Zenith: Sort gull på billigsalg

citius
ZENA 29.05.2021 kl 11:10 42752

I lørdagsutgaven av Finansavisen, kan vi lese en artikkel med tittelen:
"Sort gull på billigsalg"

https://finansavisen.no/nyheter/kommentar/2021/05/28/7680185/sort-gull-pa-billigsalg

"Sort gull på billigsalg"
Verdens største oljeselskaper angripes fra alle kanter for sine klimavalg.
Resultatet kan bli superprofitt for de som plukker opp restene.

Artikkelen peker på de samme faktorene som er Zenith Energy sin strategi.
Kjøpe ut midre felt og andeler i lisenser som produserer og kan gjøre dette i mange år

Superprofitt er ordet !

Og ja, til de som gikk inn i aksjen "for lenge siden" og føler/tenker at dette ikke går, eller blir noe av, er skuffet over tidligere resultater som uteblir, kjøpte mye høyere enn dagens kurser, forstår det godt at dette kan være vanskelig.
MEN, strategien er helt riktig og det først NÅ man har gjennomslag. Kjøp er gjort, lisenser er betalt for, det ruller og går en liten produksjon nå, den skal bli mye større, slik jeg leser dette caset.

Artikkelen peker på akkurat det som er Zenith sin justerte strategi

Fra artikkelen:

"Mange av de største oljeselskapene i verden har allerede planer om å redusere sin aktivitet innen tradisjonell olje og gass gjennom en kombinasjon av lavere leteaktivitet og salg av produserende felt."

OG

"For de som har risikoviljen, kapitalen og er basert i et land uten den samme juridiske risikoen,
kan det åpne for svært gunstige kjøp og høy lønnsomhet i lang tid."

Joda, man kan vri og vrenge på dette og fortelle historier fra andre land der man ikke hadde suksess.
Slik er det med alle oljeselskaper, alle forsøk gir ikke suksess

Et lite regnestykke basert på målene til selskapet, bruker snittpris 65 USD og 8,3 kr pr. USD

2 500 fat/dag er godt innenfor rekkevidde

2 500 x 65 USD = 162 500 USD/dag x 365 dager = 59 312 500 USD/år x 8,3kroner = 492,3 millioner kroner året er inntektene

Øker man 5 000 fat/dagen ila 2022 så bruker man kalkulatoren, blir produksjonen større, så øker det videre

Som selskapet har meldt, så jobbes det med flere oppkjøp av produserende lisenser, som kan gi direkte produksjon fra dag 1 etter kjøpet
Målet er å komme i en produksjonsrange på 10 kanskje 20 000 fat/dag etter nye kjøp og borring i dagens lisenser.

Alt dette er overkommelig innen rimelig tid 2022/2023 dersom strategien følges og det som artikkelen helt riktig beskriver

Utgiftene der er mye lavere enn f.eks i nordsjøen, som bruker helikopter T/R jobb, svært kostbare borerigger (300 000 USD/dagen) og skip til flere 100-tusen kr/døgnet som tar kostnadsnivået opp ift til at alt er på land i de områdene Zenith opererer eller er deleier i lisenser


Oppsummert, dersom man velger å se fremover på strategien og ikke gulper på det man opplevde for flere år siden, som ikke gav resultater,
så er mulighetene svært gode etter mitt syn.
Tar man paraleller til det som skjer i Norge, der Hitec Vision / Point Resources AS, kjøpte flere prorteføljer fra de større selskapene og dannet noe nytt ( idag har navnet Vår Energi) så er det en kjempesuksess med 10-talls milliarder i gevinst

https://varenergi.no/no/om-oss/var-historie/

Nei, det er riktig at man ikke kan sammenligne direkte, men strategien er den samme, mulighetene de samme, men i mindre målestokk

Artikkelen forteller om mulighetene

Zenith jobber med mulighetene i praksis, og, ja det trengs penger til videre utvikling
Nylig opptatt lån, tidligere opptatt lån, nye aksjer trykket, penger som andre selskap skylder, olje på tank til salg gir omtrentlig 75 millioner kroner til disposisjon. Tar man med dagsproduksjonen pr. idag ca 500 fat/dag (som snart blir til ca 1 000) så skal dette rulle og gå, det er min klare mening

Har ingen "gammel historie" i denne aksjen, gikk inn for få måneder siden, basert på strategien som ligger på bordet nå.
Har sett dette i praksis tidligere og har troa på at dette skal bli noe av

Det er i ferd med å matrialisere seg er min oppfatning og jeg er med videre :-))

Dette er skrevet ut fra mine erfaringer og kunnskaper og er ikke nødvendigvis en fullstendig analyse eller en full sannhet av alt som skjer, det har jeg ikke nok innsikt i. Det har vi vanlige ikke innsikt i andre selskaper heller. Vi bygger våre investeringer på det vi finner, leser, analyserer oss frem til.

Ta dine egne valg. Kjøp gjerne aksjer i Exxon eller Equinor dersom du ikke vil være med å bygge noe, men være i olje/gass/energi sektoren
Redigert 01.07.2021 kl 13:39 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
15.06.2021 kl 18:22 3473

Haus - haus. Jeg kjøpte mine første ZENA aksjer i dag. Hva vil fremtiden bringe? Salg av hus eller bestilling av ny bil? 🤠
Ser at det spås en oljepris på over 100$. Dette bør jo hjelpe på hvis de får en stabil høyere produksjon? God kveld.
lutefish
15.06.2021 kl 18:24 3478

Hva er vitsen med denne Sig Ott . Han kan ikke og har vel heller ikke lov til å si noe som ikke allerede er meldt i Zenas nyhetsmeldinger .
Nano Rekyl
15.06.2021 kl 18:28 3455

Her er det vel flere som lurer på akkurat det! Hvorfor gjøre det vanskelig når enn kan gjøre det lett!
Herman*
15.06.2021 kl 18:38 3474

Jeg hiver meg på med et konkret forslag: Så lenge selskapet er i en oppbyggingsfase, bør de sende ut en «operational update» en fast dato hver måned. Her bør de opplyse om produksjonstall for forrige måned, samt gi litt informasjon om pågående prosesser. Når selskapet er mer veletablert i Afrika, holder det med månedlige produksjonstall.

Når det gjelder selskapets uvilje mot å svare på viktige og relevante spørsmål, spekulerer jeg i to årsaker. For det første vil kanskje svarene på enkelte av dem stille selskapet i et dårlig lys. For det andre, trenger antagelig ikke selskapet de små og mellomstore investorene lenger. De har nå sikret seg noen større investorer, samt et samarbeid med en finansinstitusjon. De har også løpende inntekter og mulighet for forhåndssalg av olje. Det er derfor lite sannsynlig at de noen gang må be «kreti og pleti» om cash, og da er det greit å bruke litt mindre ressurser på denne gruppen. De bør dog ikke glemme at det er i stor grad små og mellomstore investorer som handler aksjen og dermed etablerer den løpende aksjekursen.
Redigert 15.06.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
Nano Rekyl
15.06.2021 kl 18:45 3459

Henger meg på her herman*! Veldig bra!
citius
15.06.2021 kl 20:27 3347

Har nevnt det mange ganger.....det er kraftig underinvesteringer innen olje/gass i verden, verre blir det

Oljeprisen vil gå "berserk"

https://finansavisen.no/nyheter/olje/2021/06/15/7689736/oljetradere-venter-oljepris-pa-over-100-dollar-fatet

Oljetradere venter oljepris på over 100 dollar fatet

«Vi har gått fra oljereserver for 15 år, til 10 år. Vi har sett oljeutvinningsinvesteringene gå fra 400 milliarder dollar i året for fem år siden, til bare 100 milliarder i året, som reflekterer en bekymring på produksjonssiden som jeg tror vil øke prisene.»

Prishopp

Også oljeinvestor Alex Sanna i Glencore uttalte at 100 dollar pr. fat ser sannsynlig ut.

Jeff Currie i Goldman Sachs sa på sin side at han tror råvaremarkedet ligger an til en ny supersyklus støttet av at statlige coronastøtteordninger vil øke etterspørselen.


Jeg gleder meg vilt....aksjen blir VILL når brikkene er der :-)

Russiske prosenter vil prege denne !!
Herman*
15.06.2021 kl 21:17 3265

I vår frustrasjon bør vi ikke glemme at Sigurd er helt uskyldig oppe i dette. Han er blitt satt mellom «a rock and a hard place», og dette slår jo bare tilbake på selskapet og AC. Ellers er oljeprisen et stort pluss, men kan jo også bidra til at Zenith må betale litt mer for fremtidige lisenser.
Slettet bruker
15.06.2021 kl 21:56 3195

Olje mot 75 dollar. Samfunnene åpner opp. Fly starter å gå! Olja kan stige mot 100 dollar igjen.

Vi bør slutte å kreve at IR i Norge skal kunne svare på spørsmål.
Han er ansatt for i første omgang til august.
Han er aksjonær som oss.

Vi må bare håpe selskapet lander de avtalene som de har meldt.
Tunisia og CONGO kan sende Zenith over 50 øre.

Enig at selskap kan komme med produksjonstallene slik IOX gjør.
Samt slutte å gi lovnader de ikke klarer å holde..

Svartsyn
15.06.2021 kl 21:56 3266

Det er jeg for en gangs skyld enig med deg Herman.
La nå ikke frustrasjonen gå ut over denne Sigurd,han har vel ikke gjort noe galt?
Og så et lite spørsmål til alle sammen.
Vet dere hvordan informasjonsflyten i andre sammenlignbare "oljemygger" fungerer?
Og dra nå for Guds skyld ikke sammenligninger med selskaper ala Equinor(Statoil). De er på en annen "planet" når det gjelder størrelse og organisasjon.
Er det noen som kan si meg en annen oljemygg som har sendt ut flere meldinger til sine aksjonærer enn Zenith Energy? World wide.
Og tror dere alt som foregår i denne bransjen er tatt ut av læreboka på bedehuset/kirken ,i såfall har dere tatt rimelig feil.
Ha en flott kveld alle Zenithere
Hilsen en som lurer på hvilken farge det er på toalettpapiret på toalettet på hovedkontoret.
Imorgen skal eg sende en email til vaskekonen på kontoret.
Og svaret skal eg skrive inn her på siden med blokk bokstaver.
P.s deler av innlegget er ironisk ment,noe ikke.
Redigert 15.06.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
citius
15.06.2021 kl 23:12 3163


Zenith sin strategi er å snappe opp produserende lisenser / pågående produksjon som er til salgs fra "de store" som er under ESG-press

Her er et eksempel fra i dag i en artikkel jeg kom over

https://e24.no/olje-og-energi/i/Kyda1G/equinor-forlater-nicaragua-og-mexico-vil-ogsaa-selge-i-usa-canada-og-argentina

Sannsynligvis blir det ingen kjøp fra det som artikkelen viser, men det blir MANGE slike eksempler fremover, i tillegg til det som Z har gjort.

Africa er hovedfokus for Z nå, mulighetene blir flere

Alle bør forstå at dette tar litt tid før det blomstrer, men jeg gjentar at strategien er riktig, slik jeg vurderer det ! :-))
Nano Rekyl
15.06.2021 kl 23:29 3152

Er jo enig at strategien er bra og det samme er visjoner! Men nå bør noen avtaler landes! Da blir det sus i serken! 💰💰💰
Slettet bruker
15.06.2021 kl 23:40 3133

Avtaler med økt boe/ d. Fra minst 500 og oppover! Gjerne de 8000-20000 som AC i diverse intervju.
Slettet bruker
16.06.2021 kl 08:10 3008

Blir det noen nyheter snart?
Gullit
16.06.2021 kl 08:58 2901

Oljeprisen stiger, vi produserer og forhandler videre. Virkelig lyse utsikter her nå!!
Viking_I
16.06.2021 kl 11:35 2738

As I checked norskbull predicting bull sign soon, that's may be the reason this buy now. SLK will be resolved before 30th June as Per prospectus and somewhat hint as AC is in Tunisia.
Herman*
16.06.2021 kl 12:04 2808

Does it say in the prospectus that SLK will be resolved by June 30?
Viking_I
16.06.2021 kl 12:19 2774

here is 2 references first half of 2021 ends at 30th June.
Page 27
"The completion of the Tunisian Acquisition remains conditional on the approval being granted by the Comité
Consultatif des Hydrocarbures of the Republic of Tunisia in respect of the transfer of the sellers’ rights, title
and interest in and under the Tunisian Acquisition to Zenith Netherlands. The Issuer looks forward to
receiving regulatory approval from the Comité Consultatif des Hydrocarbures of the Republic of Tunisia in
respect of the transfer of ownership for both acquisitions in the first half of 2021."

Page 41
"Completion of the regulatory approval regarding the acquisition of the 45 per cent interest in the
North Kairouan permit and the Sidi El Kilani concession. The completion of this Tunisian
Acquisition remains conditional on the approval of the Comité Consultatif des Hydrocarbures of the
Republic of Tunisia in respect of the transfer of the sellers’ rights, title and interest to Zenith
Netherlands. The Issuer expects the granting of the approval in the first half of 2021."

Message dated 8th April
" The Extension has been granted in view of the difficulties caused by the ongoing COVID-19 pandemic which have not enabled Completion to be achieved. The new Longstop date for Completion of the SPA is June 30, 2021. "
Redigert 16.06.2021 kl 12:19 Du må logge inn for å svare
Aldara
16.06.2021 kl 12:27 2752

Men markedet tror tydeligvis ikke på dette!
Herman*
16.06.2021 kl 12:31 3110

There are two issues here. One is that Zenith has negotiated with the seller the right to conclude the purchase if the approval comes before june 30. So in this regard, the date means nothing to Tunisian authorities. The second point is thar Zenith says that they expect the approval in 1H. They previously said that they expect it before the end of last year. So… There is nothing in the prospectus that gives us any indication whatsoever that Tunisian authorities have agreed to conclude this process this month. The only thing we can hope for is that AC can charm enough key people into getting it done.
Viking_I
16.06.2021 kl 12:50 3068

As expected answer. We have to believe what information given by company, otherwise people declare bankruptcy for Zenith in Oct /Nov 2020 and took price kr 0.03. Also talk nonsense about Tilapia II after intended report in AI and took course from kr 0.18 to kr 0.09. knowing clearly Zenith is selected as successful bidder and completed successful completion of IPU on 10th Feb 2021 including in depth technical and financial reviews.
Herman*
16.06.2021 kl 13:07 3020

We have to believe the info from the company? In December, Zenith claimed they made progress with regards to the approval of SLK. How can they make progress if the only issue is that a group of people cant meet because of Corona. And where is this progress? They have for more than a year talked about progress in west Africa. In December they mentioned this progress and in the last webinar they mentioned this progress. So…. Even if the haters were wrong about their predictions, there is no reason to blindly believe the management. You could take a historic dive into old RNS or interviews and I think you will understand.
Aldara
16.06.2021 kl 13:37 2943

Nok en gang har noen klart å avverge oppgang! Samme mønster hver dag til tross for lavt volum.
Viking_I
16.06.2021 kl 13:41 2929

Complete case of Tilapia until March end which demolish all lies by AI article. After this written information I don't have any doubt about Tilapia license only process will take its time including percentage in production sharing contract.
"Zenith Congo, a fully owned subsidiary of Zenith, created under the laws of the Republic of the Congo has
been established at the request of the Congolese Ministry of Hydrocarbons. The purpose of Zenith Congo is
to receive a new 25-year license following the submission of a comprehensive commercial and technical
offer presented to the Congolese Ministry of Hydrocarbons for the award of a new 25-year license for the
Tilapia oilfield to be named "Tilapia II". The aforementioned offer was submitted on 20 July 2020. On 23
December 2020, the Issuer announces that it has received official confirmation from the Ministry of
Hydrocarbons of the Republic of the Congo that, Zenith Congo has been selected as the successful bidder for
the award of a new 25-year license to operate the Tilapia II oilfield.
In accordance with Congolese procedures for the award of new hydrocarbon licenses, the award of the Tilapia
II license is subject to the completion of an inquiry of public utility to be organized and performed by the
Ministry of Hydrocarbons. On 10 February 2021, the Issuer announced that that it has received formal
confirmation regarding the successful completion of the inquiry of public utility, following an in-depth

technical and financial review, performed by the Ministry of Hydrocarbons of the Republic of the Congo
during the month of January 2021. The final award of the license is subject to the finalization and ratification
of a production contract to operate the Tilapia II oilfield. Under the envisaged terms of Tilapia II, Zenith
Congo will operate Tilapia II in a partnership with SNPC. Zenith intends to begin its drilling operations in
the Republic of the Congo upon granting of the drilling license by the Congolese Ministry of Hydrocarbons."
Redigert 16.06.2021 kl 13:46 Du må logge inn for å svare
Cat349e
16.06.2021 kl 13:47 2908

Takk gud for det! Håper den kanbligge her til ferie ++ penger kommer inn på konto😁😁😁
Herman*
16.06.2021 kl 13:52 2882

We can agree about this. It is likely that Zenith will get the Tilapia license, this is why Zenith is currently my biggest investment. However, trying to set dates for when things will happen is difficult. You and others have failed, so we can just hope that it wont take long.
SigOtt
16.06.2021 kl 13:56 2867

Det er en litt vanskelig posisjon jeg er i, men det er bare sånn det er og det er bedre å prøve å påvirke selskapet innenfra for å få ZENA til å dra i en litt bedre retning. Det forslaget med månedlig oppdatering på produksjon vil jeg absolutt bringe videre, selv om den informasjonen finnes offentlig, så er det langt på nær alle som har kapasitet til å bruke tid på å finne de fram. Siden ZENA er notert på OSEBX og har mange norske aksjonærer, så er det store avvik fra hvordan selskapet rapporterer til markedet kontra det vi er vant med fra andre selskap (f.eks q-rapporter). Men at vi kunne lage et slags oversikt over produksjonstall på de ulike feltene som kan oppdateres en gang i mnden, hvor mye olje som nå er på lager og hvor mye som evt er solgt til snittpris per fat, og legge dette ut under ett eget segment på websiden. Det skal i aller høyeste grad være mulig å lage, og vil være til nytte for aksjonærer.
Viking_I
16.06.2021 kl 13:58 2860

People still stuck in SLK though new 3 field already added more than SLK production in 2 months but they don't want to believe company. Negativity make hesitant new share holders enter into company. It not showing true company value in share price. As discussed Italy, SLK and Tilapia having worth more than kr 1 (conservatively) and new 3 field around kr 0.6 with current listed shares but price is around kr 0.11. Company value is less than 1 year production income form Tunisia right now.
Redigert 16.06.2021 kl 14:13 Du må logge inn for å svare
Herman*
16.06.2021 kl 14:11 2813

New shareholders hopefully want facts, not just hopes and dreams. Slk is important to the shareholders, especially due to the large amount of cash that will be released upon approval of the purchase.
Herman*
16.06.2021 kl 14:12 2806

Det er bra det, og kan dere i en overgangsperiode gi litt info rundt det operasjonelle i samme slengen, er det enda bedre…:-)
Redigert 16.06.2021 kl 14:13 Du må logge inn for å svare
Viking_I
16.06.2021 kl 14:23 2762

Many do investment on future cash generation capabilities of company not on current production but here company share price is now showing current value also due too to negativity. Dates are given by company and not come from thin air. Notification in Oslo stock exchange given on 8th April must be considering some hints from authority as AC was in Tunisia at that time.
Cat349e
16.06.2021 kl 14:23 2759

Hadde vært helt topp om det kunne kommet en slikt ordning, og det relativt raskt.👍
Om det hadde kommet så ville også vi aksjonærer følt oss hørt fra ledelsen i zenith, som igjen da viser vellvilje til å ta aksjonærer på ordet😉😁👍
Er jo liten tvil at ledelsen har fått mistillit i markedet og får nå enkle ting servert på sølvfat hvor de kan begynne å bygge opp tillit igjen.
Nano Rekyl
16.06.2021 kl 14:47 2706

Helt enig!👍👍👍
Barneskirenn
16.06.2021 kl 15:14 2645

Viking / Herman*: What is your guess for the markets valuation of ZENA after Tilapia and SLK = ok?
Viking_I
16.06.2021 kl 15:20 2629

Kr1.6 to kr 3 if all feild in production. We are ranging from 3000 bopd to 6500 bopd Tunisia and congo combine production.
Redigert 16.06.2021 kl 15:21 Du må logge inn for å svare
SigOtt
16.06.2021 kl 15:20 2629

Jeg skal sette opp en løsning på det nå i excel. Men dette er helt essensiell informasjon som er offentlig, men som går hus forbi hos mange investorer.
Dere finner infoen om produksjon her: http://www.etap.com.tn/index.php?id=1641&lg=3

Viking_I
16.06.2021 kl 15:23 2608

Almost everyone knows it but no one knows is it generating cash for company or company sold any oil in last 3 months from this production. Many people here wondering about is any cash generated in company account.
Redigert 16.06.2021 kl 15:25 Du må logge inn for å svare
Barneskirenn
16.06.2021 kl 15:27 2592

Yes, but that will take time before we hit these production-numbers.
If the bodp increases to 5000, will the cashflow price the company without the biggest discount (Un like now)

Im talking about after Tilapia / SLK = ok, before investment (time/money) in production increase.
Cat349e
16.06.2021 kl 15:32 2573

Ikke alle som vet dette. Bedre om selskapet legger ut dette selv, tross alt andre som gjør det hver måned😉
Viking_I
16.06.2021 kl 15:34 2564

Before any investment or any drilling in Tilapia and SLK i am expecting more than kr 0.3 and kr 0.6 with two new Robbana and El Bibane up running until Dec giving 1200 bopd total from Tunisia. Tilapia II expecting 1500 bopd to 3000 bopd from one well.
Redigert 16.06.2021 kl 15:45 Du må logge inn for å svare
Herman*
16.06.2021 kl 15:34 2564

If you mean when the formalities are in place: Around 30 øre. (Hopefully soon…) increasing to 60 øre if well 103C is a major success. The long term potential is much bigger if new licenses are acquired all fields developed successfully.