Kan Desert Control bli ett av børsens mest verdifulle selskap?

SoriaMoria
DSRT 09.06.2021 kl 14:00 487126

Desert Control er i dag verdsatt til ca. 600 millioner kroner.

Desert Control har løsninger innenfor megatrendene global oppvarming, vannmangel og ørkenspredning.

De har et produkt som gjør ørkensand til dyrkbar jord. Samtidig reduseres vannforbruket i områder som er behandlet med deres produkt kraftig i forhold til ubehandlete områder. Produktet kan også brukes til å opprettholde og fornye skogsområder.

Hvis tallene selskapet setter som mål oppnås, viser regnestykket mitt at målet er inntekter på ca. 8400 milliarder norske kroner innen 2030 (sic!).

Desert Control har som mål å ha behandlet 5 millioner km2 innen 2030:

«By 2030 we want to have greened 5 million km2 of dry lands and deserts.”
https://www.facebook.com/worldeconomicforum/videos/342682273045017/ tid -0,27 min


Prisen ligger foreløpig på 2 – 5 $ per m2, men er forventet å senkes til 0,2 $/m2:

«With scale Sivertsen says they can drive that cost down, ultimately aiming for around $0.20 (£0.15) per square metre. By comparison, the cost of buying productive agricultural land elsewhere in the world ranges from $0.50 to $3.50 (£0.38 to £2.65) per square metre, says Sivertsen. In the future it might be significantly cheaper to transform unproductive land than to seek out an established farm.”
https://www.bbc.com/future/bespoke/follow-the-food/the-spray-that-turns-deserts-into-farmland.html

Regnestykket:
I km2 = 1000 m ∙ 1000 m = 1 000 000 m2
Antar at det meste av jobben vil gjøres til laveste pris: 0,2 $ per m2

5 millioner km2 = 5000 000 000 000 m2 = 5 billioner m2
5 billioner m2 ∙ 0,2 $/m2 = 1 billion $
1 billion $ er ca. 8,4 billioner norske kroner

Inntekter: 8 400 000 000 000 kr eller 8,4 billioner kroner.
Tilfeldig antatt margin 10 % = 840 milliarder kroner.
-Skatt 22 %
Etter skatt = 655 milliarder kroner

Totale inntekter etter skatt / dagens aksjeantall
655 milliarder kr / 40 000 000 aksjer
=16 375 kr/aksje

Dette er altså hva selskapet kan ha hatt av fortjeneste frem til 2030 gitt forutsetningene i regnestykkene over. Mye av disse inntektene vil selvsagt brukes til å vokse.

Dette høres alt for mye ut så hvis noen finner feil i regnestykket mitt håper jeg dere sier i fra.

Det er selvsagt en hel del risiko for at selskapet ikke lykkes.

Noen risikofakorer kan være at:
-Det kan vise seg vanskeligere å skalere opp teknisk og økonomisk enn antatt.
-Vi vet ikke hvilke utilsiktede effekter det kan ha å gripe inn i økosystemer i denne målestokken.
-Strid om patentrettigheter og utløp av slike.
-Alternative teknologier som er mer attraktive.
-osv.

At det vil komme noen emisjoner underveis er rimelig å anta. Men hvis selskapet lykkes vil dette være vekstemisjoner. Noe som like gjerne kan være positivt for aksjekursen.

Før du investerer i denne aksjen bør du selvsagt sette deg nøye inn i den.
Redigert 09.06.2021 kl 14:06 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
14.07.2023 kl 11:04 5904

Det eneste jeg ber om nå er at selskapet får tid til å vokse se store og fete før araberne kjøper opp hele selskapet. Store deler av verden vil bli mer eller mindre totalt avhengig av DC's produkter. Jeg tror faktisk ikke vi klarer å se for oss hvor stort dette vil bli. Ekstremtørke over alt med påfølgende matmangel. Det snakkes om finanskriser etc??? Matmangel må ikke skje så her vil regjeringer over store deler av verden subsidiere selskaper som vil bruke DC's produkter. Å tro at dette ikke vil skjer er naivt.
YNWA250505
13.07.2023 kl 12:15 6491

Fant den her: 06.06.2023 08:38:37
DSRT: Fearnley nedjusterer kursmål til 23 fra 33, gjentar kjøp
Oslo (Infront TDN Direkt): Fearnley Securities nedjusterer kursmålet på Desert Control til 23 kroner pr aksje, fra 33 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling.


Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset tirsdag.

"Vi er fortsatt positive til den langsiktige veksthistorien, men justerer våre estimater og verdsettelse for å reflektere en mer konservativ utrulling gitt den begrensede finansielle fleksibiliteten", skriver meglerhuset.
YNWA250505
13.07.2023 kl 12:14 6287

Denne er fra oktober 2022: Fearnley-analytiker Torkjel Refnin Jordbakke startet meglerhusets dekning av Desert Control. Selskapet arbeider med gjødsling jorden i kampen mot ørkenvekst. Jordbakkes konklusjon gir et kursmål på 39 kroner og en klokkerklar kjøpsanbefaling på aksjen som handles under 18 kroner på børsen.

Desert Control gikk på børs i fjor vår, og ble handlet til kurser rundt 15 kroner frem til høsten da alt eksploderte, og aksjen gikk i 40 kroner i januar i år før aksjen har falt kraftig tilbake.

Er det noen andre som har noen nyere kursmål?
YNWA250505
13.07.2023 kl 12:13 5909

Flere og flere slike sertifiseringen vil Desert få over hele verden. Kursen her nede er bare tull. Siste kursmålet jeg så var vel over kr 30. Mulig jeg blander, men mener dette ikke er fra så lenge siden heller? 33 kroner eller noe?
YNWA250505
13.07.2023 kl 12:11 5882

13.07.2023 11:12:17
Liquid Natural Clay (LNC) Receives Product Certification as Organic Fertilizer Authorized for Sale in the UAE
Sandnes 13 July 2023 - Desert Control (DSRT) announces completion of the product registration process with the Ministry of Climate Change & Environment (MOCCAE) in the United Arab Emirates (UAE).


This milestone achievement designates Liquid Natural Clay as a certified organic fertilizer authorized for sale and use in the UAE market, following a rigorous certification process conducted by MOCCAE.


The certification is under registration number DXB-APH-34-2318938. It showcases Desert Control's commitment to compliance with the regulatory framework established by MOCCAE, allowing LNC to meet the required standards and be deemed safe for its intended purpose in agricultural practices. This authorization ensures that LNC can be introduced to all sectors of the UAE market, catering to the needs of farmers, consumers, and other stakeholders in the agricultural industry and across private, public, and government sectors.


Liquid Natural Clay (LNC) is a solution developed by Desert Control that harnesses the properties of natural minerals to enhance soil fertility, water retention, and crop productivity. By obtaining the registration certificate, LNC can confidently be promoted by Desert Control and its licensed operators as a certified organic fertilizer, assuring users of its compliance with the highest quality standards and suitability for sustainable agricultural practices.


"We are proud to receive the certification of LNC under the category of organic fertilizers and agricultural conditioners and obtain the authorization for sale in the UAE market," said Ole Kristian Sivertsen, President and Group CEO at Desert Control. "This achievement marks a significant milestone in our journey and opens a wider range of opportunities in the government sector for our licensed operator while reinforcing our commitment to delivering safe, effective, and sustainable solutions to farmers and growers in the UAE."


The MOCCA certification follows the certification announced on 16 March 2023 for the official approval and certification for organic farming from the Ministry of Industry and Advanced Technologies (MoIAT) in the UAE and the Organic Materials Review Institute (OMRI) approval of LNC for use in compliance with the USDA National Organic Program received in June 2023.


"We are confident the MOCCAE authorization, combined with recent certifications, will support future endeavors in obtaining authorizations, certifications, and necessary regulatory approvals for Liquid Natural Clay across the GCC region and in other countries and markets we aim to serve," said Ole Kristian Sivertsen, President and Group CEO at Desert Control.
rockpus
07.07.2023 kl 10:35 6476

CEO sender i det minste et positivt signal her:

https://newsweb.oslobors.no/message/594928
Aaleby
05.07.2023 kl 15:28 6884

Hvorfor? LNC passer som hånd i hanske mtp målsetningen; minske vannforbruket. DC kan bevise at teknologien fungerer gjennom en objektiv tredjepart, Universitetet i Arizona, og støtteordningen er allerede knyttet opp mot dryppanlegg og lignende. Beløpet er 1500$ per acre.
rockpus
05.07.2023 kl 14:18 6982

Det er Ikke slik at historien alltid gjentar seg med samme faktorer som sist. Du kan dermed ikke spå ut fra bakspeilet i en stadig mer komplisert verden.
Men det er heller ikke slik under en eventuell finanskrise at ikke det finnes selskaper som går mot strømmen. Tror faktisk klimakrisen med tørke som truer matproduksjon vil bli oppfattet som mer alvorlig enn rentenivå osv.
Odium
05.07.2023 kl 13:58 7028

Jesus, jeg håper du kun investerer dine egne penger og du gjør det uten giring.
YNWA250505
05.07.2023 kl 13:57 7001

Vannmangel i California. California har vært rammet av alvorlig tørke de siste fire årene. 47 prosent av delstaten er nå rammet av "eksepsjonell tørke", ifølge US Drought Monitor. For ett år siden var tallet 24 prosent. Hovedårsaken til tørken er at det er mindre snø i Sierra Nevada-fjellene enn normalt.
YNWA250505
05.07.2023 kl 13:52 7001

Det er vannkrise i California og de vil kaste penger etter DC fremover. Det er jo svært lett å se at dette blir gigantisk
YNWA250505
05.07.2023 kl 13:50 6992

Kundene til DC takler ikke en finanskrise??? Nei disse multimilliardærene Midt-Østen har ikke nok penger uansett eller. 1 milliard for disse tilsvarer 100000 kroner for de fleste av oss her inne. Det gnålet ditt om finanskrise er kun basert på historikk. Vi er liksom på overtid så det bare må bli en finanskrise. Mat må alle ha, tørken er over oss og DC har løsningen. Klart kursen kan dette, men sitter du long er det null problem da du vil bli rikelig belønnet. Min spådom er akkurat like god eller dårlig som din Odium. Får du rett i 2023? Nei, bankene er solide som bare det. Får du rett i 2024? Nei tror ikke det. 2025 hvem vet. Da står kursen i DC i 100+ uansett så da har vi solgt oss ut med en gigantisk gevinst
Odium
05.07.2023 kl 13:09 7043

Kommende matkrise er nok til fordel for DC, men tror du ikke det ligger litt lenger inn i fremtiden å komme innunder slike ordninger?
Aaleby
05.07.2023 kl 12:49 7098

Nå er vel ikke jordbruket det som nødvendigvis får svi mest på pungen i et finanskrise-scenario. Det ligger også solide statlige støtteordninger på bordet som DC jobber mot å bli inkludert inn under. Hvis formål er å gi insentiver til å kunne investere i tiltak som minsker vannforbruket i det sørvestlige USA.
Redigert 05.07.2023 kl 12:50 Du må logge inn for å svare
Odium
05.07.2023 kl 11:53 7150

Dette er jo min vurdering av ting og selfølgelig kan jeg ta feil.
Men jeg tror ikke et oppstartselskap som DC kommer gjennom en finanskrise uten at kursen får seg en seriøs karamell, men jeg tror selskapet kommer seg gjennom av samme grunn som Aaleby. Ingen gjeld.
Men kundene til DC vil ikke nødvendigvis takle en finanskrise så godt og jeg tror ikke de har tid til å få ting i sving før dette smeller.
Men så er det notorisk vanskelig å time en finanskrisen også, så hvem vet.
rockpus
05.07.2023 kl 11:18 7154

Du er tydeligvis svært sikker på dine evner til å vurdere makro. Men føler du like stor sikkerhet for at det ikke plutselig kan komme et kommersielt gjennombrudd for Desert med en større kontrakt?
Tror du makro utvikling i finansmarkeder påvirker verdens behov for teknologien til Desert i avgjørende grad?
Odium
05.07.2023 kl 09:44 7298

Folk fortsetter å hyperfokusere på selskapet og nekter å akseptere at markedet rundt smuldrer opp.
Sjekk ut 6 måneders obligasjonene England nå. Rentene er høyre i dag enn de var når de holdt på å velte pensjonsfondene for et år siden og myndighetene har ikke mulighet til å gjøre det samme for å redde dem igjen. Tipper nesten ingen her inne vet dette og hva det betyr og de få som skjønner dette er langt i fra så skråsikre på kursutviklingen til DC som det de fleste som kommenterer her inne er.
Odium
05.07.2023 kl 09:37 7118

Hvis du går tilbake og faktisk leser det jeg skrev så gjorde jeg faktisk det også. Det er helt normalt med rekyler etter store fall, men hvis du ser på volumet så var det syltynt og derfor meningsløst.

Spørr deg selv hvorfor DC faller videre nå som alt liksom skal være i orden? Og mange her ikke var 100% sikre på at 20kr var bunnen også. Usikker på deg spesifikt, men tipper du har hele vegen ned trodd at bunnen var inne. Like sikker som du er nå.
Aaleby
04.07.2023 kl 20:29 7432

Kurskollapsen handlet om et vanskelig finansielt marked som skaper ekstrem emi-frykt. Som er forståelig. Bare å se på Observ Medical. Men fallet fra ATH og til under 20 kr var nok i mye større grad en konsekvens av at ting har tatt mye lengre tid enn hva et over-optimistisk marked opprinnelig hadde sett for seg.
bravi
04.07.2023 kl 19:49 7232

Lite trolig at kursen etablerer seg under emisjonkursen på 10 kr, i verste fall en liten sving under så kommer den opp igjen. Kan bli lang ventetid for Odium hvis han tenker å kjøpe under 6.
Tidligere har Odium forklart kursfallet i Dsrt med begynnende finanskrise osv., det er feil. Årsaken til kursfallet har vært at Dsrt ikke har greid å selge LNC, ingen inntekter samtidig med 1,5 års satsning med store utgifter. Nå får vi se om det kommer noen lisensinntekter fra Emiratene og SA, at de gikk inn med usd. 1+1 mill. tyder på at de har planer om å få til noe.
YNWA250505
04.07.2023 kl 16:46 7328

Men hvorfor klarte ikke en som deg å se rekylen fra kr 6 til 13-14 igjen og hvorfor så du ikke i krystallkulen din at den siste avtalen kom på plass? Et salg av utstyr til ca 11mill og en rettet emisjon på 11 mill til kurs kr 10? Og hvorfor shortet du ikke DC? Du blir ikke rik av å være spåmann her inne på forumet vettu. Skiver du at kursen skal rase så shorter du. Det r troverdig. Alt annet er bare tøys og støy. Vi som sitter i DC nå vil bli rikelig belønnet for vår tålmodighet. Du må gjerne sitte på utsiden og vente på kr 6 før du kjøper deg inn. Alle skjønner at kr 6 skal vi aldri ned på igjen etter siste utviklingen.
Odium
04.07.2023 kl 16:13 7369

Født realistisk. Tror du markedet bryr seg om at du er positiv?
At DC skulle ned var krystallklart i fjor sommer og det var fryktelig åpenbart at selskapet skulle ned til all time low allerede i fjor høst. At du ikke klarer å se dette betyr ikke at andre ikke gjør det. Selv ledelsen innrømte dette i fjor sommer når de solgte seg ned.
Odium
04.07.2023 kl 16:03 7392

Det sa dere på 20kr også når jeg sa vi skulle under 10kr
YNWA250505
04.07.2023 kl 14:33 7513

Hvorfor du er i markedet i det hele tatt når du forventer Ragnarok og finanskrise ganger 10 skjønner ikke jeg. Høres ut som om du heller burde hatt pengene dine i madrassen. Er du født negativ?
YNWA250505
04.07.2023 kl 14:27 7486

OK så du mener kr 6 ikke er bunnen? God bedring til deg og lykke til med å komme inn lavere en det.
YNWA250505
04.07.2023 kl 14:24 7438

Seff skal ikke Odium ha noe Kudos for å ha tippet kursen sørover. Hadde denne flotte kontrakten, avtalen, salget og samarbeidet blitt meldt for lenge siden (noe som seff ingen kan vite, så ren tipping) så hadde alt Odium har spådd falt i fisk. Så små marginer er det mellom himmel og helvete. Ingenting er sikkert før det er sikkert. Umulig å vite eksakt når disse avtalene vil falle på plass. Nå er de på plass og større skal de bli. Verden vil skrike etter DC sitt produkt. Kanskje vil dette bli like viktig som YARA's gjødsel. Ja kanskje YARA kjøper opp DC i løpet av året? Det kan jeg seff ikke vite, men jeg kan jo si at jeg tror det. Om det skulle bli virkelighet blir jeg genierklært om det ikke skulle bli slik så er det ingen som vil slakte meg for min spådom.
Aaleby
04.07.2023 kl 14:03 7501

Som kan sette sine begrensninger, men mulighetene til å vokse i USA spesielt, men også i det sørlige Europa og Australia etter hvert er rimelig monumentale.
Odium
04.07.2023 kl 13:29 7561

Men ikke saudi Arabia og sannsynligvis resten av Midtøsten. De vil foretrekke og sannsynligvis bli tvunget til å velge kinesisk.
rockpus
04.07.2023 kl 13:02 7613

Dersom f.eks. Kina skulle få tak i teknologien, kan vi vel uansett være sikre på at de ikke vil kunne utkonkurrere Desert i det amerikanske markedet. Tror neppe at USA vil foretrekke et Kinesisk selskap foran et Norsk i denne sammenheng.. Og det gjelder antagelig i de fleste vestlige markeder?
Odium
04.07.2023 kl 12:35 7631

Takker :)
Jeg startet discord fordi Hegnar nekter å følge med i tiden.
Håpløst med et over 20 år gammelt forumdesign i dag.
Aaleby
04.07.2023 kl 12:13 7652

Er selv innom Hegnar nærmest i sekunder om gangen, kanskje en gang i uken. Nettopp pga kvaliteten. Takker for den, skal ta en sjekk når ferien er over 👍 Anbefaler også https://tekinvestor.no/t/desert-control-group-smaprat-2/ om man har et ønske om å følge Desert Control langt tettere enn hva som muliggjøres av denne tråden.
Odium
04.07.2023 kl 12:06 4515

Jeg drifter en Discord server med fokus på investeringer. Stort sett er det mest aktivitet rundt oljeservice og spesielt rig, men det fins en egen kanal for desert Control også med alt for lite aktivitet.
Kompetansen på serveren er i snitt langt høyere enn her på Hegnar, men igjen fokusert på oljeservice.
Men om dere skulle ønske det så er dere hjertelig velkomne til å bli med der. Det er et langt bedre fora for å dele informasjon enn dette.
Skjønner selvfølgelig at mange av dere er skeptiske til meg og det er ok, men om det er av interesse så legger jeg ved en invite.

https://discord.gg/PbrfVhfpHY

Det er som sagt lav aktivitet i DC kanalen så dere blir litt ansvarlige for å få denne i gang, men fordelene med Discord over Hegnar er ganske ekstreme med tanke på hastigheten på diskusjonene og muligheten til å dele bilder og filer på en helt annen måte. Og kvaliteten på diskusjonene blir bedre når de får litt mer samtalepreg.
Vi er i overkant av 1700 medlemmer med ~150-200 online til enhver tid.
Aaleby
04.07.2023 kl 12:06 4492

Handler om skomaker bli ved din lest. Kommer aldri til å prøve å predikere en finanskrise. Selv om jeg absolutt skjønner hvor du vil og benekter heller ikke at det er et risk-off marked. Handler om å ikke overvurdere egne evner (time markedet), som involverer større risiko enn å tolerere irrasjonelle kursbevegelser grunnet frykt i markedet. Vel og merke om man treffer på at bevegelsene er irrasjonelle sett i et lengre perspektiv.

DC trenger knapt å investere ytterligere for å kunne lande større prosjekter i 2024. Ergo vil de i stor grad kunne klare å holde seg flytende for egen maskin. Selv om selskapet guider å bli cash positive først i 2025. Som betyr at man fortsatt ikke er helt kvitt emi-spøkelset.
Odium
04.07.2023 kl 11:48 4446

Jeg mener du korrekt vurderer DC som selskap satt i vakuum, men at du drastisk undervurderer problemene i markedet som helhet. Virker ikke som folk tar inn over seg det som er i ferd med å treffe vesten snart (usikker på når men q4-q1 kanskje?).
Alt ligger til rette for en repetisjon av 2008 som et minimum, men 1929 er ikke ute av bildet. Første gang i historien har FED innrømt at det kommer en resesjon. (I 2008 påsto de at alt var supert frem til Lehman falt)
Nasdaq er i ferd med å danne B i en gigantisk ABC korreksjon som er tilnærma identisk med den vi såg i 2000.
Aaleby
04.07.2023 kl 11:41 4427

"I den anledning så lurer jeg litt på hvordan de sikrer teknologien når de nå lisensierer den bort? Hvordan vet vi at den ikke havner i Kina?"

Vi vet ikke. Og den risikoen har helt klart økt. Det er hvert fall min umiddelbare tanke. Et åpenbart spørsmål til neste kvartalspresentasjon. Samtidig skal det sies at kineserne skal klare å etablere seg i de samme markedene som DC opererer for at det skal kunne bli en umiddelbar utfordring. Og her spiller know-how og markedsposisjon en stor rolle. Samt at selskapet tross alt er patentbeskyttet til 2028. Legg til de enorme globale utfordringene, som DC ikke vil kunne klare å håndtere alene og jeg vil ikke anse dette som en eksistensiell trussel på noe vis.
Odium
04.07.2023 kl 11:35 4403

Fornuftig svar og det kan godt hende du får rett.
Risikoen jeg sikter til er ikke koblet til selskapet, jeg har hele vegen sagt at DC er unike og at dette kan bli en internasjonal gigant.
Risikoen jeg er opptatt av er det som skjer i markedet og kun det. Frykten er at turmultene som etter hvert vil komme, vil bli så brutale at lille DC forsvinner i sprekkene.
I motsetning til hva folk virker å tro her, så er jeg faktisk bull på DC og jeg venter på en inngang som gir mening for meg, det er derfor jeg henger her og plager dere med dystre spådommer.
Jeg trodde den skulle komme allerde i fjor høst men ting tar alltid litt lenger tid enn jeg først tror.

Jeg er ikke opptatt av å komme inn på bunnen, men jeg er opptatt av å komme inm etter vi faktisk har sett en bunn og den tror jeg ikke er her enda. Men om jeg tar feil så er jeg ok med det også. Kjøper når jeg syns det gjør mening.

I den anledning så lurer jeg litt på hvordan de sikrer teknologien når de nå lisensierer den bort? Hvordan vet vi at den ikke havner i Kina?
rockpus
04.07.2023 kl 11:28 3642

En stor feil som mange investorer gjør, er å automatisk koble egen treffprosent til egen dyktighet. Det kan nemlig like gjerne være flaks.

Minner også om at selv i nedgangstider, vil det være selskaper som går mot strømmen. I slike tider er det ikke særlig lurt å investere i luksus. Men et selskap som kan være med å løse problemer knyttet til matvaresikkerhet i en klimakrise, kan selvsagt også i nedgangstider være en god investering.
Aaleby
04.07.2023 kl 11:21 3656

Han over her har fokus på det fundamentale og ikke den løpende kursen underveis 😉 Må gjerne påpeke hvor jeg tar feil eller har tatt feil. Antall aksjer har økt fra 41 mill til 42 mill. Det er mitt tap så langt for å sitte long. Hvem som har rett og galt handler vel så mye om tidshorisont og investeringsfilosofi som kurs her og nå. Som er det som du har truffet på så langt; markedets reaksjon på emi-frykt og kursutvikling generelt. Kudos for all del, men evne til å predikere selskapets muligheter til å lykkes inngår ikke i dette. Og er det som veier tungt for undertegnede.
Redigert 04.07.2023 kl 11:36 Du må logge inn for å svare