BWE 2022 - Q4 gir føringene

gunnarius
BWE 11.05.2021 kl 10:17 255812

Tillater meg å opprette en ny tråd. Ble vel lang den gamle.

Atter en "utenom børs handel". Her om dagen gikk det en post på 200.000 aksjer, i dag en ny post på 250.000 aksjer. Kan være greit å vite, så forstår man bedre øretrillingens sanne ansikt.

BWE omsettes NOK 2.55 under emikurs på NOK 27 og som en digresjon - PEN omsettes for NOK 1.6 over emikursen.

BWE har sånn omtrent dobbelt opp til kursmål. Mye å gå på altså.

Selskapet er lite villig til å kommentere om det forventet hydrokarboner i Dentale formasjonen før boring. Jeg tar dette til etterretning og skjønner at etter Gamba fiaskoen så holder BWE meget tett vedr. den pågående boringen ned til Dentale. Svar får vi trolig i denne uke. Brønnen var estimert til 30 dager og da antar jeg samlet boretid for både Gamba og Dentale. Det er opplyst at boringen ligger foran skjema, så da er det meldingstid i disse dager - gitt jeg tar utgangspunkt i borestart medio april.

Blir uansett interessant å vite hva Dentale formasjonen viser, slik at aksjonærene på Q1 får en bedre samlet redegjørelse.

Det er i det store og hele at etter Q1 jeg tror det kan være bedre beslutningsgrunnlag i aksjen. For ledelsen burde ha en del å berette og si oss hvordan skape gode aksjonærverdier.

Noen som kan bekrefte, ligger Norve fremdeles på samme lokasjon?
Redigert 15.02.2022 kl 10:59 Du må logge inn for å svare
solb
31.05.2021 kl 10:15 5806

Absolutt ingen utålmodighet å spore, selv om kursen ligger 2,85kr under EMI.
ErikNordnet
31.05.2021 kl 11:07 5796

Artic Securities med målkurs om 40 NOK på BWE, tror det kommer justeres oppover når produksjoner øker.

Oslo (TDN Direkt): Arctic Securities justerer deres kursmål i oljeselskapene BW Energy, Panoro Energy og Petronor, hvor kursmålet for førstnevnte nedjusteres til 40 fra tidligere 50 kroner pr aksje, mens det for Panoro og Petronor oppjusteres til henholdsvis 34 og 2,10 kroner pr aksje, fra tidligere 27 og 1,75 kroner pr aksje. Det opprettholdes en kjøpsanbefaling for alle tre nevnte aksjer.
Det fremgår av analyser fra meglerhuset mandag morgen.

For BW Energy skriver Arctic at kursmålet nedjusteres for å ta i betraktning den tørre brønnen på Hibiscus Extension samt noe høyere driftskostnader enn tidligere guidet. Arctic skriver videre at de ser en attraktiv risk/reward i aksjen ettersom den handles til en P/NAV-multippel på 0,5x.

For Panoro Energy trekkes det frem at i etterkant av selskapets to tidligere annonserte oppkjøp har Panoro utviklet seg fra et lete- og utviklingsfokusert selskapet til en kontantstrømmaskin som kun vil trenge om lag 4 år på å returnere gjeldende selskapsverdi i form av fri kontantstrøm.

Arctic skriver at Petronors førstekvartalstall var på linje med deres forventninger hvor PNG Sud fortsetter å demonstrere høy grad av produksjonsregularitet.

"Etter den nylige innvannende transaksjonen har Petronor blitt til et mer verdifullt og balansert selskap med verdisammensetning mer dreid mot produserende eiendeler", skriver Arctic.

Martin Brennmoen martin.brennmoen@tdndirekt.com Infront TDN Direkt
Redigert 31.05.2021 kl 11:12 Du må logge inn for å svare
solb
31.05.2021 kl 13:08 5773

BWE og PEN skal ha lift i juni. Er vi heldige, oppnår de kanskje 70 $/b. 🤞
Gasman
31.05.2021 kl 22:32 5574

Er mye usikkerhet mtp. retningen for oljeprisen nå, og omsetningen ser ut til å være lav.
-OPEC-møte i morgen
-API-tall i morgen
-Rullering av terminer i morgen.
-Ekstremt sterk motstand ved USD 70. Brytes den kan det bli gøy, men den kan også rase ned igjen som den har gjort flere ganger før.
-JCPOA fortsatt uavklart, men med positive signaler de siste par dagene.
-Memorial day i dag ga veldig lav omsetning på børsen - futures indikerer fall når børsen åpner i USA.

Ikke bare i BWE det har vært lite entusiasme for den sterke oljeprisen de siste dagene. Har vært svakt i oljesektoren over hele linja siden olja bunnet rundt USD 65 21. mai. Selv Equinor har knapt steget og falt 1,11% i dag. Kan være duket for en opptur veldig snart, når de ovennevnte forholdene er mer avklarte.
Redigert 31.05.2021 kl 22:43 Du må logge inn for å svare
gunnarius
31.05.2021 kl 23:39 5495

Det er lite å gjøre med, men liker absolutt ikke at normen for aksjekjøp nå - for større poster - synes å befinne seg utenom ordinær børshandel. Dette stimulerer øretrillingen og bidrar til å holde aksjekursen nede. Man så det sist i dag.

Som nevnt tidligere, denne posisjoneringen vil trolig fortsette, inntil investorene er ferdig - og det tror jeg vil være mest realistisk ved første mulige kjente trigger, som trolig vil være resultatet av Hibiscus North boringen. Tett på dette - eller omtrent samtidig - kommer også økningen i produksjon for Tortue Fase 2. Mye å glede seg til.

Iran har gjort det vanskelig for seg selv ved ikke å informere 100% ifm. anriket uran. IAEA opplyser allerede nå at dette uansett medfører en usikkerhet for å skaffe fullt innsyn og dokumentasjon. Har fryktelig liten tro på at noen oppheving av oljesanksjonene kan finne sted før valget i Iran 18 juni. Dvs. det kan fremdeles gå flere mnd. før en avtale kan signeres mellom partene.
Redigert 31.05.2021 kl 23:46 Du må logge inn for å svare
solb
01.06.2021 kl 10:21 5344

Marketmaker XTX gjør jobben etter beste evne. Bytter seg forsiktig opp og ned med hensikt å holde kursen lavest mulig. Det er svære verdier det dreier seg om, vet du? Denne manipuleringen vil nok avta når det går opp for folk hvor mye BWE egentlig tjener fremover? Jeg akkumulerer fortsatt. 👍
solb
01.06.2021 kl 13:26 5242

Ser gassprisen bykser ca 3,5% idag. Som kjent har BWE 95% av "Kudu - gas" i Namibia. Kan det bli aktuelt å ta inn partner her nå, når verdien av asset slik har bedret seg så radikalt?💪
solb
01.06.2021 kl 14:29 5215

Hanka inn 2k på 24,60. Det virker ikke som OLA og KARI er særlig gode på å regne? Med disse oljeprisene må det jo bare bli formidable inntekter. Spennende.
gunnarius
01.06.2021 kl 14:55 5188

Skal man legge managements uttalelser på både Q4 2020 og Q1 2021 til grunn, mener selskapet at det beste for akjonærene vil være å videreutvikle egne assets. Dvs. ikke selge seg ned.

Er delvis uenig, for med lav oljepris har det blitt foretatt gunstige transaksjoner innen M&A.

Spørsmålet man må stille seg i BWE:

Harmonerer tidshorisonten - basert på videreutvikle kun egne operatør-assets - individuell investering i selskapet?

Man skal alltid være forsiktig med å stigmatisere, men inntil selskapet viser vilje til ekstern vekst utover egne assets, er sjansen liten for at BWE plutselig melder økt kjøpt ekstern produksjon med n-antall tusen fat per dag.

Ble egentlig noe skuffet over at ikke BWE benyttet det gunstige kjøpsvinduet markedet åpnet for ved lav oljepris. PEN maktet dette, hvorfor ikke BWE også?. Jada, PENs styre er i verdensklasse, men hittil har Arnet & Co manøvrert bra gitt egne disposisjoner. Ta kjøpet av Dussafu i sin helhet, Maromba og bruk av FPSO Polvo, de to jack-up riggene til Dussafu etc.

Det grønne skifte vil fremtvinge at Big Oil kommer til å selge seg ned på sikt - både hva angår produksjon og assets.

Så gjenstår å se - er BWE beredt å angripe eller forvalte en slik mulighet eller gjelder fremdeles kun forvalte egne assets?

Det er ikke bare meg som gnåler om denne lånefasiliteten, selskapet har gjentatte ganger meldt RBL og detaljert ordningen. Selv på siste Q1 ble RBL omtalt som en mulighet. Kom an BWE, dere har null gjeld og produksjon fra Q3/Q4 som vil generere fri kontantstrøm per Q med >USD 50 mill.

Ikke bli en navlebeskuer, for markedet, dvs. de frie aksjene vil ikke tiltre dette isolert sett. Da vil aksjekursen holdes lavt, men det er absolutt heller ikke topp 20 interessert i. Så enten treger aksjeeierne av de frie aksjene BWE igjen eller så må topp 20 ta grep ved å handle over børs som alle andre for å sikre egen investering..

Er litt grinete i dag, for aksjekursen har strandet og det faktisk med god grunn. Er en del som har slått feil og strategi som ikke helt er optimal for en kort- eller mellomlangsiktig BWE aksjonær.

Om 4 mnd. vil aksjekursen til BWE blomstre, men 4 mnd. i aksjemarkedet oppleves som lang tid, for de aller fleste.
Redigert 01.06.2021 kl 15:18 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
01.06.2021 kl 15:01 5174

Veldig enig i det du sier ang. kjøp av nye assets for en billig penge. Vi har allerede sett majors som har solgt små og middelstore assets. Jeg tenker da på felt som både har produksjon og mulighet for mer leting. Og på motsatt side å selge en del av Maromba. Her synes jeg de tar en for høy risiko hvis de tenker å bygge ut dette med 95 % eierandel.
solb
01.06.2021 kl 15:30 5143

Meget fornuftige tanker som luftes her. Selv ser jeg så mange positive triggermuligheter med både BWO, PEN og BWE, så jeg velger akkumuleringskunsten med disse tre. For øyeblikket er det BWE som prioriteres.😎
40something
01.06.2021 kl 16:37 5077

Pen har en lengre fartstid enn BWE som eget selskap. Vi ser ekstreme med NAS som likt fotballag har sin fanclub uansett. Mye investeringer med hjerte og i tillegg så har vi alle andre som utnytter volum og bevegelsen i Nas for trading.
solb
01.06.2021 kl 20:04 4969

Kikket litt på fremdriftsplanene for Maromba. I første fase regner de med 2-3 horisontale brønner. Kvaliteten er 16° API, og volumet kan dreie seg om 30 000b/d. Det forteller meg at brønnene kan levere ca 10 000 hver seg. Sterke saker!!
Med en forventet sterk positiv cash flow fremover, vil BWE sikkert kunne finansiere dette med sine innkomster. 👍
solb
02.06.2021 kl 09:34 4649

Du verden så forutsigbart. Daglig nedpressing som vanlig og jeg fikk akkumulert mine 2k. Ikke mange riktignok, men alle monner drar. Snart ser vi ny tanker rundt ADOLO for å hente dyrebar oljelast, og NORVE borrer gjennom smør, for ikke å si salt! Snart fremme. 😊
Fluefiskeren
02.06.2021 kl 10:01 4643

Letebrønnen gikk eksepsjonelt raskt. Mye raskere enn guidet. Brønnen som bores nå vil nok ta en del lengre tid. Her skal det bores horisontal og diameteren på boret er nok også større siden det er en produksjonsbrønn.
ErikNordnet
02.06.2021 kl 22:38 4471

Finansieringen er på plass, detta pga. emisjonen tidligere i år. Dagens oljepris er også gull for bwe.
Gledjer meg ti økt produlsjon.
undrende
03.06.2021 kl 07:18 4358

Ja, oljeprisen erobrer igjen nye høyder. Tett oppunder $72 i dag, så får vi se om BWE snart reagerer litt mer positivt på det
Volumet på ordinær handel er såvidt jeg kan bedømme ikke all verden siste dager (tirsdag-onsdag) Lite selgere, og kjøpere.
solb
03.06.2021 kl 09:15 4259

Interessant virksomhet rundt ADOLO. 4 supplyskip i aktivitet. Forberedelser av brønntilkobling? Come on!! 👍
Gasman
03.06.2021 kl 10:41 4250

Det er slående hvor stor forskjell det er i utviklingen til PEN og BWE...
Allikevel ser jeg folk sitter og klager på PEN-trådene med de sedvanlige påstandene om manipulasjon, roboter og shortere :-)
Pen opp 33,25% i år, BWE ned 9,78%...

Redigert 03.06.2021 kl 11:49 Du må logge inn for å svare
Gasman
03.06.2021 kl 11:48 4210

Også betydelig mer omsetning i PEN enn BWE, selv om BWE har nesten 3 ganger så høy MCAP...
Redigert 03.06.2021 kl 11:49 Du må logge inn for å svare
ErikNordnet
03.06.2021 kl 12:55 4161

Du har BWO som største eier + BWO Group som sammen med bwo eier vel ca 67% av alle aksjer + CEO Arnet som eier meir enn 1% av alle aksjer. Min poeng er at mindre enn 1/3 av alle utstående aksjer blir omsatte.
Redigert 03.06.2021 kl 12:55 Du må logge inn for å svare
undrende
03.06.2021 kl 12:55 4166

Ufattelig svak utvikling i BWE kursen m.t.p utviklingen i oljeprisen nå.
Fluefiskeren
03.06.2021 kl 13:05 4146

Enig. Jeg tok meg den frihet å lime inn innlegget ditt på en PEN- tråd. Synes også det er mye syting som ikke er berettiget.
cinet
04.06.2021 kl 11:28 3927

BWE lusker seg stille og rolig opp mot emi kursen igjen. Snart er saltvannet glemt, og meldinger om økt produksjon vil komme. Oljeprisen vil minst være 65-75 til høsten, og da blir dette en pengemaskin. Kursmål 50.
solb
04.06.2021 kl 11:41 3906

Nå ser jeg det ligger 4 supply skip i umiddelbar avstand til ADOLO. Skulle tro det er klargjøringen for å ta imot større oljevolum det dreier seg om? Går saker og ting på skinner nå? 🤞🤞
Fluefiskeren
04.06.2021 kl 11:50 3895

Ser du noen tanker da? Jeg synes det er vanskelig å følge godt med på Dussafu uten satelittdekning. Det meste er utenfor AIS dekning det meste av tiden.
solb
04.06.2021 kl 11:53 3885

Ingen tanker i horisonten foreløpig, bare NORVE som lar borret gå.😉
gunnarius
04.06.2021 kl 16:46 3767

Synes det er lite oppgang i aksjen. Helt logisk at den fremstår svakere enn før tørrboringen. Nå må tillit og potensial gradvis bygges opp igjen. Og da hjelper det lite at handelen i praksis foregår utenom vanlig børs. Iallefall om volum legges til grunn.

Er man først på børs gjelder å snu kappen etter vinden. BWE aksjen står sannsynligvis - mer eller mindre - parkert, inntil Hibiscus North brønnen er ferdigboret og meldt i Q3. Dvs. om strategien til selskapet gjelder fremdeles, så kan ikke markedet forvente meldinger innen M&A. ettersom det nå er nedfelt at egne assets skal videreutvikles og det er dette funding er dedikert. Nå vet man aldri om slikt kan bli anderledes, men som sagt - policy ligger fast inntil annet blir meldt.

Dette sagt, aksjen vil komme sterkt tilbake ultimo Q3. jf. også ferdigstillelse av Tortue Fase 2. Men i mellomtiden får hver enkelt skikke eget bo og ta de grep man finner nødvendig.
Redigert 04.06.2021 kl 16:57 Du må logge inn for å svare
undrende
05.06.2021 kl 23:20 3510

Tok et marginalt tap på denne før helga etter en liten mnd inne (kjøpte på fallet etter oljetørr boring)
Ble alt for skuffende utvikling tross oljepris oppunder $72. Syns risken ble for høy i tilfelle et pullback i olja
Om den holder seg, så kan det godt hende det blir et løft over helga, men vurdert risikoen for høy
Kommer muligens tilbake om anledningen byr seg. Hadde vært bedre å ikke bytta fra BWO til BWE 9 mai.
ErikNordnet
05.06.2021 kl 23:49 3485

Tror ikke caset går fra et topp pick til et dødt case pga en torr brønn.
Bwo ble en god investering med litt tålmodighet og er ganske sikker bwe også kommer å søke seg opp over emisjonskurs og videre.
På sikt vinner som regel alltid fundament.

Q2 skal 2 lifting gjøes med nr 2 på +70 dollar/fat og ølt produksjon.

Polvo disconnectas allerede nå i Juni og skal forberedes i verft i Brasil for Maromba, mer info kommer inom kort.

Det skal bli bedre.
keane
08.06.2021 kl 19:22 3040

Oljeprisen snudde etter at OSe stengte. Bør bli en fin dag for BWE i morgen.
Gasman
08.06.2021 kl 19:31 3025

Snudde vel litt før stengning... Men det var en drittdag for alle oljeselskap, ikke bare BWE. API-tall i kveld, så det blir spennende å se hvilken vei olja reagerer. Uansett må det komme en rebounce før eller siden hvis olja stabiliserer seg nord for $ 70. Valget i Iran nærmer seg (18. juni). Vanskelig å vite helt hva markedet holder igjen for, men det er nærliggende å tro det handler om det.
Gasman
08.06.2021 kl 22:06 2921

Olja nå i 72,38. Høyeste siden 16. mai 2019.
Ingen reaksjon i de store oljeselskapene. Det dro litt opp for de fleste i perioden rundt stengetid i Norge, men helt flatt etter det. API om en halvtime. Det kan kanskje gi signalet markedet trenger?
Gasman
09.06.2021 kl 00:00 2858

Litt på nedsiden av forventningene. Olja trakk seg litt tilbake, men ikke dramatisk. Endte dagen på 72,04.
https://www.reuters.com/business/energy/api-shows-crude-stockpiles-fell-fuel-stocks-rose-sources-2021-06-08/
Kingiscash
09.06.2021 kl 09:55 2708

For hver dag som går blir BWE billigere på alle multipler. Alt tyder på at de to liftingene i snitt vil gi en pris mellom 65-70 USD per fat. I tillegg er vi en dag nærmere
en pen økning av produksjonen. 'Alle' venter på oljeprisen skal ned, men etterspørselen tar seg kraftig opp. Markedet oppfatter dette som forbigående, men de lave rentene vil vedvare og dette kan drive oljeprisene til nye høyder på kort sikt. Selv om Iran øker tilbudet og OPEC+ har mye ledig kapasitet så trengs dette gitt den sterke opphentingen. På lengre sikt må oljeprisen opp ettersom investeringene i mindre grad kan lånefinansieres. Dermed må egenkapitalandelen opp i prosjektene, noe som kun er mulig ved økt overskudd eller trykking av aksjer. Det sistnevnte blir stadig vanskeligere. P/E-en er vel 2-3 for 2022. Utrolig viktig for oljeselskapene at de nå leverer noe til aksjonærene, hvis de vil unngå å bli value traps. Nok en grunn til at oljeprisen må holdes høy.
Gasman
09.06.2021 kl 15:40 2647

Man skulle ha satset på PEN og ikke BWE...
Man måtte kanskje ha holdt ut med litt mer sutring på trådene, men man hadde da tjent penger i alle fall:-)
Når en sånn stigning i oljeprisen ikke kan løfte aksjen, er jeg jo mildt sagt urolig for hva som vil skje når olja korrigerer igjen, og det må man jo regne med at den gjør før eller senere...
gunnarius
09.06.2021 kl 16:25 2608

Etter å ha fetet opp investeringen i PEN, er det kanskje tid for å være litt avventende til oljeprisen. Tror nemlig at den vel så gjerne kan korrigere ned som øke.
Gasman
09.06.2021 kl 17:12 2562

Enig i det, men har ikke BWE vært "avventende" til ojeprisen i over en måned nå da?
Alt annet likt burde jo en oljeaksje reagere positivt på en stødig og daglig oppgang i oljeprisen, men vi er fortsatt godt under der vi landet etter "tørrboringen". Olja er mer enn 4 USD opp siden det.