Sissener-analytiker tror FRØY kan bli en utbyttemaskin

Slettet bruker
FROY 03.05.2021 kl 15:46 40401

Sissener-analytiker Peder Steen tror børsfersking kan bli en utbyttemaskin

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/04/05/7651464/analytiker-peder-steen-hos-sissener-tror-froy-blir-utbyttemaskin
milk
17.08.2021 kl 18:54 3759

Så lenge næringen går godt i pluss, vil Frøy tjene penger!! Når det blir skrevet langsiktige kontrakter med båter så sier det en ting, Konkurransen i båt segmentet er fraværende.... Økt temperatur i sjø, vil sannsynligvis føre til mer lus. Det stilles stadig strengere krav til brakklegging og flytting mellom lokaliteter. Det ventes økning i biomassen i sjø år om år. Alt dette vil føre til en økende etterspørsel etter båter med moderne teknologi og stor kapasitet. Da blir det veldig vanskelig å komme utenom Frøy i så måte.... ;-)
Hellboy
17.08.2021 kl 19:06 3755

Jepp, og så vidt jeg har fått med meg er marginene på brønnbåter mildt sagt gode..... Og tilbudet er mildt sagt dårlig (utenom Frøys)

Så det, noe annet, samt at ikke minst du som jeg ser på som en "fiskematguru" går inn gjør det til en klar "akkumuler" for meg.

Så kan noen som har tapt et par hundrelapper av sosialstønaden sin sjikanere selskapet så mye de vil (les: Liso2, det er jo åpenbart at vedkommende ikke er i stand til å inneha en jobb)
Slettet bruker
17.08.2021 kl 22:32 3672

Stakkars. Nå både sjikanerer og fantaserer du. Jeg har nok både en høyere stilling og større portefølje enn deg lille gutt. Har ikke mer tid til deg nå. Gåsejakten kaller.
Slettet bruker
18.08.2021 kl 12:52 3566

PS og som du vil se av dagens kurs går gåsejakta aldeles ypperlig.
vigdis88
19.08.2021 kl 02:21 3458

Jeg savner litt kjøtt på denne tråden. Har topp 20 kjøpt seg opp? De står for 92% av aksjene så det hadde vært veldig interessant å vite nå dager før Q2 kommer. Har jeg undervurdert hvor mye gjeld dette selskapet har.. Utbytte blir bare gitt under visse betingelser: Ambition to pay minimum 50% of net profit as dividend when NIBD/EBITDA on a fully invested basis is at or below 3.5x. Jeg finner ingen uavhengige som har gått dette caset i sømmene. Aksjen er foreløpig veldig lite likvid, ofte flere timer mellom hver handel. Milk prøver med haussing uten fakta. Liso driver med trakkasering og gåsing. Blir ikke noe klokere her...
milk
19.08.2021 kl 06:08 3443

"hausse"? Jeg sier bare at behovet for nyere båter i næringen er signifikant!!! Det kommer vel mer konkrete tall på bordet etter Q2...
Slettet bruker
19.08.2021 kl 10:18 3404

Helt enig! Milk skal visst være et orakel innen sjømat skrives det her flere ganger på forumet, blant annet av ham selv. Synd han som regel bare svarer med en setning.

Jeg synes denne virker spennende på sikt, men virker fortsatt for dyr. Er kjedelig å gå inn i et nytt selskap som fokuserer på å ta ned gjelden. Gi meg cashflow og utbytte!
Slettet bruker
19.08.2021 kl 11:40 3393

Orakelet fra melkekartongen leder dere stadig mot nye rekorder.
milk
19.08.2021 kl 17:11 3311

Nhå!! De som har fulgt mine tråder fra 2014, vet at mange av mine påstander har vist seg å stemme ganske så bra. Det er fordi jeg sitter tett på næringen. De påstandene jeg kom med for to år siden om triploid laks, slår nå til for fullt. Nå er det flere på forumet som begynner å hevde sin viten om oppdrett. Å det er bra! I fare for å avsløre min identitet, velger jeg å fatte meg i korthet... Det er jo rene "oppfaret" av orakler på forumet :-D Jeg har sluttet å dele mine interne opplysninger. Å sånn må det bli!!!!
Hellboy
19.08.2021 kl 18:27 3277

Selv om jeg prosentvis fikk bedre avkastning i SSC enn deg (om jeg ikke husker feil, og pga at jeg startet med å kjøpe mens SSC het LHC før alt ble kjøpt av BAKKA) så har du enormt mye mer peiling enn meg innenfor sjømat og fiskeri. Ikke minst var "steget etter" SSC med NTS et suverent valg sammenlignet med selskapene "alle" kjøper. Og på sikt blir FRØY det og. Synd at enkelte ikke klarer å skrive noe som helst givende, men legger inn sjikane i hvert eneste innlegg, enten mot selskap, analytikere eller skribenter på forumet (LES: Liso2. Kan ikke si jeg har sett et innlegg uten sjikane fra den kanten)

Bare fint om folk hører på Liso2 og selger unna. Jeg har som skrevet før intensjoner om å akkumulere, og da får jeg flere aksjer pr krone jeg kjøper for. Det er også en forbedring om vi kan få litt substans, og ikke bare skit om gjess, melk, helvetesgutter, arktiske analytikere etc
Hellboy
19.08.2021 kl 18:48 3286

Er det forresten noen som føler seg kallet til å starte en tråd om Frøy der man faktisk diskuterer frøy?
milk
19.08.2021 kl 21:52 3241

Etter Q2 ;-)
Bennyfyfasan
20.08.2021 kl 09:25 3231

Gratulerer NRS aksjonærer. Snipp snapp snute for Gåsø. Nå er Salmar kommet på banen
Slettet bruker
20.08.2021 kl 09:45 3225

Hvorfor denne motstanden mot Gasø (og hans/hennes familie)? Har de gjort eller sagt noe galt? Jeg kjenner ikke så godt til dem.Er de ikke til å stole på?
Bennyfyfasan
20.08.2021 kl 10:42 3217

Egentlig ikke noe motstand fra meg - jeg er ikke en stor fan av hans måte å behandle leverandører\samarbeidspartnere. Han har aldri gjort meg noe personlig, men jeg kjenner folk som misliker han.....meget sterkt. Det er folk jeg stoler på.
Slettet bruker
20.08.2021 kl 11:39 3192

Jeg sa det jo. Gåsejakta går framifrå
Hellboy
20.08.2021 kl 14:40 3119

milk skrev Etter Q2 ;-)
Gleder meg.

Og selv om dette er feil tråd, så kommenterer jeg det likevel. Salmars bud øker jo verdien av NTS ganske mye iom at NTS har en og annen NRS-aksje fra før. Så vil vel si at Gåsø spiller kortene riktig der i alle fall.
milk
20.08.2021 kl 15:08 3098

NTS eier 37% av aksjene i NRS. Verdien av disse aksjene steg ca 14%. SALM kan oppnå 50% av aksjene i NRS ved å benytte seg av en emisjons avtale. Det blir spennende å se NTS sitt neste trekk! Vil de komme med et høyere bud eller selge seg dyrt??
gemo
20.08.2021 kl 15:52 3115

Liso2 som tutet eller...
Slettet bruker
20.08.2021 kl 16:31 3089

Snakk om forvirret gjess. De gjør det ikke noe lettere for oss med disse navnene. Det er gåsø og måsø, nts og nrs. Sikkert flere. Den ene eier 12 %i den og en eier 40 i den andre.
Redigert 20.08.2021 kl 16:31 Du må logge inn for å svare
Hellboy
20.08.2021 kl 16:54 3069

Ja det er jo mye lettere i Aker-systemet f.eks :D
milk
20.08.2021 kl 17:49 3054

Beklager hvis dette er forvirrende!!! Men aksjer handler ofte om å sette seg inn i bedriftenes potensiale og fremtidig eierstruktur..Det som skjer nå mellom NTS,NRS og SALM er meget spennende..... Mye står på spill for både aksjonærer og eiere. (aksjonærene er også eiere) :-)
Hellboy
20.08.2021 kl 18:45 3035

Er vel bare Liso2 som ikke skjønner at aksjonærer også er eiere, Milk ;)
Slettet bruker
20.08.2021 kl 19:53 3021

Som gåsø en gang sa det så treffende: det er bedre med en gås i lufta enn 10 gjess på bakken.
Bennyfyfasan
21.08.2021 kl 01:55 2931

Det er ikke forvirrende. Greit nok at Gåsø kan tjene noen kroner på dette på kort sikt med å selge aksjene i NRS, men det er ingen tvil i at gullet er oppdrett og en organisasjon i nord - hvor Salmar nettopp har bygd et flunkende nytt slakteri. I tillegg har NRS ett flunkende nytt settefisk anlegg i samme region. De har lokaliteter i nærheten av hverandre, og NRS har utviklingskonsesjoner som skal settes ut i livet.

Salmar har ikke bare mer betalingsevne, men også betalingsvillighet. De vil kunne hente ut større synergier. Frøy vil nok ha kunder til sine båter...som ikke kan forhandle seg vekk.

I sum synes jeg det er flott at også andre aksjonærer får ut verdien i aksjen. Det fortjener de. Skambudene og løgnene til Gåsø i vår var bare piss.
Redigert 21.08.2021 kl 01:56 Du må logge inn for å svare
vigdis88
21.08.2021 kl 02:46 2921

Til dere med kjennskap til bransjen. Er Gåsø og Witzøefamilien best buddies? Med andre ord..er Frøy Salmars foretrukne samarbeidspartner for servicebåter?
milk
21.08.2021 kl 14:32 2798

Nå er situasjonen slik at man må skrive kontrakter med båt selskap for å sikre seg forutsigbar drift av anlegg.. Med andre ord, ingen kan velge å vrake. Nå er det blitt slik at mange oppdrettere kjøper seg inn i bla FRØY for å sikre seg avtaler!!!
Bennyfyfasan
21.08.2021 kl 14:34 2794

Nei - og iallefall ikke etter dette. 2 sterke personligheter - hvor Salmar selvfølgelig har overtaket på alle plan.

For oppdrettsnæringa er salmar + NRS å foretrekke. Gåsø har ikke drevet oppdrett i nord under dagens forutsetninger.
Bennyfyfasan
21.08.2021 kl 14:38 2798

Det er ingen problemer å skaffe kapasiteter. Ikke nødvendigvis i høysesongen, men det gjelder for alle.

Legg merke til service inn mot oljenæringa. Tror vi fort kan se samme mønster i oppdrett
milk
21.08.2021 kl 16:12 2754

Jeg snakker om kapasitet på båter med bla hydrolicer og skamik avlusings anlegg. Anlegg som gir liten å ingen skade på fisken. Jeg snakker om brønnbåter med patentbeskyttet kammer og oxygenanlegg. Gamle ombygde "skraphauger" finner vi over alt, Også i oljebransjen. De blir ganske fort utfaset..... Teknologien går veldig raskt innen oppdrett. Det er tross alt en ny næring! Det er stor forskjell på å drive service innen olje i forhold til oppdrett. Laks er levende vesen!! :-)
milk
21.08.2021 kl 16:39 2739

Når kommer konsolideringen med Sølvtrans :-)
Bennyfyfasan
21.08.2021 kl 18:11 2696

Det er ingen problem. Skamik er feks en vei ikke jeg ville satset. Å børste laksen er ikke fremtidrettet. Frøy, Rostein og feks Sølvtrans har alle sine spesialiteter. Allikevel kan jeg bygge når jeg vil en brønnbåt med hydrolicer, optilicer eller thermolicer. Mange spesialiserer byggene til egen drift - og de hopper bukk over de store service rederiene som er for dyre.

Jeg vet om flere brønnbåter utenfor sølvtrans og frøy - som er bedre enn deres båter

Oppdrettsnæringa er ikke avhengig av frøy. Ikke forled folk her inne som ikke vet bedre.
milk
21.08.2021 kl 19:51 2640

De "små"grunderne vil aldri vokse uten å selge sin viten og erfaring inn til de store aktørene. Jeg forleder ingen, bortsett fra deg da Benny :-D
milk
21.08.2021 kl 22:32 2632

En sannhet med modifikasjoner!! FRØY leier inn fagfolk på ROW :-) Igjen, FRØY har mange gode relasjoner til høyteknologi ;-)
Bennyfyfasan
22.08.2021 kl 13:02 2549

Salmar er god kunde hos mange rederi, ikke bare hos Frøy. Vi må ikke lage en illusjon av at Frøy er noe annet enn det som ellers finnes.
Bennyfyfasan
22.08.2021 kl 13:11 2584

Frøy eier ingen av avlusningsteknologiene selv. De må kjøpe det slik de må kjøpe motoren til båten. Dette vet du like godt som meg.

Mange oppdrettere kjøper egne båter\flåter som gjør denne jobben som en "grunnbemanning". Så leier de inn for toppene. Det er flere og flere som snakker om det nå - og det er ingen problem med verken teknologi eller opplæring.

En brønnbåt er lett å lage. Mange verft kan bygge på ordre etter hvilken størrelse du vil ha. Så er det å fylle den med teknologien du vil ha. Under viser jeg hvor man kan kjøpe den...det er ikke hos Frøy. Vet du forresten hvem som eier Scale - som er en av de største og beste utstyrslevereandørene? De selger Thermolicer som er en av de beste metodene (skånsom)...kverva...hvem eier kverva?

https://optimar.no/optilice

https://smir.no/

https://scaleaq.com/product/thermolicer/


https://www.proff.no/roller/scale-aquaculture-as/kverva/hovedkontortjenester/IGE0I1Q10NZ/

EDIT: Jeg sier ingenting om hvor god\dårlig Frøy er som investering. Jeg tror NRS kunne vært viktig i strategien videre.

Redigert 22.08.2021 kl 13:28 Du må logge inn for å svare
milk
22.08.2021 kl 14:56 2528

Thermolicer er ikke en av de beste. Tvert imot! Mattilsynet følger nøye med!! På grensen til dyreplageri!! "Ta toppene" Det er jo snart bare topper hele året!! Det koster alt for mye å ha egne prototyper liggende ved kai flere måneder i året, det vet du meget godt....
Redigert 22.08.2021 kl 15:26 Du må logge inn for å svare
vigdis88
22.08.2021 kl 15:25 2517

Jeg ser at Frøy har tre fartøy for avlusing. To med Thermolicer, en med Optilizer. Med en flåte på over 80 skip så er det ikke avlusning som drar lasset når det kommer til kontrakter og omsetning i Frøy. Arrester meg hvis jeg tar feil. Det var veldig interessant å følge med på tråden det siste døgnet. Takk Benny og Milk