Ernst Russ Feeder Containerships Bull 2022-2025

Helg11
HXCK 05.06.2021 kl 16:44 419273

(Disclaimer: Informasjonen under har jeg samlet gjennom de siste ukene, presentert etter beste evne kun som informasjonsgrunnlag. Mitt ønske er å dele god og forhåpentligvis nøktern informasjon til Kari og Ola Nordmann for å gjøre gode beslutninger med sparepengene. Vinner én, vinner alle. Er ikke å anse som investeringsråd. Jeg er selv aksjonær).

HIGHLIGHTS (fundamentalt):
+ Feeder-containerskip: Markedet for containerskip er inne i en supersyklus, og vil være det de neste årene pga. få nybygg på feedere + teknologirisiko pga. EEXI og IMO2030 miljøregelverk. Derfor tenker jeg bull i flere år fremover.
+ Verdsettes vs peer MPCC til en tredel pr revenue-kr i Q1-21 og halvparten pr TEU. Med på kjøpet får du i tillegg et drybulk skip, et par tankere, noen multipurpose og noen ro/ro, pluss at de drifter avtaler for andre skip hvor de får mgmt fees.
+ ER fikk et 6500 TEU + 3000 TEU 2nd hand skip levert i desember 2020 + to multipurpose i Q1-21. Perfekt timing.
+ Verdsettes med stor rabatt ifht. NAV, enorm rabatt ifht. inntjeningspotensiale hvis vi ser på Harpex/ConTex.
+ Kursmål/aksje vha NAV YE22: 19.85 EUR, vha P/E=7 og Harpex beregnet cash flow (dvs. kun sett på containerskip-delen): 18.94 EUR. Warburg research april 2022: BUY €8.8. Kursmål Der Aktionär mars 2022: 8 €.
+ Investeringscase her (work in progress): https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ZeROpuOh7KWVKOsvPqkfm6TyoL6JRMrBNh7g_wQh5xg/edit?usp=sharing
+ Automatisk teknisk analyse her: https://m.marketscreener.com/quote/stock/ERNST-RUSS-AG-24911281/charts/

LOWLIGHTS:
- Ikke transparente på TC og rater, selv om vi nå begynner å få en god oversikt via shipbrokers reports
- Kan ikke handles på ASK-konto, så må evt gå via IKZ hvis man er opptatt av å få utsatt skatt.
- CEO har sagt at de på kort sikt ikke prioriterer utbytte.

Facebook forum for Ernst Russ: https://www.facebook.com/groups/321917649400681
Tysk Ernst Russ forum: https://www.wallstreet-online.de/diskussion/1235209-1-10/ernst-russ-ag-hci-capital-neuausrichtung-fruechte#neuster_beitrag
Chat Xtrainvestor: https://chat.xtrainvestor.com/channel/hxck
Der Aktionär reportasje fra 10:55: https://www.youtube.com/watch?v=dF8JdwSObaw
München kapitalkonferansen presentasjon: https://mkk-konferenz.de/wp-content/uploads/2021/12/06-Ernst-Russ.pdf
Kursmål 8 Euro fra Der Aktionär: https://www.deraktionaer.de/artikel/aktien/aktionaer-hot-stock-ernst-russ-auf-den-spuren-von-hapag-lloyd-und-co-volle-kraft-voraus--20247316.html
Kursmål €8,8 fra Warburg: https://www.ernst-russ.de/en/investor-relations-de/research-berichte.html?file=files/uploads/dokumente-download/praesentation%20und%20research/Warburg-Research-2022-04-01.pdf
Redigert 01.04.2022 kl 12:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.08.2021 kl 16:56 10338


Struts: Jeg tror muligens svaret på din problemstilling er at kursene blir forskjellige fordi den ene kursen er i nåtid, mens den andre er med 15 minutters forsinkelse. F.eks. i Nordnet må man trykke på Kjøpsknappen for å få nåtidskursen! Fordi børsen i Frankfurt har åpent lenger enn Oslo Børs pågår omsetningen ennå. Kursen lå da på Euro 3,74 og gikk tilbake for to minutter siden til Euro 3,70.
Struts
12.08.2021 kl 16:59 10340

Ikke vondt ment, men tyskerne følger mer enn de fleste land i verden (Hellas, Kina, Norge, Danmark, Italia, UK, Frankrike, Taiwan, HKG, Spore osv) med på shipping (USA følger med men kan absolutt ingenting, med noen få unntak). De har da også noen av de største aktørene mer enn oppegående i bransjen (Döehle osv), for ikke å glemme Ahrenkiel i Hamburg som drifter MPCC's skip (sammen med Wilhelmsen). Det er det med kultur, men for all del...
Slettet bruker
13.08.2021 kl 00:35 10015

De følger med, ja, men omsetninsvolumet i Ernst tilsier at tyskerne investerer lite i containerselskapet på tysk børs….
Struts
13.08.2021 kl 07:10 9943

Betviles ei!
Slettet bruker
13.08.2021 kl 09:54 9755


Og nå ser det ut til at Ernst er i ferd med å stikke avgårde på relativt bra volum så tidlig på dagen. Har henvendelsen til Norge-Tyskland allerede gitt resultater?

Jeg velger å tro det og at det etter hvert siger inn at man besitter én av de billigste aksjene i Europa, i hvert fall innen containerbransjen.
Cashisking
13.08.2021 kl 10:11 9762

Er d nå jeg skulle ha kjøpt mere tru!
Alejandreuta
13.08.2021 kl 10:24 9872

I hvert fall fin oppgang på et volum som man i snitt de to siste dagene må tilbake til Juni for å finne. Får håpe det stort sett er nye eiere som vil gi økt likviditet i verdipåapiret som kjøper. Fyller på litt altså.
Slettet bruker
13.08.2021 kl 10:29 9819

Vel 37.000 aksjer omsatt, og kursen er nå 4 Euro. Det er ikke lenge siden vi var nede på ca. 3,20 Euro. Så det her går veien, så abslutt. Vel 6 % oppgang på høyt volum på vel en time er ikke hverdagskost for Ernst.

Som jeg har påpekt før, er første stopp 4,25 Euro, som tenkes å by på litt motstand siden det var forrige topp. Men etter 4,25 Euro er det så og si ikke noe motstand før over 6 Euro. Da er vi kanskje ved presentasjonen den 9. september???
Redigert 13.08.2021 kl 10:31 Du må logge inn for å svare
aeven
13.08.2021 kl 10:32 9910

Volum idag kl 10:30 er godt over hva de fleste dagene har vært totalt i det siste. Igår var det vel 70 000 ca, ser ut som vi kan bikke det med god margin.
Interessant å vite hvem det nå er som kjøper, vi har jo hatt mange følere ute både på tyske forum og diverse andre kanaler(og banker).
Jeg laster nok opp litt mer selv :)
Cashisking
13.08.2021 kl 10:56 9871

Klarte ikke å dy meg! Kjøpte mer😄
tou_pilsner
13.08.2021 kl 11:20 9855

Helg11, kan du oppdatere overskriften der du linker til Ernst Russ Facebook side? https://www.facebook.com/groups/321917649400681

Forstår du har korrespondanse med Ernst Russ og HCB. Har du fått noe konkret informasjon fra HCB utenom det du har nevnt her? Kan du dele noe mer informasjon?

Jeg har selv snakket med Ernst Russ, dette er infoen jeg har fått:

As you know, I am the CEO of ERNST RUSS for 2,5 years now. During that time we have streamlined our activities from a multi Asset player to a pure asset player in shipping. This transition has been completed by the end of 2020 after ten years of restructuring.

Our DNA is certainly a bit different from the DNA of MPC Containerships. That relates mainly to our shareholder structure. We respect the conservative approach of the Döhle Group and adapt this in our communication. That does not mean that we are hiding deliberately information which we should disclose.

In that respect we have decided to publish Quarterly results on a voluntary basis as from the beginning of this year onwards. When we provide forecasts we are always more careful and not too bullish. This follows our DNA of being more than just appearing. We want to maintain this approach in the future, even we would miss therefore some opportunities. That also means that our investors do not have to expect the worst.

To answer your questions about charter details, I am afraid to tell you that we will not disclose that specific information.

If you are willing to accept our DNA in general I am also open for a personal conversation.

Best regards,

Robert Gärtner

Vorstand / Chief Executive Officer

As I have announced during our annual shareholder meeting, Ernst Russ has no intension to pay dividends in the near future. We rather focus on increasing share holder value.

Litt usikker på hvilken "share holder value" de øker uten å betale utbytte, men tiden får vise :D

Helg11
13.08.2021 kl 12:19 9733

Hvordan de vil øke shareholder value uten å betale utbytte er jo et perfekt tema å diskutere i en personlig samtale med CEO? Kjøøøør på! :-)

Har også oppdatert overskriften med Facebook-link.

Er i kontakt med Hamburg-banken der fokus er både påvirkning av ledelse/PR i Ernst Russ, og hva banken selv vil gjøre for å øke kjennskapen til containershipping/ER i Tyskland. Syns det er positivt at de tar seg tid til diskusjoner (de har jo egeninteresse av at det skjer litt, så jeg tenker at de har et felles mål med oss). Kommer tilbake når/hvis jeg har noe konkret, men hvis de nå pusher ledelsen i Ernst Russ på å gjøre tiltak (f.eks. sprite opp rapporten fra Warburg), så er jeg usikker på hva de meddeler meg at de får til... Jeg prøver mitt beste! :-)

@polakk: Hvilke feil var det du påpekte til Warburg og ba dem fikse opp i neste rapport?
NetromK
13.08.2021 kl 15:04 9517

Mogleg nordmenn hamstrar også no. På Facebookgruppa til Ernst Russ har talet på medlemmar auka frå 800 til 1000 på ei veke, og nesten alt i dag etter gruppa vart delt i gruppa til MPCC.
Går i alle fall mot ny fin oppgang og god omsetjing, til Ernst Russ å vere i alle fall. Store ordre både på kjøp og sal.
polakk
13.08.2021 kl 18:20 9326

Påpekte at dei var veldig konservative med fremtidig inntjening, og at verdien som dei oppga på skipene etter mi meining var alt for lave.
Kanskje vi skulle ha sendt ham ei liste over hva tilsvarende skip har blitt solgt for i det siste.
Redigert 13.08.2021 kl 18:22 Du må logge inn for å svare
Helg11
13.08.2021 kl 18:30 9296

Takk. Jeg har påpekt feil fra Warburg i inntjening og verdianslag til IR og henvist til Harpex og VesselsValue / Struts. Uten å bli særlig hørt (vi er som sagt ikke akkurat bestevenner). Kanskje noen av dere andre kan ta en hyggelig kontakt til IR og oppfordre til tysk korrekthet i Warburgs neste rapport?

Tror / håper også dette er noe Hamburg bank som storeier (og oppegående folk som virker å forstå shipping) kan bidra til å justere.

Må ellers være fornøyd med meget god avslutning på uka, høyt volum på høyere kurs, tegner fint for starten av neste uke...
Redigert 13.08.2021 kl 18:31 Du må logge inn for å svare
Helg11
13.08.2021 kl 19:45 9209

Oppdatering fra Ernst Russ etter stengetid idag!
Inntekter opp til 15434 USD/day for hele flåten. Dette betyr 40% opp fra snitt Q1. Må jo komme noen overskrifter på dette ifm Q2...
99,9% utnyttelse, fullt kjør og ingen dokkinger.
18,5 mnd i snitt kontrakt. (F.eks EF Emma har gått fra 11 mnd til 39 mnd).
https://www.ernst-russ.de/en/shipping-company/flottenliste-ernst-russ.html

Shkahll Admiral von Schneider!
Akutt Bistand
14.08.2021 kl 09:34 8775

Er det noen oversikt over hvor mange skip som skal inngå nye kontrakter ut 2021?
NetromK
14.08.2021 kl 14:05 8595

Tenk om ER var i same situasjon som MPCC og skulle ha nye kontrakter på fleire skip utover hausten. Nokre ligg er jo no ganske middels mot dagens rater.
Venetia på nesten 4200 TEU på toårskontrakt på ca. 22 000$/døgn kunne fått nær det tredobbelte no.

Veit nokon ca. når Emirates Wasl (Maullin), EF Olivia (Ind. Vision) og Hebe (Ind. Horizon)" skal ha nye kontrakter?

Disse småskipa på rundt 800-900, er alle dei framleis i pool, eller er nokon/fleire tatt/på veg ut?
Slettet bruker
14.08.2021 kl 14:30 8580

Dette var en meget god nyhet nesten fire uker før kvartalsfremleggelsen.

Jeg la forøvrig merke til at det stod: "Charter rate/day of the whole fleet* +1,181 USD to 06/2021."

I min verden - og etter en alminnelig forståelse av uttrykket - betyr "to 06/2021" "til" 1. juni 2021 (ikke til og med juni).
I så fall har man ikke inkludert den siste måneden i 2. kvartal i inntektsoversikten.

Det var vel nettopp i juni at ratene føyk i været! Det betyr at vi kanskje får enda en hyggelig overraskelse ved fremleggelsen den 9. september.
Redigert 14.08.2021 kl 15:13 Du må logge inn for å svare
Struts
14.08.2021 kl 14:50 8613

Bra dere følger med - bifalles til de grader!
TraderMom
14.08.2021 kl 17:14 8845

Hva tenker dere som kjenner ER godt, fortsatt bra inngang rett under 4? Skulle til å kjøpe på 3.5, men så tenkte se an noen dager om det kom en dipp og det gjorde det jo ikke 😄 PS har vært med MPCC on/off hele året, så kjenner sitsen i container godt
Redigert 14.08.2021 kl 17:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.08.2021 kl 18:05 8792

For de som vurderer å kjøpe. Sammenlign regnearkene i ER og MPCC. Selv valgte jeg å ha 1 av 10 containeraksjer i ER, burde kanskje ha vektet mer. Pga. litt trege tyskere ser jeg vi er heldige at ER ikke har gått mer, samtidig ser jeg at Helg11 og andre trykker på i flere retninger så vi skal nok få snudd Ernst Russ skuta mer i vår retning når det gjelder fokus på utbytter, men vi må nok gi ER lederne litt mer tid også kan vi som norsk gruppe bruke stemmeretten samt stille forslag. ER vil ha opp kursen og da er det ingen vei utenom utbytter mener nå jeg.
NetromK
14.08.2021 kl 19:12 8759

Om Ernst Russ har same skrapverdi/TEU for sine containerskip som MPCC er det i så fall store verdiar/aksje.
Dei har eigardel på 30 116 (TEU) jamfør Helg11 sitt rekneark.
Med prisen MPCC opererar med vert dette ca. $ 92,6 millionar, eller NOK 814,8 millionar.
Sidan selskapet kun har 32,4 mill aksjar mot MPCC sine 444 mill endar skrappris per aksje på ca. NOK 25,-/aksje!!!
Utanom dette har dei altså eigarskap i ein del andre skip enn containerskip.
Snakk om hedge.
Akutt Bistand
16.08.2021 kl 11:08 7733

Jeg har spurt tidligere (og har selv lett, men finner ikke). Noen som vet hvor mange slutninger som skal inngå ila. 2021?
Helg11
16.08.2021 kl 12:37 7641

Fra Q1 rapporten står det:
The ongoing charter agreements for a further six vessels are due to expire in this financial year and consequently we are expecting charter agreements to be reached for these vessels at the currently historically high market level. Nine vessels in total are chartered over the medium to long-term and a further six vessels are chartered for a period of up to twelve months. Three vessels generate revenue from charter income pools.

Q1: Ella og Lodur nye kontrakter
Av skip som har fått ny charter-kontrakt etter Q1 er det definitivt to: EF Emira (april) og EF Emma (juli - Q3). I tillegg EF Eldra, men denne går i pool sammen med 2 andre og teller således ikke i TC beregningen. Potensielt 4 stk skip i Q3-Q4, men Ernst Russ er ikke transparent på dette. Får nok vite mer i 1.halvårsrapporten.

I tillegg er det også de ukonsoliderte skipene (under 50% eierandel) hvor bl.a. Trouper og Visitor har fått ny kontrakt i Q2.
NetromK
18.08.2021 kl 08:19 6509

Kraftig auke i VesselValue, spesielt for mindre skip. Drar seg kraftig opp verdien av skipa til Ernst Russ.

https://www.hellenicshippingnews.com/weekly-vessel-valuations-report-august-17-2021/
aeven
18.08.2021 kl 10:07 6429

Svar fra IR ang. forespørsel om en "one-off" rapport for å synliggjøre verdiene litt lenger frem i tid. Fikk ikke her direkte svar på om dette var noe de kom til å gjøre eller ikke, men de henviser til halvårsrapporten som kommer den 6. September. Bare å glede seg da!

"The half-year report of Ernst Russ AG will be published on September 6, 2021. Unfortunately, we will not be able to provide you with any further information on the contents of the report until then."
Uansett bra at vi aksjonærer er på og viser interesse samt. etterspør informasjon!
Redigert 18.08.2021 kl 10:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.08.2021 kl 10:22 6438

Fint, aeven, veldig bra at du står på og ber om opplysninger. Jo flere som presser på, jo større er sjansene for at selskapet åpner opp noe mer.
Redigert 18.08.2021 kl 10:22 Du må logge inn for å svare
NetromK
18.08.2021 kl 16:14 6203

Med VesselValue opp nær 5% to veker på rad er det mogleg ER si flåte har auka verdi med over NOK 300-350 mill sidan 1. august og NAV/aksje har bikka NOK 100.
Helg11
19.08.2021 kl 11:30 5720

Er 2,5 uke igjen til Ernst Russ skal legge frem sin halvårsrapport, så da tenkte jeg det var på tide å ta frem spåkula. Hva er det vi kan forvente oss (og ikke):
- Vesentlig mer detaljert rapport enn i Q1. Dvs. mer regnskapstall, mer om markedet, mer detaljer om skip, og mer guiding. Det tror jeg blir bra og nytt! :-)
- Warburg rapport, som (forhåpentligvis) lekker ut mer enn det som kan skrives i halvårsrapporten. Selv om jeg har diskutert denne med Hamburg-banken, tør jeg ikke håpe på for mye, så flere mulige feilkilder her (fortsatt).
- Ingen signaler om utbytte. Utelukket for 2021.

Jeg har også begynt med utregninger i nytt regneark i google sheetet for å se på Q2 resultat (setter pris på innspill her):
- Vi vet at snitt charter inntekter har gått fra 11.007 USD/day i Q1 til 15.434 USD/day 06/21. Hvis vi tar en nøktern beregning kan et estimat være at snittet er 12500 for 1. halvår (ca. 14000 for Q2). Og altså sterkt økende for Q3.
- Hvis vi regner med at 87% av inntektene i Q2 kommer fra den konsoliderte flåten, får vi en 57% økning i revenue mot Q2 2020, og 347% økning av net income.
- EPS blir 19 cent for Q2. Hvis dere syns det høres lavt ut er jeg enig, hvis vi sammenligner med de kvartalene vi har foran oss. Kan fort komme opp i over 1 EURO for 2021. Multipliser med 7 (P/E= 7), så er det der aksjekursen bør være hvis vi ikke ser for oss ytterligere vekst (som er åpenbart at vi gjør, da 2021 er et lavår.)

Har også lagt opp et blue sky scenario for Q2, hvis prosent av inntektene utenom konsolidert flåte er nærmere det den var i fjor (evt. hvis jeg har vært litt for nøktern med snitt charter rate). Jeg har kjøpt mer aksjer på 3,42 i dag, så nå er jeg fylt til ripa og vel så det. Hadde ikke trodd jeg skulle få kjøpe på den prisen, men pytt pytt.
Slettet bruker
20.08.2021 kl 11:06 5219

Et lite spørsmål til deg, Helg11, som sikkert er ekstremt opptatt med å endre regnearkene for tiden!

Når jeg går inn og sammenligner Ernst og MPC på regnearket ditt for dette formålet, kjenner jeg meg ikke igjen. Nå står Ernst med minus 92,64 % i "Share upside". Tidligere var tallet cirka pluss 550%. Og andre tall der er også helt greske for meg.

Er jeg på viddene igjen, eller har det skjedd noe som har ført til betydelige endringer i utregningene?
Helg11
20.08.2021 kl 13:17 5089

Det ser ut som om harpex har problemer. Skal sjekke
Struts
20.08.2021 kl 13:47 5053

Så lenge ikke Helgenen har problemer, kan man leve med det!
tou_pilsner
20.08.2021 kl 14:28 4996

Oppdatert guiding fra ERNST RUSS. Ser ut som selskapet hører på tilbakemeldingene og holder oss bedre oppdatert.

Må si at tallene stemmer veldig bra med oversikten vi har her, og stemmer med høyere delen av estimatet.

https://www.marketscreener.com/quote/stock/ERNST-RUSS-AG-24911281/news/DGAP-Adhoc-Ernst-Russ-AG-Publication-of-preliminary-earnings-figures-for-the-first-half-of-2021-a-36208618/
Slettet bruker
20.08.2021 kl 15:02 4954


Nydelig levert! Det her skyldes nok innsatsen fra Helg11 og den andre personen som var i kommunikasjon med selskapet og andre.

Hjertelig takk for innsatsen! Det her lover utrolig bra for den videre kursutviklingen. Dagen i dag har bydt på et kollosalt oppsving i volumet, på høyere kurs.
tou_pilsner
20.08.2021 kl 15:33 5003

Er det mulig å komme med en oppsummering av forventning vs guidingen Helg11. Slik som tolkningen av H1 vs estimat osv. Jeg tolker guidingen som veldig bra, men fint med kjøtt på benet. Forstår at du/dere nok har mye å gjøre på, men tenker det er veldig positivt hvis vi kan kommunisere hvor bra dette er både for Facebook gruppen og andre. Er ikke alle som er så gode til å tolke tall osv :)
Helg11
20.08.2021 kl 16:11 5041

Bra med action! :-)
Harpex nettsiden er nede:
Service Unavailable The server is temporarily unable to service your request due to maintenance downtime or capacity problems. Please try again later.
Har ratene gått i taket mon tro, og over maxgrensen??? hehe.
Så evt. må jeg kode om til ConTex eller så må vi satse på at de får siden raskt opp å kjøre.

Skal se på guidingen også, tviler de er oppe på 12-20 EURO helt enda, men vi får gå dit stegvis.
Helg11
20.08.2021 kl 16:24 5043

Guiding er som følger:
1. halvår revenue EUR 39.6 mill. I regnearket hadde jeg i den nye fliken stipulert 39,4 mEUR. 99% treff.
1. halvår operating earnings EUR 8,5 mill. Jeg har mEUR 7,2 i EBIT, så har vært litt for nøktern der.
Uansett: HELT VILLE tall.

Hvorfor gjør de dette? Fordi at de skal holde aksjonærene oppdatert og ikke holde tilbake informasjon om at inntjeningen er helt totalt endret. Som nå.
De guider for inntjening på mEUR 24-26 for 2021 (som er et lavår). 0,8 EUR pr aksje...

To be continued.
Redigert 20.08.2021 kl 21:08 Du må logge inn for å svare