Odfjell Drilling mot 40kr!

Kiss
ODL 17.06.2021 kl 10:09 322154

Verdens beste rigg selskap med langsiktige rammeavtaler med store oljeselskaper. Eier 4 supereffektive rigger selv og har driftsansvar for 4 attraktive rigger som er eller på vei ut i langvarige kontrakter.
Odfjell Drilling er kjent for å være pålitelig og foretrukken leverandør og en attraktiv arbeidsgiver
Redigert 09.06.2022 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
HAS
11.12.2021 kl 13:59 9589

NOL selv opererer med riggverdier på 500 pr stk. Kanskje litt optimistisk, men tror du virkelig JF vil være fornøyd med 250 når ODL riggene verdsettes til 500?
Redigert 11.12.2021 kl 14:12 Du må logge inn for å svare
ullebusten
11.12.2021 kl 14:21 9569

Dette er jo det store spørsmålet, men at Odfjell kan kjøpes for noe særlig under tviler jeg på. EK i NOL kan fint prises høyere, men ODL er veldig mye mer enn stål. NOL er pr i dag kum stål.

Uansett vil EK på 250musd gi en rimelig pen gevinst for oss NOL’ere :)
HAS
11.12.2021 kl 14:37 9637

Det blir bra uansett, så vi overlater forhandlingene til JF:)
Bolster
11.12.2021 kl 14:56 9655

Veldig interessant vinkling. Hvis dette blir veien å gå, kan det tenkes at ODL riggene først skilles ut til NOL? For deretter å bevege seg mot Valaris? Vet ikke hvor gira Valaris og Co er på plattformboring, wellservice og vindmøller.
HAS
11.12.2021 kl 15:01 9642

Om Fredriksen sluker hele ODL har han nå andre selskaper han kan plassere både service og vind.
ullebusten
11.12.2021 kl 17:02 9576

Nei det har du nok helt rett i, Valaris mfl. er nok ikke interessert i annet enn modu-enheten. Det er også her mesteparten av verdien i ODL ligger.

Å skille ut de andre business-enhetene er ikke så vanskelig. Det kan også være en oppside for familien Odfjell da jeg vil tro at mange isolert sett er interessenter i hver enhet for seg. Plattformboring ville nok Archer gjerne fått kloa i, og wellservice er det mange som vil by på. Vindmøller kan jeg lite om, men i dagens klima vil jeg tro at det er det enkleste salget. Kanskje vil noe beholdes av dagens eier?

Jeg er overbevist om at Lieungh og team har separert enhetene (org struktur) slik at salget av ODL kan maksimeres. Splitting er helt naturlig for å maksimere verdiene til familien, og når de nå er ute i media og annonserer at de er åpen for salg vil jeg tro de har gjort forarbeid sitt.

At NOL kan kjøpe modu’ene fra ODL er mulig, men det virker unødvendig komplisert om det er tiltenkt midlertidig. Kan for øvrig være fordeler ifm å skille enhetene i ODL. Det viktige her er uansett driftsorganisasjon til ODL, det er den som er nøkkelen.
Redigert 11.12.2021 kl 17:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.12.2021 kl 17:16 9685

Hva NOL opererer med av riggverdier er vel helt likegyldig for markedet? Ingen i markedet som priser riggene til mer enn 300 i dag. Ellers hadde aksjekursen sett helt annerledes ut, selv om mange tror/håper at det er manipulasjon som holder kursen nede...
ullebusten
11.12.2021 kl 17:22 9876

Anbefaler deg å se litt nærmere på verdsetting av riggene til Transocean. Videre også interessant å se på Maersk rett før og etter annonsering av sammenslåing med Noble.

På drift leverer ODL varene, men har ledelsen levert på å få frem verdiene i selskapet?

Jeg er enig at NOL sine rigger ikke er verdt 500MUSD i dagens marked, men jeg mener du tar feil ved å indikere at riggene ikke hadde vært solgt på dagen for 300MUSD flatt. Jeg tror virkeligheten ligger et sted mellom «pessimisten» og «optimisten».

Man skal også være litt forsiktig med å si at EK i NOL et tapt, for det indikerer at det kun er spørsmål om tid før ODL må skrive ned verdien på sine rigger.
HAS
11.12.2021 kl 17:27 9927

Om du tar hensyn til at gjeld mot Seadrill er slettet, vil egenkapitalen forsvare en kurs på 30 kroner selv om du priser riggene til 300. På 400 har du 60 kroner, og på 500 har du 90. Så gjenstår det å se hva Fredriksen klarer å oppnå:)
Slettet bruker
11.12.2021 kl 17:36 9991

I dagens marked med dagens rater, så kan man forvente at en moderne HE rigg kan levere et overskudd på ca 30 mUSD i året (etter alle utgifter / skatt). Med en P/E på 10 (som kanskje er litt høyt for et riggselskap) så gir dette en prising på ca 300m USD. Det forutsetter imidlertid at at riggene er i drift mer eller mindre kontinuerlig. Så kan man argumentere for at ratene vil øke fremover osv, men per i dag er det lite som forsvarer noe i nærheten av 500 m USD for rigger som ikke har kontrakt.
ullebusten
11.12.2021 kl 17:40 9865

Enig med deg, men som HAS nettopp summerte så trenger man ikke mer enn 300MUSD for å forsvare en meget voksen oppside.

Den som lever får se ;)
Redigert 11.12.2021 kl 17:40 Du må logge inn for å svare
HAS
11.12.2021 kl 17:50 9845

Nettopp. Er fornøyd med 30, og alt over er bonus. I disse tider er det nok lett å ha store forventninger både til Fredriksen og Julenissen:)
kjylling
11.12.2021 kl 18:24 9816

Det er veldig ukarakteristisk av JF å selge stål til i nærheten av bunnen på en syklus. Mange spennende teorier her inne. Selv tror jeg det i første omgang blir at ODL overtar drift av NOLene, dette utelukker ikke at riggene brukes for å få større andel av seadrill når selskapet er friskmeldt. Dette sammen med diverse avtaler med banker som vil selge sdrl til JF gjør ham til majoritetsaksjonær rimelig fort. Om da valaris og seadrill slår seg sammen for så å sluke ODL så vil Helene sitte på en fin aksjepost i verdens største drilling-aktør som trolig har plenty med omsetning for en exit etter å ha ridd oppgangen som bør komme i takt med økt etterspørsel og mindre konkurranse mellom borere. Om dette slår til og Noble/maersk går som planlagt så burde TO begynne å svette litt, da de ikke lenger er så dominerende og samtidig har en mer utfordrende balanse enn de fleste andre sammenlignbare aktører. Bare en teori, men føler meg rimelig sikker på at første halvdel av 2022 blir alt annet enn kjedelig. Hayfin, Dolphin og Ship finance kan også ha roller å spille her.
Kiss
11.12.2021 kl 18:54 9837

Det som kommer til å skje er positivt for Odfjell på kort sikt og vil også gi muligheter for Odfjell å vokse med flere rigger på lengre sikt. Her har Fredriksen endelig innsett at Odfjell er suveren i Nordsjøen og det er bedre å bli gode venner. Her ser han store muligheter i fremtiden med direkte rammeavtaler med oljeselskaper.
NHH78
12.12.2021 kl 10:29 9595

Hei Ullebusten,

Ingen tvil om at Odfjell sin merkevare og kompetanse på drift kunne hatt stor strategisk verdi for en større aktør og at de i kraft av det vil være en kjempeaktuell oppkjøpskandidat! Spesielt nå som flere store aktører kommer ut av CH11 med trimmete balanser. Men jeg tror i så fall det måtte blitt et kontantoppgjør - jeg kan ikke forestille med at Odfjell fam ville tatt i mot aksjer og blitt minoritetsaksjonær i et stort riggselskap.

Longs,

Min magefølelse sier kun kjøp av evt Mira, ikke begge NOL-riggene. Og ikke finansiert med ODL-aksjen som valuta, men med en kombinasjon av gjeld og EK (de har nærmere 150 MUSD på bok)

Mira ligger egentlig litt brakk i NOL/Sdrl systemet og jeg tror de kan være villig til å selge den ettersom det virker som de famler litt i blinde ift å få den på kontrakt igjen. Da har de en løsning på kortsiktig låneforfall også.

Når gjelder Bollsta tror jeg ODL har en god mulighet til å få management-avtale for riggen! Da får NOL/Sdrl systemet drahjelp ift at Lundin vil utøve opsjoner/forlenge kontrakten med riggen.
Redigert 12.12.2021 kl 10:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.12.2021 kl 11:15 9568

Har Helene Odfjel signalisert at hun ønsker å selge? nå ? Må jo være det mest dumme tidspunkt i så måte, på den annen side, det er nok nå det er muligheter for exit om en ønsker det for en stor aktør.
Selv har jeg tenkt tanken flere ganger , John Fredriksen uttalte som sagt i 2018 a gruppen skal ut av shipping og rigg, jeg vil tro sjansen til John er ´nå´ eller hvert øyeblikk, han må nødvendigvis selge i en opp syklus, nå når det er kjøpere.
Selv om John kjøper både i Euronav og Valaris, kan van virke som han er bull, det kan også være første brikke i en kabal der han kommer til å selge alt, både i rigg og tank.

Jeg vet, mange vil si at JF aldri tar exit i tank, det er feil tidspunkt osv, men mannen er snart 80 år, han besitter allerede en av verdens størst pengebinger og etter kommerne vil ikke eie slike asset, Jeg tror JF er historie i shipping/ rigg innen kort tid hvis en skal tro det JF selv sa for noen år tilbake.
Redigert 12.12.2021 kl 11:38 Du må logge inn for å svare
R19
12.12.2021 kl 11:33 9619

Drillship er vel det som er mest attraktiv nå og der ser vi også fusjoner. Vil du eie Odfjell som har gjeld på over 1 milliard USD og 4 rigger eller vil du eie noble (Maersk) med 39 rigger og netto gjeld på 600 millioner USD. Tror ikke det er så mange som vil kjøpe odl pga gjelden. Nol blir nok kjøpt opp pga Fredriksen, men tviler på Odfjell. Mer oppside kjøpe DVD til 200 Mill USD enn Odfjell sine rigger.
Redigert 12.12.2021 kl 11:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.12.2021 kl 12:05 9650

Fine poenger det R19, de strukturerte er nok best, mindre risk men også mindre oppside kanskje, kanskje ikke, de får en kolosal cash flow og lite gjeld har de.
Har du aksjer i Noble og Valaris R19?
R19
12.12.2021 kl 12:13 9694

Har foreløpig ikke aksjer der, men noble begynner å bli attraktiv priset.
HAS
12.12.2021 kl 12:17 9694

Fredriksen klarer aldri å løsrive seg fra sjølufta. Vi er på full fart inn i ny oppgangssyklus, og havet er fullt av snaddder som bare venter på å bli samlet i større godteposer. Greit at han nærmer seg 80, men med pengebingen full tipper jeg han boltrer seg på tegnebrettet som en 8-åring som har fått nye tegnestifter til jul:)
Redigert 12.12.2021 kl 12:20 Du må logge inn for å svare
R19
12.12.2021 kl 12:30 9711

Ja Fredriksen skal nok ha litt krydder i portofolien, blir som at Olav Thon skulle selge seg ut av hotellene. Nå tror jeg at Fredriksen kommer til å ha en mindre rolle i selskapene. En skal ikke se bort i fra at Fredriksen vil eie 10-20 prosent i et stort valaris, og det samme i euronav/frontline.
gogl mannen
13.12.2021 kl 09:35 9427

Pent driv i aksjen i dag uten melding. Flere som får øynene opp for at denne er annonsert som oppkjøpskandidat?
:))
El Tigergutt
13.12.2021 kl 09:46 9413

Ja den er vel fortsatt billig (skjønt eg er ikkje den beste til å rekne på talla kva fair pris er, det er det nok andre som kan betre). Gjelden er vel fortsatt på rundt 10 milliarder.
Men alle riggene er booka for 2022 (utenom Deepsea Yantai som har eit opphold fra seint vår til medio oktober). Men det kan fort bli dekka inn.
Det blir vel også tildelt Wisting kontrakt i 2022. Hanker Odfjell den også så er det ein store trigger.
+ Oppkjøps kandidat og Oceanwind
Spennande tider i rigg framover.
NHH78
14.12.2021 kl 00:41 9255

Hei R19,

Om man isolert sett skulle tatt et valg basert på antall rigger(uavhengig av type rigg/marked de opererer i) og hvor mye gjeld et selskap har og tatt en investeringsbeslutning ut i fra det uten å se på løpende inntjening og prising så har man bommet. Det er jo ingen tvil om at Maersk og Noble blir en gigant innen Jack-up og drillskip, men pr i dag leverer Odfjell isolert sett mye bedre tall enn Maersk på driften. Børsverdien til Maersk er ca 10 milliarder DKK(3XOdfjell)

Maersk har noen Jack-ups som opererer i Nordsjøen for AkerBP og Equinor til våren på fete rater, men vel neppe de ratene ved fornyelse!? Så på norsk sokkel møter ikke Odfjell noe særlig konkurranse fra Maersk/Noble som utav 39 rigger kun har 4-5 Semi-Sub?! Og de opererer i Australia, Brasil og Trinidad på lavere rater enn i Nordsjøen.

Odfjell har pr Q3 2021 vel 950MUSD i gjeld, dette er ned fra 1130 i Q3 2020 og ned fra 1278MUSD i Q3 2019. Så i tillegg til å dunke ned ca 150MUSD i gjeld pr år, så lå det igjen 143MUSD på bunnlinjen i 2020 og en forventning om ca 70 MUSD i år. I Q4 2020 bokførte de inntektene fra Total etter vellykket oppdrag i Sør Afrika. Om ikke Odfjell finner på noen tunge investeringer i nær fremtid, så vil det tvinge seg frem en kraftig reprising av aksjen. Pengene spruter inn i kassen samtidig som de kvitter seg med mye gjeld år for år. Ordreboken er på 2,3 milliarder USD.

Så til de som evt måtte være bekymret for å kjøpe ODL pga høy gjeld, så se til betjeningsevnen, det er den som betyr noe! Hvor store kontantstrømmer de generer fremover!

Med dagens drift og ordrebok så vil bunnlinjen ligge på et sted mellom 20-30 MUSD pr kvartal. Litt avhengig av diverse bonusmekanismer. Så spør du meg, så er dagens prising av Odfjell-aksjen helt riv ruskende gal! Så jeg tror oppsiden er vel så stor som i noen av de restrukturerte riggkjempene med lavere gjeld!

Ellers var nok meldingen fra AkerBP i dag angående videreutvikling av Valhall-feltet med bla 19 brønner en medvirkende årsak til at ODL-kursen spratt litt opp på formiddagen i dag. Odfjell vil nok være en av de som blir kontaktet..
kjylling
14.12.2021 kl 02:11 9267

Valhall-feltet har vanndyp på cirka 70 meter. Overkill med semisub her. Blir samme løsning som for flankeplatformene, altså jackup.
Slettet bruker
14.12.2021 kl 07:09 9226

Enig i det du skriver, mange som ser seg litt blinde på gjeld... Gjeld per rigg er under 250 MUSD, det er ikke så langt unna gjelden som NOL har per rigg. Odfjell derimot har lange kontrakter på alle riggene, og vil dermed redusere denne gjelden betraktelig i årene som kommer.

Oppsiden er riktignok mer begrenset i Odfjell enn en del andre rigg case, men det er få andre som har like lite nedside som Odfjell.
R19
14.12.2021 kl 07:12 9221

Mitt poeng er at kjøper du et 7.gen drillship for ca 200 Mill til en rate på 250k får du mye bedre overskudd på skipet enn å kjøpe Odfjell sine rigger til 400 mill. Det er også mindre driftskostnader på et drillship enn he rigg i Norge. Drillship markedet strammer seg også kraftig til og Transocean har sluttet rigger til nesten 300k, og ratene er i sterkt bedring.
Redigert 14.12.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.12.2021 kl 07:16 9246

Ja, dette vil bli gjort med en Maersk rigg, antagelig Maersk Invincible. Invincible ble bygget spesifikt for operasjoner på Valhall, det ville vært overraskende om de ikke fikk denne jobben.
Bassefix
14.12.2021 kl 10:14 9059

Hvorfor skal vi så meget ned i dag
citius
14.12.2021 kl 14:08 8961


Alle skryter av ODL
Hvorfor så svak nå er jo et stort spørsmål...........????

Alt tyder på gode utsikter

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/12/14/7789235/iea-mener-oljemarkedet-har-godt-fotfeste-tror-pa-ettersporselsvekst
ullebusten
14.12.2021 kl 14:35 8988

My 2-cents: alle rigg-selskapene har hatt en svak periode fra månedsskiftet oktober/november, så ikke isolert sett et problem kun for ODL. Kan vel også tenkes at aksjonærene er litt redd for uttalelsen til CEO ved q3 ifm kapasitetsbehov, også med tanke på at de har sendt en delegasjon nylig for å inspisere West Mira. Jeg vet ikke, men har fått inntrykk av at mange ODL-aksjonærer venter (litt utålmodig) på "utbytte" annonseringen - og den har så langt (og lenge) latt vente på seg.

EDIT: tilsynelatende mye kortsiktige penger i rigg, enn så lenge
Redigert 14.12.2021 kl 14:36 Du må logge inn for å svare
citius
14.12.2021 kl 15:42 8917

Syns denne er god

https://www.dn.no/olje/equinor/olje-og-gass/iea/equinor-oker-letingen-vil-bore-25-letebronner-i-norge-neste-ar-vi-mener-faktisk-at-leting-har-en-avgjorende-rolle/2-1-1123401

Ble lagt ut nå i ettermiddag


Equinor øker letingen – vil bore 25 letebrønner i Norge neste år:

– Vi mener faktisk at leting har en avgjørende rolle
Oljeselskapet mener leting er «avgjørende» for å finansiere det grønne skiftet. – Det største enkelttiltaket vi kan gjøre for å sikre verdiskaping, sier direktør Jez Averty.

"Nå letter Equinor litt på sløret for leteplanene for neste år. Selskapet planlegger 25 brønner, opp fra 17 i år, sier Jez Averty, som er direktør for «undergrunnen» i selskapets forretningsenhet for norsk sokkel. Det er i tråd med det langsiktige målet på 20 til 30 brønner i året i Norge.

Mesteparten blir boret i Nordsjøen, noen i Norskehavet, og bare et «lite antall» i Barentshavet, sier han.

Som Equinor tidligere har indikert, skal 80 prosent av brønnene teste prospekter som kan knyttes tilbake til eksisterende infrastruktur. Equinor har riggkapasitet til alle brønnene som skal bores, og selskapet skal selv være operatør for en tredjedel av dem."

Bør gi fart i sakene
Redigert 14.12.2021 kl 15:45 Du må logge inn for å svare
El Tigergutt
14.12.2021 kl 16:15 8870

Ja det bør vel låve bra for Odfjell Drilling mtp. rammeavtalen dei har med Equinor. Deepsea Stavanger bør nok vera ein god kandidat.
citius
14.12.2021 kl 18:21 8729


25 brønner i 2022 og opp mot 30 i året til 2030

mye jobb for mer enn en ODL-rigg

Full pott og 25 kroner aksjen :-))
Kiss
14.12.2021 kl 22:34 8516

Ser ut som de fleste energiselskaper nå øker leteambisjonene fremover.
FwO
14.12.2021 kl 22:57 8475

Hvor lang tid tar det før vi får svar på hva som har tynget ODL? Oppriktig spent på om det foregått samtaler mellom ODL og NOL siden sensommeren.. kan vetfall virke som det skjer ting som holder denne kunstig lav. Fløyten også fått en litt annen lyd enn for 12mnd siden,
https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2020/11/27/7592772/odfjell-sjef-simen-lieungh-det-er-ingen-som-kan-kjope-opp-na-om-de-ikke-far-en-saerdeles-god-deal-og-det-har-ikke-vi-tenkt-a-gi-dem.
5198
15.12.2021 kl 05:49 8322

ODL og NOL har hatt samtaler i lang tid, dette bekreftes også da ODL var å så på Mira. Spørsmålet her blir om de klarer å få til noe sammen. Er NOL aksjonær og har fulgt andre siden en stund. Håper virkelig dette samarbeidet materialiserer seg. NOL har noen nye og gode rigger, ODL er de klart beste på å drifte i Nordsjøen. Så om Fredriksen kunne tatt seg av stålet og ODL driften kunne dette blitt bra. Om dette tynger aksjen blir dette helt feil dette er en kjempemulighet for ODL til å bli deleier i en eller to rigger sat få operatørskapet til disse.

Ledelsen til ODL har skiftet totalt språkbruk og sier rett ut at det vil skje ting i 2022 så noe er på gang.

Fredriksen er også i besittelse av flere rigger som kan driftes med tiden om de blir med på dette.
Redigert 15.12.2021 kl 05:51 Du må logge inn for å svare
citius
15.12.2021 kl 12:50 8134


Mer borring :-))


NORGE: OLJE- OG ENERGIDEP. MOTTATT FEM SØKNADER OM LAGRING AV CO2 PÅ SOKKELEN
Oslo (Infront TDN Direkt): Olje- og energidepartementet har mottatt søknader fra fem selskaper i forbindelse med utlysningen av to områder knyttet til injeksjon og lagring av CO2 på norsk kontinentalsokkel.

Det fremgår av en pressemelding onsdag.

Ved søknadsfristens utløp 9. desember hadde departementet mottatt søknader fra fem selskaper. Departementet vil behandle de innkomne søknadene og tildele areal etter lagringsforskriften i løpet av første halvår 2022.

— Det er svært gledelig at selskapene viser interesse for å få tildelt areal til lagring av CO2. Dette er viktig, men det gir også muligheter til å lykkes med produksjon av lønnsom hydrogen eller ammoniakk. Vi vil umiddelbart gå i gang med å behandle disse søknadene, sier olje- og energiminister Marte Mjøs Persen.

Under følger selskapene som har søkt:

-AS Norske Shell
-Equinor ASA
-Horisont Energi AS
-Northern Lights JV DA
-Vår Energi AS


TDN Direkt finans@tdn.no
citius
16.12.2021 kl 11:48 7902


Det går likar no :-))