Kan Desert Control bli ett av børsens mest verdifulle selskap?

SoriaMoria
DSRT 09.06.2021 kl 14:00 489819

Desert Control er i dag verdsatt til ca. 600 millioner kroner.

Desert Control har løsninger innenfor megatrendene global oppvarming, vannmangel og ørkenspredning.

De har et produkt som gjør ørkensand til dyrkbar jord. Samtidig reduseres vannforbruket i områder som er behandlet med deres produkt kraftig i forhold til ubehandlete områder. Produktet kan også brukes til å opprettholde og fornye skogsområder.

Hvis tallene selskapet setter som mål oppnås, viser regnestykket mitt at målet er inntekter på ca. 8400 milliarder norske kroner innen 2030 (sic!).

Desert Control har som mål å ha behandlet 5 millioner km2 innen 2030:

«By 2030 we want to have greened 5 million km2 of dry lands and deserts.”
https://www.facebook.com/worldeconomicforum/videos/342682273045017/ tid -0,27 min


Prisen ligger foreløpig på 2 – 5 $ per m2, men er forventet å senkes til 0,2 $/m2:

«With scale Sivertsen says they can drive that cost down, ultimately aiming for around $0.20 (£0.15) per square metre. By comparison, the cost of buying productive agricultural land elsewhere in the world ranges from $0.50 to $3.50 (£0.38 to £2.65) per square metre, says Sivertsen. In the future it might be significantly cheaper to transform unproductive land than to seek out an established farm.”
https://www.bbc.com/future/bespoke/follow-the-food/the-spray-that-turns-deserts-into-farmland.html

Regnestykket:
I km2 = 1000 m ∙ 1000 m = 1 000 000 m2
Antar at det meste av jobben vil gjøres til laveste pris: 0,2 $ per m2

5 millioner km2 = 5000 000 000 000 m2 = 5 billioner m2
5 billioner m2 ∙ 0,2 $/m2 = 1 billion $
1 billion $ er ca. 8,4 billioner norske kroner

Inntekter: 8 400 000 000 000 kr eller 8,4 billioner kroner.
Tilfeldig antatt margin 10 % = 840 milliarder kroner.
-Skatt 22 %
Etter skatt = 655 milliarder kroner

Totale inntekter etter skatt / dagens aksjeantall
655 milliarder kr / 40 000 000 aksjer
=16 375 kr/aksje

Dette er altså hva selskapet kan ha hatt av fortjeneste frem til 2030 gitt forutsetningene i regnestykkene over. Mye av disse inntektene vil selvsagt brukes til å vokse.

Dette høres alt for mye ut så hvis noen finner feil i regnestykket mitt håper jeg dere sier i fra.

Det er selvsagt en hel del risiko for at selskapet ikke lykkes.

Noen risikofakorer kan være at:
-Det kan vise seg vanskeligere å skalere opp teknisk og økonomisk enn antatt.
-Vi vet ikke hvilke utilsiktede effekter det kan ha å gripe inn i økosystemer i denne målestokken.
-Strid om patentrettigheter og utløp av slike.
-Alternative teknologier som er mer attraktive.
-osv.

At det vil komme noen emisjoner underveis er rimelig å anta. Men hvis selskapet lykkes vil dette være vekstemisjoner. Noe som like gjerne kan være positivt for aksjekursen.

Før du investerer i denne aksjen bør du selvsagt sette deg nøye inn i den.
Redigert 09.06.2021 kl 14:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.07.2021 kl 10:57 5868

Det blir fint å si farvell til 14
Tradinator
05.07.2021 kl 12:35 5810

Innsiden har kjøpt mye på 14 tallet, de vet hva som er på gang:-)
GrevTelemark
05.07.2021 kl 14:42 5763

Det var tech-sjefen til DSRT som lasta opp.. Jeg hadde egentlig tenkt til å holde posisjon nå, men har selvfølgelig lasta opp litt mer grunnet innsidekjøp 🤣🤑
Capaz
05.07.2021 kl 15:32 5772

Hvis du leser meldingen, så ser du at CTO ikke har kjøpt aksjer, men fått tildelt opsjoner og utøvd disse til en samlet kost på kr 189,-. (0,003kr per aksje).

Har allerede gitt tilbakemelding til selskapet på ordlyden i meldingen/tittelen, som jeg mener kan være noe villedende og gi inntrykk av at det er et reelt innsidekjøp.
GrevTelemark
05.07.2021 kl 17:14 5727

Beklager. Jeg skumma raskt over melding på jobb. Fin oppretting!

Milestones reached so far this year include:

Successful IPO to accelerate the execution of our mission.
Entering Strategic Partnership with Mawarid and Barari for broad-scale deployment in the United Arab Emirates and across the MENA region.
Other pilots are successfully exceeding KPI objectives.
Named winner of the Green Award for Innovation 2021.
Second-generation LNC mobile factory prototype performs close to the 15,000 liters per hour target.
Expect manufacturing of additional LNC production units to start in Q3 to complete the first cluster and reach 60 cubic/hour capacity.
R&D progress in multiple areas demonstrating focused execution.
Strengthening the organization to meet growth ambitions welcoming new members to our team: 5 new colleagues will be joining our team in Norway and 15 new team members joining in Abu Dhabi and Dubai.
GrevTelemark
05.07.2021 kl 17:50 5767

Jeg ser Nordic Unmanned også inngår intensjonsavtaler i Dubai.. Hadde vært rått om DSRT og NUMND kunne funnet en felles arena i Midtøsten. Dette kan være noe lengre fram i tid, men droner og LNC er som snørr og nese.
GrevTelemark
06.07.2021 kl 18:55 5627

Føler det er på sin plass å presisere KPI objektiver ligger foran skjema. Tydelig at pilotene går bra og har høyere effektivitet enn skjematert.. Lover godt!!
Joasen
07.07.2021 kl 08:09 5496

Det jeg tror styrer kursen nå i det siste er Nordea som har solgt 78k aksjer, resten sitter relevant i ro. Og jeg tror ikke mange har satt seg inn i selskapet eller problemet de prøver å løse, CEO sa selv at de vil melde alle kommersielle kontrakter fortløpende, dette inkluderer piloter som de får betalt for.
bravi
07.07.2021 kl 11:10 5452

Blir spennende å se om kursen kan bryte over 16 kr nå i første omgang. Skjer det kan den gå fort videre oppover, ikke mye motstandsnivåer den møter da. Vi får se når det kommer noen meldinger fra Desert.
Tradinator
07.07.2021 kl 12:23 5386

Timingen er god nå, interessen for selskapet er høy og det handles fra innsiden. Melder de nye samarbeid i California eller i de arabiske landene vil 20 kroner nås veldig raskt. Hadde vært gull med et par solide meldinger før de setter en EMI og henter penger til massiv oppskalering.
SoriaMoria
08.07.2021 kl 11:25 5249

I kvartalsoppdateringen nevnes 2 pilotprosjekt. Et på 200 hektar og et som ikke spesifiseres. Dette siste antar jeg er det samme som nevnes i presentasjonen før børsnoteringen på s. 27. Der er det nevnt 1500 hektar.

Prisen oppgis til mellom 0,7 $ og 2 $ per m2.

For 200 hektar er dette mellom 1,4 og 4 millioner $.

For 1500 hektar er dette mellom 10,5 og 30 millioner $.

Kan vi få en avtale på over 200 millioner kroner allerede i august?
skeptiker
08.07.2021 kl 12:39 5198

Jeg forstår ikke hvorfor det oppstår noe raskt behov for å hente penger for en stor oppskalering. Selskapet har allerede en enhet som produserer ca 15 000 liter i timen. Dersom denne kjøres døgnkontinuerlig blir det ca 360 000 liter. Med en sluttpris pr m2 på 1 dollar og en liter pr m2 blir dette at leveransen alt i alt vil koste ca 3,1 million per døgn og over en milliard kr i året. Jeg forventer at DSRT vil sitte igjen med en rimelig andel av dette som overskudd. Dette burde vel raskt være nok til å finansiere nye maskiner som produserer blandingen av leire og vann. DSRT trenger vel ikke å investere i biler som transperterer vann og leire? Den MOU som foreligger når det gjelder et land i Midt-Østen og som kan få veldig store dimensjoner tyder vel på at DSRT bare trenger maskinen som produserer blandingen mens partneren tar seg av resten?
Tradinator
08.07.2021 kl 12:59 5212

Med oppskalering, mener jeg at de bør angripe andre deler av kloden også som sliter med spredning av ørken. Så lenge de har denne teknologien for seg selv, bør de angripe med full styrke. Det skulle ikke være nevneverdig vrient å hente penger, når de sitter på en av den grønne bølgens aller beste verktøy for å bedre det globale miljøet.
SoriaMoria
08.07.2021 kl 15:31 5172

I presentasjonen som ble holdt i forbindelse med kvartalsoppdateringen kommer en viktig opplysning som belyser startinnlegget mitt i denne tråden.

Dessert Control viser i en slide at de har som mål å anvendes på 100 millioner hektar innen 2030. Dette tilsvarer 1 million km2.

Med en pris på 0,2 $ per m2 tilsvarer dette 1,4 (norske) billioner kroner i brutto inntekt. Altså 1400 milliarder kroner.
Redigert 08.07.2021 kl 15:31 Du må logge inn for å svare
skeptiker
08.07.2021 kl 16:46 5129

Bare økonomiske idioter henter penger ved å selge aksjer når kapitalisert marketsverdi er så latterlig lav som det har vært for dette selskapet inntil nå. Jeg har merket meg at profittmaksimering ikke er målet for ledelsen, men det må da være grenser for dumhet.
SoriaMoria
08.07.2021 kl 18:10 5076

CEO kommer i en av presentasjonene inn på et eksempel hvor LNC kan føre til en besparelse av 50 % vann på 11 000 000 trær som bruker 25 l vann per dag. 1 m3 vann koster ca. 1 $.

Å vanne disse trærne koster altså ca. 100 000 000 dollar i året. Besparelsen blir ca. 50 millioner $ i året.

Hvis vi antar 2000 trær per hektar. Og en pris på 2$ per m2 vil det koste 110 millioner $ å behandle alle disse trærne med LNC. Dette er altså spart inn i løpet av 2,2 år hvis disse forutsetningene er korrekte.

Etter det spares 50 mill dollar årlig i mange år. Desert Control antar at LNC-behandling i områder med jord som ikke bearbeides mye kan vare i 15-20 år.
bravi
08.07.2021 kl 22:10 5000

Merkelig om ikke Yara har merket seg Desert, de har gjødselfabrikker i noen av de aktuelle områdene. Med Yara som partner hadde en emisjon for å skalere opp ikke vært nødvendig.

Ser at styremedlem Marit Røed Ødegaard har over 30 års erfaring fra både Hydro Agri, Yara og Kverneland. Da har hun sikkert en del nyttige kontakter. Synes styret ser bra ut med faglig kompetanse, dette er ikke et sandpåstrøings organ. Kanskje et lite minus ved styret er at denne gjengen helt sikkert fokuserer mest på å få igang selskapet og ikke så mye på aksjekurs og utbytte. Det er sikkert riktig i den fasen Desert befinner seg i nå.
Redigert 08.07.2021 kl 22:42 Du må logge inn for å svare
SoriaMoria
09.07.2021 kl 09:17 4892

De har akkurat hentet 200 millioner kroner og sagt at det vil vare 12-18 måneder. Neste sommer er dette selskapet et helt annet sted og kursen trolig langt høyere. Dermed vil en vekstemisjon komme på langt høyere kurser og med liten utvanning av eksisterende aksjonærer.

Jeg tror høsten blir en tre trinns rakett.

1. Vi får avtaler på pilotene i august. Dette kan potensielt være snakk om potensielt titalls millioner dollar.

2. Litt senere er utstyr og personell på plass i USA og setter i gang forsøk sammen med universitet på vestkysten.

3. I oktober får vi den endelige avtalen mellom DSRT og Mawarid Holding.
SoriaMoria
09.07.2021 kl 14:47 4808

Det som er ekstra interessant med disse 11 millioner trærne er at det er trær som Mawarid Holding har ansvaret for. I tillegg har altså Mawarid Holding utstyret som trengs for å behandle områdene med LNC.

Dermed er det litt underkommunisert at et samarbeid med Mawarid vil kunne føre til at Desert Control muligens raskt kan gå opp i svært høy utnyttelsesgrad på produksjonsenheten sine.

Mye høyere enn tidligere antatt.
SoriaMoria
10.07.2021 kl 10:40 4624

På side 49 i presentasjonen før børsnotering kommer det frem at tilbakebetalingstiden er mellom 1 og 2 år for produksjonsenhetene ved 80 - 100 % utnyttelsesgrad.

Ved 100 % utnyttelsesgrad for «landscape cluster» er tilbakebetalingstiden faktisk fantastiske 0,9 år.

Med avtalen med Mawarid, hvor Desert Control allerede vil ha på plass et distribusjonssystem, må vi kunne anta at utnyttelsesgraden blir høy allerede fra start.
Redigert 10.07.2021 kl 10:41 Du må logge inn for å svare
SoriaMoria
10.07.2021 kl 14:19 4545

«U.N. warns drought may be 'the next pandemic'

Already, droughts have triggered economic losses of at least $124 billion and hit more than 1.5 billion people between 1998 and 2017, according to a U.N. report published on Thursday.

But even these figures, it said, are "most likely gross under-estimates".

Og

«More than 40% of the European Union's agricultural imports could become "highly vulnerable" to drought by the middle of this century due to climate change, according to a separate study here published in the journal Nature Communications this week.»

https://www.google.no/amp/s/mobile.reuters.com/article/amp/idUSKCN2DT1U6









bravi
10.07.2021 kl 14:26 4543

Hvis drought blir den nye pandemien, hva kan kursen på Desert bli da?

Hvis Desert får til dette vil selskapet bli kjøpt opp lenge før kursen når 3-sifret.
Redigert 10.07.2021 kl 15:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.07.2021 kl 15:14 4526

Drought er allerede et kjempestort problem. Kun 3% av jordas vann er ferskvann og 2/3 av dette er massiv is i polene. Jeg tror fremtidens konflikter kommer til å dreie seg om vann, den ene ressursen vi faktisk ikke greier oss uten. For Saudi Arabia å redusere vannforbruket er rett og slett god politikk. Neste år tror jeg kursen til DSRT er 150 kr eller 4 kr
SoriaMoria
10.07.2021 kl 16:13 4486

God politikk, og veldig god økonomi!

Helt klart et av selskapene på børsen med størst potensiale på kort, mellomlang og lang sikt.
Slettet bruker
10.07.2021 kl 16:50 4438

Om Der aktionër eller tyske aksjebloggere oppdager Desert Control vil det gå fort i svingene. Venter egentlig på at markedet skal oppdage denne. Med kontrakten til mawarid synes jeg caset har betydelig mindre risiko og burde vært priset langt høyere. Prisen pr aksje burde vært på 30-40 kr allerede.
SoriaMoria
10.07.2021 kl 17:29 4439

Jeg tror ikke markedet skjønner verdien av Mawarid-avtalen. Kursen har økt med en krone fra avtalen ble kjent. Eller 40 millioner i markedsverdi.

Men kanskje de forstår det når det forhåpentligvis kommer noen tall på bordet i oktober.

Selskapet er dessuten ganske ukjent blant potensielle aksjonærer vil jeg tro. Det er bare litt over 200 som eier aksjen på Shareville. Og ca. 11-1200 aksjonærer i selskapet totalt. Et tall jeg tror vil øke kraftig de neste månedene.
skeptiker
10.07.2021 kl 17:33 4430

Jeg får ikke en tilbakebetgalingstid for produksjonsenhetene så lang som fra 9 måneder til 2 år til å rime med annen informasjon jeg mener å ha sett. Gjelder dette dagens produksjonsenhet med en produksjon på 15000 liter per time og 60000 liter for fire enheter i en klynge? Jeg mener å ha lest at en times produksjon skulle være nok til å dekke fra 15 dekar til 60 dekar, noe som anslagsvis koster 5000 kr pr dekar. Dette skulle tilsi en produksjon som er grunnlaget for en kostnad på 300 000 kroner i timen for en klynge på 4 produksjonsenheter. Disse produksjonshenetene koster da ikke mange titalls mill kr. pr. stk.? Eller er selve produksjonen bare en liten del av kostnadene?
SoriaMoria
10.07.2021 kl 18:39 4390

Jeg er usikker på hvor mange hektar som kan behandles per time med en cluster. Men det er viktig å skille mellom brutto inntekter og netto fortjeneste.

I presentasjonen er det diagrammer som tydelig beskriver hvordan utnyttelsesgrad og tilbakebetalingstiden henger sammen. Det er disse jeg refererer til.

Jeg forstår det slik at dette er ved en brutto inntekt på 2$ per m2.

En landskapscluster har capex 30 millioner NOK, mens en landbrukscluster har capex 11 millioner.
SoriaMoria
10.07.2021 kl 20:01 4351

Hovedfokuset nå er å gjøre sand til dyrkbar jord og redusere vannforbruket i rike oljestater som UAE og Saudi-Arabia, samt velstående California og andre områder på USAs vestkyst.

Men det er verdt å huske på at LNC fra DSRT også vil kunne være et nøkkelbidrag i kampen mot global oppvarming.

I USAs maktsentrum, Washington DC merker de nå godt konsekvensene av klimatrusselen:

https://www.nrk.no/urix/tanker-om-klimaendringer-1.15568345


SoriaMoria
10.07.2021 kl 21:46 4284

Mer om tørken og hetebølgen på vestkysten:

«Klimakonsekvensene som vi ser i dag gir oss en pekepinn på hva vi har i vente dersom vi ikke tar grep nå: langvarige tørkeperioder, ekstreme og intensiverte værhendelser og forferdelige flommer», skrev FNs generalsekretær António Guterres på Twitter fredag og fulgte opp:

«Tida er i ferd med å renne ut».

https://www.dagbladet.no/nyheter/herjes-av-ny-hetebolge/74005138


Slettet bruker
11.07.2021 kl 01:03 4164

Det er utrolig å se hvordan CEO står på, dette er noe han virkelig har troa på. Entusiasmen hans er smittende og han kunne gjerne solgt meg sand i ørkenen. Tror amerikanerne kommer til å like denne mannen svært godt. Har stor tro på at dette blir meget populært i USA når den tid kommer.
skeptiker
11.07.2021 kl 08:30 4017

Takk for svar og for informasjonen om at en landbrukscluster har en capex på 30 (11?) mill kr. Det sier seg selv at utnyttelsesgrad og tilbakebetalingstid hører sammen. Min sondring er mellom de kostnadene som skriver seg fra produksjonsenhetene og de kostnadene som kommer før og etter selve produksjonen av blandingen av leire og vann. For meg virker det nå som om så mye er så uklart at det er umulig å ha en begrunnet oppfatning om antatt overskudd ved produksjon av maksimalt volum for en cluster.
SoriaMoria
11.07.2021 kl 09:34 4047

Flott at vi kan ha en diskusjon rundt ting vi lurer på!

Som sagt finner du tallene på s. 49 i investorpresentasjonen til Desert Control. For de som ikke har sett denne, ligger den blant annet på Desert Control-tråden til Tekinvestor.

Du finner den ved å google «Desert Control investorpresentasjon». Den ble postet 29. mars.
Det er verdt å merke seg at vi allerede ligger godt foran skjema gjennom det planlagte samarbeidet med Mawarid Holding!

For nye og potensielt nye aksjonærer er det obligatorisk å lese kvartalsoppdateringen og se kvartalspresentasjonen på webcast. Her gis det svar på mange av de spørsmålene man måtte ha.

Kvartalsoppdateringen finner du blant børsmeldingene til DSRT.

Presentasjonen som webcast er lenket til fra Tekinvestortråden ca. innlegg 80.

(Hvis noen har bedre lenker, er det supert hvis de postes i tråden her.)

Ellers er hjemmesiden til Desert Control full av informasjon. Og de har også en egen side med FAQ:

https://www.desertcontrol.com/faq


SoriaMoria
11.07.2021 kl 18:23 3901

Fra 1. oktober i år til 31. mars 2022 gjennomføres World Expo 2020 i Dubai. Desert Control deltar der.

World Expo gjennomføres hvert 5. år. 193 land er representert. Det er brukt 7 milliarder $ og forventes 25 millioner besøkende. World Expo 2020 Dubai dekker et område på over 400 hektar og DSRT har sitt eget testområde på expoen.

https://www.expo2020dubai.com/en/news/20190618-desert-control
Redigert 11.07.2021 kl 18:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.07.2021 kl 23:13 3790

Herlig at du jobber på og finner informasjon!
SoriaMoria
11.07.2021 kl 23:57 3758

Takk for hyggelig tilbakemelding! Og for at du også engasjerer deg på tråden! Det gjør det mer givende for alle med flere stemmer i forumet.

Det er et selskap med et utrolig potensiale dette her, og vi har noen utrolig spennende måneder foran oss!
SoriaMoria
12.07.2021 kl 00:21 3746

CEO sa under en av presentasjonene at de ville reise ned til UAE, og forhandle ferdig og formalisere kontraktene, etter fridagene i forbindelse med helligdagene i juli. Vi kunne forvente nyheter «late summer, early autumn». Dette tolker jeg til august/september. Eller kanskje mer nøyaktig 15. august til 15 september.

«Eid Al Adha and Arafat day holidays» er slik jeg forstår det variable helligdager som ikke har faste datoer, men datoer som fastsettes fortløpende.

Disse datoene er i dag erklært til å vare fra 19. juli til torsdag 22. juli. Fordi fredag og lørdag er «helg» i UAE starter den neste arbeidsuken søndag 25. juli.

Når vi vet hvor ivrig CEO er, og at det er mye penger å spare for oppdragsgiverne regner jeg med at CEO flyr ned allerede siste uka i juli. Min forhåpning er dermed at vi kan få kontrakter også før 15. august.

Som tidligere nevnt er det god grunn til å tro at kontrakten på 200 hektar vil være mellom 2,4 millioner $ og 4 millioner $ brutto. Kontrakten med Dubai Holding kan potensielt handle om et område på 1500 hektar. Det kan være et beløp mellom 18 millioner $ og 30 millioner $ brutto.

Hvordan vil markedet reagere på slike tall?



Datoer for Eid:

https://www.google.no/amp/s/gulfnews.com/amp/uae/government/eid-al-adha-2021-public-sector-holidays-announced-1.1625983649304
Zorin
12.07.2021 kl 11:31 3595

Kommer trolig til å bli kjøpt opp av amerikanerne en dag. Hele landet er jo i ferd med å tørke bort, så de vil nok gjøre hva de kan inkludert kjøpe opp rubb og rake som kan være med på å stoppe ørkenspredningen. Før California blir det neste Sahara.