NOL - high risk/high reward kan gå 400-600% fra 6.50.

Davinci_me
NOL 09.05.2021 kl 17:05 99075

NOL - high risk/high reward kan ta femgangen herfra.

Pris publisering 6.50 NOK
Target 12 mnd: 35 NOK - hvis låneforpliktelser blir utsatt og JF stiller garanti.
Target hvis oppkjøp ila 2021: 22 NOK (NAV).


Forutsetninger for at dette caset skal lykkes er at låneforfall blir skyvd på (des21) og deler av gjeld til sdrl ettergis. Risikoen er høy her, la
det ikke være tvil. Men lykkes JF i forhandlingene med bankene og riggmarkedet (HE) blir såpass hett som folk i bransjen mener, kan NOL fint gå mot
30-50 kr pr aksje. Skal forklare under hvordan. En annen faktor er også termination fee fra Wintershall.

NOL eier to rigger West Mira og West Bollsta videre omtalt som (WM og WB) ble i sin tid bestilt av Fred Olsen i 2013. Den gang var ordren på ca. 700 mill.
dollar for West Bollsta - nypris for å bygge tilsvarende i dag vil være omlag 885 mill dollar. Ny pris for West Mira var 650 mill dollar, og ville kostet 800
millioner dollar i dag å bygge. Dette må dere ha i bakhodet videre da det blir stadig mindre tilgjengelige HE rigger i markedet grunnet alder og få nybygg.

John Fredriksen kjøpte disse to riggene for 350 (WM) og 400 (WB) millioner dollar etter konkursen til Fred Olsen. Dette var ansett som 60% rabatt på nypris og Fredriksen ble genierklært. I markedet var dette ansett som en investering som ikke kunne slå feil. NOL ble opprettet og selskapet ble tatt på børs til 49 NOK pr aksje.

I midlertidig var HE (Harsh Environment) markedet i svært dårlig i 2017-18. Men WM og WB fikk rammeavtale med Wintershall DEA og Lundin. Hhv 290.000 og 310.000 dollar pr dag. Helt ok rater. Men HE rigger da dem ble bestilt hadde rater over 650.000 dollar i 2014, justert for inflasjon er dette over 700.000 dollar i dag.

Det var snakk om kurser opp mot 250-300 kr på investeringen på 49 kr ifbm børsnotering av NOL.

Nå har mye skjedd siden den gang - WM og WB har møtt på mange barnesykdommer og kanskje det aller største problemet, elendig operatørskap. Riggene eies av NOL men driftes av sdrl personell. I all hovedsak briter. Det har vært rapportert svært mange uønskede hendelser og Ptil har vært på banen ved flere anledninger.
Dårlige rutiner og forhastede tilvenningsprosedyrer på riggene har vært påpekt som hovedårsak for ulykkene som har skjedd. Sdrl der NOL skylder mye penger
er operatør for NOL, og derved også juridisk økonomisk ansvarlig for uønskede hendelser.

Wintershall DEA kansellerte forrige uke kontrakten med West Mira etter gjentatte uhell og nedetid. Aksjekursen har droppet fra 15 kr siden medio mars (da ulykken
med et juletre skjedde) til 6,50 i dag.

Så hvorfor kjøpe NOL nå? Svaret er enkelt. Riggverdier. Riggverdier trumfer alt på sikt.

På sikt vil riggverdier trumfe kortsiktig støy - det har historien vist gang på gang i NOL. Hadde Odfjell eid disse riggene og vært operatør ville aksjekursen
vært +40 kr og ikke 6.50, det er både jeg og mange i bransjen enig om. Det er ikke riggene det er noe galt med det er operatørskapet. Dette vet Odfjell godt,
og fremstår nå som en løsning, at Odfjell kjøper en eller begge riggene. Kilde 1.

En annen aktør som er på utkikk etter en HE rigg er Dolphin Drilling, personer i bransjen jeg har pratet med anser timingen som perfekt for et kjøp evt.
leasing av WM. Dette vil fjerne emisjonsspøkelse i aksjen betydelig. La det være ingen tvil, fare for emisjon er det. Hadde det ikke vært det, ville ikke man
hatt mulighet til å gjøre 500-600% på et år, kanskje mer. Her handler alt om risk/reward, den mener jeg er god fordi.

- John Fredriksen er største eier og NOL er hans gullkalv.
- Eksisterende topp 20 er stabile og ikke endret posisjoner siden IPO.
- HE markedet forventes å blir knallhett allerede første halvår 2022. (kilder i bransjen)
- Assets kan komme i spill innen kort tid, noe som kan skape kraftige positive kursbevegelser.

Jeg tror etter å ha pratet med flere spesialister på restrukturering at siden HEMEN Holding (JF kontrollert) har 39,54% av aksjen (budplikt på 40%). Det
som utkrystalliserer seg - er at JF som største eier stiller med en garanti ovenfor lenders/lånegivere. i tillegg vil man søke å forskyve forfall som er i
des21 6-9 mnd. Dette skal ifølge rapportene være en formalitet siden aktiviteten er ventet å bli såpass sterk med følgene økte rater og riggverdier inn i 2022.

Melder selskapet at dem får utsatt låneforfall vil aksjen gå 50-60% over natten, det fjerner restruktureringsspøkelset, og selskapet og dets aksjonærer
får tid å være med på festen i HE markedet.

Litt over på tall - riggverdier, selskapet har bokført dem til 1,1 mrd dollar i Q4. (jeg barberer riggverdiene med 30%) Jeg mener realistisk salgsverdi nå er lavere, grunnet støy og selskapet svake økonomiske situasjon. Det er et nøkternt estimat.


WB - anslått salgsverdi i dag 390-450 mill dollar.
WM - anslått salgsverdi i dag 290-350 mill dollar.

Samlet i range salgsverdi 680 - 800 mill dollar, bokførte verdier er 1,1 mrd dollar.

Selskapet har en samlet gjeld på 370 millioner dollar, justert for forventet nedbet i Q1. Derav 190 millioner dollar i kortsiktig gjeld som forfaller som nevnt i
des 21. Dvs. at hvis riggene blir kjøpt for overnevnte sum vil altså ligge igjen mellom 310-430 millioner dollar igjen i selskapet, eller mellom 2,6-3,6 mrd
eller om man vil - 39 kr - 54 kr aksjen, i NAV (net asset value). Selv om man barberer riggverdiene ned til 50% av bokført verdi, vil man sitte igjen med
NAV på 20-25 kr, når gjelden er betalt. Hvorfor i skal JF utradere all aksjonærverdi når de underliggende verdiene i selskapet er såpass bra og har
en så lys fremtid.

PUD 2022 - kok i NS (Nordsjøen)

Jeg har kryssende informasjon på at det koker blant alle oljeselskap nå, EQNR, Aker BP, Lundin. Samtlige jobber på spreng for å få PUD klar før 2022.
Da får man enorme skatteletter som en del av regjerings skattepakke til oljebransjen. H2 -2021 blir etterspørselen og aktiviteten for HE rigger heftig.
Da vil man se høyere slutninger og mindre ledig kapasitet. WM blir enten kjøpt opp eller får dem ny kontrakt innen oktober. Jeg skal overlate detaljer her til en ressursperson som kjenner bransjen godt. Men i all hovedsak så ventes det høyere rater og
knapphet på HE rigger til og med inn i 2024.

Hva skjer da? Jo, riggverdiene som jeg har lagt til grunn normerer seg bokførte verdier. Legger man til grunn bokførte assets NAV - er det over 500 mill
dollar. eller 4,2 mrd (65 kr pr aksje) det er 10 gangen fra dagens nivå i NAV!!!!

Andre triggere fremover er ny og forbedret kontrakt på WB fra Lundin. Lundin meldte på sin hjemmeside 3 mai at WB er tatt midlertidig ut for å installere
NOX rensesystem. (Dette betaler Lundin som har ett år igjen av avtalen).

Axel Kelley, miljøsjef i Lundin Energy Norway, sier 3. mai 2021. Kilde 3.

”I tillegg til en betydelig miljøfordel, er dette også god virksomhet. Reduserte utslipp betyr også redusert NOx-avgift. Så langt har vi spart mer enn
5 millioner kroner, så avhengig av hvilken operasjon riggen utfører, forventer vi at disse tiltakene vil ha betalt for seg selv om 2-5 år"

Nå man vet at Lundin har 1 år igjen av kontrakten - kan det for komme ny kontrakt her, en slik kontrakt befester WB sin posisjon som verdens mest miljøvennlige
rigg og ikke minst vil verdien av riggen stige. Kursen kan fort gå 100% på en utvidet og bedret kontakt for WB. Jeg tror det kommer ila kort tid.

Det er også verd å nevne at i Q4 hadde WM oppetid på 97% så riggen fungerer, men i Q1 har det vært for mye uhell på kort tid.

Så tiggere i selskapet er nå klart at assets play kan komme i spill. Jeg tror at Odfjell byr på en eller begge riggene ila året. Det kan godt være JF ikke vil selge
riggene på målstreken før det forventede trøkket i NS tar til, men et bud vil uansett reprise aksjen til opp mot 20 kr og da kan evt. selskapet hente penger
på langt høyere kurser enn dagens. Hvis JF skal sette en emisjon vil dem ha alle incentiver å få opp aksjekursen fra dagens.

Som en digresjon er nå NOL verdsatt til 417 mill NOK det tilsvarer ekstrautstyret som er installert på WM.

Jeg gjentar - dette er et risikobet, men har man en aggressiv investeringsprofil mener jeg at en inngang under 10 kr her er en gavepakke.

NOL og Petronor er mine største investeringer i porteføljen nå - der NOL er en "must have" aksje.

Jeg har i tillegg bedt om en kommentar fra Yngve Bolstad Johansen som jobber i AKER BP - han uttaler seg som privatperson men følger aktiviteten i bransjen
tett. Han er i tillegg en meget habil privatinvestor.

"Oljeselskapene kommer til å levere PUD i hopetall neste halvåret frem mot fristen 31.12.21. Når man leverer en PUD så er det jo søknad om utvikling av felt.
Kan innebære mye boring. Og arbeid for flere år, og anbudsprosessen vil tilta neste halvåret. Dette for å ha rett på skatteordningen som ble innført for et
år siden. Næringen selv, med LO i ryggen, har bedt om en skattepakke der man får fulle avskrivninger for investeringer som gjøres og som besluttes i 2020 og 2021,
fremfor at man må skrive de av over seks år i dagens system, videre nevner Johansen at NOL og vil vil nyte veldig godt av dette. Og følgelig kan dagens kurs være
en mulighet for billig inngang. Sitat slutt.

Dette betyr i praksis at oljeselskapene kjemper om tilgjengelige rigger i HE segmentet for boreprogram. Det underbygger og styrker tesen ovenfor om oppkjøp
og eller ny kontrakt til West Mira innen kort tid.

Jeg tror Lundin melder om forlenget kontrakt med West Bollsta innen 2-6 uker. Det vil sette fyr på aksjekursen. De har egentlig forsnakket seg kilde 3.

Kilde 1. https://e24.no/boers-og-finans/i/R95PKO/ny-analytiker-oeyner-stoerre-oppside-i-riggaksje-eneste-alternativet

Kilde 2. https://www.northernocean.no/wp-content/uploads/2021/02/NOL-Q4-2020.pdf

Kilde 3. https://seawanderer.org/lundin-energy-installs-new-emissions-treatment-technology-on-all-west-bollstas-engines?fbclid=IwAR0Aqrx_ee7inG3VhMzOiD7hYve_qFfwpmq0SChVZSKFOE6WPzICxM7HRlE

For mer info se: https://www.facebook.com/groups/784050842474579

Redigert 09.05.2021 kl 17:15 Du må logge inn for å svare
Bolster
02.07.2021 kl 10:51 6445

Har dere lest siste artikkel i FA ang seadrill? SVP har klaget og presser myndighetene. Ønsker å selge riggene som ligger under north atlantic drilling. Vet ikke hvor realistisk det er, men skjer det er seadrill i norge så og si historie.
5198
02.07.2021 kl 10:57 6470

Utfallet av dette spiller egentlig ikke så stor rolle for NOL. Løsningen til slutt blir fremdeles at selskapet blir solgt eller fusjonert inn i et annet selskap. Så er bare å smøre seg med tålmodighet å se hva som skjer, føler meg sikker på at Fredriksen får det som han vil.
cold
02.07.2021 kl 13:45 6367

Ja, når vi ser hvordan SDRL kursen har beveget seg de siste dagene kan man begynne å lure. Det må vel være noe i gjære.
NHH78
03.07.2021 kl 18:33 6118

Ja, så dette! Og ift riggene som ligger under Norge, så er det vel bare West Elara og West Phoenix som har kontrakt og god verdi.. Dolphin har jo som nevnt tidligere her også vært interessert i å kjøpe riggene som ligger under north atlantic drilling.. Ikke veldig mye igjen av Seadrill i Norge da..

Jeg har vært inne på det før her, men jeg tipper Seadrill og drift av rigger i Nordsjøen er historie om litt.
Redigert 03.07.2021 kl 18:58 Du må logge inn for å svare
5198
03.07.2021 kl 21:10 6031

Kan godt hende du har rett, men det blir bare for en periode. Fredriksen nøyer seg aldri med å være nest størst.

Seadrill er vel eneste boreselskap i Nordsjøen som blir detaljstyrt fra Houston, dette har vist seg tidligere å ikke fungere. Det som da skjer er det vi var vitne til på WM. Ulykken var unnskyldningen oljeselskapet trengte for å bli kvitt Seadrill. Så lenge Seadrill opererer på den måten de gjør nå vil de aldri lykkes spørs nok om ikke Fredriksen også ser dette og gjør noen forandringer så fort de er ute av chapter 11. Fredriksen ønsker ikke å være med i noen bransjer om han ikke ser muligheten for stordrift gjerne det å bli størst i verden.

Så Seadrill vil måtte fusjonere med et annet selskap eller kjøpe et litt større selskap skal dette bli slik som Fredriksen vil. NOL blir mest sannsynlig en del av dette men det må også større aktører til skal det nye selskapet bli stort nok. TO og Seadrill er god match men litt usikker på om de får lov rett og slett pga konkurranse hensyn. Store ting vil skje i dette segmentet innen kort tid.

NOL vil få en god pris for sine eierandeler men tror nok oppgjøret blir i Seadrill aksjer.
Redigert 04.07.2021 kl 11:51 Du må logge inn for å svare
Aksjeamatøren
04.07.2021 kl 20:36 5733

Oppgjør i Seadrill aksjerhøres ikke så positivt ut? Massiv utvanning for eksisterende, etterfulgt av en dump eller hvem vil sitte langsiktig med en haug Seadrillaksjer med dagens rykte?
Bolster
04.07.2021 kl 20:49 5730

Hvis det blir en fusjon med seadrill så er det etter selskapet er ferdig med CH11. Da vil det som er igjen av seadrill være tilnærmet gjeldsfritt. Ryktet i Norge er ikke det beste, men det er ikke helsvart. Elara, Hercules, Linus, og Bollsta gjør det helt greit for sine respektive kunder.
Redigert 04.07.2021 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
5198
04.07.2021 kl 22:39 5620

Har selv vært på flere av disse riggene, mannskapet er det ikke noe å si på minst like gode som på andre rigger. West Phoenix er også en grei rigg slitt men god. Seadrill sliter med et ledelsesproblem. Norske rigger på norsk sektor trenger en selvstendig norsk ledelse. Dette ser nok Fredriksen må jo bli stilt spørsmål rundt hva som skjer på norsk sektor siden de ikke er blandt de mest foretrukkne boreleverandørene.
Seadrill etter chapter 11 blir et solid selskap med lite gjeld og store verdier. De vil nok fusjonere inn NOL til en fornuftig penge da vil nok driften av disse riggene også bli en annen.
Slettet bruker
05.07.2021 kl 00:50 5555

Det er helt rett, et restrukturert Sdrl vil være tilnærmet gjeldsfritt, som å starte med blanke ark .
Men det skjer bare hvis JF får viljen sin, noe som trolig vil skje, som vanlig.
Skjer det er jeg rimelig trygg på at Nol blir en del av Sdrl, slik jeg alltid har trodd, en reprise av Frontline/ Fro2012
Ved å fusjonere inn vil JF igjen dominere Sdrl , å tro at Fredriksen gir opp rigg etter 10 pin fulle år nå på målstreken skjer bare ikke.

Feelingen er at ting vil skje rimelig kjapt i Drillen nå, så litt travelt ble det også å karre seg inn i Nol igjen forrige uke,
Det rykker i rigg og rater, og da trolig også verdier, opec skrur opp kraner noe som tilsier mer aktivitet i rigg.
Risk/reward har vel knapt vært bedre i Nol noen sinne.

Redigert 05.07.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
cold
05.07.2021 kl 09:32 5411

Ser ut som NOL stiger en del samtidig som SDRL bykser rett opp. Det er vel naturlig å se disse to innlemmet i samme selskap, selv om det helt sikkert kommer enda mer i den endelige konsolideringen. JF skal bygge verdens største oljerigg-selskap, selv om jeg må si jeg er noe usikker på hvordan dette kommer til å bli. Helt enormt hvordan SDRL tar av i dag i forrige uke, så selskapet må være på vei ut av Ch. 11. Da er det ikke vanskelig å se for seg at det vil skje noe i NOL også, som har vært i spill en stund sammen med hele bransjen.
Redigert 05.07.2021 kl 09:57 Du må logge inn for å svare
5198
05.07.2021 kl 10:00 5386

Folk skjønner nå at det ikke er lenge til Seadrill kommer ut av chapter 11, så er nok flere nå som vil posisjonere seg i denne fremover. At noen kjøper Seadrill forstår jeg ingenting av. Fredriksen vil garantert gjøre mye på kort tid etter chapter 11. markedet har vært i sterk bedring en stund så begynner å bli sent å handle billig.
cold
05.07.2021 kl 10:06 5397

Det må være noen som vet, for SDRL handelen foregår på veldig stort volum.
5198
05.07.2021 kl 12:18 5291

Ja helt klart noe som skjer i SDRL, men kan ikke i min villeste fantasi se hva som gjør at Seadrill skal gå mye nå. Seadrill må refinansiere ellers vil de ha et stort handikapp mot alle andre konkurrenter for at dette skal skje må det settes en emisjon på mellom 0,5-2 kr. Så denne ville jeg ikke tatt i før etter emisjonen. Kan det være noen som sitter å diskuterer rundt refinansieringen kjøper mer for å få mer kontroll?
Aksjeamatøren
05.07.2021 kl 13:02 5264

Skjønner like lite som deg hvorfor folk hiver seg over seadrill, var nok kanskje denne lille tilfeldigheten med overskriften av olja skal opp og et vilde av seadrill på samme side i FA for noen dager siden som satte fyr i aksjen? Høres rart ut om store skulle fylle på med seadrill for å kunne tegne enda mere i emisjonen. Burde ikke dem tjene mere på å fylle på NOL på disse kursene. Ellers må det være noe mere som ligger bak?

Kan det være så enkelt som at seadrill snart er ute av chapter 11 og folk hiver seg på aksjen og nesten ingen vet om NOL eller fusjonen som mest sannsynlig kommer til å skje til fordel for NOL? Kan nesten virke sånn. Nol er jo ganske så under radaren for mannen på gata.
cold
05.07.2021 kl 13:26 5204

Forstår jo det. Men så langt i dag er nesten 5 % av aksjene i SDRL omsatt - og d kan vel neppe bare være tilfeldig?
Aksjeamatøren
05.07.2021 kl 13:52 5157

Relativt ny i gamet, men husker en rekke case hvor det omsattes store poster for å så falke tilbake. Fra våren 2020 husker jeg 5PG og KOA som gikk store poster og utrolig høyt volum.
Flere konkursselskap får en stor økning rett forran en grusende emisjon og virker som flere faktisk klarer å komme seg ut. Axxis/AGS skjedde det samme med stort volum?
Vi finner vel ut snart. Sitter ihvertfall i NOL og satser på det var riktig avgjørelse.
Barbera
06.07.2021 kl 21:29 4746

Hva skal Fredriksen gjøre etter ch11? Lite sannsynlig at han har kontroll på Seadrill. Betydelig risk for at deler av selskapet likvideres. Ser ikke hensikten i å fusjonere Nol inn i et mindre Seadrill som kontrolleres av bankene. Gir ikke mening hverken operasjonelt eller strategisk.
5198
06.07.2021 kl 23:06 4627

Med Fredriksen mener jeg det blir enten eller. Enten kutter Fredriksen ut rig eller han satser mer en noen gang for å bevise at han kan dette. Mulig han lar seg slå av Trøim og alle de andre han tidligere har konkurrert med Fredriksen er jo ikke den som står løpet ut eller tørr å satse når en bransje skraper bunnen.

Nei kan se skummelt ut når en leser avisene men Fredriksen har garantert kontroll på dette, Seadrill blir akkurat slik han vil ferdig med det. Fins ikke et fond, bank eller aksjonær som kan forandre på det. Seadrill vil bli refinansiert, de som vil være med på oppturen må være klare til å stille med friske penger, gjelden skal ned med 80-90%. Så skal det kjøpes og fusjoneres for å bli verdens største NOL er her bare en liten brikke i spillet men Fredriksen eier mye av NOL og prisen for riggene blir aldri under 800 Musd.
Redigert 07.07.2021 kl 08:59 Du må logge inn for å svare
ullebusten
07.07.2021 kl 13:55 4418

Tror du har helt rett i det du sier. I mellomtiden må vi smøre oss med tålmodighet.. når det først smeller er det for sent å kjøpe. Det er i alle fall slik jeg ser det.

Blir spillet bra hopper kursen 100% på melding, og går nye 100% opp mot at dealen gjennomføres. Disse riggene har lavest gjeldsgrad i segmentet og aksjekapitalen prises pr i dag til ca 50MUSD.
5198
08.07.2021 kl 10:57 4184

Skummelt med aksjer med så lite volum, blir store utslag begge veier. Synd å se den ned 7-8% når det er omsatt for 1-200 000kr. Bare å håpe Seadrill kommer raskt ut av chapter 11 slik at det blir litt fart i sakene.
Slettet bruker
13.07.2021 kl 13:31 3589

Hva skjer om seadrill ligger høyere enn nol når det fusjonerest? 😂

5198
13.07.2021 kl 13:54 3562

Fredriksen har tidligere vært veldig fair og regnet på NAV verdier når han har fusjonert selskaper der han selv er eier i begge selskaper, er ikke redd noe blir skjevfordelt ved en fusjon. Bare å håpe Seadrill kommer ut av chapter 11 snart.
Slettet bruker
14.07.2021 kl 09:29 3395

Nåja. Fort ein får langt mindre aksja enn det ein opprinnelig hadde i nol om seadrill fortsette å flyge avgårde
Gla-tronder
14.07.2021 kl 09:44 3404

Hvorfor ble det handelsstopp i denne nå? Gikk for fort opp?
cold
14.07.2021 kl 16:03 3498

Da har Seadrill kursen passert NOL med god margin.
Slettet bruker
14.07.2021 kl 17:05 3514

Uten sammenligning forøvrig...?
5198
14.07.2021 kl 18:04 3472

Merkelig hva som skjer i Seadrill, selskapet har selv uttalt at det vil bli en blodig emisjon. Men med den omsetningen en nå ser er det ikke godt å forstå hva som skjer. Både NODL og SDRL har hatt enorme kursoppganger, mens NOL som fundamentalt ser best ut ligger på konkursnivåer helt ufattelig. Mer logisk med NOL på 50kr en SDRL på 6-8kr.
Trymte
14.07.2021 kl 18:18 3451

Kanskje NOL er det neste Fredriksen-selskapet spekulantene sender til himmels? NODL har 5-doblet seg siden bunnen, og SDRL er 5-doblet på 1 mnd.

Men streng tatt fortjener vi å ligge der vi ligger så lenge de ikke klarer å få Mira på kontrakt. Nå renner pengene ut hver dag, og lån skal betales på etterhvert.
5198
14.07.2021 kl 18:46 3428

Ja sant det, men verdiene i selskapet forsvarer 5 ganger dagens kurs, mye mulig det kan bli spekulasjoner som sender denne opp i 30-40 kr når vi nærmer oss at Seadrill kommer ut av chapter 11. Alt er mulig det er helt klart
cold
14.07.2021 kl 20:55 3324

Det er samme inntrykket jeg sitter med. SDRL som selv gikk ut og advarte om at det ville komme en "blodig" emisjon fordi massiv gjeld ville bli konvertert til aksjer. Forstår ikke helt hva som er forandret siden da?
Slettet bruker
14.07.2021 kl 22:44 3325

FOMO og folk med for mye lettjente penger er det som skjer
Nå skal "alle" bli med på Seadrill raketten, og den skal til månen! Bare kjedelig at den er bygget av idioter, så den eksploderer rett etter avgang...

Det som er merkverdig med Seadrill caset er at det er mer eller mindre ingen som vet hva utfallet av Chapter 11 blir, men allikevel kjøper folk aksjer som besatt. Jeg ville heller satset på Euro jackpot enn at bankene skal "gi" aksjonærene i Seadrill billige aksjer...
cold
14.07.2021 kl 23:18 3283

Jeg har vært inne på SDRL trådene og spurt folk der om hva som er forandret med caset. Flere hundre har lest spørsmålene mine men ingen kan svare på dette med konvertering av gammel gjeld og massiv utvanning. Kritiske spørsmål blir ikke godt mottatt, iaff. ikke besvart.
Hadde jeg forstått oppgangen i SDRL hadde jeg seff. kjøpt aksjer der for lenge siden....
Redigert 14.07.2021 kl 23:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.07.2021 kl 23:50 3313

Kan ikke gi deg annet svar, en at flere forventer at den ´blodige emisjonen´ blir mindre en tidligere forventet, det kan utmerket godt skje, men.
Går ikke Fredriksens tidligere varslede plan i gjennom vil Sdrl bli langt mindre konkuransedyktig, noe som gjør Sdrl mindre investerbar for ordentlige investorer.
Dvs, Sdrl blir ikke skikkelig restrukturert.
Uansett, det vil komme en restrukturering, og ingen vet de endelige villkårene, jeg tror noen vil få seg en real på trynet i aksjen snart.

Kjøpte selv Drillen med en student post på 1,9 og den er solgt ut på 5,5kr, om det var lurt får tiden vise, men jeg har mine mistanker om at det var lurt.
For å si det mildt, tror du finner langt tryggere rigg case på Oslo børs nå, en å kjøpe drillen på 8 kr, det gjelder vel samtlige av de andre rigg aksjene.
Redigert 14.07.2021 kl 23:54 Du må logge inn for å svare
Aksjeamatøren
15.07.2021 kl 00:28 3291

Kursoppgangen er nok også drevet av en haug som hiver seg på "raketten" nå. Og det psykologiske spiller inn. En aksje til 2kr eller 5kr er "billig", mens en aksje til 40kr er "dyrt". Mye lettere for lavt prisede aksjer å doble seg, selv om NOL absolutt burde trekke det lengste strået i denne restruktureringen.
Slettet bruker
15.07.2021 kl 00:54 3296

Nol har ingen ting med restruktureringen i Sdrl som kommer å gjøre.
Redigert 15.07.2021 kl 00:55 Du må logge inn for å svare
AdFontes
15.07.2021 kl 07:08 3223

Er delvis en shortsqueeze som nå pågår. Den lure reven Fredriksen visste at når selskapet selv sier at aksjene er på vei til lite eller ingenting i verdi (hvilket er ganske uhørt og uvanlig, deres rolle er jo å være optimistiske) så ville shorterne føle seg helt trygge og kaste alle hemninger, dermed kommer ved deres hjelp verdien av selskapet opp til akseptabelt nivå der en emisjon kan gjennomføres som ikke er for utvannende.
Paradoksal intensjon. 'Vinne slaget ved fiendens egen hjelp'.
Redigert 15.07.2021 kl 09:45 Du må logge inn for å svare
5198
15.07.2021 kl 09:21 3217

Har fremdeles ikke troen på at det er noe fundamentalt som sier at Seadrill skal noe høyere en 1-2 kr. Det beste for Seadrill på sikt er å få slettet så mye gjeld som mulig slik at de kan starte på nytt. Så fusjonere, kjøpe andre selskap og slå seg opp. Da er men igjen i gang med et selskap som kan være i utbytte posisjon. Seadrill trenger NOL for å få den rette størrelsen i Nordsjøen dette vil vi få godt betalt for.
Slettet bruker
15.07.2021 kl 09:23 3266

Hadde vært litt ironisk om 50k nol aksja blir omgjort til 25k seadrill aksja ved fusjon 😂