Kan Desert Control bli ett av børsens mest verdifulle selskap?

SoriaMoria
DSRT 09.06.2021 kl 14:00 487119

Desert Control er i dag verdsatt til ca. 600 millioner kroner.

Desert Control har løsninger innenfor megatrendene global oppvarming, vannmangel og ørkenspredning.

De har et produkt som gjør ørkensand til dyrkbar jord. Samtidig reduseres vannforbruket i områder som er behandlet med deres produkt kraftig i forhold til ubehandlete områder. Produktet kan også brukes til å opprettholde og fornye skogsområder.

Hvis tallene selskapet setter som mål oppnås, viser regnestykket mitt at målet er inntekter på ca. 8400 milliarder norske kroner innen 2030 (sic!).

Desert Control har som mål å ha behandlet 5 millioner km2 innen 2030:

«By 2030 we want to have greened 5 million km2 of dry lands and deserts.”
https://www.facebook.com/worldeconomicforum/videos/342682273045017/ tid -0,27 min


Prisen ligger foreløpig på 2 – 5 $ per m2, men er forventet å senkes til 0,2 $/m2:

«With scale Sivertsen says they can drive that cost down, ultimately aiming for around $0.20 (£0.15) per square metre. By comparison, the cost of buying productive agricultural land elsewhere in the world ranges from $0.50 to $3.50 (£0.38 to £2.65) per square metre, says Sivertsen. In the future it might be significantly cheaper to transform unproductive land than to seek out an established farm.”
https://www.bbc.com/future/bespoke/follow-the-food/the-spray-that-turns-deserts-into-farmland.html

Regnestykket:
I km2 = 1000 m ∙ 1000 m = 1 000 000 m2
Antar at det meste av jobben vil gjøres til laveste pris: 0,2 $ per m2

5 millioner km2 = 5000 000 000 000 m2 = 5 billioner m2
5 billioner m2 ∙ 0,2 $/m2 = 1 billion $
1 billion $ er ca. 8,4 billioner norske kroner

Inntekter: 8 400 000 000 000 kr eller 8,4 billioner kroner.
Tilfeldig antatt margin 10 % = 840 milliarder kroner.
-Skatt 22 %
Etter skatt = 655 milliarder kroner

Totale inntekter etter skatt / dagens aksjeantall
655 milliarder kr / 40 000 000 aksjer
=16 375 kr/aksje

Dette er altså hva selskapet kan ha hatt av fortjeneste frem til 2030 gitt forutsetningene i regnestykkene over. Mye av disse inntektene vil selvsagt brukes til å vokse.

Dette høres alt for mye ut så hvis noen finner feil i regnestykket mitt håper jeg dere sier i fra.

Det er selvsagt en hel del risiko for at selskapet ikke lykkes.

Noen risikofakorer kan være at:
-Det kan vise seg vanskeligere å skalere opp teknisk og økonomisk enn antatt.
-Vi vet ikke hvilke utilsiktede effekter det kan ha å gripe inn i økosystemer i denne målestokken.
-Strid om patentrettigheter og utløp av slike.
-Alternative teknologier som er mer attraktive.
-osv.

At det vil komme noen emisjoner underveis er rimelig å anta. Men hvis selskapet lykkes vil dette være vekstemisjoner. Noe som like gjerne kan være positivt for aksjekursen.

Før du investerer i denne aksjen bør du selvsagt sette deg nøye inn i den.
Redigert 09.06.2021 kl 14:06 Du må logge inn for å svare
topee
18.03.2022 kl 06:50 6543

Hei, ja dette var merkelig og mye tyder på at jeg har misforstått, og da kan heller ikke jeg se hvorfor vi trenger så mange ansatte i UAE, jeg skal prøve å få en bedre forklaring, beklager forvirringen.
Moenet
18.03.2022 kl 20:03 6442

skjønner ikke helt pratet om at de ansatte ikke gjør noe, produksjonen har økt og det er varslet inntekt allerede i Q2, da er ting tilsynelatende helt på stell - husk at de ble børsnotert for litt mindre enn 1 år siden, alt i alt har prosessen gått radig fort syntes nå jeg
skeptiker
18.03.2022 kl 22:10 6391

Er du synsk? Hvordan kan du vite at det har vært noen produksjon i år? Det var vel rimelig å forvente en inntekt i slutten av desember ifjor da 12 produksjonsenheter var klare? Annet kvartal kan være så sent som i slutten av juni, dvs. ca 6 måneder etter at 12 produksjonsenhteter var klare for produksjon. Den første delen av prosessen etter børsnotering gikk fort. Nå har det meste i Emiratene tilsynelatende stått stille i Emiratene når det gjelder produksjon.
topee
19.03.2022 kl 12:01 6231

Jeg vet 100% at det foregår produksjon, men om dette inngår i en test vet jeg ikke, så muligens ikke bokført som inntekt enda før man har sett at ting virker som det skal.
skeptiker
19.03.2022 kl 21:27 6118

En st or utfordring er l ære opp ansatte som skal betjene produksjonsenhetene. Dersom slik opplæring anses som produksjon, er det derfor rimelig å anta at det foregår en viss produksjon.
Moenet
20.03.2022 kl 07:54 6022

Dessuten er pilotprosjektene der av en grunn, og jeg siterer:
"Different soil types require custom liquid natural clay compositions, so robust testing is needed to ensure the correct solution is used in each instance."
Det vil si at det er en grunn til at de har etablert et nytt pilotprosjekt i USA, selvom prosjektet i UAE har vært veldig vellykket.
Annerledes jord, og annerledes klima gjør at man helst skal være helt sikker før man inngår en kontrakt - spesielt dersom det er store områder.
Den enorme økningen i produksjonskapasiteten beviser nettopp at slike kontrakter nærmer seg.
skeptiker
20.03.2022 kl 08:24 5983

Jeg regner også med at kontrakter nærmer seg. Du slår inn åpne dører. Det som har vært skuffende de siste månedene er at selskapet ikke har gitt noen informasjon av betydniung om utviklingen i Emiratene til tross for at set hadde 12 produksjonsenheter ferdige for mer enn tre måneder siden. Det er derfor nærliggende å gjette på at det har oppstått problemer. Min erfaring fra 50 år i aksjemarkedet i flere land er at selskaper holder ting de ikke liker å fortelle om for seg selv så lenge som mulig. Manglende informasjon er derfor normalt et dårlig tegn.
Hayen
20.03.2022 kl 08:30 5994

De sender ikke ytterligere fire enheter til UAE hvis det har oppstått problemer.
Moenet
20.03.2022 kl 09:08 5985

Slår inn åpne dører? jeg besvarte jo kun din påstand.
Jeg er ikke enig med deg at de holder ting tilbake, de har overlatt salgsdelen til samarbeidsselskapet Desert Control Mawarid, DSRT er kun ansvarlig for produksjonsdelen i regionen. I tillegg til dette har de for første gang kommet med et nokså konkret tidspunkt for når vi kan forvente inntjening, altså i Q1 med effekt fra Q2. De har ikke brutt noen av lovnadene sine så langt, så for meg er dette gode nyheter.
Når det gjelder snakk om kontrakter er dette noe som tar tid, og det er viktig å understreke. for hvor lang tid har egentlig gått i forhold til å oppdage langtidsvirkninger mm? Det er naturlig å anta at jo lengre tid som går, jo mer konkrete anekdotiske bevis får kjøperne av produktet ergo er det fornuftig å vente for best mulig avkastning.
bravi
20.03.2022 kl 11:09 5927

Helt enig i at manglende informasjon er et dårlig tegn, det er en typisk gjenganger i aksjemarkedet, vi har også sett det tydelig i kursutviklingen på Desert siden midten av januar. Som vi ble fortalt skulle det innformeres om kontrakter tidlig i Q1, det hørte vi ikke noe mere om og kursen trynet. Hvorfor det ikke er blitt innformert at de har fått til noe noe vet ikke jeg, men man kan jo tenke seg at de ikke har fått til noe enda. Så får vi se hva som kommer. Skal de få inntekter i Q2 må de snart melde at de er kommet igang med noe.
Redigert 20.03.2022 kl 11:10 Du må logge inn for å svare
Moenet
20.03.2022 kl 11:37 5901

Q1 har ikke vært enda, hallo?
Kursen har gått ned sammen med en rekke andre selskaper grunnet geopolitiske årsaker, det er ikke nødvendigvis selskapsspesifikt.
De kontraktene fra pilotprosjektene som har vært lovet har blitt infridd, dette så vi når de ut av pilotprosjektet i UAE tok sikte på å inngå et partnerskap med Mawarid, dette ble holdt som lovet og Mawarid opprettet et datterselskap knyttet til dette hvor DSRT eier 49%.
Videre har det blitt etablert et nytt pilotprosjekt i USA, hvor det også vil knyttes partnerskap i fremtiden - her har alt blitt gjennomført i henhold til plan.
skeptiker
20.03.2022 kl 14:46 5827

Poenget er vel at partnerskapet i Emiratene ikke har ført til noe det har blitt informert om. Det betyr ikke at partnerskapet ikke vil føre til inntekter. Men det tyder på at datterselskapet til Mawarid ikke har greid å få utrettet noe som gir inntekter ennå. Når markedet er der, 12 maskiner står klare for å begynne å produsere er det ikke lovende at noen kommersiell produksjon ikke synes å ha blitt satt igang ennå. Det finnes en rekke tenkelige forklaringer, f.eks. en byråkratisk og treg beslutningsprosess eller at det skjer en tautrekkiing i forhold til vilkår eller pris som fører til forsinkelser. Mawarid greier seg godt uansett hvor lang forsinkelsen blir. DSRT mister omdømme dersom de ikke greier å få produksjonsenhetene i kommersiell produksjon. Noen vil kunne komme til å forestille seg at produktet er så kostbart at det ikke er kommersielt interessant for eksempel.
Moenet
20.03.2022 kl 16:31 5767

Dere er utålmodige, man kan ikke forvente kontrakter med en gang, det har nesten akkurat blitt organisert et selskap som skal ta seg av det finansielle, gi det litt tid.
Nå har det til og med kommet et tidspunkt hvor vi kan forvente inntjening. Selskapet har snart vært notert i 1 år, og fremgangen har vært over all forventning spør du meg.
Hayen
20.03.2022 kl 18:32 5725


"Det finnes en rekke tenkelige forklaringer, f.eks. en byråkratisk og treg beslutningsprosess eller at det skjer en tautrekkiing i forhold til vilkår eller pris som fører til forsinkelser."

Usannsynlig. Vilkår mellom Mawarid og Mawarid Desert Control Llc var helt sikkert på plass før de besluttet å opprette felles selskap i uae.
Vilkår mellom DC og Mawarid Desert Control Llc er utarbeidet for lenge siden.

"Mawarid greier seg godt uansett hvor lang forsinkelsen blir."

Mawarid taper penger på at oppstarten i uae tar lenger tid enn man ønsker.
auxe
20.03.2022 kl 19:01 5704

Politisk nu så ville jeg ikke satset på Mawarid; jevnfør koblinger til Syrias Assad og Emiratene
Moenet
20.03.2022 kl 20:58 5644

Nå er det altså ikke Mawarid man satser på, men Desert Control.
Politiske anliggender burde være urelevant, alle vet at UAE/Saudi både "sportsvasker" og "grønnvasker".
Det betyr ikke at vi ikke ønsker grønne investeringer, for vi er avhengig av at nettopp denne regionen drar lasset på dette området.
Når det er sagt: Det er 110 land som rammes av ørkenspredning, og kundegruppen er derfor enorm - man satser altså på DSRT og LNC - ikke en spesifikk gruppe i en spesifikk region.
auxe
20.03.2022 kl 21:17 5617

Tja når man ser Assad velkommen i Emiratene og blir omfavnet der så kan det vel bli usmakelig for vestlige interessenter.
Tror selv ledelsen i Desert får dårlig smak i munnen
Det var vel Mawarid det startet med ?
Noen ganger må man velge side og det kan være det dilemmat ledelsen i Desert kan havne oppi nu
Redigert 20.03.2022 kl 21:35 Du må logge inn for å svare
bravi
20.03.2022 kl 23:37 5496

Tror ikke det er politiske grunner til at Desert enda ikke har klasket en kontrakt i bordet. Vi ble innformert at det skulle skje tidlig i Q1 og stay tuned osv., altså lenge før invasjonen i Ukraine. Skal man først tenke at problemet er "politisk" bør det nevnes at Desert sin Ceo i Us er jøde.
auxe
20.03.2022 kl 23:46 5499

Helt enig i US
Det er Emiratene og Mawarid i nåtid og den siste tids utvikling jeg poengterer

Og det bør vel være på tide snart å klaske en kontrakt på bordet og vise til litt fremtidig inntjening ?
Redigert 20.03.2022 kl 23:56 Du må logge inn for å svare
Moenet
21.03.2022 kl 14:54 5320

Jeg tror Ole Kristian Sivertsen regelrett driter i om lederne i UAE har godtatt at Assad kan komme tilbake til landet for samtaler.
Det å redde miljøet har ekstremt lite (ingenting) med politikk å gjøre, og om så Putin og Assad selv hadde kjøpt produktet hadde det fortsatt ikke vært noen hindring, alt som ganger miljøet ganger alle. Det er lite vits å dra politikk inn i dette her, det blir for useriøst.
Redigert 21.03.2022 kl 19:12 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
22.03.2022 kl 11:41 5119

Poltisk er det kansje ikke gunstig at Dubai og Russland fortsatt er på bølgelengde etter det vi har sett av sanksjoner mot Russland fra vestlige land.
Moenet
22.03.2022 kl 16:27 5011

På hvilken måte kan dette ramme Desert Control mener du? kom gjerne med eksempler
skeptiker
22.03.2022 kl 17:10 4991

I våre dager ser de fleste både offentlige og private selskaper å være svært opptatt at sitt omdømme. Derfor har mange private selskaper i ulike land stanset virksomhet i Russland selv om dette ikke har blitt pålagt av myndighetene. Implikasjoen av dette er at den holdningen selskaper har til Russland til en viss grad smitter over på holdningen til land som er vennligsinnet overfor Russland. Det må antas å svekke omdømmet til selskaper å være aktive i land som er vennligsinnet overfor Russland.
Moenet
22.03.2022 kl 22:31 4919

igjen: hva har dette med Desert Control å gjøre?
Jensemann123
23.03.2022 kl 09:48 4731

Spenn fast sete beltene🚀
FunHouseComp
23.03.2022 kl 10:19 4724

I en ustabil verden, med geopolitisk uro, krig og klimaendringer, er lokal og nasjonal matforsyning viktigere en noen gang. Er ganske sikker på at den som lener seg tilbake, og gir Desert Control den tiden som kreves for at de skal få iverksatt og kommersialisert LNC vil mangedoble sin avkastning, men det skjer ikke på en formiddag.
Redigert 23.03.2022 kl 11:14 Du må logge inn for å svare
skeptiker
23.03.2022 kl 10:24 4792

Jeg synes responsen fra aksjemarkedet fra denne børsmeldingen er forbløffende uprofesjonell. De nyhetene som ble presentert innebar inten annet enn det en allerede hadde all grunn til å forvente. Det har nå vært kjent i månedsvis at en skulle starte opp testing av virkningen av LNC i Arizona. At dette skulle skje omtrent nå burde allerede nesten fullt ut ha vært diskontert av aksjemarkedet. Kursutviklingen den første timen idag viser hvor kunnskapsløs markedet er. Ut fra en rasjonell betraktning bør kursen derfor stort sett falle tilbake igjen til hva den var igår.
FunHouseComp
23.03.2022 kl 10:33 4756

Åpenbart mange som er ute, og som nå skal inn igjen. Det kan jeg godt forstå.
Redigert 23.03.2022 kl 10:33 Du må logge inn for å svare
dubium
23.03.2022 kl 10:43 4785

Det är ju kursutvecklingen ned från 40 kronor som är oprofessionell. Det har inte hänt något negativt sedan aktien var på 40 kr. Allting går enligt planen och de är välfinansierade. Den enda kritik som framförts här på forumet som motivering för att kursen ska ner (nästan halveras!), är ju att de skickar ut för lite PM, och nu säger du att det är negativt att de skickar ut PM? :)

Den här aktien ska tillbaka till 40 kr minst. Vad menar du är rationellt med att den ska kosta 25 kr när det inte finns en enda rationell orsak till att den har gått ner dit? Det finns inga negativa nyheter, inga problem med verksamheten eller ekonomin i DSRT, kriget i Ukraina påverkar inte DSRT alls osv. Varför skulle 25 kr vara rätta värdet?
Arne_And
23.03.2022 kl 10:48 4777

Oppgangen i dag er bare peanøtts i forhold til det vi vil få når de første avtaler UAE tikker inn. Stay tuned!
Jensemann123
23.03.2022 kl 11:12 4727

Hei Skeptiker.
Din påstand:
Du mener at markedet er uprofesjonelt.
Jeg mener at markedet har rett…
Det markedet er villig til å gi er markeds pris.
Men, du er det minste forutsigbar.
Du har faktisk slått leir opp på dine argumenter, som er entydig negative.
Selv på en fin børsdag som denne.
RGTBJØRN
23.03.2022 kl 13:02 4584

Flott men forventet melding i dag. Er som jeg har sagt Deserd er og blir en årelang reise
FunHouseComp
23.03.2022 kl 13:08 4579

Enig. Desert er en årelang reise. Eventyret har bare såvidt startet. Kjedelig å være med ned fra 40 tallet til 20 tallet, men slik er børs. Ingenting er endret i selskapet - alt følger plan. Desto bedre kjøpsmuligheter for nye aksjonærer.
Redigert 23.03.2022 kl 13:10 Du må logge inn for å svare
skeptiker
23.03.2022 kl 15:24 4434

Etter mitt syn er det uprofesjonelt å ikke hensyn ta manglende informasjon om det som har skjedd i Emiratene. De som har vært inne i aksjemarkedet en stund vet at selskapene er veldig ivrige etter å offentliggjøre gode nyheter, mens de holder tilbake dårlige nyheter så lenge som mulig. Nesten ingen informasjon om det som har skjedd i Emiratene er derfor etter min vurdering et tegn på at tingene ikke utvikler seg som forventet. På den annnen side slår en stort opp det som skjer i USA selv om kommersiell produksjon ikke forventes før til høsten. Har det ikke hendt noe negativt siden aksjen var på 40 kr? Problemet er at ingen vet hva som har hendt eller ikke hendt i Emiratene. Jeg tipper at det mest sannsynlige er at problemet er at det har hendt så lite. Dette er i seg selv ganske negativt i en situasjon hvor en har ansatt flere titalls personer for å ta seg av det selskept forventet kom til å hende. En hadde vel ikke ansatt så mange på aktuelt tidspunkt dersom en hadde forventet at det ikke kom til å hende stort i det første kvartalet inneværende år. Men utsiktene på langt sikt er selvagt lovende selv om det har skjedd lite i Emiratene i det første kvartalet i år. Ellers ser jeg at kursen har tatt seg opp igjen ut over dagen. Jeg har sett en video på 5 minutter om hvordan en maskinelt sprayer LNC, så maskinelt behandler jorda og så planter også maskinelt. Kanskje noen syndes dette er så overbevisende at det påvirker dem til å kjøpe aksjer? Dette virker i alle fall profesjonelt.
skeptiker
23.03.2022 kl 15:28 4446

Det er jeg enig i. Det er en slik avtale markedet har ventet på i flere måneder nå.
CatchTrader
23.03.2022 kl 15:59 4417

Vi ønsker ikke å sitte på gjerde når en slik melding kommer. FOMO, det er vel det vi også ser resultat av i dag.
Kommer det kontrakter på løpende bånd nå, så er det bare å holde på hatten og krysse fingre på at vi unngår et oppkjøp så alt for tidlig.
dubium
23.03.2022 kl 16:01 4464

Vad skulle hända i UAE som inte har hänt? På tre månader? Sånt här tar ju lång tid. Samarbetet (MOU, stage 1?) med Mawarid började 8 juni 2021, det tog fyra månader bara att komma till att börja med "preparing for stage 2" den 22 oktober 2021. Sedan tog det två månader till för att "stage 2" skulle börja, den 15 december. Då skriver de att "The new company will be incorporated as soon as possible and targets the start of operation in Q1 2022." Det låter som att de inte ens vet om det blir färdigt i Q1, de hoppas att det blir färdigt i Q1. Om någon har trott att försäljningen skulle börja i Q1 så har man ju inte läst informationen de lämnar ut. Q1 är ju inte ens slut ännu, men det står ju tydligt att de har inte garanterat att det ska vara färdigt i Q1 heller.

https://newsweb.oslobors.no/message/549397

Redigert 23.03.2022 kl 16:02 Du må logge inn for å svare