss og derpå følgende tvangssalg for noen. Det tar ofte noen dager før det roer seg. Skal man innløse Horten eller skal vi videre ned. Selv tror jeg videre fall er begrenset.
citius
04.05.2021 kl 11:01 4837


God støtte på 17,50

legge seg i sivet og vente
nima
04.05.2021 kl 11:02 4826

Er vel den mest overprisete aksjen på børsen etter mine tanker
Value Investor
04.05.2021 kl 11:08 4793

NAS er vel kanskje enda mer overpriset, eller i alle fall i samme størrelsesorden.
Sørøya
04.05.2021 kl 11:12 4781

Skuffet over at Løkke ikke ga informasjon om fremdrift på igangværende prosjekter som Hybrit, Yara, Glomfjord, Nikola og andre.
Slettet bruker
04.05.2021 kl 11:16 4769

Hvordann ska han ge info på framdrift i nikola når det er noll???

Jag kan ge info”; fullskalestation skulle varit levert april 2020 og er fortsatt ikke klar

Demostasjon som kom innan det funkar fortsatt ikke. Framdrift er noll og det er skandale
Previse
04.05.2021 kl 11:22 4740

Du har så rett NEL = Never ending loss, hvis de ikke tar seg sammen og kanskje endrer hele foretningsideen. De er definitivt ikke den hydrogenforetningen med mest bærekraftig satsningsområdet.
Slettet bruker
04.05.2021 kl 11:28 4192

Jeg sitter ikke med denne aksjen, men det er jo litt trist og se all skadefryden som florer på denne lenken. Tenker at de fleste som troller seg på en dårlig NEL-dag er de som har tapt masse penger på nettopp denne aksjen eller andre aksjer. Vinnere driver ikke å plager andrfe aksjonærer med patetisk og barnslig skadefryd. Der er nok blitt for mange "barn" på børsen!! Og har heller aldri sett noen bli rike av å skrive tull om aksjer de ikke engang eier... Trist som faen!
Redigert 04.05.2021 kl 11:28 Du må logge inn for å svare
Value Investor
04.05.2021 kl 11:38 4110

Vi er jo mange som er short, eier Bear NEL osv, skal ikke vi få fryde oss over å få rett?
golf`ern
04.05.2021 kl 11:49 4069

Selvfølgelig, når Nel tryner dukker "shorterne" frem...
haha
neztn
04.05.2021 kl 11:50 4055

Sittet i BEAR nel og BULL rec over en periode. Litt inn og ut. Nel var en sikringspost i forhold til evt skifte fra vekst til sykliske aksjer. Så langt har sikringsposten vært en langt bedre investering enn Bull rec. Men det er jo ganske likt mønster som rec ble offer for, for en del år siden. De var for tidlig ute og ble straffet for det. Nå ser det ut som Nel også kan være for tidlig ute og skal et stykke ned. De taper for mye og klarer ikke tjene penger.
Value Investor
04.05.2021 kl 11:52 4040

Ser at de forsetter å tape litt over 60 øre per omsatt krone, nærmere bestemt 62 øre mot 64 øre tap forrige kvartal. Det positive er at de dette kvartalet klarer å dekke både råvarer, driftskostnader og avskrivinger med inntektene, så kun lønnskost som må dekkes med tap denne gangen. Veksten ble 24% y/y som er bedre enn det har vært, de har lagt på 18% i snitt de siste årene. Ellers hadde jo analytikerene svært så rett i sine analyser før q1. Jeg trodde det vi nå ser ville bli fasit, men trodde aksjonærene ville være fornøyd med det. Det var de ikke.
Value Investor
04.05.2021 kl 11:54 4025

Jeg har nå vært her hele tiden, og er fremdeles i minus på min short.
Previse
04.05.2021 kl 12:11 3958

Hydrogen burde satses på i havet. kontainer/Fraktbåter og lignende. Rett og slett fordi det er mulig og skape hydrogen via elektrolyse i havet. Det er mange svært tekniske utfordringer og mange variabler som kan påvirke produksjon av hydrogen i havet. Derimot tenk hvis en båt brukte hydrogen som drivstoff samtidig klarte og produsere mer underveis. Båter kunne potensielt sett reist helt synsykt langt. Det eneste problemet ville vært opphopningen av salter og klorin som avfallstoff i elektrolysern (hvis jeg ikke tar feil, det her er ikke mitt fagområdet for å si det sånn) og at det er en nokså energikrevende prosess. Siden det er en energikrevende prosess, så måtte båten da hatt en metode for å skape denne energien og siden solceller ikke mestrer å produsere noe særllig mer en 22% av energien den får fra lyset/sola, så er jeg usikker på om det hadde vært tilstrekkelig. Samtidig plasseringen av solceller på en container båt er nokså vrient for man har jo ikke akkuratt et tak over kontainerne.
Greit jeg tenker sikkert på noe som ikke er gjenomførbart med dagens teknologi, men havet og hydrogen gir bare så mye mer mening, enn logistikk kjøretøy på land.

Hva dette angår Nel er egentlig bare at de burde forsket mer på potensialet i havet og glemt lastebil løsningen. En stor kontainer båt er estimert og forurense helt sykt mye. https://www.nature.com/news/pollution-three-steps-to-a-green-shipping-industry-1.19369 Grønn shipping er mye mye mer verdt en grønnne lastebiler og lignende.
Dette er skrevet på ganske kort tid, så beklager for kvaliteten.
Redigert 04.05.2021 kl 12:11 Du må logge inn for å svare
Value Investor
04.05.2021 kl 12:21 3916

Artig at de skriver i rapporten at de har tatt med "ramp up costs", så skriver de litt senere at ramp up er i q3. Også litt rart at de trenger den fabrikken siden produksjonen av elektrolysører er NED 9% y/y. Skulle ikke hydrogen fra elektrolysører være OPP?
Value Investor
04.05.2021 kl 12:26 3881

Det er ikke litt tap med å bruke hydrogen, det er ca 70% tap, mens det med batterier er 10% tap. Så det er LITT bedre å ta den strømmen fra solcellene og lagre på batterier. Men du har også rett i at solceller ikke er nok, derfor er diesel best for båter i overskuelig framtid.
Slettet bruker
04.05.2021 kl 12:36 3837

Problemet er ikke at nel var tidlig ute problemet med nel er at de aldrig hunnit gå med vinst innan konkurrens nå kommer. Rec gjorde ju en miljard i vinst en gång det tror jeg inte nel får till