Kan Desert Control bli ett av børsens mest verdifulle selskap?

SoriaMoria
DSRT 09.06.2021 kl 14:00 489699

Desert Control er i dag verdsatt til ca. 600 millioner kroner.

Desert Control har løsninger innenfor megatrendene global oppvarming, vannmangel og ørkenspredning.

De har et produkt som gjør ørkensand til dyrkbar jord. Samtidig reduseres vannforbruket i områder som er behandlet med deres produkt kraftig i forhold til ubehandlete områder. Produktet kan også brukes til å opprettholde og fornye skogsområder.

Hvis tallene selskapet setter som mål oppnås, viser regnestykket mitt at målet er inntekter på ca. 8400 milliarder norske kroner innen 2030 (sic!).

Desert Control har som mål å ha behandlet 5 millioner km2 innen 2030:

«By 2030 we want to have greened 5 million km2 of dry lands and deserts.”
https://www.facebook.com/worldeconomicforum/videos/342682273045017/ tid -0,27 min


Prisen ligger foreløpig på 2 – 5 $ per m2, men er forventet å senkes til 0,2 $/m2:

«With scale Sivertsen says they can drive that cost down, ultimately aiming for around $0.20 (£0.15) per square metre. By comparison, the cost of buying productive agricultural land elsewhere in the world ranges from $0.50 to $3.50 (£0.38 to £2.65) per square metre, says Sivertsen. In the future it might be significantly cheaper to transform unproductive land than to seek out an established farm.”
https://www.bbc.com/future/bespoke/follow-the-food/the-spray-that-turns-deserts-into-farmland.html

Regnestykket:
I km2 = 1000 m ∙ 1000 m = 1 000 000 m2
Antar at det meste av jobben vil gjøres til laveste pris: 0,2 $ per m2

5 millioner km2 = 5000 000 000 000 m2 = 5 billioner m2
5 billioner m2 ∙ 0,2 $/m2 = 1 billion $
1 billion $ er ca. 8,4 billioner norske kroner

Inntekter: 8 400 000 000 000 kr eller 8,4 billioner kroner.
Tilfeldig antatt margin 10 % = 840 milliarder kroner.
-Skatt 22 %
Etter skatt = 655 milliarder kroner

Totale inntekter etter skatt / dagens aksjeantall
655 milliarder kr / 40 000 000 aksjer
=16 375 kr/aksje

Dette er altså hva selskapet kan ha hatt av fortjeneste frem til 2030 gitt forutsetningene i regnestykkene over. Mye av disse inntektene vil selvsagt brukes til å vokse.

Dette høres alt for mye ut så hvis noen finner feil i regnestykket mitt håper jeg dere sier i fra.

Det er selvsagt en hel del risiko for at selskapet ikke lykkes.

Noen risikofakorer kan være at:
-Det kan vise seg vanskeligere å skalere opp teknisk og økonomisk enn antatt.
-Vi vet ikke hvilke utilsiktede effekter det kan ha å gripe inn i økosystemer i denne målestokken.
-Strid om patentrettigheter og utløp av slike.
-Alternative teknologier som er mer attraktive.
-osv.

At det vil komme noen emisjoner underveis er rimelig å anta. Men hvis selskapet lykkes vil dette være vekstemisjoner. Noe som like gjerne kan være positivt for aksjekursen.

Før du investerer i denne aksjen bør du selvsagt sette deg nøye inn i den.
Redigert 09.06.2021 kl 14:06 Du må logge inn for å svare
Seland82
13.06.2023 kl 11:38 4735

Hei, hvor har du denne informasjonen fra?
Kan ikke se at det har kommet børsmelding eller at det ligger noe på hjemmesiden deres om dette besøket?
AtlasShrugged
13.06.2023 kl 11:15 4748

ja burde være på 30-40 kr, tenker de har lyst på dette araberne
Tradinator
13.06.2023 kl 11:10 4774

Fyker opp her nå. Tipper araberne ser sitt snitt til å kjøpe dette for smuler. Blir jo en global gigant med nok penger bak dette.
AtlasShrugged
13.06.2023 kl 10:46 4835

Får vi et bud på selskapet allerede denne uken? Thursday, June 15th, Desert Control will make an announcement with a visiting VIP from the UAE with a signing ceremony. The event will be at 6am at the Yuma Quartermasters Depot State Historic Park.
Tradinator
07.06.2023 kl 23:48 5198

Ligger noe greier på Twitter. De lever i beste velgående:-) Fortsatt tørt i verden, så ingen endring på potensialet her. Det er bare pause i kommunikasjonen fra selskapet ser det ut til
JoK
07.06.2023 kl 23:19 5117

Opp nesten 50% på en uke uten nyheter, fra all time low... Hvordan tolker man det? Skjer det noe positivt snart, mon tro?

Tradinator
24.05.2023 kl 14:36 5879

Kan jo ikke bli annet en en gedigen opptur om de kommer med noe juicy i morgen. Snodig melding, jeg tror de jakter på kjøpere av hele selskapet.
kentove
24.05.2023 kl 13:30 5904

Satser på de kommer med mer info i morgen på q1, og gjerne noen flere prosjekter også.. Merkelig måte å gjøre dette på, vil tro en emisjon fort ville fikset et halvt år til med cash iallefall, frem til større kontrakter
skeptiker
04.05.2023 kl 16:42 6734

En dag ble det vel omsatt ca 1 % av utestående aksjer, noe som ikke er dramatisk. Siden har det blitt omsatt langt fårre aksjer. I et amerikansk selskap jeg stort sett har satset pengene mine i blir flere prosent av utestående aksjer omsatt dag etter dag, men der går kursen enda mer dramatisk oppover. Det er ikke utenkelig at noen som kunne tenke seg å overta selskapet og som eier en god del aksjer nå selger i en forsøk på å skape krisestemning med henblikk på et oppkjøpstilbud, slik jeg ser det. Det er kanskje det verste som nå kan skje for dagens aksjonærer.
skeptiker
04.05.2023 kl 16:36 6747

Hvorfor kjøper de utenlandske beilerne nok aksjer til at kursen ikke faller dramatisk?
skeptiker
04.05.2023 kl 16:35 6693

Du har vært for optimistisk. Kursen kort tid før børsen stenger idag var kr. 7,40. Lavest kurs f or dagen?
Odium
04.05.2023 kl 11:16 6800

Det er ikke drøyt og det er fortsatt overpriset
Og hva er det som er så brennhett? Det går ikke akkurat på skinner dette. Ledelsen kjøper ikke aksjer til disse prisene heller.
Den kommende finanskrisen er heller ikke priset inn. Det jeg ser her inne er en flokk med folk som ser seg totalt blinde på DC i det korte og mellomlange bildet. 2023 blir MYE verre enn 2022 for markedet generelt og DC slipper ikke unna.

Når det er sagt så tror jeg vi vil stige fra her.
Lower lows, lower highs
Redigert 04.05.2023 kl 11:21 Du må logge inn for å svare
Tradinator
04.05.2023 kl 10:25 6780

Virker drøyt i et selskap som er brennhett globalt, og som følges meget tett av utenlandske beilere.
YNWA250505
04.05.2023 kl 10:03 6264

Selskapet melder om en strategisk gjennomgang og kursen raser 50%. Er ikke det litt i overkant? For meg ser det nesten litt manipulerende ut? Noen som presser kursen ned slik at de kan kjøpe seg kraftig opp i en evt emisjon. Eller ikke evt, det blir emisjon. Men blir den rettet eller får vi alle lov til å være med? Uansett så synes jeg 50% kursras er galskap.
skeptiker
03.05.2023 kl 08:59 6444

Jeg har ajewkket litt hva som skrevet tidlig ifjor. Det som slår meg er hvor mye jeg skrev selv. Jeg kom med kritiske tanker i forhold til DSRT og det var mange som opponerte mot dem. I det jeg har skett skrev du ikke så mange innlegg. Det som preget det du skrev var usakligheten snarere enn at du argumenterte mot det jeg skrev. Du syntes kanskje at det var så dumt at det ikke var noen grunn tiil å komme med saklige argumenter. Nå som kursen er nede på 8-tallet, dvs. ca 80% fall fra toppen, har jeg en mistanke om at en del objektive bedømmere ikke ville synes at mine tanker var så dumme likevel, men kanskje tar jeg feil. Her i alle fall et innlegg du skrev som jeg synes er lite saklig: "Aaleby
31.01.2022 kl 19:03 4075

Slettet bruker skrev
De samme folka som kritiserer har neppe mer enn 5% av formuen sin, kanskje nærmere 1%, i det verdipa..

Skeptiker er all in i DSRT og har tidligere tapt en millionformue på børsen. Titalls millioner som ble til kr 0. Som vel kan forklare at det oppkonstrueres problemstillinger som er helt borti natta. Som at LNC ikke hadde synlig effekt i sylinderen til Idland under webinaret. Sprøyt fra ende til annen. Eller at Sivertsen er mer opptatt av utseendet enn å pleie aksjonærene. En helt absurd påstand. Men kanskje til å forstå når man i relativt høy alder satser sparepengene (800 000 kr) på ett kort i en volatil høyriskaksje. Hvor fora og face tydeligvis benyttes til å avreagere på merkverdig vis når presset blir for stort til å bære." Det er interessant å lese dette i disse dager da jeg tror jeg har satset på en gullfugl i USA til en kurs som var nesten akkurat 5% av hva publikasjonen Seeking Alpha vurderer som "fair value" - dvs en som har skrevet en analyse i publikasjonen. Jeg er foreløpit opp over 100% i løpet av mindre enn en måned.
Aaleby
30.04.2023 kl 11:04 6963

Har vært forkjemper for én ting hele veien; dempe forventninger og forklare at ting vil ta tid. Har _aldri_ prøvd å bulle kursen eller hausset at det ville ta av rundt neste sving. Og jeg solgte halvparten i november nettopp basert på en sterk magefølelse av at forventningene i markedet ikke matchet med virkeligheten. For ett år siden var det jeg som påpekte at OKS hadde uttalt at man neppe ville se noen kontrakter av betydning i UAE før tidligst mot slutten av året. Og jeg skrev flere innlegg på sommeren om at de store inntektene mest sannsynlig først kommer i 2024.

Skal ikke prøve å psykoanalysere OKS, men det selskapet så absolutt kan kritiseres for er å ha vært alt for vag i sine beskrivelser av ståa i UAE. Markedet har i alt for liten grad hatt muligheter til å realitetsorientere seg og skjønne hvilke mekanismer det er som påvirker at ting tar så lang tid. Det skaper bare usikkerhet og utålmodighet.

I USA derimot må man kunne gi honnør til selskapet. Det er helt forståelig at bønder vil teste et så nytt produkt heller enn å potensielt sette livsverket på spill. Og det er alt arbeidet som er gjort på forhånd som gjør at så mange betydelige aktører melder sin interesse. Som en av de større citrusprodusentene, verdens største storfe-for produsent, en stor vingård og et stort golfanlegg. Alt iløpet av noen få måneder. Hvor man kan forvente betydelige inntekter neste år.

Mao; fremtiden er fortsatt lys, men kommersialiseringafasen er beintøff. Særlig i et risk-off marked som den man står midt i akkurat nå. Men at børsmeldingen skaper usikkerhet mtp finansieringsbiten er ikke vanskelig å skjønne.
Redigert 30.04.2023 kl 11:32 Du må logge inn for å svare
skeptiker
30.04.2023 kl 08:44 7026

Jeg synes det du skriver har blitt mye mer balansert etterhvert og at du stort sett står for fornuftige synespunkter nå. Hvis jeg ikke husker feil, skrev du for en del måneder siden at du enten hadde solgt deg helt ut eller i alle fall slgt deg kraftig ned. Men jeg synes du burde lese på nytt det du og dine meningsfeller skrev fra begynnelsen av 2022 og mer enn et halvt år utover. Jeg opplevde at du og dine meningsfeller var mikrofonstativ for Sivertsen. Jeg var en av 2-3 motstemmer over lang tid. Nå er det min vurdering at de tankene jeg hadde ikke var så dumme som diu og dine meningsfeller påsto at de var. Jo mer tid som går jo klarere synes jeg det blir at Sivertsen totalt må ha feilvurdert hvordan det var å drive business i Emiratene. Hans handlinger den gangen virker rasjonelle dersom vi hadde levd i en verden der forfuften rår. Der kunne en vente at folk sto i kø for å kjøpe et revolusjonerende produkt som LNC. Men slik har virkeligheten vist seg ikke å være verken i Emiratene eller i Usa.

En tanke jeg har gjort meg er om det kan ha vært sen stor strategisk tabbe å kreve så høy pris for LNC. Dersom en bevisst hadde valgt å selge LNC veldig rimelig en pewriode, ville kanskje salget ha gått langt bedre og mange flere ville ha fått testet hvor godt det virket. Så kunne en ha økt prisen så mye at produksjonen ble lønnsom samtidig som brukere tjente på å bruke dette. Dette er bare en strøtanke jeg har gjort meg.
Tm3P
30.04.2023 kl 08:32 6843

Hva slags skatt skulle det vært? For all del mulig han tok ut et stort utbytte fra sitt AS i fjor, han solgte jo en del aksjer da og ser jeg. Men når man tar ut et stort utbytte skulle man tro at man satt til side skatten man må betale året etterpå.

Høres ut som en bullshit unnskyldning spør du meg, lett å mistenke at han har hatt info om meldingen som kom på fredag.
Aaleby
29.04.2023 kl 21:03 6724

Snakk om å lyge så det renner av deg. Hente penger er sjelden et problem om det ikke er skifteretten neste. Selv i dagens marked. Spørsmålet er bare til hvilken rabatt. Så er selvsagt tilfelle også med DSRT.

Meningsutvekslingen har stort sett vært balansert. Med innlegg i alle slags valører. Som gir en fruktbar debatt.

https://tekinvestor.no/t/desert-control-group-smaprat-2/33940/4136

Mitt første innlegg etter meldingen, som ikke akkurat gir inntrykk av å ville avvise noe som helst:
"Men at andre i markedet har visst noe fremstår ganske klart. Så er spørsmålet hvor mye DC føler at de trenger. Særlig imponerende gjennomført er det uansett ikke."
mimer
29.04.2023 kl 20:06 6760

Menigheten med klugscheisse Gnaaleby i spissen har, i sedvanlig stil, fullt opp på børsfora med å avvise, tilbakevise og nedvise alle kritiske røster etter siste melding. Ikkeno nytt der, "alle" visste alt og ikkeno problem å hente penger når de vil. Sikkert derfor kursen fortsetter å rase.
skeptiker
29.04.2023 kl 10:08 6858

Selv om jeg på tre ulike nettsteder har fått kjeft fordi jeg var for kritisk overfor dette selskapet har jeg likevel vært for optimistisk. Heldigvis solgte jeg over halvparten av aksjene mine mens kursen var langt høyere enn den er nå. Dessverre kjøpte jeg tilbake over 10 000 aksjer mens kursen var litt over 20 kr. Dett er isolert sett surt, men jeg bryr meg ikke så mye om det i skrivende stund. Grunnen er at jeg etter påske satset ca 3/4 mill kr på et amerikansk selskap som handles på NASDAQ. Kursen er allerede opp nesten 100%. Det som virker løfterikt idag er at jeg nettopp leste en analyse av Seeking Alpha som oppga som vurdert fair value en verdi som er ca det tidobbelte av gårsdagens aksjekurs! Min identitet har t idligere blirr oppgitt av en annen som skrev innlegg her. Dere finner den ved å sjekke tlf. nr. 91354477. Den som måtte være interessert kan sende en melding til meg på min facebook side slik at jeg kan oppgi ticker til eventuelt interesserte og den aktuelle analysen.
Odium
28.04.2023 kl 22:16 6916

Jeg har også siden juni i fjor snakket om at kursen skal ned til 10kr og lavere.
Årsaken mener jeg er ikke selskapet, men markedet utsikter på vekstselskaper og kostnaden for penger når rentene stiger snur alt på hodet for et selskap som DC.
Det har ikke vært grenser for hvor dum jeg har vært og hvor lite jeg har forstått.
Sannheten er at det har vært krystallklart i snart et år hvor dette var på veg og det er ikke over enda, for finanskrisens har fortsatt ikke truffet verden. Jeg trodde den skulle være her nå, men nå virker det som q4 eller q1 er mer sannsynlig og den kommer til å gi DC et skikkelig blått øye.
Så jeg er enig med deg, jeg tror nå at <5kr er høyst sannsynlig og en smertefull refinansiering på dårlige premisser som mer og mer åpenbart.
skeptiker
28.04.2023 kl 17:05 6956

Jeg ser ingen grunn til at dagens aksjonærer skal bli nullet ut. Selskapets "burn rate" er ikke veldig høy og det skulle fortsatt være kapital til å dekke noen måneder framover. På meg virker innlegget ditt kunnskapsløst. Jeg tolker nyheten slik at selskapet er opptatt å ivareta interessene til dagens aksjonærer og ønsker å treffe hensiktsmessige tiltak med henblikk på det. Dagens kurs tilsier em markedskapitalisert verdi på noe i underkant av 400 mill kr. En burde kunne greie seg langt inn i neste år ved å hente en fjerdepart av dette vil jeg anta. Men jeg antar det i så fall må skjer til en klart lavere kurs enn 10 kr. I så fall blir det en vesentlig utvanning, men ikke en veldig dramatisk utvanning. Risikoen for aksjonærene tror jeg heller i at det kommer oppkjøpstilbud som eierne av aksjemajoriteten vil godta selv om det skulle gi tap for noen aksjonærer. Selv er jeg ikke lenger så veldig opptatt av dette fordi jeg like etter påske tror jeg har skutt en gullfugl i det amerikanske aksjemarkedet. Jeg har en stor papirgevinst allerede.
Tradinator
28.04.2023 kl 10:06 7114

Med den teknologien og den medieoppmerksomheten de har fått globalt, kan det være slutten for nåværende eiere. Skulle ikke være spesielt vrient å finne investorer som kjøpe opp denne superpotensielle teknologien og kommersialisere det. Hva med en av matvare gigantene? Tror dette selskapet snart forsvinner ut av Norge.
trodlet
28.04.2023 kl 09:33 7119

Når kursen var ca 30,- vurderte jeg det slik at kursen burde vært 5,- Jeg skrev noen ord om det flere ganger, men blir møtt med at jeg er useriøs og kun har ønske om bedre inngang. Nå får vi se om det blir en ny vurdering når/hvis vi kommer til kr 5,-.
Gullhaugen
28.04.2023 kl 09:32 7049

Desert Control hyrer rådgivere for å lete etter strategiske alternativer

Slike meldinger er altid veldig dårlig nytt for eksisterende aksjonærer dessverre , de blir nok nullet ut.
skeptiker
28.04.2023 kl 08:58 7073

Kursen har i alle fall blitt betydelig lavere i en fart i og med at en nå er nede på 11-tallet. Jeg synes imidlertid det er positivt at en nettopp har tatt kontakt med f lere meglirmaer for å få en vurdering av de strategiske valgmuligheter en har i forhold til kapitalinnhenting bl.a.
CatchTrader
25.04.2023 kl 11:17 7299

bravi skrev “lavmål oppgulp…”

Enten så følger du ikke med i timen, eller så skriver du dette i håp om lavere kurser. Tipper litt begge deler

Til dels enig i at DC har solgt ett par bjørneskinn før bjørnen er skutt, men samtidig har de klart å holde guidingen som er annonsert. Resultater får vi og pdd er det ikke en skrue som støver ned hos DC. Jeg har ståltro på at DC blir en folkeaksje og et selskap som vil bli enormt stort og utgjøre en avgjørende og viktig forskjell i tiden fremover.

Min eneste bekymring er oppkjøp
bravi
25.04.2023 kl 10:25 7159

Egentlig er ikke dette så riv ruskende galt, ihvertfall ikke hvis man ser på kursutviklingen i forhold til hva som er levert. Da kan man tenke seg enda lavere kurs. 2 år etter at selskapet kom på børs er fremdeles omsetningen mindre enn en pølsebod.

En ting er de 12 produksjonsenhetene som ble sendt til Emiratene i desember 2021 og siden har støvet ned, en annen ting er alle de nye "flinke og velkvalifiserte" ansatte som nå har stått på lønningslistene i over ett (1) år uten å ha fått til noen ting utover å bidra til at en emisjon nærmer seg.
Virker som Desert har sett helt bort fra at man skal ikke selge skinnet før bjørnen er skutt.
YNWA250505
24.04.2023 kl 11:32 7318

Noe er jo riv ruskende galt her. Fearnley Securities kom med denne 1 mars i år. TTT, men på sikt vil dette bli en gullgruve. Noe som verden virkelig trenger. Nå snakkes det om tørke som verden aldri har sett maken til og hvem kan løse matproblemer da? Jo det er DC det:

Fearnley Securities nedjusterer kursmålet på Desert Control til 33 kroner pr aksje, fra tidligere 39 kroner, og gjentar onsdag en kjøpsanbefaling.


Meglerhusets har tatt ned anslaget for driftsinvesteringer (capex) for å reflektere fokuset på kostnadseffektivitet, noe som også utsetter en kapitalinnhenting i meglerhusets estimater til tredje kvartal 2023. Kursmålet nedjusteres hovedsakelig som følge av en mer utvannende egenkapitalinnhenting, mens de langsiktige estimatene er uendret.
skeptiker
24.04.2023 kl 11:03 7348

Jeg ser det også slik at DSRT fremstår som gull når en ser flere år framover. Men det er fullstendig åpenbart at aksjemarkdet har et totalt annet syn på den saken, siden det verdsetter selskapet til ca 600 mill kr. Jeg antar de fleste er veldig uenig i min vurdering, men jeg ser det fortsatt slik at ledelsen i selskapet har begått en total feiluvrdeing av forholdene i Emiratene når 12 produksjonsenheter ble sendt dit i desember 2021. Det er lite tillitvekkende når en tar i betraktning at en har vært engasjert der på visse måter i flere år før det. En burde derfor kunne forvente at selskapets ledelse hadde hatt en viss innsikt i hvordan det er å operere der. Men det er selvsagt store muligheter også i USA og i andre deler av verden. Spårsmålet nå er hva som skal til for at aksjemarkedet endrer holdning til selskapets fremtidsutsikter.
CatchTrader
23.04.2023 kl 16:05 3780

Desert Control er gull - se på utsiktene fremover, matproduksjon og tørke. Nå som brikkene begynner å falle på plass, så er jeg mest bekymret for et raskt oppkjøp - ingenting er umulig. Mulighetene er mange og enormt store
skeptiker
20.04.2023 kl 11:14 3985

Jeg hadde tenkt å kjøpe noen flere aksjer igår. Men i påska ble jeg oppmerksom på en amerikansk askje på NASDAQ som jeg tror har veldig stort potensial også på kort sikt Tingo group) så jeg kjøpte noen aksjer der igår i stedet. Det er meget mulig at jeg selger noen av disse aksjene senere i år og kjøper aksjer i dette selskapet for pengene. Jeg har nemlig stor tro på Desert Control dersom en ser flere år framover.
kentove
19.04.2023 kl 17:42 4142

Heldigvis litt tempo i US, forventet vel minst 5 prosjekter i kvartalet fremover, bare å vente på noen tar ny dekning på selskapet når prøveprosjektetene og mest sannsynlig kontraktene kommer
Redigert 19.04.2023 kl 17:42 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
19.04.2023 kl 11:09 4250

Ser at styremedlem har solgt 300k aksjer pga han måtte betale skatt. Det betyr slik jeg ser det at det ikke vil bli lagt mer press på kursen og at det vil bli svært vanskelig å få tak i aksjer under kr 14. Nå venter vi any day melding om nye kontrakter og avtaler og da får vi håpe kursen løfter seg i første omgang over kr 15 og at vi aldri mer ser så lave kurser som nå. Verden trenger faktisk Desert Control. Det vil bli ekstrem tørke og vannmangel over store deler av verden og USA vil bli et gigantisk marked for DC. Håper jeg har mulighet og tålmodighet til å sitte i mange år og bli med på hele ferden. Det kan bli et meget hyggelig eventyr, selv om TTT.
Aaleby
17.04.2023 kl 16:50 4598

"Noen" som har hamstret 184k aksjer iløpet av 4 børsdager og fortsatte nok i dag. Mens andre igjen kvitter seg med en større mengde IPO-aksjer. Blir nok status quo kursmessig inntil det kommer nyheter.
kentove
17.04.2023 kl 14:04 4642

Høy omsetning i dag uten nevneverdig kurspåvirkning, noen som har flyttet aksjer eller noen som greier å hamstre umerket?
kentove
13.04.2023 kl 17:40 4894

Er vel ca 1/6 inni q2, så er jo spørsmålet om de gjør som sist og utgir de nye i bulk eller om de melder de etterhvert de signerer.. Iallefall spennende tider fremover, mener jo selv de vil eskalere antall prosjekter utover året og i slutten gjøre minst 50% om til fullprosjekter, føler det blir en magisk reise i år, bare håpe de tjener nok så man slipper en emisjon, kostnadene øker nok nå når de ekspanderer