Ernst Russ Feeder Containerships Bull 2022-2025

Helg11
HXCK 05.06.2021 kl 16:44 419259

(Disclaimer: Informasjonen under har jeg samlet gjennom de siste ukene, presentert etter beste evne kun som informasjonsgrunnlag. Mitt Þnske er Ä dele god og forhÄpentligvis nÞktern informasjon til Kari og Ola Nordmann for Ä gjÞre gode beslutninger med sparepengene. Vinner én, vinner alle. Er ikke Ä anse som investeringsrÄd. Jeg er selv aksjonÊr).

HIGHLIGHTS (fundamentalt):
+ Feeder-containerskip: Markedet for containerskip er inne i en supersyklus, og vil vÊre det de neste Ärene pga. fÄ nybygg pÄ feedere + teknologirisiko pga. EEXI og IMO2030 miljÞregelverk. Derfor tenker jeg bull i flere Är fremover.
+ Verdsettes vs peer MPCC til en tredel pr revenue-kr i Q1-21 og halvparten pr TEU. Med pÄ kjÞpet fÄr du i tillegg et drybulk skip, et par tankere, noen multipurpose og noen ro/ro, pluss at de drifter avtaler for andre skip hvor de fÄr mgmt fees.
+ ER fikk et 6500 TEU + 3000 TEU 2nd hand skip levert i desember 2020 + to multipurpose i Q1-21. Perfekt timing.
+ Verdsettes med stor rabatt ifht. NAV, enorm rabatt ifht. inntjeningspotensiale hvis vi ser pÄ Harpex/ConTex.
+ KursmĂ„l/aksje vha NAV YE22: 19.85 EUR, vha P/E=7 og Harpex beregnet cash flow (dvs. kun sett pĂ„ containerskip-delen): 18.94 EUR. Warburg research april 2022: BUY €8.8. KursmĂ„l Der AktionĂ€r mars 2022: 8 €.
+ Investeringscase her (work in progress): https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ZeROpuOh7KWVKOsvPqkfm6TyoL6JRMrBNh7g_wQh5xg/edit?usp=sharing
+ Automatisk teknisk analyse her: https://m.marketscreener.com/quote/stock/ERNST-RUSS-AG-24911281/charts/

LOWLIGHTS:
- Ikke transparente pÄ TC og rater, selv om vi nÄ begynner Ä fÄ en god oversikt via shipbrokers reports
- Kan ikke handles pÄ ASK-konto, sÄ mÄ evt gÄ via IKZ hvis man er opptatt av Ä fÄ utsatt skatt.
- CEO har sagt at de pÄ kort sikt ikke prioriterer utbytte.

Facebook forum for Ernst Russ: https://www.facebook.com/groups/321917649400681
Tysk Ernst Russ forum: https://www.wallstreet-online.de/diskussion/1235209-1-10/ernst-russ-ag-hci-capital-neuausrichtung-fruechte#neuster_beitrag
Chat Xtrainvestor: https://chat.xtrainvestor.com/channel/hxck
Der AktionÀr reportasje fra 10:55: https://www.youtube.com/watch?v=dF8JdwSObaw
MĂŒnchen kapitalkonferansen presentasjon: https://mkk-konferenz.de/wp-content/uploads/2021/12/06-Ernst-Russ.pdf
KursmÄl 8 Euro fra Der AktionÀr: https://www.deraktionaer.de/artikel/aktien/aktionaer-hot-stock-ernst-russ-auf-den-spuren-von-hapag-lloyd-und-co-volle-kraft-voraus--20247316.html
KursmĂ„l €8,8 fra Warburg: https://www.ernst-russ.de/en/investor-relations-de/research-berichte.html?file=files/uploads/dokumente-download/praesentation%20und%20research/Warburg-Research-2022-04-01.pdf
Redigert 01.04.2022 kl 12:22 Du mÄ logge inn for Ä svare
Helg11
04.07.2021 kl 17:26 6319

SelvfÞlgelig har du noe med det! All input tas imot med takk - headingen er nÄ oppdatert.
Struts
04.07.2021 kl 17:42 6397

Takk, evaluering kanskje dateres til i dag?

PS, sry, glem det - ser du skriver mÄneden nÄ... Sukk.
Redigert 04.07.2021 kl 17:47 Du mÄ logge inn for Ä svare
Helg11
05.07.2021 kl 11:33 5958

Har fÄtt dukket litt lenger ned i kjÞp/salg. Emirates Wasl (tidl Maullin) er bygd pÄ top-tier verft, hadde SS i mai 2020, og ble kjÞpt for 26 mUSD i Q4-20. En verdsettelse nÄ pÄ 65 mUSD er jo over dobling pÄ et halvt Är...som ikke prises inn i aksjen (enda).
Struts
05.07.2021 kl 12:03 5940

Skuta er en juvel! Og var (svÊrt) fristet til Ä sette verdien (en god del) hÞyere. Men jeg forsÞker Ä vÊre noe konservativ. Men siste dagers/ukes endring (i kurs) har fÄtt meg til Ä undre; underliggende verdier gÄr VESENTLIG opp, mens kursene blir dÞmt nord og ned (ref Russ+MPCC). Jeg heller mer mot at det skyldes total inkompetanse (DNB) enn det motsatte (Pareto). Men for all del, markedet bestemmer hvem de vil lytte til, og nÄr. Selv syntes jeg det en gang hadde vÊrt fint Ä hÞre hvilket (om noen) skipsmeglerfirma som dekker verdiene til MPCC/Songa og Russ-flÄtene pÄ en regulÊr basis. Jeg hÄper jeg tar feil, men er redd svaret vil vÊre nÊrmere zero enn dieci.
Redigert 05.07.2021 kl 12:04 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
05.07.2021 kl 12:07 5944


Ernst Russ er opp i f.m., for Ăžyeblikket over 3 prosent.

Det kan se ut som bÄde ER og MPC kjÞrer i samme spor, det eneste er at ER har mye mer Ä ta igjen nÄ. Skipsverdiene, som du har fÄtt frem, Struts, ligger jo milevis over dagens aksjekurs. NÄr dette gÄr opp for resten av markedet, vil utviklingen skje naturlig, tror jeg.
Bleieskift
05.07.2021 kl 14:09 5787

Ja, volumet er for lÄgt enda.
Volumet er sÄ lÄgt at nokon klarer Ä manipulere kursen ganske heftig. Her har kursen gÄtt frÄ 3,34 til 3,14 med salg pÄ blant anna 266, 40, 10 og 79 aksjer.

Det finnes ingen tvil pÄ at selskapet er undervurdert. Det er vel opp til tyskerne Ä fÄ opp augene her fÞr det skjer noko spesielt.
Dan123
05.07.2021 kl 18:10 5572

Den gikk fint i dag 😊👍
castro1
05.07.2021 kl 22:18 5361

Truseskvetterne forsvant ut . Tid for nytt lÞft snart. Veien er lang opp til fornuftig kursnivÄ pÄ denne
Struts
06.07.2021 kl 06:24 5144

Sendte en mail til selskapet og spurte om hvorfor de ikke anfÞrer Ärstall skipene er bygget i sin flÄteoversikt, samt om hvorvidt de ikke oppfÞrer lengde (evt rate) pÄ de forskjellige T/C-ene. Fikk fÞlgende respons i gÄr ettermiddag (minus det vanlige formalia da):

We have taken note of your comment regarding the year of construction of the vessels on our fleet list and will consider implementing this suggestion.

To answer your questions about charter details, I am afraid to tell you that we will not disclose that specific information. But we have decided to publish Quarterly results on a voluntary basis as from the beginning of this year onwards.

sitat slutt
Dan123
06.07.2021 kl 10:16 4994

PÄ Facebook gruppen til Ernst Russ sÄ blei det postet et svar fra Robert GÀrtner til et medlem.
Jeg kan ikke se at det er postet her, men beklager dersom det er det.

"Fikk denne tilsendt av et medlem. Han tok kontakt med Robert GĂ€rtner, CEO, ERNST RUSS.

Oppsummering av email

As you know, I am the CEO of ERNST RUSS for 2,5 years now. During that time we have streamlined our activities from a multi Asset player to a pure asset player in shipping. This transition has been completed by the end of 2020 after ten years of restructuring.

Our DNA is certainly a bit different from the DNA of MPC Containerships. That relates mainly to our shareholder structure. We respect the conservative approach of the Döhle Group and adapt this in our communication. That does not mean that we are hiding deliberately information which we should disclose.

In that respect we have decided to publish Quarterly results on a voluntary basis as from the beginning of this year onwards. When we provide forecasts we are always more careful and not too bullish. This follows our DNA of being more than just appearing. We want to maintain this approach in the future, even we would miss therefore some opportunities. That also means that our investors do not have to expect the worst.

To answer your questions about charter details, I am afraid to tell you that we will not disclose that specific information.

Ernst Russ has no intension to pay dividends in the near future. We rather focus on increasing share holder value."
Patron72
06.07.2021 kl 10:59 4922

Jeg sendte ogsÄ mail forleden. SÄ her kan vi nok ikke forvente et selskap som dundrer ut news.
Forventningene til q2 er store for min del. Frem til da mÄ vi nok tÄle litt svingninger pÄ aksjekursen


Thank you for your E Mail and your interest in Ernst Russ AG.

Our DNA is certainly a bit different from the DNA of MPCC. That relates mainly to our shareholder structure. We respect the conservative approach of the Döhle Group and adapt this in our communication. That does not mean that we are hiding deliberately information which we should disclose.

In that respect we have decided to publish Quarterly results on a voluntary basis as from the beginning of this year onwards. When we provide forecasts we are always more careful and not too bullish. This follows our DNA of being more than just appearing. We want to maintain this approach in the future, even we would miss therefore some opportunities.

If you have any further questions, please donÂŽt hesitate to contact us.

Kind regrads,
Dan123
06.07.2021 kl 11:21 4992

MĂ„ nok bare vente pĂ„ at tallene skal tale for seg selv 😊
TradingTbone
06.07.2021 kl 11:27 5003

NĂ„r kommer tallene for q2?

Struts
06.07.2021 kl 11:28 5190

Tolker det egentlig positivt (sÊrlig det med hver Q). For hva det nÄ er verdt hva jeg tenker. Tyskerne er mer konservative enn andalusiske steppelopper. Ok, kanskje ikke den beste metaforen, men med Doehle pÄ styreplass (og sannsynligvis mer involvert enn det) har vi der en stÞdig familie bak roret. Nei, to familier! Syntes nÄ jeg da. Og at de skulle eksponere detaljer rundt sine C/P-er og "pool arrangements" hadde jeg egentlig aldri forventet. Men det er jo lov Ä spÞrre. Personlig er jeg faktisk fornÞyd med at de ikke prioriterer utbytte, blir bare masse skatt av det. Men vi tenker jo alle forskjellig, sÄ for all del!
Redigert 06.07.2021 kl 11:31 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
06.07.2021 kl 11:32 5185

7. september.
polakk
06.07.2021 kl 11:45 5207

Snittrater for april var oppdatert 17.06, sÄ vi kan kanskje hÄpe pÄ at dei oppdaterer for mai i lÞpet av en uke er eller 2
JHoffa
06.07.2021 kl 11:47 5244

I min verden sÄ er utbytte, om ikke den stÞrste triggeren, i alle fall en av de som fÄr vist verdier i aksjen og utbytte gir ogsÄ mer omsetning og omtale. Lurer pÄ hvordan de skal Þke aksjekursen nÄr det er minimalt med omtale / publikasjoner om firma. Virker jo ikke som de er interessert i Ä meddele sÄ mye selv?
Dan123
06.07.2021 kl 11:55 5238

Oppdaterte skipsverdier og tallene pĂ„ inntjening som mĂ„ bli kursdriveren her da? đŸ€”
Struts
06.07.2021 kl 11:56 5279

Tja, er vel noen eksempler pÄ at omtale skader mer enn det gagner ogsÄ. Nok av bÞrsnoterte selskaper som sender ut mer enn luftige meldinger i hytt og pine, med sÄ grÞnne bÞrsmeldinger at man nesten kan bli grÞnn av, vel, alt annet enn misunnelse i det minste. Men tallene vil vel tale for seg selv. AltsÄ 07.09.21. Og det blir nok overskudd. Til de grader, det mÄ man vel ikke vÊre verken reder eller fagforeningsmann for Ä ane konturene av? Hehe, du fÄr nÄ ha fortsatt god sommer!

Men bortsett fra det, sÄ fÞler jeg at Helg(enen) traff helt rett i sin innledning (ogsÄ) om at selskapet virker fullstendig undervurdert.
Redigert 06.07.2021 kl 12:18 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
06.07.2021 kl 14:29 5147

Her vil regnearkene til Helg11 og co. fÄ vesentlig betydning. Med mange hundre aksjonÊrer som kjÞper og selger Ernst Russ-aksjer, vil vi klart pÄvirke kursen fÞr resultatet blir offentlig.

BÞr ikke Ernst Russ egentlig vÊre en bra oppkjÞpskandidat, med sÄ mange underliggende verdier og sÄ lav aksjekurs?

Noen har ment at MPC er en oppkjÞpskandidat, men Ernst mÄ jo egne seg mye mer for en oppkjÞpskÄt storreder?
Redigert 06.07.2021 kl 14:30 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
06.07.2021 kl 15:14 5099

Tror neppe noe oppkjÞp er aktuelt. Döhle Group eier 38,2 % av ER. https://www.doehle.de/
Döhle Group med Jochen Döhle i spissen er store. Har eiendeler for 8 milliarder dollar, og det er nok gamle tall.
Redigert 06.07.2021 kl 15:20 Du mÄ logge inn for Ä svare
JHoffa
06.07.2021 kl 15:59 5080

Tror heller ikke pÄ noe oppkjÞp av Ernst. Virker jo ikke som et firma som er ute etter Ä "hausse" kursen, har jo holdt pÄ en stund og trives nok med det. De har sannsynligvis aldri og kommer nok heller aldri til Ä rope, se pÄ oss, sÄ flinke vi er. Det er jo en grunn til at aksjekursen henger etter reell verdi pÄ bÄter og antatt EPS. Derfor tenker jeg utbytte til aksjonÊrene, nÄr pengebingen har vokst seg stor, er en god mÄte Ä vise verdier pÄ. Trenger ikke hÞy aksjekurs om man fÄr utbytte pÄ 10-20%. Lever fint med det.
Helg11
06.07.2021 kl 16:21 5198

Hvis vi legger til grunn at Ernst Russ ikke kjÞpes opp, vil kursmÄlet bare bli hÞyere (ref trÄdstart). Jeg kommer til Ä legge mine aksjer i skuffen og bare fylle pÄ med mer. Uansett hvordan jeg vrir og vender pÄ tallene er selskapet en enorm gullgruve som cash-maskin de neste Ärene.
Dan123
06.07.2021 kl 16:24 5237

Jeg kopierte inn svar fra CEO lenger opp, hvor han sier at det er uaktuelt med utbytte 😏
Slettet bruker
06.07.2021 kl 17:22 5225

Han har ikke lov til Ă„ si noen annet. Det er styret som bestemmer det.
Pri 1 er Ä fÄ opp kursen.
JHoffa
06.07.2021 kl 17:23 5248

Ja, den sÄ jeg. Ernst Russ has no intension to pay dividends in the near future. We rather focus on increasing share holder value."
Hva de legger i nÊr framtid er jo usikker. Er jo lov Ä hÄpe at det kan komme noe neste Är. Hjelper jo ikke oss aksjonÊrer om de har masse verdier i kontrakter, bÄter og kontanter om aksjekursen ikke beveger seg noe og det ikke kommer utbytte. ja ja, nÄ fÄr vi bare vente til halvÄrsrapporten og framover. Jeg tenker Ä vÊre med aksjonÊr fram til sommer 2022, sÄ for jeg se hva jeg gjÞr da. Lykke til alle sammen.
Dan123
06.07.2021 kl 17:31 5223

Ja, lov Ă„ hĂ„pe at det kommer noe info om utbytte pĂ„ et senere tidspunkt. 😊 "Increasing share holder value", da burde det jo ogsĂ„ Ă„ vĂŠre i deres interesse Ă„ komme med litt info som kan vĂŠre kursdrivende, skulle man tro đŸ’â€â™‚ïž
Slettet bruker
06.07.2021 kl 17:32 5228


Nei, det ser vel ikke slik ut nÄ at et oppkjÞp er sannsynlig, men jeg har sett opp gjennom Ärene at enkelte konservativt drevne shipping-selskaper pÄ bÞrs blir endret med tiden som fÞlge av utÄlmodige aksjonÊrer. Dersom verdiene holdes for lavt, vil noen forsÞke Ä fÄ frem verdiene, f.eks. ved aksjekjÞp og deretter tvinge frem tiltak pÄ Generalforsamlinger.

Blystad solgte jo Songas containerdel. Aprpops Blystad-brÞdrene, sÄ er det kanskje noen her inne som erindrer deres forsÞk pÄ Ä ta over Kosmos for mange Är siden. Der "vant" styreleder Tiedemann og co, men Blystad-brÞdrene satt igjen med en hÞyere aksjekurs en da startet som fÞlge av forsÞket pÄ Ä raide selskapet.

Porsgrunn Porselensfabrikk var gjennom en lignende sak, og der klarte Atle Brynestad Ă„ overta kontrollen over selskapet.

Dersom interessen for Ernst Russ AG fortsetter, blir det raskt 1000 norske aksjonÊrer. Da skal det ikke mye til fÞr man kan fÄ et visst fotfeste i selskapet og blir lyttet til. Det er egentlig litt pussig at rederiet ikke vil dele ut utbytte, men satser pÄ Þkte aksjekurser. Det gjÞr man vel ikke akkurat ved at ledelsen selger endel av aksjene sine???
Helg11
07.07.2021 kl 06:58 4826

Er jo en spennende tanke! Hvis vi er mange smÄ og irriterende vil det mÄtte diskuteres. Hvis det i tillegg kommer inn en stor (Songa Capital v/Blystad?) sÄ blir det fort byttet ut et par i formannskapet med noen skarpskodde nordmenn. Jeg stiller meg til disp! :-)
Dan123
07.07.2021 kl 08:42 4737

Kommenterte pĂ„ en retweet fra Mintzmyer pĂ„ siste Contex oppdatering. Kanskje det hadde gĂ„tt an Ă„ fĂ„tt han til Ă„ lagt ut en tweet om Ernst Russ đŸ€”đŸ’â€â™‚ïž
Dan123
07.07.2021 kl 08:42 4727

Kommenterte pĂ„ en retweet fra Mintzmyer pĂ„ siste Contex oppdatering. Kanskje det hadde gĂ„tt an Ă„ fĂ„tt han til Ă„ lagt ut en tweet om Ernst Russ đŸ€”đŸ’â€â™‚ïž
Slettet bruker
07.07.2021 kl 11:01 4588


Ditt forslag tiltredes, Helg11!

Det kan jo bli et spennende verv som styremedlem valgt av norske aksjonÊrer, med styremÞte i Tyskland fem ganger i Äret, flyreise pÄ erste klasse og personlig mÞte med styret og adm.direktÞr. Med dine regneark og oversikt over rederiet vil du jo vÊre en ressurs for ledelsen!
Helg11
07.07.2021 kl 12:01 4530

Wir mĂŒssen unseren norwegischen AktionĂ€ren Werte sichtbar machen, unsere guten VertrĂ€ge teilen und Dividenden ausschĂŒtten. Aber schnell! 👍 😎 ☀ 🚱 đŸ’”
Struts
07.07.2021 kl 12:58 4476

Vel, her mangler det bare en episode av "Aus der Reihe Derrick"! Men ikke heeeeelt sikker pÄ om dette er veien Ä gÄ... Uansett, vi fÄr Þnske hverandre god pÄske. Eller sommer. Es tut mir leid, aber ich bin ein Norweger.

Men moro mÄ man vel fÄ lov til Ä ha det en gang i blant!
Redigert 07.07.2021 kl 13:02 Du mÄ logge inn for Ä svare
Helg11
07.07.2021 kl 14:37 4380

Ah, bist du ein Hamburger? Nein, ich bin nur ein Berlinerbolle! Ja, beklager hvis det blir litt tant og fjas mens vi venter pÄ en trigger. Bra initiativ forÞvrig Dan. Jeg er trygg pÄ at tyngdekraften vil slÄ inn pÄ et eller annet tidspunkt og synliggjÞre seddelpressen som Ernst Russ nÄ forsÞker Ä skjule.
Slettet bruker
07.07.2021 kl 17:19 4351


Es ist sehr schön, dass Sie diese Position ĂŒbernehmen. Ich sage zu Ihnen; Danke SchĂžn, SjusjĂžen og MelsjĂžen!
Slettet bruker
07.07.2021 kl 22:06 4203

Lite tĂžrrlast pĂ„ MelsjĂžen vel 😂😂
Dan123
08.07.2021 kl 12:25 3857

Blitt sjukt lite volum igjen 😳