Elopak, en unevnt "grønn aksje"?

P.Eksperten
ELO 19.06.2021 kl 11:28 14062

Elopak er på børs. Bra. Prisingen syntes litt stiv ved første øyekast, men kan vise seg å være rimelig på litt sikt. Viktig må være ledelsens ambisjoner på å trenge inn på nye markeder som vokser. Grunn til at jeg skrev grønn aksje med spørsmålstegn var at produktene kan være viktige i det grønne skiftet. Mye av dagens ELO forpakninger går til drikkevarer ser det ut som.Ikke noe galt i det. Nå som plantemelk er på vei frem (kan overstige kumelk i volum på sikt) så kan det være på sin plass. Kan ta med at kaffekjeden Starbucks nå opplever mangel på havremelk (Oatly er notert visstnok). Samtidig ser vi også at mye matvarer som hermetisk champignong, knuste tomater, etc går over fra metallbokser til kartonger som Elo produserer. Når vi vet hvor mye som blir produsert av hermetikkbokser så er potensialet enormt. Flere millioner tonn. Samtidig som vi også vet at f.eks sopp som champignon kan forøke seg like dratisk som soppen på badet så vil det neppe mangle innhold i disse kartongene. Vi ser også at vertikal farming tar av. Der kan det også produseres masse grønnsaker som kan puttes på disse kartongene, tomater er også ett eksempel derav. Denne aksjen/selskapet fortjener nok høyere prising. Den vil nok komme med kraftig omsetningsøkning. At det ikke har vært så stor omsetningsvekst siste halvannet ået kan nok også skyldes Covid. Spennende å følge med Elopak.
gandhi-21
19.06.2021 kl 12:10 10699

Lav omsetningsvekst siste år skyldes covid? Når alle har spist hjem ? Denne er nok ferdig priset, grei aksje med 4-5% årlig avkastning, Ferd driver ikke veldedighet.
P.Eksperten
22.06.2021 kl 17:25 10394

Er fortsatt av den oppfatning at bla Elopaks produkter kan stå foran en etterspørselboom. Ett av argumentene er at prisen på tynnstål som går til hermetikkboksproduksjon er langt over prisen for papirmasse. Noe som kan føre til en massiv konvertering fra stål til kartong. Annet argument er stigende matvarepriser Internasjonalt. Får en på plass større avlinger så er det mye som kan hermetiseres, eks bønner i tomatsaus, champignonger, etc.
pingvinen
22.06.2021 kl 19:01 10349

Uten at jeg har kikket på Elopak overhode - det største argumentet for å gå fra runde hermetikkbokser til firkantet papp er transportkostnaden. Det transporteres mye luft i en palle med runde bokser....
P.Eksperten
25.06.2021 kl 17:52 10181

Liker at det står på kartongene til Elopak: "Ved kjøp av denne kartongen bidrar du til å ta være på Verdens skoger". Antar næringsmiddelforpakninger kommer fra jomfrufiber, altså fra skogen, der etter kan de bli resirkulert til esker til annet forbruk. Sloganen er bra fordi bruk av skog bidrar til mer skogreisning. Det pratet til enkelte miljøvernere at en ikke bør skrive ut papir eller ta imot kassalappen i butikken for å spare skog synes jeg er igrunn tøys. Sparer en skog så blir den verdiløs og hugges ned uansett.
P.Eksperten
25.06.2021 kl 22:40 10109

Dersom ELO skulle vært priset slik som Billerud som også produserer væskekartong så burde prisen på ELO vær ca 14 mrd kroner. M.a.o en aksjekurs på ca 52 kroner. Hmmm........
P.Eksperten
22.07.2021 kl 16:02 9480

BillerudKorsnæs kom med ett greit resultat med positive forventninger videre. Kanskje det sier noe om hva vi kan forvente oss fra Elopak når de rapporterer i August. Mulig det var grunnen til at Elopak steg 10% idag?
Leoparden1
22.07.2021 kl 19:57 9388

Noen som aner hvorfor ELO gikk over 10% i dag, ganske helt sånn plutselig?
Jeg har ikke funnet nyheter rundt selskapet som skulle tilsi dette.
marked1
23.07.2021 kl 09:47 9270

Investorene begynner å få øynene opp for Elopak. Magnet mot 30 kroner nå.
P.Eksperten
28.07.2021 kl 09:13 9175

Er det noen som har sett den økte prisen på frossen appelsinjuicekonsentrat på Råvarebørsen i Chicago? Enten er det klimaendringer eller så er det kraftig etterspørselsøkning etter drikkevarer. At GoldmanSachs høvler ned ELO må vel være for å få rimelige aksjer.
P.Eksperten
05.08.2021 kl 08:40 9001

Ser at Carnegie gir kjøp på ELO. Skulle nesten bare mangle. BillerudKorsnæs som produserer mye av det samme har gått som toget. Mulig Carnegie har hentet motivasjon derfra.
Tradinator
10.08.2021 kl 10:46 8843

Gikk ombord i dag. Vekst og verdi hånd i hånd.
Tradinator
11.08.2021 kl 13:01 8881

Hva forventes mtp utbytte i denne?
Tradinator
21.09.2021 kl 08:53 8536

Skiftet fra plast til papp og stadig nye bruksområder for bærekraftig emballasje vil Elopak bli en vinner fremover. Skjønner ikke folk som selger 50 kroner for 25. Tror dette bli en av de aksjene som vil gå jevnt og trutt fremover og bli en god utbytte aksje.
P.Eksperten
25.10.2021 kl 15:13 8221

Er Elopak og Billerud forskjellige selskaper? Billerud produserer også væskekartong og dobler sin EBITDA i løpet 3Q og kursen går kraftig opp på nyheten. ELO bar synker som om noe vet at resultatene ikke er til å skryte av. Det siste oppkjøpet virket forresten dyrt. Kanskje det har noe å si?
Tradinator
28.10.2021 kl 22:34 8106

Elopak har falt tilbake, tross oppkjøp og god guiding. Personlig tror jeg vi fort ser 50 her på sikt, men sitter litt på gjerdet å følger med.
Tradinator
04.11.2021 kl 09:19 8012

Bra Q3 og det ser ut som vi har snudd opppover. Tenker vi bør sikte rundt 30 kroner i det korte bildet. Denne kan bli meget bra på sikt. Kartongmarkedet spiser seg inn på stadig flere områder og utkonkurrerer andre typer emballasje med tanke på miljø og transportkostnader.
Tradinator
04.11.2021 kl 17:02 7981

Ser ut som vendingen som startet litt før Q3 ble forsterket av den gode Q3 rapporten. 8% opp og endelig legger vi noteringskurs bak oss. Tror vi skal mot 35 kroner i dette gjennomsolide selskapet.
P.Eksperten
08.11.2021 kl 08:33 7892

Resultatet ble tatt imot med ett gjesp. Omsetningen økte og det var svært positivt, men driftsresultatet og marginen sank. Forhåpentligvis vil økt omsetning dra opp resultatet tross laverer marginer. Det som jeg ikke er helt med på er prisen det betaler for vekst. Nylig kjøpte de Naturepak Bevarage i Marokko og Saudi - Arabia. De betalte 83 mill Euro for en omsetning på 35 mill Euro. Altså markedsprisen var 2,37 ganger omsetningen. De kan jo gå så lenge de bruker cash og egne midler.Dersom Elopak skulle vært priset like høyt så vil vi få en aksjekurs på (Oms 237 mill Euro x 4 x 9,9 Euro x 2.37 ganger oms. :270 mill aksjer) = 82,5 kroner. Litt av en forskjell. Begynner de å lånefinansiere slike dyre kjøp så tror jeg det går utforbakke. Så de gjør vel ikke det.
P.Eksperten
08.11.2021 kl 17:42 7816

Da vil en jo tro det vil gjenspeile seg i aksjekursen selv om jeg ikke tror det går så fort.
Tradinator
12.11.2021 kl 10:23 7612

Siger pent men er kun på noteringskurs, tror vi kan få en Europris utvikling her fremover. Enormt miljøfokus på emballasje og her kan Elopak virkelig vinne nye markeder.
Osvaldsen
12.11.2021 kl 12:50 7569

Kursutvikling minner mer om Bewi synes jeg. Med en gang det blir litt omsetning så stiger den. Bewi hadde også veldig liten omsetning før folk fikk øynene opp for den. Satser på en reise i denne som i Bewi.

Osvaldsen
Tradinator
12.11.2021 kl 13:01 7614

Det er et kjempeselskap, som har druknet litt i mye nynotert møl. Kvalitet for en god penge.
P.Eksperten
13.11.2021 kl 15:52 7525

Jeg var og er positiv til ELOs produkter i ett "grønt" perspektiv og som basisvare. Grunnen til at jeg er blitt kritisk senere tid er nettopp kursutviklingen. Sammenligner en med svenske Billerud som enten leverer væskekartong eller råvarer til væskekartong så lagger ELO. Der har kursutviklingen vært svært god. Billerud er notert i Stockholm. At ELO også har gjort ett oppkjøp som jeg synes er priset høyere enn ELOs egne multipler synes jeg heller ikke noe særlig om. Omsetning og kursutvikling kommer nok, men de får bruke cashflowen til å doble kapasiteten i Midt - Østen. Vil også ta med at den kursutviklingen Billerud har så kan det indikere økt prising og mere kapasitet i denne kjeden.
P.Eksperten
28.11.2021 kl 09:07 7187

Skulle tro at produktene til ELO kom i vinden nå som det rasles med nedstegninger og nytt virus. Blir vel hamstring igjen? Da har jo ELO gode produkter, ikke bare til melk og juice, men også til den nye emballasjen for champignonger, bønner i tomatsaus, knuste tomater, etc. Har ikke ELO, eller har hatt en maskin Tyskland? Kan jo gi mer kapasitet det. Bør også gjenspeile seg i aksjekursen.
P.Eksperten
28.07.2022 kl 05:24 5864

Så nylig ett bilde av ett av havremelksprodusenten Oatley sine produkter i en Elopakkartong. Dersom det er riktig så bør en forvente sterk vekst av ELO fremover. Oatley vokser tosifret prosent for tiden. Det kan kanskje utligne den misslykkede prisvurderingen på det oppkjøpet de gjorde i Nord - Afrika.
Superduper
28.07.2022 kl 06:12 5837

Eg begynte i år og kjøpa aksjer pga utbytte og Elopak var ein av dei fyrste eg kjøpte, hmm burde kanskje kjøpt litt meir her.
P.Eksperten
30.07.2022 kl 17:31 5683

OATLY kommer med resultat tirsdag 2 aug. Mulig resultatet er negativt, men sjekk omsetningsvekst og volum.
P.Eksperten
06.08.2022 kl 10:25 5443

OTLY hadde vekst på over 20 prosent mot korresponderende periode, selv om resultatet var negativt. Må regne med fortsatt kraftig vekst fremover og vil da tro at ELO kan dra nytte av det. Har igrunn tro på plantemelk i forhold til kumelk. Havre er prissatt til halvparteneav hvete på Chicacobørsen. Nå blir det vel brukt både havre, hvete og andre grøder til mating av kyr. Nå har jeg ikke så mye kjennskap til caset så jeg aner ikke hvor mye havre det må til for å få ut en liter havremelk kontra hvor mange kilo dyrefor det kreves for å få frem en liter kumelk. Mulig noen studenter setter seg på saken? Uansett, så tror det ville vært en forskjell i butikken om den reelle prisen kommer frem på plante og kumelk. Idag så er det tollbarrierrer og landbrukssubsidier i enkelte land som fører til at prisen i butikken er temmelig lik.Så har vi det etiske ved saken. Flere reagerer på at kyr blir tvangsinsiminert for å bli gravid for å få melk i jura. Kalven som blir født går enten videre som okse eller melkeku, eller ender som kalverull på brødskiva. Vel, dette ble litt mer enn en ELO kommentar. Selgersiden til ELO er nå lav så det kan bli artig på mandag.
P.Eksperten
08.08.2022 kl 22:53 5268

Leste en artikkel idag at Oatly har planer om å øke kapasiteten med 50% iløpet 2023. Blir nok emier for aksjonærene i OTLY. Uansett, for ELO kan det bety at det er bare å "gønne" på.
Superduper
19.08.2022 kl 19:10 5037

I mars i år kjøpte eg aksjer for fyrste gong, kjøpt litt dann og vann etter det. Kjøpte for 15000 i elopak og 105000 i pgs. Men pgs var i juni. Skulle vore omvendte beløp.
P.Eksperten
05.11.2022 kl 10:27 4623

Noen som har sett prisen på Frossen appelsinjuice på Chicagobørsen? Svært høy. Må regne med at prisen på appelsiner også er stigende. Nå tar det fire år fra ett appelsintre blir plantet til det begynner å kaste av seg. Vanligvis så planter en noe flere frukttrær vært år ettersom en forventer etterspørselsvekst pga befolkningsvekst. Så det vil stadig komme noe mer volum som det trengs kartonger til. Skrev om at havremelkprodusenten Oatly øker kapasiteten kraftig noe som kan gi bra etterspørsel etter ELO kartonger. Nå fikk ELO god omsetningsvekst siste kvartalet uten at en kanskje skal gi OATLY all æren. Tror allikevel på godt volum og og omsetningsvekst fremover også. Særlig om det kommer mye fruktjuice ut i tillegg.
Superduper
11.11.2022 kl 16:43 4535

Siå eg kjøpte i vår har kursen stege med øve 50%, skulle kjøpt for meir. Kjøpte berre for 15000, men kanskje eg skal kjøpa litt meir no.
P.Eksperten
26.11.2022 kl 08:36 4392

Ifølge nettstedet Paperage så vil Nippon paper øke prisene på væskekartong med ca 18 prosent fra mars/april neste år grunnet økte kostnader. Gjør ELO det samme vil det føre til kraftig omstningsøkning selv om marginene kan variere. Det er en tilbudsdreven prisoppgang. Høye priser på appelsin juicekonsentrat på Chicagobørsen og rekordhøy import av OJ konsentrat til USA kan også føre til etterspørseldreven prisoppgang på væskekartong. Blir det god avling av sitrusfrukter på den sørlige halvkule, hvor det er sommer nå, og introduksjonen av Elopaks tappemaskiner for to literskartonger så kan ELO aksjen bli enda mere spennende og attraktiv.
P.Eksperten
29.12.2022 kl 10:01 3983

Prisen på frossen appelsinjuice på Chicagobørsen er iferd med å svekke seg. Kan bety økte volum. Som skal i en Elopak kartong? ATH for ELO var på 31 kroner, tror jeg, tror den vil bli tangert.
Redigert 29.12.2022 kl 10:04 Du må logge inn for å svare