CLOUD Cloudberry Clean Energy ASA. Ny melding

stockpicker
CLOUD 21.06.2021 kl 15:23 104761

Cloudberry Clean Energy ASA | Transfer of listing from Euronext Growth (Oslo) to Oslo Børs
Oslo, Norway, 21 June 2021: Reference is made to the previous announcements
regarding the application by Cloudberry Clean Energy ASA (the "Company") for a
listing of its shares on Oslo Børs (the "Listing") and the announcement by the
Oslo Stock Exchange on June 18, 2021, where it was informed that Oslo Børs had
approved the Company's application for Listing.

The Company has prepared a Prospectus in connection with the Listing, which has
been approved by the Financial Supervisory Authority of Norway. The Prospectus
is available on Cloudberry (https://www.cloudberry.no/en/investor-relations/why
-invest), Pareto
Securities (https://paretosec.com/updates/transactions/etterflgende
-reparasjonsemisjon-i-cloudberry-clean-energy-asa-21-juni-2021) and
Carnegie (https://www.carnegie.no/cloudberry-clean-energy-asa/).

The first day of trading of the Company's shares on Oslo Børs main list is
expected to be on 22 June 2021. Consequently, the last day of trading of the
Company's shares on Euronext Growth Oslo is expected to be today, 21 June 2021.
Slettet bruker
02.12.2021 kl 10:46 4893

Batterifabrikker skulle være den nye norske "oljen". Nå har batterifabrikkers popularitet kjølnet en del. Litt generelt så ser det nå mer ut til at energiproduksjon, spesielt den som kalles grønn, bør være på full fart opp på popularitetsstigen for investorer. Cloud får nå en betydelig økning i sin energiproduksjon fremover til sterkt økte kilowatt priser. Et selskap med sikker inntekt, gir sikkerhet for oss som investorer.
Vikusen
02.12.2021 kl 11:40 4900

Allikevell holdes denne nere av ein eller annen merkelig grunn. Om det er store som hamstrer eller ka disse daglige handlene er for noe. Ingen som kjøper stort oppover.
Wian
03.12.2021 kl 10:46 4781

Cloudberry forblir en skjult skatt for mange, til tross for at de selger strøm, bygger stadig flere kraftverk og dermed skulle være meget attraktiv. Ett nytt vannkraftverk i Åmotsfoss i drift tidligere denne uka, uten at kursen rører seg av den grunn. Men det kommer mye mer:

3 nye vannkraftverk er straks ferdigstilt og skal starte å levere strøm FØR nyttår!
Steinbergdalen kraft - 7,5 Gwh årlig produksjon
Flatestøl Kraft - 6,5 Gwh årlig produksjon
Ramsliåna Kraft - 6 Gwh årlig produksjon

I tillegg kommer det store løftet for Cloudberry med tanke på store inntekter nokså snart. Odal Vindpark er forventet ferdigstilt før nyttår og vil levere kraft i løpet av første halvdel av 2022. Totalt 34 vindturbiner og årlig leveranse på 176 Gwh! (Cloudberry eier 33,4% av anlegget).

Alle produserende-, under konstruksjon- og planlagte prosjekter finnes her:
https://www.cloudberry.no/om/var-portefolje
Slettet bruker
03.12.2021 kl 13:14 4733

Ja, selskapet lover å doble kraftproduksjonen i 2022. Sterkt økende kraftproduksjon tilsier også sterkt økende inntekter. Grønn el-produksjon blir litt som grunnfjellet mht aksjeinvestering fremover. Cloud hadde positiv EBITDA i Q3 og begynner å få en meget betydelig inntektsstrøm etter som stadig nye kraftprosjekter ferdigstilles.
Vikusen
03.12.2021 kl 17:04 4693

Vanskelig å forstå seg på kursutviklinga, sku ønske eg hadde meir frie midler. Men det spiller egentlig liten rolle. Tallene vil sende denne videre før eller siden.

https://www.europower-energi.no/kraftmarked/mot-sjokkpris-pa-strom-mandag-ny-rekord-ventes/2-1-1113850
Pimpernell
03.12.2021 kl 18:00 4687

Dobling av produksjonskapasitet ift. 2021 som er ca. 55Mw skjer allerede i løpet av q1 2022 ved ferdigstillelse av Odal prosjektet (Clouds andel 53Mw). Engerfjellet som er ca. 1/3 av prosjektet blir satt i produksjon slutten av Desember, Resten av prosjektet på Songkjølen blir ferdigstilt q1/q2 2022. I tillegg vet vi at Høn prosjektet med 21Mw kapasitet er igangsatt og skal være i produksjon i slutten av 2022. Videre vet vi jo at de er aktive oppkjøpere av små vannverk/prosjekter, så noe mer kommer nok. Pipeline av prosjekter videre er massive, og Cloud er meget godt posisjonert. Mitt bud på omsetning er tett på kr. 100 mill i 2021, 250-300 mill i 2023 og 750 mill i 2024. Dette er antagelser ut fra hva som er i drift, prosjekter og pipeline.
Redigert 03.12.2021 kl 18:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.12.2021 kl 23:48 4624

Veldig bra , Pimper- setter stor pris på at du deler dette! Cloudberry er et fantstisk case som fortjener betydelig høyere børsverdi. Ufattelig underpriset på dagens nivå
Pimpernell
04.12.2021 kl 01:04 4623

I Cloud er det 2-3-4 store industrielle eiere (Bergesen, Ferd, J. Johansson m.fl.) . De er langsiktige og "driter" litt i hva aksjekursen er i dag. Selskapet er veldig bra finansiert, - etter siste pressmelding sa de at de nå er har finansiert 210+MW kapasitet, (i dag 53 Mw prod) - dvs. de fleste av prosjektene som har fått "Go". Dvs. de trenger ikke en god aksjekurs for å skaffe penger i en emisjon. Det er viktig hvis man skal hente penger/emittere. I øvrig er det spennende å kikke/analysere prosjekter/pipeline som Cloud "jakter", mye spennende.

For de som kikker lurer, bruker jeg noen enkle forutsetninger når jeg kikker på prosjekter, Kapasitet; Jeg ganger opp MW kapasitet med ca, 3,1 gangern i snitt for vann og vind (for enkelhetens skyld) for å finne ut hvor mye Gw de produserer pr. år. Dette tallet kan man for q3 (rapportert i q3, - kr. 700 pr. Mw) gange opp med hva man tror på,

Jeg har kun snakket om "fuglene i hånden", og ikke de på "taket". Jeg er gleder meg til å snakke med flere som finner dette selskapet verdt å "kikke" på (;-)
Redigert 04.12.2021 kl 01:52 Du må logge inn for å svare
Hellboy
04.12.2021 kl 21:43 4519

Uten tvil et godt selskap, selv akkumulerer jeg sakte men sikkert.

Dog, noen som har tanker om når Cloud vil levere sitt første utbytte? Ser PAS ikke har noen forventninger hverken i 2022 eller 23
Marketwatch
04.12.2021 kl 22:01 4610

Du er i feil aksje, du er i en vekstaksje som investerer all ledig kapital i nye prosjekter, dette er ikke en verdiaksje med fast avkastning som du tydeligvis ønsker å investere i.
Hellboy
04.12.2021 kl 22:17 4610

Jeg er i mange aksjer og i forskjellige faser ;) Men det er klart at utbytter er en del av vurderingen, om ikke på kort sikt så på lengre sikt. Så derfor spørsmålet. Det er mange her som kjenner caset bedre enn meg, og eventuelt kan ha formening om det er 2024, 25 e.l. som kanskje er realistisk for første utbytte.

Jeg ser at det kommer en gang og derfor vil jeg øke fremover, men interessert i å vite hva andre tror om det.
Hellboy
04.12.2021 kl 22:31 4610

Og ikke minst, en ting jeg har lært er at det er viktig å ha utbytteaksjer i porteføljen, slik at man jevnlig får påfyll av midler man kan investere i morsomme prosjekter/vekstaksjer som f.eks cloudberry som en gang vil bli en utbytteaksje og gi utbytter til videre investeringer ;)
Slettet bruker
04.12.2021 kl 23:47 4592

Cloudberry er et fantastisk og bånnsolid selskap, men ufattelig defensive i sin kommunikasjon med markedet. Ja, direkte kjedelige vil jeg si. De største eierne vasser i så store verdier og penger at de trolig ikke har behov for å snakke opp kursen overhodet. Prisen på strøm er skyhøyt over prognosene selskapet selv legger til grunn i sine beregninger for fremtidige priser. Cloudberry har som målsetting å levere 2500 offshore mv innen 2030 ((Oslo forbruker i overkant av 2000 mv). Det er både lenge og langt dit, men hvis dagens priser på strøm vedvarer over en lengre periode kommer inntjeningen til å bli massiv i forhold til forventningen som er lagt til grunn i regnearkene .Denne gjengen her er nok for solide og seriøse til at de gidder å bry seg med å blåse opp verdiene på selskapet i media på den måten, til forskjell fra en del andre selskaper som mer enn gjerne gjør det de kan for å bruke medieoppmerksomhet til den slags. Det er jo nettopp ved å kommunisere hvor bra det faktisk går med Cloudberry og at utsiktene for utbytte faktisk muligens er nærmere i tid enn de aller fleste forventer som virkelig kan sette fart på kursen, men ikke denne gjengen nei...her er det om å gjøre å være så nøytral og defensiv som mulig. Kjedelig, kjedelig, men bånnsolid og enormt bra
Slettet bruker
05.12.2021 kl 00:33 4570

Hadde Svanevik vært ceo her og Spetalen og Fredly vært blant de største aksjonærene hadde kursen trolig passert hundringsen for lenge siden:) På den annen side- det har sine fordeler å la resultatene tale for seg selv. I det lange løp...
Redigert 05.12.2021 kl 00:34 Du må logge inn for å svare
Hellboy
05.12.2021 kl 00:53 4549

Hehe... Hadde Spetalen vært aksjonær her hadde jeg solgt. Jeg har litt bedre inntrykk av Fredly, men unngår Spetalens selskaper som pesten ifm investeringer. Har heldigvis funnet meg noenogtredve selskaper Spettet ikke er investert i ;)
Slettet bruker
05.12.2021 kl 00:59 4535

he he ja, jeg støtter deg jo selvsagt helt og holdent der:)
Hellboy
05.12.2021 kl 01:25 4408

Godt å høre ;)

Som nevnt sitter jeg i noenogtredve aksjer. Og det er jo også litt av interessen for når det potensielt kommer utbytte første gang. Har litt giring, nekter å betale ned lånene mine raskere enn jeg må iom at det er så enkelt å finne/kjøpe aksjer som gir høyere utbytteprosent enn boliglånet osv osv. Men en del av investeringsbeslutningene mine går på utbytteprosent, og evt når man i fremtiden kan få utbytter.
Slettet bruker
05.12.2021 kl 01:37 4391

Det virker som en bra strategi, men når det gjelder Cloudberry er det nok en viss fare for, som nevnt litt tidligere i tråden, at det fort kan ta opptil flere år før det aktuelt med utbytte. Vi får se, men kommer nok til å kreve en del kapital for å nå målsetting om produksjon av 2500 mv offshore innen 2030...Jeg er nok redd for at utbytte kanskje ikke tema for Cloudberry før etter 2030, men jeg er selvsagt ikke i best posisjon til å vurdere dette. Uansett er jeg veldig sterk i troen på at Cloudberry kommer til å bli en kraftgigant og tror det er ambisjonene til de største eierne. Dette er nok en aksje for de som tenker litt langsiktig
Pimpernell
05.12.2021 kl 02:14 4381

Børstjerne.

Jeg er veldig enig i at man ikke kan kjøpe Cloud og tro man kan leve av utbyttet på kort sikt. Jeg vil allikevel predikere at Cloud er et av selskapene som går fra "vekst,-" til "verdiselkskap" hurtigere enn de fleste andre. - Detter selskapet tjener cashflow...ebitda, ebit,---- ganske raskt, men ingen utbytte. Her vil man bygge, investere og siden høste. Som tidligere nevnt, eierne er ikke fokusert på kortsigtighet.

Bjørnstjerne indikerer noe om fremtiden og 2500 Gw. Sjekk ut hva Cloud har i eksisternde prosjekter/lisenser FØR disse. Det er jo nesten sånn at de kan finansierer fremtidige prosjekter over "drifte". , penger flommer inn,

Dette er "Gullgåsa"! gjør som meg hvis du er utålmodig, - sett gullet i Cloud, - vær tålmodig, og behold litt kronasjer til spekk i andre volatile aksjer
Slettet bruker
05.12.2021 kl 02:22 4418

Bra oppsummert Pimper:)
Hellboy
05.12.2021 kl 02:43 4358

Tiltredes, litt av den tilbakemeldingen jeg så etter når jeg stilte det opprinnelige spørsmålet.
Pimpernell
05.12.2021 kl 02:56 4351

Det er vel litt spesielt at et børsnotert selskap går ut og annonserer at de har kjøpt et annet selskap/prosjekt (Kafjerderen) uten og si noe om prisen og vilkår? Flertallet av aksjonærene sitter i styret, - har vært med i beslutningen om å kjøpe. Likhet for aksjonærer?
Redigert 05.12.2021 kl 03:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.12.2021 kl 18:32 4162

Jeg har gått gjennom kraftporteføljen til selskapet som viser både vannkraft- og vindkraftverk. Mht vindkraftverk så er følgende markert som solgt: Sättravallen, Årlig 86 GWh, Ränsliden, Årlig 86 GWh og Marker Vindpark, Årlig 193 GWh. Men, de står oppført i selskapets porteføljeliste. Betyr det at Cloud ennå ikke har fått oppgjør for disse salgene?
Slettet bruker
05.12.2021 kl 19:22 4068

Det står i oversikten at de har tatt med noen kraftverk som ikke lenger er en del av porteføljen, men som likeveler en del av historien - for å vise hva de har gjort tidligere. Betaling har de nok mottatt
Pimpernell
06.12.2021 kl 00:31 3927

Godt spm. fra Fra-far og svar fra Bør.

Det var jo det som skapte kimen til selskapet. De prosjekterte, bygget og overdro prosjekter, De forstod at DE skapte store verdier for oppdragsgivere. Tenkte, - hmmm, hvorfor kan ikke vi gjøre dette på egen "kjøl" med rike onkler? Vipps,- "onkler". som Bergesen etc. (erfaring fra AFK) stilte velvillig opp. I tillegg er ledelsen inne med"Skin-in the game".

Som Bør skriver, forteller de nok om de prosjektene for å "vise/historie" hva de har levert, historisk.

Mitt tips til Far-far vil være å kikke/analysere prosjekter/pipeline utover de 209MV (600 - 700GW pr år? gange kr. 700 som i Q2?) kapasitet de allerede har finansiert, og i boks. Her er det skikkelig "butikk". Sjekk ut info. som ligger ute og ta frem kalkis... OG husk at hovedeiere ikke er opptatt av daglig aksjekurs, - de har ingen planer om emisjon, - langsiktig. Jeg har levet over halvdelen av min forventede levetid, men har tålmodighet il denne. jeg tror ikke på lommer i likskjorta, så tror jeg når oppsiden lenge før det,. Jeg har mye investert i Cloud, men har litt annet også som er mer volatilt. MEN; Cloud er totalt under-analysert, - jeg har gjort mine analyser, - og har derfor et avslappet forhold til hvordan det går med resten av "portisen".
Redigert 06.12.2021 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.12.2021 kl 17:06 3802

Cloud markedsfører et produkt, elektrisitet, som ikke er direkte påvirket av corona-virust og andre lignende avarter. Dette gir stor trygghet for investeringen i Cloud aksjen. Det var en del av grunnen til min investering i selskapet, samtidig så jeg at Cloud har økende inntekter som vil kunne gi gode overskudd fremover. Jeg kjenner ikke selskapet særlig godt ennå, men det virker å ha en ekspansiv og dyktig ledelse, samt meget solide primærinsidere. Energi i form av elektrisitet anser jeg i dag å være noe av det sikreste produkt for omsetning som finnes i aksjeverden. Denne aksjen må være alt for lite påaktet i markedet og for lite analysert av meglerhusene. Derfor er den eneste bakdelen jeg ser sånn i øyeblikket er likviditeten i aksjen. Men, det spiller ikke en særlig stor rolle om man ser litt fremover. Bare en fordel at aksjen derved ser meget attraktiv ut med lav inngangskurs.


Slettet bruker
06.12.2021 kl 23:06 3692

Gode betraktninger, Pimper! Setter veldig pris på at du er på denne tråden og deler av dine analyser og vurderinger av Cloudberry! Håper du lever både betydelig lenger enn du selv forventer og med fremragende helse resten av din tid på planeten. Synd det ikke er store lommer på likskjorta egentlig, det tror jeg hadde kommet til nytte hvis man sitter long i denne... Cloudberry blir en vinner på børsen- jeg er helt overbevist! Det er i grunnen et paradoks at det er de som har vært på børs en stund som som ofte er de mest langsiktige. Det er jo når man er i tyveårene man som regel har mest tid til å vente på langsiktige vinnere som Cloudberry, men det er kanskje mer spenning fra dag til dag med krypto og Tesla...
Redigert 06.12.2021 kl 23:07 Du må logge inn for å svare
Vikusen
07.12.2021 kl 09:41 3610

Kursen er jo tragikomisk akkurat no, virker som strømprisen ikkje har noe trigger på markedet enda.
Vikusen
08.12.2021 kl 07:35 3514

The power market is heavily affected by record high gas prices, CO2 prices and a low hydrological balance in the NO1, -2 and -5 price areas in Norway, leading to record high power prices. A majority of Cloudberry’s power production is located in NO1, -2 and -5 areas, and the share will grow as the wind farms Odal Vindkraftverk and Hån Vindpark, and hydropower plants Skåråna Kraft and Ramsliåna Kraft finish construction.

"The short-term contracts in the market (DEC21, Q1 22) are all well above the power price we have used prior to investment decision on all our power plants under construction. While we do not expect market prices to remain on such high levels, we remain confident long term power prices will sustain profitable production from our wind and hydro assets”, commented Anders Lenborg, CEO of Cloudberry.

d12m
08.12.2021 kl 08:17 3507

Korttidspriser skal naturligvis ikke vektlegges så veldig. Det er estimert, langsiktig prisbane man ser på, og så lenge den ikke justeres er dagens situasjon kjekk for noen kvartal, men ikke grunnlag for å endre langsiktig verdsettelse. Spørsmålet er om dagens situasjon representerer et paradigmeskifte, eller om det er en kortvarig situasjon (2021-2022).
Redigert 08.12.2021 kl 08:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.12.2021 kl 12:18 3426

Hadde lyst til å lage en grei porteføljeoversikt på Clodstrengen mht vannkraftverk:
Vannkraftverk: (produksjon er årlig normalproduksjon)

Bjørgelva Kraft, Sørreisa, i drift, Årlig 7,4 GWh

Nessakraft, Høyanger, i drift. Årlig 34 GWh

Åmotsfoss Kraft, Nissedal, i drift. Årlig 22,7 GWh

Finnesetbekken Kraftverk, Nesbyen, i drift Årlig 3,2 GWh

Røyrmyra Vindpark, Hå, i drift. Årlig 8,4 GWh

Tverrdalselvi kraftverk. Fjærland, i drift. Årlig 17,2 GWh

Skeidsflåten Kraft, Fjærland, i drift. Årlig 17,9 GWh

Anga kraftverk, Førde, i drift. Årlig 21,7 GWh

Langedal kraftverk, Flora, i drift. Årlig 12GWh

Botna kraftverk, Fjærland, i drift. Årlig 6,6 GWh

Setredalen kraftverk, Bremanger, i drift. Årlig 20GWh

Rusdalsåni kraftverk, Lund, i drift. Årlig 17,8 GWh

Svardøla kraftverk, Luster, i drift. Årlig 29,3 GWh

Kvitno kraftverk, Odda, i drift. Årlig 32,5 GWh

Strupen kraftverk, Gloppen, i drift. Årlig 6,9 GWh

Eldao kraftverk, Luster, i drift. Årlig 29,4 GWh

Bråberg kraftverk, Ullensvang, i drift. Årlig 6,4 GWh

Espeelvi kraftverk, Ullensvang, i drift. Årlig 12 GWh

Selselva Kraft, Sunnfjord, i drift. Årlig 20 GWh

Usma Kraft, Selbu, i drift. Årlig 25,5 GWh (21)


Steinbergdalen Kraft, Lund. Under bygging, i drift Q4 2021. Årlig 7,5 GWh

Flatestøl Kraft, Lund. Under bygging, i drift Q4 2021. Årlig 6,5 GWh

Ramsliåna Kraft, Flekkefjord. Under bygging, i drift Q4 2021. Årlig 6 GWh


Kilde:
https://www.cloudberry.no/om/var-portefolje

Slettet bruker
08.12.2021 kl 12:25 3417

Cloud sine aktuelle vindkraftprosjekter:

Røyrmyra Vindpark, Hå, i drift. Årlig 8,4 GWh

Odal Vindkraftverk, Odal. Utv. I drift Q2 2022. Årlig 176 GWh

Björnetjärnsberget Vindpark, Eda, Sverige. Under utvikling. Est. Driftsstart 2029. Årlig 290 – 450 GWh

Hån Vindpark, Årjäng, Sverige. I drift 2022. Årlig 74 GWh

Duvhällen Vindpark, Eskilstuna, Sverige. Utv. I drift Q4 2023. Årlig 165 GWh

Stenkalles Grund, Vänern, Sverige. Byggestart 2022. 20%. Innstal.100 MW

Kilde:
https://www.cloudberry.no/om/var-portefolje

Får ta med dagens overraskelse:

Kafjärden, outside Stockholm. Under utvikling. Est. driftstart 2022. Årlig 18 – 40 MW.
Redigert 08.12.2021 kl 18:02 Du må logge inn for å svare
KongenAuto
08.12.2021 kl 15:17 3339

This stock is a joke. While the price of electricity has surged 10 fold the stock is down a steady 2% each and everyday. Can someone tell me what the hell I'm missing here????? And no volume to speak of either. A dead fish is what this stock is...
Vikusen
08.12.2021 kl 16:36 3327

Emisjon? Såg ikkje den komme, trudde di fikk nok kroner etter kreditt lånet. Dumt med emi når kursen er på bunn, fordi om kronene går til rette formål.
Redigert 08.12.2021 kl 16:49 Du må logge inn for å svare
Patron72
08.12.2021 kl 16:58 3306

Hva er emi pris denne gang?
stockpicker
08.12.2021 kl 17:01 3304

Cloudberry Clean Energy ASA | Vurdert privat plassering
IKKE FOR DISTRIBUSJON ELLER UTGIFT, HELE ELLER DELVIS, DIREKTE ELLER INDIREKTE, I
ELLER TIL AMERIKAANSE STATER (INKLUDERT TERRITORIER OG EIENDOMMER,
ENHVER STATER I USA OG DISTRIKTET I COLUMBIA (DE)
"USA"), AUSTRALIA, CANADA, HONGKONG SPESIELLE ADMINISTRATIVE REGION
AV FOLKEREPUBLIKKEN KINA ELLER JAPAN, SØR-AFRIKA ELLER NOE ANNET
JURISDIKSJON SOM DISTRIBUSJONEN ELLER UTGIVELSEN VILLE VÆRE ULOVLIG

Cloudberry Clean Energy ASA ("Cloudberry" eller "Selskapet") har beholdt
Carnegie AS og Pareto Securities AS som Joint Global Coordinators og Joint
Bookrunners sammen med Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ) som Joint
Bookrunner (samlet referert til som "Joint Bookrunners") å gi råd om
og gjennomføre en påtenkt rettet emisjon for bruttoproveny på inntil NOK 600
millioner rettet mot norske og internasjonale investorer, med forbehold om og
i samsvar med gjeldende unntak fra relevant prospekt eller
registreringskrav ("den private plasseringen").

Den rettede emisjonen er tenkt gjennomført ved utstedelse til
38 750 000 nye aksjer i selskapet (tilsvarer ca. 19,99 % av aksjene
utestående) ("Tilbudsaksjene") i en transje av aksjer som skal leveres til
investorer i form av eksisterende aksjer i Selskapet som er omsettelige på
Oslo Børs ved tildeling, og et antall Tilbudsaksjer (som definert
nedenfor), som skal leveres til visse investorer som har samtykket i å bli tildelt
Ytterligere tilbudsandeler, i en egen transje av aksjer som ikke vil være det
notert på Oslo Børs inntil Selskapet offentliggjør noteringsprospekt.

Prisen på Tilbudsaksjene og Tilbudsaksjene vil bli bestemt
gjennom en akselerert bokbyggingsprosess ("Tilbudsprisen").

Nettoprovenyet fra den Rettede Emisjonen vil bli brukt til å finansiere oppkjøp
og byggekostnader for selskapets Kafjärden vindparkprosjekt på land
(ca. 200 mill. kr), med beholdt økt eierandel (ca. 50 %).
i Selskapets Stenkalles Grund grunnvann vindpark prosjekt gjennom
bygging (ca. NOK 240 mill.), det potensielle oppkjøpet av Captiva
(ca. 48 mill. kr) og ytterligere vekstmuligheter. Ved ikke
-gjennomføring av Captiva-oppkjøpet, inntektene knyttet til oppkjøpet
vil bli brukt til å finansiere andre vekstmuligheter.

Vekstmulighetene som skal finansieres av den planlagte private emisjonen er
forventet å øke Cloudberrys finansierte portefølje fra ca. 220 MW for tiden
til ca. 300 MW etter gjennomføring av den rettede emisjonen. Gjennom fortsatte
porteføljeoptimalisering og kapitalallokering, vil Cloudberry sikte på å forfølge
mest lønnsomme utbygginger frem til produksjon med optimalisert eierskap
innsats. Ved å opprettholde en robust balanse kan Cloudberry handle på
attraktive muligheter som Kafjärden-prosjektet, og det overveide
Privat plassering vil ytterligere styrke Cloudberrys handlingsrom på lignende
handlingsdyktige vann- og vindprosjekter fremover.
Pimpernell
08.12.2021 kl 18:48 3172

Emisjonskurs tipper jeg 4-5% under dagens kurs, - det er innafor. Med dette er de ferdigfinansiert 300Mw kapasitet, - opp 80Mw. Kursen får nok en kortsiktig dipp, men bør absolutt stige når man ser finansieringen av prosjektene, evnen til å levere, samt Volue og NVE's nye prognoser for strømprisen for årene fremover, - og Statnetts prognose om 40% økning i forbruk....
Pimpernell
08.12.2021 kl 18:57 3171

Jeg ble også overrasket over at denne emisjonen kom så tidlig. Med den tidligere annonserte økte lånefasiliteten har de i prinsippet "mer enn nok" til å finansiere de kjente prosjektene, - også Kafjerden som de nylig overtok trodde jeg. Jeg tror vel det ligger mer bak, - det er gode tider for å hente penger i disse "strømpris tider", - de har sannsynligvis en rekke spennende prosjekter på blokka og føler behov for å ha nok "krutt på kistebunnen" for å kunne agere på noen av disse prosjektmulighetene. Dvs. de er "føre var".... Time will show.
d12m
08.12.2021 kl 18:59 3168

Da kom emisjonen som ventet. Men det trenger ikke være dårlig nytt. Synspunkt?
Pimpernell
08.12.2021 kl 19:22 3130

d12m

De fleste er nok enige om at prisprognosene både mot 2025 og videre mot 2040 skal vesentlig opp, - med 25% mot 2025, - ref. bla. statnett i denne artikkelen. Volue og NVE antyder det samme. Så dette er ikke noe "blaff". Det positive for Cloud er at deres prosjektkalkyler med 10-12% IRR er basert på de gamle konservative pris prognosene.

https://www.europower-energi.no/kraftmarked/statnett-kraftig-oppjustering-av-2025-prisen/2-1-1033294
Redigert 08.12.2021 kl 19:22 Du må logge inn for å svare