37% kildeskatt på utbytte fra amerikansk preferanseaksje?

karl-kjedelig
SKATT 10.06.2021 kl 20:05 3750

Noen som vet hvorfor nordnet trekker 37% kildeskatt av utbytte fra Crestwood Equity Partners LP Preferred Units? Normalt trekkes 15% av utbytte og såvidt jeg kan se burde ikke utbytte fra preferred aksjer behandles annerledes.
pengex
10.06.2021 kl 20:22 3707

15% ?
Normalt utbytte skatt er vel rundt 31%.
Kildeskatt er noe man får tilbakebetalt har jeg forstått.
Slettet bruker
10.06.2021 kl 22:04 3623

Kildeskatt er noe et land tar nå et selskap betaler skatt til en aksjonær som ikke er i samme land. Så når du mottar utbytte fra USA, om du er Norsk, er det som åpningsinlegget sier normalt 15% kildeskatt. Dette heter witholding tax på engelsk.

Du kan spør skatteetaten om å redusere den norske skatten på utbytte som er 31.68% i dag, med det som allerede er betalt til USA i dette eksempelet. Slik at du ikke blir beskattet mer enn det du hadde om du bare skattet til Norge.

Hvorfor denne trekkes mer enn vanlig vet jeg ikke. Regner med du har levert inn W8-BEN (eller W8-BEN-E om du investerer gjennom AS) dokument til IRS i USA slik at de vet du er Norsk og dekket av skatteavtalen mellom Norge og USA som sier at det "kun" skal trekkes 15% kildeskatt?
karl-kjedelig
21.06.2021 kl 17:44 3340

Nei, det har jeg aldri gjort :D

> Give this form to the withholding agent or payer

Jeg ville egentlig tro det var nordnet, ellers så må man jo sende den rundt til alle selskap man eier?
porumbator
08.07.2021 kl 13:23 3113

Er du klar over at du ikke har kjøpt aksjer? Du har kjøpt "units", altså andeler, i et LP, altså Limited Partnership, det vil si omtrent tilsvarende et kommandittselskap i Norge. Skatten kan ha noe med det å gjøre. Utbetalingene du får fra LP-et er ikke utbytte, men utdeling av overskudd (skattepliktig) eller tilbakebetaling av innbetalt kapital (skattefritt, men reduserer inngangsverdien din). Som eier av andeler plikter du å levere selskapsoppgave med masse vedlegg til skatteetaten. Skjønner ikke at du tar sjansen/jobben med det..
karl-kjedelig
03.02.2023 kl 19:44 1518

Ja, det stemmer nok at det er grunnen. Jeg måtte aldri fylle ut noen skjemer, men nå nylig kom nordnet med denne oppdateringen:

"Hei,

Vi har identifisert at en eller flere av dine verdipapir vil bli berørt av et nytt amerikansk lovverk som trer i kraft 1. januar 2023. Det nye lovverket innebærer at salg av "Publicly Traded Partnerships" vil bli belastet med 10 % stempelavgift på hele salgssummen.

Liste over verdipapirer som er påvirket av den nye lovgivningen finner du her.

Informasjon til deg som har berørte verdipapirer på Aksje- og fondskonto:

I tillegg til å bli pålagt den nye skatten på 10 % av salgssummen, risikerer du som har Publicly Traded Partnerships gjennom en Aksje- og fondskonto å bli skattepliktig i USA for eventuell gevinst. Dette skyldes den spesifikke selskapsstrukturen til Publicly Traded Partnerships hvor du som aksjonær kan sees på som en direkte partner i selskapet. Siden håndteringen av amerikanske skattemeldinger ikke inngår i Nordnets tjenester, fraskriver Nordnet seg herved oppgaven med depothåndtering for disse verdipapirene i henhold til punkt G.11 i Nordnets Allmenne bestemmelser (forretningsvilkår) for depot/konto. Dette betyr at du må selge eller overføre alle eierandeler i Publicly Trader Partnership fra Nordnet.
Vi tilbyr kurtasjefritt salg av disse verdipapirene frem til 31. desember 2022. Vi gjør oppmerksom på at dersom du selger disse verdipapirene før årsskiftet, vil du ikke bli belastet med den nye skatten på 10 % av hele salgssummen."

Jeg har solgt "enhetene" nå.