GOGL vs andre bulkaksjer. Tradingstrategier og hedging

fattigstakkar
GOGL 09.05.2021 kl 20:03 128554

For å unngå å spamme den generelle GOGL-tråden med diskusjon om andre bulkaksjer og tradingstrategier, åpner jeg en egen tråd om dette.
Vanligvis vekter jeg meg opp og ned i ulike aksjer i samme sektor for å utnytte at de beveger seg i utakt. Når forskjellen blir ekstremt stor hender det også jeg shorter de som har gått mest som hedge for å øke i de som virker billigst. Selv skjeler jeg både til teknisk analyse og fundamentale analyser når jeg gjør dette. Forrige uke følte jeg tiden var inne til å sette en short i SBLK for å doble i GOGL.

Her er link som viser kursen over tid i GOGL, SBLK, GNK, EGLE og DSC: https://n9.cl/i8419

Basert på sluttkurs i USA på fredag var oppsiden til Cleaves kursmål følgende:

Golden Ocean: 72%
2020: 48%
Genco: 40%
Diana: 31%
Star Bulk: 20%
Eagle: 3%

Her er link til Cleaves' siste kvartalsrapport med grundige analyser av disse selskapene:
https://5f38c3be-c80e-4113-8699-341bc56851e6.usrfiles.com/ugd/5f38c3_a33fc7def17348e8b4d1e0bb23ebba9b.pdf

Her er siste ukesrapport, hvor det bl.a. utbytteestimatene er oppdatert i forhold til kvatralsrapporten:
https://fda195ed-9571-42ec-b092-d42af79f832c.usrfiles.com/ugd/fda195_7bf8a8250ee743cea1f3ed623531a25c.pdf

Hvis noen har erfaring/kunnskap om å hedge aksjeposisjoner med short FFA hadde det vært interessant å høre om det også.
Redigert 09.05.2021 kl 20:12 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
28.02.2022 kl 19:16 6340

Noen dro ut proppen i SBLK og GOGL og de andre fulgte etter. Kjøpte SBLK på fallet. Både SBLK og GOGL er stort sett trading for meg nå, siden de har gått så mye mer enn andre bulkaksjer. Sitter rolig i 2020, og kjøpte også litt JIN på nedgangen i dag på et godt resultat. DSX har jeg stort sett solgt meg ut av etter oppgangen. Safe bulk har ikke villet følge de andre opp, så der sitter jeg igjen på en pott, men de forsvinner nok på første solide oppgangsdag. GNK tok jeg gevinst på litt over halvparten før helga, men beholder nok det jeg har igjen.
Redigert 28.02.2022 kl 19:36 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
01.03.2022 kl 21:30 5936

Overraskende svak utvikling av bulkaksjer i dag med rater som skyter i været. GNK er den eneste som oppfører seg nogenlunde logisk og er opp nesten 3%. Etter å ha kjøpt SBLK som er ned 8% på to dager og GOGL som var ned nesten 3% sammenlignet med sluttkurs på OSE tar jeg derfor gevinst i GNK med tungt hjerte for ikke å bli altfor tungt lastet i bulk. Håper det blir en korreksjon det blir mulig å komme inn på her, for det er en av aksjene jeg har mest tro på på langt sikt.
fattigstakkar
02.03.2022 kl 16:08 5761

Det er gøy å være bulktrader om dagen. SBLK ned 9% på to dager og så opp like mye i dag. slike svingninger liker vi :)
OeJo
29.03.2022 kl 11:52 5397

Syntes det var på tide å gjenopplive denne tråden der en kan fortelle hva en har kjøpt og solgt ( i tilfelle noen skulle være interessert).
fattigstakkar
13.05.2022 kl 13:45 4950

Mange spennende tradingmuligheter i bulk om dagen siden aksjene har utviklet seg så ulikt i det siste. Ting går i bølger. Noen velger å stole på momentum og holder seg til dem som har outperformed tidligere, men jeg har bedre erfaring med å satse på de som henger etter og få med meg oppgangen når de tar igjen lederen, evt shorte de som har steget mest som en hedge. Tidligere i år var GNK vinneren innen bulk, men den siste måneden har den steget kun 1,6% mens GOGL har steget over 17%. https://tinyurl.com/3shjf2y9

Mindre bulkaksjer kan lagge de store enda mer, og JIN og 2020 er to aksjer som har ekstremt mye å ta igjen. Siden de ikke er på radaren til større investorer i samme grad, lever de sitt eget liv, men kan gå mye når de først går. Og for 2020, som betaler alt i utbytte, er det mindre viktig hva kursen ligger på. JIN er en annen historie, men hvis det omsider signaliserer skikkelige utbytter også er oppsiden formiddabel med en P/NAV på vanvittige 30%.

Selv sitter jeg nå i GNK, SBLK, 2020 og JIN, og short i GOGL. Etter en forventet oppgang i GNK og SBLK planlegger jeg å flytte mer over i 2020 eller dekke short i GOGL, avhengig av kursutviklingen der i mellomtiden.

Bulk har vært en fantastisk sektor å sitte long i de siste månedene gjennom børsuroen, men den har blitt enda bedre om man har utnyttet de ulogiske svingningen som skjer nesten hver dag.

Noe som gir en ekstra dimensjon i det siste er de vanvittige valutasvingningene. GOGL, som er notert i USA, får priset inn dollarstyrkingen umiddelbart, men andre bulkaksjer, som kun er notert på OSE blir hengende etter, selv om også deres inntekter er i dollar. Det har gitt vanvittige kjøpsmuligheter i flere av de små og glemte.
Redigert 13.05.2022 kl 13:50 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
13.05.2022 kl 14:11 4913

Når det gjelder teknisk analyse fokuserer jeg primært på kursen i dollar. GOGL ligger i en solid opptrend, og det er lite langsiktig teknisk motstand før nærmere 20 dollar. På kort sikt har det etablert seg en motstand på 14 dollar, etter at kursen flere ganger har vært over intradag, men aldri klart å slutte over. SBLK har hatt en motstand på 32. Det er altså betydelig lenger opp til motstand for SBLK enn GOGL. For GNK er det enda mer å gå på opp til HOY på 26. Hvis GOGL skulle bryte 14 tror jeg disse for et skikkelig catch up rally. Skulle derimot særlig SBLK korrigere ned herfra, tror jeg fallhøyden for GOGL vil være betydelig.
fattigstakkar
13.05.2022 kl 15:07 4852

GNK og SBLK er langt sterkere enn GOGL pretrade, så mulig opphentingen starter i dag. GNK handles ex div i dag, så ikke bli lurt av det.
fattigstakkar
13.05.2022 kl 15:45 4803

Ny test av motstand på 14 for GOGL. Tror fortsatt ikke den bryter gjennom, men ved hver test øker sannsynligheten. Jeg økte shorten og økte i 2020, som som vanlig ikke følger etter.
KJEPET
13.05.2022 kl 16:21 4749

Er 2020 Bulkers storbulkens JIN? Er det kombinasjonen Trøim/Billung som sitter i hos investorene ennå? Ikke så rart kanskje for de som kjenner til historien.
Alejandreuta
13.05.2022 kl 16:43 4720

Jeg har latt meg selge inn på strategien med at 2020 henger etter. De er sterkere eksponert mot Cape og månedlige utbytter frister. Sitter kun igjen med en kosepost i Golden. Føles rart da Golden har gjort meg så mye godt det siste året. Truffet fint på den lille tradingen jeg har gjort og nå svikter jeg før supersyklusen. Men skal ikke se bort fra inngang igjen. Ellers holder jeg meg helt unna det jeg føler er dårlige eiere. Eller eiere som har dårlig historikk mot aksjonærer derfor er JIN og Høegh for meg et ikke tema. Burde kanskje ikke tenke slik, men der er jeg faktisk prinsippfast. Gikk inn i aksjemarkedet etter et brudd og har 224% avkastning i løpet av det siste året noe jeg er meget fornøyd med. Takler volatilitet bedre og bedre selv om det kan være tøft når alt man eier og har er i markedet. Lykke til med investeringene alle mann uansett hvor man sitter... Og god Helg :-)
fattigstakkar
13.05.2022 kl 16:47 4720

Det er ikke utenkelig. Hadde ikke 2020 hatt en så bra track record på å betale utbytter hadde jeg nok ikke tatt sjansen på å gå så tungt inn her. Har bare en femtedel så mye i JIN.
fattigstakkar
13.05.2022 kl 16:59 4735

Ikke en gang dager med svakere FFA klarer å bremse bulkrallyet nå.

Product
Price
Change
May
31250
-250
Jun
35825
-675
Q3
35500
-1125
Q4
30500
-875
Cal23
22375
-375
KJEPET
13.05.2022 kl 17:01 4743

Spekken på baljene til 2020 b er knallbra. Veldig rart de henger så etter Gogl i kurs. Hittil i år er Gogl opp 71% mot 9% for 2020 b. Vanskelig å forstå. Kan det være fordi de ikke er notert i US også?
fattigstakkar
13.05.2022 kl 17:02 4747

GNK er svakere enn de andre bulkaksjene i dag og har også gått dårligst av samtlige siste måned. Flytter derfor litt over fra SBLK til GNK for å bli mer likt vektet i de to. Det meste jeg har i SBLK ble kjøpt på den kraftige korreksjonen på starten av gårsdagen.
fattigstakkar
13.05.2022 kl 17:08 4721

Det kan litt av forklaringen. Det merkelige er at i 2021 fulgte den GOGL-kursen ganske tett, men fra nyttår har den ligget omtrent helt flatt. Små oppganger selges ned med en gang. Trøim solgte jo en del for å finansiere Himalaya, så det la nok en demper på kursen, men merkelig at det skulle spille inn så lenge. Lenge var jo også de mindre klassene mye sterkere enn cape, så da var det logisk at den hang litt etter. Mulig den hang vel godt med GOGL fram til nyttår og at det var noe som måtte korrigeres, men nå burde det ha skjedd for lengst, og framover er det jo cape-forventningene som driver de fleste bulkaksjer. Det er også et så lite og oversiktlig case, så kan heller ikke skjønne at det er noen grunn til å frykte at det er skjulte sjeletter i skapet man trenger å være redd for.
fattigstakkar
13.05.2022 kl 17:17 4693

Dette er utbyttekorrigerte grafer tilbake til januar 2021 https://stockcharts.com/h-sc/ui?s=SBLK&p=D&st=2020-12-31&id=p27394972789
Jeg klarer ikke å linke direkte til utviklingen kun i 2022, men det skal være mulig å få fram ved å klikke på year-to-date under range. Da ser man at GOGL har steget 66% i år, mot 49% for GNK og SBLK. Egle ligger på 54% og DSX på 36%.
nman
13.05.2022 kl 20:45 4595

Ulrik bygde inntjeningsbro over lavsesongen:-) 2020 har en bro over høysesongen - også.
fattigstakkar
13.05.2022 kl 20:49 4597

Men kun 2 av 8 skip, og ratene de har på de to er ikke dårlige :)
fattigstakkar
13.05.2022 kl 21:26 4574

Bulk virker overkjøpt nå og kan være klar for en gevinstsikring om det ikke blir en lengre rekyl for børsene. De var sterke fra start i dag, men ble solgt ned med resten av markedet. Nå er indeksene nær HOD igjen, men bulk har ikke fulgt med opp denne gangen. GOGL ser ut til å ha gjort nok et mislykket forsøk på å bryte motstand på 14, og da blir det lett gevinstsikring i etterkant. GNK er veldig svak med tanke på at den har underperformed markedet i lengre tid nå. Har ofte registrert at det er hakket mer smarte penger som er plassert der og som ikke henger seg på alle hopp og sprett som en del andre bulkaksjer har. Det gjør også at jeg tror at dette kan være et fornuftig nivå å ta litt gevinst og at det i hvert fall ikke er noen grunn til å ha FOMO for de som ikke er inne nå.
fattigstakkar
13.05.2022 kl 21:35 4748

Det at resten av markedet har et rally uten at bulk følger med er også dårlig nytt for GOGL-kursen på OSE for det betyr at dollaren svekkes. Hvis det da blir en gevinstsikring i GOGL i USA blir nedgangen stor i kroner.
Backline
13.05.2022 kl 21:39 4760

Det blir interessant å se hvordan det utvikler seg videre. Jeg flyttet noe over i 2020. Så langt hadde jeg hatt betydelig bedre utbytte av å trade dette beløpet i GOGL. Dessverre er jeg alt for redd for å gå glipp av fortjeneste, og ender opp med å trekke meg når jeg vurderer å trykke på selg knappen. Det er jo ikke sikkert jeg er pålogget når det er mulig å kjøpe seg inn på lavere nivå…

Det er interessante vurderinger du har lagt frem her.
Backline
13.05.2022 kl 21:48 4749

Det har du nok rett i. Nå er det kun 6 dager til resultatframleggelse for GOGL. Kan det tenkes at markedet har undervurdert GOGL sin «performance» og at dette vil gi et løft i kursen over motstanden på 14? Eller har markedet for store forventninger til omsetning og resultat, og at det kan bli en ny korreksjon ned etter resultatet legges frem?
fattigstakkar
13.05.2022 kl 21:51 4744

Både resultat og guiding blir sikkert bra for GOGL. Spørsmålet er om det er noe der som ikke allerede er kjent for alle dem som har kjøpt kursen opp til det høyeste nivået på 7 år i et marked hvor alt annet er ned. Det skal godt gjøres å overraske positivt, men den minste skuffelse kan gi ganske heftig gevinstsikring. Jeg er ikke negativ til GOGL det neste året, men ville tenk meg godt om før jeg kjøpte akkurat der kursen ligger nå.
fattigstakkar
15.05.2022 kl 12:59 4321

Fram til nå har jeg kun shortet bulkaksjer i korte perioder som hedge i påvente av at kursgapet mellom ulike bulkaskjer skal reduseres. Vurderer nå seriøst om jeg skal gå for en langsiktig (tre år) long 2020 short GOGL. 2022 til 2024 tror jeg blir ekstremt bra for bulk, men det er alltid en usikkerhet. Både GOGL og 2020 vil betale solide utbytter de neste tre årene om ting går som de fleste tror. 2020 er et rent cape-play, så den vil favoriseres om det blir et cape-rally, mens GOGL vil tjene mer om supramax og panamax gjør det bedre enn cape. Det er ikke noe problem å sitte short i en utbytteaksje. Man vil da betale inn utbytter til de man låner aksjene av. Det er en lånekostnad ved å ligge short over lang tid, så det må tas med i regnestykket.

Risikoen ved å ligge short er om det skjer noe selskaps-spesifikt som får kursen til å skyte i været uten at resten av sektoren følger med. Jeg tror imidlertid at risikoen for at det skal skje i GOGL er ganske liten. Det er ikke utenkelig at vi får en fusjon eller oppkjøp med GOGL som ledende aktør, som vi så med FRO/EURN, men som i FRO vil antakelig fusjonspartneren som er laveres priset til P/NAV, være den som får den største kursgevinsten. Et oppkjøp er nok langt mer sannsynlig for 2020, så her mener jeg risikoen ligger på oppsiden ved å gå long 2020/short GOGL.

Ved å ha en så lang tidshorisont som tre år vil kursutviklingen være mindre viktig enn utbyttene. GOGL er mer gearet enn 2020 og vil antakelig kunne stige mer hvis vi får et skikkelig bulkrally, men den vil også ha en mye større nedside den dagen markedet konkluderer med at bulksyklusen er over for denne gang. Selv om utbyttene skulle øke mer for GOGL enn 2020 i forhold til analytikernes forventning i en skikkelig supersyklus, er forventet utbytte nå så mye høyere for 2020 så det skal ekstremt mye til at GOGL vil ta igjen 2020 på utbyttekapasitet med en inngang i 2020 på 122,8 og short GOGL på 136,15. For å unngå valutarisiko er det viktig å være short GOGL på OSE.

Har regnet på et high case, low case og medium case, hvor high er prognosene til Cleaves, low er prognosene til Pareto, og medium er snittet av de to. Jeg har justert prognosene for kursendring og valutaendring siden de sist ble oppdatert. Cleaves har ikke justert utbytte og kursmål i kroner for 2020 i takt med at dollaren har styrket seg i år. Jeg tror det er en forglemmelse, men jeg har likevel brukt de tallene de faktisk oppgir 2. mai. Siden de ikke har endret kursmål og utbytteprosent for GOGL som oppgis i dollar, men ikke oppjusterer for 2020 som oppgis i kroner, er det i realiteten en nedjustering både av kursmål og utbytte for 2020. Jeg har vondt for å se at det er noen logisk begrunnelse for det, men forholder meg til tallene de selv oppgir. Hvis det er en forglemmelse fra deres side, skulle utbytte for 2020 vært enda 8-10% høyere enn i beregningene under. Jeg har ikke justert for at 2020 allerede har betalt noe av utbyttet for 2022, så det trekker litt motsatt vei.

Utbytte 2022-24.............High case ....Medium case.....Low case
2020:.............................107,8% .........76,4%................44,9%
GOGL:............................56,4%...........42,1%................27,7%
Merutbytte 2020:.............91,1%...........81,5%................62,1%

Mange har ristet på hodet over Marshall som øker shorten i GOGL jo mer kursen stiger. Marshall er et hedge fond, og jeg tror de tenker i samme baner som meg og er veldig komfortabel med papirtapet de har i GOGL. Det finnes mange andre mindre bulkselskap som sikkert er i samme posisjon som 2020, en del av dem er også unoterte. Hvis de sitter på en bred portefølje av bulkaksjer er det god risikostyring å sikre dette med short i selskap som har størst kursøkning på børs. Sitter man like mye long og short er risikoen veldig begrenset. Mens det er grenser for hvor tungt man tør sitt long i bulkmarkedet er det mulig å geare opp ganske mye hvis man er 10 til 9 long short. Hvis Marshall har gjort det kan de innkassere ganske enorme gevinster med begrenset risiko.

Dersom man går long 1 million kr i 2020 og short 900.000 kr GOGL vil man dersom medium caset går inn sitte igjen med et netto utbytte på 385.000 etter tre år. En grei avkastning på en nettoinvestering på 100.000.
Redigert 15.05.2022 kl 13:20 Du må logge inn for å svare
Traderèn
15.05.2022 kl 14:35 4227

Mye riktig i det du skriver her, men jeg ville nødig sammenligne Bulkers 2020 med Golden Ocean.
Husk at Bulkers eier 8 Newcastlemax, nesten nye eco ship, men har ingen TC inntekter eller nybyggingskontrakter. Golden Ocean inngår helle tiden TC kontrakter som bidrar rett på bunnlinjen. I tillegg har Gogl solgt gammel tonnasje på gode priser som finansierer alle 7 panamax skipene som blir levert i 2023. Rett inn med nye skip når EEXI og CII regelverket trer i kraft. Jeg tror Gogl kan de neste 3 til 4 årene overaske på utbyttesiden. Det eneste jeg ser som trekker ned er at gogl skal begynne å betale gjeld i 2023.
Uansett det er ikke feil det du gjør, alle har hver sin strategi.

Så lykke til alle
Redigert 15.05.2022 kl 14:35 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
15.05.2022 kl 14:54 4203

Takk for innspill. Gode poenger det. Mitt regnestykke viser jo bare utbytteprognoser, og sier ingenting om forventet kursnivå etter treårs-perioden jeg har tatt utgangspunkt i. Dine poenger mener jeg allerede bør være innbakt i utbytteprognosene, både at GOGL vil få flere skip som bidrar til utbytte, men at gjelds-betjening vil begrense utbyttet. Det selskapet som betaler mest utbytte trenger ikke være det selskapet som er den beste investeringen, men beregningen viser hvor mye mer GOGL-kursen må stige enn 2020 for at det skal være mer lønnsomt å sitte i GOGL. Jeg er ingen shippingekspert så forholder meg til hva analytikere har regnet seg fram til. Har valgt de to jeg ser er mest pessimistiske og mest optimistiske for å få en balanse. Men selv om jeg ikke har tatt med forventet kursendring i tillegg til utbytte, har verken Pareto eller Cleaves tro på at GOGL har større kurspotensiale enn 2020. Paretos kursmål for GOGL er 20% under dagens kurs og 18% over dagens kurs for 2020. Cleaves har en oppside på 73% for 2020 og 66% for GOGL. Har ingen forutsetning for å vurdere om deres forutsetninger er fornuftige, men det er det beste jeg har å forholde meg til.

Jeg har per nå en short i GOGL som tilsvarer halvparten av longposisjonene i bulk og totalt er nettoposisjonen i bulk en tredel av porteføljen. Hovedgrunnen til at jeg gjorde denne beregningen var for å finne ut hvilken tidshorisont jeg burde ha på shorten. Etter det jeg kom fram til føler jeg meg komfortabel med å la den løpe ganske lenge, og kanskje så mye som tre år. Det meste av shorten ble satt på torsdag og fredag, samtidig som jeg økte både i 2020, GNK og SBLK. Er forberedt på at det kan gi midlertidige papirtap, så mye som GOGL svinger, men det får jeg leve med. På sikt vil jeg nok gradvis trade meg ned i eksponering i GNK og SBLK og redusere short tilsvarende, mens 2020 blir beholdt som den er om det ikke kommer en kraftig reprising.
Redigert 15.05.2022 kl 15:06 Du må logge inn for å svare
Traderèn
15.05.2022 kl 15:03 4194

fattigstakkars.
Takk for gode innspill og god dialog.
Helt enig med deg der. Jeg er selv overrasket over flere meglerhus som ikke tar hensyn til enkle ting.
Jeg har hatt mye flaks og har bygget opp en god formue fra 0 til over 80 mill siden 2002. Altså feirer jeg 20 års jubileum.
Det at jeg har klart det bra sier absolutt ingenting om fremtiden. Jeg har gjort og kommer til å gjøre feil igjen, men slik jeg ser det så står bulk sektoren forran noen gode år, vi vet begge at fremtiden kan være helt anderledes i morgen....

Ha en fin dag
Redigert 15.05.2022 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
15.05.2022 kl 15:09 4188

Takk i like måte. Nyttig å utveksle erfaringer. Jeg er i ferd med å begynne å investere og trade på full tid, så da er det viktig å gjøre så grundige analyser som mulig.
Slettet bruker
16.05.2022 kl 16:08 3740

Går bra med hedgen?
Du sitte short i Gogl i 3 år, tipper tre timer.
Redigert 16.05.2022 kl 16:09 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
16.05.2022 kl 16:33 3706

Det går veldig bra :) Har ikke konkludert med at jeg sitter tre år, det er til vurdering. Kjøpte GNK og shortet mer GOGL på fredag, og GNK er opp mer enn GOGL så ingen fare her :)
Slettet bruker
16.05.2022 kl 18:38 3574

Du bør sitte i 3 år, høres ut som en fornuftig strategi for å nå målet:-)

Bare husk at det blir dyrt å sitte short, opp 5% i Usa nå,
hvert kvartal skal du betale et dividende til John Fredriksen + renter på lånet.
Dividendene vil være større en det du motar fra 2020,
lengre ut i syklusen går du glipp av alle ekstra ordinære dividender fra selskapet Gogl med det resultat det vil ha på Gogl aksjen.

Jeg skjønner at du prøver legge en slag plan,
en walk in the park plan der du skal gjøre penger, det vil nok ikke fungere og vinninga går opp i spinninga, i beste fall ender du ut i null.

Vent til vi er over 2/3 av syklusen, eller rett å slett til vi går inn mot lav sesong, august/september / nov f.eks,
da er min plan å gå short i Gogl, i det minste for noen måneder.

Jeg prøver å gå noe mot syklisk nå, jeg gevinst sikrer noe i shipping, supply og rigg,
det er alt for tidlig, trendene vil fortsette, men jeg vil uansett ta noe av bordet nå når alt går rett opp.
For gevinst pengene kjøper jeg aksjer som Qfuel, Kahoot, Elmra f.eks
Disse aksjene er nå ned 60-80% på et år, kanskje snur de ikke akkurat nå, men på litt sikt vil det snu, disse selskapene går ikke konkurs, den siste optimist har blitt pessimist,
jeg liker slike bett bedre nå en å fortsette å løpe etter aksjer som har gått i taket på skyhøy Rsi, Vs ekstremt oversolgt.
Kjøpene forutsetter selvfølgelig at ikke børsene går inn i et vedvarende bear marked, men at vi derimot er over den værste selloffen på inflasjon og rente frykt.
Er vi der nå, er jeg rimelig sikker på at vi kan få et voldsomt rally i slike ´vekst´ aksjer utover sommeren/ høsten.
Redigert 16.05.2022 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
16.05.2022 kl 18:54 3531

Det er ikke noe enten eller. Jeg gjør mye av det samme som deg og går motsyklus. Har kjøpt Nvidia, Paypal og Facebook bl.a. Har kjøpt Kahoot på abosolutt bunn, men tok gevinst på fredag. Kjøper sikkert tilbake om det blir en god anledning, som antakelig byr seg alt på onsdag sånn Nasdaq faller nå. Jeg løper ikke etter aksjer med høy RSI i bulk, tvert imot. Jeg synes dette er et nivå å ta gevinst i de fleste av dem, men 2020 er ikke blant dem. Det er den enste jeg har tenkt å beholde lang tid fortsatt. Å hedge med GOGL er kun en forsikring mot at hele sektoren får en heftig gevinstsikring, som ikke er utenkelig. Kommer antakelig til å kvitte meg med GNK og SBLK etter hvert og dekke inne i hvertfall deler av shorten i GOGL da, men det frister ikke nå. Både GNK og SBLK er et godt stykke unna HOY. Jeg er rimelig sikker på at disse også skal i HOY snart, hvis ikke den voldsomme oppgangen i GOGL den siste tiden blir solgt ned. Når det gjelder utbytter i 2020 og GOGL er jeg helt uenig. Er ganske sikker på at utbyttene blir høyere i 2020. Skulle gjerne sett et regnestykke hvor du kommer fram til det motsatte.

Og selv om jeg ikke har tenkt å være long i verken GNK, SBLK eller GOGL er det fantastiske tradingmuligheter i alle tre. Jeg dekket en tredel av shorten i GOGL i dag på snitt 134,7, og shortet på nytt på snitt 139,3. Blir penger av sånt også :)

Har forøvrig mer i cash enn jeg har hatt på veldig lenge, og er klar til å kjøpe utbombede IT aksjer på dager med panikk. Kanskje jeg kjøper dine Kahoot-aksjer når du ryker ut på stop loss :)
Redigert 16.05.2022 kl 18:58 Du må logge inn for å svare
Traderèn
16.05.2022 kl 20:32 3403

Hei Longsitinbulk og fattigstakkars..
Har dere lest rapporten fra Clarksons Platou Securities AS som kom ut i dag? Anbefales mht.
utbyttediskusjonen👌👌👌🤣
fattigstakkar
16.05.2022 kl 20:45 3366

har bare lest det som er referert. ligger den offentlig tilgjengelig?

Cleaves kom med ny oppdatering for et par timer siden.
https://fda195ed-9571-42ec-b092-d42af79f832c.usrfiles.com/ugd/fda195_2534c3bb8b504c958951894415b1c56e.pdf
Redigert 16.05.2022 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
Traderèn
16.05.2022 kl 20:51 3346

Nei den er ikke offentlig så jeg ønsker ikke å legge så mye ut her. Vet Clarksons Platou Securities AS er ganske streng på det😷
Slettet bruker
16.05.2022 kl 23:16 3136

Det jeg prøver å fortelle deg at jeg har handlet disse aksjene for å sitte long, forde de har opplevd panikk salg 10-20 ganger allerede, ikke for å trade 2-3 ganger i uka, da bruker jeg ikke stopp loss men sitter for å sitte okke som.
Kahoot er en aksje som kan gå 20-30% den dagen det klaffer, da ser en neppe aldri 20 kroner igjen noensinne, skal en få med seg den dagen den går må en bare sitte å tro på det en har kjøpt, det var noen tøffe uker i rigg og supply også før det snudde for å si det mildt, da gevinsten kom ble den Jæ..ig stor.
Redigert 16.05.2022 kl 23:19 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
17.05.2022 kl 00:36 3007

Det kan sikkert fungere. Mange veier til Rom.

Det er lov å skifte mening. Du gjør jo det noen ganger om dagen. Var ikke mange dager siden du mente den skulle i 10 kr.

Longsitinbulk
02.05.2022 kl 13:35
4813
rischioso skrev
Kjøp på oversiden av 20 tallet kan fort bli til salgs på undersiden av 20 tallet om ikke selskapet k..
Er ute med 60 øre/ aksjen.
Jeg sitter ikke i slike type papirer nå, gjelder alt av vekst.
Kun kortsiktig trading
Redigert 17.05.2022 kl 00:47 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
18.05.2022 kl 09:52 2536

Kraftige oppganger for bulk i USA på 17. mai. GOGL mest av alle. Følger bra opp på OSE, men har ikke helt nådd opp til sluttkursen i USA. Det har endelig løsnet også for 2020 og her mener jeg det er ganske mye å gå på, både fundamentalt og teknisk. Det er store forskjeller mellom dagsutviklingen i de ulike bulkaksjene i USA, og det er det mulig å forsøke å utnytte hvis man primært er bull på sektoren. GOGL er nå 18% over forrige topp fra februar. SBLK testet sin februar-topp i går, og var høyt over intradag, men sluttet akkurat på motstand. Den tror jeg kan gå mye om motstand brytes. GNK lever litt sitt eget liv. Den er på nivå med kursen i februar, men den hadde sitt eget rally i april med en topp som er 18% over dagens kurs. GNK var svak i USA i går, så jeg økte der og økte samtidig shorten i GOGL. Nå ble tilsvarende antall dekket i GOGL på OSE i dag, så netto har bulkporteføljen blitt større. Det meste er kortsiktige posisjoner her, så særlig SBLK blir solgt på en god dag. Hele sektoren virker litt mer fair priset nå enn tidligere, noe som gjør at jeg velger å være lettere på foten og ikke sitte for tungt. La også merke til at Hannisdahl opererte med litt lavere kursmål for de fleste bulkaksjene enn det Cleaves offisielt har, så mistenker at kanskje er i ferd med å ta gevinst og vende seg til andre shippingsektorer.
fattigstakkar
18.05.2022 kl 15:55 2419

GNK har gått dårligst av bulkaksjene lenge. I dag er den opp 4%, mens både GOGL og SBLK er svakt i minus. Tror den har mye mer å gå på framover, så selger bare en tredel.
Bennyfyfasan
18.05.2022 kl 16:02 2401

Det kan se ut som at gogl tar ett hvileskjær. Det blir spennende å se i morgen når resultatet blir fremlagt.

Jeg tror fortsatt gogl ender i pluss i us på en blodrød børs