AXACTOR - KJØP med kursmål 17 kroner

citius
AXA 21.05.2021 kl 10:20 251934


Nordea analytiker har tatt de lange brillene på og sier KJØP Axactor

Kursmålet er 17 kroner


Nordea Markets: – Denne aksjen kan doble seg

Nordea Markets venter kraftig kursoppgang i Axactor fremover.

Nordea Markets har gått ut med en kjøpsanbefaling på Axactor hvor analytikerne Ulrik Zürcher og Rikard Strand har regnet seg frem til et kursmål på 17 kroner, skyhøyt over nivået aksjen omsettes for på Oslo Børs


Fra Finansavisen litt tidligere i år:

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/02/25/7633034/nordea-markets-axactor-aksjen-kan-doble-seg
tenketanken
29.10.2021 kl 00:43 5859

Det var en dønn ærlig og redelig gjennomgang Jonny her tok. Han trykket
på de ømme knappene og redegjorde grundig de utfordringer Axa står i.

https://www.facebook.com/Investorweb/videos/396112102179949/

Den økonomiske effekten av at nye porteføljer blandes inn, vil gradvis
slå inn i -22. Det forutsetter ytterlig kjøp fremover, slik som er bestemt.
Viktigere er jo at de markedsmessige forholda, blir mer forutsigbare.

Test: Setter vi i Q3 70,000 euro i collection og 45 % nedskriving så får
vi på Q3 resultatet på Kr 56,174 mill før skatt
Jeg ser ingen grunn ut ifra det han sa, at ikke dette resultatet eller bedre
kan bli resultatet i Q4. Vi skal kun ha en litt bedre topplinje, det er alt!

Resyme`
Kjøp av porteføljer som blandes inn, vil gradvis løfte lønnsomheten fremover.
Reo har delvis belastet negativt, og her går vi mot avsluttende nedsalg.
Effektene av effektiviseringstiltak og refinansiering, vil øke lønnsomheten.

Om noen trur problemstillingen bare tilfaller Axa, så ta en titt på talmaterialet
til de 3 andre tilgjengelig på børsen. Her vises tydelig at Corona og tidsepoken
har vert en belastning for hele bransjen frem til nå. Det slår bare forskjellig ut i
regnskapet, alt etter den beskaffenhet selskapet har til egen restrukturering.
Tectic
29.10.2021 kl 08:12 5721

Veldig bra skrevet. Er enig i at Johnny er å oppfatte som dønn Erlig.

Det kan være greit å vite for investorene at Axactor handler, og fyller opp boken med en vesentlig høyere IRR en hva de har i boka fra før av, i Q3 var IRR på hele 25,9%. Samt at FF kontrakter blir inngått med en IRR på på 23%.

Egenkapitalen i selskapet er på 32%. Markedsverdien er langt under egenkapitalen på dagens prising. Så det er fint mulig å regne på verdien, og om markedet feilpriser.

Blir det to - tre kvartaler med positiv utvikling på bunnlinjen, så vil nok kursen bevege seg oppover mot rett prising, i allefall mot prisen på egenkapital. I outlook så nevner Axactor at de regner med at betalingsviljen tar seg opp de kommende månedene.

Spørsmålet man må stille seg nå er, vil q4 treffe aktive forecast.

Redigert 29.10.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
china
29.10.2021 kl 09:40 5619

Hva tenker dere om at kursmålet er komt ned i 12 kr? Ikke mye oppside igjen da!
carpe
29.10.2021 kl 10:17 5670

2 fornuftige innlegg av Jonny og Tenketanken. Konklusjonen er vel da at timing for når man skal kjøpe aksjen og hvilket tidsperspektiv man har på dette er alfa omega. Kanskje å akkumulere nå og legge i skuffen?
laazarus
29.10.2021 kl 13:16 5509

Det er jo flere kursmål. Nordea har fortsatt over 16kr i kursmål. ABG har 24 kr fra DCFen sin
sanfrancisco
29.10.2021 kl 14:08 5611

Har ikke Nordea endret kursmål etter rapporten?
Zohan
29.10.2021 kl 14:19 5629

Nordea justerte ned fra 14.5 til 12.5, men dette er helt normalt. Et godt kvartal så øker de igjen. Men satser på 2022 kan gi oss noen fine kvartal
carpe
29.10.2021 kl 14:21 5680

Q3 ble svakt. Langt svakere enn mange analytikere hadde forventet. Dermed blir forventningene til fremtiden lavere og dermed vil kursmålene måtte reduseres. Selskapet hadde heller ikke noe godt svar på hvorfor collection ble så lav. Hva Nordea sine analytikere måtte mene eller andre må de stå til ansvar for.
sanfrancisco
29.10.2021 kl 14:22 5778

De justerte fra 16.40 til 12.50 for å være korrekt

Artic ned fra 11 til 9
Zohan
29.10.2021 kl 14:25 5861

Stemmer😅
sanfrancisco
29.10.2021 kl 14:28 5852

Sparebank 1 markets 14 til 12 og dnb markets til 10.5
Zohan
29.10.2021 kl 14:31 5846

Kursmål er jo bare en indikasjon, og de endres jo hele tiden. Men en aksje har alltid en kjøper og en selger på gitte nivåer, selv om de var et dårlig kvartal så står det jo noen her og tar godt i mot på volumet småsparere slenger ut. Jeg har selv valgt å øke min beholdning til snaue 100k aksjer, så får en se hva som venter oss i Q4 og neste år.
citius
29.10.2021 kl 14:39 5916

Ble småsurt her ja, det må man regne med fra tid til annen i markedet
Har man på de lange brillene så ser det brillefint ut

Vi får stole på 2022 :-))
Lucky88
29.10.2021 kl 17:24 5776

Hadde aldri trodd at inngang på rett under 9 kroner i axactor skulle være dårlig. Ser ut som jeg blir ufrivillig aksjonær i noen år nå.

Jeg er altså så misfornøyd med hvordan ceo håndterte dette kvartalet. Står i media og lover lysere tider så går kvartalet til helvete. Og da klarer han å spy ut at folk drar på ferie istedenfor å betale gjeld.

Jeg håper nesten at b2h sine tall er knallgode så alle kan se hvor elendige axactor har jobbet.

Ja jeg er sint. Gikk forresten ut av koa og inn her for å minimere risiko. Den gikk 30 prosent i dag..

Aksjer ass..=( .. 😀
99999
29.10.2021 kl 18:36 5686

CFO Nina Morttensen et ansvarlig for forecasten.. Hun kjøpte 95 000 aksjer for 9.9kr 17 august. Hun hadde nok ikke kjøpt aksjer hvis hun trodde det skulle gå dårlig med selskapet framover. Hadde hun trodd det kom en negativ dipp i resultatet hadde hun kjøp etter Q3.
JonnyMoney
29.10.2021 kl 18:58 5733

Jeg tenker det er helt uinteressant. Kursmålene kommer etter kursutviklingen. Når denne går opp en gang i fremtiden endres de uinteressante målene til vår fordel.

Er nok mange som er blitt ufrivillig long i dette selskapet, men spare penger skal jeg gjøre hele livet, og jeg tror det er vel så greit å sitte i acr som i indeksfondet mitt de neste 3 årene.
EnAksjeTil
29.10.2021 kl 20:51 5660

Fylt på i dag, fyller på mer hvis den havner på 7 tallet.
Takwe
29.10.2021 kl 21:21 5693

Jeg vurderte utgang, men ble sittende. Fordelen er at nå kan jeg kanskje fylle på med flere aksjer på 6-7 tallet. Tilliten til selskapet har fått en skikkelig knekk. Mange vil nok tenke (ref. bedre tider) at det har vi hørt tidligere. Men, Q4 blir avgjørende for min del.
Tectic
29.10.2021 kl 21:32 5756

Takwe, av ren nysgjerrighet, hva fikk deg til å ikke selge aksjene ?
kissy
29.10.2021 kl 21:57 5720

Et moment som ser går litt under radaren her er at Geveran sitter nå med 46% av aksjene.
Det skal altså ikke veldig mye til nå før de sitter med 50%+ eierskap. Begynner å tenke mer og mer på når de kjøper opp resten av selskapet og eventuelt da tar de av børs. Bare håper at tilbudspris ikke blir blir fryktelig lav og helst over 10,- NOK p/a. Så spørs det jo hvordan kursutvikling vil se ut q4 og q122.
Zohan
29.10.2021 kl 22:20 5684

Skal ha kjøpe opp hele selskapet så må han værtfall by over egenkapital verdien i selskapet som tilsvarer ca 13.6 kr aksjen. Sannsynligvis vil de profesjonelle kreve en enda høyrer prising dersom de skal godta et bud. Vil tro i størrelsesorden 18-22 kr aksjen. Men kan godt hende han kommer med et nytt skambud for å se om noen privat investorer lar seg lure. Blir spennende som en ser bedring i Q4, har høyere forventninger der en nå men tror det først er i Q1 og Q2 en virkelig får frem de gode tallene
Redigert 29.10.2021 kl 22:29 Du må logge inn for å svare
jess23
29.10.2021 kl 23:25 5614

Man må huske på et par ting når det gjelder innkjøp av gjeldsporteføljer. Her drives de raske og lette pengene inn først. Så derfor vil konkurrenter som den senere tiden har handlet mye mere porteføljer enn AXA få bedre resultater i regnskapet. Problemene oppstår når man er ferdig med å få inn de lette pengene. Da kan man risikere at det viser seg svært vanskelig å drive inn resten av porteføljen og store avskrivninger må foretas. Denne risikoen har AXA vært veldig klar på og sagt at de ikke ønsker å kjøpe porteføljer som de synes er for dyre. Personlig så stoler jeg på ledelsen. Tror også det vil oppstår mye større gjeldsproblemer generelt fremover. Covid-støtte forsvinner, inflasjon, økte renter osv. og derav godt tilbud på porteføljer. Så jeg lever helt fint med at AXA har holdt igjen store innkjøp. Selv om dette selvsagt vises på både regnskapet og aksjekursen. Dyrekjøpte porteføljer er omtrent som å tisse i buksa for å holde varmen, fungerer bra en kort periode deretter er det verre...Er man long i denne er jeg rimelig sikker på at man får bra avkastning. Ikke veldig mange aksjer på børsen som vil trives i de neste par årene sånn som utsiktene er nå. Bankaksjer trives jo normalt i sånn marked/økonomi som vi er på vei inn i, men de er jo på ATH snart hele gjengen.
Redigert 29.10.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Takwe
30.10.2021 kl 00:07 5574

Utsiktene som du sier, er kanskje ikke så gode nå for mange av børsens aksjer. Kommer det en korreksjon så er det selskap som Axactor som får svi. De har dessverre ikke klart å levere som forventet til nå, det vil et slikt selskap merke ved en generell nedgang i markedet. I tillegg har vi JF som styrer dette til sin fordel. Litt negativ nå kanskje, men bedre å vere realist enn å tro på julenissen.
Redigert 30.10.2021 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
tenketanken
30.10.2021 kl 08:49 5444


Nå må vi parkere noe tullprat. Elendigheten man lager seg i hode, er nødvendigvis
ikke den virkeligheten man burde ha sett med øynene. Det er nettopp i slike
ubalanser man handler irrelevant, til gled for de som snapper muligheten.
Disiplin er stikkordet. Tiden jobber ikke mot oss, men med oss!
Trur du ikke på dette så selg deg ut og glem Axa, det er mitt beste råd.
Ryzen_invest
30.10.2021 kl 09:22 5404

Helt enig. Psykologi er undervurdert i aksjehandel. Akkurat nå er det kanskje vanskelig å se gullet som skinner i denne aksjen. Men hvis du tror på sektoren, noe jeg gjør, så er det nettopp nå man skal handle. Tålmodighet og evnen til å skille ut støy er viktig.

Q3 var vel skuffende, må innrømme det. Velger å sitte, og snitte ned ettersom jeg tror på inkasso etter covid. Ser nå frem til B2H sine tall.
sanfrancisco
30.10.2021 kl 10:16 5478

Hvis man tror på sektoren, så bør man vel kanskje kjøpe et kvalitetsselskap? Axactor har vel egentlig aldri levert gode resultater.

Enig at psykologi er undervurdert i aksjehandel. Har du lest noe rundt sunk cost fallacy?
Takwe
30.10.2021 kl 10:36 5477

Tenketanken. Psykologien er undervurdert, enig i det. Dine betrakninger er alltid gode, men kursen vil ikke høre på deg. Når selskapet leverer omsetning langt under forventning, så skjer det som skjer nå. Hvordan skal man forholde seg til en leder som sier at han er bekymret for at folk heller bruker penger på feriereiser enn å betale gjeld. En uttalelse som kommer etter 25% svikt på omsetningen. Er det så enkelt? Jeg tror ikke det. Hvor ble det av selskapet som "spruter penger"? Du snakker om disiplin Tenketanken, men kan det være at ubalansen som du snakker om også kan ha god effekt for hva slags snitt en har på investeringen? Solgte man AXA i ubalanse og handlet irrelevant på kurs 18,-. Så var det kjempesmart, fremfor å sitte med porteføljen i dag. Hvordan vurderer du dagens kurs opp mot rep.emien. Kan det være at noen måtte låne penger for å være med her og hvordan kan det påvirke kursen i det korte bilde? Kan vi få tvangssalg? "Tiden jobber ikke mot oss, men med oss"? Kanskje for deg, men for andre som har betalt over 20 kroner pr. aksje, har de samme holdning som deg, lite trolig? Forelskelse varer dessverre ikke evig, men det krever innsats og disiplin. Er det denne disiplinen du snakker om?
Redigert 30.10.2021 kl 10:40 Du må logge inn for å svare
EnAksjeTil
30.10.2021 kl 11:04 5444

Jeg kjøpte Aker solutions når børsene stupte. Alle trodde oljeservice skulle gå dukken. Endte opp med 4 dobling av kursen samt acc og aow etter en inngang på ca 5 kr. I hodet mitt tenkte jeg da at dette er et kvalitetsselskap med sterke eiere og kan slå hardt tilbake, noe det gjorde. Jeg er ganske fersk investor i Axa og skjønner at det har vært litt turbulent fortid. For meg på nåværende tidspunkt svartmales det mye og mange hopper av etter et skuffende Q3. Videre fremstår selskapet som ganske kjedelig og det er lite som meldes, men det grunnleggende i selskapet virker solid og jeg kan leve med at Axa ikke forhastet seg med portefølje kjøp. Noe av min strategi på børsen er nettopp disse som er litt trauste og kjedelige, men med d fundamentale på plass. Jeg skjønner at det er kjedelig for de som har snitt på rundt 20 og oppover, men alle aksjer er til syvende og sist er veddemål og jeg tror Axa er et bra bet for den som er tålmodig og når ting begynner å lysne kan det gå fort oppover. På Axa har jeg forøvrig inngang på 9.76. I mange tilfeller er det en fantastisk inngang når saueflokken rømmer hvis man klarer å holde roen selv om kursen faller.
Redigert 30.10.2021 kl 11:09 Du må logge inn for å svare
Ryzen_invest
30.10.2021 kl 11:25 5410

Jeg kjenner til "sunk cost fallacy". Mener du at det er det jeg gjør ved å snitte ned? Nå er jeg i andre inkasso selskaper også. Faktisk så er axactor der jeg har minst innsats. Men det skyldes ikke manglende tro på selskapet. Folk må selv sette seg inn i selskapet de ønsker å plassere penger i. Jeg tror axactor vil levere. Jeg tror JF sin sterke posisjon er positivt. I mitt hode er selskapet verdt et bet. Tiden vil vise om jeg har rett.
Robin_hood
30.10.2021 kl 11:48 5383

Dette er vel ikke helt korrekt. Ja, som regel er det lettere å hente penger i starten etter et porteføljekjøp, men dette skal jo gjenspeiles i forecast/pris. Dersom dette ikke er tatt hensyn til, vil porteføljen være feilpriset - og da kommer nedskrivninger raskt. Alle som driver i denne bransjen ønsker jo å kjøpe gode porteføljer billige - men disse "billige"porteføljene er det ikke så mange av. Axactor har jo selv bidratt til dette ved at de en periode kjøpte porteføljer altfor dyrt, og dermed bidro til å presse opp prisene i markedet. Nå får vi se hvordan avtalen med Brabank i Finland slår ut, her sier ryktene at Axactor fikk den uten særlig konkurranse - så da får vi håpe den er riktig priset, og at de klarer å få noe positivt ut av den porteføljen.
jess23
30.10.2021 kl 12:14 5323

Vet ikke helt hva du mener ikke var korrekt i mitt innlegg? Poenget var jo at AXA mener det blir gunstigere å kjøpe porteføljer fremover, istedetfor de som har vært til salgs frem til nå. I forhold til makroutsikter stemmer det med mitt personlige syn på dette. Og de har jo av erfaring av hva det vil si å kjøpe porteføljer som har vært for dyre... Men hvis man er av en annen oppfatning av porteføljemarkedet og mener det vil bli dårligere fremover så er det ikke AXA man bør kjøpe. Nå er det også noen andre grunner til at jeg tror AXA vil være bra om man ser et par år fremover, men vurderingen av porteføljemarkedet er hovedårsaken. Hvis man bommer mye her så vil man slite. Så kan man kanskje få AXA ennå billigere fremover, mye andre ting som vil spille inn der. Jeg har tatt grunnposisjon og fyller på ved større fall.
tenketanken
30.10.2021 kl 13:07 5263

Portefølje kjøpes på multippel og der de letteste blir krevd inn først
og noe blir etter hvert lagt på overvåkning / oppfølging.
I porteføljens levetid 15 år er avskrivingen lavere i starten typisk 30% og
øker fremover mot slutten av tidsepoken typisk 50 % + Dette er en av
grunnene til at det er viktig å kjøpe litt portefølje hele tiden å blande inn,
for å holde oppe suksessraten på en lavere nedskrivingsrate.

Siden Axa har avstått frem til nå å kjøpe portefølje, så har uteblivelsen av
denne effekten slått negativt ut. Det har svært lite med kjøpt «for dyrt» som
er noe helt annet og en kun en andel av det totale lønnsomhetsbegrepet.

Med ny innblanding av porteføljer vil snitt avskrivingen gå ned og suksessraten
opp. Kjøp på høyere IRR, gir i tillegg høyere lønnsomhet.
Det er effekten av dette vi vil se fremover, når nye porteføljer blandes inn i
Collection fra Q4 og ikke minst utover i -22 Den generelle tilgangen på
porteføljer der pris/volum er tilfredsstillende, ligger kun på markedsutviklingen.

sanfrancisco
30.10.2021 kl 14:10 5292

Fredriksen har hatt en sterk posisjon i selskapet siden starten og det har så langt ikke hjulpet. Selskapet har heller egentlig aldri levert godt. Tiden har så langt bevist at du har tatt feil. Sunk cost fallacy ved å fortsatt ha tro på selskapet virker da ganske nærliggende?
Ryzen_invest
30.10.2021 kl 16:18 5220

Hvis jeg har gitt inntrykk av å ha vært i aksjen lenge, så beklager jeg. Det har jeg ikke. Inngang på rett over 9kr.
Jeg er verken tallknuser eller analyse fan. Jeg investerer i selskaper / sektorer jeg mener vil stige i medium til lang tidshorisont ut ifra et litt større bilde enn QR. Jeg har lest meg opp på axa, det har jeg, men jeg synes f.eks at når mastercard rapporterer om kraftig økning av kortbruk, samt økning i forbrukslån, så er det mer av interesse for meg enn litt dårlige tall i en QR.
Når feks. oljeprisen var i kjelleren, handlet jeg oljeaksjer fordi jeg var sikker på det ikke ville vare. Kjøpte hydro med begge hendene når alunorte i brasil ble oversvømt og alu pris var lav. Satser også på fornybart, ettersom fokus i verden går mer og mer i den retning. Har også kjøpt meg inn i bil/bildel bransjen pga covid og halvleder krisen. Midlertidig støy som vil gå over. Må ikke gå i kjelleren pga noen dårlige Q rapporter. Ledelsen i axa med JF på laget har jeg troa på, så får hver enkelt gjøre opp sin mening. Ha en god helg!
Tectic
30.10.2021 kl 16:39 5227

Axactor leverte et pluss resultat på litt over 300 millioner i 2019. Axactor har gjort endel grep siden da, som igjen har styrket selskapet
Takwe
30.10.2021 kl 17:51 5192

Det er en ting som gjelder, lønnsomhet. Axa har ikke klart det til nå, men anslår selv at lønnsomheten vil vise seg fra medio 2022. Så får vi se da!

Ryzen: Kraftig økning i kortforbruk er bra for oss, men slår ikke inn før det har gått 7-8 måneder.
Redigert 30.10.2021 kl 17:54 Du må logge inn for å svare
Zohan
30.10.2021 kl 22:25 5158

Er det noen som har kikket på hvilken snitt kurs Fredriksen har på sin aksjebeholdning nå?