Kan Desert Control bli ett av børsens mest verdifulle selskap?

SoriaMoria
DSRT 09.06.2021 kl 14:00 487121

Desert Control er i dag verdsatt til ca. 600 millioner kroner.

Desert Control har løsninger innenfor megatrendene global oppvarming, vannmangel og ørkenspredning.

De har et produkt som gjør ørkensand til dyrkbar jord. Samtidig reduseres vannforbruket i områder som er behandlet med deres produkt kraftig i forhold til ubehandlete områder. Produktet kan også brukes til å opprettholde og fornye skogsområder.

Hvis tallene selskapet setter som mål oppnås, viser regnestykket mitt at målet er inntekter på ca. 8400 milliarder norske kroner innen 2030 (sic!).

Desert Control har som mål å ha behandlet 5 millioner km2 innen 2030:

«By 2030 we want to have greened 5 million km2 of dry lands and deserts.”
https://www.facebook.com/worldeconomicforum/videos/342682273045017/ tid -0,27 min


Prisen ligger foreløpig på 2 – 5 $ per m2, men er forventet å senkes til 0,2 $/m2:

«With scale Sivertsen says they can drive that cost down, ultimately aiming for around $0.20 (£0.15) per square metre. By comparison, the cost of buying productive agricultural land elsewhere in the world ranges from $0.50 to $3.50 (£0.38 to £2.65) per square metre, says Sivertsen. In the future it might be significantly cheaper to transform unproductive land than to seek out an established farm.”
https://www.bbc.com/future/bespoke/follow-the-food/the-spray-that-turns-deserts-into-farmland.html

Regnestykket:
I km2 = 1000 m ∙ 1000 m = 1 000 000 m2
Antar at det meste av jobben vil gjøres til laveste pris: 0,2 $ per m2

5 millioner km2 = 5000 000 000 000 m2 = 5 billioner m2
5 billioner m2 ∙ 0,2 $/m2 = 1 billion $
1 billion $ er ca. 8,4 billioner norske kroner

Inntekter: 8 400 000 000 000 kr eller 8,4 billioner kroner.
Tilfeldig antatt margin 10 % = 840 milliarder kroner.
-Skatt 22 %
Etter skatt = 655 milliarder kroner

Totale inntekter etter skatt / dagens aksjeantall
655 milliarder kr / 40 000 000 aksjer
=16 375 kr/aksje

Dette er altså hva selskapet kan ha hatt av fortjeneste frem til 2030 gitt forutsetningene i regnestykkene over. Mye av disse inntektene vil selvsagt brukes til å vokse.

Dette høres alt for mye ut så hvis noen finner feil i regnestykket mitt håper jeg dere sier i fra.

Det er selvsagt en hel del risiko for at selskapet ikke lykkes.

Noen risikofakorer kan være at:
-Det kan vise seg vanskeligere å skalere opp teknisk og økonomisk enn antatt.
-Vi vet ikke hvilke utilsiktede effekter det kan ha å gripe inn i økosystemer i denne målestokken.
-Strid om patentrettigheter og utløp av slike.
-Alternative teknologier som er mer attraktive.
-osv.

At det vil komme noen emisjoner underveis er rimelig å anta. Men hvis selskapet lykkes vil dette være vekstemisjoner. Noe som like gjerne kan være positivt for aksjekursen.

Før du investerer i denne aksjen bør du selvsagt sette deg nøye inn i den.
Redigert 09.06.2021 kl 14:06 Du må logge inn for å svare
Capaz
05.08.2021 kl 13:29 3723

Vi har i hvert fall i dag fått bekreftet at CEO er på plass i UAE sammen med teamet sitt, se Facebook-siden til Desert Control. Onboarding days for nyansatte denne uken. Liten grunn til å ansette såpass mye folk, dersom de ikke får noen oppdrag. Nei, her kommer det snart nye avtaler.

Minner om at Desert Control oppnådde 35% vannbesparelse for den ene pilotkunden, hvor deres felles mål var å oppnå 25%. Det sier seg vel nesten selv at denne kunden kommer til å gå videre med en avtale eller en utvidet pilot, når de overpresterer såpass i forhold til forventningene. Dette er altså én av avtalene CEO har sagt at man skal forhandle om nå i august. Og nå er han altså på plass i UAE. :)

https://finansavisen.no/nyheter/landbruk/2021/06/29/7697023/overgar-forventningene-med-vannbesparelse
Redigert 05.08.2021 kl 13:44 Du må logge inn for å svare
RoarAlb
05.08.2021 kl 14:20 3673

Enig der. Et solid team på gang der nede.

Det er bare et spørsmål om tid før vi får se noe forløsende her.
SoriaMoria
05.08.2021 kl 14:31 3660

Oi oi oi!

Da bør det bare være snakk om kort tid før vi kan få de første kontraktene…

Penger på bordet liker markedet.
CatchTrader
05.08.2021 kl 18:21 3554

Faktura på veggen som han sa det selv😊
Spennende tider i et spennende prosjekt
Tamotama
06.08.2021 kl 09:24 3367

Innlegget er slettet
Her var det ikke vanskelig å forstå at Geitebukken mangler fullstendig oversikt over selskapets planer og utvikling. Jeg skjemmes over å lese dine nedsettende kommentarer om et selskap i full blomstring med de største muligheter for suksess.


Emisjon? Ja! Det kommer, men som en vekstemisjon, på en høyere kurs, bruk logikk da for søren.. Du nevner ingenting annet enn at selskap på Euronext er tøv og tøys- hvor er de riktige påstander og sannheter fra din side? Mye av det som er publisert i tråden er faktisk relevant (ikke værmelding)- da det har med markedspotensiale å gjøre. Så neste gang du kommer med spydigheter og rare fakta, så sørg for at de holder vann ;)
Slettet bruker
06.08.2021 kl 09:27 3354

Innlegget er slettet
Dette er forsøk på å snakke ned kursen. Opprinnelig la Geitebukken ut dette som låst innlegg så ingen skulle ha mulighet til å stille spørsmål til alt våset. Innlegget ble oppdatert av Geitebukken gjennom hele dagen så det hele tiden kom øverst.
RoarAlb
06.08.2021 kl 09:32 3346

Innlegget er slettet
Geitebukken, du er en løk.
besson
06.08.2021 kl 09:32 3338

Innlegget er slettet
... og så var det Covid-19 ja, det er det ikke alle som har fått med seg, takk for påminnelsen. Hvis du mener selskapet er verdt 12 kr pr aksje, er du hjertelig velkommen til å argumentere hvorfor dette er en fornuftig mcap. Selvsagt er det en overvekt at debattanter/haussere som eier aksjer selv på slike tråder. Alltid interessant å høre kritiske røster også, hvis de har noe å fare med utover å sutre over at andre hausser. Styremedlem som kjøpte på 15-tallet, er hun også påvirket av haussingen her inne? Tror ikke det. Hva som skrives her er neppe særlig kursdrivende, kanskje litt for aksjer med veldig liten likviditet. Åpningsinnlegget i denne trådstarten er et tankeeksperiment og trådstarter ber om å bli utfordret, helst med argumenter ikke med sutring.
FunHouseComp
06.08.2021 kl 09:54 3317

Pussig at noen bruker så mye tid på et selskap de ikke eier, bak en låst tråd, for så å legge det ut på en åpen tråd. Geitbukken har like liten forutsetning som alle andre til å regne på verdsetting av selskapet. Her må alle gjøre sine egne vurderinger. Vi som er inne har troen, og Geitbukken gjør for egen del ingen forskjell.
Redigert 06.08.2021 kl 09:55 Du må logge inn for å svare
Tamotama
06.08.2021 kl 09:54 3324

Innlegget er slettet
Du fremstiller deg selv som kunnskapsløs da du ikke kommer med noe form for realistisk budskap - gi noen harde fakta så skal vi heller prates, for det du driver med nå finnes ikke troverdig et sekund.

Og basert på hva jeg kan se at du har kommentert på tidligere, så må jeg si at du har hatt mange bom-kommentarer de siste to år. På tide å bite i det sure eple og gi opp finans karrieren ;)
bravi
06.08.2021 kl 11:25 3223

Tror denne Geitebukken forstår at det begynner å dra seg til i Desert, han vil ha billige aksjer, ikke bli stående igjen på perrongen.

Med Ceo sitt besøk i Emiratene nå er det stor risiko for at det kan komme kursdrivende nyheter. Mener at oppsiden er mye større enn nedsiden i dette caset. Det finnes andre grønne vekst aksjer o.l. som har gått mye på børsen samtidig som de har nesten ingenting i verktøykassa sammenlignet med Desert.
Slettet bruker
06.08.2021 kl 14:45 3125

Merkelig hvordan dere fortsetter å insistere på at dere har rett i det dere sier, bastant, mens markedet hele tiden beviser at dere tar feil. Et selskap med en god fremtid taper seg ikke i kurs. Men kanskje sitter dere short i aksjen og at det er derfor dere jubler slik over retningen aksjekursen hele tiden har hatt, nemlig ned.

Sist jeg advarte kom også aksjekursen langt under 14 kr, og det samme vil skje igjen. Jeg ble beskyldt for all mulig skitt her inne den gangen også. Var ikke måte på hvor dum jeg var og hvordan jeg løy.

Vi kan gjøre et veddermål, hvis dere er så sikre som dere later som: Hvis dere verste hausserne her inne får rett og at kursen ikke kommer ned i 14 kr igjen, så forlater jeg tråden og alle tråder om Desert Control, men om jeg får rett i at kursen vil komme ned i 14 kr eller lavere, så gjør dere det samme.

Det burde vel være fair play så hardt som dere går ut med påstandene deres mot mine?
bravi
06.08.2021 kl 14:54 3106

På min Nordnet står det at denne aksjen ikke kan shortes.
Slettet bruker
06.08.2021 kl 15:00 3107

Det stemmer at den ikke kan shortes på plattformen grunnet at det er på Euronext Growth, men alt kan shortes gjennom private overenskomster.
Redigert 06.08.2021 kl 15:09 Du må logge inn for å svare
Tamotama
06.08.2021 kl 15:44 3070

Det er et veddemål jeg skal være med på, dersom du opprettholder dine faktiske estimat På 11-12-13 kr! ;)
hkirk
06.08.2021 kl 16:58 3047

Jada. Det går sikkert an. Som med enhver annen aksje. Hvis noen skulle gidde å shorte denne.

Skjønner ikke helt intensiteten din i kritikken. Kritikken er helt generell og dårlig begrunnet. Den treffer minst halvparten av vekstaksjene på Euronext Growth. Garantert senere behov for kapitalinnsprøytning og marginale inntekter i nærmeste fremtid. Nåverdi tilnærmet null. Bobler og dårlig håndverk. Svakere krav til rapportering. Jada.

Og hva så?? Når det gjelder Desert Control er
1) Det god faglig kompetanse til stede i bedriften.
2) Finansene kortsiktig på plass med seriøse, lokale investorer.
3) Markedet nesten uendelig.
4) Produktet er svært miljøvennlig og enkelt å levere via eksisterende infrastruktur.
5) Konkurrerende metoder/produkter er svært omstendelige, kostnadskrevende og arbeidsintensive.
6) Det allerede etablert et godt kontaktnett i en særdeles viktig og sentral region.
7) Eiere, ledelse og styre svært dedikerte og oppegående. Lang erfaring fra internasjonal virksomhet.
8) Den kommuniserte strategien fornuftig og edruelig. Holde administrative kostnader nede. Konsentrere seg om produktutvikling og la partnere/andre ta seg av markedskontakt, levering og lokal kundeoppfølgning.

Selvfølgelig er risikoen stor. Elementært. Selskapet er helt avhengig av seriøse, lokale samarbeidspartnere og kontrakter som kan bringe produktet videre ut i markedet. Kulturforskjeller, urent trav, pandemi og uroligheter i regionen kan selvfølgelig spille inn. Konkurrenter kan etter hvert komme på banen. Kanskje også med tilsvarende teknologi. Ingen av risikomomentene er imidlertid unike for Desert Control. Fare for emisjon? Helt sikkert. Og hva så? En emisjon på stigende kurser for å finansiere videre ekspansjon? Er aldri negativt.

Så vær så snill å slutt med denne ensidige svartmalingen. Du dummer deg ut. Hvis kursen skulle komme til å synke med HELE 2 kroner i denne, for tiden, lite likvide aksjen er det ingen katastrofe. Jeg vil tro at de fleste som er inne her er klar over risikoen og har en tidshorisont som åpenbart er noe lenger enn til neste fredag.


Redigert 06.08.2021 kl 16:59 Du må logge inn for å svare
Capaz
06.08.2021 kl 19:35 3003

Takk for at du gidder å svare på en seriøs måte 👏👏
GrevTelemark
07.08.2021 kl 00:48 2935

Innlegget er slettet
Noe sier meg at Geitebukken har sko med borrelås.

bravi
07.08.2021 kl 11:23 2841

Vanskelig å vite hvordan det vil gå med denne aksjen, i verste fall kan Geitebukken få rett og kursen går ned men tror det er mere sannsynlig at vi får noen positive meldinger fremover som vil dra kursen over 16 kr og opp i nytt terreng. Hva som skjer videre er ikke godt å si, etter hvert vil det være avhengig av resultatene. Synes positivt resultat først i 1H 2023 virker litt forsiktig.
skeptiker
08.08.2021 kl 17:23 2582

"Et selskap med en god fremtid taper seg ikke i kurs." Dette er en av de mest tåpelige påstander jeg har hørt på 50 år! I den virkelige verden kan en ikke vite med sikkerhet hvordan fremtiden blir. Ingen vet om DSRT får en god fremtid eller ikke. Noen tror den får det, noen tviler, men ingen kan vite hva som vil skje. Selskapet er i en så tidlig fase av kommersialisering at det vel ikke foreligger klare signaler på hvordan utviklingen vil bli det nærmeste året. Men i løpet av ett år tror jeg det er ganske gode sjanser for at vi får indikasjoner på om utviklingen ser ut til å bli veldig god, god eller kanskje dårlig. Det er helt normalt at aksjekurser er avhengig av nyheter og at de har en fallende tendens etter nyheter i påvente av eventuelle gode nyheter. Selv tror jeg at en god del aksjonærer er utolmodige personer som er ute etter en kortsiktig gevinst. Når det ikke skjer noe særlig og kursen hopper opp og ned i intervallet 14 - 16 kroner, er det en del utolmodige tradere som mister tolmodigheten og selger aksjene sine. Dette kan godt komme til å fortsette inntil det kommer substansielle gode opplysninger fra selskapet.
bravi
08.08.2021 kl 21:25 2492

Kan nok være noen få utålmodige aksjonærer i Dsrt, men tviler på det er mange. Relativt er det færre utålmodige her enn i mange andre aksjer. Daglig omsetning er også for liten til at papiret er interresant for tradere.
Nå sitter de delene av markedet som vet at Dsrt eksisterer og venter på nyheter, blir det meldt nye avtaler og kontrakter?
Kommer det positive meldinger i nær fremtid er det viktig med bred omtale i finanspressen og gjerne at flere meklerhus tar opp dekning på caset slik at Dsrt blir kjent for hvermansen på børsen. Hvis det skapes nok omtale og at selskapet hypes litt kan kursen gå lenge uavhengig av emisjoner og manglende inntekter. Bare se på kurutviklingen i NEL 2019-2020, flust med emisjoner og underskudd hvert eneste kvartal, det spilte ingen rolle, kursen gikk oppover og doblet seg mange ganger uansett.
Redigert 08.08.2021 kl 21:31 Du må logge inn for å svare
Capaz
08.08.2021 kl 22:02 2471

Jeg blir svært overrasket om ikke vi hører noe om utvidelse av piloter eller kommersielle samarbeid med eksisterende pilot-kunder i løpet av august.

CEO har selv sagt at de skal diskutere/forhandle med flere av de potensielle kundene når han reiste ned etter Eid, og nå vet vi at han er der. Jeg kjenner ikke til hvor lenge han vanligvis er tilstede i Midt-Østen når han er der, men at det skjer noe i løpet av august bør være meget sannsynlig.

Så har vi samarbeidet med Mawarid som skal evalueres i midten av oktober. Og en potensiell oppstart av et Joint Venture-selskap sammen med dem, hvor selskapet selv har sagt at de ikke vil ha behov for ytterligere cash for å inngå dette samarbeidet.

Til slutt skal Desert Control delta på Expo2020 i Dubai, som ble fremskyndet 1 år og starter den 1. oktober. Her vil de sannsynligvis få pressedekning i Norge (vet ikke hvor mange norske selskap som deltar), og de vil også få mulighet til å vise seg frem for mange i regionen.

Totalt sett kan jeg ikke si annet enn at jeg har forventninger om både nyheter, økt oppmerksomhet, økt handelsvolum og økt kurs i løpet av de neste 2-3 månedene.

Men det kan selvsagt alltid gå galt, også, så ingen garantier herfra. Alle får gjør sine egne vurderinger.
Slettet bruker
09.08.2021 kl 01:01 2386

Dette har dere mast om dag etter dag, uke etter uke, måned etter måned siden april, skjer ingen ting - tror pengene renner ut i sanden for mange av aksjonærene mens de venter og venter. 11-13 kr neste.
SoriaMoria
09.08.2021 kl 06:15 2352

Kan det være at det er fordi vi tror dette vil skje i august til oktober at det ikke har skjedd noen ting?
Thesistulling
09.08.2021 kl 07:16 2373

Har god tid når det gjelder slike selskaper, veldig mye morsommere når slike tar av......
Morsom teknologi, og den virker........
😁
Slettet bruker
09.08.2021 kl 08:24 2369

Her har folk sittet og spådd opptur siden april i år, det er da aksjen først kom på børs, gjennom en emisjon, den andre emisjonen på ett år! Haussing, haussing. Se på tittelen i denne tråden. Den er spinnvill og usaklig. Det samme er alle de som hausser opp aksjen her inne. De bare lurer andre inn i uløkka. Denne aksjen går bare en vei, og den faller jevnt og trutt og har gjort det gang på gang.

Kanskje en okay aksje å satse på om 3-4 år, det skal jeg ikke hardnakket påstå er en umulighet, men nå er det alt for tidlig, alt for lenge å vente, alt for høy risiko og flere emisjoner VET vi kommer, det er ikke noe å diskutere en gang. Hvem kjøper vel aksjer i et selskap man forventer en lavere emisjon i enn dagens aksjepris? Ikke rart folk selger seg ut. At flere selger enn kjøper er bevist gjennom at kursen hel e tiden faller krone etter krone. 10-11-12-13 kr i løpet av uken? Emisjonspris om noen måneder på 10-11 kr maks. Da blir ikke aksjene man eier mye verdt, utvannet, utvannet, utvannet.

Tradinator
09.08.2021 kl 08:47 2347

Tullebukken :-) Vi får se, men her ser det meget spennende ut, så tviler veldig på at mange vil ut slik utviklingen går nå om dagen. Sterk kandidat til børsens mest potensielle.
Slettet bruker
09.08.2021 kl 08:53 2342

"Slik utviklingen går nå om dagen"? Eneste som skjer er jo haussing her inne. Siste vi hørte fra Desert Control var en "God sommer"-melding!

Vedder hva du vil på at kursen faller videre i dag.
SoriaMoria
09.08.2021 kl 08:57 2372

Takk for at du tar debatten til en tråd hvor det er mulig å argumentere å svare, da tråden ikke er låst.

Jeg tviler på at du har lest hele startinnlegget på denne tråden. Da vil du se at det er et tidsperspektiv frem mot 2030 det er snakk om. Nederst i startinnlegget har jeg også listet opp noen viktige risikomomenter og nevnt at flere emisjoner er sannsynlig.

Jeg opplever deg som uærlig, og at du skriver mot bedre vitende, når du hevder at det vil komme en emisjon i løpet av "noen måneder". Selskapet hentet 200 millioner kroner i mars i år og har selv sagt at disse varer godt ut i 2022 med dagens planer. At en ny emisjon skal komme til lavere kurser er en antagelse du kommer med og det er det ingen som vet. Den kan like gjerne komme på langt høyere kurser fordi selskapet i løpet av høsten kan komme til å utvikle seg i en meget positiv retning.

Å hevde at aksjen faller jevnt og trutt mener jeg at er direkte feil hvis du ser på tallene. I april og mai, helt frem til 8. juni kunne man i store perioder få kjøpt aksjer for under 14, 13 og 12 kr. Etter 9. juni har den vært under 14 kr bare 4 ganger og hatt sluttkurs under 14 kr bare to ganger (13,952 kr og 13,998 kr). Siden 14. april har aksjen vært handlet over 16 kr ikke mer enn 4 dager. Sluttkurs har aldri vært over 16 kr og bare akkurat 16 kr en gang. Kursen på 17,4 kr som du ofte referer til var den så vidt innom en dag, etter melding. Kom gjerne med din vinkling på tallene som viser at jeg tar feil her.

Du må gjerne ellers komme med konkret tilbakemeldinger på påstander i denne tråden som er feil. Det er vanskelig å forholde seg til den generelle påstanden at ingen ting stemmer. Flott hvis du begrunner hva du mener er feil og hva som egentlig er tilfelle.
Redigert 09.08.2021 kl 08:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.08.2021 kl 09:03 2391

Alt hva man sier av fornuft her, slår du jo tilbake som uærlighet fordi det ikke stemmer med ditt ønske om å hausse opp aksjen. Det er ikke å diskutere, men å bruke herskerteknikk.

Aksjen vil falle i kurs, og de som sitter på aksjer i hvert fall over 14 kr vil tape penger,
Vent nå og se, så skal du se jeg har rett.

Jeg fikk rett da jeg sa den skulle ned fra tidligere nivåer også, og du nektet plent da også på samme måte som nå.
Du må lære deg å skille mellom hva du ønsker skal skje og hva som faktisk skjer.
SoriaMoria
09.08.2021 kl 09:17 2352

Kan du finne referansen til at jeg har nektet for at aksjen skal falle?

Jeg er sikker på at jeg aldri har uttalt meg bastant om det.

Jeg tror jeg har vært ganske forsiktig med å uttale noe sånt. Tvert i mot har jeg hevdet at aksjen kan komme til å gå hvilken vei som helst. Det er det nettopp ingen som vet. Jeg opplever derimot at du er svært sikker i din sak, og har vært langt mer bastant enn meg. Sitat: "Aksjen vil falle i kurs, og de som sitter på aksjer i hvert fall over 14 kr vil tape penger,"

Det er vel også en slags hersketeknikk å kalle noe for en hersketeknikk. Faktum er at du senest i helgen skrev at det kan komme en emisjon i løpet av uker: "Når selskapet om uker eller måneder, innen et halvt års tid sikkert, melder behovet for enda en emisjon, hva blir emisjonskursen denne gangen?"

Du må da være enig i at det ikke stemmer? Og hvorfor skriver du det da? Tror du virkelig at det kommer en emisjon i løpet av uker når de hentet 200 millioner kroner for 5 måneder siden?

Jeg tenker ellers at det kanskje er du som må lære deg å skille mellom hva du ønsker skal skje og hva som faktisk skjer.
FunHouseComp
09.08.2021 kl 09:24 2353

Hvorfor bruke tid på denne Geitbukken som ikke er i stand til å bruke annet en enstavelsesord om at Desert skal falle. Han evner ikke svare hkirk som stilte vedkommende en rekke relevante spørsmål. Fyren har holdt på slik siden Desert kom på børs.
FunHouseComp
09.08.2021 kl 09:24 2347

Hvorfor bruke tid på denne Geitbukken som ikke er i stand til å bruke annet en enstavelsesord om at Desert skal falle. Han evner ikke svare hkirk som stilte vedkommende en rekke relevante spørsmål. Fyren har holdt på slik siden Desert kom på børs.
Redigert 09.08.2021 kl 09:27 Du må logge inn for å svare
Thesistulling
09.08.2021 kl 09:40 2326

Hvilke tidligere nivåer er det som menes her?
Den vaker mellom 12 og 17, skjønner ikke greia......

Vil anbefale andre aksjer til de skeptiske, litt kjedeligere aksjer.......Litt lettere å forstå.....
La oss som liker litt spenning og forstår teknologi være i fred hvis dere ikke skjønner dere på slike selskaper.

Tydeligvis at begrepet hausing har endret seg de siste årene, vil nå heller kalle det saklig informasjon jeg.
Fra noen som virkelig har skjønt det......