Mulig katastrofe for Austevoll? Fare for nasjonalisering i Peru

Fresh Prince
AUSS 03.06.2021 kl 17:27 2855

Synes det er veldig merkelig at verken Austevoll, analytikere eller journalister fra E24 eller finansavisen har kommentert på dette men ta en titt på dette:

https://www.undercurrentnews.com/2021/06/02/creditors-poised-to-take-over-china-fishery-as-deadline-expires-with-no-bids-made/

https://www.intrafish.com/finance/china-fishery-sale-deadline-passes-with-no-bids-received/2-1-1019202

Earlier in April the group's chapter 11 trustee had told the court that 40 groups were interested in bidding on China Fishery Group (CFG)

Dette endret seg som følge av det politiske miljøet i Peru:

"With Peru's presidential election set for June 6 and claims being made that one leading candidate could nationalize the country's extractive industries, would-be buyers of China Fishery Group (CFG), the world's largest fishmeal and fish oil producer are becoming increasingly jittery"
https://www.undercurrentnews.com/2021/05/24/trustee-peru-political-uncertainty-makes-china-fishery-bids-less-likely/

Nasjonaliseringen er heller ikke helt usannsynlig ettersom presidentkandidaten som har foreslått å nasjonalisere blant annet mining-industrien har en oppslutning på 44% og ligger dermed an til å vinne. 

https://www.reuters.com/world/americas/peru-election-race-tightens-again-conservatives-gain-ground-2021-05-14/

"Party of Peru’s leading presidential candidate is Marxist — and wants to nationalize everything | Opinion" 

https://www.miamiherald.com/news/local/news-columns-blogs/andres-oppenheimer/article251704833.html

Med andre ord, dersom denne kandidaten (som altså ligger an til å vinne valget), så vil det bety at Austevoll vil miste alle fabrikkene og eiendelene sine i Peru. Tipper aksjonærer gjerne vil få noen beroligende ord om dette, eventuelt hva slags utfordring dette vil ha for Austevoll selv om fiskemel/fiskeolje-delen av konsernet utgjør en relativt liten del. For de som tror dette er usannsynlig, det er ikke første gangen Peru har nasjonalisert selskapene i fiskemelindustrien. Går du en del tiår tilbake så ser du at de har gjort dette før.
Redigert 08.06.2021 kl 10:17 Du må logge inn for å svare
Fresh Prince
13.06.2021 kl 10:39 1404

Hva i all verden mener du oppkonstruerte? Det er fakta at Peru sin venstreorienterte kandidat har vunnet valget og at han har tidligere sagt han vil nasjonalisere. Han har imidlertid flip floppet frem og tilbake (nevnt av Reuters som forøvrig er et seriøst nyhetsbyrå), der han i siste tilfelle har sagt at han ikke skal nasjonalisere i det mange spekulerer er en taktikk for å tiltrekke mer moderate stemmer. Det er liten sannsynlighet for at han vil nasjonalisere, men muligheten er definitivt der, og å si noe annet blir bare for dumt.
Slettet bruker
12.06.2021 kl 23:44 1555

Jeg skjønner godt at dere vil inn i AUSS, men her går klovnestrekene over styr. AUSS har ingen problemer i Peru og ingen seriøse nyhetsbyråer har heller antydet dette. Derimot har stadig flere analyser endt opp med å heve kursmålet på AUSS kraftig - følgelig lager idiotene på HO stadig nye oppkonstruerte skittentøypakker i den naive tro at de kan skaffe seg billigere inngang. Man kan bare le av taperne som hiver seg på her.
Fresh Prince
12.06.2021 kl 22:20 1642

Var ikke akkurat en genistrek å kjøpe seg inn i Peru når fiskemel/fiskeolje-bransjen har historikk av nasjonalisering, selv om det er svært lønnsomt i industrien. De kunne valgt Chile eller Argentina i stedet som er betydelig mer stabilt politisk sett. Nå har imidlertid Austevoll også flere fabrikker rundt om i Europa, men et eventuelt tap av fabrikkene i Peru vil nok koste flere milliarder kroner.
milk
12.06.2021 kl 19:44 1731

Ikke bra i det hele tatt!! Jeg tror ikke det er lurt å gå inn i AUSS nå, for å si det sånn.... PS. Jeg har faktisk aldri vert inn i AUSS. Tilfeldig? Neppe.... :-)
Fresh Prince
12.06.2021 kl 17:18 1812

For Peru sin presidentkandidat handler det mer om at de ønsker all tilgang på naturressursene sine selv, som dermed vil si at flere industrier, blant annet mine-industrien og fiskemel/fiskeolje-industrien, vil miste alle kvoter og fabrikkene gjennom nasjonalisering. Nå kan jeg forøvrig oppdatere at Peru sin kandidat som sier han SKAL nasjonalisere har nå vunnet valget, og valgobservatører bekrefter at alt har gått riktig for seg mtp. valgprosessen. https://www.bbc.com/news/world-latin-america-57439548

Dermed ser det ut til at Austevoll vil miste alle sine fabrikker og kvoter i hele Peru. Men er naturligvis mulig at dette er nok en politiker som sier en ting, men gjør en annen ting. I tillegg til dette vil nok Peru, dersom de nasjonaliserer, betale en kompensasjon til Austevoll (dog trolig til 30-40% av markedspris), slik de gjorde til andre norske fiskemel/fiskeoljebedrifter som mistet ALT forrige gang Peru nasjonaliserte industrien.
Pitti
08.06.2021 kl 23:18 2077

Slettet bruker skrev Kilde?
som jeg så "tysk dokumentasjon" på tv... Husker ikke om denne var fra Tyskland en gang, kan hende den var lagt i Frankrike eller Spania eller Canada også...
Redigert 08.06.2021 kl 23:23 Du må logge inn for å svare
one way
08.06.2021 kl 21:31 2163

Å bli kasta ut høres fælt ut.Tror ikke det er så lurt av Peru å ta over fiske bedriftene.Har noen ikke fulgt lov og rett bør de selvfølgelig straffes,men dette tror jeg er et mindretall.Får vente å se hva som skjer.
milk
08.06.2021 kl 21:16 2189

Er det derfor DOF har vert på konkursens rand i mange år ? ......
HP17
08.06.2021 kl 20:56 2232

En Møgster løser alltid alle problemer.
Pitti
08.06.2021 kl 19:26 2340

Har sett nylig på en (tysk) dokumentasjon der problematikken har blitt omskrevet. Men det var ikke et spesielt firma nevnt, bare snakk om (blant annet norsk) oppdrettindustri. Forskjellige årsaker blant annet veldig dårlige arbeidsbetingelser og store miljøødeleggelser. Så har det blitt sagt at det har blitt stilt diverse krav til bedriftene, og hvis disse ikke blir oppfylt så blir de kasta ut av landet (med rett synes jeg). Jeg var ærlig talt veldig skuffet at en bedrift kan oppføre seg slikt.