Deep Value Driller på Euronext Growth 5 mai 2021

rikdom
DVD 03.05.2021 kl 14:57 283816

Endelig er datoen fastsatt.
alocacoc
06.02.2022 kl 19:00 7693

La oss se litt på realitetene, og ikke bare på de positive sidene. Jeg tror mange er skuffet over utviklingen her. Hvis ikke noe skjer snart kan aksjen gå tilbake til 8,00 kroner, og det er ikke utenkelig at vi kan se et 10% fall intradag. Aksjen falt til 7,25 kroner i september, så begynte ryktene om kontrakt/salg å svirre som satt fart på aksjen. Utover høsten kjøpte store aksjonærer flere aksjer, og i desember kom nye positive rykter fra Esgian. Etter nyttår har bildet endret seg. Omsetningen har vært stabilt synkende, aksjekjøpene har stoppet nesten opp. Det er veldig få personer/selskaper som står for omsetningen. Vi ser kursen oftere presses under 10 kroner. Vi har sett i januar at Uthalden og div. andre store aksjonærer plukke opp 10.000 og 20.000 aksjer en enkeltdag. Hadde de ikke kjøpt disse aksjene vil nok kursen vært stabilt under 10 kroner allerede. Til tross for bedring i markedet og høy oljepris er nok Bolette ikke den mest attraktive båten i markedet, og derfor tar dette tid. Der ligger en del kansellerte nybygg hos verftene i utlandet som er i samme situasjon som DVD. Jeg undres over ryktene i fjor høst. Ble det brudd i forhandlinger, og evt. Hvorfor? En annen ting er hvorfor kjøpte ikke TPAO Bolette i februar i fjor. Det som skjedde var at de takket nei, så kjøpte DVD båten for 65 MUSD, mens Vesselvalue anslo verdien til 95 MUSD. TPAO så videre og kjøpte Cobalt i november 2021 for en langt høyere pris. Men DVD er flinke til å selge inn at de gjorde tidenes riggdeal, og nypris på 750 MUSD går igjen, uten at det faktisk har noe relevans. Poenget mitt er at dette er en høyrisiko case. Blir det fortsatt lavere omsetning i februar og såkalt ørkenvandring kan aksjen stupe, før en eventuell melding kommer. Jeg håper selvsagt det ikke skjer, krysser fingrene for melding så snart som mulig, men man skal være forsiktig, og kanskje ikke satse alle pengene her. Litt for mange ser nok dette caset som lettjente penger der investeringen dobles og vel så det.
Redigert 06.02.2022 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
Simen1234
06.02.2022 kl 19:22 7656

bra skrevet og helt enig
Fevang
06.02.2022 kl 20:26 7605

Selvsagt nedrisiko i denne aksjen som i alle andre. Men for de som skal sitte i denne helt til en avklaring kommer så spiller det vel ingen rolle om kursen er 8 eller 12.... Eller 10 som nå.
Slettet bruker
06.02.2022 kl 20:43 7591

Hvorfor haster det med å selge Bolette? når markedet blir tightere og tightere for hver uke som går.
Optimalisere verdier som Maier sier handler ikke om hastverk.
Timing handler det om, bare å øke her mener jeg.
Redigert 06.02.2022 kl 20:44 Du må logge inn for å svare
alocacoc
06.02.2022 kl 20:52 7642

Det er dristig å nesten bokføre avkastningen på forhånd. Det er akkurat det jeg mener mange tar lett på, men alle skal selvsagt få gjøre som man ønsker. Går dette bra så spiller det ingen rolle som du sier, men mye kan skje på veien dit, er man villig til å ta den risikoen, og tåler man tålmodighetspillet. Hva hvis du kjøper aksjen på 9-11 kroner og den faller til 7-8 kroner nå i februar. Bestemmer du deg da for å komme deg ut er likviditeten så dårlig du selger med større tap enn forventet, eller du får ikke solgt i det hele tatt hvis du eier større posisjoner. Det er dårlig med kjøpere for tiden. Vil markedet tolke kursfall som avtale ikke kommer med det første eller at rykter om forhandlinger gikk i vasken, vil markedet selge unna som presser kursen ned. Hva hvis DVD på det kursnivået går ut i markedet og henter mer penger med en emisjonskurs under 7 kr. Da begynner tapene å bli betydelig for småaksjonærene. Kanskje trenger man pengene eller man ikke tåler å sitte med risikoen. DVD vil trenge mer kapital i tredje kvartal, og skjer det ikke noe snart starter de antagelig prosessen i andre kvartal. Markedet skjønner dette og priser aksjen deretter før DVD rekker å komme med eventuelle emisjonsmeldinger. Ser vi på de store aksjonærene så er postene i DVD små poster sammenlignet med hele porteføljen deres. Jeg tipper mange småaksjonærer sitter med over 50% av pengene sine i DVD, det gjør ikke Uthalden eller Tigerstaden for å si det slik. Vi har også usikkerhet på børsene ute i verden med skyhøy gjeld og inflasjon som kan dra med seg Oslo Børs og aksjen betydelig ned på kort tid. Markedene er ekstremt volatile om dagen. Oppsiden er stor, men usikkerheten er mange ganger større. Man kan spørre seg om det er verdt det, eller om man heller bør investere pengene i noe annet.
Redigert 06.02.2022 kl 21:10 Du må logge inn for å svare
Fevang
06.02.2022 kl 21:19 7655

Jeg har ikke bokført noen avkastning på forhånd - bare så det er sagt. Ellers har du mange fornuftige innsigelser som jeg selv også har tenkt på. Men totalt sett synes jeg den er et forsøk verdt - særlig med dagens oljepris. Jeg ville vært mye mer bekymret hvis olja lå i en nedtrend.
Vergil
06.02.2022 kl 21:32 7681

Kan ikke med beste vilje forstå hvorfor du bruker så mye energi på å bekymre deg for andres penger…
bravo
06.02.2022 kl 21:43 7707

Det er vel ting som tyder på at du har solgt dine DVD aksjer akkurat litt for tidlig denne gang…
alocacoc
06.02.2022 kl 22:14 7766

Hva tenker du på når "markedet blir tightere og tightere for hver uke som går" Hvor mange boreskip er solgt eller kommet på kontrakt i 2022 med unntak av opsjonene? Flott om du har noe informasjon om dette du har mulighet til å dele.
flanke
06.02.2022 kl 22:21 7793

Synes det er et reflektert innlegg. Jeg sitter fremdeles med aksjene, men det er ikke penger på gata. Historien vil vise til slutt hvor godt dette kjøpet av skipet var. Har også fundert på hvor mange andre aktuelle kjøpere det var siden de fikk det til den prisen. Er klar over at mange var under chap 11.
alocacoc
06.02.2022 kl 22:22 7791

Jeg ventet en del kritikk med disse innleggene, og det er ok. Dere sitter med sparepengene i aksjen, det gjør jeg også, så det er naturlig at dere ikke liker det dere leser. Jeg hadde sett pris på å høre noen litt mer konstruktive meninger om hva man er uenig med, eller skal alle ta Maier for god fisk. Han kunne for eksempel informert litt mer om hvorfor Bolette ble flyttet. Om ikke i en børsmelding, så sagt litt mer om årsaken til Tysnesbladet. Det er ikke så veldig aksjonærvennlig for småaksjonærene når ingen nyheter eller oppdateringer kommer. Noen kritiske blikk og diskusjoner bør frem i lyset. Vi er alle her i samme båt av samme årsak, og det er å tjene penger. Vi flytter ikke aksjekursen av å skrive innlegg i forum. Ha en fin kveld alle sammen!
Redigert 06.02.2022 kl 22:24 Du må logge inn for å svare
Cutter
06.02.2022 kl 22:52 7783

Merkelig mange blir aggresive her når det kommer innlegg som ikke er helt halleluja. Men kun sier at det kan være en god ide å holde bakkekontakten. Alle som har vært i markedet noen år veit hva som uforutsett kan dukke opp
ModusTollens
07.02.2022 kl 08:30 7701

brent står i 93 - dvd har ikke fulgt oljeprisen opp, kanskje alocacoc kastet kortene på fredag. Når Bolette har blitt solgt spiller det ingen rolle om dvd var innom 7.5,- God risk reward på dagens oljepris. Regner ikke med at dvd korrelerer med oljeprisen, men det øker sannsyligheten for en transaksjon.
Redigert 07.02.2022 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
gogl mannen
07.02.2022 kl 09:27 7620

At man i dag kan konkludere med at DVD har gjort tidenes rig kjøp kan det ikke herske noen verdens tvil om. Selskapet kjøpte skipet på bransalg av desperat selgere i en tid preget av pandemi, industri i ruin og ingen andre som kunne kjøpe. Siden den gang er markedet snud på hodet , industrien er restruktureret, olje selskapene støvsuger markedet for denne type skip. Skip som har ligget mange år i kaldt opplag blir reaktivisert og får kontrakter.. Om vi ser på transaksjonene som er gjort av denne type skip i etterkant, så kan man enkelt konkludere med at man kjøper 1kr for under 50øre, eller penger på gata som mange vil si. Holder dagens olje pris, kan dette bli enda bedre.

Man kan gjerneprøve å så tvil til om skipet er i god forfatning. Vel, tidligere eier sparte ikke akuratt på på kruttet når de betalte 70 000 dagen og holdt skipet i varmt opplag. DVD har senere komumnisert at skipet var i bedre forfatning en først antatt, og har således kunnet senke budsjettet det tar for klargjøring av båten.

Hvor lenge kan de vente med å selge skipet uten å ta emisjon? Vel, selskapet har null i gjeld, altså ingen belåning på skipet. Når DVD kjøpte skipet var det komplett umulig for industrien å få finans fra bankene. Markedet er i bedring, og flere grådige banker signaliserer de vil være med på festen som er i ferd med å utspille seg. Om selskpet får belåne skipene kan ledelsen eventuelt holde enda lengere på skipet i et marked i stadig bedring.

Nå er det i ferd med å bli selgers marked, og ledelsen i selskapet har perfekt utgangspunkt til å maksimere akjonærverdiene for seg og andre aksjonærer.

Her blir det overføring av velstand fra den utåmodige til den tålmodige - her ligger den største risken.
Redigert 07.02.2022 kl 09:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.02.2022 kl 09:42 7801

Jeg sitter i dette papiret, fordi jeg har samme syn.
Fint at vi lufter tanker og noen har mere pessimistisk syn, men husk vi kan diskutere i det uendelige.
Måtte vi alle lykkes, det som skjer det skjer.
Sensitivelover
07.02.2022 kl 14:14 7608

Det er i hvert fall WestCon som har søkt kystverket og Vindafjord kommune om ankring i Ølenfjorden. Hvorfor skulle de søke om det hvis ikke skipet skal dit? Sjekk norske-postlister.no
FwO
07.02.2022 kl 14:28 7583

Hva står i denne søknaden?
Sensitivelover
07.02.2022 kl 14:31 7569

Man må søke kommunen eller kystverket for å få innsyn i dokumentene. Det er bare overskrifter og avsendere/mottakere som er offentlig
FwO
07.02.2022 kl 14:45 7542

Kommer vertfall frem at Firskeridirektoratet har svart i brevform på en forsprøsel om uttalelse angående oppankring av Deep Value Driller i inntil to måneder i Ølensfjord (datert 9.12.21). Så etter at skipet ble flyttet til Tysnes. Her er det noen som vet noe "ingen andre" vet...
Redigert 07.02.2022 kl 14:49 Du må logge inn for å svare
flanke
07.02.2022 kl 16:18 7408

Noen av datoene er fra november. I samme tidsrom som ryktene begynte å gå om salg. Mulig det salget havarerte og det ikke ble aktuelt. Tenker bare høyt.
alocacoc
07.02.2022 kl 20:00 7240

Dette var interessante nyheter! Godt mulig Bolette skal til Westcon snart, jeg håper det. Jeg har vel ikke skrevet noe annet.
Risky
07.02.2022 kl 20:14 7219

Noen som har prøvd å ringe til noen i ledelsen? Er Maier en imøtekommende type?
bravo
07.02.2022 kl 20:20 7204

Maier er helt super! Hva er det du ønsker å snakke med ledelsen i DVD om?
Slettet bruker
07.02.2022 kl 20:24 7196

Vær og vind da, all annen info er vel å regne som innsideinfo.
Kjenner på meg at dette blir bra.
Risky
07.02.2022 kl 20:54 7135

Har vært interessant å pratet litt med de om alt fra egne tanker til om det har vært noen spesiell interesse. Ofte at man kan få dratt ut litt mer info når man prater direkte med de:-)
Simen1234
07.02.2022 kl 21:13 7120

Tror nok de søknadene er så gamle at det er fra en mulig handel som ikke gikk gjennom
FwO
07.02.2022 kl 21:17 7128

Tørr påstå at 2mnd ikke er gammel morro.. Her skjer ting over natten når det først faller på plass, og da er man enten inne eller ute :)
alocacoc
08.02.2022 kl 15:11 6751

De aksjene kjøper han igjen snart :-)
Egard1
08.02.2022 kl 15:59 6693

Viser til din kommunikasjon med min avdelingsleder, Malvin Eide, nedenfor.
Etter at ankomst før TO Barents har forlatt verftet tidligere var utelukket, har vi i dag fått signaler fra
DVD om at boreskipet Deep Value Driller er på vei til Ølen så snart det lar seg gjøre. PÅ grunn av
logistikken ved kaiene, vil det da være behov for å ankre opp Deep Value Driller i fjorden som vist på
vedlagte tegning inntil TO Barents forlater kai ved verftet i medio til ultimo Januar. Man snakker da om
en periode på ca 2 mnd. Etter dette vil skipet da flyttes til kai 1 og 2 som allerede beskrevet nedenfor. Da
er vi avhengig av en tillatelse til dette i medhold av HFL som du skriver. Skipet vil da ligge som den
vedlagte skissen viser, innenfor riggområde (lått skravert) ihht kommuneplanen av 2017.
Dette er hva som er skrevet i en mail fra prosjektleder i westcon tilø Kommunen. Det var i hvert fall en plan i november at de skulle til kai i ølen.
flanke
08.02.2022 kl 16:31 6649

Blir vrient å ikke kommentere dette ved neste selskapspresentasjon.
FwO
08.02.2022 kl 17:26 6583

Her har man nok underveis i prosessen funnet ut at man kunne ligge mye bedre (tryggere) og sikkert like billig ved kaianlegget på Tysnes. Det er helt tydelige planer i Ølen når TO forlater, så her er det bare å vente i spenning. Med Barents langt ute i Nordsjøen og Norge snart fra kai den også, så kommer det nok snart noe opp av hatten.
Redigert 08.02.2022 kl 17:29 Du må logge inn for å svare
gogl mannen
09.02.2022 kl 09:12 6247

Malvin Eide. Manager rig repair at West Contractors AS (Westcon). Westcon Yard AS (Westcon). Stavanger, Rogaland fylke
Cutter
09.02.2022 kl 09:24 6310

Selger nye 20 000
Cutter
09.02.2022 kl 09:24 6338

Selger nye 20 000
alocacoc
09.02.2022 kl 16:32 6119

Han kjøper også de aksjene igjen snart :-)
bravo
09.02.2022 kl 17:09 6069

Personlig så velger jeg å øke eksponeringen her på svake dager, da markedet for kapable 7.G boreskip beveger seg fort i retning selgers marked.
Evt avtaler som blir offisielle i februar vil være bedre en avtaler fra i høst. Like så tror jeg avtaler som blir sluttet til sommeren blir enda sterkere i det som fort kan være et utsolgt marked. Spesielt GOM virker stramt, men også WA må snart gå i gang med reaktivisering av nybygg eller kalde boreskip.