Hvornår er DNO igen over kurs 15-20

Kvike11
DNO 09.06.2021 kl 16:53 85296

Helt utroligt som kurderne styrer krusen på DNO.
Pengene som der er uenighed om, er afdrag fra 2019-2020 , resten er der ikke ændrer på, mig bekendt.
Alle ved man ikke kan stole på kurder, det viser de selv tydeligt, måske ledelsen i DNO har sagt til kurderne, nok er nok , nu stopper vi samarbejdet.
Snart skal betaling falde for sidste måned olie, og det bliver igen ny rekord , og olie prisen fortsætter opad.
Håber snart der kommer en reaktion fra marked , for kursen er alt for lav.
Kan gå i både 20 og 25 med de høje olie priser, som fortsætter med at stige.
PaleRider
28.07.2021 kl 15:12 2710

Det er klart det er forskjeller på DNO og Lundin. Det forklarer imidlertid ikke den ekstreme feilprisingen av DNO.
Jeg har lynraskt raska sammen noen tall under. Det kan godt være jeg har sett/husket feil. Det er kun omtrentligheter. Det store bildet står seg imidlertid.

DNO produserer vel rundt halvparten av hva Lundin skal gjøre i 2023.

Lundin har også mer enn det dobbelte av reserver. Jeg tror at Lundin har synliggjort alle sine reserver. DNO har kanskje ikke det. Bl.a. pga. Baeshiqa.

Det er også forskjeller i nettogjeld. Fra siste tall. Lundin har nesten 10 ganger så mye nettogjeld som DNO.
- Lundin: Total liabilities 9,075.8 og Total current assets 930.4 mill. USD. = Nettogjeld på nesten 8 mrd. USD eller nesten 71 mrd. kr.
- DNO: Total liabilities 1,896.4 USD million Total current assets 1,039.8 USD million = Nettogjeld på 850 mill USD eller 7,6 mrd. kr.

EV for selskapene = børsverdi + nettogjeld

EV: Lundin = 77 mrd. kr + 71 mrd. kr. = 148 mrd. kr.

EV: DNO = 8,5 mrd. kr + 7,6 mrd. kr = 16 mrd. kr

Lundins EV er 9,3 ganger så høyt som DNO tross at de bare har dobbelt så høy produksjon og noe over det dobbelte av reserver.

En kan tolke dette som at Ludin er svært høyt verdsatt eller at DNO er svært lavt verdsatt.

Min tolkning er at Lundin er ganske så bra priset. Mens rabatten på DNO er ekstrem. Det skyldes mye ledelsen og aksjonærstruktur. Selvfølgelig skyldes noe også at DNO i stor grad driver på i KRG (i Irak). Men rundt 1/5 av produksjonen i DNO er jo i Norge/Storbritannia

Tidligere så jeg på verdsettingen av DNO relativt til de andre i KRG. DNO har produksjon i Norge/Storbritannia, mens de andre stort sett holder på i KRG. Likevel var DNO lavt verdsatt også til disse. Jeg vet ikke hvordan tallene ser ut nå. Kursen til DNO er imidlertid begredelig sett også relativt til de andre selskapene, oljepris og at børsene er høyere enn noen gang.

En av ledelsens viktigste oppgaver er å skape verdier og synliggjøre dem. DNO sin svikter enormt på begge. Lundins lykkes.

Prewia har derfor et godt poeng. Andre ikke. Det er ikke til å bortforklare den enorme rabatten på DNO relativt til andre selskaper og fundamentale forhold.
Redigert 28.07.2021 kl 15:17 Du må logge inn for å svare
PaleRider
28.07.2021 kl 15:19 2685

Jeg forsøkte da også å sansynliggjøre at DNOs reelle verdi burde være godt over 17 mrd. kr. Dvs. over 100% opp fra børskurs.
Det gjorde jeg ved å se på hva Shamaran betalte for en andel i et felt i KRG. Nylig.
Så rabatten på DNO er ekstrem.

https://finansavisen.no/forum/thread/137279/view/3641198
PaleRider
28.07.2021 kl 15:49 2626

Dersom en legger Lundin verdsetting til grunn på DNOs andeler i Norge/Storbritannia og justerer litt ned siden Lundins felt er bra, så blir verdsettingen målt ved børskurs i DNO enda mer latterlig.

Fiaskoen blir enda større av at det vel var DNO som solgte andeler i det som har blitt Lundins og kanskje norsk sokkels største suksesshistorie i den senere tid.

Det fremstår som en dundrende total og absolutt fiasko.
Redigert 28.07.2021 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
28.07.2021 kl 16:01 2586

Ja. Utrolig er ordet. De mente nok 190 000 bopd tenker jeg. De har imidlertid ikke nådd peak oil på Johan Sverdrup ennå, og dette er et funn som vil produsere i kanskje 50 år.
Prewia
28.07.2021 kl 16:25 2512

Glöm inte att lundins ägare står under åtal för folkrättsbrott, tänk om det varit Dno, har man följt bägge sen innan de hittade olja, så kostade lupe 4: Dno 14 efter splitt, o nu lupe 270: Dno 8,50 behöver inte ens kommenteras, värsta myglet nånsin, att ledningen klarar o hålla kursen här beror väl lite på deras resultat verkar dopade nedåt, nån borde gräva i deras siffror känns som de ligger en hund begravd här eller två
kvirrevi
12.08.2021 kl 11:02 2037

DNO må starte med tilbakekjøp av aksjer nå med en gang.

1. Kontantbeholdningen er meget god, sjekk selv
2. Selskapet vil ha betydelig positiv cashflow fra driften de neste månedene og månedene etter det og det og ...
3. Selskapet har betydelige fordringer som vil bli innbetalt
4. Selskapet har begrenset med investeringer fremover

Det er nå aksjekursen er 9 kr og tilbakekjøp VIRKELIG er positivt og aksjonærvennlig, dette er ikke i samme grad tilfelle når kursen er 13 kr og over

Handling NÅ
kvirrevi
12.08.2021 kl 13:35 1893

Tok en kikk på sannsynlige inntekter og utgifter hos DNO i 2H 2021. Dette er meget hyggelige tall og sannsynliggjør at det en god reise for DNOs aksjonærer det neste halve året. Vi har også kommet halvveis i 3Q så deler av reisen er unnagjort ihht. Forventningene jeg legger til grunn.

Har hentet det meste av informasjonen fra 2Q presentasjonen til DNO som er lett tilgjengelig for alle.

Utgifter: (trenger innspill/korrigeringer på alle tall)
Operational expend update, ref. 2Q pres. Hovedtanken min her er å se på 2H 2021 isolert for å lage en prognose på cashflow: Jeg holder utenfor nedbetaling av gjeld fordi dette er noe jeg vil fokusere på nedenfor, mens jeg inkluderer rentekostnader til 20 MUSD.
Utgifter 3Q+4Q: 110 MUSD (opec), 65 MUSD (expex), 50 MUSD (abex), 40 MUSD (renter), totalt 255 MUSD. Dette er som sagt utgifter før avdrag på lån.

Inntekter 2H 2021:
Anslåtte innbetalinger fra kurdiske myndigheter gitt dagens oljepris: 60 MUSD per måned (er dette sannsynlig?)
Totalt for 6 mnd (andre halvår 2021) 300 MUSD.
Betalinger for olje fra nordsjøen for andre halvår: 100 MUSD. (er dette sannsynlig nivå)
Tilbakebetaling av skatt andre halvår fra letevirksomhet i nordsjøen 130 MUSD. (hentet fra 2Q pres. og er derfor sannsynlig)
Totale "inntekter" 2H: 530 MUSD (300 + 100 + 130)

Forskjell utgifter – inntekter (530-255) = 275 MUSD = cashflow før nedbetaling av gjeld.
Kontantbeh. Per 30.6 454 MUSD
Kontantbeh. Per 31.12. 729 MUSD.
NIBD 31.12 2021: (396 MUSD – 275 MUSD) 131 MUSD

Aksjemarkedet ser ca. 6 måneder fremover i tid. Det er det jeg har forsøkt å gjøre her, og dette ser svært lovende ut.
Det som er enda mer spennende er at det etter 31.12 sannsynligvis kommer et nytt godt halvår 1H 2022, og deretter et nytt godt halvår
Og det som også er spennende er at DNO som et aktivt leteselskap kan treffe gullfuglen, og denne gang beholde den.....

Som sagt, kom gjerne med innspill der dere tror jeg ikke er realistisk, det trenger jeg
sveipen
12.08.2021 kl 21:15 1644

Ser ikke ut til å spille noen rolle hvor mye DNO tjener. Dette selskapet har ingen tillit i markedet, og hvorfor investere i et selskap som ikke gir noe avkastning. Til og med et lusutbytte på 20 ører, ser det dårlig ut med. Iranerens sylteforing av aksjonærene, ser ut til å lykkes.