PHO- Årsaken til at aksjen er så billig.

focuss
PHO 17.10.2018 kl 18:39 20154

Årsaken til at Photocure er så feil priset.

Det er sikkert flere årsaker til at Photocure er så lavt priset sammenliknet med andre biotech selskap i Norge, men jeg ønsker å dele med dere hva jeg tror er den viktigste årsaken, og da basert på mine egne erfaringer. Jeg skal ikke bruke tid på å gjenta hvorfor jeg ble imponert over resultatet av fase tre studiet. Det er sikkert de fleste kjent med.

I utgangspunktet er jeg en skeptiker, tror ikke på alt jeg hører eller leser, kanskje aller minst fra ledere av biotech selskap. Når jeg begynte å lese meg opp på Photocure så var det spesielt en ting som trigget skeptikeren i meg. Det var størrelsen på markedet for Cysview i USA. Når jeg summerte opp og kom til ett et marked på 15 milliarder kroner så trodde jeg rett og slett ikke på det. Det virket rett og slett useriøst sett i sammenheng med Hexvix erfaring i Europa og prising av aksjen i markedet.

Jeg startet tråder her på forumet for å få inn argumentene for hvorfor denne markedsstørrelsen var helt feil. Tro jeg drev med det i bortimot 6 måneder. Det var ikke så mange å diskutere med på den tiden men Medisinmannen var der og kunne ikke komme med noe som forklarte at markedets størrelse var feil. Etter mange måneder la jeg da dette markedet til grunn å regnet meg frem til at en beskjeden markedsandel ga kurspotensiale på 1900 kroner. Det ser like sprøtt ut men når markedet er så stort så blir det bare sånn.

Så kom Q2-18 og Bellete introduserer ett nytt marked. First Diagnosis som er uklart hvor stort er, men det kan tolkes som det kan være på 20 milliarder kroner i tillegg. Der slår skeptikeren i meg inn igjen og velger ikke tro på det . Det blir rett og slett for sprøtt.

Hva tror markedet at er størrelsen på markedet til Photocure i USA? I hvert fall ikke 15 milliarder kroner. Skal vi legge Nordnet til grunn så har vi så langt ikke noe marked i det hele tatt.

Jeg mener dette er en viktig årsak til at Photocure er så billig. Markedet har ikke på radaren sin at markedet er så stort.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.10.2018 kl 12:05 5724

LIKEVEL INGEN FORKLARER HVORFOR PHO IKKE LYKKES PÅ EU MARKED, SELV PHO ER PÅ DETTE MARKEDET I ÅREVIS??
HVORFOR PHO GA ET ANNET FIRMA Å TA UTBYTTE PÅ EU MARKEDET-IPSEN?
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.10.2018 kl 12:05 5722

LIKEVEL INGEN FORKLARER HVORFOR PHO IKKE LYKKES PÅ EU MARKED, SELV PHO ER PÅ DETTE MARKEDET I ÅREVIS??
HVORFOR PHO GA ET ANNET FIRMA Å TA UTBYTTE PÅ EU MARKEDET-IPSEN?
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.10.2018 kl 12:14 5694

Fantastisk avslutning av fase III fantes ikke tidligere.

Det gjorde heller ikke flexiskop og en dyktig salgsorganisasjon med Bellete i spissen, slik vi ser i USA nå.

Og det gjorde heller ikke Egberts som nå har sparket Hestdal og 5 av hans medarbeidere for mangel på kommersiell teft.

Fra Mai 2018 fremsto Photocure som et helt nytt selskap, og det vil synes 3 uker fra nå og mange år framover.

Veldig mye skal galt i verden om ikke dette blir en ny Opticom hva kursutvikling angår, bare at i PHO sitt tilfelle vil kursutviklingen være underbygget av huge vekst
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
focuss
18.10.2018 kl 12:17 5661

Smartinvest
Skal man lykkes med salget så må noen tilby produktet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.10.2018 kl 12:18 5637

HVIS CISVIEW VAR GODKJENT I 2010 DA ER DET ENORM SKAM AT PHO IKKE HAR TATT MESTPARTEN AV MARKEDET FOR DENNE TIDEN.
ALTSÅ 8 ÅR ER UTRULIG MYE TID......
DA MÅ DERE VENTE 50 ÅR FØR DERE BLIR RIKE PÅ PHO.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
focuss
18.10.2018 kl 12:22 5619

Innlegget er slettet
Neida.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
bravi
18.10.2018 kl 12:31 5576

Årsaken til at aksjene fortsatt er så billig kan være markedets oppfatning basert på dårlige erfaringer med denne sektoren. Det er for mange (f.eks Mads i Nordnet) ikke synlig hva som er forskjellen på Photocure i dag mot tidligere og i forhold til andre selskaper. Tar to eksempler, Pcib hadde sin storhetstid i januar 2018, siden har det gått nedover. Stjerne eksemplet er Nano, det var på topp i desember 2016, siden da har det gått jevnt nedover. Da er det ikke så merkelig at markedet er skeptisk.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.10.2018 kl 12:32 5569

Innlegget er slettet
jøss, var du å tilbake, smart å kjøpe no ja :) Lykke til med inngangen :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.10.2018 kl 13:36 5452

Jeg blir forbannet. Too much selling pressure on the stock.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
18.10.2018 kl 13:57 4708

Ikke skyld på meg, jeg har kjøpt mer i dag. Helt fantastisk prising, for dem som skjønner PHO.
Slettet bruker
18.10.2018 kl 14:28 4653

Focuss, maybe so. However there is someone looking to get out today. A lot of pressure on the selling side and weak on the buyers side.

I am hoping for a strong finish but not looking likely. Maybe tomorrow???
Slettet bruker
18.10.2018 kl 14:50 4600

thepower

Hvor mange dagers horisont har du?
Hvilken rolle spiller det for deg om det er salgspress i aksjen i dag?
Det har vært kjøpspress gjennom nesten hele sommeren, og vi står rett foran pres av Q3.

Jeg har 100k aksjer på kurs 33 og burde være nervøs for kursen, men er jeg det? ---NEI !!!

Jeg har aldri i mitt liv vært så avslappet til en aksje jeg er eksponert i.













Slettet bruker
18.10.2018 kl 15:22 4532

Oppgang Kommer. You obviously have more money than I do :) I have 55,000 shares and that is LARGE investment for me. I dont like it when I see the price under pressure
Slettet bruker
18.10.2018 kl 16:08 4455

Faen. Not long before this bad boy is under 50 again. Who is selling these small amounts? Just drips here and there. I dont buy the whole computers angle, as there is so little volume that I doubt this would be on the radar for most companies.

I wonder is MW has increased the short again. No reason for PHO to fall close to 4% today.
Redigert 18.10.2018 kl 16:08 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
18.10.2018 kl 17:11 4336

Så fikk vi en rød dag. Hadde kanskje trodd at enkelte ville begynne å posisjonere seg for det som kommer 8 nov. Men dersom inntrykket fra hva selskapet har kommet med tidligere i sommer er negativt, så skjønner jeg at folket heller velger å redusere sin eksponering.

Det jeg ikke skjønner, er hvordan man evner å tolke det som er kommet fra ledelsen, og spesielt fra Bellete, fra juni 18 og utover kan bli tolket negativt.

Da ledelsen kom ut med melding om at daværende CEO skulle fratre, presiserte han at dette skiftet ble gjort fordi selskapet nå beveget seg inn i en periode med akselererende vekst. Følgelig måtte selskapet ha en leder som var kompetent og kunne vise til resultater mhp kommersialisering av farmasiselskaper. Styret presenterte så i september DS som ny CEO, som kunne forevise en meget overbevisende CV. Jeg vil jo anta at investorene i PHO ser frem til å få bli kjent med denne tungvekteren og hvordan hans visjon for fremtidens PHO ser ut.

Så fikk vi Q2 presentasjonen i august. Ikke akkurat et gravøl, for å si det mildt. Bellete overbeviste alle som hørte hans presentasjon om status, spesielt i det amerikanske markedet. Ingen tvil om at hjulene gikk for fullt i USA. Han kunne blant annet opplyse om at man i MSA Washington og Baltimore hadde oppnådd 20-30% markedsandel. og det er vel egentlig ikke noe som tilsier at man ikke skal klare det samme i andre MSA’er de setter fokus på.

Man bør også ha lagt merke til at PHO gjennom hele perioden har søkt etter og ansatt flere medarbeidere som en nødvendig del av den ekspansjonen selskapet nå gjennomgår. Dette hadde de ikke gjort dersom selskapet ikke hadde en kraftig medvind i kommersialiseringsprosessen.

I tillegg har der kommet diverse faglige artikler som understreker BLCC teknologien sin fortreffelighet. Pasienter med erfaring fra BLCC teknologien, har da også uttrykt seg særdeles fordelaktig om BLCC og over 90% mener at dette er noe alle pasienter må få tilbud om. Og som den utrettelige focuss gang på gang har presentert, så er det et gedigent marked PHO er i ferd med tilegne seg stadig større markedsandeler av. Og ikke glem at ved kun 10% av det amerikanske markedet så har kursen et realistisk potensiale på kr 950,-!! Altså nesten 20 gangeren fra dagens siste omsatte kurs! Sug litt på den karamellen. Men med 10% markedsandel så antar vi altså at 90% av pasientene i det amerikanske markedet er fornøyd med å spille russisk rulett med egen helse og eget liv. Tror vi virkelig på noe slik?!

Så dersom en investor etter alle disse overveldende positive innspill gjennom Q2, lar seg forlede av noen HO skribenter og fått tvilen i seg, da synes jeg det er beklagelig. For alle facts som er fremkommet tilsier at Q3 vil bli en heidundrende konfirmasjon av den teaser vi fikk servert på Q2 og at bildet som blir tegnet vil understreke og forsterke det inntrykk styreleder forsøkte å gi oss i juni, om at PHO opplever en akselererende vekst i det amerikanske markedet. Da skal man ikke være videre godt møblert i toppetasjen for å skjønne hva dette vil bety for kursutviklingen, sa brura.

Men vi lever i et fritt land og hver og en må gjøre som han selv vil. Lykke til uansett hva du gjør. Men sjelden har diamanter lagt så åpenlyst og skint, som det PHO nå gjør. Jeg bare nevner det.
fjellmann1
18.10.2018 kl 17:19 4308

Det er nok Marshall wace som øker shorten. Dette har jeg sett i andre aksjer.
Det må komme nyheter nå for å løfte kursen.
Bare tenk på hvor nye CEO, han kommer nok til å gjøre gode ting med selskapet fremover og da blir det gøy å ha aksjer.
I mellomtiden kan marshall fortsette å styre kursen.
Slettet bruker
18.10.2018 kl 17:36 4275

En dag i løpet av de neste 10 månedene vil PHO stige flere 10-kroner på en dag, 20-50 kr.

Jeg tror den dagen kommer i f m Q1 i april 2019 eller Q2 i august 2019.

Det ligger 13 mill kr (`til overs`) i regnskapet fra Q2 2018 til økte kostnader i Q3. (Penger som ble brukt til sluttpakker Hestdal og 5 av hans medarbeidere).
I Q3 2018 finnes det ingen sluttpakker og heller ikke lønn og sos utgifter til disse 6 medarbeiderne.
så mye som 13 mill vil ikke kostnadene ved salg i USA øke på et kvartal, og dessuten er det rimelig å tro at omsetningen totalt har økt med minst 5 mill fra Q2 til Q3 2018.

Hvis dette er riktig, så har selskapet minst 18 mill (tilsvarende 72 mill på et år) til rådighet å bruke i kvartal 3.

Er det noen som tror selskapet vil bruke så mye som minst 18 mill mer i Q3 enn Q2 2018?
For det må de bruke i Q3 2018 for `bare` å gå beake-even.
Londonmannen
18.10.2018 kl 17:43 4245

Enig i det. Men det er slik større aktører kan herje med mindre selskaper på OSE. Og det blir ikke bedre av at PHO er et farmasiselskap som ligger utenfor den sfæren av selskaper som større tunge investorer på OSE har fokus på. Følgelig er kjøpersiden begrenset og det blir mulig å manipulere kursbildet. For når et fond shorter på den måten vi nå ser, så gir det et inntrykk til mang en småinvestor at det er økende fare for å tape penger på sin investering i PHO. Følgelig er jeg ikke overrasket om enkelte småinvestorer også har valgt å selge seg ned/ut. Da frykter jeg at man fort kan få seg en lite hyggelig overraskelse 8 november.
Det vil også shorterne, dersom de ikke har fått dekket seg inn før den tid. Men jeg håper da virkelig at de blir sittende til over presentasjonen 8 nov. Da vil de forhåpentligvis få seg en skikkelig kilevink. For dersom jeg ikke bommer fullstendg blir det ikke mange aksjene fremme for salg etter at Bellete har gått ned fra podiet. Det kan gi shorterne et stygt tap. Men det vil hjelpe lite dem som i disse dager selger seg ut fordi de ikke skjønner hva det er som skjer.
Slettet bruker
18.10.2018 kl 17:57 4211

Londonmannen

Både du og jeg har vært med i dette gamet en stund, og vet hva vi holder på med.

Personlig synes jeg det er morsomt hvis Marshall øker shorten.
Jo mer denne shorten øker fram mot Q3, jo mer vil vi etter min mening tjene på det
Det undrer meg gang på gang å være vitne til slik selvmords-shorting.
Det ventes ingen dårlige nyheter, tvert i mot, og derfor kan ikke denne shorten lykkes, den vil etter all sannsynlighet bli en særdeles kostbar affære for Marshall.
fjellmann1
18.10.2018 kl 18:02 4201

Det kommer snart melding om at ceo har startet i jobben. Hvor mange aksjer tipper vi han kjøper etter presentasjonen den 8.november?
Jeg tipper 50.000 stk.
Slettet bruker
18.10.2018 kl 18:06 4177

Dessuten er det en aksjonær med mange aksjer og tro på selskapet som låner ut aksjer til Marshall sin short.
Tipper den/de som står for utlånet forstår PHO-caset og morer seg og humrer i skjegget over MW.
Slettet bruker
18.10.2018 kl 18:13 4145

The day PHO goes up 50kr in a day I am straight down to the shops and buying myself an AP Royal Oak and a Porsche 911. Maybe even a big mac for the wife on the way home, if I`m feeling generous
Redigert 18.10.2018 kl 18:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.10.2018 kl 18:34 4096

Fjellmann1

Det ville være oppsiktsvekkende om en ny CEO ville starte jobben med å kjøpe aksjer i f b med tilsettelsen i Photocure.
Han har nok heller forhandlet om en fet opsjonspakke i stedet for amerikanske CEO-lønninger, og det er bedre for oss aksjonærer i den fasen PHO befinner seg i akkurat nå.
Mannen kommer fra en helt annen dimensjon enn den PHO er for i for øyeblikket, så han har nok sett lyset sammen med oss andre som så at Photocure var i ferd med å bli et nytt selskap når fase III besto med glans, og i hvertfall når flexiscope ble lansert, og enda mer når Photocure fikk samarbeidsavtale med Karl Stortz og enda mye mer når Hestdal steppet til side som CEO sammen med 5 av sine medarbeidere.
Sammen er KS og PHO uslåelige, noe både Snøffelen og Einarsson har bekreftet i ettertid.

Skulle ny CEO Dan S mot formodning kjøpe 50.000 aksjer over børs, så ville kursen umiddelbart doblet seg når dette ble børsmeldt.
Slettet bruker
18.10.2018 kl 18:36 4085

Tror ikke han har fått mye opsjoner, tror ikke styret har fullmakt til det.

Han må nok kjøpe sjøl skal han ha volum ;)
Slettet bruker
18.10.2018 kl 18:41 4059

Tåka

Vent til du ser innkallelsen til annual general meeting til våren.

Men at en mann av Dan sitt kaliber tar over roret i Photocure er en ære for oss aksjonærer, og enda en brikke på plass i et puslespill som er i ferd med å bli helt fullt av brikker på rett plass.
Slettet bruker
18.10.2018 kl 18:58 4009

joda, vi får se.

Unner de hver en krone i lønn/opsjon eg om de selger oss opp i 20% i første omgang, tidlig i 2020 ;)

kreinh
18.10.2018 kl 19:10 3972

Photocure kan enkelt ødelegge for shorteren ved å komme med en melding. Noe jeg mener de har god anledning til når man tenker på alt det blant annet focuss har fisket frem av oppsiktsvekkende gode signaler fra USA. Men en ting vi har lært som aksjonær i PHO. De følger blant annet ikke opp saken med desinformasjon fra NN/Hegnar. Noe som hadde gitt uvurderlig god PR om Photocure. De kommer ikke med opw, noe de åpenbart kunne ha gjort.
Faktisk ødelegger de for nye aksjonærer som i stedet for å være med på opptur går ut igjen med sviende tap og vegrer seg for nye forsøk.
focuss
18.10.2018 kl 19:16 3955

Det er fascinerende å se på chart for biotech selskap når det skjer store endringer i fremtidsutsiktene. Nordic Nano vektor gjorde 12 gangeren på kort tid og PCIB hadde en relativt rask 10 gangeren. Sett i forhold til markedsstørrelse, dagens moderate prising samt det lave aksjeantallet så kan man spørre seg om det er realistisk at PHO kan komme til å oppleve noe lignende. Forholdene er ikke helt sammenlignbare da de andre to nevnte selskapene er i utviklingsfasen mens PHO er i kommersialiseringsprosessen. Det som kan skape ett tilsvarende rally i Photocure vil være om de leverer ett kvartals resultat som tar markedet på senga. Et kvartalsresultat som tar markedet totalt på senga føler jeg meg trygg på at vil komme. Hvilket kvartal det vil være er ikke godt å si, men at det skjer i løpet av 2019 mener jeg det er god mulighet for.
Redigert 18.10.2018 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.10.2018 kl 19:17 3949

Oppgang Kommer. What makes you so sure that Dan Shneider is of the calibre you state?? If you look at tis link you will see that he was employed just over a year ago for another company and reading this is like reading an exact copy of what we see now with PHO

https://globenewswire.com/news-release/2017/10/16/1145869/0/en/ABLYNX-ESTABLISHES-SUBSIDIARY-IN-THE-USA-AND-APPOINTS-A-GENERAL-MANAGER.html

This means he was probably abbout 8 months onto this job when he agreed to take the PHO job. You can say that this means Dan is an ambitious man who moves around companies because e see opportunity or you could say e is the sort of guy who does not stay to finish what he said he was going to do.

Just because the guy is American does not make him the second coming of Jesus Christ. I want to see what he can deliver for PHO before I declare him a business genius who will turn PHO into a multi billion dollar company.

Some people are getting far too carried away here. A bit of reality never hurt anybody.
focuss
18.10.2018 kl 19:28 3920

Thepower
Enig. Vi får vente å se hva han har å bidra med
focuss
18.10.2018 kl 19:36 3895

Thepower
Hva tenker du om vår styreformann?

Jan H. Egberts
Chairperson of the Board
Dr. Egberts has over 25 years of experience in the pharmaceutical and medical devices sector. Currently, dr. Egberts serves as the Managing Partner of Veritas Investments, a private investment company focused on minority and controlling investments in healthcare companies.
hvasa
18.10.2018 kl 19:55 3845

Er vi sikker på at ledelsen i dette selskapet i det hele tatt er til stede. Kanskje de sitter på Bahamas med parasolldrinker og høye smørbrød.:-) Er jo helt dødt og noen markedsoppdatering kan vi visst se langt etter. Begynner å mistenke at det er intet marked og derfor ingen oppdatering. Er nok mange som ikke liker denne, men det å implentere noe nytt kan være en lang og tung vei, og tror helsesektoren ikke er noe unntak. Snarere tvert imot, i hvert fall hvis US er like tungrodd som Norge innen helse. Men for all del, jeg har bestemt meg for å holde på mine aksjer om de så går til null, av ren og skjær forbannelse. :-)
Slettet bruker
18.10.2018 kl 20:29 3765

Vil hvertfall påstå at de som selger nå kort tid før q3 ikke kan være med sine fulle fem, med mindre de gjør det for å overleve eller unngå konkurs.
Slettet bruker
18.10.2018 kl 20:34 3745

FOCUSS, to be honest I don't know anything about the chairman Egberts. His summary sounds impressive, but then again if you read my CV you would be convinced I was the best oil trader on the planet.

It surprises me that a man like Oppgang Kommer, with over 5 million kr at stake in PHO right now, is utterly convinced that we should feel honoured to have Dan Schneider on board.

I will not feel so honoured if the guy disappears after 9 months like he did at his last place after publically declaring he was looking forward to bringing the company to new heights in the US market .

Maybe the guy just follows the bucks? I don't know, but as always it is best to reserve judgement until we see the results.

Don't get me wrong, I have lot of money invested now, but my time frame is limited. If I don't see see some serious results within 12 months from now and the price is where it is now I will look for other opportunities. 12 months from now is plenty of time to get a handle on where this is going.

I have to agree with some others on here that the way the current leadership deal with the media relations is virtually non existent.

They say that they are aware of a factually incorrect article by Mads if Nordnet and they have done NOTHING to correct it. They are not protecting their shareholders and that is not acceptable.

Time will tell if Schneider is the answer to success. I really hope so.
Slettet bruker
18.10.2018 kl 20:40 3728

Power

Ablynx der Daniel kommer fra ble kjøpt opp av Sanofi i juni 2018
Redigert 18.10.2018 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
18.10.2018 kl 20:52 3689

Thepower
Enig med deg at vi må se resultater innen 12 måneder. Men ærlig talt så håper jeg da virkelig at vi ser resultater lenge før dem tid.

Jeg tror faktisk vi vil få se de første tegnen allerede 8 NOV når Q3 presenteres. Og dersom styreformannen ikke bløffet da han snakker om akselerere vekst, så bør resultatene vise akselererende vekst utover i 2019. Og da vil jeg bli meeeeget overrasket om ikke markedet våker til liv og trykker PHO begjærlig til sitt bryst, noe som så absolutt bør vise igjen i kursutviklingen.
Slettet bruker
18.10.2018 kl 21:04 3657

Londonmannen, let's hope so. I have just seen that I will be flying back from Brazil when the Q3 results are posted.

That will be a nerve wracking time. I will be in the air when the PHO results and the Q3 results of my other big investment are released.

I will wait til I get to my car after landing back in Norway and take a look. I' I'm either be miles up or miles down.

Should be exciting.
Trainspotter
18.10.2018 kl 21:06 3651

I disse ny-stilling artiklene det refereres til her og andre steder skrives om mange posisjoner og generelle titler som Schneider har innehatt, men INGENTING om hvilke prestasjoner han har faktisk oppnådd, for titler, de er ingenting. Det kan bekymre litt. Men vi lar inntil videre tvilen komme den nyansatte tilgode.
Slettet bruker
18.10.2018 kl 21:07 3654

Does that mean we got a guy Who was unemployed? I thought he was headhunted?