BWE 2022 - Q4 gir føringene

gunnarius
BWE 11.05.2021 kl 10:17 254773

Tillater meg å opprette en ny tråd. Ble vel lang den gamle.

Atter en "utenom børs handel". Her om dagen gikk det en post på 200.000 aksjer, i dag en ny post på 250.000 aksjer. Kan være greit å vite, så forstår man bedre øretrillingens sanne ansikt.

BWE omsettes NOK 2.55 under emikurs på NOK 27 og som en digresjon - PEN omsettes for NOK 1.6 over emikursen.

BWE har sånn omtrent dobbelt opp til kursmål. Mye å gå på altså.

Selskapet er lite villig til å kommentere om det forventet hydrokarboner i Dentale formasjonen før boring. Jeg tar dette til etterretning og skjønner at etter Gamba fiaskoen så holder BWE meget tett vedr. den pågående boringen ned til Dentale. Svar får vi trolig i denne uke. Brønnen var estimert til 30 dager og da antar jeg samlet boretid for både Gamba og Dentale. Det er opplyst at boringen ligger foran skjema, så da er det meldingstid i disse dager - gitt jeg tar utgangspunkt i borestart medio april.

Blir uansett interessant å vite hva Dentale formasjonen viser, slik at aksjonærene på Q1 får en bedre samlet redegjørelse.

Det er i det store og hele at etter Q1 jeg tror det kan være bedre beslutningsgrunnlag i aksjen. For ledelsen burde ha en del å berette og si oss hvordan skape gode aksjonærverdier.

Noen som kan bekrefte, ligger Norve fremdeles på samme lokasjon?
Redigert 15.02.2022 kl 10:59 Du må logge inn for å svare
d12m
24.11.2021 kl 20:01 4256

Vil frikjenne norske politikere i elektrifiseringsdebatten. De har egentlig ikke noe valg siden Norge må konsentrere seg om å møte kravet til norsk utslipp. Da -må- sokkelen elektrifiseres selv om det skulle være aldri så suboptimalt. Sånn går det når et globalt problem skal deles opp i kakestykker og behandles fragmentert.
cinet
24.11.2021 kl 20:02 4330

Begrunnelsen fra SEB;
"Etter noen kvartaler med produksjon under guiding, trenger oljeselskapet BW Energy å gjenvinne tilliten i markedet."

Fortsatt er det langsiktige potensialet og verdsettelsen attraktiv, og de gjentar en kjøpsanbefaling av aksjen, men med et redusert kursmål på 28 kroner, ned fra tidligere 33 kroner.

«I tredje kvartal ble produksjonsguidingen for 2021 justert til 4,1 fra 4,7 millioner fat. BW Energy har justert sin produksjonsguiding for 2021 ved hvert av de forrige tre kvartalene, og skyldt på blant annet covid-19-effekter som forsinker utviklingen av prosjekter og midlertidige driftsproblemer. Vi tror det viktig for caset å starte med å levere på guiding for å gjenvinne tillitten i markedet»
Samtidig venter SEB at produksjonen vil mer enn dobles innen 2023, og peker også på at Maromba-utviklingen i Brasil kan legge til ytterligere vekst fra 2024.

Dvs tålmodighet ?
gunnarius
24.11.2021 kl 20:59 4282

Jeg har nevnt det tidligere og nevner det en gang til. Fordi om jeg er poitiv til at BWE kjøper Golfinho-Pakke 1, så foreligger det ikke noen form for garanti for at dette vil skje.

Vi som skriver her på forumet er gitt litt friere tøyler enn analytikerstanden og andre investorer. derfor er det jeg fremdeles lander på at denne Golfinho-transaksjonen blir en realitet. Det er kun mitt nick- rykte (og litt til) og analysering som står på spill - og den sjansen tar jeg.

Nå skal jeg tone ned Golfinho-hysteriet fremover, så får vi om mine vurderinger slår til . Det er absolutt verdt å spekulere i dette, da konsekvensen kan bli altomfattende for BWE.

Analyser av meglerstanden er interessante, som et supplement. Men for min del stoler jeg mest på egen innsikt og vurderingsevne.

jeg må få lov til å sitere hva Kingsiscash sakset fra CC og Q&A delen, hvor CEO Arnet utbroderte ifm. mitt spørsmål om Golfinho:

Well, it is correct that we for quite some time have been defining brownfield acquisitions as a part of our strategy. And yes, we are looking in the very areas where we currently have assets. So Brazil is obviously an area we are keenly looking at the possibility of acquiring a brownfield opportunities. So that is yes, definitely within our strategy, and yes definitely within our geography. So we are very interested in pursuing these opportunities. And we see that as beneficial to the company and the shareholders and also would spread some of our production risk, which is good. But we don't comment on specific questions like whether we are interested in Golfinho(litt uklart) or not because that is something we will announce to the market as and when we have something concrete to announce to the market.

"Brownfield acquisition", som Arnet viser til er jo nettopp at BWE eventuelt investerer i gjeldende fasiliteter, produksjon, infrastruktur og felt. jeg har aldri tidligere hørt Arnet så offensiv : "And we see that as beneficial to the company and the shareholders and also would spread some of our production risk, which is good."

Her sier Arnet rett ut at selskapet forsøker på å optimalisere shareholder value og spre produskjonsrisikoen ved flere bein - les ny og større produksjon - å stå på.

Det har vært enkelte tilbakeslag for BWE og CEO Arnet & Co., herav feilslått boring og pre-statements, så her har management og styre sterkt behov for å revansjere alt til selskapets og aksjonærenes beste - ren psykologi og sunn realisme. .
Redigert 24.11.2021 kl 21:25 Du må logge inn for å svare
40something
24.11.2021 kl 21:30 4214

Begrepet tillit fra markedet er lugubert. Markedet har ikke tillit til markedet vil jeg si. Dette avviket fra guidet til faktisk produksjon er så lite i betydning, men siden aksjekursen agree reagerer så må man finne en grunn. Og da er det nærliggende å skylle på tillitsfallit fra markedet. Men markedets største fiende er det selv. Vi skal jo I grunn lure til oss fordeler fra hverandre. Siden papiret vi investerer i ikke garanterer oss noe avkastning fra selskapet, så er vi avhengig av stolleken. Vi surrer rundt med angst for å miste grunnlaget for vår investering, og ved minste tendens til kursfall så selges papiret. Hvordan vi begrunner at markedet bestandig har riktig må det tvistes om, men markedspris er siste bud. Men a prøve å si at et selskap må vinne tilbake tillit blir for drøyt. Den største anomalien er investorene selv. Ikke spark på selskapet, men heller aksjespekulantene i steden som skifter beite hele tiden.
Jeg aner at analytikere er en utrydningstruet profession i fremtidens aksjemarked. Finfluensere har samme formål, men savner sertifikat.
Kingiscash
24.11.2021 kl 21:32 4237

De var meget diplomatiske i sine svar ang Golfinho. Det vi (nesten) vet er at de har lagt inn bud og forhandler. Det kan være andre selskaper med høyere bud eller at Petrobras har økt sine forventninger i og med at oljeprisen har gått 50% i år. Det vi også vet er at BW konsernet har lang fartstid i Brasil og at man allerede har en organisasjon lokalt for å ta seg av Maromba. BW Gruppen har soliditeten som trengs og bør være en reell kandidat, gitt rammen. Samtidig tror jeg ikke BWE vil overbetale, kanskje vil de til og med ha milepæl-betalinger for å redusere risikoen. I tillegg må det avklares hva som skjer med FPSO-en og den drives jo av en konkurrent til gruppen. Mye spill-teori og forhandlingsteori her. Men om de får 15000 per dag så har de ubelånte aktiva som kan brukes som pant slik at egenkapitalbehovet allerede kan finnes i selskapet. Det sagt så vet vi et de har capex på 275m usd i 2022, men fra 2023 er det fri flyt av olje. Med smarte finansielle løsninger så kan det bli et en grei produksjon med en grei gjeld når rakettene skytes opp i 2022.
gunnarius
25.11.2021 kl 00:05 4150

Før jeg skriver mer, vær alltid obs på at media kan forvrenge en sak. Når det gjelder Petrobras og salg av assets har det vist seg at media får god tilgang til adekvat info, ettersom salg er del av et "divestment" program. Dvs. offentlig kjent hva som skal selges. Prosessene rundt disse assets for salg og divestment har - basert på tidligere salg/divestment - vist seg at media takler rimelig sannferdig.

For Golfinho har Reuters og media kun omtalt DBO Energy (inngått partnerskap med 3R Petroleum) og BW Energy som tilbydere..Media har tuklet litt med og blander mellom BW Offshore og BW Energy. Som sagt er det BW Energy som har kommet med melding rundt Brasil-asset, Golfinho.

BW Offshore preferred bidder for the offshore Golfinho cluster

The choice of BW Offshore as the preferred bidder has already been approved by Petrobras’ Board of Directors.

BW Offshore’s bid debunked 3R Petroleum’s bid. The two oil companies would have been the only ones to participate in the dispute for the asset, which had the teaser launched in January 2020.

With the recent decision, Petrobras and BW Offshore have already started the first negotiations aimed at the direct negotiations of the contracts for the purchase and sale of the Golfinho cluster. The projection is that the final stage of the process will take about six months, advancing through 2022. Min komm. - med innlevering av av anbud 15. juni utløper 6 mnd. limit 15. desember. men i og med pre-samtaler og sluttforhandlinger, blir det umulig å si når partene kan ha fremforhandlet en endelig deal. Her kan det bli pluss som minus i tid og her behøver det ikke bli deal i det hele tatt..

https://brazilenergyinsight.com/2021/09/23/bw-offshore-preferred-bidder-for-the-offshore-golfinho-cluster/
.
Redigert 25.11.2021 kl 00:13 Du må logge inn for å svare
512tr
25.11.2021 kl 08:05 4119

Trodde egentlig Norge var et selvstendig land, og ikke blir styrt av innkompetente ideologer.

Når en ser energi mangelen i Europa/Verden forårsaket av de samme som styrer norsk energipolitikk vil en snart få plattformer som er elektrifisert og som tidvis vil drives av elektrisitet produsert av kullkraft som kommer inn gjennom spagettien av utenlandskabler.

Et godt eksempel på disse innkompetente ideologene ankom Glasgow med Brandon, i sin 30 biler V8 kortesje, er USA's energi minister.

Hun er så totalt innkompetent at hun ikke vet hvor mye olje USA forbruker i døgnet.
Det er slike som styrer norsk energipolitikk.

https://www.realclearpolitics.com/video/2021/11/23/energy_secretary_doesnt_know_how_much_oil_the_us_consumes_per_day.html
tuja
25.11.2021 kl 10:10 3975

BW Energy: Mandatory notification of trade
MELDEPLIKTIG HANDEL FOR PRIMÆRINNSIDERE

Mandatory notification of tradeThomas M. Young, Chief Strategy Officer of BW Energy Limited (BWE), yesterday purchased 19 000 shares in BWE at an average price of NOK 23.05 per share. Following this transaction, Thomas M. Young holds 37 885 shares in BW Energy Limited.For further information, please contact:Knut R. Sæthre, CFO BW Energy, +47 91 11 78 76ir@bwenergy.noAbout BW Energy
solb
25.11.2021 kl 10:39 3935

Det var jaggu litt av en strategi. Akkurat som Arnet fant tiden moden, fant også M.Young at tidspunktet var riktig. Bare at han fikk handlet mye billigere. Gedigent signal!👍😁
gunnarius
25.11.2021 kl 10:40 3937

Var litt snodig at nettopp strategidirektøren kjøpte. Han må være happy med strategien - kanskje differensiere ved flere assets?

Golfinho er nå vel kjent i markedet, men en melding herfra som ligger "på bordet" kommer neppe de første dagene, men innen året er fremdeles innen rekkevidde.

Uansett, betryggende at det er guidet 2. løfting i Q4 i desember. Vil anta, basert på hva som ble sagt på CC, at produksjonen frem til medio oktober lå på rundt 11.000 f/d. og herfra og ut året ¨¨15.000 f/d.

Det pleier være løfting på omtrent 650.000 fatt Gitt 1. løfting var medio november, blir da neste mer mot slutten av desember.

Basert på at PEN løftet 130.000 fat i november, må dette bety at BWE løftet netto ca. 540.000 fat.

Q4 blir et godt kvartal for BWE med to løftinger.
Redigert 25.11.2021 kl 11:00 Du må logge inn for å svare
gunnarius
25.11.2021 kl 10:52 3902

Den posten på 460 868 aksjer til NOK 23.53 for 20 min. siden, gikk den til innsiden eller utsiden?
Redigert 25.11.2021 kl 10:53 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
25.11.2021 kl 10:52 3914

He-he. Du skrev i går at du skulle tone ned Golfhino. Det klarte du ikke, og jeg hadde ikke regnet med det heller. Ikke misforstå. Jeg synes det asset er veldig spennende og setter pris på at du skriver om det. Dette er jo akkurat det selskapet trenger. Nemlig å gå til mer eller mindre dekket bord uten noen lang utviklingsfase som på Maromba og Kudu. Bra oljekvalitet også. Det vil garantert koste mye, men penger vil også strømme inn hvis oljeprisen holder seg høy. Blir det noe av er jeg veldig spent på prisen.
Redigert 25.11.2021 kl 10:54 Du må logge inn for å svare
gunnarius
25.11.2021 kl 10:55 3921

Ja, hakkendalen gir seg ikke. Vrient å la være. når man blir utfordret på hva jeg oppfatter som feil eller misvisende. Opplysning er viktig i disse tider. ,
Redigert 25.11.2021 kl 10:57 Du må logge inn for å svare
VårDitto
25.11.2021 kl 11:22 3876

Bra vi har kompetente skribenter som deg her, 512 !
I min inkompetanse og uvitenhet forstår jeg riktignok ikke hva USA sine ministres forehavender har med norske politikere å gjøre, men det får stå for min regning ;-)
Zohan
25.11.2021 kl 20:57 3582

Har du noen tenker om at Camarupim feltet muligens kan inkluderes i et eventuelt Golfinhio salg? Var jo på Camarupim BW oppertunity opererte tidligere.
gunnarius
25.11.2021 kl 22:24 3526

Se side 4/12.

https://brazilenergyinsight.com/wp-content/uploads/2020/01/Teaser-Polos-Golfinho-Camarupim-Ingles.pdf

Reuters og media har kun omtalt at BWE skal ha lagt inn bindende bud på Package 1 – Golfinho Cluster..

Camarupim, som du viser til angår iht. til Petrobras sin teaser Package 2 – Camarupim Cluster..

Zohan
25.11.2021 kl 22:48 3493

Verdien til Camarupium er egentlig linket mot golfbil cluster, så sannsynligheten for at pertobas klarer å selge Camarupim til noen andre en de som kjøper Golfiniho virker liten. Men tiden vil vise, spennende tider i vente er det uansett.

https://www.bnamericas.com/en/news/bw-energy-goes-after-brazilian-oil-and-gas-assets
solb
26.11.2021 kl 09:49 3266

Sånn, da er 3/4 og 1/2 av portefølgen i PEN og BWE byttet. Mesteparten av skatten i 2021 forsvant ved et trylleslag. Fikk samtidig noen ekstra til depo. Snittet er blitt behagelig. Håper det er XTX aksjer. 🤞
solb
26.11.2021 kl 09:57 3253

Tror jaggu vi går i pluss idag?
512tr
26.11.2021 kl 10:10 3328

At du er super-optimist skal ingen ta fra deg 😊
solb
26.11.2021 kl 10:15 3315

Har ingen grunn til svartsyn. Fortsatt salt til egget og et forholdsvis lavt snitt. Det er ikke nå fasiten settes, vent til neste år! Tror det er tryggere å følge insidere enn døgnfluer på børsen.
gunnarius
26.11.2021 kl 10:48 3264

BWE har en del avklaringer og avtaler som skal på plass, så sånn sett behøver ikke dette her være så negativt.

Det operasjonelle og oljeprisen vil rimeligvis bli påvirket, gitt stor utbredelse. I formildende grad, OPEC+ setter trolig på bremsene og det kommer sannsynligvis Bidens SPR agenda til å gjøre også.
gunnarius
26.11.2021 kl 11:37 3216

Gjest 79 skrev Innlegget er slettet
Gitt media i Brasil har riktig, så pågår sluttforhandlingene ifm. Golfinho-Pakke 1. Her må du bare lese det jeg har skrevet tidligere. Avklaringene går mest på decommissioning.

For Namibia og Kudu er det offtake agreements som er pågående, ref. Kudu gass prosjektet. Deretter FID.

BWE trenger tid og det får selskapet trolig nå, ettersom kloden synes forbedrede seg på en tiltakende pandemi, med lockdown etc..

For Dussafu gjelder optimalisering og avklare hvorfor ikke gas lift funker optimalt mot alle 6 brønnene. Vil også tro at BWE søker avklaring ifm. større kompressor og ifm. gas lift. Sonderes nok på bredeste basis.
Redigert 26.11.2021 kl 11:45 Du må logge inn for å svare
solb
26.11.2021 kl 11:55 3189

Flott med en gjennomgang. Har du ellers noen klar formening om når de kan ha klar ombyggingen av "Leo" riggen?
gunnarius
26.11.2021 kl 11:58 3181

Gjest 79 skrev Innlegget er slettet
Glem det, dette legges fortløpende ut ifm. mine innlegg der de hører hjemme.
gunnarius
26.11.2021 kl 17:30 2969

Gjest 79 skrev Innlegget er slettet
Ingen grunn til å deppe, mye positivt som foregår i BWE. Selskapet har god cash. Også funding via RBL kan realiseres. Skulle pandemien tilta og oljeprisen holde seg vesentlig lavere, blir for de O&G selskap med cash/funding ifm. M&A, stadig mer aktuelt. Krigskassen til BWE står parat og kruttet er tørt. Null gjeld, med cash/funding - og behov for flere assets som produserer/øke produksjonen - nå forventer jeg endelig at BWE lander noe rimelig raskt. Lav oljepris og høy aktivitet innen M&A, gir god grobunn for BWE med flere innen O&G, som er på kjøperen.

Hva som angår de sannsynlige sluttforhandlingene med Petrobras, bør hva som skjer i markedet nå medføre et push i riktig retning for BWE.
Redigert 26.11.2021 kl 17:39 Du må logge inn for å svare
Kingiscash
26.11.2021 kl 17:39 2976

Vi er nå nede på det neste Fibonacci nivået, ned ca 37% fra intradag topp for noen uker siden. På slike dager så er det bare å glemme fundamentale analyser. På kort sikt herjer traderne, med så mye selvtilfredshet/risikovilje blant investorene så må vi få noen av disse dagene. Noen ganger er man på riktig side, andre ganger ikke. Er for tiden kun investert i selskaper med sterk balanse, aller helst net cash. Kjedelig, og ingen garanti på kort sikt, men over tid så går det bra. Håper BWE drar nytte av den nye usikkerheten rundt oljeprisen mht forhandlingene i Brasil. Ingen grunn til å forhaste seg.
Fluefiskeren
26.11.2021 kl 17:47 2946

De må i første rekke få ned OPEX som er ekstremt høy (36 USD pr. fat). Det gjør at de har et relativ høy break-even sammenlignet med andre oljeselskaper. Til sammenligning har PNOR sitt asset i Kongo Brazzaville med en gross produksjon på ca 20 000 bopd en OPEX på ca 10 USD. BWE/PEN forklarer høy OPEX med lav produksjon. Det gjorde de også ved Q2 da den var 31 USD. Da varslet de at den ville gå ned i Q3…. Men ved to nye brønner koblet til vil den nok for Q4 bli en god del lavere selv om den kunne vært mye lavere uten disse trykkproblemene.
gunnarius
26.11.2021 kl 17:49 3001

Absolutt, slik forholder det seg.

BWE har mye å ordne opp i - og kan bruke tiden til å blinke ut og inngå i de forhandlinger og avtaler som trengs.

Dette her er ikke så enkelt, for det som kan fortone seg som en ulempe innen et felt, kan basert på hva som skjer i markedet bli en fordel. Uroen og papirtapet må helst resultere i at BWE og aksjonærene kommer styrket ut på sikt - gitt de rådende omstendigheter.

Dette muterte viruset fra Vest Afrika vet man p.t. alt for lite om. Virker tilgjengelige vaksiner etc. Dette blir avgjørende i fortsettelsen.
Fluefiskeren
26.11.2021 kl 17:51 2964

Sør-Afrika.
upsidedown
26.11.2021 kl 17:53 3079

Har bare en bønn, men blir neppe hørt. Jevn og forsiktig oppgang i oljeprisen fremover opp mot 75 før den stabiliserer seg. Det kan ta motet fra en del som tenker å satse hardere på landbasert i USA.
gunnarius
26.11.2021 kl 17:59 3211

Enig i det meste du sier her Fluefiskeren. Men gitt produksjonen virkelig er rundt 15.000 f/d vil OPEX automatisk trekkes vesentlig ned. Sannsynligvis ned mot lavere $20-tall.
gunnarius
26.11.2021 kl 18:04 3196

Fluefiskeren skrev Sør-Afrika.
Ja, selvfølgelig Sør Afrika Fluefiskeren.

Hva tror du om den nærstående boringen for PEN - impact?

Sannsynligvis alt for tidlig å si noe konkret om, men kan bli en riskfaktor. Videre oppover Vest Afrika også rimeligvis.
Redigert 26.11.2021 kl 18:05 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
26.11.2021 kl 18:25 3161

Det er selvsagt ikke bra for PEN som skal bore i Sør-Afrika. Nå blir jo denne brønnen utsatt på ubestemt tid fordi det ikke er tegnet noen riggkontrakt ennå så vi får bare håpe det roer seg. Man tror vel at denne nye varianten er enda mer smittsom enn Delta, men man vet vel ikke noe om farligheten ennå. Eller om vaksinenes virkning for den saks skyld. En ting er sikkert. Resten av verden må gå sammen for å hjelpe Afrika i å bli vaksinert i størst mulig grad. Sør-Afrika er blant de beste om ikke den beste i vaksinering på det kontinentet. Mange steder har de bare såvidt startet.

Ikke hver dag Brent synker over 10 %. Tror det er en overreaksjon.
Redigert 26.11.2021 kl 18:30 Du må logge inn for å svare
Kingiscash
26.11.2021 kl 18:37 3194

noterte i BWO sin presentasjon at dagraten stiger når de to nye brønnene kobles til. Sier ikke hvor mye. Tror ikke det utgjør så mye, men raten utgjør brorparten. Skulle gjerne sett litt mer på hva OPEX ex rate er. Fremstår som høy. Mulig vi ikke får lavere OPEX per fat før vi får skikkelig produksjon i 23.

Ellers priser dagens oljefall inn et stort fall i oljeetterspørselen. Anbefaler #OOTT på twitter, en del bra om olje, midt i all støyen:

https://twitter.com/ericnuttall/status/1464279538075062275
gunnarius
26.11.2021 kl 19:25 3124

I disse dager legger USAs skifer budsjettene for 2022. Vil anta at CAPEX blir vrient å bestemme - gitt oljeprisen gruses og pandemien brer om seg.

I tillegg kommer dette for føderalt land:

Biden administration proposes higher fees in changes to federal oil, gas drilling

https://www.reuters.com/markets/commodities/biden-administration-release-federal-oil-leasing-review-soon-sources-2021-11-26/


Jeg mener fremdeles at det er alt for tidlig å trekke noen endelig slutning. Først når vaksinene viser seg immun mot den nye varianten fra Afrika, er det dags for å grave seg ned. Viser tester at vaksinen holder stand også mot B.1.1.529, er hva vi har sett i dag en overreaksjon.

At OPEC er ansvarsbevisst og tar hensyn til pandemien, har kartellet vist tidligere. Derfor tror jeg ikke at økningen for desember reverseres i neste uke, men at OPEC+ beslutter eller setter på vent å øke med tidligere avtalt 400.000 fat fra januar av. Dette vil trolig, som jeg ser de såkalte ekspertene mener, medvirke til et gulv på oljeprisen ~$72. Som kjent, oljeprisen kjører uansett sitt egent løp. men Biden og OPEC deltar.
Redigert 26.11.2021 kl 19:27 Du må logge inn for å svare
solb
26.11.2021 kl 20:00 3095

Ser dette gigantiske fallet i oljeprisen idag som en mulig utløser for kontraktinngåelsen mellom Petrobras og BWE når det gjelder Golfinho cluster? Petrobras vil vel nødig miste muligheten en andre gang?
Redigert 26.11.2021 kl 20:02 Du må logge inn for å svare