Bedre enn forventet

lolle02
MSEIS 04.05.2021 kl 07:12 6385

(Oslo, 4 May 2021) Magseis Fairfield continued to build backlog during a transition quarter. Magseis Fairfield reported revenue of USD 42.9 million, a gross profit of USD 7.9 million, and an EBITDA of USD 0.6 million in the first quarter. As communicated on the fourth quarter presentation, the first quarter was impacted by low capacity utilization and low-margin projects secured during a weaker oil market in 2020, and the margin decline was further accentuated by operational and technical challenges on one of the data acquisition contracts in the quarter. The company expects gross profit and EBITDA to recover through 2021 on the back of higher backlog at improved margins and tender activity. Highlights for the first quarter: o Started execution of our 100th OBN project o Zero recordable safety incidents o Revenue of USD 42.9 million, gross profit of USD 7.9 million, and EBITDA of USD 0.6 million o Available cash of USD 43.9 million, including RCF o Order backlog of USD 228 million at end of Q1 2021, +15% from YE 2020 o Backlog of approximately USD 190 million for delivery in Q2-Q4 2021, including changes in order phasing and contract awarded in April "The first quarter was a transition quarter for Magseis Fairfield. We continued to build backlog and exited the quarter with more crews ready to execute on the growing order backlog for the remainder of the year. Our focus is now on good project execution, securing additional projects for the remaining available crew months in 2021, and on extending our visibility into 2022. We continue to see tendering activity for 2021, and importantly we are tending for the first projects in 2022," says CEO Carel Hooijkaas in Magseis Fairfield. The market outlook for the OBN market continues to indicate double-digit growth for appraisal and development projects and single-digit growth for production projects from 2021 through 2025, with Magseis Fairfield uniquely positioned to offer OBN solutions in these growth markets. "We started our 100th OBN project during the first quarter which speaks to the depth and breadth of our experience in this market. Our differentiated technologies offer a clear market advantage that is not available to those who offer commoditized solutions, and we are in position to capture the promising market opportunities we see in 2021 and beyond," says Hooijkaas. Magseis Fairfield is also progressing with the building of a renewables business and has become part of the Centre for Geophysical Forecasting (CGF) to do fundamental research into geophysical solutions for the renewables markets. The company is currently ramping up for client tests in both the Carbon Capture and Storage (CCS) and Windfarm markets in the North Sea this summer. Separately, the company has extended its commitment to safe and sustainable operations by launching a strategy to become carbon neutral by 2040 - or earlier, launching initiatives to reduce the environmental impact of own and subcontractors' operations, and offering the option to its customers to offset any remaining emissions. Please note that alternative performance measures used in this release are described in note 15 in the first quarter report. First quarter conference call information: An earnings conference call followed by Q&A will be hosted by CEO Carel Hooijkaas and CFO Mark Ivin at 10:00 CEST. You may follow the first quarter results via webcast with supporting slides, available at this link: http://q1er.magseisfairfield.com/ You may also use an audio dial-in for the conference call where you will be able to ask questions. Please dial in using the following details: Telephone: +47 2350 0501 | Confirmation code: 7999617 Please note that if you follow the webcast via the above URL and use the audio dial-in to listen, you will experience a 30 second standard buffering delay. If you follow the webcast for both audio and video, there will be no buffering delay and the audio has superior quality. Please join the event 5-10 minutes prior to scheduled start time. When prompted, provide the confirmation code: 7999617. The first quarter report and presentation are enclosed and will be available at magseisfairfield.com. Also, the webcast will be made available at Magseis Fairfield's website after completion of the conference call. --- For further information, please contact: Mark Ivin, CFO Tel: +47 948 88 606 Email: mark.ivin@magseisfairfield.com Carel Hooijkaas, CEO Tel: +47 480 49 277 Email: carel.hooijkaas@magseisfairfield.com --- Magseis Fairfield is the global leading provider of ocean bottom seismic (OBS) technology and data acquisition projects. The company has a flexible business model with full scale node operations, as well as lease and sale models. The Marine Autonomous Seismic System "MASS" nodes and the range of Z-nodes combined with handling systems and source technology enables market leading deployment speed and highly cost-efficient acquisition of data with exceptional quality. This information is subject of the disclosure requirements pursuant to section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.
Albatross
04.05.2021 kl 07:15 5312

Det var overraskende bra!

Da er vi klare for resten av året som bør gi meeeget gode resultater! Kjekt med renewables nyheter også!
Amatøren
04.05.2021 kl 07:20 5254

Vel vel....det er mange måter å se det på.....
awkward
04.05.2021 kl 07:23 5218


Tja.
Jeg tipper dette var litt på nedsiden av hva mange, meg selv inkludert, forventet for første kvartal.
Spesielt på utnyttelsesgraden og netto resultat.
Første kvartal var som kjent uansett et "tapt kvartal", men de som spekulerte på rask gevinst her kan nok fort sende oss nedover endel prosent fra start idag.

Spennede at de regner med å komme skikkelig igang med Renewables i løpet sommeren.

Får finlese rapporten senere.
Trymte
04.05.2021 kl 07:38 5083

Som forventet. Er det noen som har spekulert i rask gevinst før Q1 da? Lave volum og nedadgående kurs de siste dagene, så tror ikke det blir noe stort problem. Uansett vil den evt kursnedgangen bare være midlertidig.

Vi visste hva vi fikk, og vi fikk bekreftet hva som kommer. Nå begynner vi på de gode tidene.
Aksjeamatøren
04.05.2021 kl 07:41 5366

Ikke rødt er vel bedre enn hva mange forventet. Og med tanke på at dette er det dårligste kvartalet er det nok ikke mange som kaster kortene. Er nyskjerrig hva renewables etterhvert vil bety for selskapet. Spennende å sitte videre i denne.
awkward
04.05.2021 kl 08:06 5129

Ikke rødt altså?
Da lever du opp til navnet ditt er jeg redd.
15,9 mUSD i rødt.

Personlig forventet jeg 10-12 i rødt, så det var skivebom for min del.

Gjentar gledelig at det er veien videre som er det vi har ventet på hele veien, men ser for meg en viss sell off idag.
Ikke noe problem i seg selv, men kan ofte se stygt ut i en aksje med lav omsetning. Spesielt fra start.
Men vi får se. Jeg har tatt feil mang en gang før.
Senest vedrørende tallene idag ;)
Tradinator
04.05.2021 kl 08:10 5087

Det var som de meldte og fremover er ordreboka meget bra. Her er det bare å bli værende å høste. Tviler på om det blir mange som kaster kortene av et Q1 de meldte ville bli labert sammenlignet med resten av året.
GulbranGråstein
04.05.2021 kl 08:12 5055

Ingen overaskelse idag.
Det er nå festen begynner, nå kan man muligens handle aksjer på salg, spesielt om kursen går ned, det er salg uansett på siste tids kurs om man har et ok tidsperspektiv.
Selskapet og ledelse virker å ha stålkontroll, det er bevist gang på gang nå med ærlige og gode signaler på hvordan status er i selskapet.
Fra og med nå til ut 2022 vil det skje store ting i aksje kursen etter bølgene fra resultatet idag har lagt seg etter noen dager nå.

Nå bør man kjenne sin besøkstid, jeg personlig kommer til å kjøpe noe mer frem mot q2.

Dette blir helt rått, jeg er overbevist om det.

Gg
Redigert 04.05.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Makrobaronen
04.05.2021 kl 09:02 4702

Med 190mill i backlog Q2-Q4 så er det et snitt på 63 mill noe som er vanvittig bra, tillegg kan det komme news om patentstrid, flere kontrakter og renewable. Tidenes kjøp hvis man kan komme seg inn billig idag.
Hotlegs
04.05.2021 kl 09:23 4552

Rart at ingen andre skjønner hvor bra kjøp Mag er?
Kurs ca 5,80kr for 10 uker siden.
En god nyhet eller to siden da og en reiserute klar til månen.
-100k i avkastning og daglig ørkenvandring.
Føles litt kjedelig å være smartere enn andre,
Ha en fin dag.
Tradinator
04.05.2021 kl 09:28 4509

Svinger snart opp. Sterk kjøp i mitt enkle hode.
Slettet bruker
04.05.2021 kl 10:49 4330

Tja... No mer roserød presentasjon fins neppe. Ny dobling i vente. Her er det bare å kjøpe med begge hender..
focuss
04.05.2021 kl 10:58 4288

Når vi nå har lagt gammel søppel fra oss kan vi begynne å konsentrere oss om fremtiden. Det vil bygges forventninger mot Q2 og ikke minst til Q4 hvor også MC vil bidra. Området er så attraktivt så det kan bli veldig bra.
Odi.1
04.05.2021 kl 11:01 4268

legg gjerne merke til hvor mye de sanerte i gjeld til dnb
tender bunken lå klar
En må huske dette kvartalet er organisert under tidenes verste med tanke på at hele verden sto i ro pga cov i uvisshet 2020.
Gir kjøpsmuligheter til dem som klarer å se ett q frem i tid
Meget hemmelighetsfull for denne nye teknologien som dem jobbet med også, kan bli ellevilt i MSEIS videre i 2021
Benja1983
04.05.2021 kl 11:05 4237

Ingen som er bekymret for at Z700 crew er ledig ut året og at Mass kun har Angola jobben? Når de nå tendrer for jobber i 2022 - er vell ganske mye av 2021 spikret I f.eks Nordsjøen.

ZXPLR2 project negatively affected by operational and technical challenges, viser vell også at det å hele tiden måtte leie inn skip for jobbene kan by på ekstra utfordringer.

Solgte meg ut, men lukter på inngang igjen om ordrene tar seg opp for Q 3,4. Q2 virker rolig.
Albatross
04.05.2021 kl 11:19 4187

Egentlig rart at vi er ned i det hele tatt i dag. Straffe kursen for resultatene i dag, men det er jo nesten garanti for at vi går noen kroner opp før neste kvartal...

Tenk hvis det hadde vært motsatt? Gode resultater i dag, men ingen fremtidsutsikter - det hadde vært mye verre.

Tipper vi står i 5,5 innen 17. mai 😊
Odi.1
04.05.2021 kl 11:26 4138

kun de samme aksjen som jukker litt ned , volumet en må se på her, snart snur det kraftig oppover, da blir det for sent å få tak i billig inngang igjen
Hold eller Kjøp med bøtter og kar...


ps. Innsidehandel kommer også , muligens nå :)
Redigert 04.05.2021 kl 11:27 Du må logge inn for å svare
Makrobaronen
04.05.2021 kl 11:53 4039

Børsen pleier å tenke 8-12 måneder frem i tid, men i Magseis sitt tilfelle så henger kursen igjen tilbake i en tid hvor ting ikke var like lyst. Denne aksjen vil tjene penger som gress de kommende kvartalene i all overskuelig fremtid. Verdens starter opp igjen for fullt, backlogen er stor og stadig økende, marginene er bedre, markedet for Obn seismikk vokser, en rettsak som kan gi store mengder cash hvis de vinner, en grønn satsing som teknologien dens passer utmerket til å bruke. Her er det så mye gull at det er vanskelig å ha penger til mat.
Odi.1
04.05.2021 kl 11:59 4003

Bare snittet på Baclog i år som er igjen ( uten 4 måneders kontrakten 8.4 obn Gom ) = 523 Million kroner / x3
cheezy
04.05.2021 kl 12:06 3963

Da kom resultatet med et revenue som var bedre enn jeg ventet, og EBITDA som var mye dårligere. Ut fra den aktiviteten som er guidet, bør Q2 revenue ligge nærmere 70 MUSD. Noe bedring i bruttomargin og EBITDA, og fortsatt ganske rødt på bunnlinjen. Det som eventuelt kan hjelpe er om de får Z700 crewet i arbeid.

Utfra guidingen, så skal ZXPLR crew 2 tilbake til Mexicogulfen for å gjøre en av jobbene de har fått der. Det betyr at det crewet er i jobb ut året. Det betyr også at Solstad får inntekter fra Normand Mermaid ut året.

Jeg mener at de er avhengige av å flere jobber til enten MASS eller Z700 for å få grønne tall i Q3 og Q4. Men året er ennå ungt. Konkurransen blir hardere med AXXIS ute av rekonstruksjon, Seabed som har fått nye eiere og Shearwater som satser på noder i tillegg til å støvsuge verdenshavene for streamerbåter.
Redigert 04.05.2021 kl 12:07 Du må logge inn for å svare
Odi.1
04.05.2021 kl 12:13 3931

" støvsuge verdenshavene for streamerbåter."
Da skal de få holde på lenge, det vrimler av slike over alt.
Nidaros-andy
04.05.2021 kl 13:25 3751

Meget stabil salgspost på 4.55, og ingen som vil dra i noen retning i det hele tatt. På tide med en oppdatering og nye kursmål basert på dagens guiding videre. Arctic må vel være nest nærliggende, men et kursmål på 4. Men det har jeg jo tenkt lenge forsåvidt.
lolle02
04.05.2021 kl 13:27 3729

Er jo egentlig fette sinnsykt at kursen ligger nesten 1,50.-kr under toppen i år, med tanke på flere kontrakter, syk bra backlog, og spørsmålet om patenten.
I tillegg, så stått oljeprisen i snart 70 Dollar fatet.
Her er det seriøst noen som ikke har skiftet ut batteriet i kalkulatoren.
Mseis skal en vei nå, og det er klatretur opp.
danmark1
04.05.2021 kl 13:32 3715

De utålmodige havde måske ventet et bedre resultat. Det er dog helt ligegyldigt, da det er historie. Helt enig i synet på fremtiden.
Odi.1
04.05.2021 kl 13:48 3649

Ja, nå har vel "alt" og nesten " alle" vert opp noe, og nedover igjen i år , forskjellen er at Mseis bruker alltid noe mer tid på bevegelsene sine, dette har jeg forklart tidligere.
Det er noen få personer som med noen få hundre tusen/mil aksjer , styrer aksjen fra dag til dag, uke til uke.
Ikke noe større vil skje før en større aktør som handler inn betydelig volum, vil vi få noe betydelige utslag på kursen.
Når dette skjer, det må vi vente på, uansett blir det sjelden opptur før de har forstått hva Baclog som ligger her , allerede 30 April 2021.
8.4 Kom det en + kontrakt på dette, denne spiller Carl inn ved neste korstog som vil se helt annerledes ut en dette presentert i dag.
Og han sier " Tender" ligger her nå :)
Nå har denne patent saken versert meget lenge også , så det kan være kun få dager før vi ser en Dom kommer med dette.
Positiv ? Negativ? , oddsen er etter første seier på Magseis sin side.
Ser for meg en overskrift: "MAGSEIS vinner patent saken, får 800 000 000 Mil i Royalty og CASH :)) "
Hotlegs
04.05.2021 kl 14:05 3586

En ting er fint.. Man får alltid nye sjanser til å kjøpe mer til lavere pris...
Sofasparer
04.05.2021 kl 15:23 3441

Ned 6 %
Lavt volum
Ordreboka eser ut
Kan ikke se annet enn at dette vil rette seg.
Godt få Q1 bak oss.
Pilene peker oppover.
Trymte
04.05.2021 kl 16:04 3326

Webcasten, for de som ikke har sett. Blir meget bra dette: https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20210504_5
danmark1
04.05.2021 kl 16:57 3203

Der er andre olieaktier, der er faldet lige så meget i dag, Borr til eksempel. De utålmodige solgte i dag. Det er ok.
Hotlegs
04.05.2021 kl 17:17 3128

Nye 70k i minus i dag.
Tærer litt på humøret ærlig talt..
danmark1
04.05.2021 kl 17:30 3082

Det kan hurtigt blive til 700k i plus, på en god dag :-)
Hotlegs
04.05.2021 kl 17:35 3062

Det er det man håper på 😇
Takk det samme.
Stones
04.05.2021 kl 18:03 2998

Takk for link. Virket stødig og sikkert det som ble fortalt syns jeg. Blir spennende fremover de neste kvartalene med tanke på jobbene.som utføres, stadig voksende backlog, renewable og ikke minst videre utvikling av utstyr og systemer. Gledelig å høre de satser på å bli Carson nøytrale selv også kanskhe allerede før 2040. Dette viser at de sitter fremme på stolen på flere områder. Selskapet fremstår veldig solid. Ingen luftslott, bare bygge videre på det gode fundamentet de har bygget opp.

Makrobaronen
04.05.2021 kl 18:24 2943

Jeg synes tallene for Q1 var dårligere enn jeg hadde forventet, men guidingen var akkurat som antatt sterk og god. Virker som de er revansje sugne og lover bedre tider. Dette kommer, 15mill dollar i minus er ingenting å skryte av og dagens røde dag var sånn sett fortjent Men det er nå feste begynner jeg står fjellstøtt med min posisjon, da jeg vet hvilke år vi har i vente. Bare sitt og øk, de neste kvartalene blir mye bedre.
Slettet bruker
04.05.2021 kl 19:00 2851

"The tendering activity for 2021 and 2022 provides a basis for cautious optimism, although the company acknowledges the risk and uncertainties regarding the market development".

Forsiktig optimisme. Seismikk bransjen er ennå ikke friskmeldt. De jobbet med lave marginer som følge av lave rater. De sier også at det tar lang tid å få svar på anbud, det samme som Seabird sier. Noen har sagt at Magseis ikke trenger gode oljepriser men realiteten viser seg å være det motsatte.
Uansett så tyder alt på at resten av året og årene etterpå blir bedre. Har tro på at Magseis dobler seg fra dagens nivå allerede i år. Det gjør nok mange seismikk selskaper inkl PGS, SBX og EMGS.
Men har noen tenkt på at PGS kan bli en sterk konkurent til Magseis når de nå satser på noder?
Det beste hadde vært om PGS hadde kjøpt opp Magseis.
Slettet bruker
04.05.2021 kl 20:40 2687

Og hvordan i all verden skal pgs kjøpe opp mseis ?
Slettet bruker
04.05.2021 kl 21:56 2549

Med penger de itte har🤣🤣🤣
danmark1
05.05.2021 kl 11:04 2184

Man kunne slå de 4 selskaber sammen, det kunne blive interessant. Jeg kunne forestille mig, at PGS i første omgang købte EMGS.