Prosentvis avkastning - BUTTE

Ekornesen
RECSI 10.05.2021 kl 20:09 6985

Jeg har laget meg en tabell for hvordan RECsi ville sett ut UTEN Yulin og ML (for å se på maksimal nedside dersom alt skulle feile)
Utgangspunktet er da at RECsi ville vært en utbytteaksje, for Butte har drevet med overskudd i ALLE kvartal siden de kjøpte fabrikken.
Det ville tatt flere år før RECsi måtte betale skatt (pga avskrivninger). Kartet mitt er fullstending, men deler noen tall fra worst scenario eller nedsidekartet:
Så kan man se hva Butte leverte i Q1 og se sånn ca hva det betyr i praksis.

Hvis man kjøper på

18 kroner
Butte ebidta = US 10 mill/Q = 5% årlig avkastning
Butte ebidta = US 12 mill/Q = 6 % årlig avkastning
Butte ebidta = US 16 mill/Q = 8% årlig avkastning
Butte ebidta = US 22 mill/Q = 11% årlig avkastning
Butte ebidta = US 26 mill/Q = 13% årlig avkastning

22 Kroner
Butte ebidta = US 10 mill/Q = 4,10% årlig avkastning
Butte ebidta = US 12 mill/Q = 4,92% årlig avkastning
Butte ebidta = US 16 mill/Q = 6,55% årlig avkastning
Butte ebidta = US 22 mill/Q = 9,03% årlig avkastnin
Butte ebidta = US 26 mill/Q =10,67% årlig avkastning

26 kroner
Butte ebidta = US 10 mill/Q = 3,47% årlig avkastning
Butte ebidta = US 12 mill/Q = 4,17 % årlig avkastning
Butte ebidta = US 16 mill/Q = 5,55 % årlig avkastning
Butte ebidta = US 22 mill/Q = 7,64% årlig avkastning
Butte ebidta = US 26 mill/Q = 9,03% årlig avkastning

Redigert 10.05.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.05.2021 kl 21:16 6460

Gøy å se deg her, Ekornesen. Alltid hyggelig med aksjonærer som har vært her en stund og vet hva de snakker om.

Aksjen er underpriset bare mtp. Butte. I tillegg til det har vi patenter som kan bli solgt eller leid videre, unik teknologi som skiller seg ut fra markedet, bransjeledende erfaring, fabrikkene i både Moses Lake og Yulin, markedet innenfor batteri og solar, drastisk økning på polysil. prisene. Jeg kan fortsette i all evighet. Dagens markedsverdi reflekterer ikke sannheten, mener jeg. Flott for oss som vil akkumulere, fordi disse verdiene vil bli ført inn på nytt, det er kun snakk om tid.

Med REC Silicon snakker vi potensielt en maskin som vil være en bærebjelke for fornybar satsningen som foregår i vestlige land. Det trengs flere aktører som REC, hvis vesten skal ha en sjanse på å ta igjen Kina i fremtiden - og ikke undervurderer Biden sine ord; det blir en kald krig og Biden vil ikke gi fra seg makten så lett. Alt ligger til rette for at REC Silicon skal blomstre. Avtalen med Violet Power ble ikke kansellert for moros skyld, det stod til og med i børsmeldingen at markedet har forandret seg enormt og at REC ser større verdier in near-term.

Flerdobling innen 2021 er ferdig. Det er min spådom, fordi innen den tid vil avtalene være på plass, Biden sin satsning vil være i gang og fokuset på batterier og solar fra vestlige institusjoner med ren bærekraftig energi.

Husk også at i 2022 trer EUs taksonomi i gang. Dette vil revolusjonere hvordan vi gjør grønne investeringer. NEL har ofte blitt sett på som en grønn beist de siste årene, hvor jeg og flere ikke har sett de samme verdiene, sammenlignet med RECSI. Etter Nels Q1, har ting virkelig falt sammen for dem - og det påvirker nå alle grønne selskaper. Er litt morsomt - hvordan alt negativt påvirker REC, men hvordan alle disse nyhetene vi får ukentlig på makro og mikro nivå ikke får folk til å innse at REC ikke bare er et selskap med en løs ide - her har vi alt som trengs og pengene ligger allerede på bordet. REC Silicon er ikke en grønn boble - eller et selskap med kun en ide flere år frem i tid. Vi snakker om ting som kan materialisere seg på kort tids-perspektiv her. Vi må slutte å dømme REC for sin fortid. Maskineriet vi ser foran oss i dag bør ikke sammenlignes med fortiden; fordi det er to helt forskjellige scenarioer.

Svingninger de siste månedene med opp så ned. Jeg vet ikke hvor lenge mer dette vil fortsette, men uavhengig av hvor frustrerende det er - betyr det ingenting i det store løpet og jeg har tillit til at ledelsen i REC vil utnytte situasjonen vi befinner oss i ekstremt bra, spesielt etter å ha håndtert så mange tøffe år på rad med verdighet (det at REC i det hele tatt overlevde bør fortelle litt om hvor kostnadseffektive selskapet egentlig er).

Nei, uavhengig av Q1 og GF så er jeg som alltid positiv og gleder meg til hva fremtiden har å bringe. I mitt syn ser jeg virkelig muligheten for 10-30x, gitt at ting klaffer og REC leverer. For det er jeg villig til å være tålmodig. Forventer forøvrig en god kvartalspresentasjon i morgen med positiv guiding for fremtiden, kanskje litt mer informasjon om potensielle samarbeidspartnere og tankegangen fremover, men ingen "breaking news" - med mindre vi våkner til en børsmelding, hehe.

Tiden frem mot sommeren blir ekstremt spennende, tror jeg :)
Redigert 10.05.2021 kl 21:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.05.2021 kl 21:48 6080

Takker begge.
Slettet bruker
10.05.2021 kl 22:31 5573

👍 Jeg er ganske sikker på at RECsi skal fylle ordreboka slik at Moses Lake åpner etter planen, men godt å se at nedsiden er minimal. I slikt scenario vil jo medføre at man i tillegg får inn cash fra både salg av Yulin og ML.

Skulle vært moro om man kunne fått et slikt kart med inngang/avkastning med ML i gang. Det er flere analyser med ulike ebidta-mål for ML. Det varierer fra 100 millioner dollar på 75% kapasitet og opp til 480 på full kapasitet med kun silan til batteri på ML:)

Uansett - her er det ikke mye risiko igjen. Blir spennende å se Buttes resultatet.
Ekornesen
11.05.2021 kl 11:29 4681

Kursutviklingen er mildt sagt overraskende.
Finansanalytikerne som har uttalt seg (Pareto og Arctic) er positive til selskapet presentasjon, resultat og framtiden vedrørende fabrikken i Moses Lake.
Forøvrig gjentar Pareto kursmål 25 ( Deres "blue sky" er flere ganger 25).

Hva hvis RECsi nå skulle hentet 1,7 milliarder dollar for å lage fabrikk til batterier som skulle stå fordi i 2023? Det investeres ti-talls milliarder i sektoren bare i Norge, og markedet skal mangedobles framover.

Nå er det slik at RECsi allererede har denne fabrikken, til 1,7 milliarder dollar, og den skal begynne å produsere i 2023. Markedet verdsetter den likevel til 0.
Etter kartet mitt over er det ikke lenger nedside igjen. Butte utvider og selger ut alt.

Jeg selger ingen aksjer - og tror det er svært ufornuftig tidspunkt å selge på for alle.
Aksjekurs gjenspeiler ikke annet enn psykologi. Selskapet er bunnsolid.

En inngang derimot bør være svært fristende.

Slettet bruker
11.05.2021 kl 16:10 4339

Kanskje det kommer en emisionsmelding etter generalforsamlingen.....
Slettet bruker
12.05.2021 kl 08:58 3961

Merkelig utvikling. Selskapet er bedre rustet enn da de meldte Q4 i februar.

Framtiden ser lys ut og den er ikke fjern i det hele tatt.
Jeg kjøper videre nedi her/ så sees vi i 2022✔️
drekkapilsen
13.05.2021 kl 01:14 3667

Var ikke lenge siden det var emisjon og de har fortsatt ca 1 mrd i cash. Trolig nok til å starte opp MS da Butte også fortsetter å generere cash.
fjellape
13.05.2021 kl 10:11 3153

I 2020 gav vel Butte en Ebidta på 36 millioner usd.
Hvis USD er i en halveringssyklus nå, så blir det færre kroner, og det er uheldig om selskapet fortsatt har gjeld i NOK.
Slettet bruker
13.05.2021 kl 10:46 3027

Selskapet har like mye cash på bok som total gjeld, så det går fint.
Slettet bruker
13.05.2021 kl 11:22 2860

Covid-19 året 2020… ja.

Les guidingen så ser du. Butte-ebidta er guidet 25% økning per Q framover. Og, nå skal utbygging av Butte doble kapasiteten mot semi-conductores.

Det er helt greit å være kritisk, men man en viss saklighet i bånn er greit hvis forumet her skal ha en funksjon.

Halveringssyklus mot Norske krona😂 Fri fantasi.
Redigert 13.05.2021 kl 11:24 Du må logge inn for å svare
Ekornesen
18.10.2021 kl 19:36 2030

Jeg laget meg en tabell til Q1 for hvordan RECsi ville sett ut UTEN Yulin og ML (for å se på maksimal nedside dersom alt skulle feile)
Utgangspunktet er da at RECsi ville vært en utbytteaksje, for Butte har drevet med overskudd i ALLE kvartal siden de kjøpte fabrikken.
Det ville tatt flere år før RECsi måtte betale skatt (pga avskrivninger). Kartet mitt er fullstending, men deler noen tall fra worst scenario eller nedsidekartet:
Så kan man se hva Butte leverte i Q3 og se sånn ca hva det betyr i praksis.

Hvis man kjøper på

13,66 kroner

Butte ebidta = US 10 mill/Q = 6,7% årlig avkastning
Butte ebidta = US 12 mill/Q = 8,0 % årlig avkastning
Butte ebidta = US 16 mill/Q = 10,7% årlig avkastning
Butte ebidta = US 22 mill/Q = 14,7% årlig avkastning
Butte ebidta = US 26 mill/Q = 17,4 % årlig avkastning

18 kroner
Butte ebidta = US 10 mill/Q = 5% årlig avkastning
Butte ebidta = US 12 mill/Q = 6 % årlig avkastning
Butte ebidta = US 16 mill/Q = 8% årlig avkastning
Butte ebidta = US 22 mill/Q = 11% årlig avkastning
Butte ebidta = US 26 mill/Q = 13% årlig avkastning

22 Kroner
Butte ebidta = US 10 mill/Q = 4,10% årlig avkastning
Butte ebidta = US 12 mill/Q = 4,92% årlig avkastning
Butte ebidta = US 16 mill/Q = 6,55% årlig avkastning
Butte ebidta = US 22 mill/Q = 9,03% årlig avkastnin
Butte ebidta = US 26 mill/Q =10,67% årlig avkastning

26 kroner
Butte ebidta = US 10 mill/Q = 3,47% årlig avkastning
Butte ebidta = US 12 mill/Q = 4,17 % årlig avkastning
Butte ebidta = US 16 mill/Q = 5,55 % årlig avkastning
Butte ebidta = US 22 mill/Q = 7,64% årlig avkastning
Butte ebidta = US 26 mill/Q = 9,03% årlig avkastning

Og til slutt, TT sa at et konservativt anslag er at ML med 75% drift vil gi 100 millioner dollar ebitabidrag.

100 millioner dollar + butte:

13,66 kroner

Butte ebidta = US 10 mill/Q = 23,4% årlig avkastning
Butte ebidta = US 12 mill/Q = 24,7% årlig avkastning
Butte ebidta = US 16 mill/Q = 27,4% årlig avkastning
Butte ebidta = US 22 mill/Q = 31,4% årlig avkastning
Butte ebidta = US 26 mill/Q = 34 % årlig avkastning




Redigert 18.10.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
MorganKane
18.10.2021 kl 22:16 1289

Jeg er helt enig i at Butte forsvarer dagens pris. Alene. Men ebitda er ikke det samme som overskudd. Spesielt ikke for bedrifter med lån, slik som Butte. Når det er sagt så vil nye lånebetingelser bli vesentlig bedre enn hva REC har per i dag (skal vel gjøres opp i løpet av q2 i 2022 mener jeg å huske) . Da blir forskjellen mellom ebidta og nettoresultat ikke så stor.